Ajovaloumpio jo maksaa sähköautoon paritonnia

Anonyymi

Kannattaa varoa noita autoja, joissa on päiväajoledit samassa paketissa ajovalojen kanssa, kuten tässä teslassa. Jos ledit palaa niin täytyy ostaa näköjään koko ajovaloumpio ja ne maksaa parin tonnin kahta puolta kappale!
Sana koskee ledi ajovaloja. Jos sellaisen joutuu uusimaan, niin tavallinen tallaaja saa tehdä kuukauden töitä, että saa sen maksetuksi!

Sähköauto kustannuksiltaa vain käy Ayjohtajille 25000 € kk palkka, miksei vielä Milla-magialllekin 15000 € kk palkka, joka hämmentää hoitajia.

64

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pankkoelätti kirjoittaa jälleen kaikesta muusta paitsi palstan aiheesta.

      • Anonyymi

        Kyllä yritystukiloinen kun on varaa ostaa duunarien verovaroin vaikka koko Tesla uutena kun on kuitti niin vaan verotukseen ilmamsiekis

        Vero nouonta osasto


    • Anonyymi

      Todellakin. Sähköauto kuuluu rikkaimalle kansanosalle eikä työssäkäyvälle.
      Hyi tätä tasa-arvon suomea hyi hyi.

      • Anonyymi

        Ennen sai rahalla istumapaikan kirkon etupenkissä ja taivaspaikan aneen ostamalla nykyversiossa muiden paremmuus osoitetaan ostamalla sähköauto jota esitellään. Samaa jengiä jotka osallistuu hyväntekeväisyys keräyksiin ehtona sille että sen näkee ja kuulee kaikki anonyymeinä eivät lahjoita senttiäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen sai rahalla istumapaikan kirkon etupenkissä ja taivaspaikan aneen ostamalla nykyversiossa muiden paremmuus osoitetaan ostamalla sähköauto jota esitellään. Samaa jengiä jotka osallistuu hyväntekeväisyys keräyksiin ehtona sille että sen näkee ja kuulee kaikki anonyymeinä eivät lahjoita senttiäkään.

        anteeksi että olen valkoinen valtavirran edustajien oman julkisivun brändäystä. Ilmastoahdistus on niin paha että sitä pitää päästä lievittämään lennolla aurinkorannoille tms. lapin laskettelukeskuksen pippaloihin mennään sähköautolla vaikka se persaukinen vanhalla nokivasaralla ajava tuottaa kulutuksellaan paljon vähemmän päästöjä kuin edelliset.


      • Anonyymi

        Jos olet työläisperheestä osasi on maksaa yritystukiloisten luksuelpmä ja verovapaat autoilun ja muutkin kulut

        Mutta jos äänestä sdp siihen saadaan stoppi vapaa makyksutajille


    • Anonyymi

      Ajatella miten sekaista on energia, mm mainittu sähköautokin voidaan ladata turpeella joka 100 % kotimaista, ja kasvaa jokavuosi 10 m3 hehtaarille. mm Helsingissä tehdään hiilellä sahköä, jos laitettaisiin turve niihin hakkeen kanssa olisi 200 % kotimaista.
      Nopeasti laskien 100 % 100 % = 200 %.
      Helsingissä hiilellä ladataan sähköautoja -älä naura totta se on. Tämä sitä "vihersiirtymää" jota huulipuna vihreät blondit kuuluttaneet.

      • Anonyymi

        Museoenergia-alan asiantuntija on puhunut, UGH?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Museoenergia-alan asiantuntija on puhunut, UGH?

        Helsingissä ladataan hiilellä, mm Helenillä on hiili sähköntuotoankin. Sekö ei mukaasi museotuotantoa.


    • Anonyymi

      Mites tää liittyy kepuun?

      • Anonyymi

        Hiilikö? ei liitykkään vaan vihreisiin. Vihreä hiili.


    • Anonyymi

      Kaks tonnia? Sillä saa kymmenen leimassa olevaa bensa-autoa.

      • Anonyymi

        Tuollahan juuri todistat sen, että bensa-auto, joka kehityksensä alussa olisi ollut sinun tavoittamattomissa, on halpunut. Sähköautoille käy samoin.

        Ja katsopas, mitä Mestarisikin on kirjoittanut. Siis Jussi Halla-aho Helmikuussa 2022.

        "Korvaavia fossiilisen energian toimittajia tietysti löydetään, kun on pakko löytää, mutta jos ”vihreän siirtymän” on tapahduttava, se tapahtukoon sitten tässä kohdassa, pakon edessä. Tämä on se taitekohta historiassa, jossa on sekä välttämätöntä että poliittisesti mahdollista vapautua öljystä, hiilestä ja kaasusta. "


      • Anonyymi

        Kahdella tonnilla saa muuten 20 leimassa olevaa bensa-autoa, jos on 50 prosentin päivät. Kannattaa persun ostaa silloin.


      • Anonyymi

        "Korvaavia fossiilisen energian toimittajia tietysti löydetään, kun on pakko löytää, mutta jos ”vihreän siirtymän” on tapahduttava, se tapahtukoon sitten tässä kohdassa, pakon edessä. Tämä on se taitekohta historiassa, jossa on sekä välttämätöntä että poliittisesti mahdollista vapautua öljystä, hiilestä ja kaasusta. "


        Jussi Halla-aho on alkanut vihertää? Onko se ihan vihannes jo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Korvaavia fossiilisen energian toimittajia tietysti löydetään, kun on pakko löytää, mutta jos ”vihreän siirtymän” on tapahduttava, se tapahtukoon sitten tässä kohdassa, pakon edessä. Tämä on se taitekohta historiassa, jossa on sekä välttämätöntä että poliittisesti mahdollista vapautua öljystä, hiilestä ja kaasusta. "


        Jussi Halla-aho on alkanut vihertää? Onko se ihan vihannes jo?

        Sähköautot kasaan muuten ois hiilivoimalla kun vihreet ei hyväksynut ydinsähkö Sipilän hallituksessa


    • Anonyymi

      Yhtä lailla se karbiidilamppu aikoinaan polttomoottoriautoissa oli tavisten saavuttamattomissa, kuten se autokin.
      Kaikki kuitenkin menee eteenpäin, mutta sinunlaisesi kun vaan eivät halua nähdä omaa nenää pidemmälle. Autotehtaiden siirtyminen pois polttomoottoriautoista on sinulle esimerkki eteenpäin katsomisesta. Ei ole tarkoitus, että kaikilla on sähköauto huomenna, vaikka persujen maalailema kuva onkin sellainen

    • Sen, että led-polttimoiden palamisen vuoksi joutuu vaihtamaan koko umpion, ei tarvitse johtua siitä, että kyseessä on sähköauto. Vastaava systeemi on mahdollista rakentaa myös bensa-autoon, enkä olisi yllättynyt, jos niin on tehtykin. Eihän nykyaikaisiin autoihin saa varaosina umpioiden lasejakaan, vaan jos se menee rikki, pitää ostaa koko umpio.

      Tuollaisia typeriä ratkaisuja nykyajan tekniikassa on paljon, eikä vain autoissa. Pienempiä elektronisia laitteita ei voi tai ainakaan kannata korjauttaa, vaan joutuu ostamaan kokonaan uuden laitteen. Onkohan tv-huoltoliikkeitä enää olemassa Suomessa yhtäkään? Viime vuosituhannen puolella niitä oli jokaisessa kaupungissa useita.

      • Anonyymi

        Kyllä minä ledejä vaihdoin. Vei aikansa löytää samanlaisia, löytyi ensin Saksasta ja sitten USA stakin, Kun haki oikealla tyyppi numerolla niin alkoi olla tarjontaa. Piuhat poikki, tinalla uusi juotos. Hintaakaan tullut kuin muutama kymppi. Uusavuttomia kustaan silmään näissäkin.
        Tuohon Pystyn asiantuntemattomaan kirjoitukseen oikaisen ettei uudet vakio umpiot niin paljoa maksa, alta satanen, normaaleilla H4 polttimoilla. Sähköautoilu pientuloisille onmahdommus, ja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä ledejä vaihdoin. Vei aikansa löytää samanlaisia, löytyi ensin Saksasta ja sitten USA stakin, Kun haki oikealla tyyppi numerolla niin alkoi olla tarjontaa. Piuhat poikki, tinalla uusi juotos. Hintaakaan tullut kuin muutama kymppi. Uusavuttomia kustaan silmään näissäkin.
        Tuohon Pystyn asiantuntemattomaan kirjoitukseen oikaisen ettei uudet vakio umpiot niin paljoa maksa, alta satanen, normaaleilla H4 polttimoilla. Sähköautoilu pientuloisille onmahdommus, ja

        Lähti liian aikaisin... jatkan...
        Niin... sähköautoilu on pienemmille tulon saajille mahdottomuus.
        Sähkö jo maksaa nykyhinnoilla naftaa enemmän, kun dieselautoja 4 litraakin kulutus 100 km. Omakin keskiklutus 3,9, siihen mittarikorjaus, tarkka on 4,1. Sähköä kuluu keskimärin
        20 kW per100 km. Jos katsot sähkön hintoja nyt, päälle siirtomaksu, eipä lyö leiville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähti liian aikaisin... jatkan...
        Niin... sähköautoilu on pienemmille tulon saajille mahdottomuus.
        Sähkö jo maksaa nykyhinnoilla naftaa enemmän, kun dieselautoja 4 litraakin kulutus 100 km. Omakin keskiklutus 3,9, siihen mittarikorjaus, tarkka on 4,1. Sähköä kuluu keskimärin
        20 kW per100 km. Jos katsot sähkön hintoja nyt, päälle siirtomaksu, eipä lyö leiville.

        Transulta tuli ennenaikainen...


      • Anonyymi

        "Eihän nykyaikaisiin autoihin saa varaosina umpioiden lasejakaan, vaan jos se menee rikki, pitää ostaa koko umpio. "

        Mikä sitten on nykyaikainen auto?
        https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/auton-valaistus/umpion-lasit/

        Mutta toisaalta johonkin maailman aikaan autoihin tuskin kannatti erikseen pitää saatavillakaan umpioiden laseja, kun umpiot oli rakenteeltaan yksinkertaisia, pyöreitä ja kaiken lisäksi ne sopi heittämällä autosta toiseen, kunhan vaan tuumakoko oli sama. Esimerksiksi 100A Datsunin ajovaloumpio sopi moneen muuhunkin autoon ja hajottamojen hinnat ei päätä huimanneet.

        Onko tämä sama umpio? Halkaisija millimetreinä, ennen puhuttiin tuumista.
        https://www.topautoosat.fi/auto-merkki/varaosat-nissan/datsun-100-a-e10-blf10/7267/10533/ajovalo-umpio.html


      • Se, että komponenttien korjaamisesta on enenevässä määrin siirrytty komponenttien vaihtoon, ei ole edes uusi ilmiö. Paras tapa puuttua tähän epäkohtaan on EU:n laissäädännön muuttaminen siten, että isompi komponentti voitaisiin korjata myös vaihtamalla yksittäinen vaurioitunut osa siitä. Logistiikkakulut varastointitarpeineen, huollon kustannukset ja piraattiosien markkinaosuudet tosi aiheuttaisivat lisäkuluja, mutta sittenkin: miksi vaihtaa koko auto jos vasemman eturenkaan venttiili vuotaa... vai miten se meni, mutta kuitenkin...


      • Anonyymi
        Aragoni kirjoitti:

        Se, että komponenttien korjaamisesta on enenevässä määrin siirrytty komponenttien vaihtoon, ei ole edes uusi ilmiö. Paras tapa puuttua tähän epäkohtaan on EU:n laissäädännön muuttaminen siten, että isompi komponentti voitaisiin korjata myös vaihtamalla yksittäinen vaurioitunut osa siitä. Logistiikkakulut varastointitarpeineen, huollon kustannukset ja piraattiosien markkinaosuudet tosi aiheuttaisivat lisäkuluja, mutta sittenkin: miksi vaihtaa koko auto jos vasemman eturenkaan venttiili vuotaa... vai miten se meni, mutta kuitenkin...

        Usein se vaan tulee halvemmaksi vaihtaa joku kokonaisuus kuin siihen kokonaisuuteen joku osa.
        Tietenkin jos omaa itse tarvittavan tietotaidon, voi säästää, kun ei tule maksettavaksi korjaamon/huollon työveloitusta. Jos korjaamolla aletaan vaihtaa jotain yksittäistä komponenttia hajonneeseen kokonaisuuteen tuntiveloituksena, se tapauksesta riippuen maksaa niin paljon, ettei se ole kannattavaa. Komponentti voi maksaa kympin, kokonaisuus, johon se kuuluu, voi maksaa kaksisataa, mutta jos et sitä komponenttia itse osaa vaihtaa, sen vaihtaminen siihen vanhaan kokonaisuuteen kustantaa yli kaksisataa. Sitäpaitsi saat sen uuden kokonaisuuden vaihdattamalla samalla kaikki sen sisältämät hilut uusiksi, ei tarvitse olla heti vaihdattamassa jotain seuraavksi särkymässä olevaa osakomponenttia siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Transulta tuli ennenaikainen...

        Ei Transuilla ole rahaa sähköautoihin, heillä liimattuja kukkia ruostuneissa autoissaan. Erikseen sitten eliiti Transut kuten llmarikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eihän nykyaikaisiin autoihin saa varaosina umpioiden lasejakaan, vaan jos se menee rikki, pitää ostaa koko umpio. "

        Mikä sitten on nykyaikainen auto?
        https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/auton-valaistus/umpion-lasit/

        Mutta toisaalta johonkin maailman aikaan autoihin tuskin kannatti erikseen pitää saatavillakaan umpioiden laseja, kun umpiot oli rakenteeltaan yksinkertaisia, pyöreitä ja kaiken lisäksi ne sopi heittämällä autosta toiseen, kunhan vaan tuumakoko oli sama. Esimerksiksi 100A Datsunin ajovaloumpio sopi moneen muuhunkin autoon ja hajottamojen hinnat ei päätä huimanneet.

        Onko tämä sama umpio? Halkaisija millimetreinä, ennen puhuttiin tuumista.
        https://www.topautoosat.fi/auto-merkki/varaosat-nissan/datsun-100-a-e10-blf10/7267/10533/ajovalo-umpio.html

        Nyky umpioissa on periaatteessa heijastin, ns lasi ym samaa kokonaisuutta -muovia.
        Nämä ns lasin suhteen lasia lujempia, ei ole moksiskaan pienestä kiven iskusta, tunttaa vain kivi takaisin. Polykarbonaattia joka keksisttiin aikaa sitten, kirkkauden pitää pitkään, ja voi tummuutta hioa pinnasta jos on tarpeen. Kestävät pitkään varjoisassa säilytyspaikassa. Tai auto ruutuun niin päin ettei keula etelään-länteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein se vaan tulee halvemmaksi vaihtaa joku kokonaisuus kuin siihen kokonaisuuteen joku osa.
        Tietenkin jos omaa itse tarvittavan tietotaidon, voi säästää, kun ei tule maksettavaksi korjaamon/huollon työveloitusta. Jos korjaamolla aletaan vaihtaa jotain yksittäistä komponenttia hajonneeseen kokonaisuuteen tuntiveloituksena, se tapauksesta riippuen maksaa niin paljon, ettei se ole kannattavaa. Komponentti voi maksaa kympin, kokonaisuus, johon se kuuluu, voi maksaa kaksisataa, mutta jos et sitä komponenttia itse osaa vaihtaa, sen vaihtaminen siihen vanhaan kokonaisuuteen kustantaa yli kaksisataa. Sitäpaitsi saat sen uuden kokonaisuuden vaihdattamalla samalla kaikki sen sisältämät hilut uusiksi, ei tarvitse olla heti vaihdattamassa jotain seuraavksi särkymässä olevaa osakomponenttia siihen.

        Riippuu osaamisesta, esim vaihdoin pesukoneeseen muutaman euron päätteen, elektroninen osa jossa kolme sakaraa, on kuin rele joka saa kantavirran jolla ohjaa suurempaa virtaa. Muuta vikaa ei ollut hyvässä 8 kg pesukoneessa.
        Siinä olisi taas tullut jätettä turhan takia, menee kone vielä vuosia.
        Kyllä tulisi satsata vanhaan malliin, ettei koko koneita nakata roskiin.
        esim. tässäkin kohtessa oli helposti otettavissa piirilevy jossa vioittunut pääte oli, sen hain tutun firmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu osaamisesta, esim vaihdoin pesukoneeseen muutaman euron päätteen, elektroninen osa jossa kolme sakaraa, on kuin rele joka saa kantavirran jolla ohjaa suurempaa virtaa. Muuta vikaa ei ollut hyvässä 8 kg pesukoneessa.
        Siinä olisi taas tullut jätettä turhan takia, menee kone vielä vuosia.
        Kyllä tulisi satsata vanhaan malliin, ettei koko koneita nakata roskiin.
        esim. tässäkin kohtessa oli helposti otettavissa piirilevy jossa vioittunut pääte oli, sen hain tutun firmasta.

        Tietenkin riippuu osaamisesta. Ei kai niitä komponenetteja osaamattomat osaa vaihtaa eikä edes löytää viallista komponenttia. Sanoohan tuon nyt järkikin. Mutta osaako kukaan kaikkea? Paitsi itseään kehua, sen taidon hallitsemiseen tuskin tarvitsee kovin suuria oppimääriä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu osaamisesta, esim vaihdoin pesukoneeseen muutaman euron päätteen, elektroninen osa jossa kolme sakaraa, on kuin rele joka saa kantavirran jolla ohjaa suurempaa virtaa. Muuta vikaa ei ollut hyvässä 8 kg pesukoneessa.
        Siinä olisi taas tullut jätettä turhan takia, menee kone vielä vuosia.
        Kyllä tulisi satsata vanhaan malliin, ettei koko koneita nakata roskiin.
        esim. tässäkin kohtessa oli helposti otettavissa piirilevy jossa vioittunut pääte oli, sen hain tutun firmasta.

        Elektroninen osa, jossa kolme sakaraa. Kuin rele, joka saa kantavirran, jolla ohjaa suurempaa virtaa? Mikähän se elektroninen osa oli?
        Oliko siinä emitteri, oliko siinä kollektori, oliko siinä kanta? Oliko se transistori, mutta millainen transistori ja kuka sinulle paikallisti vian olevan siinä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin riippuu osaamisesta. Ei kai niitä komponenetteja osaamattomat osaa vaihtaa eikä edes löytää viallista komponenttia. Sanoohan tuon nyt järkikin. Mutta osaako kukaan kaikkea? Paitsi itseään kehua, sen taidon hallitsemiseen tuskin tarvitsee kovin suuria oppimääriä?

        Kapi on priimus itsensä kehumisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu osaamisesta, esim vaihdoin pesukoneeseen muutaman euron päätteen, elektroninen osa jossa kolme sakaraa, on kuin rele joka saa kantavirran jolla ohjaa suurempaa virtaa. Muuta vikaa ei ollut hyvässä 8 kg pesukoneessa.
        Siinä olisi taas tullut jätettä turhan takia, menee kone vielä vuosia.
        Kyllä tulisi satsata vanhaan malliin, ettei koko koneita nakata roskiin.
        esim. tässäkin kohtessa oli helposti otettavissa piirilevy jossa vioittunut pääte oli, sen hain tutun firmasta.

        Kaikilla ei ole noita "tutun firmoja" ja tuskin sinullakaan ihan joka lähtöön on, joissa opastettaisiin korjaamaan itse? Niillä "tutun firmoillakin" loppuisi työt, jos ne kaikille kertoisivat, kuinka korjata joku mitätön vika.
        Ja kaikilla ei kyllä ole aikaakaan itse korjailla, vaikka osaisivatkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla ei ole noita "tutun firmoja" ja tuskin sinullakaan ihan joka lähtöön on, joissa opastettaisiin korjaamaan itse? Niillä "tutun firmoillakin" loppuisi työt, jos ne kaikille kertoisivat, kuinka korjata joku mitätön vika.
        Ja kaikilla ei kyllä ole aikaakaan itse korjailla, vaikka osaisivatkin.

        Desmond Tutun puulaakifirma opasti apartheidia vastaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu osaamisesta, esim vaihdoin pesukoneeseen muutaman euron päätteen, elektroninen osa jossa kolme sakaraa, on kuin rele joka saa kantavirran jolla ohjaa suurempaa virtaa. Muuta vikaa ei ollut hyvässä 8 kg pesukoneessa.
        Siinä olisi taas tullut jätettä turhan takia, menee kone vielä vuosia.
        Kyllä tulisi satsata vanhaan malliin, ettei koko koneita nakata roskiin.
        esim. tässäkin kohtessa oli helposti otettavissa piirilevy jossa vioittunut pääte oli, sen hain tutun firmasta.

        "muutaman euron päätteen"

        Päätteen?

        Oletko kuullut sitä juttua, kun pesukoneen korjaaja tuli taloon ja vaihtoi muutaman euron osan koneeseen puolessa tunnissa ja veloitti 180 euroa?
        No, et tietenkään ole, kun olet noin omatoiminen ja nerokas. Ja lisäksi sinulla on tutun firma, jossa sinua neuvotaan silloin, kun et itse osaa etkä itse ongelmasta käsitä käytännössä juuri muuta kuin huuli pyöreänä ihmetellä, että nyt ei kone toimi, irrotanpa siitä piirilevyn, jonka yhdessä osasessa on kolme sakaraa, josta et ymmärrä sen enempää kuin että tutun firmassa sanottiin vian olevan siinä, vaihda se.

        Jutun pointti oli se, että se 180 euroa veloittanut työntekijä ei ollut sen asiakkaan tuttu ja se sanoi, ettei se osan vaihto maksa juuri mitään, vaan se, että tietää, mikä osa ja mihin se pitää vaihtaa.
        Tajuatko, vai piirränkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu osaamisesta, esim vaihdoin pesukoneeseen muutaman euron päätteen, elektroninen osa jossa kolme sakaraa, on kuin rele joka saa kantavirran jolla ohjaa suurempaa virtaa. Muuta vikaa ei ollut hyvässä 8 kg pesukoneessa.
        Siinä olisi taas tullut jätettä turhan takia, menee kone vielä vuosia.
        Kyllä tulisi satsata vanhaan malliin, ettei koko koneita nakata roskiin.
        esim. tässäkin kohtessa oli helposti otettavissa piirilevy jossa vioittunut pääte oli, sen hain tutun firmasta.

        Kevytpä on pesukone, 8kg.
        Omassa pesukoneessani on jotain betonijööttejäkin painona muutaman kahdeksan kilogramman verran. Piruuttaanko lienee laitettu ja minulle kilohinnallako myivät, maksoikin enemmän kuin sähköauton valoumpio?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "muutaman euron päätteen"

        Päätteen?

        Oletko kuullut sitä juttua, kun pesukoneen korjaaja tuli taloon ja vaihtoi muutaman euron osan koneeseen puolessa tunnissa ja veloitti 180 euroa?
        No, et tietenkään ole, kun olet noin omatoiminen ja nerokas. Ja lisäksi sinulla on tutun firma, jossa sinua neuvotaan silloin, kun et itse osaa etkä itse ongelmasta käsitä käytännössä juuri muuta kuin huuli pyöreänä ihmetellä, että nyt ei kone toimi, irrotanpa siitä piirilevyn, jonka yhdessä osasessa on kolme sakaraa, josta et ymmärrä sen enempää kuin että tutun firmassa sanottiin vian olevan siinä, vaihda se.

        Jutun pointti oli se, että se 180 euroa veloittanut työntekijä ei ollut sen asiakkaan tuttu ja se sanoi, ettei se osan vaihto maksa juuri mitään, vaan se, että tietää, mikä osa ja mihin se pitää vaihtaa.
        Tajuatko, vai piirränkö?

        Kyllä minä tutun frmasta osan vain hain, en neuvoja sen vaihtamiseen, mittasin jo päätteen ja totesin syyn olevan siinä. Siinä vain kolme jalkaa tinataan piirikorttiin. Koulutukseni on insinööri, ja juuri tällekkin alalle niin ongelmitta tuli kuntoon. Tälläinen ei vaadi mitään avaruus tietämystä, kunhan vikakohta saatu paikannettua, moni asia on paljon vaativampi mm nykyisen mini koon elektroniikan parissa jossa joudutaan isompia kokonaisuuksia vaihtamaan, kun moduuleita vaihdetaan.
        Hömöltä vaikutat, itseppä pääsi kannat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä tutun frmasta osan vain hain, en neuvoja sen vaihtamiseen, mittasin jo päätteen ja totesin syyn olevan siinä. Siinä vain kolme jalkaa tinataan piirikorttiin. Koulutukseni on insinööri, ja juuri tällekkin alalle niin ongelmitta tuli kuntoon. Tälläinen ei vaadi mitään avaruus tietämystä, kunhan vikakohta saatu paikannettua, moni asia on paljon vaativampi mm nykyisen mini koon elektroniikan parissa jossa joudutaan isompia kokonaisuuksia vaihtamaan, kun moduuleita vaihdetaan.
        Hömöltä vaikutat, itseppä pääsi kannat.

        Pesukoneissa ja venäläisissä panssarivaunuissa voi linkousohjelman korjaamiseen hyvinkin riittää , että tinaa piirikorttiin kolme jalkaa, mutta miten käy, kun palataan avausviestin kirjoittaneen ongelmaan eli led-valojen palamiseen Teslassa. Onko pakko vaihtaa koko umpio kalliilla rahalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein se vaan tulee halvemmaksi vaihtaa joku kokonaisuus kuin siihen kokonaisuuteen joku osa.
        Tietenkin jos omaa itse tarvittavan tietotaidon, voi säästää, kun ei tule maksettavaksi korjaamon/huollon työveloitusta. Jos korjaamolla aletaan vaihtaa jotain yksittäistä komponenttia hajonneeseen kokonaisuuteen tuntiveloituksena, se tapauksesta riippuen maksaa niin paljon, ettei se ole kannattavaa. Komponentti voi maksaa kympin, kokonaisuus, johon se kuuluu, voi maksaa kaksisataa, mutta jos et sitä komponenttia itse osaa vaihtaa, sen vaihtaminen siihen vanhaan kokonaisuuteen kustantaa yli kaksisataa. Sitäpaitsi saat sen uuden kokonaisuuden vaihdattamalla samalla kaikki sen sisältämät hilut uusiksi, ei tarvitse olla heti vaihdattamassa jotain seuraavksi särkymässä olevaa osakomponenttia siihen.

        Mutta se ekologia, se ekologia...


      • Anonyymi
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Pesukoneissa ja venäläisissä panssarivaunuissa voi linkousohjelman korjaamiseen hyvinkin riittää , että tinaa piirikorttiin kolme jalkaa, mutta miten käy, kun palataan avausviestin kirjoittaneen ongelmaan eli led-valojen palamiseen Teslassa. Onko pakko vaihtaa koko umpio kalliilla rahalla?

        Ledinauhan voi vaihtaa, samoin ajovalo moduulin erikseen. Se on osaamisesta kiinni.
        Talojakin tehdään omaan käyttöön, ei siinä rakennusfirmaa käytetä. Myös sähkötyöt itse tehdään, ja siihenkin pätee "kun osaataan". Sähköasennus lupa on plakkarissa.
        Sähköautoissa vain on useiden satojen volttien jännitteet ukustoissa ja moottoreissa, se vaatiialan koulututa jo. Umpoissa on normaali 12/24 volttia.


    • Anonyymi

      Härregud.

    • Anonyymi

      Eiköhän se led-valo maksa tavalliseen bensakärryynkin tonnin tai enemmän.

      • Anonyymi

        Valodiodit eli leditkin on kehittyneet aikain saatossa. Kun ne alkoivat yleistyä, ne olivat kalliita, soveltuivat vain pieniksi merkkivaloiksi (koska valoteho puuttui), halutut värit saatiin erivärisillä kumihupuilla (muistatteko?) ledin päällä ja vilkkuva led oli vielä tulevaisuutta.
        Nykyään ledillä valaistaan jo asuntojakin ja käyttökohteet ja käyttökelpoisuus on kasvanut.
        Niin se kehitys etenee, niin se tulee etenemään sähköautojen suhteenkin, vaikka jotkut jäärät vaan jankkaa ja jankkaa vääjäämätöntä kehitystä vastaan, kuka mistäkin syystä, kuka milläkin tavalla ja perusteilla, mutta yhteistä kaikille noille jankkaajille on se, että he ovat jumittuneet jotenkin sellaiseen ajatusmaailmaansa, että mikään ei voi eikä se saa muuttua ja jos se kuitenkin muuttuu, se on itsestänsä perkeleestä lähtöisin.

        Minua huvittaa tuollaiset jäärät ja pyrinkin ihan tarkoituksellisesti siihen, etten päästä huvitukseni tilalle vitutusta, jonka vallassa nuo jäärät vaikuttavat olevan, se ei vaikuta kivalta olotilalta.

        :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valodiodit eli leditkin on kehittyneet aikain saatossa. Kun ne alkoivat yleistyä, ne olivat kalliita, soveltuivat vain pieniksi merkkivaloiksi (koska valoteho puuttui), halutut värit saatiin erivärisillä kumihupuilla (muistatteko?) ledin päällä ja vilkkuva led oli vielä tulevaisuutta.
        Nykyään ledillä valaistaan jo asuntojakin ja käyttökohteet ja käyttökelpoisuus on kasvanut.
        Niin se kehitys etenee, niin se tulee etenemään sähköautojen suhteenkin, vaikka jotkut jäärät vaan jankkaa ja jankkaa vääjäämätöntä kehitystä vastaan, kuka mistäkin syystä, kuka milläkin tavalla ja perusteilla, mutta yhteistä kaikille noille jankkaajille on se, että he ovat jumittuneet jotenkin sellaiseen ajatusmaailmaansa, että mikään ei voi eikä se saa muuttua ja jos se kuitenkin muuttuu, se on itsestänsä perkeleestä lähtöisin.

        Minua huvittaa tuollaiset jäärät ja pyrinkin ihan tarkoituksellisesti siihen, etten päästä huvitukseni tilalle vitutusta, jonka vallassa nuo jäärät vaikuttavat olevan, se ei vaikuta kivalta olotilalta.

        :D

        Nyt käsität väärin. Puhe oli vain ettei lampun palamisesta LED koko umpiota tarvitsisi vaihtaa, kun sen lampuelementinkin voisi vaihtaa ehyeen umpiooon. Mutta, sekin tehty pilaan kun koko LED elementti tulee ja se maksaa. Käytännössä koko umpio tulee.
        Näihin oleviin vaihdetaan vain lamppu, esim H4 maksaa muutamasta eurosta ylöspäin.
        Samaa mallia uusiin LED valoihin kehittää, niin jää jätevuoret siltä osinkin pienemmäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt käsität väärin. Puhe oli vain ettei lampun palamisesta LED koko umpiota tarvitsisi vaihtaa, kun sen lampuelementinkin voisi vaihtaa ehyeen umpiooon. Mutta, sekin tehty pilaan kun koko LED elementti tulee ja se maksaa. Käytännössä koko umpio tulee.
        Näihin oleviin vaihdetaan vain lamppu, esim H4 maksaa muutamasta eurosta ylöspäin.
        Samaa mallia uusiin LED valoihin kehittää, niin jää jätevuoret siltä osinkin pienemmäksi.

        Mitä sitä lamppuja vaihtamaan, jos ne palaa? Valoa kansalle, sanoi kansan valistajakin.


    • Jos siis ledi palaa... vaikea uskoa väittämääsi. Laita väittämäsi perusteeksi linkki, sitten joko uskon tai vastaan linkillä, mistä moinen pimeyden valkaisija löytyy ostamatta koko porolaumaa. Vaikea uskoa, että jos yhdelle porolle tulee hammasmätä, pitäisi vaihtaa koko tokka.

      • Anonyymi

        No, ei kai sen sähköauton ledivalo voi periaatteessa maksaa sen enempää tai vähempää kuin samanlainen härpäke polttomoottoriautossa? Mutta minä en ala asiasta enempää inttämään ja puutuinkin siihen sivusta. Totean omalta osaltani tähän enää, että vain muutos on pysyvää.

        Ja sen verran vielä, ettei persuja koskaan hallitukseen, niin paljon ei saa status quohon muutosta tulla.

        :D


      • Anonyymi

        LED on käytännössä sellainen, ettei se pala koskaan (rikki). Mutta se koskee vain sitä lediä, ei sen ympärille rakennettua elektroniikkaa, joka tarvitaan halvassa työvalaisimessa, ulkovalaisimessa, ihan missä tahansa led-sovelluksessa.
        Paitsi sillä uudenkin ledin saa poltettua rikki, että kytkee sen väärin päin, se kun on DC-jännitteellä toimiva ja tarkka anodeista ja katodeista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, ei kai sen sähköauton ledivalo voi periaatteessa maksaa sen enempää tai vähempää kuin samanlainen härpäke polttomoottoriautossa? Mutta minä en ala asiasta enempää inttämään ja puutuinkin siihen sivusta. Totean omalta osaltani tähän enää, että vain muutos on pysyvää.

        Ja sen verran vielä, ettei persuja koskaan hallitukseen, niin paljon ei saa status quohon muutosta tulla.

        :D

        Kyllä persut kommusnistit ja vihreät voittaa hallituksessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä persut kommusnistit ja vihreät voittaa hallituksessakin.

        Missä hallituksessa persut on?
        Mitä muuten veikkaat Italian vaalitulokseksi ja sen seurauksiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        LED on käytännössä sellainen, ettei se pala koskaan (rikki). Mutta se koskee vain sitä lediä, ei sen ympärille rakennettua elektroniikkaa, joka tarvitaan halvassa työvalaisimessa, ulkovalaisimessa, ihan missä tahansa led-sovelluksessa.
        Paitsi sillä uudenkin ledin saa poltettua rikki, että kytkee sen väärin päin, se kun on DC-jännitteellä toimiva ja tarkka anodeista ja katodeista.

        Nykyisin sama miten laittaa, huomioitu napaisuus, sama kummin päin.
        leditkin himmenee, ettei ne suinkaan ikuisia ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin sama miten laittaa, huomioitu napaisuus, sama kummin päin.
        leditkin himmenee, ettei ne suinkaan ikuisia ole.

        Mutta sepä ei silloin ole enää se se perusledi, kun napaisuus on huomioitu jo siinä ledin ympärille koostetussa elektroniikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sepä ei silloin ole enää se se perusledi, kun napaisuus on huomioitu jo siinä ledin ympärille koostetussa elektroniikassa.

        Höpön löpön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpön löpön

        Menit vähäsanaiseksi?


    • Anonyymi

      Pitää olla kasko niin on sama mitä sähkökinnerin saunalyhty maksaa .

      • Anonyymi

        Ei kasko korvaa palaneita polttimoita, jotka tulleet elämänsä päähän. Nekin on kulutustavaraa, joille jo ennustettu kokein toiminta aika. Paljon pidempi kuin halogeeni lampuilla.


    • Anonyymi

      Kaikki osat niihin paskoihin maksaa maltaita, akusto 10 000-30 000 e ja sitä ei kasko korvaa, hyvä niin. Ilmasto-idiootit köyhtyy.

      • Anonyymi

        Volvo akusto73 000€, mitä kalliimpi akkukin kalliimpi.


      • Anonyymi

        Paska on aina paska. Persua äänestämällä lyö kätensä paskaan.

        Jussistakin on tullut viherpiiperö. Kaljupää on päivittänyt ajatuksiaan, nieleksii nyt punaviherpolkan tahtiin ja silmät menee ristiin ja rastiin entistäkin pahemmin.

        https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008653083.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paska on aina paska. Persua äänestämällä lyö kätensä paskaan.

        Jussistakin on tullut viherpiiperö. Kaljupää on päivittänyt ajatuksiaan, nieleksii nyt punaviherpolkan tahtiin ja silmät menee ristiin ja rastiin entistäkin pahemmin.

        https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008653083.html

        Kaikkiin ne persut lankeaakin uskomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volvo akusto73 000€, mitä kalliimpi akkukin kalliimpi.

        Ei se niin kallis ole.


    • Anonyymi

      Kuulehan aloittaja,miten luulet tämän liittyvän palstan aiheeseen: Suomen Keskusta?

    • Anonyymi

      Persujen maltillisempi siipi tulee uuteen hallitukseen. Persuista lähtee änkyräsiipi omalle tielleen, joilla ei ole tulevaisuutta.

    • Anonyymi

      Kannattaa ostaa bensavehje vanhana .Pari tonni mersuja vaihtelee aina sillo ku vikaa tulee. Ei autohuolia ja halpoja kilometrejä. Palkansaajie autoilut on autoiltu noilla eväillä .Ei sitä umpioita ostella ja huollatella tonneilla . Ku menee rikki jää 50 tonni romuläjä pihaan jota ei huoli enää kukaan ja korjaus maksaa niin paljo että siihen jää ajot.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      36
      3219
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      1965
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      191
      1523
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      128
      1423
    5. 80
      1095
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1084
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      254
      918
    8. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      859
    9. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      90
      763
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      66
      751
    Aihe