Lainaus:
"mies puhalsi alkometriin 1,7 promillea. Myöhemmin keskusrikospoliisin päihdetutkimuslausunnon mukaan miehen veren alkoholipitoisuus oli ollut peräti 2,64 promillea kiinniottohetkellä"
0,94 promilleyksikköä eli alkometrin lukema oli 35,6% liian pieni.
Aika iso heitto, tosin lukema oli liian pieni todellisuuteen verrattuna.
Voisiko alkometrin lukema heittää suhteellisesti yhtä paljon myös toiseen suuntaan ?
Onko olemassa joitakin systemaattisia syitä, miksi alkometri näyttää väärin, vai onko kyseessä ko. alkometrin vika ?
Lainauksen lähde:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/94dc39bf-7de0-48cb-9e83-ca29c780a189
Otsikko: Hämeenlinnalaismies ajoi 120 kilometriä tunnissa suoraan poliiseja päin – veressä peräti 2,64 promillea, tuomittiin vankeuteen
HUOM: Tuo otsikko on itse jutussa ; Jostain käsittämättömästä syystä Iltalehti otsikoi juttunsa kahdella eri otsikolla, joista toinen on itse jutussa, mutta juttuun osoittavissa linkeissä käytetään hieman eri tavalla muotoiltua otsikkoa. Käytäntö on järjetön ja harhaanjohtava, mutta kun tuota ei mikään laki kiellä, kaupallinen toimija toimii tässä kuten haluaa.
Poliisin alkometrin tarkkuus ?
Anonyymi
0
83
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802861
- 1892465
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362185- 201493
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101284
- 131269
- 221241