Koska ne pitkän rangen sähköautot tulee?

Anonyymi

Ei omalla kohdalla kuin monien tuttujen ja työkavereiden kohdalla jotka voisi vaihtaa täyssähköautoon niin ei sellaista ole järkevään budjettiin tarjolla. Range eli toimintamatka sähköautolla on vaan liian lyhyt.

36

250

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kummasti suomalaisten ajamat matkat on lähteneet kasvuun kun sähköautot tuli markkinoille, hihii!

      • Anonyymi

        Kyllä niitä pitkän rangen sähköautoja jo suunnitellaan, ja ensimmäisiä tilauksia ja etumaksujakin otetaan jo vastaan, mutta toimitusajat näille autoille ovat hyvin pitkiä. Tehtaiden arvion mukaan toimitusajat ovat luokka 3 - 5 vuotta, mutta sitten pitäisikin valmistua etumaksun maksaneille todellinen ajopeli. 1000 km ei pitäisi olla enää mikään ongelma, mikäli muistaa latailla autoa aina kusitaukojen aikana. Tehtaiden mukaan kusitaukoja kannattaa pitää aika usein, niin silloin pitkälläkään matkalla ei tule kupla otsaan.


      • Anonyymi

        Noin kuvittelee vain autoton tai sellainen, joka ajaa kilometrin töihin tai viereiseen kauppakeskukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niitä pitkän rangen sähköautoja jo suunnitellaan, ja ensimmäisiä tilauksia ja etumaksujakin otetaan jo vastaan, mutta toimitusajat näille autoille ovat hyvin pitkiä. Tehtaiden arvion mukaan toimitusajat ovat luokka 3 - 5 vuotta, mutta sitten pitäisikin valmistua etumaksun maksaneille todellinen ajopeli. 1000 km ei pitäisi olla enää mikään ongelma, mikäli muistaa latailla autoa aina kusitaukojen aikana. Tehtaiden mukaan kusitaukoja kannattaa pitää aika usein, niin silloin pitkälläkään matkalla ei tule kupla otsaan.

        Niin, niitä kusitaukoja joutuu sähköautolla pitämään 1000km matkalla useita, koska matkanopeus täytyy pitää hitaana. Sähköauton kulutus nousee nopeuden noustessa paljon jyrkemmin kuin polttomoottoriauton. Polttis kuluttaa 100kmh nopeudella n. 25% enemmän kuin 50kmh nopeudella. Sähkis kuluttaa 100kmh nopeudella n. 45% enemmän kuin 50kmh nopeudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, niitä kusitaukoja joutuu sähköautolla pitämään 1000km matkalla useita, koska matkanopeus täytyy pitää hitaana. Sähköauton kulutus nousee nopeuden noustessa paljon jyrkemmin kuin polttomoottoriauton. Polttis kuluttaa 100kmh nopeudella n. 25% enemmän kuin 50kmh nopeudella. Sähkis kuluttaa 100kmh nopeudella n. 45% enemmän kuin 50kmh nopeudella.

        "Sähköauton kulutus nousee nopeuden noustessa paljon jyrkemmin kuin polttomoottoriauton. Polttis kuluttaa 100kmh nopeudella n. 25% enemmän kuin 50kmh nopeudella."

        Ei pidä paikkaansa kun katsoo TM:n kulutusmittauksia 60 km/h ja 100 km/h nopeudella. Kulutusnousu 60 km/h -> 100 km/h uusimmasta päästä koeajoja poimittuna Daciassa 66%, Audi A3 50%, Hyundai 63% jne.


      • Anonyymi

        Ei sellaita sähköautoa kukaan osta, jota saa jokaisen pienenkin reissun jälkeen ladata.


    • Anonyymi

      Ehkä joskus 2040-luvulla kunhan tekniikka kehittyy.

      • Anonyymi

        Taitaa olla liian optimistinen arvaus.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Onhan näistä sähköautojen rajoitteista paljon varoiteltu, mutta siltikin jotkut törtöt niitä ostavat. Viisaat ihmiset ostavat itselataavan hybridi-Toyotan, niin Tampere-Helsinki väli menee paukkupakkasillakin edestakaisin ilman mitään vaikeuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan näistä sähköautojen rajoitteista paljon varoiteltu, mutta siltikin jotkut törtöt niitä ostavat. Viisaat ihmiset ostavat itselataavan hybridi-Toyotan, niin Tampere-Helsinki väli menee paukkupakkasillakin edestakaisin ilman mitään vaikeuksia.

