Rauhaisasti Noja-tuolissa ?

Kaunista perjantaiaamua ja hyvää viikonloppuun valmistautumista.
Tuuli puhaltaa viilentäen kuumuutta mikä ilmassa leijuu. jaksaa vaikka puuhiinkin ryhtyä tai vaikka marja/sienimetsään mennä.
Herkkutatteja ja kanttarellejä monissa paikoin tarjolla.
Olisipa niin mukava sieniä etsiä ja kulkea metsässä, mutta kaikkea ei ihminen voi saada, tyydyttävä toisten tuomiin tai torin tarjouksiin.

Mukavaa vauhtia tuo edellinen ketju taas täyttyi ja puhtaan pöydän tarjonta taas tarpeen.
Mitään toivomuksia en edes esitä, omalla painollaan menee, joskus asialinjoilla, joskus jotenkin muuten, pääasia, että hyvä mieli monelle jäisi.
Kertoilin kälylleni viestien annista ja hänen kauhistus oli todellinen, sanoi että hän lopettaisi heti jos kohteeksi joutuisi, kai me vanhat konkarit kaiken kestämme;)
Niinhän sanotaan, ei haukku haavaa tee, jos ei koira purra saa ja itse yritän ajatella, että hyvä heillekin joilla mielessä toisten moittiminen on, joku paikka löytyy missä mieltään purkaa, no se siitä.

Kirjoitushaluja kuitenkin toivon ja kaikkea hyvää, mitä loppukesä meille tarjoilee, onhan sitä elokuun kuutamot, pimenevät illat, lämmintä vielä, kaukana räntäsateet, syytä siis ajatella ilolla olemistamme;)

238

2036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samoin kaikille kaunista hyvää viikon loppua kaikkialla Suomessa.Täätlä itä-Helsinki kerrostalo asunosta pieni vuokralla, vanha nainen ja lukihäiriökin viellä, Ihana aloitus kiitos! Kuutta pissa sisällä ja ulkona. Tarkoitus olisi lähteä kävelemään 5km. niverikko polvilla ostaa Juhla-mokkaa 2 pakettia asiakas City-marketisa. Tulisi mukava kävely lenkki yht. 10 km. Kumuden takia keho ei oikein lähde käytin vaikka hyvien yö unien jälkeen herätty kello 5-6- välillä aamu.Pirteämpi likkumaan ole jo aamusta säiden viiletessä läpi talven selän ja koti askareissani. Ainoa onni olen kuitenkin aamun virkku illan torkku uni rytmillä:Siksi en saa ystäviä,ystävät saman oloset kuoli korona vuodet. sydis,syöpä.En jää elää ihmisten kanssa joiden kohtamiset menisi 17-19.Ja paljon huomanut se viini ja kalja naisilla on paras ystävä eläkellä sytä tai toisesta lähiössä.Sekin estäihmisin tutustumisen: KUN EN JUO,EN TUPAKOI!.Tällä ei kunnon marja metsää.Oma auto ei ja ei terveitä käsiä: Porvoseen päin mennä , jo täyttyisi vasut. Mutta ei minun nivelrikko polvilla kuluma käsi vaivoilla onnistu. Joten käytän kaupan tiskejä ostoksissani.Oli kyse marjat sienet tai kala.Kaikki puut viellä monisäivyisen vihretä. VAIN:KOIVUN LEHDET ENEMISTÖ KELTAISIA HUOMAA OIKEIN JA TIPUTAA JO NITÄ LEHTIÄ.VAHTERAA KUN KATSOO PUOLET KELTAISINA LEHDET Kuivuus.Pysyvätkö edes oksissa niin että tuovat ruskan värit tulessa matkalla syksyyn?pydän viellä anteksi lukihäiriöni ,syy teksti virheeni ja se tulen seraavaksi 70v. mutta aloitus oli mahtava syy kirjoitaa ikäryhmään. Tältä Itä-Hesingin monista lähiöistä 1 monista asun lähiö.

      • Älähän nyt, Kontulan (?) rouva. Hyvin sinun tekstistäsi selvän saa ja eikös sisältö ole tärkein ?
        Urhea olet: kävelet noin pitkiä matkoja nivelrikosta huolimatta, minä lannistuin ja valitin vähemmästäkin..))
        Kuivuus on kyllä poikkeuksellista. Minullakin runsaasti marjonut Aronia-pensas ei tuottanut marjoja lainkaan, kun kukat kuivuivat varsiin...


    • Huomentapäivää ! Hyvä otsikko SkillaN : Rauhaisasti nojatuolissa ja kysymysmerkki..))
      Eli pallo on meillä. Miten kukin tahtoo osallistua vai osallistuuko lainkaan.

      Helteet kyllä uuvuttavat, minua ainakin. Yötkin ovat trooppiset, lämpötila yli 20 astetta plussaa.
      Ei sillä, eilen oli virtaa sen verran, että saatoin alkaa "suursiivouksen", kyykkiä, kontata, siivota nurkat ja iloita siitä, että vielä tässä iässä oma elämänlaatu voi merkittävästi nousta, minulla tuon tekonivelen ansiosta. Enhän vielä entiselläni ole, mutta tämäkin riittää.

      Meidän suunniteltu metsäpiknik peruuntui kun jouduin päivystämään sähkömiestä, tuttu lupasi tulla "ohikulkiessaan", mutta ei kertonut koska aikoi "kulkea ohi"..))

      Rouvakerhoakaan ei saatu kokoon. Entuudestaan tiedetään, että pienestäkin joukosta jollekulle voi tulla viime hetken este. No. Tallella ollaan ja ainakin puhelinyhteyden päässä toisistamme.
      Hesarissa olikin mielenkiintoinen artikkeli ystävyydestä. Katsottiin, että ystävyyden
      puute voi olla terveydelle yhtä vaarallista kuin tupakointi !
      Ystävyys tekee hyvää mielelle ja keholle ja samaa tekee mielestäni myös ystävällisyys. Omalla kohdallani se tuli todistetuksi tuon lonkkavaivaisuuteni aikana. Oikein tunsin miten voimaannuin tuntemattomien ystävällisyydestä.

      Joskus mietin - myös omalla kohdallani - miksi ihminen ei voi aina olla ystävällinen. Mikä tulee esteeksi ? Tuo asenne, mitä SkillaN kuvasi suhteessa erilaiseen osallistumiseen tälläkin palstalla, on minusta juuri tuota ystävällisyyttä: hyväksyvää, levollista, pyyteistä vapaata. Sitä kun olisi enemmän niin johan kansanterveys kohenisi !..))
      Hyvää päivää kaikille !
      demeter1

      • Anonyymi

        Katselin juuri ohjelmaa Teemalta, joka käsitteli Helsingin historiaa. On tosi mielenkiintoinen ohjelma, joka toivottavasti on Areenastakin löydettävissä.
        Hauska tieto tuli tarinoissa esiin: Helsingin vanhin ravintola on Kaisaniemen Ravintola Kaisaniemen puistossa, joka oli ylioppilaiden kokoontumispaikka kaukaisella 1800-luvulla. Sen perusti v. 1827 Kajsa Wahllund kahvilana, josta tuli ylioppilaiden ja opettajien suosittu kokoontumispaikka. Keisari Nikolai II pelkäsi vallankumousta ja kielsi suomalaisilta kokoontumiset. Ainoastaan merkkipäiviä saatiin joukolla viettää. Niinpä ylioppilaat päättivät ruveta viettämään rakastetun Kajsan syntymäpäivää 1.5. ja kokoontua Kaisaniemeen juhlimaan joka vuosi. Ylioppilaiden Vapun vietto perustuu siis Kaisaniemen ravintolan perinteille.
        Minulla on paljon kuvia vanhasta Helsingistä, josta tehtiin postikortteja myyntiin. Keräilyvietti on suvun ominaisuus, ja nämäkin postikortit on olleet tallessa yli 100 vuotta, ja ovat edelleen.
        Sigrid Brander oli tunnetuin Helsinkiä valokuvannut valokuvaaja 1900-luvun alussa, ja hänen kuvistaan oli muutama vuosi sitten näyttelykin Sanomatalossa.
        Minun isoisäni osti v. 1906 asunnon Tehtaankadulta, ja se oli suvun omistuksessa 100 v, kunnes viimeinen perikunta pani sen myyntiin. Vaikka en ole Helsingissä koko ikääni asunut, on se aina vain minun kotikaupunkini.
        Lämpöä riittää. Oli ihan tukala nukkua, vaikka ikkuna oli selällään. Koeta ottaa kevyesti puuhasi, Demeter, ettet uuvahda liikaa tässä helteessä, jos vielä tänäänkin raadat siivoushommissa.
        Minä pidättäydyn sellaisesta. Korkeintaan voin viikata pyykit narulta eilisen pesun jäljiltä.
        Seurasin urheilukilpailuja kakkoselta. Kyllä ne pojat jaksoivat meloa. koko porukka pääsi alta 2 minuutin puoli kilometriä. Ei voi kuin päivitellä.
        Kirjautumiseni meni vanhaksi. Mkr.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Katselin juuri ohjelmaa Teemalta, joka käsitteli Helsingin historiaa. On tosi mielenkiintoinen ohjelma, joka toivottavasti on Areenastakin löydettävissä.
        Hauska tieto tuli tarinoissa esiin: Helsingin vanhin ravintola on Kaisaniemen Ravintola Kaisaniemen puistossa, joka oli ylioppilaiden kokoontumispaikka kaukaisella 1800-luvulla. Sen perusti v. 1827 Kajsa Wahllund kahvilana, josta tuli ylioppilaiden ja opettajien suosittu kokoontumispaikka. Keisari Nikolai II pelkäsi vallankumousta ja kielsi suomalaisilta kokoontumiset. Ainoastaan merkkipäiviä saatiin joukolla viettää. Niinpä ylioppilaat päättivät ruveta viettämään rakastetun Kajsan syntymäpäivää 1.5. ja kokoontua Kaisaniemeen juhlimaan joka vuosi. Ylioppilaiden Vapun vietto perustuu siis Kaisaniemen ravintolan perinteille.
        Minulla on paljon kuvia vanhasta Helsingistä, josta tehtiin postikortteja myyntiin. Keräilyvietti on suvun ominaisuus, ja nämäkin postikortit on olleet tallessa yli 100 vuotta, ja ovat edelleen.
        Sigrid Brander oli tunnetuin Helsinkiä valokuvannut valokuvaaja 1900-luvun alussa, ja hänen kuvistaan oli muutama vuosi sitten näyttelykin Sanomatalossa.
        Minun isoisäni osti v. 1906 asunnon Tehtaankadulta, ja se oli suvun omistuksessa 100 v, kunnes viimeinen perikunta pani sen myyntiin. Vaikka en ole Helsingissä koko ikääni asunut, on se aina vain minun kotikaupunkini.
        Lämpöä riittää. Oli ihan tukala nukkua, vaikka ikkuna oli selällään. Koeta ottaa kevyesti puuhasi, Demeter, ettet uuvahda liikaa tässä helteessä, jos vielä tänäänkin raadat siivoushommissa.
        Minä pidättäydyn sellaisesta. Korkeintaan voin viikata pyykit narulta eilisen pesun jäljiltä.
        Seurasin urheilukilpailuja kakkoselta. Kyllä ne pojat jaksoivat meloa. koko porukka pääsi alta 2 minuutin puoli kilometriä. Ei voi kuin päivitellä.
        Kirjautumiseni meni vanhaksi. Mkr.

        Mielenkiintoinen historia Kaisaniemellä, Makriina. Meidän yhdistys järjesti siellä joskus juhliaan. Harmi vain, että Kaisaniemen puisto katsotaan "vaaralliseksi", ainakin ilta-aikaan.

        Kiitos vain varoituksesta, täytyypä jarrutella..)) Saman tyyppistä: asia päivässä, joudun kyllä itsekin välillä noudattamaan. Tuttuni juuri tilitti omia tekemisiään, oli huomannut saman, kun vähän saa aikaan, osaa nauttia siitäkin vähästä..))


    • Päiväni vierähti ruuanlaitossa. Tein kaalilaatikkoa ja graavasin lohta. Oli tarkoitus käydä mökillä, nurmikon paikkailemassa, mutta kaalilaatikon teko oli työläs ja sen teko saa riittää tälle päivälle. Tuli muuten hyvää😘 Nyt ettosille 😴

    • Anonyymi

      Ilmoja pitelee.

    • Anonyymi

      Pilveen veti, liekö ukkosta hankkia.
      Kävin kasvimaalla ajatellen, että nypä soseutan ne kaksi isohkoa kurpitsaa sieltä.
      No voi, suurin oli poissa.
      Kasvilaatikkoni on vanhalla pellon pohjalla puskien ympäröimänä, joten ei sinne kukaan ihminen ole löytänyt, eikä täällä ketään kuljekaan.
      Siitä reunalta sen joku metsäneläin on saaliiksees saanut, No toivottavast maistui.
      Päivällä istuskelin tuossa terassin kiikkutuolissa kirjaa lukemassa.
      Uimassa on tullut käytyä joka päivä, vesi on vielä lämmintä. Niinhän nuo säätieteilijätkin noita uimavesikarttojaan esittelivät.
      Kovin on soppia hämmennettäväksi siellä täällä, pääministeristä alkaen.
      Jaaha, kuuluu jo jyrisevän, mittari näytti 25.
      Kissa makaa sivuterassilla ihan veto pois.
      Tuo Helsingin historia dokumetti ei silmiini osunut.
      Historia on kiintoisa aihe, olen seurannut tuota Kanadasta kertovaa historiasarjaa.
      Niinkai sitä sanotaan, että joka ei historiaa tunne, ei voi nykyisyyttäkään ymmärtää.
      Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
      Palsta- ja ketjurauhaa, sekä mielenrauhaa.

      • Edellisen höpöttäjän kirjautuminen oli hävinnyt kesken kaiken.


      • Minulle on tullut se käsitys, että eläimetkin kärsivät tästä kuivuudesta. Meidänkin pihalla linnut lentelevät levottomasti, joku pikkulintu lensi ikkunaankin, vaikka minulla on sälekaihtimet ikkunassa vaaranmerkkinä niille.
        Tuttu kertoi, että kun hän oli istuttanut maahan mansikan rönsyjä, mustarastas kaivoi ne yöllä ylös, jäi "rysän päältä" kiinni aamulla. Matoja kai etsi, raukka.
        Enpäs ole muistanutkaan laittaa vesiastioita ulos linnuille..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Minulle on tullut se käsitys, että eläimetkin kärsivät tästä kuivuudesta. Meidänkin pihalla linnut lentelevät levottomasti, joku pikkulintu lensi ikkunaankin, vaikka minulla on sälekaihtimet ikkunassa vaaranmerkkinä niille.
        Tuttu kertoi, että kun hän oli istuttanut maahan mansikan rönsyjä, mustarastas kaivoi ne yöllä ylös, jäi "rysän päältä" kiinni aamulla. Matoja kai etsi, raukka.
        Enpäs ole muistanutkaan laittaa vesiastioita ulos linnuille..))

        Kyllä varmaan eläimillekin säät vaikuttavat.
        Minä tein kyllä niin kurjan tempun, että laitoin kasvilaatikon päälle verkon.
        Kun laitoin omenapuun ympärille suojaverkkoja siitä jäi rullaa.
        Mulla lenteli lintuja päin tuota metsänpuoleista ikkunaa.
        Puut ovat siinä lähellä ja, kun katsoo ikkunaan ulkopuolelta, se heijastaa metsän. Ilmeisesti aistivat, että siinä on metsä.
        Laitoin jo viime kesänä pitkiä muovisuikaleita ikkunanpielestä roikkumaan, jotka siinä heiluvat. Sen jälkeen ei ole ikkunaan lennelty.


      • Eliaana kirjoitti:

        Kyllä varmaan eläimillekin säät vaikuttavat.
        Minä tein kyllä niin kurjan tempun, että laitoin kasvilaatikon päälle verkon.
        Kun laitoin omenapuun ympärille suojaverkkoja siitä jäi rullaa.
        Mulla lenteli lintuja päin tuota metsänpuoleista ikkunaa.
        Puut ovat siinä lähellä ja, kun katsoo ikkunaan ulkopuolelta, se heijastaa metsän. Ilmeisesti aistivat, että siinä on metsä.
        Laitoin jo viime kesänä pitkiä muovisuikaleita ikkunanpielestä roikkumaan, jotka siinä heiluvat. Sen jälkeen ei ole ikkunaan lennelty.

        On niin kuuma, että ei pysty nukkumaan, vaan istun puuskuttaen ikkunan ääressä. Kävin illan mittaan pari kertaa suihkussa, ja ehkä on vielä kerran käytävä, ennen kuin voin mennä nukkumaan.
        Luin Eliaanan mietiskelyä eläinten selviämisestä, ja etsin muovivadin, johon panin vettä siilille. En ole sitä muistanut aikoihin, toivottavasti on hengissä. Rusakoita tässä silloin tällöin huomaan, ehkä nekin kaipaavat juotavaa.

        Piti jännätä kisoja, kun ihan kultaa tuli Suomeen aitajuoksussa ja hopeaa kolmiloikassa.
        Hyvä hyvä. Wilma Murto jo oman kultamitalinsa on saanut, nyt katsoin mitalijuhlan puolilta öin.
        Kolmiloikan voittaja oli ukrainalainen nainen, ja ihan oli kuin sekin voitto olisi kotiin tullut. Niin olen myötäelänyt heidän hätäänsä viime kuukaudet.

        Sanna Marinin kujanjuoksua on seurattu nyt kaksi päivää. Surku tulee nuorta ihmistä. Liian raskaaseen tehtävään puolue hänet valitsi, ja nyt ei saisi enää juhlia kavereitten kanssa, vaan pysyä arvokkaana ja pidättyväisenä ministerinä vapaa-ajallakin. Soisi, että ymmärtäisi vastaisuudessa, että paparazzit seuraavat hänen kintereillään joka paikassa, kotibileitä myöten. Kehenkään ei enää voi luottaa. Hän on saalis keltaiselle lehdistölle.

        Hyvää yötä kaikki. Nukkukaa hyvin lämpimässä yössä.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        On niin kuuma, että ei pysty nukkumaan, vaan istun puuskuttaen ikkunan ääressä. Kävin illan mittaan pari kertaa suihkussa, ja ehkä on vielä kerran käytävä, ennen kuin voin mennä nukkumaan.
        Luin Eliaanan mietiskelyä eläinten selviämisestä, ja etsin muovivadin, johon panin vettä siilille. En ole sitä muistanut aikoihin, toivottavasti on hengissä. Rusakoita tässä silloin tällöin huomaan, ehkä nekin kaipaavat juotavaa.

        Piti jännätä kisoja, kun ihan kultaa tuli Suomeen aitajuoksussa ja hopeaa kolmiloikassa.
        Hyvä hyvä. Wilma Murto jo oman kultamitalinsa on saanut, nyt katsoin mitalijuhlan puolilta öin.
        Kolmiloikan voittaja oli ukrainalainen nainen, ja ihan oli kuin sekin voitto olisi kotiin tullut. Niin olen myötäelänyt heidän hätäänsä viime kuukaudet.

        Sanna Marinin kujanjuoksua on seurattu nyt kaksi päivää. Surku tulee nuorta ihmistä. Liian raskaaseen tehtävään puolue hänet valitsi, ja nyt ei saisi enää juhlia kavereitten kanssa, vaan pysyä arvokkaana ja pidättyväisenä ministerinä vapaa-ajallakin. Soisi, että ymmärtäisi vastaisuudessa, että paparazzit seuraavat hänen kintereillään joka paikassa, kotibileitä myöten. Kehenkään ei enää voi luottaa. Hän on saalis keltaiselle lehdistölle.

        Hyvää yötä kaikki. Nukkukaa hyvin lämpimässä yössä.

        Kaverit pettivät Marinin kun videoivat kännisekoilut. Harkinta petti Marinilla, kun valitsi tuollaista seuraa eikä sesalakuvausta ollur, poseerasi kontillaan haarat levällään kameralle, halaili ties ketä. Sentään pääministeri, jonka pitäisi olla aina päätöksiin kykenevässä kunnossa. Turha lehdistää syyttaa.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        On niin kuuma, että ei pysty nukkumaan, vaan istun puuskuttaen ikkunan ääressä. Kävin illan mittaan pari kertaa suihkussa, ja ehkä on vielä kerran käytävä, ennen kuin voin mennä nukkumaan.
        Luin Eliaanan mietiskelyä eläinten selviämisestä, ja etsin muovivadin, johon panin vettä siilille. En ole sitä muistanut aikoihin, toivottavasti on hengissä. Rusakoita tässä silloin tällöin huomaan, ehkä nekin kaipaavat juotavaa.

        Piti jännätä kisoja, kun ihan kultaa tuli Suomeen aitajuoksussa ja hopeaa kolmiloikassa.
        Hyvä hyvä. Wilma Murto jo oman kultamitalinsa on saanut, nyt katsoin mitalijuhlan puolilta öin.
        Kolmiloikan voittaja oli ukrainalainen nainen, ja ihan oli kuin sekin voitto olisi kotiin tullut. Niin olen myötäelänyt heidän hätäänsä viime kuukaudet.

        Sanna Marinin kujanjuoksua on seurattu nyt kaksi päivää. Surku tulee nuorta ihmistä. Liian raskaaseen tehtävään puolue hänet valitsi, ja nyt ei saisi enää juhlia kavereitten kanssa, vaan pysyä arvokkaana ja pidättyväisenä ministerinä vapaa-ajallakin. Soisi, että ymmärtäisi vastaisuudessa, että paparazzit seuraavat hänen kintereillään joka paikassa, kotibileitä myöten. Kehenkään ei enää voi luottaa. Hän on saalis keltaiselle lehdistölle.

        Hyvää yötä kaikki. Nukkukaa hyvin lämpimässä yössä.

        Miten niin "liian raskaaseen tehtävään" ?
        Sanna Marin on hoitanut tehtävänsä erittäin hyvin.
        "Tuomariston" pitäisi korottaa arvosanaa, koska vaikeuskerroin on pandemian, eurooppalaisen sodan ja inflaatiokierteen vuoksi todella kova.
        Kovempi kuin millään muulla pääministerillä ja hallituksella sitten sota-aikojen.

        Muistatteko alkoholisti-ministerin ?
        Muistatteko ministeriön kansliapäällikön, joka vietti osan työpäivistään kapakassa työtehtäviään "hoidellen" ja monet muut valtion korkeat johtavat virkamiehet ?
        Usein viinanhuuruisissa virkaan liityvissä neuvotteluissa oli mukana jonkun yrityksen johto, joka laskun ruoka- ja viinalaskun maksoi.
        Se oli sen ajan "työkulttuuria", joka hyväksyttiin yleisesti.

        Työmoraali on kautta linjan kohentunut roimasti niistä ajoista kaikilla sektoreilla.
        Työt tehdään selvinpäin. Vapaa-aika on juhlimista varten, silloin harvoin kun
        esimerkiksi ministereillä esimerkiksi vapaa-aikaa on.

        Vielä Jyrki Kataisen (kok) hallituksenkokoonpano-neuvotteluissa
        oli alkoholia mukana Smolnassa, "muuten lopputulosta ei olisi saatu puristettua",
        mutta alkoholia juotiin sivistyneesti (oletan) ja se oli mietoa.

        Tulevan pääministeri Kataisen (kok) neuvottelut olivatkin kirjojen perusteella Suomen kalleimmat hallituskokoonpanoneuvottelut, noin 300000 euron korvilla oli lasku.
        Ne kestivät monta viikkoa ja täyspitopalvelu pelasi koko ajan.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        On niin kuuma, että ei pysty nukkumaan, vaan istun puuskuttaen ikkunan ääressä. Kävin illan mittaan pari kertaa suihkussa, ja ehkä on vielä kerran käytävä, ennen kuin voin mennä nukkumaan.
        Luin Eliaanan mietiskelyä eläinten selviämisestä, ja etsin muovivadin, johon panin vettä siilille. En ole sitä muistanut aikoihin, toivottavasti on hengissä. Rusakoita tässä silloin tällöin huomaan, ehkä nekin kaipaavat juotavaa.

        Piti jännätä kisoja, kun ihan kultaa tuli Suomeen aitajuoksussa ja hopeaa kolmiloikassa.
        Hyvä hyvä. Wilma Murto jo oman kultamitalinsa on saanut, nyt katsoin mitalijuhlan puolilta öin.
        Kolmiloikan voittaja oli ukrainalainen nainen, ja ihan oli kuin sekin voitto olisi kotiin tullut. Niin olen myötäelänyt heidän hätäänsä viime kuukaudet.

        Sanna Marinin kujanjuoksua on seurattu nyt kaksi päivää. Surku tulee nuorta ihmistä. Liian raskaaseen tehtävään puolue hänet valitsi, ja nyt ei saisi enää juhlia kavereitten kanssa, vaan pysyä arvokkaana ja pidättyväisenä ministerinä vapaa-ajallakin. Soisi, että ymmärtäisi vastaisuudessa, että paparazzit seuraavat hänen kintereillään joka paikassa, kotibileitä myöten. Kehenkään ei enää voi luottaa. Hän on saalis keltaiselle lehdistölle.

        Hyvää yötä kaikki. Nukkukaa hyvin lämpimässä yössä.

        Eipä tainneet olla paparazzeja vaan omasta bileporukasta ne kuvaajat. Tosin pääministeri ei tuntenut kaikkia örveltäjiä, mikä on iso riski. Tuskin voi kaikkia ystäviksi sanoa. Siinä olet oikeassa, ettei tuntemattomaan känniporukkaan pitäisi luottaa tavallisenkaan ihmisen, saati pääministerin. Nuoreen ikään vetoaminen on outoa. Marin on jo keski- iässä, äiti ja vaimo, Kyllä 36v on ollut jo puolet iästään täysi- ikäinen. Ei ollut eka kerta, kun harkinta petti ja bilehuuruissa unohtui aseman vaatimukset,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin "liian raskaaseen tehtävään" ?
        Sanna Marin on hoitanut tehtävänsä erittäin hyvin.
        "Tuomariston" pitäisi korottaa arvosanaa, koska vaikeuskerroin on pandemian, eurooppalaisen sodan ja inflaatiokierteen vuoksi todella kova.
        Kovempi kuin millään muulla pääministerillä ja hallituksella sitten sota-aikojen.

        Muistatteko alkoholisti-ministerin ?
        Muistatteko ministeriön kansliapäällikön, joka vietti osan työpäivistään kapakassa työtehtäviään "hoidellen" ja monet muut valtion korkeat johtavat virkamiehet ?
        Usein viinanhuuruisissa virkaan liityvissä neuvotteluissa oli mukana jonkun yrityksen johto, joka laskun ruoka- ja viinalaskun maksoi.
        Se oli sen ajan "työkulttuuria", joka hyväksyttiin yleisesti.

        Työmoraali on kautta linjan kohentunut roimasti niistä ajoista kaikilla sektoreilla.
        Työt tehdään selvinpäin. Vapaa-aika on juhlimista varten, silloin harvoin kun
        esimerkiksi ministereillä esimerkiksi vapaa-aikaa on.

        Vielä Jyrki Kataisen (kok) hallituksenkokoonpano-neuvotteluissa
        oli alkoholia mukana Smolnassa, "muuten lopputulosta ei olisi saatu puristettua",
        mutta alkoholia juotiin sivistyneesti (oletan) ja se oli mietoa.

        Tulevan pääministeri Kataisen (kok) neuvottelut olivatkin kirjojen perusteella Suomen kalleimmat hallituskokoonpanoneuvottelut, noin 300000 euron korvilla oli lasku.
        Ne kestivät monta viikkoa ja täyspitopalvelu pelasi koko ajan.

        Olen kyllä sitä mieltä, että pääministerin tehtävä on erittäin vaativa ja raskas. En ollenkaan arvostele Marinin kykyjä sitä hoitaa, päinvastoin, Marin on selviytynyt varmasti hyvin. Tuskin kukaan olisi odottanut hänelle niin suuria haasteita kuin viime vuodet ovat mukanaan tuoneet.
        Kuitenkin saanen pitää mielipiteeni, että vastuun kantaminen Suomen valtion selviytymisestä on raskas taakka nuorelle ihmiselle. En todellakaan katso alta neljäkymppistä naista "keski-ikäiseksi".

        Arvostelukyky voi pettää vanhemmallakin iällä, joten myötätuntoni on Marinin puolella. Hän on luottanut ystäviinsä ja heittäytynyt vapaalle, ja joukossa on ollut ahne ja pahansuopa ihminen, joka ei ole ajatellut Marinin yksityisyyden suojaa, vaan julkistanut provosoivan videon.
        Kyllä häntä on oikeus paparazziksi kutsua, ihan lievä nimityshän se on.

        Mutta eikö ole tapana sanoa, että uusi päivä kaiken muuttaa voi. Hyvää jatkoa Marinille, kyllä tästä selvitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaverit pettivät Marinin kun videoivat kännisekoilut. Harkinta petti Marinilla, kun valitsi tuollaista seuraa eikä sesalakuvausta ollur, poseerasi kontillaan haarat levällään kameralle, halaili ties ketä. Sentään pääministeri, jonka pitäisi olla aina päätöksiin kykenevässä kunnossa. Turha lehdistää syyttaa.

        Ei ne mitään sekoilua olleet ainoastaan tanssivat ja lauloivat iloisina , joten sekoilu on ihmisten päässä ainoastaan , kun ei pysytä mukana ajassa.
        ainahan ihmiset ovat viettäneet iltaansa ystävien parissa joten nykyaikana ei tanssiminen ole samanlaista kun50 luvulla, joten elävät aikaansa nykyajan keski-ikäiset omilla tavoillaan kuten joka sukupolvi on tehnyt.
        Joten kun lopetettaisiin tuomitsematta omien mielikuvien mukaan ihmisiä ja nähtäis asia sellaisena kun se on , kun ei edes mitään rikollista ollut kuvassa mukana .


    • Hyvää lauantai-aamua nojikseen ja en ole kirjoitellut puskasta :) Meillä sataa oikein reippaasti ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa ja säärintamat kulkevat normaalia mallia niin kohta saatte helpotusta helteisiin ja kuivuuteen sielläkin.

      Ajattelin kommentoida vain tuota Sannan ikää, kyllä ainakin täällä meillä päin 36-vuotiaan ihmisen elämäntyyli muistuttaa nykyaikana enemmän parikymppisten elämää meidän nuoruudessa. Ajat ovat muuttuneet, nyt lapsemme ja lapsenlapsemme pääsevät helpommalla ja saavat pitää hauskaa ja nauttia nuoruudestaan pitemmälle kuin me, oma ikäpolvemme, jotka joutuivat ottamaan raskaan vastuun heti koulunpenkiltä päästyään, koska yhteiskunnan tukiverkkoa ei ollut samalla tapaa ja nuorisokulttuurikin oli erilainen. Nyt on tavallista, että yli nelikymppisetkin käyvät konserteissa ja festareissa, pitävät hauskaa ja juhlivat reippaastikin. En minä näe siinä mitään väärää. Kyllä sitä keski-ikää ja vanhuutta sitten riittää taas.

      • Anonyymi

        Haloo paloma! Marin on pääministeri, hänellä on ylin vastuu Suomesta 24/24 7/7 65/365. Koko ajan on pystyttävä suurin päätöksiin. Ei vihollinen yleensä ilmaise aikeitaan päiviä ennen, ei edes tunteja ole aikaa. Samoin voi tapahtua suuronnettomuus, kuten Estonia, vakava kyberisku joka uhkaa sairaaloissa ihmishenkiä.
        Eikä sekään normaalia ja toivottavaa ole, että lähes 40-kymppiset perheenäiditkin hilluu ja örveltää räkäkännissä pitkin kapakoita aamuun asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haloo paloma! Marin on pääministeri, hänellä on ylin vastuu Suomesta 24/24 7/7 65/365. Koko ajan on pystyttävä suurin päätöksiin. Ei vihollinen yleensä ilmaise aikeitaan päiviä ennen, ei edes tunteja ole aikaa. Samoin voi tapahtua suuronnettomuus, kuten Estonia, vakava kyberisku joka uhkaa sairaaloissa ihmishenkiä.
        Eikä sekään normaalia ja toivottavaa ole, että lähes 40-kymppiset perheenäiditkin hilluu ja örveltää räkäkännissä pitkin kapakoita aamuun asti.

        Suomessa on niin tasokas tiedustelu ja valvonta,
        puolustusvoimat-, meri- ja rajavartiolaitos,
        että Suomessa on etukäteen tiedossa kohdistuuko Suomeen joku uhka,
        Marin ei kuulu siihen komentoketjuun eikä ole sen johdossa,
        Tasavallan presidentti on armeijan ylipäällikkö.


      • Anonyymi

        Näin on. Festareilla näyttää "hilluvan" eläkeläisikäisiäkin kuuntelemassa nuoruutensa bändejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haloo paloma! Marin on pääministeri, hänellä on ylin vastuu Suomesta 24/24 7/7 65/365. Koko ajan on pystyttävä suurin päätöksiin. Ei vihollinen yleensä ilmaise aikeitaan päiviä ennen, ei edes tunteja ole aikaa. Samoin voi tapahtua suuronnettomuus, kuten Estonia, vakava kyberisku joka uhkaa sairaaloissa ihmishenkiä.
        Eikä sekään normaalia ja toivottavaa ole, että lähes 40-kymppiset perheenäiditkin hilluu ja örveltää räkäkännissä pitkin kapakoita aamuun asti.

        En minäkään hyväksy Marinin touhuja. Ministereinä on Marinia nuorempiakin henkilöitä eivätkä he tuolla lailla heilu baarielämässä aamutunneille asti tämän tästä. Antti Lindtmania toivoin pääminsaksi sen jälkeen kun Rinne erosi ja äänestivät Rinteen seuraajaa. Lindtman antanut hyvän, asiallisen kuvan itsestään, taitaa olla nyt 40-vuotias.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on niin tasokas tiedustelu ja valvonta,
        puolustusvoimat-, meri- ja rajavartiolaitos,
        että Suomessa on etukäteen tiedossa kohdistuuko Suomeen joku uhka,
        Marin ei kuulu siihen komentoketjuun eikä ole sen johdossa,
        Tasavallan presidentti on armeijan ylipäällikkö.

        Tämän päivän Iltasanomissa on kirjoitus, ettämuitakin onnettomuuksia tapahtuu, jossa on suomalaisia mukana.

        https://www.is.fi/politiikka/art-2000009016735.html


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haloo paloma! Marin on pääministeri, hänellä on ylin vastuu Suomesta 24/24 7/7 65/365. Koko ajan on pystyttävä suurin päätöksiin. Ei vihollinen yleensä ilmaise aikeitaan päiviä ennen, ei edes tunteja ole aikaa. Samoin voi tapahtua suuronnettomuus, kuten Estonia, vakava kyberisku joka uhkaa sairaaloissa ihmishenkiä.
        Eikä sekään normaalia ja toivottavaa ole, että lähes 40-kymppiset perheenäiditkin hilluu ja örveltää räkäkännissä pitkin kapakoita aamuun asti.

        Sinulla on oikeus omiin mielipiteisiisi ja en sano että olet väärässä ja monet ajattelevat samoin. Minä taas ajattelen sen silleen että kukaan ihminen oli sitten pääministeri, presidentti, kuningas tai paavi ei ole koskaan koko aikaa valmiustilassa ja heille suotakoon myös vapaa-aikansa, huvittelunsa ja etenkin yksityiselämänsä. Media ja nykyajan invasiivinen somekulttuuri on onnistunut vahingoittamaan monen poliitkon uraa ja että asetamme perinteisesti maan johtajat jonkinlaiselle jalustalle,emme soisi heille inhimillisiä heikkouksia eikä erehtymisiä vaikeuttaa asiaa.
        Katselin juuri Ruotsin tv:n nelosesta poliittisen asiantuntijan arviota Sanna Marinin tilanteesta ja hän oli sitä mieltä että tämä nyt tapahtunut partygate ainoastaan vahvistaa hänen asemaansa, myös sisäpoliittisesti. Ulkomaailma ihailee taas Sannaa melkein yksipuolisesti.
        Tuli vainmieleenihannopeasti somessa Marinin sämpylägaten aikaan kiertänyt meme jossa Urkki seisoo kädet puuskassa ja mesoaa että"Vai pitäisi presidentin vielä maksaa omat sämpylänsäkin! S.....an tunarit! Ennen sitä vielä juotiin viinaakin valtion kustannuksella!".
        Muuten, ja ennen kuin taas poistun katselemaan yleisurheilua, niin en nähnyt ketään "räkäkännissä" niissä videoissa ja ne näytettiin tv:ssä juuri äsken täällä ja katsoin tarkkaan. Olipa onni että kukaan ei filmannut eikä ollut instagrammia tai twitteriä eikä teknillisiä mahdollisuuksia tällaiseen seurantaan kun minun sukupolveni juhli.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Sinulla on oikeus omiin mielipiteisiisi ja en sano että olet väärässä ja monet ajattelevat samoin. Minä taas ajattelen sen silleen että kukaan ihminen oli sitten pääministeri, presidentti, kuningas tai paavi ei ole koskaan koko aikaa valmiustilassa ja heille suotakoon myös vapaa-aikansa, huvittelunsa ja etenkin yksityiselämänsä. Media ja nykyajan invasiivinen somekulttuuri on onnistunut vahingoittamaan monen poliitkon uraa ja että asetamme perinteisesti maan johtajat jonkinlaiselle jalustalle,emme soisi heille inhimillisiä heikkouksia eikä erehtymisiä vaikeuttaa asiaa.
        Katselin juuri Ruotsin tv:n nelosesta poliittisen asiantuntijan arviota Sanna Marinin tilanteesta ja hän oli sitä mieltä että tämä nyt tapahtunut partygate ainoastaan vahvistaa hänen asemaansa, myös sisäpoliittisesti. Ulkomaailma ihailee taas Sannaa melkein yksipuolisesti.
        Tuli vainmieleenihannopeasti somessa Marinin sämpylägaten aikaan kiertänyt meme jossa Urkki seisoo kädet puuskassa ja mesoaa että"Vai pitäisi presidentin vielä maksaa omat sämpylänsäkin! S.....an tunarit! Ennen sitä vielä juotiin viinaakin valtion kustannuksella!".
        Muuten, ja ennen kuin taas poistun katselemaan yleisurheilua, niin en nähnyt ketään "räkäkännissä" niissä videoissa ja ne näytettiin tv:ssä juuri äsken täällä ja katsoin tarkkaan. Olipa onni että kukaan ei filmannut eikä ollut instagrammia tai twitteriä eikä teknillisiä mahdollisuuksia tällaiseen seurantaan kun minun sukupolveni juhli.

        ette kai te juhlineet? Tehän otitte sen raskaan vastuun, kuten kirjoitit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ette kai te juhlineet? Tehän otitte sen raskaan vastuun, kuten kirjoitit.

        Nuorena aikuisena oli velalla opiskelu, pienet lapset, ja asuntolainat. Mistä olisi rahaakaan ollut meidän sukupolvella juhlia kalliita viinaksia nauttien ravintoloissa nuorena eikä paljon vanhempanakaan. Tanssiittiin kyllä, mutta se sujui selvin päin. Se oli kunnon askelten paritanssia, ei mitään haarat levällään lattialla polvillaan , kädet ilmassa huitoen ja hoilaten. Niinhän tuosta videosta voimme todeta.
        Kun rahaa alkoi olla enemmän ja velat maksettu, ravintoissa syötiin ja otettiin ruokaviinit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haloo paloma! Marin on pääministeri, hänellä on ylin vastuu Suomesta 24/24 7/7 65/365. Koko ajan on pystyttävä suurin päätöksiin. Ei vihollinen yleensä ilmaise aikeitaan päiviä ennen, ei edes tunteja ole aikaa. Samoin voi tapahtua suuronnettomuus, kuten Estonia, vakava kyberisku joka uhkaa sairaaloissa ihmishenkiä.
        Eikä sekään normaalia ja toivottavaa ole, että lähes 40-kymppiset perheenäiditkin hilluu ja örveltää räkäkännissä pitkin kapakoita aamuun asti.

        Onko asiallista, että yli kahdeksankymppinen väittää parin minuutin videon perusteella maan pääministerin hilluvan "räkäkännissä pitkin kapakoita aamuun asti".
        Ei ole myöskään sopivaa, että aletaan toivoa katastrofia ihan sen vuoksi vain, että ministeri saisi näpäytyksen bilettämisestä.
        Liian äkkinäisiin johtopäätöksiin ei pitäisi langeta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämän päivän Iltasanomissa on kirjoitus, ettämuitakin onnettomuuksia tapahtuu, jossa on suomalaisia mukana.

        https://www.is.fi/politiikka/art-2000009016735.html

        Muistatteko jatkon tsunamikatastrofissa?
        Oli joulunpyhät, ja kaikki olivat joulua viettämässä ja Suomi oli kiinni. Eihän täällä mitään tehty ennen arkipäiviä.
        On meillä muisti tallella, vaikka vanhoja ollaankin.
        Muistan, kuinka järkyttynyt Niinistö oli, kun häntä haastateltiin asiasta. Hänen oli vaikea ymmärtää Suomen virallista hitautta.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Muistatteko jatkon tsunamikatastrofissa?
        Oli joulunpyhät, ja kaikki olivat joulua viettämässä ja Suomi oli kiinni. Eihän täällä mitään tehty ennen arkipäiviä.
        On meillä muisti tallella, vaikka vanhoja ollaankin.
        Muistan, kuinka järkyttynyt Niinistö oli, kun häntä haastateltiin asiasta. Hänen oli vaikea ymmärtää Suomen virallista hitautta.

        Siitä on otettu opiksi. Ei pääministerin tarvitse vahtia, viranomaisverkko vahtii.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Muistatteko jatkon tsunamikatastrofissa?
        Oli joulunpyhät, ja kaikki olivat joulua viettämässä ja Suomi oli kiinni. Eihän täällä mitään tehty ennen arkipäiviä.
        On meillä muisti tallella, vaikka vanhoja ollaankin.
        Muistan, kuinka järkyttynyt Niinistö oli, kun häntä haastateltiin asiasta. Hänen oli vaikea ymmärtää Suomen virallista hitautta.

        Miksi närkästyit? Olisit lukenut kommentin miksi tuo linkki on laitettu ja mihin viestiin se oli kohdistettu.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Muistatteko jatkon tsunamikatastrofissa?
        Oli joulunpyhät, ja kaikki olivat joulua viettämässä ja Suomi oli kiinni. Eihän täällä mitään tehty ennen arkipäiviä.
        On meillä muisti tallella, vaikka vanhoja ollaankin.
        Muistan, kuinka järkyttynyt Niinistö oli, kun häntä haastateltiin asiasta. Hänen oli vaikea ymmärtää Suomen virallista hitautta.

        26.12.2004 oli tapaninpäivä ja viikonpäivä oli sunnuntai


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        26.12.2004 oli tapaninpäivä ja viikonpäivä oli sunnuntai

        ????


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi närkästyit? Olisit lukenut kommentin miksi tuo linkki on laitettu ja mihin viestiin se oli kohdistettu.

        Luinhan minä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haloo paloma! Marin on pääministeri, hänellä on ylin vastuu Suomesta 24/24 7/7 65/365. Koko ajan on pystyttävä suurin päätöksiin. Ei vihollinen yleensä ilmaise aikeitaan päiviä ennen, ei edes tunteja ole aikaa. Samoin voi tapahtua suuronnettomuus, kuten Estonia, vakava kyberisku joka uhkaa sairaaloissa ihmishenkiä.
        Eikä sekään normaalia ja toivottavaa ole, että lähes 40-kymppiset perheenäiditkin hilluu ja örveltää räkäkännissä pitkin kapakoita aamuun asti.

        Älä vedä sanaa äiti mitenkään tähän mukaan. ainahan nuorempi porukka ovat juhlineet toistensa kanssa, ja äiti voi juhlia siinä kun isäkin, lapsella on tietysti lapsenvahti kun vanhemmat ovat ulkona .
        Joten sana äiti ei mitenkään ole tähän asiaan sopiva, kyllä nykyajan vanhuksetkin olivat illan vietossa toistensa kanssa kun olivat nuoria , ja lapset oli mummolassa niin että tasa-arvoisessa maailmassa on niin äidillä kun isilläkin sama oikeus yhteiskunnassa .

        Sana äiti on ylimainostettua juttu ja niiden pitäis eräiden mielestä olla gloria pään ympärillä ,jostain kumman syystä vanhoillisten ajatusten mukaisesti .
        Tasa arvo meillä on ollut pitkään vaikka eräät vanhukset vieläkin yrittävät tuputtaa näitä pyhimys äiti juttujaan ,jostain kumman syystä . Aika herätä näkemään että yhteiskunta on vähän toista tyyliä tänään se kun50 luvulla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuorena aikuisena oli velalla opiskelu, pienet lapset, ja asuntolainat. Mistä olisi rahaakaan ollut meidän sukupolvella juhlia kalliita viinaksia nauttien ravintoloissa nuorena eikä paljon vanhempanakaan. Tanssiittiin kyllä, mutta se sujui selvin päin. Se oli kunnon askelten paritanssia, ei mitään haarat levällään lattialla polvillaan , kädet ilmassa huitoen ja hoilaten. Niinhän tuosta videosta voimme todeta.
        Kun rahaa alkoi olla enemmän ja velat maksettu, ravintoissa syötiin ja otettiin ruokaviinit.

        Sinä elit, asuit ja juhlit (tai et) kertomallasi tavalla. Mutta ethän sinä ole kaikki. Minä olen tanssinut paritansseja vain aivan teini-ikäisenä Suomessa, mutta kuulun twist and shout-sukupolveen ja ensin twistatiin, sitten sheikattiin jne. ne eivät ole askeltavia ja toisistaan kiinni pitäviä, miehen viemiä paritansseja. Niitä tanssittiin poikakavereiden, tyttökavereiden jne. kanssa ryhmissäkin ja meno ei ollut kovin paljon erilaista kuin Marinin tanssivideossa. Twerkkausta ei silloin kuitenkaan vielä osattu. Muuten, Politico-lehti laittoi viiden maailman johtajan tanssiestykset arvojärjestykseen ja Sanna oli voittaja. :)
        ***
        Kaikella on aikansa ja paikkansa elämässä, minäkin olen opiskellut, tehnyt töitä koko ikäni, kasvattanut lapset, ostanut talon ja maksanut asuntolainaa, ottanut muutamat viinerit illan ratoksi, juhlinut, tanssinut aamunkoitteeseen jopa yli 50-vuotiaana, mutta myös kantanut vastuuni, ollut hyvä äiti ja kohtuullinen isä, maksanut velkani ja pitänyt talouteni kunnossa. Huumeita en ole koskaan ottanut. Kelpaisin vaikka pääministeriksi :)))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä elit, asuit ja juhlit (tai et) kertomallasi tavalla. Mutta ethän sinä ole kaikki. Minä olen tanssinut paritansseja vain aivan teini-ikäisenä Suomessa, mutta kuulun twist and shout-sukupolveen ja ensin twistatiin, sitten sheikattiin jne. ne eivät ole askeltavia ja toisistaan kiinni pitäviä, miehen viemiä paritansseja. Niitä tanssittiin poikakavereiden, tyttökavereiden jne. kanssa ryhmissäkin ja meno ei ollut kovin paljon erilaista kuin Marinin tanssivideossa. Twerkkausta ei silloin kuitenkaan vielä osattu. Muuten, Politico-lehti laittoi viiden maailman johtajan tanssiestykset arvojärjestykseen ja Sanna oli voittaja. :)
        ***
        Kaikella on aikansa ja paikkansa elämässä, minäkin olen opiskellut, tehnyt töitä koko ikäni, kasvattanut lapset, ostanut talon ja maksanut asuntolainaa, ottanut muutamat viinerit illan ratoksi, juhlinut, tanssinut aamunkoitteeseen jopa yli 50-vuotiaana, mutta myös kantanut vastuuni, ollut hyvä äiti ja kohtuullinen isä, maksanut velkani ja pitänyt talouteni kunnossa. Huumeita en ole koskaan ottanut. Kelpaisin vaikka pääministeriksi :)))

        Ja ettei kenellekään jää epäselväksi (varsinkaan ylläpidolle) niin edellinen oli Paloma01:n näppäimiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuorena aikuisena oli velalla opiskelu, pienet lapset, ja asuntolainat. Mistä olisi rahaakaan ollut meidän sukupolvella juhlia kalliita viinaksia nauttien ravintoloissa nuorena eikä paljon vanhempanakaan. Tanssiittiin kyllä, mutta se sujui selvin päin. Se oli kunnon askelten paritanssia, ei mitään haarat levällään lattialla polvillaan , kädet ilmassa huitoen ja hoilaten. Niinhän tuosta videosta voimme todeta.
        Kun rahaa alkoi olla enemmän ja velat maksettu, ravintoissa syötiin ja otettiin ruokaviinit.

        Nyt vaan on tanssi tavatkin muuttuneet siitä kun itse vetelit yksilykkyistä valssia jossain seuran talolla . Ei tässä tanssimisesta ollut mitään erikoista ihan samanlaista kun muuallakin tämä uuden sukupolven tavoilla . Joten muistele vaan ihan rauhassa entisiä aikoja mutta älä tuomitse toisia kun et näköjään edes tiedä mitään mitään uuden sukupolven tyylistä. Joten elä ja anna muidenkin elää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä elit, asuit ja juhlit (tai et) kertomallasi tavalla. Mutta ethän sinä ole kaikki. Minä olen tanssinut paritansseja vain aivan teini-ikäisenä Suomessa, mutta kuulun twist and shout-sukupolveen ja ensin twistatiin, sitten sheikattiin jne. ne eivät ole askeltavia ja toisistaan kiinni pitäviä, miehen viemiä paritansseja. Niitä tanssittiin poikakavereiden, tyttökavereiden jne. kanssa ryhmissäkin ja meno ei ollut kovin paljon erilaista kuin Marinin tanssivideossa. Twerkkausta ei silloin kuitenkaan vielä osattu. Muuten, Politico-lehti laittoi viiden maailman johtajan tanssiestykset arvojärjestykseen ja Sanna oli voittaja. :)
        ***
        Kaikella on aikansa ja paikkansa elämässä, minäkin olen opiskellut, tehnyt töitä koko ikäni, kasvattanut lapset, ostanut talon ja maksanut asuntolainaa, ottanut muutamat viinerit illan ratoksi, juhlinut, tanssinut aamunkoitteeseen jopa yli 50-vuotiaana, mutta myös kantanut vastuuni, ollut hyvä äiti ja kohtuullinen isä, maksanut velkani ja pitänyt talouteni kunnossa. Huumeita en ole koskaan ottanut. Kelpaisin vaikka pääministeriksi :)))

        Mikään ei ole murheellisempaa, kuin se, että ikäihmisenä keinutuolissa ei ole mitään kaduttavaa. Onko ihminen edes elänyt, jos ei ole koskaan kapinoinut sääntöjä vastaan?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ja ettei kenellekään jää epäselväksi (varsinkaan ylläpidolle) niin edellinen oli Paloma01:n näppäimiltä.

        Vi*dduilua Anoille vai vi*dduilua heille, jotka laittoivat Anot tarkkailun alle?


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Mikään ei ole murheellisempaa, kuin se, että ikäihmisenä keinutuolissa ei ole mitään kaduttavaa. Onko ihminen edes elänyt, jos ei ole koskaan kapinoinut sääntöjä vastaan?

        Juurikin näin, mutta murheellista on myös se, että meidän pääministeri ei ymmärrä, että suuronnettomuuksia voi sattua mihin vuorokauden aikaan tahansa.

        Juuri luin, että Esko Aho pääministeri aikanaan herätettii klo 3 yöllä, kun Estonia upposi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vi*dduilua Anoille vai vi*dduilua heille, jotka laittoivat Anot tarkkailun alle?

        Ei kumpaakaan. Muistutus ylläpidolle joka poisti kommenttini koska olin olin kirjoittanut jotain aivan neutraalia, mutta ilman kirjautumista. En seuraa teidän "anot tarkkailun alaiseksi" keskustelua, en edes tiedä mitä asia koskee


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin, mutta murheellista on myös se, että meidän pääministeri ei ymmärrä, että suuronnettomuuksia voi sattua mihin vuorokauden aikaan tahansa.

        Juuri luin, että Esko Aho pääministeri aikanaan herätettii klo 3 yöllä, kun Estonia upposi.

        Antakaa jo olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin, mutta murheellista on myös se, että meidän pääministeri ei ymmärrä, että suuronnettomuuksia voi sattua mihin vuorokauden aikaan tahansa.

        Juuri luin, että Esko Aho pääministeri aikanaan herätettii klo 3 yöllä, kun Estonia upposi.

