Kuusi suomalaista ilmastoaktivistia poliisin säilössä Ruotsissa

Anonyymi

"Nyt säilössä olevat mielenosoittajat saapuivat Viking Linella Ruotsiin keskiviikkona aamulla. Tämän jälkeen asiat eivät menneet aivan suunnitelmien mukaan. Brandt kertoo, että heti terminaalissa Ruotsin poliisi poimi joukosta erilleen joitakin matkustajia.

– Meidät otettiin sivuun odottamaan, eikä meille kerrottu miksi. Meiltä otettiin henkilöllisyystodistukset. Odottelimme puolisen tuntia ja silloin yritin kysyä, miksi meidät on otettu sivuun tällä tavalla. Minulle ei vastattu".

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuusi-suomalaista-ilmastoaktivistia-poliisin-sailossa-ruotsissa-aktivistit-pidatettiin-heti-satamassa/8496410

Tavarat katsottiin läpi hyvin tarkkaan, kaikki mitä minulla on mukana. Siihen tuli eräs siviilivaatteisiin pukeutunut poliisinainen, joka alkoi vihaisesti kysellä, miksi olen Ruotsissa ja mitä aion tehdä Ruotsissa. Olin hyvin peloissani.

Kuulusteluissa Brandtille selitettiin, että Ruotsin poliisi haluaa selvittää tarkemmin, miksi hän on tullut Ruotsiin. Ruotsin rajavalvonta vahvistaa tiedon:

– Olemme pysäyttäneet heidät, koska epäillään, että he häiritsevät yleistä järjestystä ja turvallisuutta toiminnassa, sanoi rajapoliisin päättäjä Petra Gardos Ek.

Brandt sanoo, ettei tunne viittä muuta säilössä olevaa suomalaista. Brandt on aiemmin osallistunut Elokapinan mielenosoituksiin Suomessa, mutta sanoo lähteneensä Ruotsin mielenosoitukseen yksityishenkilönä, eikä minkään yhdistyksen tai järjestön edustajana.

– Olen Suomessa istunut tiellä ja Suomen poliisi syyttää minua poliisia vastaan niskoittelusta, mutta en ole saanut siitä vielä tuomiota. En tullut Ruotsiin rikkomaan lakia, se ei missään vaiheessa ollut suunnitelmani. En ole väkivaltainen.

Brandtin tietojen mukaan hänet aiotaan karkottaa takaisin Suomeen ja hän uskoo saavansa matkustuskiellon Ruotsiin. Hän ja muut eivät vielä tiedä, koska pääsevät takaisin Suomeen. Vielä jutun kirjoittamisen hetkellä perjantaina iltapäivällä, Brandt ja viisi muuta suomalaista aktivistia olivat edelleen säilössä.

7

85

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hieno homma kun paskaväki pidätetään.

• Anonyymi

Toivottavasti pamputtivat ensin

• Anonyymi

Jutusta voi päätellä, että ne ovat Elokapinallisia. Elokapinalliset eivät ole tajunneet sitä, että kun ´pääsee poliisin kirjoihin´, niin siellä oleva merkintä seuraa heitä koko ikänsä ja
      voi vielä kahtaa omaan nilkkaan, kuten nyt on käynyt. Aikuisena voi vielä kaduttaa, kun jää hyvä työpaikka saamatta nuoruudessa tapahtuneen hölmöilyn seurauksena.

• Anonyymi

Ihan oikein. Toivottavasti kuulustelut ovat perusteelliset, kestävät kauna ja johtavat lopulta tuomioon

• Anonyymi
    • Anonyymi

Mieltä osoittamaan sementtitehtaan eteen. Huoh!

• Anonyymi

Onko Ohisalo jo lähettänyt fasistisille ruotsalaisille nootin kun uskalsivat koskea elokapinallisiin. Eivätkö svedut muka tiedä että elokapina on vihreiden ja muun hallitusvallan erityissuojeluksessa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ökyä! Aki Manninen tykittää Putin-koiran ja mega-kärryn kanssa: "Känni ja kihlat, molemmista..."

Kolme kovaa: Aki Manninen! Putin-koira! Öky-auto! Ja nyt Akilla on todellakin asiaa, sillä hän on kirjoittanut Instassa vaikeistakin asioista elämässä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      5455
    2. No nyt! Vappu Pimiä hehkuttaa tätä "salaista asetta" - Peffa ei reagoi, kun sen sujauttaa alle

No nyt on nokkela "salainen ase"! Pimiä on kyllä aikamoinen pakkaus, energiaa riittää. Hän varmasti herättää vahvoja tunteita suuntaan ja toiseen...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      3686
    3. Iskeekö Venäjä Suomeen?

Mitä mieltä ootte iskeekö Venäjä Suomeen? Pelottaako teitä miten tässä käy? Mä tunnustan että mua pelottaa. Mun äiti sanoi aikoinaan että Venäjältä
      Maailman menoa
      508
      2463
    4. Milloin sä olet viimeksi nähnyt kaipaamasi henkilön?

Mä näin maanantaina pikaisesti naisen.
      Ikävä
      103
      1650
    5. Taas se nähtiin. USA on itse piru

Miksi Venäjää syyllistetään omien kaasuputkiensa räjäyttämisestä, ja miksi radioon päästetään paskiaisia syyllistämään Venäjää, kun mitään ei ole todi
      Kokkola
      150
      1387
    6. Jari Sillanpää paljastaa huumearjen kiroista: "Kauanko voin ottaa, ennen kuin lähden..."

Karua... Ex-tangokuningas jäi kiinni auton ratista metamfetamiinin eli kristallihuumeen vaikutuksen alaisena v. 2017. Hän sai tuomion ja ehdollista v
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      1048
    7. Miksi media haluaa ylläpitää valheellista kuvaa Martinan urheilullisesta tasosta

Martina on nätti ja sanavalmis ihminen, mutta urheilijana aivan kuntotasoa. Hyvän kuvan Martinan tasosta antaa hänen aikansa ja sijoituksensa tänä vuo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      1022
    8. Taas kerran, anteeksi

Anteeksi että turhaan huolestuin Vain koska mua aiemmin kaipasit Siitä mun pitäisi tajuta olla onnellinen Mut kiusaajan valheisiin takerruin Ja ihan o
      Romantiikka
      173
      1020
    9. Venäjästä tulee hitaasti mutta varmasti supervalta

Venäjä on pikkuhiljaa palautumassa samaan tilaan kuin Neuvostoliiton kulta-aikoina viime vuosisadan puolivälissä. Putin on täydellinen kapteeni ohjaam
      Maailman menoa
      342
      1001
    10. Tuijotan yhden ihmisen

wa-kuvaa ja tekisi mieli kirjoittaa sinne pieni viaton viesti: Hyvää viikonloppua X! Tässähän se menee mitä varmimmin väärään osoitteeseen ja laitan s
      Ikävä
      42
      955
    Aihe