Ajattelin nyt huvikseni kysellä täältä, jos joku vaikka keksisikin jotain fiksua "diagnoosia" minulle, edes ehdotuksia mistä voisi olla kyse jotta osaisin vaatia lääkärissä oikeita tutkimuksia. Tuntuu että aina kun lääkärissä käy, niin he ottavat vain yhden asian hoidettavaksi ja sivuuttamaan kaikki muut oireeni, ja näin ollen en koskaan ole lääkärissä saanut kaikkea kerrottua mikä mieltäni askarruttaa kun tulee tunne että he luulevat minun keksivän oireita tai liioittelevan.
Taustatietona, olen 34-vuotias nainen, minulla on lapsena todettu kasa allergioita, mm. Siitepöly, eläimet ja huonepöly, ruoka aine allergioita ei ole todettu mutta tietyt pähkinät aiheuttavat minulle oireita. Siitepöly allergia vaivaa edelleen joka vuosi, mutta eläimet aiheuttavat harvoin ongelmia, silloinkin lähinnä koirat mutta ei nekään joka kerta.
Rasitusastma todettiin lapsena, johon silloin vedinkin erilaisia astmalääkkeitä, mutta tämäkään ei oikeastaan ole aikuisiällä vaivannut mitenkään ja lääkkeetkin olen lopettanut jo lapsena. Myös lapsuusajan psoriasisperäinen selkäreuma todettiin ala-asteella ja siihen söin lääkkeitä johonkin 16-17 vuotiaaksi asti, sitten lopetin koska en vain muistanut ottaa niitä ja koin reumasairauden sen ikäisenä noloksi joten en edes kehdannut muiden nähden syödä lääkkeitä 😅
Minulle ei annettu mitään jatko hoito kontakteja tms tullessani täysi ikäiseksi ja siirtyessäni pois lasten polin piiristä, joten mitään noista sairauksista ei aikuis iällä ikinä ole seurattu tai tutkittu, tuosta reumastakin olen aikuisena työterveydessä sekä muiden lääkärikäyntien yhteydessä maininnut mutta kukaan ei ikinä ole siihen reagoinut tai auttanut eteenpäin.
Nykyiset kaikki "oireeni", joista suurin osa on seurannut mukana enemmän tai vähemmän ainakin koko aikuisiän, osa jo lapsuudesta;
Usein toistuvat päänsäryt (lääkärin mukaan auraton migreeni, mutta migreeni kattaa mielestäni vain osan säryistäni), päänsärkyä saattaa olla lievänä taustalla joskus ihan päivittäin, se ei myöskään ole samanlaista joka kerta eikä tunnu samassa kohtaa, joskus kipu on vihlovaa toisella ohimolla, joskus se tulee silmien takaa, toisinaan ympäri päätä ja välillä takaraivolla tai päälaella. Välillä särky tulee selvästi niskasta/hartioista tai leukanivelistä.
Minut valtaa myös usein yllättävä pahan olon tunne, tämän kaverina on yleensä outo tunne päässä, ei suoranaisesti särkyä vaan enemmän sellainen lievä paineen tunne, tyhjyys tai "humina". Se saa aikaiseksi todella huonon, ja vetämättömän olon enkä sen aikana jaksaisi tehdä mitään muuta kuin maata viileässä sängyssä. Hengittelemällä yritän yleensä saada oloani tasaantumaan.
Selällään makaaminen onnistuu vain jos pidän kädet suorana kylkien vieressä, kaikissa muissa asennoissa kädet puutuvat hetkessä. Kaikki pitempään paikoillaan asennossa istuminen vetää hartiani aivan kivikovaan särkevään lukkoon, esim. Kampaajalla istuminen, kokouksissa istuminen jne.
Jalkoihini iskee välillä tärinäkohtauksia, tämä tärinä tapahtuu istuessa, laittaessani jalan tiettyyn asentoon ja rauhoittuu taas palauttaessani jalan "alkuasentoon". Toisinaan jaloissani, harvemmin käsivarsissa, tapahtuu pieniä tahattomia spasmeja, eli käsi/jalka (ja puhun nyt siis koko jalasta, en vain jalkaterästä) nytkähtää refleksinomaisesti. Välillä tunnen pieniä "kutiavia" kohtia jalkapöydillä, jotka tuntuvat aivan siltä kuin niillä kävelisi joku ötökkä.
Viimeiset 1,5 vuotta minua on myös vaivannut todella kova vasemman jalan särky. Alussa tuo särky vaivasi puoli vuotta putkeen, lääkäri käski vain vetämään Buranaa ilman mitään tutkimuksia. Puolen vuoden jatkuvan säryn jälkeen kipu muuttui kausittaiseksi, välillä se vaivaa pitkään ja välillä se on taas hetken poissa. Kipu tuntuu ihan alaselästä tai pakarasta saakka alas jalkaterään, pahin kipukohta on kuitenkin suunnilleen keskellä yläreittä, kipu pahenee sekä pitkään istuessa että liikkeellä ollessa ja vaikeuttaa kävelyä koska pahimmillaan joka askel sattuu, etenkin juuri reiden kohdalla. Jalka myös väsyy pitkään seisomisesta, kävelemisestä sekä istumisesta ja tämä lisää särkyä.
Aina silloin tällöin, herään aamulla siihen että joitain sormistani särkee, särky ja kipu voi jatkua pari päivää mutta poistuu sitten taas.
Kärsin myös vatsa ongelmista, lähinnä herkästä vatsasta joka helposti reagoi ripulilla ja/tai kivulla. Kuukautiseni ovat todella kivuliaat ensimmäiset 2-3 päivää, runsaamman puoleiset toisena vuotopäivänä, joskus vielä kolmantenakin. Kivut ovat joskus niin kovat että vievät melkein tajun.
Minulla on huono kaukonäkö ja käytän laseja, joskus kuitenkin näköni sumenee tai näen "kahtena" lasienkin kanssa.
Tässä nyt osa ehkä niistä eniten häiritsevistä oireista mitä nyt tulee mieleen, kaikki ei tänne kerralla mahdu. Ehkä kaikki johtuu vain pahasta lihas jumista, mutta ehkä joku keksii jotain muutakin. Voin siis olla teidän kotilääkäreiden haaste, keksikää tauti 😂 lisätietoja saa kysymällä!
Keksikää mulle diagnoosi
8
86
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattais ehkä kysyä neurologilta.
- Anonyymi
joskus saa kokea , että lääkäri hakee syytä, niinkuin viat olisi "korvien välissä", muistan kerran kun sain eräästä lääkkeestä haittavaikutuksen, tiesin sen syystä, koska olin aiemmin vuosia sitten ihan toinen lääke, josta sain aikanaan ihan samankaltaisia ohimeneviä oireita, siis täysi samankaltaiset oireet oli hetken.
noh, koska olin julkisella paikalla, en voinut tehdä mitään, kuin huh, huh, noh, nyt taas tää samanlainen haittaoire, ja koetin vaan kestää, ja kuinka kävikään , pyörryin julkisella paikalla ja ambulanssin joku oli jo tilannut, ja pakkohan siihen sitten oli mennä, vaikka sanoin ambulanssikuljettajalle, että tämä nyt johtui lääkehaitasta, he nyt kuitenkin varon vuoksi veivät minut ea:han. ambulannssi-ensihoto oli todella ymmärtäväisiä.
sitten ea:ssa sanottiin , että tuonne vaan istuun, että pyytävät sitten sisään, sairaalassa ei potilaan sovi kukkoilla, niinpä nöyrästi menin kassieni kanssa istuin odottaan, ja odotus kesti 4 tuntia !!!
mitä älyä on , että potilas viedään ambulanssilla, ja sen jälkeen istua
muina miehinä 4 tuntia !!
epäilivät kai , että jotain huumeita . . .vaikka lääke oli verenpainelääke, ei ne lääkärit myönnä mitään haittavaikutuksia , ei ikinä.
kerroin sitten vihdoin viimein asiani ja oireeni, joista lääkäri ei ollut edes kuulevinaan, sanoi ainoastaan, että katsoo minun silmiäni , noh, siinähän olin, ja lääkäri katsoi, ei sanonut mitään, sitten vaan , asia ok.
(sanomaani lääkehaittaa lääkäri ei kieltänyt, mutta ei myöntänytkään , tuoteselosteessa tosin luki haittana >mahdollisesti pyörtyminen . . .)
mitään ei siis tutkimuksia, kyselyjä ei mitään, koska "erehdyin" kertoon lääkehaitan, silloinen verenpainelääke oli uusi vasta aloitettu, ja olen yleensäkin hyvin herkkä kaikille lääkkeille, lähes aina jotakin oireita saan, tuo nyt oli paha juttu, kun tosiaankin pyörryin julkisella paikalla, et varovaisuutta aina jos on jokin uusi lääke.
jälkeenpäin ajatellen, mun mielestä se oli lähes vittuilua Ea:ssa, että tosiaankin ensin viedään ambulanssilla, ja sitten istun jonottamassa, niinkuin kuka vaan omin jaloin kävellyt päivystykseen.
olen muuten lähes 70 v. enkä mitään huumeen kaltaisia lääkkeitä ole käyttänyt, oikeista huumeista puhumattakaan.
lääkäreissä on eroja ihan niinkuin meissä kaikissa ihmisissä, mutta kyllä hyvin varovainen olen, mitä niiltä uskaltaa edes kysyä, ja parempi, ettei puhu mitään "ylimääräistä", ei lääkärit jaksa ilmeisesti monta asiaa kerralla edes muutenkaan kuunnella, niinkuin ketjun aloittajalla on monta asiaa .- Anonyymi
Lääkärit keskittyvät vain yhteen asiaan kerrallaan yleensä.
Lääkiksessä ei taideta opettaa lainkaan, että jotkin oireet liittyvät samaan vaivaan, pitäisi osata yhdistää ja saada asia koottua yhdeksi kokonaisuudeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääkärit keskittyvät vain yhteen asiaan kerrallaan yleensä.
Lääkiksessä ei taideta opettaa lainkaan, että jotkin oireet liittyvät samaan vaivaan, pitäisi osata yhdistää ja saada asia koottua yhdeksi kokonaisuudeksi.se yksi ja ainoa oire kun voi ja usein vaikuttaakin , monia erilaisia oireita.
se on kyllä lottovoitto, jos löytää lääkärin joka todella tutkii ja kysyy ja jopa vielä kuunteleekin potilasta.
- Anonyymi
Osin kuulostaisi tosiaankin lihasjumista. Itselläni kaularanganahtauma, jos oikein nimen muistin, niin aiheuttaa päänsärkyä, huimausta ja pahoinvointia. Välillä niin, että olen ihan petikamaa.
Tuosta lääkärin toiminnasta, niin aikoinaan huomasin, että kun lääkäri kuulee potilaan ongelmasta, määrää jonkun kokeen ja kun niissä ei mitään ole, niin siihen se asia jää. Aivan kuin parilla kokeella ongelma olisi poistunut! Siis kokeiden tulokset ja asia loppuun käsitelty. Ei muuta kuin hölmönä ihmettelet, että tässäkö tämä oli? Entäs ne oireet??- Anonyymi
jos ei kokeissa mitään näy, niin se oire on lääkärien mielestä omissa "korvien välissä" . . .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jos ei kokeissa mitään näy, niin se oire on lääkärien mielestä omissa "korvien välissä" . . .
Niin, se on joko noin päin, tai sitten kun kokeissakin jotain näkyy, niin sittenkään ei tehdä mitään.
Ehkä olisi parempi, jos kaikki olisikin vain korvien välissä......
- Anonyymi
Jännityspäänsärkyyn ja yleisesti ottaen niska- ja hartiaoireyhtymään voi kuulua hetkelliset sekunnin tasapainon menetyksen tunteet, pään humina, jomottavat mutta toisaalta lyhyet repivät päänsäryt, pieni kynnys yläraajojen puutumisille huonossa asennossa ja säteilykipua herkästi yläraajoihin.
Jos selästä säteilee kipu varpaisiin asti niin kyseessä on yleensä iskias-vaiva eli välilevypullistuma painaa hermojuurta. Näihin voi liittyä osittaisia halvauksia jotka on pysyviä jos ei hoideta parissa viikossa. Eli jos jalka "väsyy" kovin helposti niin ortopedi olisi hyvä nähdä pikaisesti. Hyvä pitää myös mielessä että psoariasikseen liittyvässä nivelsairaudessa kohteena on usein isot nivelet ja esim. lonkka ja polvinivelen niveltulehduksen kipu voi säteillä aika pitkälle, lonkasta polveenkin saakka.
Hyvin pienet kahtena näkemiset on harmittomia, esim kirjaimen verran vaakasuunnassa liittyen hajataittoon tai kuiviin silmiin. Jos oikeasti näkee kaksi kuvaa selvästi erillään se on aina poikkeavaa jos ei ole piilokarsastusta tiedossa. Moninainen puutumis- ja kipuoireisto ja kaksoiskuvat, jotka tulee ja menee parin päivän-viikon jaksoissa tuo mieleen MS-taudin mahdollisuuden. Yleensä MS-tautiin liittyvä vetämättömyys, fatiikki pahenee kuumassa ympäristössä.
Nykyään toiminnalliset eli hyvänlaatuiset vatsakivut alkaa olla enemmäin sääntö kuin poikkeus. Toki autoimmuunisairaudet kuten selkärankareuma assosioituu tulehduksellisiin suolistosairauksiin, mutta näissä on yleensä aika vaikea ripuli ja/tai vatsakivut, usein myös verta/limaa ulosteessa
Näitä tuli mieleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1559127Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492779Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja312547- 572521
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971905- 971847
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231783Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä481326Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091207- 281191