        Ei sota yhtä miestä kaipaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä vedä sanaa äiti mitenkään tähän mukaan. ainahan nuorempi porukka ovat juhlineet toistensa kanssa, ja äiti voi juhlia siinä kun isäkin, lapsella on tietysti lapsenvahti kun vanhemmat ovat ulkona .
        Joten sana äiti ei mitenkään ole tähän asiaan sopiva, kyllä nykyajan vanhuksetkin olivat illan vietossa toistensa kanssa kun olivat nuoria , ja lapset oli mummolassa niin että tasa-arvoisessa maailmassa on niin äidillä kun isilläkin sama oikeus yhteiskunnassa .

        Sana äiti on ylimainostettua juttu ja niiden pitäis eräiden mielestä olla gloria pään ympärillä ,jostain kumman syystä vanhoillisten ajatusten mukaisesti .
        Tasa arvo meillä on ollut pitkään vaikka eräät vanhukset vieläkin yrittävät tuputtaa näitä pyhimys äiti juttujaan ,jostain kumman syystä . Aika herätä näkemään että yhteiskunta on vähän toista tyyliä tänään se kun50 luvulla

        Mikä tämä äitiyden vähättely nyt on? Suomessa on voinut jo kauan äiditkin töissä käydä ja luoda uraa, kun on päivähoito. Kyllä pienten lasten äiti ja isä voi jostain luopuakkin ihan mielellään, kun saa lapsia. Lapset ovat niin suuri lahja ja elämänsisältö. Ei ne montaa vuotta ole vanhemmistaan riippuvaisia ja voi muittenkin hoiviin joksikin aikaa jättää.


    • Anonyymi

      Jos juttuja ennen somea olisi tullut julki, mitä "sensaatioita" olisikaan
      saanut lukea silloisista poliitikoista, mutta kun sanomalehtiä sensuroitiin,
      mitään "sensaatiomaista" ei helpolla päässyt lehtiin eikä julkisuuteen.
      Jos huhut joistain asioista eivät lakanneet vaan epäilyt voimistuivat,
      lehtien oli pakko kirjoittaa viimein jotain siloiteltuja juttuja.

    • Anonyymi

      Kuvottava tuo Esko Aho, että mälvää tuolla Tsunamilla. Mitä hän luuli saavansa aikaiseksi, kun kuuli klo 5.00 sen uutisen- ei taatusti mitään silloin , eikä sen jälkeenkään. Kyllä oli muut siellä ,jotka auttoivat.

      • Anonyymi

        Eipä se ollutkaan Esko Ahon hommia. Ei hän silloin ollut pääministeri.


    • Anonyymi

      Uskomattoman ihana ilma, yritin ripsuta mökkiä, no jotain sain siivottua.

      Istahdin grilliterassillr luin ketjua mmm... on teillä huolia.

      Olimme nuoria ja biletettiin tai oliko kuitenkin niin, että biletykset jäi joiltakin kokematta?

      Sairaalassa tapasin vanhan työkaverin, juteltiin ja tultiin siihen tuokseen, että aikansa kutakin, nuorena juhlittiin etsittiin rajoja, onpahan sekin koettu.

      Korppis

      • Anonyymi

        Biletykset ei jäänyt kokematta ja niitä koetaan yhä. Eilisien tanssien jälkeen jalat niin pirun kipeänä.

        Kokematta sen sijaan jäi biletys pääministerinä.


      • Anonyymi

        Kuka muka huolistaan on puhunut?
        Se rajojen etsintä kuuluu lähinnä murrosikään.


    • Kaunista, mutta tuulista sunnuntaiaamua, hiljaisuus ympäröi minut, kävelin kuusikymmentä rappua lehden viedäkseni kälylleni, ei ketään missään kerroksessa.
      En kovin mukavana tuota kiipeilyä koe, mutta jos hiukankin jalkajeni kuntoa kohentaa, saa sen tekemään, hissillä helposti pääsisi.
      Näin tulee kiusattua itseään ja jatkoa seuraa, kun koneelta nousen kävelemään lähden , sekään ei niitä mieleisempiä asioita.

      Nyt olette keskustelleet pääministerin "bilettämisestä", minusta kaiken kaikkiaan käsittämätöntä, etteikö pääministeri ole ihminen, kuten mekin.
      Kaipaan melkein joka päivä jotain repäisevää, miksi näin ei saisi tehdä myös nuori pääministeri.
      Hänen elämänsä on puurtamista ollut koko tämän kolme vuotta, kaikki kriisit on hoitanut ja kestänyt, nyt yksi ilta maailman sekaisin vie.
      Minäkin heti kohta 85, tykkään juhlimisesta ystävien kanssa, otan alkoholia nostaakseni mielialaa ja onnistumme pitämään todella hauskaa.
      Joku sanoo, vanha ihminen, minun mielestä irtiottoja tarvitsemme kaikki, pääministerikin, elämä muuttuu muuten liian raskaaksi.

      Miten on entisten pääministereiden esiintymistä kommentoitu, lehtiä sensuroitiin, mediaa ei tässä mittakaavassa edes ollut, silti tiedettiin juhlimiset kovinkin räväköiksi.
      Niille hymyiltiin, no olihan asialla miehet, joiden tekemisiä ei silloin ainakaan saanut arvostella.
      Entisiä kriisi tilanteita miettien, en ymmärrä mitä apua olisi ollut täällä kotimaassa tapahtumien estoa suorittaa, pääministerille tiedotetaan onnettomuuksista, mutta
      hänkään ei mahda mitään sillä sekunnilla ja asiat hoitaa kukin viranomainen omilla ohjeillaan.
      Hyökkäyksen sattuessa on rajalla toimivat henkilöt asian hoidossa saaduin ohjein, jatkossa sitten pääministerin osuus tulee mukaan, ei sillä sekunnilla, ei minuuteillakaan.
      Mielestäni on oikein delekoida tehtävien suorittamista asianomaisille tahoille jo ennen mitään vahingon tietoakaan.

      Nyt sanoisin, että jäitä hattuun, vaalit lähestyvät ja uskon, että kaikki kivet ja kannot käännetään, että pääministerin maine mustataan, onneksi hän on vahva mielipiteiltään, eikä anna tämänkään hälyn mieltään ja uskoaan demokratiaan horjuttaa.
      Antakaamme pääministerinkin joskus "repäistä" sillä ulkomaita myöten hän on hyväksyntää toimillaan saanut, se on paljon se, meillä on hyvä pääministeri, kuten toisetkin ministerit, nyt elämme tätä aikaa, ei 50-lukua.

      Toivoisin, että lopettaisimme tästä asiasta, annetaan asioiden todistaa sen mikä totuus on, ei mustamaalaten vaan jaksamista toivoen.

      • "Aikansa kutakin, sanoi pässi kun päätä leikattiin", tiedottaa sananlasku. Elämänviisauttahan ne pähkinänkuoressa tarjoilevat polvesta toiseen. Viime päivien puheenaiheet toivat tuon mieleeni.
        Asiasta toiseen on kuitenkin syytä siirtyä.
        Minä lueskelin netistä uutisartikkeleita ja osui silmääni opettajien ongelmia käsittelevä juttu. Tamperelainen opettaja on siirtynyt ratikkakuskiksi ja lopettanut opetustyön. Koulumaailma on vaikeutunut vuosi vuodelta ja monenlaisia ylimääräisiä tehtäviä sälytetään opettajille. Opetustyö kärsii.
        Yksi osuus epäviihtyvyyteen on siinä, että oppilaiden vanhemmilla on yhä enemmän vaatimuksia lapsiensa erityispiirteiden huomioimiseen. Ohjeita ja neuvoja tulee Wilman kautta. Mietiskelin, että teräväsävyiset mielipiteet eivät rajoitu vain keskustelupalstoille, vaan tapa siirtyy kaikkeen viestintään somessa.
        Ei hyvä.
        Aamu lupaa tyyntä ja lämmintä päivää. Taivas on pilvilampaita täynnä.
        Lapsenlapsi tulee syömään. Poika päätti tehdä ateriaksi jonkun intialaisen sapuskan, jota hiukan epäluuloisella mielellä odottelen, Siihen pannaan mausteeksi carria, jonka mausta en ole ikinä oppinut pitämään. Hän on kuitenkin hyvä ruuanlaittaja ja jaksaa hauduttaa, silputa ja ryöpätä ihan toisella asenteella kuin minä, joten uskon kyllä aterian maistuvan.
        Hyvää pyhäpäivää kaikille


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        "Aikansa kutakin, sanoi pässi kun päätä leikattiin", tiedottaa sananlasku. Elämänviisauttahan ne pähkinänkuoressa tarjoilevat polvesta toiseen. Viime päivien puheenaiheet toivat tuon mieleeni.
        Asiasta toiseen on kuitenkin syytä siirtyä.
        Minä lueskelin netistä uutisartikkeleita ja osui silmääni opettajien ongelmia käsittelevä juttu. Tamperelainen opettaja on siirtynyt ratikkakuskiksi ja lopettanut opetustyön. Koulumaailma on vaikeutunut vuosi vuodelta ja monenlaisia ylimääräisiä tehtäviä sälytetään opettajille. Opetustyö kärsii.
        Yksi osuus epäviihtyvyyteen on siinä, että oppilaiden vanhemmilla on yhä enemmän vaatimuksia lapsiensa erityispiirteiden huomioimiseen. Ohjeita ja neuvoja tulee Wilman kautta. Mietiskelin, että teräväsävyiset mielipiteet eivät rajoitu vain keskustelupalstoille, vaan tapa siirtyy kaikkeen viestintään somessa.
        Ei hyvä.
        Aamu lupaa tyyntä ja lämmintä päivää. Taivas on pilvilampaita täynnä.
        Lapsenlapsi tulee syömään. Poika päätti tehdä ateriaksi jonkun intialaisen sapuskan, jota hiukan epäluuloisella mielellä odottelen, Siihen pannaan mausteeksi carria, jonka mausta en ole ikinä oppinut pitämään. Hän on kuitenkin hyvä ruuanlaittaja ja jaksaa hauduttaa, silputa ja ryöpätä ihan toisella asenteella kuin minä, joten uskon kyllä aterian maistuvan.
        Hyvää pyhäpäivää kaikille

        "Mietiskelin, että teräväsävyiset mielipiteet eivät rajoitu vain keskustelupalstoille, vaan tapa siirtyy kaikkeen viestintään somessa.
        Ei hyvä."

        Teräväsävyisiä mielipiteitä on ollut jo ennen someakin, myös koulumaailmassa.

        -kokemusta on-


      • Anonyymi

        No, niipä tietenkin. Toivotaan, että oma sana jää viimeiseksi.
        Ihmettelen vain: onpa omituisia "ystäviä" Sannalla. Ilman hänen lupaansa kai päästävät tällaisia videoita maailmalle.
        Tuollaiset ystäväthän voivat vaikka lurauttaa salaa viinaa Sannan juoman joukkoon - niin, tai tipauttaa "jauhoja". Sanna kuulemma harvoin harrastaa tallaista yöelämää, mutta eihän tämä kohu nyt ole ensimmäinen kerta. Minusta hänen käytös on kuin teini-ikäisen, vaikka ikää on jo kaksi kertaa teini-ikä. Ja lapsiperhekin on kotona.
        Minusta tuon ikäisen, joka on pääministeri-instituution haltija tällä hetkellä, olisi syytä keksiä muita keinoja arjen helpottamiseksi.


      • Anonyymi

        Kyllä pääministeri ihan itse osallistui maineensa mustumiseen.


      • Olen todella onnellinen siitä että olen tehnyt työurani esikoulussa ja varhaiskasvatuksessa valmiiksi ja saan nauttia eläkepäivistä ja tehdä muita juttuja. Sekä poikani, joka opettaa englantia ja ruotsia lukiossa että tyttäreni, joka työskentelee varhaiskasvatuksen piirissä raportoivat juur noista samoista ongelmista.
        Joskus yhdeksänkymmentäluvun alussa kun saimme porvarihallituksen tänne Ruotsiin niin oppilaista tuli käyttäjiä ja vanhemmista asiakkaita. Opettajan rooli muuttui täysin ja hänen työltään vedettiin matto pois alta. Sen jälkeen termit ovat vaihtuneet,mutta tämä ääriyksilöllinen ajatustapa on edelleenkin vallalla. En yhtään ihmettele, jos joku lukion ope on lopettanut ja ajaa vaikka ratikkaa mieluummin. Alipalkattu, aliarvostettu ja yhteiskunnalle niin tärkeä työ, jota tekevät pitkälle koulutetut, ammattitaitoiset pedagogit tekevät nykyisin työtään lähinnä sen takia että viihtyvät lasten parissa, kokevat itse työnsä tärkeäksi ja heillä on pitkien työpäivien vastineena useampi lomapäivä.

        Luen juuri Eve Hietamiehen kirjaa "Numeroruuhka", ihanan huumorintajuisesti ja tarkkasilmäisesti kirjoitettua tarinaa yksinhuoltajaisästä ja hänen pojastaan. Siitä saa myös hyvän kuvan suomalaiseen koulumaailmaan, Wilma-viesteihin, opettajan ja vanhemman vuorovaikutukseen, kymmenvuotiaan pojan elämään ja intresseihin.
        "Ootsä ihan kahjo! Järkkäät kaverisynttärit pojalle, ja kutsut saman verran kavereita kun hänellä on vuosia, siis kymmenen. Ja teillä on yksi ainoa pleikkari!"

        Isä on vastaamassa Wilma-viestiä luokanvalvojalle, joka valittaa että poika tekee tehtäviä keskittymättä ja hätäisesti ja neuvoo harjoittamaan kiireettömyyttä:
        "Kyllä me harjoitamme kiireettömyyttä Paavon kanssa ja illat on pyhitetty rauhalliselle perhe-elämälle. Teemme ruokaa yhdessä ja katselemme telkkaria...", kun työhuoneesta kuuluu karjaisu "Tapa se, tapa se, senkin idiootti" Vasemmalla , alhaalla, etsä näe!"

        Iltalaulu: Karhunpoika sairastaa, sitä hellii käärme..." Kutkuttavan hasukaa ja lämminhenkistä huumoria.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Olen todella onnellinen siitä että olen tehnyt työurani esikoulussa ja varhaiskasvatuksessa valmiiksi ja saan nauttia eläkepäivistä ja tehdä muita juttuja. Sekä poikani, joka opettaa englantia ja ruotsia lukiossa että tyttäreni, joka työskentelee varhaiskasvatuksen piirissä raportoivat juur noista samoista ongelmista.
        Joskus yhdeksänkymmentäluvun alussa kun saimme porvarihallituksen tänne Ruotsiin niin oppilaista tuli käyttäjiä ja vanhemmista asiakkaita. Opettajan rooli muuttui täysin ja hänen työltään vedettiin matto pois alta. Sen jälkeen termit ovat vaihtuneet,mutta tämä ääriyksilöllinen ajatustapa on edelleenkin vallalla. En yhtään ihmettele, jos joku lukion ope on lopettanut ja ajaa vaikka ratikkaa mieluummin. Alipalkattu, aliarvostettu ja yhteiskunnalle niin tärkeä työ, jota tekevät pitkälle koulutetut, ammattitaitoiset pedagogit tekevät nykyisin työtään lähinnä sen takia että viihtyvät lasten parissa, kokevat itse työnsä tärkeäksi ja heillä on pitkien työpäivien vastineena useampi lomapäivä.

        Luen juuri Eve Hietamiehen kirjaa "Numeroruuhka", ihanan huumorintajuisesti ja tarkkasilmäisesti kirjoitettua tarinaa yksinhuoltajaisästä ja hänen pojastaan. Siitä saa myös hyvän kuvan suomalaiseen koulumaailmaan, Wilma-viesteihin, opettajan ja vanhemman vuorovaikutukseen, kymmenvuotiaan pojan elämään ja intresseihin.
        "Ootsä ihan kahjo! Järkkäät kaverisynttärit pojalle, ja kutsut saman verran kavereita kun hänellä on vuosia, siis kymmenen. Ja teillä on yksi ainoa pleikkari!"

        Isä on vastaamassa Wilma-viestiä luokanvalvojalle, joka valittaa että poika tekee tehtäviä keskittymättä ja hätäisesti ja neuvoo harjoittamaan kiireettömyyttä:
        "Kyllä me harjoitamme kiireettömyyttä Paavon kanssa ja illat on pyhitetty rauhalliselle perhe-elämälle. Teemme ruokaa yhdessä ja katselemme telkkaria...", kun työhuoneesta kuuluu karjaisu "Tapa se, tapa se, senkin idiootti" Vasemmalla , alhaalla, etsä näe!"

        Iltalaulu: Karhunpoika sairastaa, sitä hellii käärme..." Kutkuttavan hasukaa ja lämminhenkistä huumoria.

        Ei ole lukion opettaja alipalkattu Suonessa, varsinkin jos on jo ikälisiä ja ylitunteja voi ottaa myös. Opettajan työ on Suomessa vielä arvostettua yleisenä mielipiteenä. Kovaäänisiä poikkeuksia tietysti aina on. Opettan koulutuksiin on paljon enemmän pyrkijöitä kuin otetaan.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Olen todella onnellinen siitä että olen tehnyt työurani esikoulussa ja varhaiskasvatuksessa valmiiksi ja saan nauttia eläkepäivistä ja tehdä muita juttuja. Sekä poikani, joka opettaa englantia ja ruotsia lukiossa että tyttäreni, joka työskentelee varhaiskasvatuksen piirissä raportoivat juur noista samoista ongelmista.
        Joskus yhdeksänkymmentäluvun alussa kun saimme porvarihallituksen tänne Ruotsiin niin oppilaista tuli käyttäjiä ja vanhemmista asiakkaita. Opettajan rooli muuttui täysin ja hänen työltään vedettiin matto pois alta. Sen jälkeen termit ovat vaihtuneet,mutta tämä ääriyksilöllinen ajatustapa on edelleenkin vallalla. En yhtään ihmettele, jos joku lukion ope on lopettanut ja ajaa vaikka ratikkaa mieluummin. Alipalkattu, aliarvostettu ja yhteiskunnalle niin tärkeä työ, jota tekevät pitkälle koulutetut, ammattitaitoiset pedagogit tekevät nykyisin työtään lähinnä sen takia että viihtyvät lasten parissa, kokevat itse työnsä tärkeäksi ja heillä on pitkien työpäivien vastineena useampi lomapäivä.

        Luen juuri Eve Hietamiehen kirjaa "Numeroruuhka", ihanan huumorintajuisesti ja tarkkasilmäisesti kirjoitettua tarinaa yksinhuoltajaisästä ja hänen pojastaan. Siitä saa myös hyvän kuvan suomalaiseen koulumaailmaan, Wilma-viesteihin, opettajan ja vanhemman vuorovaikutukseen, kymmenvuotiaan pojan elämään ja intresseihin.
        "Ootsä ihan kahjo! Järkkäät kaverisynttärit pojalle, ja kutsut saman verran kavereita kun hänellä on vuosia, siis kymmenen. Ja teillä on yksi ainoa pleikkari!"

        Isä on vastaamassa Wilma-viestiä luokanvalvojalle, joka valittaa että poika tekee tehtäviä keskittymättä ja hätäisesti ja neuvoo harjoittamaan kiireettömyyttä:
        "Kyllä me harjoitamme kiireettömyyttä Paavon kanssa ja illat on pyhitetty rauhalliselle perhe-elämälle. Teemme ruokaa yhdessä ja katselemme telkkaria...", kun työhuoneesta kuuluu karjaisu "Tapa se, tapa se, senkin idiootti" Vasemmalla , alhaalla, etsä näe!"

        Iltalaulu: Karhunpoika sairastaa, sitä hellii käärme..." Kutkuttavan hasukaa ja lämminhenkistä huumoria.

        Teiltä Ruotsista nuo huonot koulumallit on Suomeenkin tulleet.


      • Anonyymi

        Vanhempien vaatimukset on ihan törkeitä ja opettajia jopa uhkaillaan.


    • Anonyymi

      Skillan ja makriina komensivat olla kritisoimatta pääministerin , SDP, villiä biletystä.

      • Anonyymi

        Makriina olisi halunnut taas haukkua nykyajan äitejä ja lapsia, mutta onkeen ei oikein muut tarttunut, kuin ruotsalainen vahvistus.


    • Anonyymi

      Arvostan Sanna Marinia paljon, mutta kummastelen hänen tarvettaan
      "ravistella pääministeri-instituutiota" ja varsinkin tapaa yrittää "ravistella"
      sitä.
      Onko se itsetehostusta pikemminkin kuin "instituution ravistelemista" ?

      Ihminen pääministerin asemassa voisi myös käyttäytyä niin,
      ettei minkään asian julkiseksi tulo saisi aikaan ryöpytystä.

      Ei ne videot kaunista katseltavaa olleet, vaikka Marinia arvostankin.
      Naaman vääntelyt ja vartalon ketkuttelut oli rumia.

      Mietin, käyvätkö ministeri-kollegat Li Andersson, Maria Ohisalo ja Krista Kiuru,
      pienen lapsen äidit, myös bailaamassa ja dokaamassa samaan tyyliin
      vai viihtyvätkö he paremmin kotona perheen kanssa.
      36 vuotias ei ole teini enää eikä ole pakko käyttäytyä kuin teini.

      • Anonyymi

        Tanssiminen ja hauskanpito ei rajoitu vain teini-ikään, vaan se kuuluu kaikille.
        Me mummotkin osaamme juhlia ja dokata.


      • Anonyymi

        Mitä pidät presidentti Sauli Niinistön naaman vääntelystä, sehän on
        hänen tavaramerkkinsa, vai onko se kauniimpaa kuin pääministeri
        Sanna Marinin naaman vääntely?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä pidät presidentti Sauli Niinistön naaman vääntelystä, sehän on
        hänen tavaramerkkinsa, vai onko se kauniimpaa kuin pääministeri
        Sanna Marinin naaman vääntely?

        Ei Sale niinkään vääntele naamaansa, sanoja hänen on vähän vaikea saada
        tulemaan ulos, kun pitää niin tarkkaan harkita mitä sanoo.
        Mitä pidät Helsingin pormestarin naaman vääntelystä ?
        Sen, joka ei ole tehnyt mitään kaupunkinsa palkanmaksun kuntoonsaamiseksi,
        mutta jostain syystä kävi tapaamassa Zelenskiä Kiovassa.
        Minkä merkityksen hän oletti käynnillään olevan Ukrainalle tai Zelenskyille ?
        Zelenskyin pitää keskittyä sotastrategioihin eikä turistien vastaanottamiseen.


    • Anonyymi

      Sauli on arvovaltainen presidentti, en ole huomannut hänen mitään kasvojensa vääntelyä harrastanen! Kummallisia olet muka nähnyt.

      Hän on aina yrittänyt toppuutella tuota yletöntä rahan haaskausta, jota Eduskunta ja tämä uusi hallitus alkoi kohta tehdä kun valtaan pääsi.
      Siinä miljardeja heiteltii, kuin tuhatlappusia aivan päättömiin kohteisiin!

      Huoh, Sipilä kun olisi ollut ruorissa, niin ei tuolla tavalla haaskausta olisi tapahtunut!

      • Anonyymi

        Sipilä saikin leikattua köyhien rahat yrityksille ja duunarien rahat kikytyksellä,
        ilmaistyöllä, yrityksille
        ja valtion työntekijöitten esim. hoitajien lomarahat leikattiin myös yritystukiin.
        Hoitajat vannoivat, etteivät ikinä erehdy äänestämään Sipilää.
        Orpokin toivotettiin sinne mitä en kehtaa kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sipilä saikin leikattua köyhien rahat yrityksille ja duunarien rahat kikytyksellä,
        ilmaistyöllä, yrityksille
        ja valtion työntekijöitten esim. hoitajien lomarahat leikattiin myös yritystukiin.
        Hoitajat vannoivat, etteivät ikinä erehdy äänestämään Sipilää.
        Orpokin toivotettiin sinne mitä en kehtaa kirjoittaa.

        Hoitajat vannoivat, etteivät ikinä äänestä kepulaista.


      • Anonyymi

        Sipilä oli Suomen huonoin presidentti. Hän leikkasi varoja opiskelustakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sipilä oli Suomen huonoin presidentti. Hän leikkasi varoja opiskelustakin.

        Sipilä oli Suomen huonoin pääministeri ¨¨piti olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sipilä saikin leikattua köyhien rahat yrityksille ja duunarien rahat kikytyksellä,
        ilmaistyöllä, yrityksille
        ja valtion työntekijöitten esim. hoitajien lomarahat leikattiin myös yritystukiin.
        Hoitajat vannoivat, etteivät ikinä erehdy äänestämään Sipilää.
        Orpokin toivotettiin sinne mitä en kehtaa kirjoittaa.

        Ilmaistyön teettäminen on lestadiolaisten yrittäjien tapa.
        Olen lukenut tutkimuksen siitä.
        Alaisille maksetaan huonoa palkkaa ja teetetään ylityötä ilmaiseksi,
        perustellen, että se on "työtä Herralle".
        Herrojen hyväksi se menikin. Yritysherrojen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sipilä oli Suomen huonoin presidentti. Hän leikkasi varoja opiskelustakin.

        Ja kutsui Irakin sotilaskarkurit Suomeen lupaamalla talonsa. Ei tullut lapsiperheitä tai muita avuttomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kutsui Irakin sotilaskarkurit Suomeen lupaamalla talonsa. Ei tullut lapsiperheitä tai muita avuttomia.

        Miten lapsiperheet pääsisivät pakenemaan sodan jaloista ? Ymmärrätköhön ollenkaan
        minkälaisia pakomatkat ovat ? Yksi lähtee, joka toivoo saavansa töitä jostain ja voivansa
        auttaa läheisiään, kun jaloilleen pääsee. Huono juttu, kun pakolainen ei tiedä
        sääntöjä. Ensin on oltava pakolaiskeskuksessa jopa pari vuottakin,
        ennenkuin asiat on selvitetty. Sinä aikana ei saa tehdä töitä, ei voi opiskella,
        ei tehdä mitään.
        Suomen lait ovat sellaisia. Tuskin kukaan haluaa olla toimettomana "vankilassa"
        huvikseen vuotta paria ja sen jälkeen vasta alkaa uurastaa kielen oppimista
        ja ammattia.
        Pakolaisista ajatellaan yleensä vain pahaa ja heitä jopa kadehditaan.

        Kysyisinkin olisiko joku valmis vaihtamaan osaa pakolaisen kanssa ?

        En itse haluaisi olla yksinäni ilman yhtäkään ystävää tai edes tuttua kodittomana vieraassa maassa muitten armoilla mahdollisine sotatraumoineni.

        Ukraina on ehkä vähän opettanut suomalaisia ajattelemaan sodan jaloissa olevia
        ja monet tietysti ymmärsivät sen jo ennenkin.
        Varsinkin iäkkäät sota-aikana itse eläneet.


      • Anonyymi

        Yritä löytää elämäsi viimeiseen vaiheeseen jotain muutakin sisältöä kuin kaunaisia
        ja rasistisia ajatuksia. Onnea etsintään !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sipilä oli Suomen huonoin presidentti. Hän leikkasi varoja opiskelustakin.

        Turha korjata jälkikäteen. Tiedon taso selviää tästä.


    • Anonyymi

      Jos Kekkosen, Karjalaisen ja Väyrysen aikaan olisi ollut kännykkäkameroita...
      niin olisi sellaisia umpijuopotteluvideoita lehdet täynnä ja jopa venäläisten kanssa ikuisen rakkauden vannomista ja halailua. Vähän suhteellisuuden tajua !
      Väyrynen jouduttiin jopa lukitsemaan hotellihuoneeseensa, Karjalainen sammui monesti kesken juhlien ja isäntä, Kekkonen kaatui ja teki omin lupinensa hankintoja Venäjältä kännissä! Pientä on Sannan bilettäminen tämän rinnalla...

      • Anonyymi

        Mutta Sanna on nainen. Ketjujen mukaan keski-ikäinen. Äiti!
        Siinä on ne erot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Sanna on nainen. Ketjujen mukaan keski-ikäinen. Äiti!
        Siinä on ne erot.

        Eihän Sanna mitään pahaa ole tehnytkään ja ihminen hänkin on eikä mikään
        pylväspyhimys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Sanna on nainen. Ketjujen mukaan keski-ikäinen. Äiti!
        Siinä on ne erot.

        Keski-ikäisyys on venyvä ja subjektiivinen käsite. Tässä yksi "määritelmä":
        "Keski-ikä tarkoittaa ihmisen ikäkautta nuoruuden ja vanhuuden välissä. Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 40–60. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60."

        Kaikki on yhtä tyhjän kanssa, kun syytön henkilö
        halutaan tarkoituksella mustamaalata.
        Silloin löydetään tarkoitushakuisesti vikoja vaikka kuinka paljoin.

        Jokainen vastaa itse teoistaan. Miksi muita syytetään Sanna Marinin tekemisistä ?
        Miksi kenenkään pitäisi häntä tai ketään muutakaan puolustella sen enemmän kuin syyttääkään ?


      • Anonyymi

        Ahtisaaren otsaan oli yön aikana laitettu laastari hänen vieraillessaan Ruotsin kuninkaan luona. Ensimmäinen selitys oli, että kampa oli raapaissut. Median riepotellessa tuli toinen selitys; nahkapohjaiset kengät olivat liukkaat ja Ahtisaari kaatui. Alkoholia oli nautittu päivällisillä.


    • Anonyymi

      Aira Samulinkin bailaa vielä ja on äiti !

      • Huomenia viikonalkuun, kaunis sää jatkuu.
        Jätänkin nyt tähän, en jaksa enää mitään ihmeellistä kirjoittaa, kaikki on sanottu, mikä on tarpeen ollut ja toivottavasti mieli on hyvä.
        Siitä olen hyvilläni, että en ole pääministeri, en kukaan muukaan julkkis, myötätuntoni heidän puolellaan, paljon saavat kestää.

        Mukavaa päivää kaikille mallikelpoisille kansalaisille, myös hyvää päivää onnellisuutta etsiville erinomaisille ihmisille.


      • SkillaN kirjoitti:

        Huomenia viikonalkuun, kaunis sää jatkuu.
        Jätänkin nyt tähän, en jaksa enää mitään ihmeellistä kirjoittaa, kaikki on sanottu, mikä on tarpeen ollut ja toivottavasti mieli on hyvä.
        Siitä olen hyvilläni, että en ole pääministeri, en kukaan muukaan julkkis, myötätuntoni heidän puolellaan, paljon saavat kestää.

        Mukavaa päivää kaikille mallikelpoisille kansalaisille, myös hyvää päivää onnellisuutta etsiville erinomaisille ihmisille.

        Onnellisuuden etsiminen on kirjoitettu jopa Yhdysvaltojen perustuslakiin.
        Se on johdattanut monta ihmistä väärille teille myös, kun sitä ei ole osattu tulkita oikein.
        Luin hiljakkoin listan "13 asiaa, joista kannattaa pyrkiä luopumaan, jotta voisi olla onnellinen" . En muista enää mistä, koska otin kopion ja laitoin sen jääkaapin oveen magneetilla, itselleni ja muille huushollissa asuville,
        1-Oikeassa olemisen pakko
        2- Muiden odotusten mukaan eläminen
        3-Muiden syyllistäminen
        4- Musertava sisäine puhe
        5- Rajoittavat uskomukset
        6- Menneen märehtiminen
        7- Muiden miellyttäminen
        8- Muutoksen vastustaminen
        9-Pelkoihin reagoiminen
        10- Valittaminen
        11- Tekosyyt
        12- Riippuvuudet
        13-Kontrolli.

        Jos pystyisin itse hallitsemaan vaikka kolmea noista olisin selkeästi jo parempi ihminen. Tai edes yhtä.
        Hyvää alkanutta viikkoa.


      • SkillaN kirjoitti:

        Huomenia viikonalkuun, kaunis sää jatkuu.
        Jätänkin nyt tähän, en jaksa enää mitään ihmeellistä kirjoittaa, kaikki on sanottu, mikä on tarpeen ollut ja toivottavasti mieli on hyvä.
        Siitä olen hyvilläni, että en ole pääministeri, en kukaan muukaan julkkis, myötätuntoni heidän puolellaan, paljon saavat kestää.

        Mukavaa päivää kaikille mallikelpoisille kansalaisille, myös hyvää päivää onnellisuutta etsiville erinomaisille ihmisille.

        Vähän veti vakavaksi tuo SkillaNin viesti. Paras olla ottamatta kantaa, kun on jo kahdesti pyydetty, että jättäisin muut (?) rauhaan enkä osallistuisi Anojen keskusteluun..))
        Mutta kaikki sympatia ja kannustus SkillaNille !


      • Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

        Huomenia viikonalkuun, kaunis sää jatkuu.
        Jätänkin nyt tähän, en jaksa enää mitään ihmeellistä kirjoittaa, kaikki on sanottu, mikä on tarpeen ollut ja toivottavasti mieli on hyvä.
        Siitä olen hyvilläni, että en ole pääministeri, en kukaan muukaan julkkis, myötätuntoni heidän puolellaan, paljon saavat kestää.

        Mukavaa päivää kaikille mallikelpoisille kansalaisille, myös hyvää päivää onnellisuutta etsiville erinomaisille ihmisille.

        Hyvää päivää vaan kaikille - niin huonon kuin hyvän moraalin omaaville kansalaisille, ja kaikille siltä väliltä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Onnellisuuden etsiminen on kirjoitettu jopa Yhdysvaltojen perustuslakiin.
        Se on johdattanut monta ihmistä väärille teille myös, kun sitä ei ole osattu tulkita oikein.
        Luin hiljakkoin listan "13 asiaa, joista kannattaa pyrkiä luopumaan, jotta voisi olla onnellinen" . En muista enää mistä, koska otin kopion ja laitoin sen jääkaapin oveen magneetilla, itselleni ja muille huushollissa asuville,
        1-Oikeassa olemisen pakko
        2- Muiden odotusten mukaan eläminen
        3-Muiden syyllistäminen
        4- Musertava sisäine puhe
        5- Rajoittavat uskomukset
        6- Menneen märehtiminen
        7- Muiden miellyttäminen
        8- Muutoksen vastustaminen
        9-Pelkoihin reagoiminen
        10- Valittaminen
        11- Tekosyyt
        12- Riippuvuudet
        13-Kontrolli.

        Jos pystyisin itse hallitsemaan vaikka kolmea noista olisin selkeästi jo parempi ihminen. Tai edes yhtä.
        Hyvää alkanutta viikkoa.

        Et sitten muista, mikä kärhämä syntyi naapurissa tästä listasta eli ei kai vaan ole taas tarve riidellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten muista, mikä kärhämä syntyi naapurissa tästä listasta eli ei kai vaan ole taas tarve riidellä.

        Minä mitään ole riidellyt enkä nostattanut kärhämää, täällä enkä naapurissakaan. Tämä lista on tarkoitettu itsetutkiskeluun, ei sormella osoittelemiseen.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minä mitään ole riidellyt enkä nostattanut kärhämää, täällä enkä naapurissakaan. Tämä lista on tarkoitettu itsetutkiskeluun, ei sormella osoittelemiseen.

        Kärhämään tarvitaan pikku sysäys. Kärhämöitsijöiden mielikuvitus ei riitä keksimään aihetta. Kyllä se aina löytyy.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minä mitään ole riidellyt enkä nostattanut kärhämää, täällä enkä naapurissakaan. Tämä lista on tarkoitettu itsetutkiskeluun, ei sormella osoittelemiseen.

        Kyllä me 80 plus ikäiset olemme jo ihan tarpeeksi tutkineet itseämme.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Vähän veti vakavaksi tuo SkillaNin viesti. Paras olla ottamatta kantaa, kun on jo kahdesti pyydetty, että jättäisin muut (?) rauhaan enkä osallistuisi Anojen keskusteluun..))
        Mutta kaikki sympatia ja kannustus SkillaNille !

        Miksei saisi ottaa kantaa? Ei ole pakko hyväksyä tuollaista varomatonta ja piittaamatonta käytöstä PÄÄMINISTERILTÄ juhlinnan yhteydessä, että menee tuntemattoman jauhojengin seuraan ja tieten tahtoen poseeraa ja "tanssii" kameroiden edessä ja oli kuvaajan mukaan tietoinen videoiden menosta sisäpiirin tileille. Onhan se jokaisen pienemmänkin julkkiksen tajuttava, miten helppo on tilrjä hakkeroida, ja joku "ystäväkin" voi vuotaa asioita, niistähän maksetaankin. Ei ole kyse pääministerin moraalin arvostelusta, tanssikoon kenen kanssa ja millä tyylillä tahansa ja nauttikoon väkijuomia , mutta kyllä asema siihenkin rajat on laittanut. Pitää olla aina päätöksenteko kunnossa.
        Kyllä täällä opposition edustajia saa vapaasti haukkua, ei ketjun vetäjä ole reagoinut mitenkään.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Onnellisuuden etsiminen on kirjoitettu jopa Yhdysvaltojen perustuslakiin.
        Se on johdattanut monta ihmistä väärille teille myös, kun sitä ei ole osattu tulkita oikein.
        Luin hiljakkoin listan "13 asiaa, joista kannattaa pyrkiä luopumaan, jotta voisi olla onnellinen" . En muista enää mistä, koska otin kopion ja laitoin sen jääkaapin oveen magneetilla, itselleni ja muille huushollissa asuville,
        1-Oikeassa olemisen pakko
        2- Muiden odotusten mukaan eläminen
        3-Muiden syyllistäminen
        4- Musertava sisäine puhe
        5- Rajoittavat uskomukset
        6- Menneen märehtiminen
        7- Muiden miellyttäminen
        8- Muutoksen vastustaminen
        9-Pelkoihin reagoiminen
        10- Valittaminen
        11- Tekosyyt
        12- Riippuvuudet
        13-Kontrolli.

        Jos pystyisin itse hallitsemaan vaikka kolmea noista olisin selkeästi jo parempi ihminen. Tai edes yhtä.
        Hyvää alkanutta viikkoa.

        Siinähän sinulla elämän sisältöä, kun listaasi opettelet.
        Yhdessä olet hyvin kyllä jo onnistunutkin, etttä et pyri miellyttämään muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei saisi ottaa kantaa? Ei ole pakko hyväksyä tuollaista varomatonta ja piittaamatonta käytöstä PÄÄMINISTERILTÄ juhlinnan yhteydessä, että menee tuntemattoman jauhojengin seuraan ja tieten tahtoen poseeraa ja "tanssii" kameroiden edessä ja oli kuvaajan mukaan tietoinen videoiden menosta sisäpiirin tileille. Onhan se jokaisen pienemmänkin julkkiksen tajuttava, miten helppo on tilrjä hakkeroida, ja joku "ystäväkin" voi vuotaa asioita, niistähän maksetaankin. Ei ole kyse pääministerin moraalin arvostelusta, tanssikoon kenen kanssa ja millä tyylillä tahansa ja nauttikoon väkijuomia , mutta kyllä asema siihenkin rajat on laittanut. Pitää olla aina päätöksenteko kunnossa.
        Kyllä täällä opposition edustajia saa vapaasti haukkua, ei ketjun vetäjä ole reagoinut mitenkään.

        "Ketjun vetäjä" on nyt jättänyt teille vapaat kädet. Antaa mennä vaan!


      • Paloma01 kirjoitti:

        Minä mitään ole riidellyt enkä nostattanut kärhämää, täällä enkä naapurissakaan. Tämä lista on tarkoitettu itsetutkiskeluun, ei sormella osoittelemiseen.

        Noin minäkin listan ymmärsin, Paloma: haaste itsetutkiskeluun. Mutta kuten tiedetään: viestintuoja ammutaan aina ja varmasti on myös niin, kuten Ano 12.43 kirjoitti, 80 :lla tunnetaan jo itsemme tai sitten ollaan tultu siihen, ettei itseään voikaan tuntea..))

        Jos valitsee vaikka tuon "valittaja"-ominaisuuden se ei vielä kerro valitatko vähän, paljon vai kohtullisesti ja mihin verrattuna ? Ja jossakin tilanteessa valitat, jossakin taas et.

        Eli kai jonkun ominaisuuden korostuminen leimaa meidät ihan samalla tavalla kuin jonkin ominaisuuden vähäisyyskin. Kohtuus, keskitie, sitä on korostettu monesti täällä.
        Vaikka "keskinkertaisuus" kuulostaa ikävältä, sen hyväksyminen omana ominaisuutenaan antaa mukavasti tasapainoa ja mielenrauhaa..))


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • demeter1 kirjoitti:

        Noin minäkin listan ymmärsin, Paloma: haaste itsetutkiskeluun. Mutta kuten tiedetään: viestintuoja ammutaan aina ja varmasti on myös niin, kuten Ano 12.43 kirjoitti, 80 :lla tunnetaan jo itsemme tai sitten ollaan tultu siihen, ettei itseään voikaan tuntea..))

        Jos valitsee vaikka tuon "valittaja"-ominaisuuden se ei vielä kerro valitatko vähän, paljon vai kohtullisesti ja mihin verrattuna ? Ja jossakin tilanteessa valitat, jossakin taas et.

        Eli kai jonkun ominaisuuden korostuminen leimaa meidät ihan samalla tavalla kuin jonkin ominaisuuden vähäisyyskin. Kohtuus, keskitie, sitä on korostettu monesti täällä.
        Vaikka "keskinkertaisuus" kuulostaa ikävältä, sen hyväksyminen omana ominaisuutenaan antaa mukavasti tasapainoa ja mielenrauhaa..))

        Kohtuus on hyvä sana, sukua oikeudenmukaisuudelle. Keskiverto kuulostaa hiukan lattealta taspainottelulta, jopa uskalluksen puutteelta. Turvallisuushakuisuus on tietysti varman päälle valitsemista, mutta kaikkien riskien jatkuva puntarointi rajoittaa ja estää jopa oman lahjakuuden puhkeamista kukkaansa. Monessa riittää, kun on kyllin hyvä, tarpeeksi tehokas, riittävä itselleen ja ympäristössään. Ihan kiva, aika mukava, melko mukiinmenevä - ei niin superia yleensä. Itselläni ei ole ollut täydellisyyden tavoittelun paineita, mutta äitinä halusin olla mahdollisimman hyvä, moni muu asia sai väistyä sen tieltä. Onneksi en ole uhrimieltä koskaan siitä tuntenut, kuten en muistakaan asioista. Tarpeeksi olen saanut "itseäni toteuttaa" ammatillisessakin mielessä ja harrastanut jopa nyt niin arvostelun kohteena olevaa tanssia lasten pieninäkin ollessa.

        Ainakin me eläkeikäiset voimme jo unohtaa kilpailuhenkisyyden ja suorituspaineet, vaikka ne nuorina ja ruuhkavuosissa ovat eteenpäin ajaneet. Jotkut ovat luonnostaan kilpailuhenkisempiä kuin toiset, eikähän siinä siinä pahaa ole sinänsä. Pieni kiritys antaa potkua, kyllähän me vanhatkin olemme vielä kehityskelpoisia, ja pakkokin on yrittää digiajan haasteissa pysyä jotenkin kartalla. Inspiraation hakeminen vaikkapa hyviin kirjoihin, pihatouhuihin ja ruokaohjeisiin saa kokeilemaan jotain uuttakin, esimerkiksi toisilta palstalaisilta.

        Paloman listalla kolme ensimmäistä asiaa tuntuvat vierailta, ei ole oikeassa olemisen pakkoa, kompromissit ovat kestävämpiä. Eläminen muiden odotusten mukaan ja toisten syyllistäminen omasta elämästään tuntuisi samalta kuin oma elämä olisi itsessään arvotonta. Tietysti muut ihmiset ja olosuhteet on otettava huomioon, nehän kuuluvat ihmisiksi elämiseen. Muiden miellyttämisessä en näe pahaa, jos se ei tapahdu kynnysmattona olemisena tai muutu kaupanteoksi ja hännystelyksi. Menneiden muistelu ei ole märehtimistä, ellei se katkeroita, muistoista saa myös paljon voimaa ja jotain oppiikin virheistään ja kolhuistaan. Oikeastaan lista sisältää tavallisia inhimillisen elämän ja vuorovaikutuksen peruskiviä.

        Nuo Demeterin viestin lopussa olevat sanat ovat minullekin tärkeitä : tasapaino ja mielenrauha.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Onnellisuuden etsiminen on kirjoitettu jopa Yhdysvaltojen perustuslakiin.
        Se on johdattanut monta ihmistä väärille teille myös, kun sitä ei ole osattu tulkita oikein.
        Luin hiljakkoin listan "13 asiaa, joista kannattaa pyrkiä luopumaan, jotta voisi olla onnellinen" . En muista enää mistä, koska otin kopion ja laitoin sen jääkaapin oveen magneetilla, itselleni ja muille huushollissa asuville,
        1-Oikeassa olemisen pakko
        2- Muiden odotusten mukaan eläminen
        3-Muiden syyllistäminen
        4- Musertava sisäine puhe
        5- Rajoittavat uskomukset
        6- Menneen märehtiminen
        7- Muiden miellyttäminen
        8- Muutoksen vastustaminen
        9-Pelkoihin reagoiminen
        10- Valittaminen
        11- Tekosyyt
        12- Riippuvuudet
        13-Kontrolli.

        Jos pystyisin itse hallitsemaan vaikka kolmea noista olisin selkeästi jo parempi ihminen. Tai edes yhtä.
        Hyvää alkanutta viikkoa.

        Tässä olen yrittänyt tutkiskella mieltäni ja näitä 13 asiaa. Monille on välttämätöntä olla oikeassa, ei ainakaan väärässä. Tapaamani oikeassa olijat ovat usein nk. uskovaisia, ja aina joukon vanhimpia. Oikeastaan monet luettelon asiat liittyvät oikeassa olemiseen. Nämä ovatkovin inhimillisiä asenteita. Kyllä omien korvienkin välistä näitä piirteiä bongaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä olen yrittänyt tutkiskella mieltäni ja näitä 13 asiaa. Monille on välttämätöntä olla oikeassa, ei ainakaan väärässä. Tapaamani oikeassa olijat ovat usein nk. uskovaisia, ja aina joukon vanhimpia. Oikeastaan monet luettelon asiat liittyvät oikeassa olemiseen. Nämä ovatkovin inhimillisiä asenteita. Kyllä omien korvienkin välistä näitä piirteiä bongaa.

        Sanoo hajamielinen Mkr. (17.55)


      • Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

        Kohtuus on hyvä sana, sukua oikeudenmukaisuudelle. Keskiverto kuulostaa hiukan lattealta taspainottelulta, jopa uskalluksen puutteelta. Turvallisuushakuisuus on tietysti varman päälle valitsemista, mutta kaikkien riskien jatkuva puntarointi rajoittaa ja estää jopa oman lahjakuuden puhkeamista kukkaansa. Monessa riittää, kun on kyllin hyvä, tarpeeksi tehokas, riittävä itselleen ja ympäristössään. Ihan kiva, aika mukava, melko mukiinmenevä - ei niin superia yleensä. Itselläni ei ole ollut täydellisyyden tavoittelun paineita, mutta äitinä halusin olla mahdollisimman hyvä, moni muu asia sai väistyä sen tieltä. Onneksi en ole uhrimieltä koskaan siitä tuntenut, kuten en muistakaan asioista. Tarpeeksi olen saanut "itseäni toteuttaa" ammatillisessakin mielessä ja harrastanut jopa nyt niin arvostelun kohteena olevaa tanssia lasten pieninäkin ollessa.

        Ainakin me eläkeikäiset voimme jo unohtaa kilpailuhenkisyyden ja suorituspaineet, vaikka ne nuorina ja ruuhkavuosissa ovat eteenpäin ajaneet. Jotkut ovat luonnostaan kilpailuhenkisempiä kuin toiset, eikähän siinä siinä pahaa ole sinänsä. Pieni kiritys antaa potkua, kyllähän me vanhatkin olemme vielä kehityskelpoisia, ja pakkokin on yrittää digiajan haasteissa pysyä jotenkin kartalla. Inspiraation hakeminen vaikkapa hyviin kirjoihin, pihatouhuihin ja ruokaohjeisiin saa kokeilemaan jotain uuttakin, esimerkiksi toisilta palstalaisilta.

        Paloman listalla kolme ensimmäistä asiaa tuntuvat vierailta, ei ole oikeassa olemisen pakkoa, kompromissit ovat kestävämpiä. Eläminen muiden odotusten mukaan ja toisten syyllistäminen omasta elämästään tuntuisi samalta kuin oma elämä olisi itsessään arvotonta. Tietysti muut ihmiset ja olosuhteet on otettava huomioon, nehän kuuluvat ihmisiksi elämiseen. Muiden miellyttämisessä en näe pahaa, jos se ei tapahdu kynnysmattona olemisena tai muutu kaupanteoksi ja hännystelyksi. Menneiden muistelu ei ole märehtimistä, ellei se katkeroita, muistoista saa myös paljon voimaa ja jotain oppiikin virheistään ja kolhuistaan. Oikeastaan lista sisältää tavallisia inhimillisen elämän ja vuorovaikutuksen peruskiviä.

        Nuo Demeterin viestin lopussa olevat sanat ovat minullekin tärkeitä : tasapaino ja mielenrauha.

        Jättäkää äitiys rauhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jättäkää äitiys rauhaan.

        Sana JAUHO on myös kielletty, ei enää leipomisohjeita!


    • Makriina varoitti minua liiasta aherruksesta. No, viikonloppuna unohdin hänen neuvot ja tein töitä mökillä, niitä joita oli rästissä. Pihanurmikon kylvöä ja mökin ja saunamökin siivousta.


      Eilinen ja tämä päivä on mennyt maaten ja voimia keräten. Ihan rätti olo.

      Tällä viikolla taas kontrollikäynti fysioterapeutilla KAKS:ssa ja loppukuusta lääkäreiden yhteistapaaminen ja kuntoni kartoitus.

      Luin sanailujanne pääministeristä. Olen mielipiteeni lausunut, vain myrskyä vesilasissa.

      Jopa Skillaankin hermostui, mikä sinänsä huvitti minua, eto asiasta ei kannata tuohtua. No, me ihmiset olemme erinomaisia toisten tuomitsijoita ja vaikka vakuutamme toista kuin kirjaamme teksteihimme unohdamme aijemmat palopuheemme.

      Saimme sadetta, mikä sinänsä hyvä pihanurmelle. Illalla meidän on tarkoitus tätä kaupunkikodin piha-aluetta kohennella. Aurinkoakin on illaksi luvattu.

      Paloma liitti onnellisuuskäsitteitä kommenttiinsa. Pelko on yksi itseäni vaivaava onnen este. Jospa pääsisin vielä eroon sairauteni varjoista. Muuten en valita.

      • Anonyymi

        Saako kysyä, mikä sairaus sinua korppis vaivaa? Olit pitkään pois palstalta ja kerrot vielä olevan hoitokäyntejä ja kokeita. Tsemppiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako kysyä, mikä sairaus sinua korppis vaivaa? Olit pitkään pois palstalta ja kerrot vielä olevan hoitokäyntejä ja kokeita. Tsemppiä!

        itte kysyy, että sais kertoa taas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako kysyä, mikä sairaus sinua korppis vaivaa? Olit pitkään pois palstalta ja kerrot vielä olevan hoitokäyntejä ja kokeita. Tsemppiä!

        GFAP- autoimmuunienkefaliitti, on sairauteni nimi, et tosin löydä suomenkielistä tekstiä juuri tästä sairauden muodosta koska sitä on diagnosoitu alle 60 tapausta koko maailmassa. Näin minua hoitanut neurologi on asian minulle selventänyt. Eli hyvin harvinainen sairaus. Olisin kuollut jos lääkärini ei olisi  etsinyt oireisiin perustuvaa sairautta yhdessä autoimmuunienkefaliitti asiantuntijoitten kanssa. Kun asia selvisi lääkärilleni, minulle annettiin voimakas kortisooni annostus, heräsin ja paranemisprosessi pääsi alkuun. 

        Olin 28.4. - 5.5 teho-osaltolla, tuosta ajasta ei minulle jäänyt muistikuvaa.

        Sairauteni vaatii noin 10 tablettia päivässä, kortisoni on päälääke. Sitä vähennetään kuukausittain, olen tarkassa valvonnassa vähennysprosessin aikana. Taudin uusiminen ei ole poissuljettu.




        Korppis


      • Anonyymi kirjoitti:

        GFAP- autoimmuunienkefaliitti, on sairauteni nimi, et tosin löydä suomenkielistä tekstiä juuri tästä sairauden muodosta koska sitä on diagnosoitu alle 60 tapausta koko maailmassa. Näin minua hoitanut neurologi on asian minulle selventänyt. Eli hyvin harvinainen sairaus. Olisin kuollut jos lääkärini ei olisi  etsinyt oireisiin perustuvaa sairautta yhdessä autoimmuunienkefaliitti asiantuntijoitten kanssa. Kun asia selvisi lääkärilleni, minulle annettiin voimakas kortisooni annostus, heräsin ja paranemisprosessi pääsi alkuun. 

        Olin 28.4. - 5.5 teho-osaltolla, tuosta ajasta ei minulle jäänyt muistikuvaa.

        Sairauteni vaatii noin 10 tablettia päivässä, kortisoni on päälääke. Sitä vähennetään kuukausittain, olen tarkassa valvonnassa vähennysprosessin aikana. Taudin uusiminen ei ole poissuljettu.




        Korppis

        Voih. Ikinä ei ihminen voi arvata, mitä eteen tulee. Kaikeksi onneksi oli lääkäri, jota sairaus niin kiinnosti, että paneutui siihen asiantuntijoiden kanssa. Olen sanonut useammankin kerran, että Suomen terveydenhoito on upeaa. Ja minun tautini olivat aikanaan ihan tavallisia, joita hoidetaan satoja vuosittain. Minun sairauksieni parantumisprosentti oli 90%, joten luotin parantumiseeni.
        Mutta usko pois nyt vaan hoitajiasi, ja anna heille se tunnustus, ettet rehki niissä pihatöissä ja tuhoa onnistunutta hoitoa! :)))


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Voih. Ikinä ei ihminen voi arvata, mitä eteen tulee. Kaikeksi onneksi oli lääkäri, jota sairaus niin kiinnosti, että paneutui siihen asiantuntijoiden kanssa. Olen sanonut useammankin kerran, että Suomen terveydenhoito on upeaa. Ja minun tautini olivat aikanaan ihan tavallisia, joita hoidetaan satoja vuosittain. Minun sairauksieni parantumisprosentti oli 90%, joten luotin parantumiseeni.
        Mutta usko pois nyt vaan hoitajiasi, ja anna heille se tunnustus, ettet rehki niissä pihatöissä ja tuhoa onnistunutta hoitoa! :)))

        Luin tänään lääkärini rabortteja sairauden kulusta. Naisneurologi, ikävä kyllä lähti pois täältä, mutta hoiti minua koko ajan kun olin sairaalassa. Hän tuli joka aamu yhdentoista jälkeen huoneeseeni. Meille syntyi luottamuksellinen suhde. Yhteen raborttiin hän oli kirjannut, potilas ja hymyili kun saavuin huoneeseen.

        Pyrin tarkkailemaan tekemisiäni, no, aina en onnistu.

        Tapasin viime viikolla psykiatrin, hän testasi minua yli kaksi tuntia. Lopputulos, sana-kuvamuistini on riittävä, omaan hyvän hahmottelukyvyn, "johtuneeko taideharrastuksisasi" hän kommentoi.

        Täysillä kierroksilla elävä, olisinko ollut juuri siksi altis autoimmuunienkefaliitiksi.🤔 No, ehkäpä.

        Korppis


    • Anonyymi

      Kokoomus väläyttää jo leikkauksia (pienituloisille) ja
      Kokoomus haluaa laskea rikkaiden veroja ottamalla valtiolle lisää lainaa. Todella vastuutonta, etenkin kun lainojen korot ovat nousseet.

      Nykyinen hallitus otti lainaa nollakorolla pitääkseen talouden pyörimässä koronan aikana. Tulos on hyvä: talous kasvaa, työttömyys on ennätysalhaalla.

      • Anonyymi

        Kepu väläyttää tukien nostoa pulassa oleville, kun kaikki on kallistunut.
        Ensi kuulemalta kuulostaa järkevältä ajatukselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kepu väläyttää tukien nostoa pulassa oleville, kun kaikki on kallistunut.
        Ensi kuulemalta kuulostaa järkevältä ajatukselta.

        Huomenta, kaivattua vettä on nyt tullut ja varmaan tänäänkin tulee, niin harmaalta näyttää.
        Harmi sinänsä, tänään saisi olla satamatta, matkaamme Maaningalle kesäjuhlintaa piirin tasolla suorittamaan.
        Kaipa ne juhlat onnistuu sateenkin sattuessa, katto pään päälle löytyy.
        Vesi oli tarpeen, kyllä kuivuus jo tuhoakin aikaan sai, no asia mille emme mitään voi.

        Luin tuota Paloman laittamaa listaa ja tunnustettava on, että kaikki minun kohdalla jollakin tapaa saavuttamatta, ponnistelen yhä ja yritän korjausta aikaan saada.
        Kohdat 2 ja 7 niitä en tunnista omakseni, jos miellyttämiseksi katsotaan se, että yrittää kehuskella ja näin saada jotain tulosta.
        Enemmän olen suoran puhuja ja siitä moitteet ja torut saan, kai siinäkin olisi oppimisen paikka.
        Uskon, että useimmilla nuo kerrotut jollain tapaa on omaksi hyväksyttävä, ihmisiä vaan ollaan.

        Mitä tulee "hermostumiseeni" en tunnusta sitäkään, sanoisin kyllästyneeni aiheeseen mistä keskustelua on käyty, asia niin monelta taholta yritetty ikäväksi saada ja kuitenkin medianasta nämä väitteet jonkun arvion myötä on esiin noussut.
        Aika vakavan syytteen on ilmoille laukaissut, totuus kuitenkin tästä huumehommasta on todistettu vääräksi.
        Hymy kaunistaa korpikirjailija, hymyile vaan jatkossakin mietteilleni, ei minua haittaa)

        Demeter, et kai tosissasi ota noita kieltoja kirjoittamisesta, kyllä tänne saa kaikki kirjoittaa, poistumiskäskyjä ei kukaan voi kenellekään antaa.
        Ehkä sitten on aika poistua omatahtoisesti, kun siltä tuntuu.

        Kohtuuelämää tunnen itseni eläneen, ei mitään mahtavaa, mutta en myöskään maata mataa, ihmisiksi yritän elää, kilpailuhenki on ohitse mennyt samoin vertailu, oma itseni kaikessa yritän olla.
        Hyvä äiti, kuten Ramoona mainitsit, olen mielestäni koettanut olla, en paineita lapsille itseäni kohtaan toivon mukaan ole aiheuttanut.
        Tässä voin olla kiitollinen omasta voinnistani, en apua ole paljonkaan tarvinnut, toivoisin loppuun asti selviäväni ilman lasteni apua.
        Halustani on lapset maailmaan tulleet ja parhaani olen heidän huoltamisestaan tehnyt, en mitään velvoitteita heidän suhteen ole rakentanut, oma elämä heillä kuin minullakin.
        Se apu ja yhdessä olo mikä luontaisesti tapahtuu, on onnellista molemmille osapuolille ja onneksi on sosiaalipuoli joka kunnassa, joka tarjoaa apujaan.
        Itsekehu on yksi vastenmielisempi aiheena, sitä yritän välttää, mutta väärinkäsityksiä sattuu silläkin alueella.

        Onpa johtopäätös taas tälläkin kertaa se, että vaikea on olla kaikille mieliksi, onko tarpeenkaan, se on jokaisen oma harkinta.
        Itse yritän jättää jotain sanomatta, koska merkitys muuttaa muotoaan esille tullen ja aina se ei ole yhtä tarkoituksen kanssa.
        Loukkaaminen on hyvin helppoa, jokainen siihen pystyy halutessaan.
        Kaikesta huolimatta onnea päiväänne;) taas anona joudun viestin laittamaan vaikka kirjautunut olin, hämmästelee SkillaN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta, kaivattua vettä on nyt tullut ja varmaan tänäänkin tulee, niin harmaalta näyttää.
        Harmi sinänsä, tänään saisi olla satamatta, matkaamme Maaningalle kesäjuhlintaa piirin tasolla suorittamaan.
        Kaipa ne juhlat onnistuu sateenkin sattuessa, katto pään päälle löytyy.
        Vesi oli tarpeen, kyllä kuivuus jo tuhoakin aikaan sai, no asia mille emme mitään voi.

        Luin tuota Paloman laittamaa listaa ja tunnustettava on, että kaikki minun kohdalla jollakin tapaa saavuttamatta, ponnistelen yhä ja yritän korjausta aikaan saada.
        Kohdat 2 ja 7 niitä en tunnista omakseni, jos miellyttämiseksi katsotaan se, että yrittää kehuskella ja näin saada jotain tulosta.
        Enemmän olen suoran puhuja ja siitä moitteet ja torut saan, kai siinäkin olisi oppimisen paikka.
        Uskon, että useimmilla nuo kerrotut jollain tapaa on omaksi hyväksyttävä, ihmisiä vaan ollaan.

        Mitä tulee "hermostumiseeni" en tunnusta sitäkään, sanoisin kyllästyneeni aiheeseen mistä keskustelua on käyty, asia niin monelta taholta yritetty ikäväksi saada ja kuitenkin medianasta nämä väitteet jonkun arvion myötä on esiin noussut.
        Aika vakavan syytteen on ilmoille laukaissut, totuus kuitenkin tästä huumehommasta on todistettu vääräksi.
        Hymy kaunistaa korpikirjailija, hymyile vaan jatkossakin mietteilleni, ei minua haittaa)

        Demeter, et kai tosissasi ota noita kieltoja kirjoittamisesta, kyllä tänne saa kaikki kirjoittaa, poistumiskäskyjä ei kukaan voi kenellekään antaa.
        Ehkä sitten on aika poistua omatahtoisesti, kun siltä tuntuu.

        Kohtuuelämää tunnen itseni eläneen, ei mitään mahtavaa, mutta en myöskään maata mataa, ihmisiksi yritän elää, kilpailuhenki on ohitse mennyt samoin vertailu, oma itseni kaikessa yritän olla.
        Hyvä äiti, kuten Ramoona mainitsit, olen mielestäni koettanut olla, en paineita lapsille itseäni kohtaan toivon mukaan ole aiheuttanut.
        Tässä voin olla kiitollinen omasta voinnistani, en apua ole paljonkaan tarvinnut, toivoisin loppuun asti selviäväni ilman lasteni apua.
        Halustani on lapset maailmaan tulleet ja parhaani olen heidän huoltamisestaan tehnyt, en mitään velvoitteita heidän suhteen ole rakentanut, oma elämä heillä kuin minullakin.
        Se apu ja yhdessä olo mikä luontaisesti tapahtuu, on onnellista molemmille osapuolille ja onneksi on sosiaalipuoli joka kunnassa, joka tarjoaa apujaan.
        Itsekehu on yksi vastenmielisempi aiheena, sitä yritän välttää, mutta väärinkäsityksiä sattuu silläkin alueella.

        Onpa johtopäätös taas tälläkin kertaa se, että vaikea on olla kaikille mieliksi, onko tarpeenkaan, se on jokaisen oma harkinta.
        Itse yritän jättää jotain sanomatta, koska merkitys muuttaa muotoaan esille tullen ja aina se ei ole yhtä tarkoituksen kanssa.
        Loukkaaminen on hyvin helppoa, jokainen siihen pystyy halutessaan.
        Kaikesta huolimatta onnea päiväänne;) taas anona joudun viestin laittamaan vaikka kirjautunut olin, hämmästelee SkillaN

        "Hymy kaunistaa korpikirjailija, hymyile vaan jatkossakin mietteilleni, ei minua haittaa)"

        Oliko hymyni liikaa mietteillesi? Miksi?

        Hymyä tarvitsemme se tuo mielihyvää.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta, kaivattua vettä on nyt tullut ja varmaan tänäänkin tulee, niin harmaalta näyttää.
        Harmi sinänsä, tänään saisi olla satamatta, matkaamme Maaningalle kesäjuhlintaa piirin tasolla suorittamaan.
        Kaipa ne juhlat onnistuu sateenkin sattuessa, katto pään päälle löytyy.
        Vesi oli tarpeen, kyllä kuivuus jo tuhoakin aikaan sai, no asia mille emme mitään voi.

        Luin tuota Paloman laittamaa listaa ja tunnustettava on, että kaikki minun kohdalla jollakin tapaa saavuttamatta, ponnistelen yhä ja yritän korjausta aikaan saada.
        Kohdat 2 ja 7 niitä en tunnista omakseni, jos miellyttämiseksi katsotaan se, että yrittää kehuskella ja näin saada jotain tulosta.
        Enemmän olen suoran puhuja ja siitä moitteet ja torut saan, kai siinäkin olisi oppimisen paikka.
        Uskon, että useimmilla nuo kerrotut jollain tapaa on omaksi hyväksyttävä, ihmisiä vaan ollaan.

        Mitä tulee "hermostumiseeni" en tunnusta sitäkään, sanoisin kyllästyneeni aiheeseen mistä keskustelua on käyty, asia niin monelta taholta yritetty ikäväksi saada ja kuitenkin medianasta nämä väitteet jonkun arvion myötä on esiin noussut.
        Aika vakavan syytteen on ilmoille laukaissut, totuus kuitenkin tästä huumehommasta on todistettu vääräksi.
        Hymy kaunistaa korpikirjailija, hymyile vaan jatkossakin mietteilleni, ei minua haittaa)

        Demeter, et kai tosissasi ota noita kieltoja kirjoittamisesta, kyllä tänne saa kaikki kirjoittaa, poistumiskäskyjä ei kukaan voi kenellekään antaa.
        Ehkä sitten on aika poistua omatahtoisesti, kun siltä tuntuu.

        Kohtuuelämää tunnen itseni eläneen, ei mitään mahtavaa, mutta en myöskään maata mataa, ihmisiksi yritän elää, kilpailuhenki on ohitse mennyt samoin vertailu, oma itseni kaikessa yritän olla.
        Hyvä äiti, kuten Ramoona mainitsit, olen mielestäni koettanut olla, en paineita lapsille itseäni kohtaan toivon mukaan ole aiheuttanut.
        Tässä voin olla kiitollinen omasta voinnistani, en apua ole paljonkaan tarvinnut, toivoisin loppuun asti selviäväni ilman lasteni apua.
        Halustani on lapset maailmaan tulleet ja parhaani olen heidän huoltamisestaan tehnyt, en mitään velvoitteita heidän suhteen ole rakentanut, oma elämä heillä kuin minullakin.
        Se apu ja yhdessä olo mikä luontaisesti tapahtuu, on onnellista molemmille osapuolille ja onneksi on sosiaalipuoli joka kunnassa, joka tarjoaa apujaan.
        Itsekehu on yksi vastenmielisempi aiheena, sitä yritän välttää, mutta väärinkäsityksiä sattuu silläkin alueella.

        Onpa johtopäätös taas tälläkin kertaa se, että vaikea on olla kaikille mieliksi, onko tarpeenkaan, se on jokaisen oma harkinta.
        Itse yritän jättää jotain sanomatta, koska merkitys muuttaa muotoaan esille tullen ja aina se ei ole yhtä tarkoituksen kanssa.
        Loukkaaminen on hyvin helppoa, jokainen siihen pystyy halutessaan.
        Kaikesta huolimatta onnea päiväänne;) taas anona joudun viestin laittamaan vaikka kirjautunut olin, hämmästelee SkillaN

        "Mitä tulee "hermostumiseeni" en tunnusta sitäkään, sanoisin kyllästyneeni aiheeseen mistä keskustelua on käyty, asia niin monelta taholta yritetty ikäväksi saada ja kuitenkin medianasta nämä väitteet jonkun arvion myötä on esiin noussut.
        Aika vakavan syytteen on ilmoille laukaissut, totuus kuitenkin tästä huumehommasta on todistettu vääräksi.
        Hymy kaunistaa korpikirjailija, hymyile vaan jatkossakin mietteilleni, ei minua haittaa)"

        Kyllä media on laajasti näyttänyt sitä videota, jossa Marin kevyen musiikin tahdissa esiintyy kameralle. Samalla videolla kuuluu myös huudahdus "jauhojengi". Tämä on herättänyt katsojissa epäilyjä huumeiden käytöstä. En ole kuullut kenenkään niin väittäneen, siis että siellä huumeita käytetään - saati syyttäneen siitä. Totuudeksi sitä ei ole missään tuomioistuimessa tuomittu, joten omituinen sanonta tuokin.


      • Anonyymi

        Mistä väläyttämisiin voin tarkemmin perehtyä? Mihin tarkoitukseen lainaa? Viite?


    • Hei vaan.
      Kesä se vain jatkuu. Lämmintä luvassa. Tämän päivän ohjelma meikäläisellä on hammaslääkäri ja kaupoissa juoksu.
      Sen enempää ei yhdelle päivälle mahdukaan.
      Illalla satoi kaatamalla, oli ihan hyvä, sillä luonto on kuivumassa. Nyt pitäisi kastella lisää letkulla, kun maa on valmiiksi kostea. Ei jää vesi kellumaan kuivuneelle nurmikolle. mutta toivorikkaana ajattelen, että säätiedotus lupaili sadetta vielä.
      Hyvillä mielin on päivä alkanut, samaa toivon muillekin nojatuoliin istahtaneille.

    • Tätä tällaista kesänlopettamisia ja syksynaloittamisia täälläkin. Lääkärinaikoja, hammaslääkärillä käyntiä ja muita tyypillisiä elokuun rutiineja meidän elämässä. Lapsenlapset ovat aloittaneet taas kouluissaan, minä kirjoittajaharrastukseni piirissä, eilen suunnittelimme zoomilla antologiaa, joka tulisi julkaisuun ennen joulua, sen kustantaisi suomen kielen hallintopiiri. Minulla on pari tekstiä työstettävänä, lyhytproosaa molemmat, kymmenen liuskaa on maksimi.
      Italianmatka on alkanut jännittää, onhan siitä aikaa kun olenollut ihan ulkomaanmatkalla ja vieläkinkauemmin kunolenmatkustanut ilman miestäni. Tosi siskoni onnyt mieluisana ja iloisena matkaseuranani.
      @korppis, ikävää kuulla sairaudestasi, mutta onneksi sait diagnoosin ja hoitoa ajoissa ja toivon että toipumisesi on nopeaa ja olet pian taas kunnossa kokonaan. Googletin sairauttasi ja on todella harvinainen ja voi olla hyvinkin vaikea: onneksi Suomessa tuo terveydenhoito pelaa loistavasti.

      • Anonyymi

        Kerrot jännittävän ulkomaanmatkaa Italiaan, kävit kesällä Suomessa ulkomailla, etkö kokenut Suomea jännittäväksi ?


      • Anonyymi

        Ei toimi loistavasti terveyden eikä sairauksien hoito Suomessa, tuskin välttävästi. On pitkät päivystysjonot ja pääsy tutkimuksiin hidasta. Koronan takia on paljon hoitovelkaa.


      • Anonyymi

        Etkös sinä ole se enemmän reissannut, kouluja käynyt ja kieliä osaava teidän huushollissa, mihin matkoilla miestä tarvitaan? Hanki pyörillä kulkeva matkalaukku, ei tarvitse kantaa. Kertomasi mukaan olit kauan ilman miestä ja matkustit paljon. Mikä avuttomuus nyt on iskenyt?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei toimi loistavasti terveyden eikä sairauksien hoito Suomessa, tuskin välttävästi. On pitkät päivystysjonot ja pääsy tutkimuksiin hidasta. Koronan takia on paljon hoitovelkaa.

        Älä ole pessimisti. Suomessa terveydenhoito on korkealla tasolla, mitä valtiovalta ei tunnu käsittävän. Elinikä on korkea ja lapsikuolleisuus pieni.
        Valtiovalta pitää sitkeästi kiinni hoitajamitoituksesta, vanhustenhoidon alasajosta, ynnä muusta, mitä voidaan lakipykälillä määrätä. Hoitajia ei lain voimalla kuitenkaan synny sen enempää, ja jos aina vaan pidetään hoitajan työtä kutsumusammattina, jossa palkka on toissijainen, niin pian ei meillä enää ole syytä ylpeillä. ToivottavastI nyt alkaneet sopimusneuvottelut tuovat tulosta.

        Mutta vaikeita sairauksia meillä pystytään hoitamaan yhä. Kansalainen saa ensiluokkaisen hoidon pelkän sairaalamaksun hinnalla.
        Koronan tuoma notkahdus ei tule jäämään pysyväksi. Hoitovelka saadaan varmasti kuntoon, mutta aikaahan tämä vie.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Älä ole pessimisti. Suomessa terveydenhoito on korkealla tasolla, mitä valtiovalta ei tunnu käsittävän. Elinikä on korkea ja lapsikuolleisuus pieni.
        Valtiovalta pitää sitkeästi kiinni hoitajamitoituksesta, vanhustenhoidon alasajosta, ynnä muusta, mitä voidaan lakipykälillä määrätä. Hoitajia ei lain voimalla kuitenkaan synny sen enempää, ja jos aina vaan pidetään hoitajan työtä kutsumusammattina, jossa palkka on toissijainen, niin pian ei meillä enää ole syytä ylpeillä. ToivottavastI nyt alkaneet sopimusneuvottelut tuovat tulosta.

        Mutta vaikeita sairauksia meillä pystytään hoitamaan yhä. Kansalainen saa ensiluokkaisen hoidon pelkän sairaalamaksun hinnalla.
        Koronan tuoma notkahdus ei tule jäämään pysyväksi. Hoitovelka saadaan varmasti kuntoon, mutta aikaahan tämä vie.

        Taso voi olla korkea, mutta vaikeasti saavutettavissa tavallisilta tallaajilta. Ehtii moni kuolla hoitojonoon.
        Meneppäs makriina saarnaamaan terveystesurssien puutteista syvästi huolestuneille päättäjillekin, että älkää olko pessimistejä , kyllä se siitä. Taitaa jakautua nuo hyvät korkeatasoiset hoidot epädemokraattisesti maan eri kolkilla, kaikille ei riitä huippuhoitotiimejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taso voi olla korkea, mutta vaikeasti saavutettavissa tavallisilta tallaajilta. Ehtii moni kuolla hoitojonoon.
        Meneppäs makriina saarnaamaan terveystesurssien puutteista syvästi huolestuneille päättäjillekin, että älkää olko pessimistejä , kyllä se siitä. Taitaa jakautua nuo hyvät korkeatasoiset hoidot epädemokraattisesti maan eri kolkilla, kaikille ei riitä huippuhoitotiimejä.

        Hoitoa saa, mutta on osattava vaatia.

        Yritin hoitoon jo helnikuusta lähtien. Lensin aina ulos sairaalasta koska veriarvoni olivat hyvät ja röntgenkuvauksissa ei ollut mitään poikkeavaa, mutta minä en tuntenut olevani kunnossa.

        Piirileikkiä kesti kunnes ambulanssi vei minut muutaman kerran sairaalaan. KAKS:ssaa ei ollut vapaita hoitopaikkoja joten minut kiidätettiin Kuhmoon. Siellä kuntoni romahti ja taas ambulanssi kiidätti minua takaisin KAKS:iin. Lopuksi tajuton minäni päätyi teho-osastolle.

        Onneksi esikoiseni riensi apuun ja alkoi hoitamaan asioitani. Onhan tämä prosessi maksanut taloudellisesti paljon, mutta yksin en laskuineni jäänyt.

        Tautini vihdoin selvittyä sen hoito oli tietty lääkärillekin iso haaste, haasteiden edessä ihminen pyrkii parhaaseen lopputulokseen ratkaisemaan ongelman kaikkia osapuolia hyväksi. Itseasiassa neurologini oli innoissaan kun paranemisprosessini alkoi heti ensimmäisen tehostetun kortisonilääkityksen
        jälkeen.

        Täältä usein luettua, vertaistuki on tärkeää, mutta tapaukseni ei ole tavanomainen, joten ymmärrän suhtautumisenne.

        Kyllä meitä hoidetaan 💕 Olen kiitollinen.

        Korppis


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taso voi olla korkea, mutta vaikeasti saavutettavissa tavallisilta tallaajilta. Ehtii moni kuolla hoitojonoon.
        Meneppäs makriina saarnaamaan terveystesurssien puutteista syvästi huolestuneille päättäjillekin, että älkää olko pessimistejä , kyllä se siitä. Taitaa jakautua nuo hyvät korkeatasoiset hoidot epädemokraattisesti maan eri kolkilla, kaikille ei riitä huippuhoitotiimejä.

        Minäkään en kyllä ole kovin toiveikas meidän terveydenhuollon suhteen. Liian paljon on nähty ja kuultu näistä tapauksista, joissa se ei toimi.
        Ja näinhän tuon itsekin niiden parin päivän aikana kun sairaalassa olin. Hoitajat puhuivat ongelmista täysin avoimesti.
        Minkäs teet, jos/kun rahaa eikä hoitajia ole, eikä hoitoalalle haluta edes hakeutua nykyisillä reunaehdoilla. Terveydenhuollon kriisistä puhuminen ei mielestäni ole pessimismiä vaan arkirealismiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoitoa saa, mutta on osattava vaatia.

        Yritin hoitoon jo helnikuusta lähtien. Lensin aina ulos sairaalasta koska veriarvoni olivat hyvät ja röntgenkuvauksissa ei ollut mitään poikkeavaa, mutta minä en tuntenut olevani kunnossa.

        Piirileikkiä kesti kunnes ambulanssi vei minut muutaman kerran sairaalaan. KAKS:ssaa ei ollut vapaita hoitopaikkoja joten minut kiidätettiin Kuhmoon. Siellä kuntoni romahti ja taas ambulanssi kiidätti minua takaisin KAKS:iin. Lopuksi tajuton minäni päätyi teho-osastolle.

        Onneksi esikoiseni riensi apuun ja alkoi hoitamaan asioitani. Onhan tämä prosessi maksanut taloudellisesti paljon, mutta yksin en laskuineni jäänyt.

        Tautini vihdoin selvittyä sen hoito oli tietty lääkärillekin iso haaste, haasteiden edessä ihminen pyrkii parhaaseen lopputulokseen ratkaisemaan ongelman kaikkia osapuolia hyväksi. Itseasiassa neurologini oli innoissaan kun paranemisprosessini alkoi heti ensimmäisen tehostetun kortisonilääkityksen
        jälkeen.

        Täältä usein luettua, vertaistuki on tärkeää, mutta tapaukseni ei ole tavanomainen, joten ymmärrän suhtautumisenne.

        Kyllä meitä hoidetaan 💕 Olen kiitollinen.

        Korppis

        Eipä tuo sinunkaan vaatiminen tuottanut tuloksia, kun vasta monen ambulanssikyydin jälkeen pääsit hoitoon.
        Olitko yksityisessä hoidossa, kun niin kalliiksi tuli?
        Julkisella puolella tehohoito maksaa saman kuin tavallinen sairaalapäivä, joka sekin on lähes kokonaan yhteiskunnan maksama. Hoidosta velotetaan potilaalta vain pieni murto-osa.

        Kyllä meitä hoidetaan, mutta aikamoisella viiveellä sinäkin vasta pääsit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tuo sinunkaan vaatiminen tuottanut tuloksia, kun vasta monen ambulanssikyydin jälkeen pääsit hoitoon.
        Olitko yksityisessä hoidossa, kun niin kalliiksi tuli?
        Julkisella puolella tehohoito maksaa saman kuin tavallinen sairaalapäivä, joka sekin on lähes kokonaan yhteiskunnan maksama. Hoidosta velotetaan potilaalta vain pieni murto-osa.

        Kyllä meitä hoidetaan, mutta aikamoisella viiveellä sinäkin vasta pääsit.

        Sitä tarkoitinkin meidät hoidetaan ja jos ei syytä löydy perinteisten sairauksien joukosta voi olla, että sairaus menee luulotaudin piikkiin.

        Juhliini kuollut naapurin tyttö joutui myös useampaan kertaan käymään sairaalassa ja viimeisen ambulanssin hän soitti perjantai-aamuna, silloin ei nähty syytä ottaa häntä tarkkailuun. Hän kuoli sunnuntaina.

        Minua hoidettiin sekä yksityisellä, että julkisella puolen.

        Tiedän toki kulujen muodostumisen kaavat. Julkinen puoli on luonnollisesti halvempi kuin sairauden aiheuttamat kulut.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä tarkoitinkin meidät hoidetaan ja jos ei syytä löydy perinteisten sairauksien joukosta voi olla, että sairaus menee luulotaudin piikkiin.

        Juhliini kuollut naapurin tyttö joutui myös useampaan kertaan käymään sairaalassa ja viimeisen ambulanssin hän soitti perjantai-aamuna, silloin ei nähty syytä ottaa häntä tarkkailuun. Hän kuoli sunnuntaina.

        Minua hoidettiin sekä yksityisellä, että julkisella puolen.

        Tiedän toki kulujen muodostumisen kaavat. Julkinen puoli on luonnollisesti halvempi kuin sairauden aiheuttamat kulut.

        Korppis

        Ps. tukiverkostot ympärillä ovat tärkeitä.
        Olen lukenut, että joillekin lasten avun pyyntö on ajan viemistä lasten omalta perheeltä.

        Minulla on vahva tukiverkkosto, jotka myötävaikuttivat hoitooni, en kuollut yksin jonoon. Läheisilläni oli aikaa auttaa.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taso voi olla korkea, mutta vaikeasti saavutettavissa tavallisilta tallaajilta. Ehtii moni kuolla hoitojonoon.
        Meneppäs makriina saarnaamaan terveystesurssien puutteista syvästi huolestuneille päättäjillekin, että älkää olko pessimistejä , kyllä se siitä. Taitaa jakautua nuo hyvät korkeatasoiset hoidot epädemokraattisesti maan eri kolkilla, kaikille ei riitä huippuhoitotiimejä.

        Hyvä ystävä. Vastasin yhdelle kommentoijalle ja toivoin, ettei hän tuntisi olevansa pessimisti. En edes ajatellut, että hän on päättäjä. Me tavalliset ihmiset saamme odottaa parempaa huomista. Se ei ole saarnaamista. Saarnaamisen voit itsekin unohtaa. Sillä ei herätetä tulevaisuudenuskoa.
        Meillä on oikeus luottaa siihen, että olemme valinneet päättäjät, jotka pyrkivät parempaan huomiseen.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ps. tukiverkostot ympärillä ovat tärkeitä.
        Olen lukenut, että joillekin lasten avun pyyntö on ajan viemistä lasten omalta perheeltä.

        Minulla on vahva tukiverkkosto, jotka myötävaikuttivat hoitooni, en kuollut yksin jonoon. Läheisilläni oli aikaa auttaa.

        Korppis

        Lapset kyllä rientää tueksi , kun todella on tarvis, ei tarvitse edes apua pyydellä kun ovat läheisiä ja tilanteen tasalla.
        Suurimmalla osalla meistä on tukiverkostot, lastenlapsetkin jo aikuisia ja omillaan, isovanhempiaan valmiita tukemaan. Ennenkaikkea välittämistä ja huolehtimista puolin ja toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ps. tukiverkostot ympärillä ovat tärkeitä.
        Olen lukenut, että joillekin lasten avun pyyntö on ajan viemistä lasten omalta perheeltä.

        Minulla on vahva tukiverkkosto, jotka myötävaikuttivat hoitooni, en kuollut yksin jonoon. Läheisilläni oli aikaa auttaa.

        Korppis

        Turvaverkko?
        Meillä sitä sanotaan rakkaudeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ps. tukiverkostot ympärillä ovat tärkeitä.
        Olen lukenut, että joillekin lasten avun pyyntö on ajan viemistä lasten omalta perheeltä.

        Minulla on vahva tukiverkkosto, jotka myötävaikuttivat hoitooni, en kuollut yksin jonoon. Läheisilläni oli aikaa auttaa.

        Korppis

        Erikoista, että ”tukiverkot” vaikuttaa hoidon saantiin ja siihen kuoleeko yksin jonoon. Hoidon tarve määrää demokratiassa, ei vaatiminen ja painostus. Samanarvoisia ollaan kaikki Suomen terveydenhoidossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset kyllä rientää tueksi , kun todella on tarvis, ei tarvitse edes apua pyydellä kun ovat läheisiä ja tilanteen tasalla.
        Suurimmalla osalla meistä on tukiverkostot, lastenlapsetkin jo aikuisia ja omillaan, isovanhempiaan valmiita tukemaan. Ennenkaikkea välittämistä ja huolehtimista puolin ja toisin.

        Outoa että on tarvetta korostaa sitä, miten heillä lapset ja vanhemmat tukevat ja auttavat toisiaan. Sehän on täysin luonnollista.


    • Anonyymi

      Oikein 13 kohdan ohjeita tulee 80 henkilöille.
      Eiköhän tässä iässä tutkiskelut ole tutkiskeltu,
      normaali-ihminen osaa jo nuoresta,
      mutta ohjeen antajalla voi olla parantamisen varaa.

      • Anonyymi

        Ei lopu kohu Marinin ympäriltä. Nyt Ruisrockin jälkeisistä bileistä virka-asunnolla niin roiseja kuvia esillä, että Marin pyytelee niitä anteeksi.


      • Nää ohjeet ovat mielestäni hyviä kaikenikäisille. Onnellisuuden tavoitteleminen jää usein vain haaveeksi. Eikä nää mun ohjeita ole, mistä lie kopsattu alunperin, Hitaista eläimistä /elämästä varmaankin.
        Meillä jokaisella on parantamisen varaa, jopa niille jotka luulevat jo osaavansa kaiken. Ikä velvoittaa omahyväisyyteen?


      • Anonyymi

        "Minän" tutkiskelijat eivät kuuntele koskaan muita. Niitten elämä on minä ja sen tutkiskelu.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Nää ohjeet ovat mielestäni hyviä kaikenikäisille. Onnellisuuden tavoitteleminen jää usein vain haaveeksi. Eikä nää mun ohjeita ole, mistä lie kopsattu alunperin, Hitaista eläimistä /elämästä varmaankin.
        Meillä jokaisella on parantamisen varaa, jopa niille jotka luulevat jo osaavansa kaiken. Ikä velvoittaa omahyväisyyteen?

        "Ikä velvoittaa omahyväisyyteen?"

        Olet tuosta ottanut opiksesi aivan loistabasti-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minän" tutkiskelijat eivät kuuntele koskaan muita. Niitten elämä on minä ja sen tutkiskelu.

        Oman napansa ympärillä pyörijöitten olisi hyvä vaihteeksi opetella
        vuorovaikutustaitoja ja pysähtyä välillä tarkastelemaan,
        millaisen vaikutelman he antavat itsestään ulospäin ja ottavatko he muita huomioon
        ollenkaan.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Nää ohjeet ovat mielestäni hyviä kaikenikäisille. Onnellisuuden tavoitteleminen jää usein vain haaveeksi. Eikä nää mun ohjeita ole, mistä lie kopsattu alunperin, Hitaista eläimistä /elämästä varmaankin.
        Meillä jokaisella on parantamisen varaa, jopa niille jotka luulevat jo osaavansa kaiken. Ikä velvoittaa omahyväisyyteen?

        Luonnollinen kehitys ei ole omahyväisyyttä.
        Itsensä jatkuva esiintuominen kertoo siitä,
        että luonnollista kehitystä itsetuntemukseen
        ei ole tapahtunut.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Nää ohjeet ovat mielestäni hyviä kaikenikäisille. Onnellisuuden tavoitteleminen jää usein vain haaveeksi. Eikä nää mun ohjeita ole, mistä lie kopsattu alunperin, Hitaista eläimistä /elämästä varmaankin.
        Meillä jokaisella on parantamisen varaa, jopa niille jotka luulevat jo osaavansa kaiken. Ikä velvoittaa omahyväisyyteen?

        No johan pistit pahan, Paloma..)) Tuohon viimeiseen lauseeseen viittaan ja tahdon uskoa, että meillä on hiukan erilainen käsitys omahyväisyydestä.
        Olen kyllä SkillaNin ja parin (?) Anon kanssa samoilla linjoilla. Omakehu, omahyväisyys on minustakin erittäin vastenmielinen ominaisuus. Ehkä se sekoitetaan itsetuntoon/itsekunnioitukseen.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Nää ohjeet ovat mielestäni hyviä kaikenikäisille. Onnellisuuden tavoitteleminen jää usein vain haaveeksi. Eikä nää mun ohjeita ole, mistä lie kopsattu alunperin, Hitaista eläimistä /elämästä varmaankin.
        Meillä jokaisella on parantamisen varaa, jopa niille jotka luulevat jo osaavansa kaiken. Ikä velvoittaa omahyväisyyteen?

        Tuossa sen näkee, sanot OHJEIKSI. Nuohan on ihan olemisen ja elämisen tavallisia tapoja.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Nää ohjeet ovat mielestäni hyviä kaikenikäisille. Onnellisuuden tavoitteleminen jää usein vain haaveeksi. Eikä nää mun ohjeita ole, mistä lie kopsattu alunperin, Hitaista eläimistä /elämästä varmaankin.
        Meillä jokaisella on parantamisen varaa, jopa niille jotka luulevat jo osaavansa kaiken. Ikä velvoittaa omahyväisyyteen?

        Onnellisuutta ei tarvitse tavoitella OHJEILLA vaan elää muita ja itseään kunnioittaen. Onnen hetkiä tulee usein pienistä asioista ja olemalla sovussa muiden kanssa.

        Tuo olikin ihan sinun oma ohje, että ikä velvoittaa omahyväisyyteen.


      • demeter1 kirjoitti:

        No johan pistit pahan, Paloma..)) Tuohon viimeiseen lauseeseen viittaan ja tahdon uskoa, että meillä on hiukan erilainen käsitys omahyväisyydestä.
        Olen kyllä SkillaNin ja parin (?) Anon kanssa samoilla linjoilla. Omakehu, omahyväisyys on minustakin erittäin vastenmielinen ominaisuus. Ehkä se sekoitetaan itsetuntoon/itsekunnioitukseen.

        Hehe, Deme, jäikö sinultakin se kysymysmerkki huomaamatta sen omahyväisyyslauseen perässä? Minähän nimenomaan kysenalaistan siinä sellaisen omahyväisen ajatuksen että elämän viimeisellä kierroksella radan ympäri ei voisi enää petrata, nähdä omia virheitään, miettiä mikä mättää, jos ei tunnu kivalta. Etsiä syitä nimenomaan itsestään, omista asenteistaan, omista pinttyneistä käsityksistään.
        Omakehu ja tyytyväisyys omiin suorituksiinsa ovat kaksi todellakin eri asiaa. Omahyväisyys ja tekopyhyys ovat kaksi vaikeimmin sulatettavia asioita toisessa ihmisessä, saati sitten omassa itsessä.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Hehe, Deme, jäikö sinultakin se kysymysmerkki huomaamatta sen omahyväisyyslauseen perässä? Minähän nimenomaan kysenalaistan siinä sellaisen omahyväisen ajatuksen että elämän viimeisellä kierroksella radan ympäri ei voisi enää petrata, nähdä omia virheitään, miettiä mikä mättää, jos ei tunnu kivalta. Etsiä syitä nimenomaan itsestään, omista asenteistaan, omista pinttyneistä käsityksistään.
        Omakehu ja tyytyväisyys omiin suorituksiinsa ovat kaksi todellakin eri asiaa. Omahyväisyys ja tekopyhyys ovat kaksi vaikeimmin sulatettavia asioita toisessa ihmisessä, saati sitten omassa itsessä.

        Hyvä että tarkensit Paloma, tuota "omahyväisyyttä". Silti vähän tuntuu, että itsetutkiskelu ja kasvu sitä kautta on vähän nuorempien heiniä. Ja sekin voi olla tuota oman napansa, Minän, ympärillä pyörimistä.
        Kyllä edelleen koen, että se lahja minkä ikääntyminen, vanheneminen, voi meille tarjota on tila, jossa voi todeta olevansa riittävän hyvä, keskeneräisenäkin, ja sellaisena kelpaa ainakin itselleen. Jos kelpaa muillekin niin mikä sen parempaa ?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Hehe, Deme, jäikö sinultakin se kysymysmerkki huomaamatta sen omahyväisyyslauseen perässä? Minähän nimenomaan kysenalaistan siinä sellaisen omahyväisen ajatuksen että elämän viimeisellä kierroksella radan ympäri ei voisi enää petrata, nähdä omia virheitään, miettiä mikä mättää, jos ei tunnu kivalta. Etsiä syitä nimenomaan itsestään, omista asenteistaan, omista pinttyneistä käsityksistään.
        Omakehu ja tyytyväisyys omiin suorituksiinsa ovat kaksi todellakin eri asiaa. Omahyväisyys ja tekopyhyys ovat kaksi vaikeimmin sulatettavia asioita toisessa ihmisessä, saati sitten omassa itsessä.

        "Omahyväisyys ja tekopyhyys ovat kaksi vaikeimmin sulatettavia asioita toisessa ihmisessä, saati sitten omassa itsessä."
        "Taudinkuvaan" kuuluu, että omassa itsessä omahyväisyyttä ja tekopyhyyttä
        ei edes hoksaa.


      • demeter1 kirjoitti:

        Hyvä että tarkensit Paloma, tuota "omahyväisyyttä". Silti vähän tuntuu, että itsetutkiskelu ja kasvu sitä kautta on vähän nuorempien heiniä. Ja sekin voi olla tuota oman napansa, Minän, ympärillä pyörimistä.
        Kyllä edelleen koen, että se lahja minkä ikääntyminen, vanheneminen, voi meille tarjota on tila, jossa voi todeta olevansa riittävän hyvä, keskeneräisenäkin, ja sellaisena kelpaa ainakin itselleen. Jos kelpaa muillekin niin mikä sen parempaa ?

        Nää ohjeet oli tarkoitettu niille jotka niitä tarvitsevat tai eivät ole itse tietoisia mikä närästää, mikä stressaa, miksi kaikki tuntuu on pelkkää negaatiota ja eivät ole vielä löytäneet siihen seesteiseen itsensä ja muiden hyväksymisen tilaan kuin sinä. Jotkut eivät pääse siihen "minä olen hyvä, sinä olet hyvä" tilaan koskaan, vaan saapuvat majan manoille kiroten kohtaloaan.
        En minäkään itsetutkiskelua sen kummemmin harrasta, kiinnitin vain huomioni tuohon 13-pisteen listaan. Ensimmäinen ajatukseni oli "ei paha, mutta helpompi huomata miten tuo dynamiikka toimii muissa, kuin itsessä." Ja jos haluaa elää valoisammissa ajatuksissa, kävellä kadun aurinkoisella puolella, tuntea mielenrauhaa, niin on silloin aina parempi vaihtoehto miettiä mitä omassa asenteessa voisi olla parantamista. Tää näin vain yleisesti ottaen.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Nää ohjeet oli tarkoitettu niille jotka niitä tarvitsevat tai eivät ole itse tietoisia mikä närästää, mikä stressaa, miksi kaikki tuntuu on pelkkää negaatiota ja eivät ole vielä löytäneet siihen seesteiseen itsensä ja muiden hyväksymisen tilaan kuin sinä. Jotkut eivät pääse siihen "minä olen hyvä, sinä olet hyvä" tilaan koskaan, vaan saapuvat majan manoille kiroten kohtaloaan.
        En minäkään itsetutkiskelua sen kummemmin harrasta, kiinnitin vain huomioni tuohon 13-pisteen listaan. Ensimmäinen ajatukseni oli "ei paha, mutta helpompi huomata miten tuo dynamiikka toimii muissa, kuin itsessä." Ja jos haluaa elää valoisammissa ajatuksissa, kävellä kadun aurinkoisella puolella, tuntea mielenrauhaa, niin on silloin aina parempi vaihtoehto miettiä mitä omassa asenteessa voisi olla parantamista. Tää näin vain yleisesti ottaen.

        Taas tuo sana OHJEET tarvitseville.Missä lastentarhassa kuvittelet jakavasi ohjeita keskenkasvuisille?
        Taidat itse tarvita niitä eniten kun noin olet niihin juuttunut. Eiköhän olisi tuota omaa asennettasi ensimmäisenä syytä tarkistaa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Nää ohjeet oli tarkoitettu niille jotka niitä tarvitsevat tai eivät ole itse tietoisia mikä närästää, mikä stressaa, miksi kaikki tuntuu on pelkkää negaatiota ja eivät ole vielä löytäneet siihen seesteiseen itsensä ja muiden hyväksymisen tilaan kuin sinä. Jotkut eivät pääse siihen "minä olen hyvä, sinä olet hyvä" tilaan koskaan, vaan saapuvat majan manoille kiroten kohtaloaan.
        En minäkään itsetutkiskelua sen kummemmin harrasta, kiinnitin vain huomioni tuohon 13-pisteen listaan. Ensimmäinen ajatukseni oli "ei paha, mutta helpompi huomata miten tuo dynamiikka toimii muissa, kuin itsessä." Ja jos haluaa elää valoisammissa ajatuksissa, kävellä kadun aurinkoisella puolella, tuntea mielenrauhaa, niin on silloin aina parempi vaihtoehto miettiä mitä omassa asenteessa voisi olla parantamista. Tää näin vain yleisesti ottaen.

        "Nää ohjeet oli tarkoitettu niille jotka niitä tarvitsevat tai eivät ole itse tietoisia mikä närästää"

        Tuot nämä ohjeet tänne ja nimenomaan tähän ketjuun...voi voi Paloma. Tunnen suurta myötähäpeää puolestasi.

        Sinullekin voisi antaa ohjeen, kehitä muistiasi.


    • Iltapäivää ! Olipa kiva todeta, että SkillaN oli "tallella" ja teki aamunavauksen entiseen tyyliin. Ei ole ainakaan vielä väsynyt meihin..))

      Kun tänään kuljin asioilla tämän kotikaupunkini toisessa keskuksessa, jaksoin ihmetellä, miten (liian) tiheän rakentamisen keskelle oli kuitenkin rakennettu pieniä viherkeitaita: kauniita kukkaistutuksia, penkkejä, istuinryhmiäkin.
      Aluella on toiminut yhdistys, kaupunginosaseura, joka on tehnyt tosi paljon alueen viihtyvyyden eteen. Useinhan noissa kuvioissa toimitaan harrastuspohjalta ja kai niissäkin saadaan enemmän kriittistä palautetta kuin kiitosta. Yhdessä tekeminen on se palkkio ja ilo, mitä niistä saadaan. Näin ainakin silloin kun itse olin mukana..))

      Kävin senioritilaisuudessa, jossa testattiin erilaisia kehon toimintoja, puristusvoimaa, kehon koostumusta, lihaskuntoa ja liikkuvuutta.
      Ainoa, mistä tuli "hyvät pisteet" oli painoindeksi, mutta kun kehon rasvaprosentti oli korkea, ei silläkään voinut ylvästellä. Lihaskuntotesti osoittautui epäsopivaksi heti, kun siihen sisältyi liikkeitä, joita en vielä kuntoutumisen tässä vaiheessa saa tehdä. Liikkuvuutta olisin tahtonut testata, koska hyvästä liikkuvuudesta olen aina saanut kehuja..)) Eli testit menivät odotetusti: rapakunnossa ollaan..))
      Kyllä testattavana oli monta sutjakkaa seitsemänkymppistä: minunkin parini sai testiliikkeistä huippupisteitä. En tullut kysyneeksi paljonko hän treenaa.

      Vaikka vaellus on vielä vaivaista: lihakset ovat heikommat leikatun jalan puolella ja tasapainoa pitää usein hakea, olen silti ikionnellinen siitä, että jatkuvaa särkyä ei ole ja jalka pitää hyvin päälle astuessa. Suurin piirtein kaikki omat askareeni pystyn suorittamaan ja uskallan jo suunnitella tulevaakin.
      Vaikka vanheneminen on armotonta, julmaakin, niin onneksi siihen saa opetetella ajan kanssa, vähän kerrallaan, ja jos on itselleen armollinen ja lempeä siitä voi löytää myös sellaista levollisuutta, mitä ei osannut edes odottaa. Siinäkin mielestäni auttavat vertaiset ja tietysti muukin vuorovaikutus . Itse en ainakaan olisi tänne saakka päässyt ilman toisia ihmisiä.
      Tuon "Paloman listan" tulkitsi Ramoona hienosti: katsoi, että se sisältää inhimillisen elämän ja vuorovaikutuksen peruskivet. Eli se ei ehkä ole tarkoitettu lyömäaseeksi, joilla osoitellaan muita vaan pikemminkin eräänlaiseksi kompassiksi matkalla yhteiseen hyvään..))'
      Hyvää jatkoa tällekin päivälle,
      demeter1

    • Anonyymi

      Itsensä kehuminen kuin myös rahoilla ja omaisuudella, ovat olleet ominaisuuksia, jotka eivät saa suomalaisilta kannatusta.
      Kehumista on kyllä erilaista, kun pohjalainen rehentelee komialla pytingillään, niin savolainen levittelee käsiään, pyytämästään hauesta.
      Vastuuta on myös kuulijalla, kuin todesta ottaa viäräleuan puhheet.

      • Anonyymi

        Verotustiedot on julkisia, niistä kadeluonteinen saa polttoainetta kateudessa kiehumiseensa. Asumaansa taloa ja ajamaansa autoa ei voi piilottaa kateellisten katseilta eikä tarvitse häpeillä niiden omistamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verotustiedot on julkisia, niistä kadeluonteinen saa polttoainetta kateudessa kiehumiseensa. Asumaansa taloa ja ajamaansa autoa ei voi piilottaa kateellisten katseilta eikä tarvitse häpeillä niiden omistamista.

        Kadehtiiko sinua monikin ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kadehtiiko sinua monikin ?

        Huomenta päivää, yritin viestiä aiemmin, mutta pahoittelu tuli, että on rikki, hidastelua olen pidemmän aikaa Suomi24:n keskusteluissa huomannut.
        Koneeni syyksi en laita, koska joka puolen muualla toimii hyvin.
        No tulipa jo aamulenkki tehtyä, siksikin kiirehdin, kun iltapäiväksi runsasta sadetta lupailivat.
        On se tuo hieman yli kaksi kilometriä minulle jo voimia kysyvä matka.
        Eilinen päivä meni linja-autossa istuen muutama tunti perillä ja kilpailuja katsellen.
        Anti jäi vähäiseksi, liekö syy minussa (todennäköisesti) ei sitä iloa mitä aiemmin, eilen tavoitettu.
        Kai se niin on, että vaatimustaso kaiken suhteen vaan vaikeutuu, mikään ei tunnu miltään.

        Korpikirjailija kysyit, miksi sanomani hymyilytti, no ajattelin, miksi "tuohtumiseni" sinua hymyilytti, kun täällä joka päivä näitä hermostuneita tokaisuja näkee, poikkesiko omani paljonkin tavallisesta?
        Oliko jotenkin ketunhäntä kainalossasi, no tämä turhaa mietintää jätetään tähän;)

        Olen varmaan antanut lapsistani melkoisen kuvan, kun aina puhun, että en pyydä apua heiltä, aina ovat valmiina jos jotakin tarvitsen, mutta mielelläni en heitä rasita, jos ilman pärjään.
        Välittäminen tällä osiolla on minunkin mielestä rakkautta, puolin ja toisin.
        Eilenkin tytär soitti ja tarjosi mustikoita, sienet syksyisin kerää ja kalaa aina riittää minullekin, kun pyydyksestä löytyy.
        Vävyni aina valmiina kauppaan ja kyytiä antamaan, kun vain tarvitsen, mutta olen oman liikkumiseni kannalta pyrkinyt kaikesta selviämistä.

        Demeter mainitsit tuon kaupunkiosaseuran, jotakin vastaavaa kylätoimikunnat täällä tekee ja toimii, paikkoja kunnostetaan.
        Kaupungin puolesta hoidetaan yleiset puistot ja liikuntapaikat, mielestäni melkoisen hyvin.
        Aina kuitenkin yleisöosastoon kirjoittajat valitusta löytää, taitaa olla hyvinkin yleinen asia, näin täällä palstoillakin tapahtuu.
        Olisikohan noita testejä mahdollista tehdä täälläkin, kiinnostaisi tietää, mikä todellinen kunto on muiden arvioidessa.

        Nyt valmistelemaan kuhan paistoa, vävylle kiitollisin mielin.
        Loppuun vielä muistin tuon kateellisuuden, olen siitä luultavasti päässyt, kun joskus joku pieni mieleen siitäkin asiasta tulee mieleen, kysyn itseltäni, mitä tekisitkään kaikella mitä toisilla saattaa olla, minä kun en suuria tarvitse.
        Viihtyisää päivää kaikille;)


      • Eihän pohjalainen suinkaan rehentele! Työnsä jäljestäkin vaatimattomasti sanoo, että hyväähän tässä yritetään, mutta priimaa pukkaa.
        Ovat meiltä, muut meidän krannista.

        "Äitini minua tuuditti,
        eikä tuutinutkaan hukkaan.
        Ei sitä joka mamman tuutimalla
        tällaista heppua tuukkaan."


      • SkillaN kirjoitti:

        Huomenta päivää, yritin viestiä aiemmin, mutta pahoittelu tuli, että on rikki, hidastelua olen pidemmän aikaa Suomi24:n keskusteluissa huomannut.
        Koneeni syyksi en laita, koska joka puolen muualla toimii hyvin.
        No tulipa jo aamulenkki tehtyä, siksikin kiirehdin, kun iltapäiväksi runsasta sadetta lupailivat.
        On se tuo hieman yli kaksi kilometriä minulle jo voimia kysyvä matka.
        Eilinen päivä meni linja-autossa istuen muutama tunti perillä ja kilpailuja katsellen.
        Anti jäi vähäiseksi, liekö syy minussa (todennäköisesti) ei sitä iloa mitä aiemmin, eilen tavoitettu.
        Kai se niin on, että vaatimustaso kaiken suhteen vaan vaikeutuu, mikään ei tunnu miltään.

        Korpikirjailija kysyit, miksi sanomani hymyilytti, no ajattelin, miksi "tuohtumiseni" sinua hymyilytti, kun täällä joka päivä näitä hermostuneita tokaisuja näkee, poikkesiko omani paljonkin tavallisesta?
        Oliko jotenkin ketunhäntä kainalossasi, no tämä turhaa mietintää jätetään tähän;)

        Olen varmaan antanut lapsistani melkoisen kuvan, kun aina puhun, että en pyydä apua heiltä, aina ovat valmiina jos jotakin tarvitsen, mutta mielelläni en heitä rasita, jos ilman pärjään.
        Välittäminen tällä osiolla on minunkin mielestä rakkautta, puolin ja toisin.
        Eilenkin tytär soitti ja tarjosi mustikoita, sienet syksyisin kerää ja kalaa aina riittää minullekin, kun pyydyksestä löytyy.
        Vävyni aina valmiina kauppaan ja kyytiä antamaan, kun vain tarvitsen, mutta olen oman liikkumiseni kannalta pyrkinyt kaikesta selviämistä.

        Demeter mainitsit tuon kaupunkiosaseuran, jotakin vastaavaa kylätoimikunnat täällä tekee ja toimii, paikkoja kunnostetaan.
        Kaupungin puolesta hoidetaan yleiset puistot ja liikuntapaikat, mielestäni melkoisen hyvin.
        Aina kuitenkin yleisöosastoon kirjoittajat valitusta löytää, taitaa olla hyvinkin yleinen asia, näin täällä palstoillakin tapahtuu.
        Olisikohan noita testejä mahdollista tehdä täälläkin, kiinnostaisi tietää, mikä todellinen kunto on muiden arvioidessa.

        Nyt valmistelemaan kuhan paistoa, vävylle kiitollisin mielin.
        Loppuun vielä muistin tuon kateellisuuden, olen siitä luultavasti päässyt, kun joskus joku pieni mieleen siitäkin asiasta tulee mieleen, kysyn itseltäni, mitä tekisitkään kaikella mitä toisilla saattaa olla, minä kun en suuria tarvitse.
        Viihtyisää päivää kaikille;)

        Joku häiriö aamulla oli , tuli ylläpidon ilmoituskin.
        Tässäpä aikani on mennyt, lähes paikallani pyöriessä. Olen kyllä
        vähän hamsien lukaissut Nojatulin jutut. En ole tuntenut tarvetta
        sekaantua näihin keskusteluihin.
        Jos nyt vähän. . . Suunilleen samoin on tilanteeni suvun apuun
        kun luin Skillanin jutun. Apua kyllä tarjotaan, mutta kovin valikoivasti
        tarvitsen. Itsepäisesti pitää puskea eteenpäin omin avuin. Onhan
        sekin tavallaan kuntonsa ylläpitoa. Ei kannata vielä "näille laakerille"
        tahallaan heittäytyä:))
        Onhan Marinin, päämimisterin jutut levähtäneet. Kyllä Marin on
        mielestäni hyvin hoitanut varsinaiset tehtävänsä näissä vaikeisssa
        tilanteissa. "bilettäminen" ei kuulu sanavarastooni. Olen nähnyt
        viisi sukupolvea lähelläni. Onhan se mieleeni tullut ketju, kuinka
        ihmiset ajallaan muuttuvat. Siitäkin huolimatta, vaikka "työmiestasolla"
        katselenkin.
        Marinhan nähtävästi haluaa esiintyä ikäluokkansa edustajana. Eihän
        siinä mitään pahaa, päinvastoin näihän se muutos vaatiikin:)
        Mutta. . . mutta pettääkö elämänkokemuksen puute? Näin
        rohkenen sanoa mietteeni. Epämääräisten "bilejoukkueiden"
        valinnassa on tullut mokia. Ei kaikkiin voi luottaa. Kyllä videoiden
        antama tilaisuus rahastamiseen houkuttaa, tai se ennakkoon
        suunniteltu. No. . . olkoon "paraskin asiantuntija":)))
        Hyvää jatkoa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Verotustiedot on julkisia, niistä kadeluonteinen saa polttoainetta kateudessa kiehumiseensa. Asumaansa taloa ja ajamaansa autoa ei voi piilottaa kateellisten katseilta eikä tarvitse häpeillä niiden omistamista.

        Onko Suomen kanssa erityisen kateellista joukkoa? Vai kerääntyvätkö kateelliset omiin ryhmiinsä kadehtimaan muita ja toisiaan.
        Näilläkin palstoilla pidetään itsestään selvänä, että jokainen eri mieltä oleva kommentoija on kateellinen muille.
        En ole päässyt selville, mistä sen huomaa, vaikka luenkin mielipiteet.
        Onko ihan totta, että luetaan julkisia verotustietoja ja saadaan "polttoainetta kateudesta kiehumiseensa."?
        Eikö siitä tavasta voisi opetella pois? Ihan oman mielenterveyden takia kannattaa jättää avaamatta sanomalehdestä ne sivut.

        Kateus opitaan jo lapsena. Muistan, kuinka hämmästyin koulun päättäjäispäivänä , kun naapurin täti huusi minulle raivon vallassa: "Oletko nyt iloinen, kun meidän Oskari jäi luokalle!?" Oskaria helpotti, kun sai siirretyksi epäonnistumisensa minun viakseni ja hänen äitinsäkin kohteli minua pitkään vihaisesti ja syyttävästi.
        Joillakin on huonompi onni kuin muilla.
        Joillakin on asioista eri näkemys kuin minulla. Joku tuo esiin näkökulman, jota en ole tullut ajatelleeksi. Jollakin on eri kokemus kuin minulla.
        Pitääkö siis olla kateellinen?


    • Anonyymi

      Onko asenteissasi korjaamista jos näet ketunhännän kommenttieni taustalla?

      Kovasti aiheutti läheisten tuen saaminen kommentointia.  Luonnollista se minulle on ja apuakin osaan pyytää.

      Kun kysyin esikoiselta kuinka paljon olen sinulle velkaa sairausajan maksetuista laskuista, hän vastasi: Äiti olet huoltanut meitä pyynteettömästi vuosikymmeniä nyt on meidän vuoro auttaa.

      En toki normaalioloissa  apua tarvitse, mutta maatessani koomassa jonkun oli hoidettava asioitani. Lisäksi miesten töissä mökillä olen tarvinnut apua, voimani eivät ole vielä riittävät

      Korppis

      • Minä en edes tiennyt, että verotustiedoista kirjoitettu mielipide oli sinun.
        Mietin vain kadehtimisen alkujuuria.
        En millään tavoin halua väheksyä koettelemuksiasi. Olen hienoa, että saat sen tuen ja avun läheisiltäsi, jota tarvitset nyt.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Minä en edes tiennyt, että verotustiedoista kirjoitettu mielipide oli sinun.
        Mietin vain kadehtimisen alkujuuria.
        En millään tavoin halua väheksyä koettelemuksiasi. Olen hienoa, että saat sen tuen ja avun läheisiltäsi, jota tarvitset nyt.

        En ole kirjoittanut kyseistä viestiä. Allekirjoitan kommenttini. Tuo viestini oli suunnattu skillanille ja muille läheisten auttamista koskeviinkommentteihini.

        Korppis


      • Anonyymi

        Sen avun rummuttaminen tuntuukin siksi niin oudolta, koska se on perhepiirissä niin luonnollista eikä siitä tehdä ulkopuolisille numeroa. Ainakin minä olisin kiusaantunut, jos omaiseni julkisella palstalla kertoisi maksamiani laskuja hänen puolesta. Eikö ne ole sellaisia yksityisasioita, joita ei kannattaisi laverrella täällä.


      • Anonyymi

        Mä olen laittanut kaikki laskuni e-laskuiksi.

        Yli 20-vuotta sitten laitoin/annoin lapsilleni käyttöoikeuden käyttötililleni.

        Heillä on myös avaimet asuntooni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen avun rummuttaminen tuntuukin siksi niin oudolta, koska se on perhepiirissä niin luonnollista eikä siitä tehdä ulkopuolisille numeroa. Ainakin minä olisin kiusaantunut, jos omaiseni julkisella palstalla kertoisi maksamiani laskuja hänen puolesta. Eikö ne ole sellaisia yksityisasioita, joita ei kannattaisi laverrella täällä.

        Ei voi jättää tilaisuutta käyttämättä, kun voi kehua itseään (minulla on niin "jalo" lapsi).
        vaikka se on ihan normaalia muissa suvuissa, etteivät lapset vanhempiaan rahasta apua antaessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi jättää tilaisuutta käyttämättä, kun voi kehua itseään (minulla on niin "jalo" lapsi).
        vaikka se on ihan normaalia muissa suvuissa, etteivät lapset vanhempiaan rahasta apua antaessaan.

        Onnea sinulle jalosta lapsesta. Moni lapsi ei pysty auttamaan vanhempiaan, toisella paikkakunnalla asuu, isoa omaa perhettään elättää.
        On myös niitä lapsia, joiden mielestä apua vanhemmilta voi pyytää vielä eläkeiässäkin, ja lukemattomat vanhemmat ovat pitäneet vanhempiaan ilmaisina lastenhoitajina vuosikausia.
        Keskinäinen avunanto ei aina ole itsestäänselvyys.


      • Anonyymi

        "Onko asenteissasi korjaamista jos näet ketunhännän kommenttieni taustalla?"

        Opettelisit Korppis kirjoittamaan selkeäsi ettei jäisi tulkinnan varaa.

        Olet kirjoittanut pisteliäästi Skillanille, ivan hymy huulillasi.

        Sivustakin sen huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnea sinulle jalosta lapsesta. Moni lapsi ei pysty auttamaan vanhempiaan, toisella paikkakunnalla asuu, isoa omaa perhettään elättää.
        On myös niitä lapsia, joiden mielestä apua vanhemmilta voi pyytää vielä eläkeiässäkin, ja lukemattomat vanhemmat ovat pitäneet vanhempiaan ilmaisina lastenhoitajina vuosikausia.
        Keskinäinen avunanto ei aina ole itsestäänselvyys.

        Eikö se samassa huushollissa asuva kumppani olisi voinut maksuissa ja muussa auttaa? Puolisot yleensä tekevät niin keskenään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnea sinulle jalosta lapsesta. Moni lapsi ei pysty auttamaan vanhempiaan, toisella paikkakunnalla asuu, isoa omaa perhettään elättää.
        On myös niitä lapsia, joiden mielestä apua vanhemmilta voi pyytää vielä eläkeiässäkin, ja lukemattomat vanhemmat ovat pitäneet vanhempiaan ilmaisina lastenhoitajina vuosikausia.
        Keskinäinen avunanto ei aina ole itsestäänselvyys.

        Vielä useammat isovanhemmat eläkkeellä ollessaan auttavat mielellään lastenlasten hoidossa. Se antaa erittäin paljon myös isovanhemmille henkistä rikkautta ja näkökulmaa tulevaisuuden toivoihin. Tietysti sillä ei ole tarkoitus vakituista päivähoitoa korvata, ja molempien keskinäisellä sopimuksella, velvollisuutta ei ole aina suostua.
        On myös isovanhempia, jotka suureksi surukseen eivät saa tavata lastenlapsiaan esim. riitaisten erojen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi jättää tilaisuutta käyttämättä, kun voi kehua itseään (minulla on niin "jalo" lapsi).
        vaikka se on ihan normaalia muissa suvuissa, etteivät lapset vanhempiaan rahasta apua antaessaan.

        Kaunattarelle ei sellaista asiaa olekaan, jota ei voisi käyttää itsensä kehumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen avun rummuttaminen tuntuukin siksi niin oudolta, koska se on perhepiirissä niin luonnollista eikä siitä tehdä ulkopuolisille numeroa. Ainakin minä olisin kiusaantunut, jos omaiseni julkisella palstalla kertoisi maksamiani laskuja hänen puolesta. Eikö ne ole sellaisia yksityisasioita, joita ei kannattaisi laverrella täällä.

        Alkavaa iltaa@ Ei nämä keskustelujen aiheuttamat asioiden ytimeen porautumiset pitäisi ketään kiusaannuttaa. Olen ymmärtämyt lukemastani, että lapset eivät ruuhkavuosien, isojen omien perheittensä kiireiden vuoksi ehdi perehtymään vanhempiensa ongelmiin ja vanhemmat hyväksyvät asian. On kuitenkin ikävää kuten olen lukenut tästäkin ketjusta, että vanhuksia kuolee hoitojonoihin.

        Eihän se sinulta ole pois jos kirjoitan omia kokemuksiani, enhän pystynyt itsestäni huolehtimaan, muut huolehtivat minusta

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnea sinulle jalosta lapsesta. Moni lapsi ei pysty auttamaan vanhempiaan, toisella paikkakunnalla asuu, isoa omaa perhettään elättää.
        On myös niitä lapsia, joiden mielestä apua vanhemmilta voi pyytää vielä eläkeiässäkin, ja lukemattomat vanhemmat ovat pitäneet vanhempiaan ilmaisina lastenhoitajina vuosikausia.
        Keskinäinen avunanto ei aina ole itsestäänselvyys.

        Olet oikeassa, mitä tulee keskinäiseen avunantoon se ei hehkutuksista huolimatta useinkaan toimi.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko asenteissasi korjaamista jos näet ketunhännän kommenttieni taustalla?"

        Opettelisit Korppis kirjoittamaan selkeäsi ettei jäisi tulkinnan varaa.

        Olet kirjoittanut pisteliäästi Skillanille, ivan hymy huulillasi.

        Sivustakin sen huomaa.

        Näitkö ivan hymyä'? Mietin usein kuinka te skillanin ajatuksia lainaavat, manipuloitte häntä minua vastaan.

        korppis


      • Anonyymi

        Eikös sinulla ole toinenkin poika?
        Mitäs muuta kummitätit voi kummilapsistaan sanoa kuin että ihania ovat?
        Jos ihminen on tajuton tai muuten kykenemätön hoitamaan asioitaan, tietenkin lähiomaiset/omainen huolehtii asioista. Sen tekee jokainen, ei siinä mitään erityisempää jaloutta tai ihanuutta ole.
        Miksi ihmeessä lapsen oma perhe olisi esteenä sille, että vanhemmalle olisi aikaa. Siinähän on lapsen puoliso ja lapsenlapsetkin lisätukena mummolle tai papalle. Eikä se tärkein tuki ole rahallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se samassa huushollissa asuva kumppani olisi voinut maksuissa ja muussa auttaa? Puolisot yleensä tekevät niin keskenään.

        Hän nyt on puolisoni ja suurin turvani kaikessa, lapseni tulevat avuksi kun esim. kielitaito ei miehelläni riitä. Laativat sopimuksia pankin ja sairaalan hoitohenkilöstön kanssa.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän nyt on puolisoni ja suurin turvani kaikessa, lapseni tulevat avuksi kun esim. kielitaito ei miehelläni riitä. Laativat sopimuksia pankin ja sairaalan hoitohenkilöstön kanssa.

        Korppis

        Olette siis menneet naimisiin? Onnea!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitkö ivan hymyä'? Mietin usein kuinka te skillanin ajatuksia lainaavat, manipuloitte häntä minua vastaan.

        korppis

        Eipä ole Skillan kenenkään manipuloitavissa, ei edes sinun. Hän osaa tehdä ihan itse johtopäätökset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, mitä tulee keskinäiseen avunantoon se ei hehkutuksista huolimatta useinkaan toimi.

        Korppis

        Sinä jos kuka hehkutat sitä esikoisesi antamaa apua ja muutenkin hän on mielestäsi maailman ihanin ihminen. Oman logiikkasi mukaan se on vain hehkutuksen tasolla, eikä toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olette siis menneet naimisiin? Onnea!

        Voi pyhät pietarin pieksut, oletpa sinä vahnojen aatteiden vanki.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös sinulla ole toinenkin poika?
        Mitäs muuta kummitätit voi kummilapsistaan sanoa kuin että ihania ovat?
        Jos ihminen on tajuton tai muuten kykenemätön hoitamaan asioitaan, tietenkin lähiomaiset/omainen huolehtii asioista. Sen tekee jokainen, ei siinä mitään erityisempää jaloutta tai ihanuutta ole.
        Miksi ihmeessä lapsen oma perhe olisi esteenä sille, että vanhemmalle olisi aikaa. Siinähän on lapsen puoliso ja lapsenlapsetkin lisätukena mummolle tai papalle. Eikä se tärkein tuki ole rahallista.

        En nyt viitsi koko sukua tuoda taivasteltavaksi.
        Olihan siellä teholla ollut tungostakin tosin itse en tiennyt.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaunattarelle ei sellaista asiaa olekaan, jota ei voisi käyttää itsensä kehumiseen.

        Kuka se kissan hännän nostaa muu kuin kissa itse 🐈

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi pyhät pietarin pieksut, oletpa sinä vahnojen aatteiden vanki.

        Korppis

        Mitä sitten tarkoitit kirjoittaessasi, että kumppani on nyt puoliso? Mitä eroa niillä on?
        Eikä naimisiin meno nyt kauhean vanhaa aatetta ole, sitä tapahtuu paljon vieläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitkö ivan hymyä'? Mietin usein kuinka te skillanin ajatuksia lainaavat, manipuloitte häntä minua vastaan.

        korppis

        Niinkö sen nyt käännät, manipuloinniksi. Ei voi olla, koska en yritä vaikuttaa Skillaniin. Ihmettelen tekstejäsi.

        Korppis:
        "Jopa Skillaankin hermostui, mikä sinänsä huvitti minua, eto asiasta ei kannata tuohtua."

        Skillan siihen vastasi ja sinä, Korppis, sen jälkeen epäilit Skillania "asennevammasta";
        ""Onko asenteissasi korjaamista jos näet ketunhännän kommenttieni taustalla?"

        Eikö kirjoittamassasi tekstissä ole jotain vikaa, jos se tulkitaan toisin kuin tarkoitit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö sen nyt käännät, manipuloinniksi. Ei voi olla, koska en yritä vaikuttaa Skillaniin. Ihmettelen tekstejäsi.

        Korppis:
        "Jopa Skillaankin hermostui, mikä sinänsä huvitti minua, eto asiasta ei kannata tuohtua."

        Skillan siihen vastasi ja sinä, Korppis, sen jälkeen epäilit Skillania "asennevammasta";
        ""Onko asenteissasi korjaamista jos näet ketunhännän kommenttieni taustalla?"

        Eikö kirjoittamassasi tekstissä ole jotain vikaa, jos se tulkitaan toisin kuin tarkoitit?

        Sinä tulkitset tekstini omalla tavallasi kuten skillaninkin tekstit, et voi ajatuksiamme tietää, arvuuttelet vain.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä tulkitset tekstini omalla tavallasi kuten skillaninkin tekstit, et voi ajatuksiamme tietää, arvuuttelet vain.

        Korppis

        Kukahan se arvuuttelee, jopa kysymysmerkin paikan perusteella? 😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä tulkitset tekstini omalla tavallasi kuten skillaninkin tekstit, et voi ajatuksiamme tietää, arvuuttelet vain.

        Korppis

        Siksipä olisi hyvä kirjoittaa niin ettei jäisi tulkinnanvaraa?

        Ketunhännän kainalosta asennevammaan 😁

        ""Onko asenteissasi korjaamista jos näet ketunhännän kommenttieni taustalla?"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksipä olisi hyvä kirjoittaa niin ettei jäisi tulkinnanvaraa?

        Ketunhännän kainalosta asennevammaan 😁

        ""Onko asenteissasi korjaamista jos näet ketunhännän kommenttieni taustalla?"

        Eikö mene jakeluun, ketunhäntä kainalossa ilmaisee asennevammaa.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten tarkoitit kirjoittaessasi, että kumppani on nyt puoliso? Mitä eroa niillä on?
        Eikä naimisiin meno nyt kauhean vanhaa aatetta ole, sitä tapahtuu paljon vieläkin.

        Sinullahan se ongelma on onko puoliso/kumppani/ mies eli ei nainen vaan mies jne.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole Skillan kenenkään manipuloitavissa, ei edes sinun. Hän osaa tehdä ihan itse johtopäätökset.

        Oletko varma?

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö mene jakeluun, ketunhäntä kainalossa ilmaisee asennevammaa.

        Korppis

        Sulla ei mene jakeluun. Jos kirjoitat niin, että toinen epäilee sinulla olevan ketunhäntä kainalossa ei se ole asennevamma. Olet kirjoittanut niin epämääräisesti, että se on antanut aihetta olettaa jotain muuta.

        Ketunhäntä kainalossa tarkoittaa, että esität jotain muuta. Sanojesi aitoutta epäillään. Ketunhäntä pilkottaa kainalostasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sulla ei mene jakeluun. Jos kirjoitat niin, että toinen epäilee sinulla olevan ketunhäntä kainalossa ei se ole asennevamma. Olet kirjoittanut niin epämääräisesti, että se on antanut aihetta olettaa jotain muuta.

        Ketunhäntä kainalossa tarkoittaa, että esität jotain muuta. Sanojesi aitoutta epäillään. Ketunhäntä pilkottaa kainalostasi.

        Juuri näin oletetaan, vihdoin ymmärsit, tätähän höpinää voisimme atkaa lisää eikä se etene vaan jauhaa paikallaan.

        Korppis


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Juuri näin oletetaan, vihdoin ymmärsit, tätähän höpinää voisimme atkaa lisää eikä se etene vaan jauhaa paikallaan.

        Korppis

        Sinä et ymmärtänyt vieläkään.
        Epäilen ettei sulla ole "puhtaat jauhot pussissa" 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et ymmärtänyt vieläkään.
        Epäilen ettei sulla ole "puhtaat jauhot pussissa" 😁

        Näin ajattelee sellainen ihminen jolla ei ole moraalista selkärankaa vastata sanomisistaan.

        Hyvää yötä, huomenna fysioterapeutille 😴

        Korppis 💕


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin ajattelee sellainen ihminen jolla ei ole moraalista selkärankaa vastata sanomisistaan.

        Hyvää yötä, huomenna fysioterapeutille 😴

        Korppis 💕

        Kummalla teistä ei ole moraalista selkärankaa? Skillanilla, kun epäilee sinulla olevan ketunhäntä kainalossa? Vai sinulla, joka epäilet Skillanilla olevan väärä asenne?

        Ryhtiliikettä kaivataan, päättäjiltäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin ajattelee sellainen ihminen jolla ei ole moraalista selkärankaa vastata sanomisistaan.

        Hyvää yötä, huomenna fysioterapeutille 😴

        Korppis 💕

        Etpähän sinä virheitäsi myönnä. Muilla on asennevamma, jos ymmärtävät ivasi oikein.
        Ei ihme, että täällä on niin paljon eripuraa.
        Ymmärrän sen "jyräämisenkin" nyt. Se on oikeassa olemisen tarve myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpähän sinä virheitäsi myönnä. Muilla on asennevamma, jos ymmärtävät ivasi oikein.
        Ei ihme, että täällä on niin paljon eripuraa.
        Ymmärrän sen "jyräämisenkin" nyt. Se on oikeassa olemisen tarve myös.

        Oma sairauskin korotetaan joksikin ainutlaatuiseksi draamaksi, jossa läheiset tukevat upeammin kuin kenenkään muun läheiset ja ovat upeampia ihmisia kuin kenenkään muun läheiset. Lääkäreitä ja hoitotiimejä pyörii ympärillä. Tämä tuodaan julki yleiselle palstalle, jossa sitä jauhetaan kuukaudesta toiseen. Näin tapahtuu säännöllisin väliajoin, ei ole divertikkeleistä ja selän vammoista pitkää aikaa. Sairaudet vaan muuttuvat yhä dramaattisemmiksi ja harvinaisemmiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma sairauskin korotetaan joksikin ainutlaatuiseksi draamaksi, jossa läheiset tukevat upeammin kuin kenenkään muun läheiset ja ovat upeampia ihmisia kuin kenenkään muun läheiset. Lääkäreitä ja hoitotiimejä pyörii ympärillä. Tämä tuodaan julki yleiselle palstalle, jossa sitä jauhetaan kuukaudesta toiseen. Näin tapahtuu säännöllisin väliajoin, ei ole divertikkeleistä ja selän vammoista pitkää aikaa. Sairaudet vaan muuttuvat yhä dramaattisemmiksi ja harvinaisemmiksi.

        Muistan lukeneeni korppiksen kirjoittamana kuinka toinen palstalainen kerää sääliä ja myötätuntoa kertomalla omasta sairaudestaan.

        Tuo oman itsensä asettaminen eri asemaan, ylemmälle tasolle, on kyllä kaiken huippu. Minusta hän itse kerjäämällä kerjää sääliä, myötätuntoa ja ennen kaikkea huomiota. No nyt sai. Pitäköön hyvänään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö mene jakeluun, ketunhäntä kainalossa ilmaisee asennevammaa.

        Korppis

        No ei todellakaan ole noin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistan lukeneeni korppiksen kirjoittamana kuinka toinen palstalainen kerää sääliä ja myötätuntoa kertomalla omasta sairaudestaan.

        Tuo oman itsensä asettaminen eri asemaan, ylemmälle tasolle, on kyllä kaiken huippu. Minusta hän itse kerjäämällä kerjää sääliä, myötätuntoa ja ennen kaikkea huomiota. No nyt sai. Pitäköön hyvänään.

        No kun en kerjää, tulkinta on sinun, sitäpaitsi sairauteni ei saa vertaustukea täältä, kuten polvi- jne tekonivelten uusimiset.

        Koppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan lukeneeni korppiksen kirjoittamana kuinka toinen palstalainen kerää sääliä ja myötätuntoa kertomalla omasta sairaudestaan.

        Tuo oman itsensä asettaminen eri asemaan, ylemmälle tasolle, on kyllä kaiken huippu. Minusta hän itse kerjäämällä kerjää sääliä, myötätuntoa ja ennen kaikkea huomiota. No nyt sai. Pitäköön hyvänään.

