Toyotalta piti syksyllä tulla myyntiin BZX4-sähköauto, mutta nyt tehdas haluaa viivyttää autojen luovutusta asiakkaille, ja Amerikassa tehdas haluaa jopa ostaa autot takaisin. Tehdas perustelee takaisinvetoa sillä, että uudessa BZX4-autossa on pyörien kiinnityksessä ongelmia. Jos Toyota on kymmeniä vuosia saanut autojen pyörät pysymään kiinni, niin mihin se ammattitaito olisi tänä syksynä kadonnut? Pyörien kiinnitysongelmiin eivät kaikki usko, vaan taustalla voi olla se, että Toyota halusi ottaa aikalisän. Tokiossa ilmeisesti laskettiin, että nyt on huonoin mahdolinen aika lanseerata uusi BZX4-sähköauto.
Aikalisän ottaminen johtuu varmasti nykyisestä maailmantilanteesta. Akkumateriaalien hinnat ovat vuodessa nousseet kahdeksankertaisiksi, joten akun kohonnutta hintaa on hankala siirtää kuluttajan maksettavaksi. Maailmassa on yleinen sähköpula lähes kaikilla markkina-alueilla. Kiinassa tuskaillaan sähkön kanssa, ja Euroopan sähkömarkkinatkin ovat aivan sekaisin, ja hinnat tulevat ensi talvena nousemaan pilviin. Amerikassa on tavallisilla ihmisillä niin huonot jakeluverkot, että sähköautojen lataus ei siellä tahdo onnistua. Kehitysmaissa taas sähköautoja ei voi vielä käyttää, koska sähköverkot ovat niin onnettomat. Euroopassakin ainoastaan pohjoismaissa on kunnollinen ja vahva jakeluverkko, mutta ensi talvena Suomessakin joudutaan säästämään sähköä. Ukrainan sota on vaikuttanut siihen, että Euroopassa sähköautoa ei nyt kannata lanseerata. Toyotan aikalisä on siis hyvinkin perusteltu.
Aikalisää puoltaa Toyotan tapauksessa sekin, että tehtaalla on nyt tuotannossa mainio itselataavien hybridi-autojen mallisto, joka myy kaikkialla maailmassa erinomaisesti. Latausinfran puutteet, jakeluverkkojen heikkous ja sähkön kallis hinta eivät haittaa mitenkään itselataavien hybridien myyntiä, vaan kassakone tulee Tokiossa jatkosakin kilisemään äänekkäästi.
Tässä tilanteessa olisi täyttä typeryyttä ajaa alas erittäin kannatava itselataavien hybridien valmistus, jotta voitaisiin alkaa valmistaa huonolla katteella älyttömän kalliilla akuilla varustettuja täyssähköautoja. Isot päälliköt eivät ilmeisesti ota sitä riskiä, että Toyotan kannattavuus putoaisi rajusti tolkuttoman kalliiden akkumateriaalien vuoksi. On erittäin pieni vahinko, jos muutama tuhat autoa Amerikassa lunastetaan takaisin, ja siksi Toyota uskalsi ja halusi ottaa aikalisän.
Ottiko Toyota aikalisän?
38
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kesän alussa se piti tulla Suomessa jo toimitukseen. Onneksi ei tullut.
- Anonyymi
Toyota on vastuullinen autotehdas. Se ei johdattanut vanhoja uskollisia asiakkaitaan tietoisesti ensi talven sähköautohelvettiin, vaan tuo täysillä markkinoille uusia entistä parempia viidennen polven itselataavia hybridiautoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota on vastuullinen autotehdas. Se ei johdattanut vanhoja uskollisia asiakkaitaan tietoisesti ensi talven sähköautohelvettiin, vaan tuo täysillä markkinoille uusia entistä parempia viidennen polven itselataavia hybridiautoja.
Toyota laahaa historiassa rakentamalla itselataavia joita ei voi koskaan ladata sähköverkosta, kaikki kilometrit ajetaan bensiinillä.
Edistyneemmät autovalmistajat keskittyy sähköautojen lisäksi plugareihin, joita voi halutessaan ladata sähköverkosta, mutta ei ole pakko. Toyotakin tarjoaa muutamia malleja ladattavana hybridinä ettei putoa kokonaan markkinoilta.
- Anonyymi
Huono myydä autoa jossa ei pyörät pysy kiinni, eikä osaa korjata asiaa.
Tuotantolinjaa ei niin vain vaihdeta toisen mallin ja tekniikan tekoa varten.
Hauska avaus taas kerran epätoivoisen Toyotan omapojan paniikista.
Paniikkinappulaa siis painetta ja syvään, hihii! - Anonyymi
Oikeasti Toyotalla on kova kiire saada sähköauto markkinoille ja taisi testit ja koeajot jäädä liian heikoille ja tulikin ylläripylläri ja homma kusas pahemman kerran. Tuotantolinja seisoo turhan panttina ja se maksaa.
- Anonyymi
Niin suurta auton tarvetta ei minulle tule koskaan, että aasialaisen auton ostaisin. Etenkään japanilaisen.
- Anonyymi
Käsittämätöntä tunarointia Toyotan tyyliin.
- Anonyymi
Pakollinen aikalisä kun vaihtoehtona on viranomaisten pakollinen ajokielto.
- Anonyymi
Toyotan johtoportaassa oli varmasti tieto sähkön tulevasta hintakehityksestä. Kannattaa lukea oikein ajatuksen kanssa, mitä Taloussanomien toimittaja Jan Hurri kirjoittaa Euroopan sähkökaupan näkymistä tulevana talvena:
" Saksan sähköfutuurien liki 750 euroa megawattitunnilta kertoo yhtä kalliista energiasta kuin öljy maksaisi hieman yli 1 200 dollaria barrelilta.
Ranskan sähköfutuurien vielä korkeammalla vähän yli 900 eurolla megawattitunnilta tukkusähkö maksaa Ranskassa yhtä paljon kuin öljy maksaisi melkein 1 500 dollaria barrelilta. "
Nämä hirmuhinnat heijastuvat myös Suoeenkin, joten sähköautojen raju yleistyminen on nyt täyttä utopiaa. Olisiko Toyotalla ollut mitään järkeä lanseerata uutta sähköautoa tässä sähkömarkkinatilanteessa? Aivan varmasti Tokiossa pidettiin järkevämpänä jatkaa itselataavien hybridiautojen viilaamista vieläkin paremmiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotan johtoportaassa oli varmasti tieto sähkön tulevasta hintakehityksestä. Kannattaa lukea oikein ajatuksen kanssa, mitä Taloussanomien toimittaja Jan Hurri kirjoittaa Euroopan sähkökaupan näkymistä tulevana talvena:
" Saksan sähköfutuurien liki 750 euroa megawattitunnilta kertoo yhtä kalliista energiasta kuin öljy maksaisi hieman yli 1 200 dollaria barrelilta.
Ranskan sähköfutuurien vielä korkeammalla vähän yli 900 eurolla megawattitunnilta tukkusähkö maksaa Ranskassa yhtä paljon kuin öljy maksaisi melkein 1 500 dollaria barrelilta. "
Nämä hirmuhinnat heijastuvat myös Suoeenkin, joten sähköautojen raju yleistyminen on nyt täyttä utopiaa. Olisiko Toyotalla ollut mitään järkeä lanseerata uutta sähköautoa tässä sähkömarkkinatilanteessa? Aivan varmasti Tokiossa pidettiin järkevämpänä jatkaa itselataavien hybridiautojen viilaamista vieläkin paremmiksi.Hihii, vai tuon luokan päätöksiä tehtäisiin tilapäisen markkinahäiriön takia joka on Euroopassa ja muualla päin maailmaa eletään normaalia aikaa, hauska yritys, melkoinen "älynvälähdys". Ja tuota poika syöttää sitten joka paikkaan ja uskoisin, että viikkoja, hihhii!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotan johtoportaassa oli varmasti tieto sähkön tulevasta hintakehityksestä. Kannattaa lukea oikein ajatuksen kanssa, mitä Taloussanomien toimittaja Jan Hurri kirjoittaa Euroopan sähkökaupan näkymistä tulevana talvena:
" Saksan sähköfutuurien liki 750 euroa megawattitunnilta kertoo yhtä kalliista energiasta kuin öljy maksaisi hieman yli 1 200 dollaria barrelilta.
Ranskan sähköfutuurien vielä korkeammalla vähän yli 900 eurolla megawattitunnilta tukkusähkö maksaa Ranskassa yhtä paljon kuin öljy maksaisi melkein 1 500 dollaria barrelilta. "
Nämä hirmuhinnat heijastuvat myös Suoeenkin, joten sähköautojen raju yleistyminen on nyt täyttä utopiaa. Olisiko Toyotalla ollut mitään järkeä lanseerata uutta sähköautoa tässä sähkömarkkinatilanteessa? Aivan varmasti Tokiossa pidettiin järkevämpänä jatkaa itselataavien hybridiautojen viilaamista vieläkin paremmiksi."Nämä hirmuhinnat heijastuvat myös Suoeenkin, joten sähköautojen raju yleistyminen on nyt täyttä utopiaa. Olisiko Toyotalla ollut mitään järkeä lanseerata uutta sähköautoa tässä sähkömarkkinatilanteessa? "
Onko sulla nyt mitään käsitystä kinka kujalla olet?
Toyota olisi ryssinyt tahallaan sähköautonsa lanseerauksen koko maailmassa Eiroopan sähkönhinnan takia.
Öaskepa hivikseen monta inkkaria sun kanootissa on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Nämä hirmuhinnat heijastuvat myös Suoeenkin, joten sähköautojen raju yleistyminen on nyt täyttä utopiaa. Olisiko Toyotalla ollut mitään järkeä lanseerata uutta sähköautoa tässä sähkömarkkinatilanteessa? "
Onko sulla nyt mitään käsitystä kinka kujalla olet?
Toyota olisi ryssinyt tahallaan sähköautonsa lanseerauksen koko maailmassa Eiroopan sähkönhinnan takia.
Öaskepa hivikseen monta inkkaria sun kanootissa on.Ei meidän kylässä asu yhtään inkkaria, eikä täällä myöskään ole yhtään kanoottia. Miksi ihmeessä kyselet noin tyhmiä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotan johtoportaassa oli varmasti tieto sähkön tulevasta hintakehityksestä. Kannattaa lukea oikein ajatuksen kanssa, mitä Taloussanomien toimittaja Jan Hurri kirjoittaa Euroopan sähkökaupan näkymistä tulevana talvena:
" Saksan sähköfutuurien liki 750 euroa megawattitunnilta kertoo yhtä kalliista energiasta kuin öljy maksaisi hieman yli 1 200 dollaria barrelilta.
Ranskan sähköfutuurien vielä korkeammalla vähän yli 900 eurolla megawattitunnilta tukkusähkö maksaa Ranskassa yhtä paljon kuin öljy maksaisi melkein 1 500 dollaria barrelilta. "
Nämä hirmuhinnat heijastuvat myös Suoeenkin, joten sähköautojen raju yleistyminen on nyt täyttä utopiaa. Olisiko Toyotalla ollut mitään järkeä lanseerata uutta sähköautoa tässä sähkömarkkinatilanteessa? Aivan varmasti Tokiossa pidettiin järkevämpänä jatkaa itselataavien hybridiautojen viilaamista vieläkin paremmiksi.Siis Toyotan johto tiesi Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan ja siitä johtuvasta sähköpulasta ja sen takia oli vain suunnittelevinaan sähköauton? Kyllähän oikea syy Toyotan sähköauton viivästymisen on se ei että osaaminen ei riitä. Pyöräongelma oli vain tekosyy. Ostaisivat osaamisen Psa:lta kuten pakettiautopuolella tekevät.
- Anonyymi
Pakko laittaa toimitukset jäihin, koska autolla ei saa ajaa sen vaarallisen vian takia. Ei tuolla ole mitään tekemistä sähkönhinnan kanssa, sillä sähkö on edelleen halpaa ja monessa maassa ei ole noussut yhtään. Jenkkilässä on todella hyvä kuluttajan suoja tuollaisissa tapauksissa ja Toyotalle olisi turvallisinta ostaa jo toimitetut autot takaisin ja tehdä korjaukset kunhan ensin keksivät tarpeeksi halvan tavan tehdä muutos nykyisiin ja tuleviin.
- Anonyymi
Tämä senili setämies on taantunut lapsen tasolle jutuissaan.
- Anonyymi
Lasten ja imeväisten suusta kuullaan yleensä totuus. Näinhän se on aina ollut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lasten ja imeväisten suusta kuullaan yleensä totuus. Näinhän se on aina ollut.
