Saksa vai ruotsi

Anonyymi

Että kumpi. Kumpikin on aika lähellä suomalaista yhteiskuntaa. Mutta sitten jos verrataan saksaa ja ruotsia on niillä jo melkonen ero. Esim. Johtamiskulttuuri on suomessa ja saksassa hyvin autoritäärinen, mutta ruotsissa sellainen neuvotteleva. Kun katotaan käteisen käyttöö, niin ruotsissahan ei monessa paikassa oo kymeneen vuoteen enää voinu maksaa käteisellä, kun taas saksalaiset käyttää tosi paljon käteistä. Suomi on jossain tällä välillä. Että kumpi on parempi

16

55

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ich bin halb båda från genetiskt arv. Että..

• Talar fröken svenska? Tuo oli repliikki suomalaisella näyttelijällä elokuvassa Titanic. Joku suomalainen esitti elokuvassa ruotsalaista matkustajaa. Oikeastaan sinulle pitäisi olla "Talar fru svenska?" Kyllä se Ruotsi on lähempänä Suomea?

• Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:

Talar fröken svenska? Tuo oli repliikki suomalaisella näyttelijällä elokuvassa Titanic. Joku suomalainen esitti elokuvassa ruotsalaista matkustajaa. Oikeastaan sinulle pitäisi olla "Talar fru svenska?" Kyllä se Ruotsi on lähempänä Suomea?

Paitsi, että geenit poikkeaa merkittävästi toisistaan. Mutta ehkäpä joo. Mä kyllä menisin itse ehkä mielummin Saksaan.

• PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

Paitsi, että geenit poikkeaa merkittävästi toisistaan. Mutta ehkäpä joo. Mä kyllä menisin itse ehkä mielummin Saksaan.

Jospa se Seppo Räty on oikessa - Saksa on p-ska maa? Minä pidän enemmän Ruotisista.

Hyvää viikonloppua! :) Mitä viikonloppuun kuuluu?

Jospa se Seppo Räty on oikessa - Saksa on p-ska maa? Minä pidän enemmän Ruotisista.

Hyvää viikonloppua! :) Mitä viikonloppuun kuuluu?

Kaikki maat on paskoja jonkun mielestä. Ei muitten mielipiteitä kannata kuunnella, vaan itseään. Mua Saksa kiinnostaa maana enemmän, kun ruotti.

Juontuu toki juurineen siihen, että iskän suku on sieltä kotoisin. Olis kiva viettää aikaa niillä seuduilla, vaikka vuosisatoja on mennytkin. Etsiä meidän vanha kylä.

Kohta kauppaan. :)

Kiitos, samoin.

Kaikki maat on paskoja jonkun mielestä. Ei muitten mielipiteitä kannata kuunnella, vaan itseään. Mua Saksa kiinnostaa maana enemmän, kun ruotti.

Juontuu toki juurineen siihen, että iskän suku on sieltä kotoisin. Olis kiva viettää aikaa niillä seuduilla, vaikka vuosisatoja on mennytkin. Etsiä meidän vanha kylä.

Kohta kauppaan. :)

Kiitos, samoin.

PALSTANVALTAAJA: "Juontuu toki juurineen siihen, että iskän suku on sieltä kotoisin. Olis kiva viettää aikaa niillä seuduilla, vaikka vuosisatoja on mennytkin. Etsiä meidän vanha kylä."

Minulla suku on tullut Ruotsiin Saksasta isän puolelta Kustaa Vaasan aikoina 1500-luvulla. Sen jälkeen suku on puhunut monta sataa vuotta ruotsi, joten minä olen kallellaan enemmän Ruotsiin.

Joo, hyvät viikonloput ja toivottavasti kauppareissu oli antoisa! :)

PALSTANVALTAAJA: "Juontuu toki juurineen siihen, että iskän suku on sieltä kotoisin. Olis kiva viettää aikaa niillä seuduilla, vaikka vuosisatoja on mennytkin. Etsiä meidän vanha kylä."

Minulla suku on tullut Ruotsiin Saksasta isän puolelta Kustaa Vaasan aikoina 1500-luvulla. Sen jälkeen suku on puhunut monta sataa vuotta ruotsi, joten minä olen kallellaan enemmän Ruotsiin.

Joo, hyvät viikonloput ja toivottavasti kauppareissu oli antoisa! :)

Niin meilläkin 1600-luvulla tuli Saksasta Suomeen ja avioitui Ruotsalaisten naisten kanssa. Siihin maailman aikaa ruottalaiset oli nk. parempaa väkeä. Ja näin suku ruotsalaistui ja suomenruotsalaistui. Mutta ei se kantaisä ja äiti ole muuksi muuttunut, Saksalaisia olivat ja kuolivat.

Mua kiinnostaa sukujeni historia, koska olenhan osa sitä samaa sukua.

Kohta lähdetään, kun lapset malttaa pukeutua. :)

Niin meilläkin 1600-luvulla tuli Saksasta Suomeen ja avioitui Ruotsalaisten naisten kanssa. Siihin maailman aikaa ruottalaiset oli nk. parempaa väkeä. Ja näin suku ruotsalaistui ja suomenruotsalaistui. Mutta ei se kantaisä ja äiti ole muuksi muuttunut, Saksalaisia olivat ja kuolivat.

Ja haluan, että lapsenikin kuulevat historiaa suvusta, johon hekin kauttani kuuluvat.

Ja haluan, että lapsenikin kuulevat historiaa suvusta, johon hekin kauttani kuuluvat.

Ensi kesänä käydään katsomassa sukuvaakuna ritarihuoneella. On mulla siitä kuva, mutta paikanpäällä nähtynä kaikki on erilaista. Aukeaa erilailla.

Niin ja kantaisä ja äiti jäivät Saksaan vain pojat tulivat Suomeen Ruotsin kuninkaan palvelukseen ja myöhemmin kuningatar Kristiina aateloi nämä miehet menestyksekkäinä sotilasjohtajina. Yksi veli kuoli sodassa, mutta hänen pojille annettiin aatelisuus setänsä kanssa.

• Anonyymi

Ruotsi tietenkin. Suomi on ollut osa Ruotsia yli 600 vuotta.

• Anonyymi

Ennlangti bd. UISA?

• Anonyymi

Mutta jpku tässä yhtälössä mättää, jos suomi ja ruotsi on samanlainen ja suomi ja saksa on samanlainen, mutta saksa ja ruotsi erilainen. Helppohan se teille, jotka sieltä kotosin, niin tietää minne mennä. Mun suku on venäjältä ja sinne en halua mennä.

• Anonyymi

" Mun suku on venäjältä"

Samma här. Pysytään Suomessa.

- Sheena

• Anonyymi

Jag tycker om Sverige (och Österrike).

Suomen johtamiskulttuuri ei ole enää kovinkaan autoritäärinen.

- Sheena

• Anonyymi

Jos tarkoitat, että kumpaan muuttaisin, niin en noista kumpaankaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3005
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2103
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1688
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1540
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1291
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1287
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1206
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe