Uskonnoton, ateisti, antiteisti

Anonyymi

18

229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Idoleita meillä ei siinä mielessä ole kuin vaikka Luther, jonka nimi on päätynyt uskonhaaran nimeenkin.

Itse voisin käyttää itsestäni kaikkia noita kolmea nimitystä. Ehkä 'antiteisti' on tarkin, jos kaksi muuta kertovat vain etten itse usko jumaliin.

• Anonyymi

Sopiiko tuo kuvaus myös sinuun vai onko sinulle antiteismi jotain muuta?
        "Hitchens kuvaili omaa maailmankatsomustaan antiteistiseksi, toisin sanoen uskonto edusti hänelle asiaa joka tulisi aktiivisesti kitkeä pois kulttuurista ja inhimillsestä kokemusmaailmasta."

• Anonyymi

No toi Luther on nimessä vähän samaan tapaan kuin "Steiner" koulun nimessä. Ettei se tarkoita mitään, ainakaan Tampereella nääs.

• Anonyymi kirjoitti:

Sopiiko tuo kuvaus myös sinuun vai onko sinulle antiteismi jotain muuta?
        "Hitchens kuvaili omaa maailmankatsomustaan antiteistiseksi, toisin sanoen uskonto edusti hänelle asiaa joka tulisi aktiivisesti kitkeä pois kulttuurista ja inhimillsestä kokemusmaailmasta."

Normaalisti voisi sanoa että kyllä. Tällä palstalla on kuitenkin pakko tarkentaa: Kitkeä pois valistamalla, eikä pakolla eikä kielloilla; sallien jumalanpalvelukset yms, kertoen ettei jumalia ole ja odottaen jumalanpalvelusten loppuvan yhä useamman oivaltaessa tämän.

• Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

Normaalisti voisi sanoa että kyllä. Tällä palstalla on kuitenkin pakko tarkentaa: Kitkeä pois valistamalla, eikä pakolla eikä kielloilla; sallien jumalanpalvelukset yms, kertoen ettei jumalia ole ja odottaen jumalanpalvelusten loppuvan yhä useamman oivaltaessa tämän.

Jos kerrot juutalaiselle, kristitylle tai islamin uskoiselle "ettei jumalia ole", se sisältää jo loukkauksen, joten, peli menetetty.

• Anonyymi

Vapaa-ajattelijoiden liitto ei ainoastaan pyri ainoastaan olemaan itse uskomatta sekä parantamaan ja lisäämään uskonnottomien palveluja yms. vaan aktiivisesti poistamaan kirkkoa yhteiskunnasta. Kyse on antiteismistä?

Vapaa-ajattelijain fb-sivuilla virinneessä keskustelussa löytyy selkeää halua kieltää kouluissa hijabin käyttö. Se tietenkin johtaisi siihen, että myös muut uskontoon liittyvät tunnukset tulisi kieltää. Toisaalta vapaa-ajattelijat kannattavat nuorille nykyistä varhaisempaa itsemääräämisoikeutta kirkosta eroon, mutta yläkouluikäinen nuori ei saisi käyttää hijabia koulussa niin halutessaan. Sehän olisi hieman erikoista valinnan vapautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vapaa-ajattelijoiden liitto ei ainoastaan pyri ainoastaan olemaan itse uskomatta sekä parantamaan ja lisäämään uskonnottomien palveluja yms. vaan aktiivisesti poistamaan kirkkoa yhteiskunnasta. Kyse on antiteismistä?

Vapaa-ajattelijain fb-sivuilla virinneessä keskustelussa löytyy selkeää halua kieltää kouluissa hijabin käyttö. Se tietenkin johtaisi siihen, että myös muut uskontoon liittyvät tunnukset tulisi kieltää. Toisaalta vapaa-ajattelijat kannattavat nuorille nykyistä varhaisempaa itsemääräämisoikeutta kirkosta eroon, mutta yläkouluikäinen nuori ei saisi käyttää hijabia koulussa niin halutessaan. Sehän olisi hieman erikoista valinnan vapautta.

Poliisin työasun kohdalla äänten kerrotaan jakautuneen ja niin taitaa käydä myös koululaisten huivin kohdalla.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17539042/vaparit-ovat-todella-painostava-jarjesto

Juutalaisia on suomessa vähemmän joten kipan kieltäminen ei käy niin kuumana. Vai onko kyse sukupuolesta?

• Anonyymi

"sallien jumalanpalvelukset yms." Tuohan on kivan ylevä ilmaus. Hänhän puhuu kuin se jolla valta on.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskonnolliset yhdyskunnat saavat ihan itse sulkea kirkkojaan yksi kerrallaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskonnolliset yhdyskunnat saavat ihan itse sulkea kirkkojaan yksi kerrallaan.

Niinpä. Kun kirkkoja suljetaan, papeilla on aikaa jalkautua kansan pariin.

• Anonyymi

Uskonnottomia ja ateisteja on paljon. Heitä ei häiritse toisten usko, he vain tietävät etteivät itse usko jumaliin. Antiteisteja häiritsee toisten usko ja he ovat uskonnonvastaisia. Antiteisteja on häviävän pieni määrä kaikista uskonnottomista ja ateisteista. Antiteismi pyrkii syyllistämään uskontoja ja uskontojen edustajia yli vuosituhanten. Kaikki paha johtuu uskonnoista, esim. sodat.

• Anonyymi

Ehkä uskonnottomuus, ateismi ja antiteismi ovat aivan yhtä ja samaa kaikki. Jori tosin kommentistaan päätellen ymmärsi niissä jotain eroja, mutta ei sen enempää avannut niitä.
      Jos uskonnot, joilla jokaisella on omanlaisensa jumaluusoppi, voidaan niputtaa yhteen, niin sitä suuremmalla syyllä uskonnottomuuden eri muodot.
      https://www.ku.fi/artikkeli/1694790-kaanteinen-jumaluusoppi

• Anonyymi

Ei voida. Uskonnottomat ovat erittäin epäyhtenäinen ryhmä.

• Anonyymi

Tavallaan negatiivisen sijaan positiivinen vapaa-ajattelija humanisti.

• Anonyymi

Onko "positiivinen vapaa-ajattelija humanisti" antiteisti kuten Jori kertoi olevansa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko "positiivinen vapaa-ajattelija humanisti" antiteisti kuten Jori kertoi olevansa?

Käytännössä kyllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käytännössä kyllä.

MItä positiivinen vapaa-ajattelija humanisti antiteisti tarkoittaa?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      232
      4451
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      75
      2874
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2413
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      43
      1697
    5. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1389
    6. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      83
      1192
    7. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      137
      919
    8. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      68
      882
    9. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      854
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      842
    Aihe