Lapset ja imeväisethän ovat parhaiten tietoisia Toyotan ongelmista ja autoista yleensäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapset ja imeväisethän ovat parhaiten tietoisia Toyotan ongelmista ja autoista yleensäkin.
Nämä ovat yksinäisen lapsen satuja itsensä viihdyttämiseksi.
- Anonyymi
Tämä seniili setämies ajeli eilenkin 260 km sekalaista maantie- ja kaupunkiajoa itselataavalla hybridi-Tojotalla. Keskikulutus reissulla oli 4,1 l / 100 km, eikä latauspisteita tarvinnut kyttäillä. Eipä niitä matkan varrella näkynytkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä seniili setämies ajeli eilenkin 260 km sekalaista maantie- ja kaupunkiajoa itselataavalla hybridi-Tojotalla. Keskikulutus reissulla oli 4,1 l / 100 km, eikä latauspisteita tarvinnut kyttäillä. Eipä niitä matkan varrella näkynytkään.
Bensan kulutsu eli kilometrikulut näyttävät olevan sinulle kovin tärkeä asia.
Tuo 260 km maksoi sinulle bensana noin 23 euroa. Sähköllä tuo olisi mennyt heittämällä kotona ladatulla sähköllä ja hinta olisi ollut noin kuusi euroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensan kulutsu eli kilometrikulut näyttävät olevan sinulle kovin tärkeä asia.
Tuo 260 km maksoi sinulle bensana noin 23 euroa. Sähköllä tuo olisi mennyt heittämällä kotona ladatulla sähköllä ja hinta olisi ollut noin kuusi euroa." Bensan kulutsu eli kilometrikulut näyttävät olevan sinulle kovin tärkeä asia.
Tuo 260 km maksoi sinulle bensana noin 23 euroa. Sähköllä tuo olisi mennyt heittämällä kotona ladatulla sähköllä ja hinta olisi ollut noin kuusi euroa. "
*******
Eivät polttoainekustannukset ole minulle kynnyskysymys autoilussa. Aiempi suurehko saksalainen autonikin hörppi bensaa 15 l/100 km kaupunkiajossa, ja maantielläkin sille kelpasi 8,5 l/100 km, mutta ei sekään kulutus ollut minulle ylivoimasta maksaa. Yksikään reissu ei jäänyt ajamatta sen vuoksi, että bensa oli niin kallista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Bensan kulutsu eli kilometrikulut näyttävät olevan sinulle kovin tärkeä asia.
Tuo 260 km maksoi sinulle bensana noin 23 euroa. Sähköllä tuo olisi mennyt heittämällä kotona ladatulla sähköllä ja hinta olisi ollut noin kuusi euroa. "
*******
Eivät polttoainekustannukset ole minulle kynnyskysymys autoilussa. Aiempi suurehko saksalainen autonikin hörppi bensaa 15 l/100 km kaupunkiajossa, ja maantielläkin sille kelpasi 8,5 l/100 km, mutta ei sekään kulutus ollut minulle ylivoimasta maksaa. Yksikään reissu ei jäänyt ajamatta sen vuoksi, että bensa oli niin kallista.Jos autosi kulutus oli 15 l/100 km, niin olisiko kannattanut vaihtaa autoon uudet sytytystulpat?
- Anonyymi
"Eivät polttoainekustannukset ole minulle kynnyskysymys autoilussa"
Ja kuitenkin raportoit kuinka paljon se riiisiritsasi vei bensaa kun ajoit huimat 260km päivässä.
Miksi raportointi kulutuksesta jos kustannukset eivät ole sinulle tärkeää? Oliko tuossa matkassa ehkä jotain muuta ihmiskunnalle tärkeää joka ylitti julkaisukynnyksen?- Anonyymi
"Miksi raportointi kulutuksesta jos kustannukset eivät ole sinulle tärkeää? Oliko tuossa matkassa ehkä jotain muuta ihmiskunnalle tärkeää joka ylitti julkaisukynnyksen?"
***********
Kirjoitin palstalle vain testiviestin. Yritin selvittää sen, miten vähäpätöinen viesti ylittää sinun kommentointikynnyksesi. Kovin herkällä näyttää asetuksesi olevan. Paljon ei tarvitse risahtaa, jotta aloitat taas täyden ärhentelyn. Kohonnut sähköenergian hinta on ilmeisesti tehnyt sinut kovasti hermostuneeksi. Sähköautoja on nyt vaikea lobata.
- Anonyymi
Todellinen syy on, että Toyotan sähköauto ei sovellu talviolosuhteisiin.
- Anonyymi
Onneksi muutkin kuin Toyota tekevät sähköautoja. Pysyy pyörät kiinni ja matka taittuu myös talvella.
https://www.youtube.com/watch?v=9oJbIdr1lTU&t=35s - Anonyymi
Mitkään sähköautot eivät sovellu talviolosuhteisiin. -20 asteen pakkasessa toimintamatka kutistuu lähes olemattomiin, joten talvella sähköautolla ei voi tehdä pitkää reissua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkään sähköautot eivät sovellu talviolosuhteisiin. -20 asteen pakkasessa toimintamatka kutistuu lähes olemattomiin, joten talvella sähköautolla ei voi tehdä pitkää reissua.
Tuossa videossa kaveri sjaa Hesasta Saariselälle yli 30 asteen pakkasessa. Ei mitään ongelmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa videossa kaveri sjaa Hesasta Saariselälle yli 30 asteen pakkasessa. Ei mitään ongelmaa.
Typo 20 asteen
- Anonyymi
Tojon sähköauton hirvenväistötesti meni täysin poskelleen. Pyörien irtoaminen on hätävalhe.
- Anonyymi
Haisee tuo pulttijuttu. Pitäis olla saamatonta ja tyhmää porukkaa jos ei saisi tuollaista ongelmaa muutaman kuukauden aika ratkaistua. Todellisuudessa lienee paljastunut joku karmea munaus mitä nyt peitellään.
- Anonyymi
Kyllä tuo "aikalisä" tuli ihan mekaanisen ja vaarallisen vian "ansiosta".
Toyota on yrittänyt saada tehtyä omaa sähköautoa jo pitkään, mutta aina on joutunut joko ostamaan ne muilta (pakut PSA) ja nyt Subarun avustuksella saatu onkin susi jo syntyessään.- Anonyymi
Kukaan meistä ei tiedä todellista syytä siihen, miksi Toyota hieman jarruttelee sähköautojen myynnin aloittamista. Euroopassa ei ainakaan nyt kannata panostaa pätkääkään sähköautoihin, sillä lataaminen on nyt tolkuttoman kallista.
Paljon järkevämpää Toyotan on kaupata mainioita itselataavia hybridiautoja, koska niiden kysyntä on hurjassa nousussa. Ihmiset haluavat helppokäyttöisen auton ilman kaapelijumppaa. Täytyy takoa silloin, kun rauta on kuumana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan meistä ei tiedä todellista syytä siihen, miksi Toyota hieman jarruttelee sähköautojen myynnin aloittamista. Euroopassa ei ainakaan nyt kannata panostaa pätkääkään sähköautoihin, sillä lataaminen on nyt tolkuttoman kallista.
Paljon järkevämpää Toyotan on kaupata mainioita itselataavia hybridiautoja, koska niiden kysyntä on hurjassa nousussa. Ihmiset haluavat helppokäyttöisen auton ilman kaapelijumppaa. Täytyy takoa silloin, kun rauta on kuumana.Todella järkevää puhetta. Itselataavat hybridiautot ovat edelleen kaikkein parhaita, vaikka niitä on valmistettu jo melkein 30 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todella järkevää puhetta. Itselataavat hybridiautot ovat edelleen kaikkein parhaita, vaikka niitä on valmistettu jo melkein 30 vuotta.
Ei ne lataa itse, vaan bensan voimalla niitä ladataan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todella järkevää puhetta. Itselataavat hybridiautot ovat edelleen kaikkein parhaita, vaikka niitä on valmistettu jo melkein 30 vuotta.
Parhaita ovat.
- Anonyymi
On vähän pakko pistää myyntikieltoon tai viranomaiset laittavat.
- Anonyymi
Otti aikalisän kun ei saanut pyöriä pysymään paikoillaan ja valmiit autot jäi viranomaisten ajokieltoon, hihii!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän371535Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61321- 81257
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11255Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p411228Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,31225Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01214Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11190Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21160Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta11136