Ateisteille kysymys

Anonyymi

Löydättekö kristinuskosta mitään hyvää? Yhteiskunnallisesti, yksilötasolla jne.

LS

6

52

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mielestäni Päivi Räsäsen kohtelu on törkeää. Se on perustavalla tavalla perusoikeuksia loukkaavaa. Missään tapauksessa ei saisi länsimaisessa demokratiassa olla niin, että tuo asia edes teoriassa voisi olla rikos, mitä hän sanoo.
      https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/ateistiksi-lukeutuva-ivan-puopolo-jumala-on-kuin-ilmainen-vakuutus/

Keskustelussa palataan takaisin Jumalaan ja uskoon.
      – Olen joskus miettinyt, että Jumala on kuin ilmainen vakuutus. Jos voi valita, niin totta kai se kannattaisi ottaa. Mutta minun tapauksessani se menee niin, että en voi valita. Aivoni eivät poksahda siihen asentoon, Ivan Puopolo perustelee.
      Ali Niemelä haastaa vielä uudelleen: – Sä olet älykäs ja järjellä yrität saavuttaa. Mutta se tapahtuu sydämen uskolla. Uskallatko kokeilla?
      – No katsotaan, Ivan Puopolo hymyilee.

• Anonyymi

Ivan Puopolo ei selvästikkään ole ateisti, vaan agnostikko.
        Ateistit pitävät lähes sataprosenttisesti Jumalan sanaa hölynpölynä, vaikka saattavatkin pitää joitain asioita hyvänä. Usein liitytään esimerkiksi kirkkoon, että saadaan kirkkohäät ja sitten erotaan kirkosta.

• "Mutta se tapahtuu sydämen uskolla."

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Joku on hyvin sanonut, että uskonto on kielipeliä, jossa pelataan käsitteillä, joilla ei oikeasti ole mitään merkitystä. Juuri "sydämen usko" tai "sydämen avaaminen" ovat käsitteitä, joille kukaan ei ole kyennyt kysyttäessä antamaan mitään konkreettista merkistystä. Se, mitä tällä ilmeisesti haetaan, on että pitäisi vain uskoa sokeasti ja kritiikittä, mutta sitä ei kehdata tunnustaa.

"Uskallatko kokeilla?"

Tällainen röyhkeä asenne on vastenmielistä: vihjaillaan että ateistit ovat pelkureita uskonasioiden suhteen, kun ne ovat nimenomaan uskovia, jotka eivät uskalla miettiä asioita, mikä käy hyvin ilmi loppumattomasta hankalien kysymysten pakoilusta, jota uskovat harrastavat.

• "Löydättekö kristinuskosta mitään hyvää? Yhteiskunnallisesti, yksilötasolla jne."

Monet uskovaiset ihmiset ovat silti muuten mukavia ihmisiä ja se antaa ihmisille harrastuksen jonka ohessa voi tavata ihmisiä.

Joskin olen vähän jakautunut siinä mitä mieltä olen kirkon tekemän hyväntekeväisyyden kanssa. Toisaalta, on hyvä että tarpeessa olevia autetaan, mutta on hyvin viheliäistä että auttamisen jälkeen käytetään tilaisuutta hyväkseen saarnaamalla ja yrittämällä käännyttää ihmisiä sen sijaan että pitäisi nämä asiat kokonaan erillään. :)

• Toki löydän, esimerkiksi yhteisöllisyys ja toisten auttamisen periaate ovat hyviä.

• Anonyymi

Olen samaa mieltä monien kirjoittajien kanssa siitä, että paljon tehdään auttamistyötä.

Olen sitä mieltä, että se myös voi olla tietyllä tapaa näkymätöntä työtä. Se on usein pyyteetöntä eli ei vaadi uskoa tai muita sitoumuksia, vaikka mielikuva voi olla toinen yleisesti ottaen.

Toki kristinuskon parissa kaikkineen on myös sellaisia ilmiöitä, jotka eivät kestä päivänvaloa.

LS

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe