Uudet korkeasti viritetyt pikkudieselit on lyhytikäisiä. Myös vääntö on uusimmissa huono.
Uudet tiukat pakokaasunormit tekevät henkilöauton dieselmoottorin kannattamattomaksi.
Nykydiesel
9
2764
Vastaukset
- tepo
Huonolla väännöllä tarkoitat varmaan pääasiassa alavääntöä. Se taas johtuu uusista tiukoista pakokaasumääräyksistä. Ei kai se moottori voi mitään vääntää kun ei sinne mukin päälle saa naftaa laittaa. Alakierroksilla tämä korostuu.
Kuorma-auton moottoreissa tämän huomaa todella selvästi. Niinkin vanha auto kuin 1998 vuosimallinen Volvo FH 12 litran moottorilla ja 420hp jää kuin paikalleen seisomaan jos vierelle menee vm. -91 Scanialla jossa lähes tuplaten kilometreja ja 20hp vähemmän. Kyllä se sitten pakoputken päästäkin näkyy. Volvossa ei tule juuri mitään ulos ja Scaniasta pölähtää musta pilvi kun painaa kaasua.kaikki niin yksinkertaista, kuin yksinkertaiset näillä palstoilla uhoavat.
Vähänkään autotekniikkaa tunteva tietää, että kaikissa näissä asioissa on monia muuttujia, jotka kaikki vaikuttavat kaikkiin ominaisuuksiin.
Vääntöä saadaan nostettua sellaisella kapistuksella kuin vaihteisto, mikä onkin toinen sen päätehtävistä. Ratin ja selkänojan välistä pitää sitten löytyä sen "käyttöohje".
Musta savupilvi dieselistä kertoo kyllä kaiken kuskin ajatusten kirkkaudesta...- tepo
sitroen kirjoitti:
kaikki niin yksinkertaista, kuin yksinkertaiset näillä palstoilla uhoavat.
Vähänkään autotekniikkaa tunteva tietää, että kaikissa näissä asioissa on monia muuttujia, jotka kaikki vaikuttavat kaikkiin ominaisuuksiin.
Vääntöä saadaan nostettua sellaisella kapistuksella kuin vaihteisto, mikä onkin toinen sen päätehtävistä. Ratin ja selkänojan välistä pitää sitten löytyä sen "käyttöohje".
Musta savupilvi dieselistä kertoo kyllä kaiken kuskin ajatusten kirkkaudesta...Tarkoitin savulla lähinnä sitä että kun sieltä moottorista ei saa tulla mitään päästöjä niin ei sinne silloin voi laittaa ainetta niin reilusti kuin voisi ilman näitä rajoituksia. Tästä taas tulee moottorin tehottomuuden tunnetta kun ei sitä pienemmästä naftamäärästä saa mitenkään yhtä paljon paukkuja kuin isommasta. Tätä ei huomaa niinkään matkakierroksilla mutta kiihdytettäessä eron huomaa.
En yritä ihannoida tällä sitä mustaa savupilveä vaan sanonpa vaan sen etteivät nämä uudet saastemoottorit väännä alhaalta läheskään yhtä hyvin kuin vanhemmat dieselit. Uusia henkilöautodieseleitä en ole ajanut mutta uusista kuorma-autodieseleistä on kokemusta. Niistä tulee voimaa numeroissa yhtä paljon kuin vanhoista mutta eivät ne kyllä mihinkään kiihdy. Eikä niistä vanhoistakaan tule koko putken paksuudelta mustaa savua, mutta kuitenkin selvästi enemmän mitä uusista.
Vaihteistolla saadaan tosiaan säädettyä kierrosluku kohdalleen mutta ei sekään korvaa alaväännön puutetta.
- pekka.p
On ne heikkoja ja huonovääntöisiä,tossa psa:n 1,6 hdi koneessakin max.vääntö vasta 1750 kierroksen kohdalla eikä sitä ole kuin 240 newtonia.huh mikä mopo.
Otetaan rinnalle 2 litrainen bensakone vääntöä noin 200 newtonia ja kierrokset 4000 pinnassa.
PS. mun 1,6 hdi C femman keskikulutus on 5,4 l/100 km.- mie vuan
vaikka olenkin diesel-fani, täytyy myöntää, että joidenkin moottoreiden alavääntö on aika heikko. Ongelma on se, että vääntökäyrä nousee lähes pystysuoraan siellä alhaalla. Siksi vaikka suurin vääntö olisi 1750rmin, se vääntö 1000-1400 alueella saattaa olla aika heikko. Itse en ole tuota sinun konettasi ajanut, joten en siitä tiedä, mutta esim. 120d oli aika heikko alhaalla. Eli se mikä oli siinä hankalaa oli se, että sen stumppaa "helposti" kun lähtee liikkeelle tai jos joutuu ryömimään. 330d onkin sitten ihan eri maata. Siinä saa tehä vaikka mitä ja on vaikea saada sammumaan. Ja kulutus todella reippaassa työajossa 6.5L/100km, pienin mitattu 5.12L/100km puhdasta maantieajoa talvirajoitusten aikaan.
- Bensaa suonissa
Mun 2.0 bensakoneessa 360 Nm @ 2200 rpm ja kuluttaa n. 7 l. Max. teho 220 hv.
- pekka.p
mie vuan kirjoitti:
vaikka olenkin diesel-fani, täytyy myöntää, että joidenkin moottoreiden alavääntö on aika heikko. Ongelma on se, että vääntökäyrä nousee lähes pystysuoraan siellä alhaalla. Siksi vaikka suurin vääntö olisi 1750rmin, se vääntö 1000-1400 alueella saattaa olla aika heikko. Itse en ole tuota sinun konettasi ajanut, joten en siitä tiedä, mutta esim. 120d oli aika heikko alhaalla. Eli se mikä oli siinä hankalaa oli se, että sen stumppaa "helposti" kun lähtee liikkeelle tai jos joutuu ryömimään. 330d onkin sitten ihan eri maata. Siinä saa tehä vaikka mitä ja on vaikea saada sammumaan. Ja kulutus todella reippaassa työajossa 6.5L/100km, pienin mitattu 5.12L/100km puhdasta maantieajoa talvirajoitusten aikaan.
tuo on,mutta omaani en ole stumpannut kuin kerran ensimmäisenä päivänä kun auto oli ajossa.
elikä ei tuo mikään ongelma ole. - pekka.p
Bensaa suonissa kirjoitti:
Mun 2.0 bensakoneessa 360 Nm @ 2200 rpm ja kuluttaa n. 7 l. Max. teho 220 hv.
on noita bensavehkeitä minullkin ollut jopa 5,7 litraisia,noilla lukemilla mitä mainitsit niin niin kekikulutuksessa sekalaisessa ajossa et pääse 7 litraan.
Kerro merkki ja malli niin katsotaan mitkä on faktat - Hankkisit nyt edes sen mopo...
Bensaa suonissa kirjoitti:
Mun 2.0 bensakoneessa 360 Nm @ 2200 rpm ja kuluttaa n. 7 l. Max. teho 220 hv.
No, tämä naskalihan se jutun liipas! Ei kaikkea kannata uskoa, mitä isot pojat tupakkapaikalla valehtelee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1252058
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221460Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631161Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett111079Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti101047- 88942
- 80819
- 17807
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon16731Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks107671