        Hänellä on tapana vähätellä muitten sairauksia ja kieltää kirjoittamasta niistä.


    • Päivää ! Silmälääkäristä palasin. Kyllä silmistä löytyi muutakin korjattavaa kuin lippaluomi. Myös luomia kannatteleva lihas oli löystynyt. Leikkaus ei siis olisi ihan läpihuutojuttu, mutta pistää tietysti miettimään onko vaiva niin iso ja häiritsevä, että operaatioon kannattaa ryhtyä.
      Aina varhasta kropasta korjattavaa löytyy. Juurin kuulin, että tuttu, jonka lonkka leikattiin vajaa vuosi sitten joutuu nyt operoitavaksi selän vuoksi.
      Toisella taas jouduttiin tekemään uusi lonkkaleikkaus kun kaatui leikatun lonkkansa kanssa.
      Onhan sitäkin päivitelty, että vaikka ollaan maksettu veroja ja selvitty vähin vaivoin, loppupeleissä tullaankin kalliiksi yhteiskunnalle, kuormitetaan erikoissairaanhoitoa esim kalliiden syöpähoitojen ja näiden nivelkorjausten vuoksi. Niin että ehkä ei kovasti kannataisi itkeä niiden maksettujen verojen vuoksi, voi olla että saamamiehiksi päädytään kuitenkin.

      Vaikka olen itse ollut suht. terve, enkä ole paljon julkista terveydenhoitoa kuormittanut, lonkkaleikkaus oli minullekin merkittävä tulonsiirto yhteiskunnalta. Ja mitä kaikkea ehtii vielä tullakin, jos elää saa..))

      SkillaN kysyit tuosta testitilaisuudesta. Se oli kyllä meidän kaupungin liikuntatoimen lanseeraama, maksuton, ehkä kannattaisi ehdottaa testaamista sielläkin. Testit oli kyllä huollellisesti laadittu: eri ikäluokille ja eri sukupuolille oli omat kriteerinsä.
      Vaikka ihmiset ovat nykyisin hyvinkin valistuneita terveysasioissa ainakin minulle oli tarpeen nähdä, etten ollut ollenkaan niin "hyväkuntoinen" kuin halusin uskoa..))

      Lasten ja vanhempien välisestä suhteesta oli puhetta. Minäkin katson, että kun itse olen valinnut lapset, minulla on vastuu ja velvollisuuksia heitä kohtaan. En tiedä, onko heillä, kun he eivät ole valinneet minua eivätkä maailmaan syntymistäänkään..))

      Kyllä minullakin on tavoite selvitä ilman heidän apuaan mahdollisimman pitkään jo ihan siitä syystä, että kun he itsekin elävät ruuhkavuosia, en tahdo aiheuttaa lisärasitusta heille.
      "Omani", pojat, kyllä ovat selvästi hyväksyneet sen, etten enää ole se "palveleva, väsymätön" mummo, miniöille on ehkä vaikeampaa nähdä minut uudessa roolissa.
      Kun jo ammatti tekee heistä muiden auttajia, on ymmärrettävää, ettei sitä lajia tahdo enää lisää vapaa-aikaansa, ainakaan ennen kuin uudenlainen vuorovaikutussuhde on muotoutunut.
      Tuo "SkillaNin malli" tuntuu luontevalta ja sopisi varmasti minullekin. Aika näyttää.

      Makriina otti esille tämän meidän kestoaiheen, kateuden. Kyllä minäkin katson, että monet meidän ikäiset ovat siitä vapaita ja tilastojenkin mukaan ikäihmiset ovat yleensä tyytyväisiä omaan elämäänsä.
      Se, että se tuntuisi korostuvan täällä, voi mielestäni johtua ihan vain tämän foorumin rajoitteista: kun meillä on vain sanat viestittelyn välineenä, se voi jättää liikaa tilaa mielikuvitukselle, sille omalle "luulottelulle" ja jos/kun joku alottaa "pahan kierteen" se saa helposti mukaan muita. Ei se mielestäni todista sitä, että ihmiset olisivat erityisen kateellisia, tällainen foorumi vain nostaa sen piirteen meissä helpommin näytille.

      Jos vielä saa Sanna Mariniin palata niin juuri tällaisen mediasirkuksen vuoksi en olisi laittanut nuorta ihmistä noin tuuliselle paikalle. Nuori ihminen luottaa ja on (ehkä) liiankin toiveikas. Siinä on varmasti hänen voimansa mutta myös hänen heikkoutensa.
      Todella hyvin hän on tästäkin tulikasteesta selvinnyt.
      Itse olen tietysti arvokonservatiivi ja tahtosin säilyttää pääministeri-instituution arvokkuuden, vähän samaan tapaan kuin presidentti on säilyttänyt omansa, mutta nyt eletään tätä aikaa, eivätkä asiat käsittääkseni mitenkään huonosti ole - vähän presidentin asennetta mukaillen..))
      demeter1

      • Anonyymi

        Marin tänään Lahdessa itku kurkussa. Olisko tullut henkinen "krapula"?
        Lupas ottaa opiksi. Saa nähdä sitten - aikaisemmin on tullut toisensuuntaisia lausuntoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marin tänään Lahdessa itku kurkussa. Olisko tullut henkinen "krapula"?
        Lupas ottaa opiksi. Saa nähdä sitten - aikaisemmin on tullut toisensuuntaisia lausuntoja.

        Nyt pelkää että tulee vielä uusia bile ja baarikuvia ilmi. Miksei ole jo ottanut opikseen, näitä arkaluonteisia biletyskuvia on julkaistu jo kauan ja aina on seliselillä pelastanut nahkansa.
        Luulisi valitsevan seuransa paremmin, eikö ole jo luotto mennyt tuollaisiin kavereihin eikä ole edes tuntenut kaikkia juhlijoita. Luulisi ja pitäisi tuossa asemassa olevan ja tuonikäisen ymmärtävän riskit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt pelkää että tulee vielä uusia bile ja baarikuvia ilmi. Miksei ole jo ottanut opikseen, näitä arkaluonteisia biletyskuvia on julkaistu jo kauan ja aina on seliselillä pelastanut nahkansa.
        Luulisi valitsevan seuransa paremmin, eikö ole jo luotto mennyt tuollaisiin kavereihin eikä ole edes tuntenut kaikkia juhlijoita. Luulisi ja pitäisi tuossa asemassa olevan ja tuonikäisen ymmärtävän riskit.

        Ei kai sitä sitten riskejä huomaa, kun on nauttinut alkoholijuomia.


    • Olen suuremmilta, nukutusta vaativilta kirurgisilta operaatioilta välttynyt ja muutenkin saanut olla varsin terveenä. Kaihi on kypsymässä, mutta näkö vielä hyvä, olen asennoitunut meneväni yksityispuolelle heti kun tarve vaatii. Olen käyttänyt sekä julkisia että yksityisiä tilanteen mukaan, arvostan pysyvää lääkärisuhdetta ja sitä, että saan avun ilman pitkää jonotusta. Kela-korvauksia ollaan ajamassa alas, se varmasti lisää painetta julkiselle. Vanhemmat ihmiset ihan turhaan arkailevat kalliita kirurgisia hoitoja, etteivät olisi sairaanhoidolle rasituksena. Esimerkiksi lonkkaleikkaus auttaa pysymään toimintakykyisenä mahdollisimman pitkään ja sehän säästää yhteiskunnan varoja, jos nyt yleensä joka asiassa pitää kustannustehokkuutta ajatella. Ylipäätään veronmaksukyvystä huolimatta kaikilla on oikeus hyvään hoitoon ajallaan.

      Auttaminen sukupolvien välillä on tosiaan ihan luonnollista yhteiseloa. Joskus tarvitaan taloudellista apua, tulee yllättäviä tilanteita ja vastoinkäymisiä. Itse olen arvostanut etenkin aikaa ja huolenpitoa, jota olen osakseni saanut ja että olen sitä voinut muille antaa. Lasten sukupolven maailma on eri tavalla vaativa kuin meidän, läheisyys ja avoimuus heidän kanssaan on meitä auttavaa. Lastenlasten synnyttyä on ollut hienoa seurata heidän kasvuaan vauvasta aikuisiksi, olla siinä apuna ja tukena. Ruuhkavuosissa vanhemmat tarvitsevat omaakin aikaa keskenään ja ystäviensä kanssa, mummin ja vaarin luo on päässyt yökylään ja ehkä viikonlopuksi, yhteisesti sopien. Yhdessäolo on ollut mutkatonta, lämmintä puuhastelua, ulkoilua, lukemista, askartelua. Isovanhemmatkin voivat heittäytyä, ehkä omien lasten kanssa tuli oltua tiukempi. Nyt aikuiset ja aikuistuvat lastenlapset antavat isovanhemmillen hyvän aitiopaikan nykynuorten maailmaan.

      Nyt on meneillään puunhalausviikko. Jouduimme kaatamaan liian lähelle keittiön ikkunaa istutetun luumupuun, ryöstäytyi mokoma liikaan kasvuun. Se on painavaa, tiivistä puuta, mies ajatteli veistää siitä linnun hahmon. Polttopuutakin sai, oksatkin pätkittiin pieniksi tasaamaan ensi talven hurjia sähkölaskuja. Kiitos Viktoria herkkuluumuista, ihanista kukkapilvistä, pikkulinnuista, huurteesta ja jouluvaloista oksillasi! Viikon lopuksi kehotetaan juhlistamaan lähiluontoa, vaikka lähtemällä retkelle. Monilla rannikkopaikkakunnilla vietetään myös venetsialaisia, rannoille syttyy tulia ja valoja. Vesi on vielä lämmintä, meri lempeä, saa ihailla kuutamoita ja tähtiä.

    • Anonyymi

      Sellast se on. Jotkut ovat ylpeitä lapsistaan jotkut ylpeitä perintönä pitämäänsä aatetta.

      • Anonyymi

        Yksi lause riittäisi OLEMME HYVIÄ eikä raahata sukua tänne.


    • Anonyymi

      9 viestiä poistatettu.

      • Anonyymi

        Monilla on "hyvät suhteet" ylläpitoon ;)


      • Anonyymi

        Manipulointi jatkuu.


    • Huomenta sateiseen torstaiaamuun, väsyneeksi tunnen itseni vaikka kahdeksan tuntia unta takana.
      Syy voisi olla sadesää, miksikäs ei myös vanhuus, yleensä aamuisin virkeimmilläni olen, mutta näin tällä kertaa.
      Herkällä mielellä jopa pahaa mieltä kokemaan olen, mutta yritän tästäkin yli päästä, ohimenevää toivon olevan.
      Taas poistojenlista on mittava, ei siitäkään koskaan päästä, aina näitä mielensä pahoittajia löytyy ja heitäkin joilla halua tilannetta jatkaa.
      Aivan huomaamattomaksi ei jää ne viestit, joissa kohteeksi joudun minäkin, mutta yritän sivuuttaa laitan kirjoittajan oman pahanmielen purkamiseen, koskaan emme tiedä syitä mihinkään, miten elämä sujuu viestien takana.
      Ei minulle tuota vaikeuksia sekään, että en hoksaavampien joukkoon kuulu, sen olen monasti saanut kuulla, oppinut jo hyväksymäänkin, mutta joskus kuitenkin mieli masentuu, aivan turhaan, sen tiedän.

      Maailma tapahtuu niin paljon, kaikkeen ei tarvitse vastausta tietää, omat ajatukset voi ominaan pitää, kun kirjoittaa, ei tarkoitus ole kenenkään mieltä pahoittaa.
      Ynnämuu osaa taidon sivuuttaa ikävät viestit sovinnollisilla mietteillä, näin olisi osattavakin, liika kannanotto on tarpeeton.
      Ramoonalla aina viestit niin antoisia ja elämän ilosta kertovia, tasapainoinen ihminen olet, sen viestisi ilmiantaa, koet elämän hymyilevänä niin paljosta iloa saat, riittää meille kaikille jakamista.
      Tätä kirjoittelun iloa tuntevien kaikessa tarjoamat viestit mieltä ilahduttaa, sitä arkea mistä voi jo kirjoittaa ilman sarvia ja hampaita, elämää mitä vielä voimme elää.
      Demeterkin taitaa voittaa vaivansa ja joka päivä paremmalta tuntuu, samoin Makriina huokaillen omaa huonouttaan, kuitenkin huumorin voimalla, mikä saa vaikeudet pienemmiltä tuntumaan.
      Monta kannustavaa Anoa mukana, joilta hyvää ja iloista mieltä antavaa viestiä ketjuun tulee, aina ne ne ikävät asiat saa unohtumaan.

      Matalapainen viesti, mutta jospa huomenna jo kirkastuu, kivoja asioita nyt pitää pyrkiä etsimään,.
      Ikkunasta huomaan naapurini, lintuharrastajan lähtemässä bongaamaan lintuja, yksi iloinen asia ainakin, kertoili haukkoja paljon nähneensä edellisellä reissullaan.
      Kohta väriloisto luontoon ilmaantuu, yksi asia mikä mieleni nostattaa henkeäsalpaavaksi.
      Ajatukset pois ikävästä ja hymyä huuleen, se olkoon tavoitteena tänään.

      • Anonyymi

        Iltapäivä jo. Tässä olen pakkaillut kassiani, sillä olen saanut kyydin mökille. Aika kauan olen kaupungissa ollutkin, vaikka kesä on ollut lämmin ja aurinkoinen. En nytkään pitkäksi aikaa jää, sunnuntaina jo kotiin taas.
        Vähän sää näyttää tuhruiselta, mutta ei sada sentään.
        Tänään on kiukutteleva kinttuni niin turvonnut, että ei mene kenkä jalkaan. Onneksi on sandaalit, ne menevät.
        Saa nähdä, onko mökillä vielä valkoisia viinimarjoja. Rastaat söivät punaiset. Karviaisia ehkä on, ja muutama omena.
        Mukava sinne taas on mennä.
        Hajamielinen Mkr.


    • Kyllä se niin taitaa olla, että ellei ihminen ole teftonia, hän on altis ottamaan vastaan niin hyvää kuin pahaakin sekä lähipiiristään että myös siitä ilmapiiristä, jonka me kaikki yhdessä luomme.

      Kukaan ei voi tuota hyvää mieltä yksinään pitää yllä, kyllä siihen tarvitaan kaikkien panosta.
      Vähän taitaa taas mennä saarnaamisen puolelle, jos toivoo, että jokainen voisi hiukan irrota siitä omasta ympyrästään, nähdä muita ja maailmaa ympärillään.

      SkillaN antoi siitä hyvän esimerkin huomatessaan naapurinsa ja hänen lintuharrastuksensa..))
      Miten paljon oma avoimuus, kiinnostus toisista ihmisistä voi tuottaa iloa ja avartaa omaakin elämää !
      Läheiseni on ollut sairaalassa ja aika alamaissa. Eilen hän soitti "muuttuneena miehenä" ja kertoi näkymästä, joka avautui hänen sairaalavuoteestaan..)) Siitä se alkaa: ihmisen avautuminen elämälle. Näin tahdon uskoa.
      Mistä hiljakkoin luinkin - taisi olla tämä kirjailija, joka kertoi muistisairaan äitinsä elämästä - että pienistä ilon aiheista koostuva elämä kantaa ehkä jopa paremmin kuin isot, järisyttävät elämykset, joita me usein pidämme onnellisuutemme mittarina.
      Minä/minä kulttuurissa "vahvojen" ihmisten kesken, ihmisen kokemusmaailmaa mitataan helposti ulkoisten merkkien ja näkymien avulla.

      Minulla on pitkä lista tehtävistä, jotka pitää lähiaikoina tehdä. Tälle päivälle bookattu sauvalenkki sopii hyvin näin pilvisenä päivänä. Lenkit ovat ihan jo helteenkin vuoksi jääneet liian lyhyiksi. Kyllä kaksi kilometriä päivässä on minullekin ollut riittävä, joskus liikaakin..))

      Hyvää torstaipäivää kaikille,
      demeter1

    • Mikä saa kirjoittajan masentumaan näillä sivustoilla, negatiininen palaute vai oman mielen vuoristorata. Eihän tänne pitäisi tulla jos on vain motkottamista tai vedetään herneet nokkaan toisten kommemteista tai huomataan, että ollaan väärässä jonkin asian suhteen.

      Iloa ja hyvää mieltä tälle torstaille johon
      itse olen niputtanut fysioterapialla sekä taloyhtiön tilitoimistossa käynnin.

      Korppis

      • Anonyymi

        Mikä saa kirjoittajan tekemään tyhjiä lupauksia?

        Tälläkin palstalla on kaksi kirjoittaa, jotka ovat luvanneet, etteivät he "poikkea" Skillanin ketjuun, vaan täyttä pashaa on ollut lupaukset.

        On tainnut pienenä jäädä leikit leikimättä ja nyt vanhuksena sitten palataan tekemään "hiekkakakkuja".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä saa kirjoittajan tekemään tyhjiä lupauksia?

        Tälläkin palstalla on kaksi kirjoittaa, jotka ovat luvanneet, etteivät he "poikkea" Skillanin ketjuun, vaan täyttä pashaa on ollut lupaukset.

        On tainnut pienenä jäädä leikit leikimättä ja nyt vanhuksena sitten palataan tekemään "hiekkakakkuja".

        Ketkä kaksi 🤭

        Korppis


      • Anonyymi

        Jo on pkle, että olet kovapäinen.
        Eikö ole mitään rajaa tuolle tallaamiselle? Sinä suorastaan hypit tasajalkaa päällä.
        Olet pahimman lajin nettikiusaaja!


      • Anonyymi

        Kas kun alivuokralainen hoitaa taloyhtiön tiliasioita, eikö se kuulu osakkeita omistaville?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun alivuokralainen hoitaa taloyhtiön tiliasioita, eikö se kuulu osakkeita omistaville?

        Aina voi antaa valtakirjan toiselle henkilölle, mutta sitähän ei vuokralla asuva ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo on pkle, että olet kovapäinen.
        Eikö ole mitään rajaa tuolle tallaamiselle? Sinä suorastaan hypit tasajalkaa päällä.
        Olet pahimman lajin nettikiusaaja!

        Kirjoita asiasi selvästi, jos on jotain sanottavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoita asiasi selvästi, jos on jotain sanottavaa.

        Umpiluuko olet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo on pkle, että olet kovapäinen.
        Eikö ole mitään rajaa tuolle tallaamiselle? Sinä suorastaan hypit tasajalkaa päällä.
        Olet pahimman lajin nettikiusaaja!

        Sinähän se siinä tasajalkaa hypit! Koita nyt rauhottua ja mene vaikka kävelylenkille. Turha sinun on itseäsi täällä raivoon lietsoa. Halusin lukea leppoista jutustelua kirjoittajien päivänkulusta mutta sinä oletkin täällä raivoamassa.

        Ei auta kun siirtyä muihin askareisiin. Täällä tulee huonolle tuulelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän se siinä tasajalkaa hypit! Koita nyt rauhottua ja mene vaikka kävelylenkille. Turha sinun on itseäsi täällä raivoon lietsoa. Halusin lukea leppoista jutustelua kirjoittajien päivänkulusta mutta sinä oletkin täällä raivoamassa.

        Ei auta kun siirtyä muihin askareisiin. Täällä tulee huonolle tuulelle.

        Täällähän on ihan rauhallista.
        Tässä on hyvä ohje. Taisi olla Korpikirjailijalta:

        "Mikä saa kirjoittajan masentumaan näillä sivustoilla, negatiininen palaute vai oman mielen vuoristorata. Eihän tänne pitäisi tulla jos on vain motkottamista tai vedetään herneet nokkaan toisten kommemteista tai huomataan, että ollaan väärässä jonkin asian suhteen."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällähän on ihan rauhallista.
        Tässä on hyvä ohje. Taisi olla Korpikirjailijalta:

        "Mikä saa kirjoittajan masentumaan näillä sivustoilla, negatiininen palaute vai oman mielen vuoristorata. Eihän tänne pitäisi tulla jos on vain motkottamista tai vedetään herneet nokkaan toisten kommemteista tai huomataan, että ollaan väärässä jonkin asian suhteen."

        Taisit antaa korppikselle oman ohjeensa. Korppis menee puskiin kannustamaan itseään varsinkin jos ei ymmärrä. On myös tuo umpiluu 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän se siinä tasajalkaa hypit! Koita nyt rauhottua ja mene vaikka kävelylenkille. Turha sinun on itseäsi täällä raivoon lietsoa. Halusin lukea leppoista jutustelua kirjoittajien päivänkulusta mutta sinä oletkin täällä raivoamassa.

        Ei auta kun siirtyä muihin askareisiin. Täällä tulee huonolle tuulelle.

        Aina tulee huonolle tuulelle kun kaunatar ilmaantuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina tulee huonolle tuulelle kun kaunatar ilmaantuu.

        Samma här.


      • Anonyymi

        " Eihän tänne pitäisi tulla jos on vain motkottamista tai vedetään herneet nokkaan toisten kommemteista tai huomataan, että ollaan väärässä jonkin asian suhteen."

        Siistippä suusi korppis ja pysy pois SkillaNin ketjusta, äläkä tule tänne ja turha on "hymistellä" että kaikki aloitukset kuuluu kaikille.

        Sinun vuoksesi täällä nuo poistot lisääntyvät, koska useimmat ei voi juuri sinua sietää, kirjoititpa mitä hyvänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Eihän tänne pitäisi tulla jos on vain motkottamista tai vedetään herneet nokkaan toisten kommemteista tai huomataan, että ollaan väärässä jonkin asian suhteen."

        Siistippä suusi korppis ja pysy pois SkillaNin ketjusta, äläkä tule tänne ja turha on "hymistellä" että kaikki aloitukset kuuluu kaikille.

        Sinun vuoksesi täällä nuo poistot lisääntyvät, koska useimmat ei voi juuri sinua sietää, kirjoititpa mitä hyvänsä.

        Hyvä, että kirjoitit noin suoraan. Tuonhan Korppis kohdisti suoraan Skillaniin. Vaikka aloitus on Skillanin. Myös alla oleva teksti maalitettiin Skillaniin. Hän mainitsi aamunavauksessa alavireisyydestään. Täysin ala-arvoista.

        ""Mikä saa kirjoittajan masentumaan näillä sivustoilla, negatiininen palaute vai oman mielen vuoristorata."

        Toivoisin, että myös rekisteröityneet antaisivat tukensa Skillanille.
        Nyt se kiusaaminen on näkyvillä tässä ketjussa eikä haamuna 15 vuoden ajalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän se siinä tasajalkaa hypit! Koita nyt rauhottua ja mene vaikka kävelylenkille. Turha sinun on itseäsi täällä raivoon lietsoa. Halusin lukea leppoista jutustelua kirjoittajien päivänkulusta mutta sinä oletkin täällä raivoamassa.

        Ei auta kun siirtyä muihin askareisiin. Täällä tulee huonolle tuulelle.

        Kyllä minä hypin vaikka pukkihyppeltä, jos sillä saa huomion siihen mitä täällä tapahtuu.
        Onneksi on muutama Ano nähnyt miten Korppis kiusaa Skillania. Eivätkä ole vaienneet.
        Sinäkö suljet silmäsi ja jatkat askareitasi. Niinkö livessäkin?
        Vai oletko Korppis, kuten joku epäili?


    • Anonyymi

      Taas mentiin alueelle, johon tarvitaan joku koodi ja taito lukea rivien välistä. Vain anoilla se taito on.
      Mkr.

      • Anonyymi

        Kyllä tuo korppis halveeraa skillania ihan riveilläkin.


      • Anonyymi

        Olen ano, mutta minulta puuttuu tuo taito, koska en ymmärrä tekstiäsi.

        En myöskään ymmärrä noita emoji kuvia, en ole niihin tutustunut. Olen kuullut, että jokaisella merkillä on oma merkityksensä.

        Itse en niitä käytä, kuin lapsenlapsien kanssa viestien ja silloinkin vain sydän ja ja peukku ylös emojit on käytössä.


      • Anonyymi

        Terveiset KAKS:sta. Hyvin meni, raajat toimi, lihasvoimaharjoituksia lisää.

        Sanoppa muuta Makriina, "henkevä".jutusteluni anon kanssa ei mennyt hänellä perille. Hän jankutti omien päätelmiensä tueksi Skillania.

        No, tätähän tämä.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveiset KAKS:sta. Hyvin meni, raajat toimi, lihasvoimaharjoituksia lisää.

        Sanoppa muuta Makriina, "henkevä".jutusteluni anon kanssa ei mennyt hänellä perille. Hän jankutti omien päätelmiensä tueksi Skillania.

        No, tätähän tämä.

        Korppis

        Yritys hyvä, mutta torsoksi jäi 🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritys hyvä, mutta torsoksi jäi 🤣🤣🤣🤣

        Vai henkevä ? Ei ikinä ole saatu lukea mitään henkevää kaunattarelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai henkevä ? Ei ikinä ole saatu lukea mitään henkevää kaunattarelta.

        Kunpa kirjoittaisikin vaikka henkeviä sen sijaan, että kohdistaa arvostelua aloittajaan.


    • Rauhaisasti nojatuolissa.
      No täällä ollaan kissan kanssa. Vain järven takana koira haukkuu ja saha laulaa.
      Mikä riivaa ikäisiämme, kun pitää jatkuvasti riidellä ja ivailla kanssaihmisiä kohtaan.
      Ehkä olisi hyvä mennä itsensä sisimpään kysymään, mikä oikein on, kun pitää jatkuvasti solvata, soimata, haukkua kanssaihmisiä.
      Mistä moinen tarve syntyy.
      Tänään kisuni kanssa kahden jäin, porukat lähtivät. No viikon päästä1-vuotispäivät tiedossa.
      No en sitten sano enenpää, ettei taas jonkun nilkkaan satu.
      Kaikesta huolimatta iloa ja valoa elämään kaikille vilpittömästi.

      • Anonyymi

        Kysy niiltä/siltä joka tätä soimausta harjoittaa!


      • Anonyymi

        Kaikella on syynsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysy niiltä/siltä joka tätä soimausta harjoittaa!

        On kaksikko, joka sitä on harrastanut kroonisesti 60-palstasta asti
        vai oliko ne molemmat manipuloijat jo silloin ? En tunne ikäryhmien historiaa,
        mutta moni on saanut todistaa palstan manipulointia
        ei sitä ole vaikea kenenkään päätellä. sitä on helppo ihan itse päätellä.
        Sen kun lukee kuin "avointa kirjaa".


    • Anonyymi

      Sivusta utelen, onko korppiksen hollantilainen vielä kuvioissa?
      Nyviken

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe