Moni joutuu perumaan sähköautotilauksen sähkön hinnan nousun myötä

Anonyymi

Olen itse sähköautoilija ja ajanut kohta vuoden sähköautolla. Erittäin halpaa. Noin 1,6e-1,7e maksaa 100km keskimäärin. Tämä halpa kotisoppari maalämpötalossa on voimassa melkein ensi vuoden syksyyn. Eli halpaa tulee olemaan jatkossakin…sitten tulee se mutta…

Eli mitä jos sähkön hinta todella nousee pilviin ja nyt tilattuja sähköautotilauksia joudutaankin perumaan? Peruutusmaksu on useimmiten semmoiset 1500-2000e riippuen minkä hintaisen sähköauton meni tilaamaan vuoden toimitusajalla?

Ongelma tulee siinä että moni uskalsi ostaa reilusti kalliimman sähköauton kuin mihin olisi ollut varaa bensa-autona. Kuitenkin se kk kulu on monelle se tärkeä eli osamaksu/vakuutus/polttoaine/käyttövoimavero. Sähköauton on voinut tilata paljon edellistä bensa autoa kalliimpana koska monella on tilausvaiheessa ollut se halpa sähkösopimus voimassa ja on ajateltu sen olevan ikuista. Nyt ei kuitenkaan näin ole vaan monelle käy niin että on sen kalliimman sähköauton isompi osamaksu plus kallistunut sähkö joka voikin yllättäen olla niin kallista vielä että se hipoo sitä summaa kuukaudessa joka meni polttoaineisiin. No ei ihan heti näin mutta jos ajatellaan että osamaksu on voitu sähköauton tapauksessa ottaa vaikka 300e isommalla erällä kevyesti sähkön hinnan ollessa alhaalla niin nyt sähkön hinnan nousu tasaakin äkkiä umpeen tämän sähköauton hyödyn. Kaikki on vielä kuitenkin epävarmaa mutta uskon että moni jää nyt miettimään uskaltaako tilata vaikka 60 tuhannen sähköauton ensi syksyksi jos silloin sähkön hinta onkin vielä kamalampi kuin nyt tulevana talvena tulee olemaan? Sähköautojen myyntiä on ohjannut juuri halpa kotisähkö jolla autoja ladataan 99%. Jos tämä ”etu” viedään pois niin ei edes pahimmat puunhalaajat hanki sähköautoja koska se ei ole taloudellisesti järkevää….vihreät arvot ei kiinosta jos suuhun ei tule ruokaa…

Toki voidaan ajatella sitä että sähköauto on ajoltaan hieno ja ei ole vaihteistoa jne että onhan siinä muutakin parempaa kuin vain se halpa ajo tällä hetkellä.

Vapaa autoetu on taas erittäin kannattavaa jos sähköauto yritysautona. Siinä on se -290e verotusarvosta pois verrattuna bensa/diesel autoon jokatapauksessa. Että vaikka sähkön hinta nousisi paljonkin olisi sähköautoja paljon yrityksillä.

Elämme mielenkiintoisia aikoja eikä ole ollenkaan varmaa onko sähköautoilu enää jossain vaiheessa ainakaan kaikille niin kannattavaa…yritysautoilijalle se on ainakin vielä pitkään.

65

1034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköautotilauksia on sisässä kymmeniä tuhansia Suomessa. Moni mahtaa nyt miettiä mikä on sähkö hinta kun auton joskus vuoden kahden päästä saa? Onko ajo enää halpaa? Tuskin ainakaan niin halpaa. Ensi vuoden jälkeen myös bensa ja diesel tosin maksavat yli 3e litralta nöiden uusimpien ihanien riistojen myötä joota hallitus keksi. Mutta Sanna bilettää se on pääasia.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tonilla ei ollut määräaikaista sopimusta vaan sellainen jonka voi irtisanoa puolin toisin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tonilla ei ollut määräaikaista sopimusta vaan sellainen jonka voi irtisanoa puolin toisin

        Finergy, Lumo ja Energy247 kaatuivat juurikin noihin määräaikaisiin ja siitä sitten asiakkaat etsimään uutta sähkönmyyjää markkinahinnoin. Pysykää kaukana pikkufirmoista ja halpuuttajista.

        https://yle.fi/uutiset/3-12559197


    • Anonyymi

      Kyllä sähkön hinta on silti halvempaa kuin bensiinin, mutta jos on vaihtamassa uuteen sähköautoon niin käyttökuluilla ei enää saa kuitattua välirahaa enää niin nopeasti - jos lainkaan.

      • Anonyymi

        Jos sähkön hinta siirto huomioituna nousee vaikka 15 snt/KWh -> 40 snt/kWh (nykyinen hintataso) niin 20 tkm vuoteen ajavalla menee vuodessa latauksiin noin 1000 euroa enemmän, eli alle 100 euroa kuussa.

        Jos tuo nousu kaataa talouden niin silloin on jo alunperin hankittu liian kallis auto, oli käyttövoima mikä tahansa. Enemmän olisin huolissani siitä että sähkölämmitteisissä taloissa kustannusten nousu voi olla moninkertainen tuohon sähköauton lataamiskustannukseen verrattuna.


      • Anonyymi

        Sähköautoilun sähköllä ajamisenn edullisuuden korostaminen on sama kuin öljylämmitteisen talon omistaja kehuisi kuinka vähän kuluu sähköä lämmitykseen. Jätetään siis olennaisia kuluja kertomatta. Kalliit vakuutukset, huoltoja tarvitsee sähköautokin, jos ei muuten niin auton ja akkutakuun edellytyksenä. Arvonalenema voi olla suuri. Kallis hankkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilun sähköllä ajamisenn edullisuuden korostaminen on sama kuin öljylämmitteisen talon omistaja kehuisi kuinka vähän kuluu sähköä lämmitykseen. Jätetään siis olennaisia kuluja kertomatta. Kalliit vakuutukset, huoltoja tarvitsee sähköautokin, jos ei muuten niin auton ja akkutakuun edellytyksenä. Arvonalenema voi olla suuri. Kallis hankkia.

        Minusta kyllä 60 k€ sähköauto maksaa ihan saman verran kuin 60 k€ polttomoottoriauto. Käytännössä hintaeroa voi olla jonkin verran, mutta sitten jos verrataan uutta sähköautoa johonkin muutaman tonnin käytettyyn polttomoottoriautoon niin niissä vertailuissa ei vaan ole mitään järkeä, kun ei käytännössäkään nuo ole todellisia vaihtoehtoja kenellekään.


    • Anonyymi

      3 sähköä myyvää yritystä kaatunut ja isotkin yritykset alkaneet muuttamaan hintojaan yksipuolisella ilmoituksella ylöspäin. Kyllä ne halvat päivät sähköautoilun osalta on menneet. Todennäköisesti sähköautoilu siirtyy juuri tästä syystä marginaaliin.

      • Anonyymi

        Tuoreimmat uutiset ennustaa että korkeat sähkön hinnat ovat ohi keväällä. Varsinkin kun Olkiluoto 3 lähtee täydellä teholla kaupalliseen ajoon vuodenvaihteeseen mennessä, hinnat alkaa laskea Suomessa. Eihän ne laske aivan samalle tasolle kuin ennen Ukrainan sotaa, mutta kuitenkin vain pieneen osaan nykyisistä hetkellisistä huipuista.

        Vaikka sähköauton käyttäjällä olisi sopimus pörssisähköstä, hänen ei ole pakko ladata autoaan huippuhinnalla, vaan voi ladata auton halvimmalla hinnalla (yleensä yöllä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuoreimmat uutiset ennustaa että korkeat sähkön hinnat ovat ohi keväällä. Varsinkin kun Olkiluoto 3 lähtee täydellä teholla kaupalliseen ajoon vuodenvaihteeseen mennessä, hinnat alkaa laskea Suomessa. Eihän ne laske aivan samalle tasolle kuin ennen Ukrainan sotaa, mutta kuitenkin vain pieneen osaan nykyisistä hetkellisistä huipuista.

        Vaikka sähköauton käyttäjällä olisi sopimus pörssisähköstä, hänen ei ole pakko ladata autoaan huippuhinnalla, vaan voi ladata auton halvimmalla hinnalla (yleensä yöllä).

        Olkiluoto 3 ei ratkaise Suomen sähkön tarvetta eikä hintaa pätkääkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuoreimmat uutiset ennustaa että korkeat sähkön hinnat ovat ohi keväällä. Varsinkin kun Olkiluoto 3 lähtee täydellä teholla kaupalliseen ajoon vuodenvaihteeseen mennessä, hinnat alkaa laskea Suomessa. Eihän ne laske aivan samalle tasolle kuin ennen Ukrainan sotaa, mutta kuitenkin vain pieneen osaan nykyisistä hetkellisistä huipuista.

        Vaikka sähköauton käyttäjällä olisi sopimus pörssisähköstä, hänen ei ole pakko ladata autoaan huippuhinnalla, vaan voi ladata auton halvimmalla hinnalla (yleensä yöllä).

        "Vaikka sähköauton käyttäjällä olisi sopimus pörssisähköstä, hänen ei ole pakko ladata autoaan huippuhinnalla, vaan voi ladata auton halvimmalla hinnalla (yleensä yöllä)."

        Mutta mitäs sitten tehdään, kun on reissussa, ja pitää ladata päivälläkin, että pääsee jatkamaan matkaa?...😝


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuoreimmat uutiset ennustaa että korkeat sähkön hinnat ovat ohi keväällä. Varsinkin kun Olkiluoto 3 lähtee täydellä teholla kaupalliseen ajoon vuodenvaihteeseen mennessä, hinnat alkaa laskea Suomessa. Eihän ne laske aivan samalle tasolle kuin ennen Ukrainan sotaa, mutta kuitenkin vain pieneen osaan nykyisistä hetkellisistä huipuista.

        Vaikka sähköauton käyttäjällä olisi sopimus pörssisähköstä, hänen ei ole pakko ladata autoaan huippuhinnalla, vaan voi ladata auton halvimmalla hinnalla (yleensä yöllä).

        Olkiluoto 3 hajosi eilen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olkiluoto 3 ei ratkaise Suomen sähkön tarvetta eikä hintaa pätkääkään.

        Ei yksin, mutta samaan aikaan tulee käyttöön tuulivoimaa ja kaikki yhteensä kattavat sähköalan asiantuntijoiden mukaan keväällä Suomen sähköntarpeen. Hinnat siis laskee kun ei tarvitse enää ostaa ulkomailta huippukulutuksen kallista pörssisähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olkiluoto 3 hajosi eilen

        Ei hajonnut, generaattoriin tuli häiriö (tapahtuu muissakin voimalaitoksissa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vaikka sähköauton käyttäjällä olisi sopimus pörssisähköstä, hänen ei ole pakko ladata autoaan huippuhinnalla, vaan voi ladata auton halvimmalla hinnalla (yleensä yöllä)."

        Mutta mitäs sitten tehdään, kun on reissussa, ja pitää ladata päivälläkin, että pääsee jatkamaan matkaa?...😝

        Minulla on 60 tkm sähköauton mittarissa ja alle 10% latauksista on tehty muualla kuin kotona (enimmäkseen halvalla yösähköllä). Enkä usko että sähkön hinta pysyy korkealla kovin kauaa, ja jokatapauksessa hinta voisi vielä kaksinkertaistua ja silti olisi kulutus per kilometri pienempi kuin fossiiliautossa.


    • Anonyymi

      Anteeksi vain, uuden auton tilausta ei voi noin vain perua ilman syytä. Luuletteko, että autoliike tai maanhantuoja ottaa nurkkiinsa seisomaan näitä peruutusautoja?

      • Anonyymi

        Ottavat erittäin mielellään peruutuksen vastaan, toki voivat todeta että nyt avokätisesti tämän kerran ei vaadi peruutusmaksua...

        Ottajia autolle kyllä on, ja sen aiemmin tilatun auton pystyy myymään uudelleen nykyhinnaston mukaan, eli käytännössä aiempaa kalliimmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottavat erittäin mielellään peruutuksen vastaan, toki voivat todeta että nyt avokätisesti tämän kerran ei vaadi peruutusmaksua...

        Ottajia autolle kyllä on, ja sen aiemmin tilatun auton pystyy myymään uudelleen nykyhinnaston mukaan, eli käytännössä aiempaa kalliimmalla.

        Kyllä se autokauppa ottaa sopimuksen mukaisen peruutusmaksun ja myy sitten auton toiselle ostajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se autokauppa ottaa sopimuksen mukaisen peruutusmaksun ja myy sitten auton toiselle ostajalle.

        Sopimuksen mukaan tuohon on oikeus, mutta tilanteessa jossa autolle löytyy samantien ostaja kalliimmalla hinnalla liike saattaa asiakassuhteen vuoksi jättää peruutusmaksun perimättä. Eli neuvottelukysymys.


    • Anonyymi

      Auvan turhaa valittamista. Minulla ei koskaan ole ollut tuollaisia ongelmia, sillä olen aina ostanut käteisellä sellaisen käytetyn auton, mihin minulla on ollut löysää rahaa. Koskaan en ole autoa tilannut, vaan olen potkiskellut liikkeessä renkaita, ja sitten vain joku auto on alkanut miellyttää sen verran, että on voitu aloittaa hintaneuvottelut. Mikäli olen saanut tingittyä hintaa tarpeeksi alaspäin, niin kauppahan siitä on ollut seurauksena. Kun ostaa käytetyn auton, niin sen saa heti mukaansa. Jos tilatun uuden auton saa vasta vuoden päästä, niin silloinhan autokuume voi laskea liikaa ennen auton toimittamista.

      Kolme vuotta sitten toimin juuri tällä tavalla. Menin huvikseni autoliikkeeseen sillä aikaa potkiskelemaan renkaita, kun vaimoni oli yhdessä näyttelyssä. Jotenkin vain yksi itselataava hybridi-Toyota alkoi minua miellyttää, ja pienen hintaneuvottelun jälkeen suoritettiinkin kättely.

      Itselataava hybridi-Toyota oli turvallinen ostos, koska sitä ei tarvitse ladata sähköverkosta. Sähköenergian hinnalla ei siis ole minulle suurtakaan merkitystä, sillä lämmitän ison talonikin edelleen öljyllä. Jos sähkö kokonaan loppuu, niin silloin laitan öljypolttimen ja kiertovesipumpun pyörimään pienen agrekaatin avulla. Meidän perheessä on huoltovarmuus kunnossa, vaikka sähkömarkkinoilla olisi vähän myllerrystäkin.

    • Anonyymi

      Itselataava hybriid Toyota on ekoloogusin auto
      Kuluttaa bensaa vähiten eikä suuria vaarallisia ongelma jäyeakkuja tuotannossa eikä auton käytön jälkeen jää paljokaa ongelmajptekkua berstuba tuhansien kilojen akkuihin esim Tesla?

      Mulla suuri neliveto rav r hybriid .
      Kulua tajamassa alle 5 L . Bensaa normaali tekniikalla veisi 12 l sata
      Kun autossa on 222 hv

      • Anonyymi

        Hihii, Toyotan itsehinkkaavat kuluttaa kovasti kallista bensaa ja perinteiset bensaturbot kuluttaa suunnilleen saman ja vääntöä ja tehoa on aina saatavana.
        Toyota ei pysty tarjoamaan samaa mukavuutta ja hyviä ajo-ominaisuuksia kuin muut, sen kertoo testit ja vertailut.


      • Anonyymi

        Onneksi jotkut tälläkin palstalla ymmärtävät asiat oikealla tavalla. Itselataava hyvridi-Toyota on tosiaan viisain hankinta. Tänäänkin ajoin tavallista maantieajoa sekä pyöriskelin vähän kaupungissakin yhteensä 260 km verran. Tällä matkalla hybridi-Toyota kulutti bensaa 4,1 l/100 km. Olen tyytyväinen tähän kulutukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi jotkut tälläkin palstalla ymmärtävät asiat oikealla tavalla. Itselataava hyvridi-Toyota on tosiaan viisain hankinta. Tänäänkin ajoin tavallista maantieajoa sekä pyöriskelin vähän kaupungissakin yhteensä 260 km verran. Tällä matkalla hybridi-Toyota kulutti bensaa 4,1 l/100 km. Olen tyytyväinen tähän kulutukseen.

        Ladattava hybridi on vielä viisaampi vaihtoehto. Muuten samanlainen kuin itselataava, mutta halutessaan voi ladata edullisesti sähköllä, jopa ilmaiseksi ja saa bensakuluja pienemmäksi. Pienessä nurkka-ajossa kaikki ajo tapahtuu sähköllä.


    • Anonyymi

      EI kukaan peruuta sähköauton tilausta tilapäisen sähkönhinnan vuoksi. Kovin vitsikäs avaus.

      • Anonyymi

        Mitä järkeä olisi perus sähköauton tilaus jos 100km kustannus nousee kahdesta eurosta kolmeen kun vaihtoehtona olisi polttis jolla ajaminen maksaa 12-16 euroa sataselle?
        Vain tojo-pölvästi tekisi tuollaisen ratkaisun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä järkeä olisi perus sähköauton tilaus jos 100km kustannus nousee kahdesta eurosta kolmeen kun vaihtoehtona olisi polttis jolla ajaminen maksaa 12-16 euroa sataselle?
        Vain tojo-pölvästi tekisi tuollaisen ratkaisun.

        Kaiketi siinä autossa kuin autossa on noita muitakin kuluja, kuin pelkästään tuo ainaisen typerä 100km kustannus! 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiketi siinä autossa kuin autossa on noita muitakin kuluja, kuin pelkästään tuo ainaisen typerä 100km kustannus! 🤔

        Jos ostaa uuden auton niin muut kulut ovat polttiksessa vähintään samat.
        Huoltokulut ja arvonalenema jopa suurempi kuin sähköautossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ostaa uuden auton niin muut kulut ovat polttiksessa vähintään samat.
        Huoltokulut ja arvonalenema jopa suurempi kuin sähköautossa.

        Sähikäisessä vastaavasti vakuutukset kalliimmat, samoin korjauskustannukset. Niihin tuo nimellisesti halpa 100km kustannus sitten hupeneekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähikäisessä vastaavasti vakuutukset kalliimmat, samoin korjauskustannukset. Niihin tuo nimellisesti halpa 100km kustannus sitten hupeneekin.

        "Niihin tuo nimellisesti halpa 100km kustannus"

        Sulla ei taida olla kovin hyvä kyky hahmottaa lukuja. Ero 2-3 euroa vs 12-16 euroa on kaikkea muuta kuin nimellinen.

        Kun ajaa vuodessa 20-30 km niin puhutaan 2000-3500 euron erosta vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähikäisessä vastaavasti vakuutukset kalliimmat, samoin korjauskustannukset. Niihin tuo nimellisesti halpa 100km kustannus sitten hupeneekin.

        "Sähikäisessä vastaavasti vakuutukset kalliimmat, "

        Ei edes ole. Tuo on aivan omasta päästä vedettyä juttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähikäisessä vastaavasti vakuutukset kalliimmat, samoin korjauskustannukset. Niihin tuo nimellisesti halpa 100km kustannus sitten hupeneekin.

        "Sähikäisessä vastaavasti vakuutukset kalliimmat, samoin korjauskustannukset."

        Mitkä korjauskustannukset? Uudessa autossa on takuu voimassa monta vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähikäisessä vastaavasti vakuutukset kalliimmat, samoin korjauskustannukset. Niihin tuo nimellisesti halpa 100km kustannus sitten hupeneekin.

        Kun ajaa järkevästi ja vahingotta, ei tule yhtään niitä korjauskuluja. Eihän minullakaan ole tavoitteena ajaa kolareita, vaikka dieselautoni vakuutuskorvaukset ovatkin pienemmät kuin sähköautolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähikäisessä vastaavasti vakuutukset kalliimmat, samoin korjauskustannukset."

        Mitkä korjauskustannukset? Uudessa autossa on takuu voimassa monta vuotta.

        Vakuutusyhtiöt selittävät että sähköautoilla tapahtuu vahinkoja enemmän ja siksi korjauskustannukset ovat suuremmat. Takuu ei korvaa kolarivahinkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöt selittävät että sähköautoilla tapahtuu vahinkoja enemmän ja siksi korjauskustannukset ovat suuremmat. Takuu ei korvaa kolarivahinkoja.

        Kolarista aiheutuvat korjauskustannukset menevät vakuutuksesta, ja kuten todettua, vakuutusmaksuissa ei ole merkittävää eroa sähköauton ja polttiksen välillä.


    • Anonyymi

      Hihii, että ensin tilaa useamman kymmenen tuhatta maksavan auton ja kun sähkönhinta nousee, niin pitää perua tilaus, hauska provo.
      Uudessa sähköautossa on se hyvä puoli kun jonotusajat on pitkiä, niin vähän käytetyistä maksetaan enemmän kuin uusista.

      • Anonyymi

        Hihittäjä on kyllä oikeassa, sillä eihän se ole hölmö, joka pyytää, vaan se, joka maksaa!! 😆


      • Anonyymi

        Onkohan aloittajalla tarkempaa tietoa kuinka moni on joutunut perumaan tilauksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihittäjä on kyllä oikeassa, sillä eihän se ole hölmö, joka pyytää, vaan se, joka maksaa!! 😆

        Mitähän poika yrittää sanoa? Lue vaikka lehtiä, niin tietäisit kuinka hyvin köytetyistä sähköautoista maksetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän poika yrittää sanoa? Lue vaikka lehtiä, niin tietäisit kuinka hyvin köytetyistä sähköautoista maksetaan.

        No etkö sinä nolo teinipoika ymmärrä, mitä tarkoitin? Se on se hölmö, joka maksaa ylihintaa kaikesta siitä, mistä sitä vaan ylihintaa pyydetään! 😆


    • Anonyymi

      Sähkön hinnan pitää nousta pysyvästi melkein euron tasolle keskimäärin ennen kuin sähköautoilu maksaa saman kuin bensa-autoilu nykyisellä bensan hinnalla. Luultavasti sille tasolle ei jouduta, koska kysynnän lasku laskisi hintaa. Kysyntä laskisi, koska moni ei yksinkertaisesti pystyisi maksamaan näin korkeaa hintaa vaan sähkön käyttöä olisi pakko vähentää rajusti. Ja tällaisessa tilanteessa olisi aivan sama vaikka ottaa pörssisähkösopimuksen ja lataa autoa yöllä kun sähkö on usein melkein ilmaista.

    • Anonyymi

      Noh, minä kävin kysymässä mitä tehdään.
      Tehtiin uudet paperit.
      Se millä ajan nyt, 2v vanha 10tkm ajettu dieselbmw 5-sarjan farkun hyvitystä nostettiin ja uuden sähkäri 530e hintaa tiputettiin.
      Sanoi että paremmin tulee menemään kaupaksi vähän ajettu maukas dieselbmw mitä kaupan purun jälkeen heille käsiin jäävä 530e.
      Voihan se olla virhe mutta 18tuh€ on itse autonsa maksavalle aika iso raha.

      • Anonyymi

        Ihana uni!! ,😆


      • Anonyymi

        Tää, noilla lähtöhinnoilla näyttää suurelta. Mulla jäi 6tonniin hyöty uudesta sopparista.
        Mutta autotkin on puolet bmw hinnoista.
        En tiedä, kovat ajat on automyyjilläkin


    • Anonyymi

      Meilläkin naapuri kertoi peruneensa tilauksen, takaisinmaksuaika ihan liian pitkä näillä sähkönhinnoilla. Laski ettei omistusaikana tule maksamaan takaisin bensa-autoa kalliimpaa hankintahintaa.

      • Anonyymi

        On suoranaista hölmöyttä jos luulee kuittaavansa hintaeron halvemmilla polttoainekuluina. Suurin vaikutus sähköauton ostohaluun on vihreys ja pyrkimys pysyä teknisen kehityksen kärjessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On suoranaista hölmöyttä jos luulee kuittaavansa hintaeron halvemmilla polttoainekuluina. Suurin vaikutus sähköauton ostohaluun on vihreys ja pyrkimys pysyä teknisen kehityksen kärjessä.

        Markkinoilla on kyllä myös sähköautoja, joissa hintaero vastaavaan polttomoottorimalliin on luokkaa 5 k€. Ei tuon säästämiseksi kovin kummoista määrä kilometrejä tarvitse ajaa. Lisäksi todennäköisesti sähköversion jälleenmyyntiarvo on parempi, eli koko hankintahinnan eroa ei ole edes tarvetta säästää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Markkinoilla on kyllä myös sähköautoja, joissa hintaero vastaavaan polttomoottorimalliin on luokkaa 5 k€. Ei tuon säästämiseksi kovin kummoista määrä kilometrejä tarvitse ajaa. Lisäksi todennäköisesti sähköversion jälleenmyyntiarvo on parempi, eli koko hankintahinnan eroa ei ole edes tarvetta säästää.

        "Lisäksi todennäköisesti sähköversion jälleenmyyntiarvo on parempi, "

        Juurikin näin. Latauskelvottomien jälleenmyyntiarvo on viiden vuoden päästä verkonpainon luokkaa. Käytetyt sähköautot revitään käsistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lisäksi todennäköisesti sähköversion jälleenmyyntiarvo on parempi, "

        Juurikin näin. Latauskelvottomien jälleenmyyntiarvo on viiden vuoden päästä verkonpainon luokkaa. Käytetyt sähköautot revitään käsistä.

        " Juurikin näin. Latauskelvottomien jälleenmyyntiarvo on viiden vuoden päästä verkonpainon luokkaa. Käytetyt sähköautot revitään käsistä."

        *******

        Jotakin tolkkua pitää olla haaveilussakin. Kukaan ei revi käsistä 5 vuotta vanhaa sähköautoa, jossa akku alkaa olla loppu. Olisi nyt hyvä pistää jalat tukevasti maan pinnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Juurikin näin. Latauskelvottomien jälleenmyyntiarvo on viiden vuoden päästä verkonpainon luokkaa. Käytetyt sähköautot revitään käsistä."

        *******

        Jotakin tolkkua pitää olla haaveilussakin. Kukaan ei revi käsistä 5 vuotta vanhaa sähköautoa, jossa akku alkaa olla loppu. Olisi nyt hyvä pistää jalat tukevasti maan pinnalle.

        "Jotakin tolkkua pitää olla haaveilussakin. Kukaan ei revi käsistä 5 vuotta vanhaa sähköautoa, jossa akku alkaa olla loppu. Olisi nyt hyvä pistää jalat tukevasti maan pinnalle."

        Ei ne mitään Toyotia ole. 5 vuotias sähköauto on vasta melkein sisäänajettu. Kestävät sen 20 vuotta helposti.


      • Anonyymi

        "Meilläkin naapuri kertoi peruneensa tilauksen, takaisinmaksuaika ihan liian pitkä näillä sähkönhinnoilla. Laski ettei omistusaikana tule maksamaan takaisin bensa-autoa kalliimpaa hankintahintaa."

        *******

        Jos naapurisi ostaisi itselataavan hybridi-Toyotan, niin hän pääsisi heti ajamaan puolet sähköllä, eikä pitkälläkään matkalla tarvittaisiin välilatauksia. Viisaimmat ihmiset ovat toimineet näin.


    • Anonyymi

      eikös se ole autoliikkeen vika?

      väärä markkinointi edullisella ajamisella!

      tehkää ryhmäkanne kuluttajvirastoon

    • Anonyymi

      sähköä pitää säästää ens talvena.sähköauton lataaminen pitäisi kieltää silloin julkisilla latauspisteillä.kotilataus olis ok.

    • Anonyymi

      Nyt on mennyt vuosi aloituksen kauhuskenaarion maalailusta.
      Pörssisähkö on näinä aikoina välillä ilmaista, muutenkin sähkö enimmäkseen muuten vaan halpaa.
      Ollut puolisen vuotta jo.

      Mahtaa harmittaa, jos 2022 panikoi ja perui auton tilauksen sähkön hinnan pelossa!

      • Anonyymi

        Toisaalta monen sähköauton hinnat, erityisesti Teslan hinnat ovat laskeneet huomattavasti vuoden takaisesta, joten vaikka sähkön hinta ei noussutkaan niin perumisesta saattoi muuten olla hyötyä.


      • Anonyymi

        Toki viime syksynä sähkö olikin kallista ihan joulukuun puoliväliin saakka. Joten siinä mielessä ymmärrän ihmisiä. Oikeastaan oli onni, että talvi oli normaalia lämpimämpi.

        On edelleen mahdollista, että ensi talvella sähkö on ajoittain kallista, koska sähköä tarvitaan talvella paljon enemmän kuin kesällä. Kesällä sähkö harvemmin on ongelma muutenkaan. Jopa tänään on melko kallista sähköä eikä edes ole kylmää.


    • Anonyymi

      Tänään sähkö on kallista, Olkiluoto 2 on seis ja siirtolinjoja Ruotsista rukataan parempaan kuosiin. Tuulikin on heikkoa. Silti en usko, että ensi talvenakaan sähkö maksaa enemmän kuin viime talvena. Kalliin sähkön aikaan talvella tuli ajastettua koneet päälle öisin, kuten auton latauksenkin. Onneksi talo lämpenee yhä öljyllä ja sauna puilla.

      • Anonyymi

        Sähkössä on se hyvä puoli, että voi käyttää lämpöpumppua. Lämpö siis tulee ulkoilmasta tai pohjavedestä eikä varsinaisesti sähköstä. Yhdellä kilowattitunnilla sähköä saa nelinkertaisen määrän lämpöenergiaa. Näin sähköenergian "hinta" tippuu neljäsosaan.

        Kallistako? Ilmalämpöpumpun saa asennettuna reilulla 2000 eurolla ja työn osuuden voi vähentää verotuksessa. Kestää 15 - 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkössä on se hyvä puoli, että voi käyttää lämpöpumppua. Lämpö siis tulee ulkoilmasta tai pohjavedestä eikä varsinaisesti sähköstä. Yhdellä kilowattitunnilla sähköä saa nelinkertaisen määrän lämpöenergiaa. Näin sähköenergian "hinta" tippuu neljäsosaan.

        Kallistako? Ilmalämpöpumpun saa asennettuna reilulla 2000 eurolla ja työn osuuden voi vähentää verotuksessa. Kestää 15 - 20 vuotta.

        No pakkasilla ILPn tehokkuus on kyllä kakkosen tasolla.

        Mutta joo, Kalliskin sähkö on halpaa autolla liikkumiseen. Sähkön futuurien perusteella sähkö tulee keskimäärin maksamaan vuoden aikana 6-8c/kWh siis jos pörssisähköä ostaa.
        Kiinteän sopparinkin saa jo alle 9c/kWh.
        Toki siirtomaksut noihin päälle, 4-6c/kWh.

        Jos ajattelee keskimäärin ensi talvena ajamista niin siirtoineen sähkö maksanee 15-16c/kWh ja jos auto vie talvella keskimäärin 25kWh/100km niin puhutaan talviajalle 4e/km kustannuksista. Sillähän saa 2L bensaa/dieseliä mitä talvella menee paljon enemmän kuin kesällä kuten sähköautossa menee talvella enemmän sähköä.

        Bensa/dieselautossakin menee verkkosähköä koneen ja kabiinin lämmittämiseen. Sen varmaan jokainen otaa huomioon laskennassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No pakkasilla ILPn tehokkuus on kyllä kakkosen tasolla.

        Mutta joo, Kalliskin sähkö on halpaa autolla liikkumiseen. Sähkön futuurien perusteella sähkö tulee keskimäärin maksamaan vuoden aikana 6-8c/kWh siis jos pörssisähköä ostaa.
        Kiinteän sopparinkin saa jo alle 9c/kWh.
        Toki siirtomaksut noihin päälle, 4-6c/kWh.

        Jos ajattelee keskimäärin ensi talvena ajamista niin siirtoineen sähkö maksanee 15-16c/kWh ja jos auto vie talvella keskimäärin 25kWh/100km niin puhutaan talviajalle 4e/km kustannuksista. Sillähän saa 2L bensaa/dieseliä mitä talvella menee paljon enemmän kuin kesällä kuten sähköautossa menee talvella enemmän sähköä.

        Bensa/dieselautossakin menee verkkosähköä koneen ja kabiinin lämmittämiseen. Sen varmaan jokainen otaa huomioon laskennassa.

        siisi 4e/100km piti kirjoittamani...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkössä on se hyvä puoli, että voi käyttää lämpöpumppua. Lämpö siis tulee ulkoilmasta tai pohjavedestä eikä varsinaisesti sähköstä. Yhdellä kilowattitunnilla sähköä saa nelinkertaisen määrän lämpöenergiaa. Näin sähköenergian "hinta" tippuu neljäsosaan.

        Kallistako? Ilmalämpöpumpun saa asennettuna reilulla 2000 eurolla ja työn osuuden voi vähentää verotuksessa. Kestää 15 - 20 vuotta.

        Ilmalämpöpumppu ei tosin ole ihan niin tehokas kuin maalämpöpumppu. Ilmalämpöpumppukin toki alentaa sähkölaskua, mutta pikemminkin noin 20%. Ei läheskään noin paljon. Toki ilmalämpöpumppu ei ole hirmuisen kalliskaan. Isoon ok-taloon pitäisi asentaa monta ilmalämpöpumppua.

        Ja maalämpöpumppua ei usein saa ok-taloon edes alle 20 000 eurolla. Ja maalämpöpumppu toimii vesikiertoisten patterien kanssa, normaalit sähköpatterit ei sen kanssa toimi.

        Eli tekstisi oli hieman harhaanjohtava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No pakkasilla ILPn tehokkuus on kyllä kakkosen tasolla.

        Mutta joo, Kalliskin sähkö on halpaa autolla liikkumiseen. Sähkön futuurien perusteella sähkö tulee keskimäärin maksamaan vuoden aikana 6-8c/kWh siis jos pörssisähköä ostaa.
        Kiinteän sopparinkin saa jo alle 9c/kWh.
        Toki siirtomaksut noihin päälle, 4-6c/kWh.

        Jos ajattelee keskimäärin ensi talvena ajamista niin siirtoineen sähkö maksanee 15-16c/kWh ja jos auto vie talvella keskimäärin 25kWh/100km niin puhutaan talviajalle 4e/km kustannuksista. Sillähän saa 2L bensaa/dieseliä mitä talvella menee paljon enemmän kuin kesällä kuten sähköautossa menee talvella enemmän sähköä.

        Bensa/dieselautossakin menee verkkosähköä koneen ja kabiinin lämmittämiseen. Sen varmaan jokainen otaa huomioon laskennassa.

        "Bensa/dieselautossakin menee verkkosähköä koneen ja kabiinin lämmittämiseen. Sen varmaan jokainen otaa huomioon laskennassa."

        Meneekö? Itse olen kauan aikaa asunut sellaisissa asunnoissa joissa ei ole mitään pistokepaikkaa. Eli toisin sanoen en ole ollenkaan käyttänyt verkkosähköä vaan käynnistänyt auton aina kylmänä. Tämä ei ole mitenkään harvinaista kaupungeissa, joissa monet pysäköivät autonsa aina kadun varrelle.

        "Sillähän saa 2L bensaa/dieseliä mitä talvella menee paljon enemmän kuin kesällä kuten sähköautossa menee talvella enemmän sähköä."

        Bensa/dieselautot eivät kuluta käytännössä yhtään enempää talvella kuin kesällä. Sen sijaan sähköautot kuluttavat enemmän. Tuo väitteesi oli pelkkää valetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Bensa/dieselautossakin menee verkkosähköä koneen ja kabiinin lämmittämiseen. Sen varmaan jokainen otaa huomioon laskennassa."

        Meneekö? Itse olen kauan aikaa asunut sellaisissa asunnoissa joissa ei ole mitään pistokepaikkaa. Eli toisin sanoen en ole ollenkaan käyttänyt verkkosähköä vaan käynnistänyt auton aina kylmänä. Tämä ei ole mitenkään harvinaista kaupungeissa, joissa monet pysäköivät autonsa aina kadun varrelle.

        "Sillähän saa 2L bensaa/dieseliä mitä talvella menee paljon enemmän kuin kesällä kuten sähköautossa menee talvella enemmän sähköä."

        Bensa/dieselautot eivät kuluta käytännössä yhtään enempää talvella kuin kesällä. Sen sijaan sähköautot kuluttavat enemmän. Tuo väitteesi oli pelkkää valetta.

        "Bensa/dieselautot eivät kuluta käytännössä yhtään enempää talvella kuin kesällä. "

        Kyllä muuten kuluttavat, varsinkin lyhyellä ajomatkalla. Useammassa autossa on tullut tuota seurattua, näin kesäkelillä 5km työmatka vie noin 7 litraa/100km, talvella kulutus on helposti luokkaa 10 l/100 km jos lähtee lämmittämättömällä autolla liikkeelle. Kovempi pakkanen (yli 15) lisää kulutusta myös pidemmässä maantiejossa.


    • Anonyymi

      Aloittaja yrittää nyt luoda turhaa hysteriaa sähkön hinnasta.

      "Mykkänen kertoo, hallitus aikoo valmistella sähkön hintakattoa siltä varalta, että sähköntuotanto yllättäen häiriintyy. Hallituksen kaavailema sähkömarkkinalain muutos mahdollistaisi väliaikaisen hintakaton kriisitilanteessa. "

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000009792732.html

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      187
      6698
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      35
      2403
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2139
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1413
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      118
      1393
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1097
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1057
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      30
      1035
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      961
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      13
      936
    Aihe