        Ei ole varaa tuplata käyttökustannuksia jollain hybridillä samalla kun käytöstä tulisi vaivalloisempaa.

        Ehkä tuollainen hybridi on ihan hyvä pihassa seisottamiseen, mutta ei jos kilometrejä tulee yli 20 t vuodessa. Hybridi on tappavan kallis, jos ajaa 60 tkm vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole varaa tuplata käyttökustannuksia jollain hybridillä samalla kun käytöstä tulisi vaivalloisempaa.

        Ehkä tuollainen hybridi on ihan hyvä pihassa seisottamiseen, mutta ei jos kilometrejä tulee yli 20 t vuodessa. Hybridi on tappavan kallis, jos ajaa 60 tkm vuodessa.

        "tuplata käyttökustannuksia"

        Piti tietenkin sanoa "tuplata kokonaiskustannuksia".


    • Anonyymi

      Sähköautojen kritisoijat haluavat 1000km.n rangea, mutta eivät sitten käytännössä tee sillä mitään, koska kukaan ei aja tuhatta kilometriä yhdellä istumalla... siis ei kukaan. Kaikki tuntemani ihmiset pitävät ajaessaan kahvitauon vähintään neljän tunnin välein joka vastaa noin 350km. Niin tekevät lakisääteisesti ammattiautoilijatkin. Vessa/kahvitauon aikana autokin on taas ladattu uutta ajorupeamaa varten.

      • Anonyymi

        Kyllähän se ajomatka pitää riittää samaan kuin dieselissäkin. Vain tyhmät vaihtaa huonompaan. Onko mitään järkeä "tankata" joka saakelin kahvitauolla?? Ei todellakaan ole.


      • Anonyymi

        Eli siis mielestäsi polttomoottoriautoissa on kaikki nämä vuodet aivan turhaan ollut 50-60 litran tankkeja, kun suurelle osalle autoilijoista riittäisi ihan hyvin 10 litran tankki…?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se ajomatka pitää riittää samaan kuin dieselissäkin. Vain tyhmät vaihtaa huonompaan. Onko mitään järkeä "tankata" joka saakelin kahvitauolla?? Ei todellakaan ole.

        Miksi pitäisi olla sama kuin dieselissä?
        95% ihmisistä ei aja kuitenkaan 400km pidempää matkaa eläessään, ei varsinkaan ilman pysähdyksiä.
        Hauskoja ja vähän tyhmiä nämä rangepojat joilla pitäisi olla 1000km ranget, vaikka eivät koskaa aja kuin 150 km päivässä ympäri kaupunkia.


      • Anonyymi

        Pitää paikkaansa että periaatteessa kuski vaatii taukoja enemmän kuin sähköauto. Toinen asia on sitten se missä se tauko on pidettävä kun käytännössä sen sanelee laturin sijainti eikä kuskin halu. Kaikki kun nyt eivät vaan halua pitää niitä taukoja mäkkärillä tai ABC:llä kun varsinkin kesäaikaan paljon parempiakin taukopaikkoja on tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se ajomatka pitää riittää samaan kuin dieselissäkin. Vain tyhmät vaihtaa huonompaan. Onko mitään järkeä "tankata" joka saakelin kahvitauolla?? Ei todellakaan ole.

        Sähköauton lataustöpselistä ei tarvitse pitää kiinni latauksen aikana kuten polttoainetta tankatessa. Mikään vaiva ei ole laittaa pikalaturin kaapelia kiinni ja lähtiessä pois. Noihin toimenpiteisiin menee yhteensä noin 20 sek. Dieselkuski käyttää tankkaukseen omaa aikaansa kymmenkertaisen määrän sähkiksen lataamiseen verrattuna.
        Käy kokeilemassa sähköautoa, sitten tiedät kumpi on huonompi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää paikkaansa että periaatteessa kuski vaatii taukoja enemmän kuin sähköauto. Toinen asia on sitten se missä se tauko on pidettävä kun käytännössä sen sanelee laturin sijainti eikä kuskin halu. Kaikki kun nyt eivät vaan halua pitää niitä taukoja mäkkärillä tai ABC:llä kun varsinkin kesäaikaan paljon parempiakin taukopaikkoja on tarjolla.

        Aivan... Kummallista kuitenkin on, että ABC, ym. huoltoasemien kahviloissa olijat ovat kuitenkin 99% polttiskuskeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan... Kummallista kuitenkin on, että ABC, ym. huoltoasemien kahviloissa olijat ovat kuitenkin 99% polttiskuskeja.

        Mitä kummallista siinä on, Suomen autokannasta polttomoottoriautojen osuus on aika tasan se 99%, eli eiköhän siellä ABC:n kahvilassa jakauma ole keskimäärin sama.


    • Anonyymi

      Autolla täytyy päästä yhtä soittoa hangosta ivaloon talvella 40 asteen pakkasessa ylämäkeen purjevene perätrailerissa purjeet avattuna. Ei autolla muuten mitään tee. Terveisin Tosimies.

    • Anonyymi

      Volvo C40. Range 450km päivitysten myötä. Kesällä näyttänyt 500km.

      Talvella menee sitten 200-300km

      Eipä ole koskaan tarvinnut ajaa talvellakaan yli 150km pysähtymättä kuselle tms. Volvossa akun esilämmitys toimii todella hyvin ja talviajo on yhtä juhlaa.

      Sen olen huomannut että sähköautoa parempaa talviautoa ei ole lämmityksen ja kaiken toimivuuden suhteen. Tesla varmaan tässä poikkeus kun ei toimi talvella juurikaan kuten testeissä nähtiin.

      • Anonyymi

        "Tesla varmaan tässä poikkeus kun ei toimi talvella juurikaan kuten testeissä nähtiin."

        Eipä ole ongelmia ollut ovenkahvoja lukuunottamatta (ja kahvaongelmaan on hyvä ratkaisu). Lämmintä piisasi viime talven kylmillä.


      • Anonyymi

        Mites niiden ikkunoiden auki, siis sulana pitämisen kanssa? Kaverilla kun ei pysy auki. Pihtaako sähköä vai onkohan maanantai kappale? Kyseessä siis sähkärivolvo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites niiden ikkunoiden auki, siis sulana pitämisen kanssa? Kaverilla kun ei pysy auki. Pihtaako sähköä vai onkohan maanantai kappale? Kyseessä siis sähkärivolvo

        Ei osaa käyttää ilmastointia, sekin on osalla vaikeaa.

        Kylmällä esilämmitän auton pihalla ja sen jälkeen ei tarvitse ilmastointia pitää kovin kovalla niin kaikki toimii viimesen päälle. Ruotsalainen Volvo on Suomeen tehty ja sen huomaa kaikesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei osaa käyttää ilmastointia, sekin on osalla vaikeaa.

        Kylmällä esilämmitän auton pihalla ja sen jälkeen ei tarvitse ilmastointia pitää kovin kovalla niin kaikki toimii viimesen päälle. Ruotsalainen Volvo on Suomeen tehty ja sen huomaa kaikesta.

        Esilämmitys on myös mukavuustekijä. Teslalla ajellessa ei ole tarvinnut palella (tai hikoilla) enää edes matkan alussa. Polttiksella ajaessa auto lämpeni (tai viileni) juuri ja juuri 10 km matkalla.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tesrin voitti Polestar 2 joka on käytännössä sama auto kuin C40…teknisesti ja voimalinjaltaan. Samat tehot jne


      • Anonyymi

        Tesla on kovin raakile tietyiltä osin ja laatukaan ei ole huimaa, mutta se ei ole ainoa sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla on kovin raakile tietyiltä osin ja laatukaan ei ole huimaa, mutta se ei ole ainoa sähköauto.

        Ihan hyvä Tesla on. Lähinnä kyse on makueroista, esim. keskinäytön suhteen.

        Teslan laatu ei ole parasta, mutta selvästi keskivertoa parempaa. Tesla on myös selvästi nopein automerkki parantamaan laatua.


    • Anonyymi

      Varsinkin niille, jotka olosuhteiden pakosta joutuvat ajamaan halvalla käytetyllä, ei toimivaa sähköistä vaihtoehtoa ole eikä tule.
      On jotenkin hassua, että parin tonnin polttis-kaupunkiautollakin pystyy hyvin hoitamaan kaikki arkiajonsa ja sen lisäksi myös tarvittaessa ne pidemmätkin matkat ilman sen kummempaa päänvaivaa, mutta kymppitonnin sähkis ei siihen välttämättä pysty…

    • Anonyymi

      Ei ole järkeä ostaa pitkänmatkan sähköautoa ellei tosissaan aja jatkuvasti pitkiä matkoja, sillä ei ole järkeä kuljettaa kokoajan suurta ja kallista massaa mukanaan vanhentumassa, kulumassa ja kuluttamassa.
      Auto kannattaa hankkia todellisten tarpeittensa mukaan.

    • Anonyymi

      FAKTA:
      Millä tahansa pienemmälläkin / halvemmallakin polttomoottoriautolla pystyy tarvittaessa tekemään pidemmätkin matkat jopa motarinopeuksilla.
      Millä tahansa sähköautolla ei, vaan ainoastaan kalliimmilla ja isommilla.
      Pienemmät ja halvemmat sähkökinnerit eivät sovellu perheen ainoaksi autoksi,
      Tästä syystä pienituloisemmat tulevat ajamaan polttomoottoriautoilla vielä pitkään.

      • Anonyymi

        Joo, eikä motarilla tarvii edes ajaa 120 km/h. Satasen vauhti on ihan riittävä. Itse en ole ajanut kymmeneen vuoteen yli sadan kilsan matkoja. Mökki on sopivasti sadan kilsan päässä, eikä sähköverkko ylety sinne asti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ökyä! Aki Manninen tykittää Putin-koiran ja mega-kärryn kanssa: "Känni ja kihlat, molemmista..."

      Kolme kovaa: Aki Manninen! Putin-koira! Öky-auto! Ja nyt Akilla on todellakin asiaa, sillä hän on kirjoittanut Instassa vaikeistakin asioista elämässä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      43
      3327
    2. Esko Eerikäinen sai karvaan muiston Martina Aitolehden kanssa tosi-tv:stä: "Pureskelen vieläkin..."

      Esko Eerikäinen ja Martina Aitolehti olivat kyllä aikamoinen pari, totta tosiaan. Räväkät persoonat ovat kumpikin monilahjakkuuksia. Eerikäinen on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      3059
    3. No nyt! Vappu Pimiä hehkuttaa tätä "salaista asetta" - Peffa ei reagoi, kun sen sujauttaa alle

      No nyt on nokkela "salainen ase"! Pimiä on kyllä aikamoinen pakkaus, energiaa riittää. Hän varmasti herättää vahvoja tunteita suuntaan ja toiseen...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      2473
    4. Riparilaisista vain 48 prosenttia uskoo jumalaan

      Seurakuntalaisessa on julkaistu tietoa riparilaisten uskosta jumalaan. Vain noin 48 prosenttia heistä uskoo jumalaan. Kun miettii ettei läheskään kaik
      Luterilaisuus
      401
      1899
    5. Uudet Eränkävijät yllättävät: Ex-ammattisotilas, YouTube-tähti, 11-vuotias eräjorma, nuoripari...

      Harmi, ettei Äijä-koira ja Aki Huhtanen ainakaan ohjelmatietojen mukaan ole enää mukana ohjelmassa. Mutta onhan tuossa toki ihan hyvä kattaus ja katso
      Tv-sarjat
      23
      1788
    6. Sofia paljasti olleensa sängyssä julkkismiehen kanssa

      Tuskinpa tuo ketään yllättää.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1573
    7. Iskeekö Venäjä Suomeen?

      Mitä mieltä ootte iskeekö Venäjä Suomeen? Pelottaako teitä miten tässä käy? Mä tunnustan että mua pelottaa. Mun äiti sanoi aikoinaan että Venäjältä
      Maailman menoa
      334
      1444
    8. Vain idiootti ei tajua että USA räjäytti kaasuputken

      Tavoitehan oli tuhota Saksan ja EU:n talous.
      Maailman menoa
      365
      1290
    9. Taidat muija vieläkin elätellä toiveita

      Siitä, että ottaisin suhun yhteyttä. Mun aivopuolikkaat on laskeneet jo kaikki potentiaaliset syy-seuraus tulemat siitä.
      Ikävä
      58
      1171
    10. Milloin sä olet viimeksi nähnyt kaipaamasi henkilön?

      Mä näin maanantaina pikaisesti naisen.
      Ikävä
      90
      1163
    Aihe