Suomen vääristävä vaalijärjestelmä uusittava

Anonyymi

Käytössä oleva d´Hondtin laskentatapa tekee sen, että suuresta puolueesta voi alle 2000 ääntä saanut ponnahtaa eduskuntaan ja pienestä voi 10 000 äänelläkin jäädä rannalle!
Lisäksi suuret puolueet saavat aina kannatustaan enemmän paikkoja.
-Miksei valita edustajia vaalipiirin henkilökohtaisen äänimäärän järjestyksessä?
Ranking-lista vaan.

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaalijärjestelmiä on monenlaisia. Kaikilla on omat etunsa ja haittansa.

    • Anonyymi

      Kyllä tuo vähän ongelma on että vaalijärjestelmä suosii suuria puolueita, lisäksi se suosii selvästi maaseutua.

      • Anonyymi

        🤔🤔🤔 Ai miten, kyllä oikeisto hyötyy kaupungeista enemmän. Maalta muuttanut tuntee itsessä niin sitiihmisessi että sortuu siihen 💩


    • Anonyymi

      Ei suomen vaalijärjestelmä ole täydellinen mutta on se parempi kuin ruotsissa käytössä oleva. Poliitikot ovat vain pilanneet politiikan niin että vain täpärästi yli puolet enää äänestää suomessa. Se näkyy esim. kokoomuksen ylisuurena kannatuksena.

    • Ei tietenkään ole vaalijärjestelmämme kaikkien mielestä täydellinen. Vaan kun sen vaalijärjestelmän uudistamisvastuu kaatuu niille, jotka ovat nykyisestä järjestelmästä hyötyneet, niin mitä siinä auttaisi edes kansalaisaloite?

      Nyt on vähän vaikea heti hahmottaa, mitä tarkoittaisi puolueesta riippumatta valita ääniharavat edustajiksi. Puolueiden merkitys vähenisi ja sitten hukkaääniä taitaisi tulla entistä enemmän. Nehän menisivät kaikki äänet hukkaan, mitä annettaisiin niille ehdokkaille, jotka eivät pääsisi läpi.

      • Anonyymi

        Ymmärrän mitä tarkoitat mutta niinhän suurin osa nykyäänistäkin menee tavallaan hukkaan...
        Olisi muuten ihan hyvä että puolueiden merkitys vähenisi, etteivät ne pystyisi paimentamaan edustajia.
        Kansanedustajan tulee noudattaa vain omaatuntoaan.


    • Anonyymi

      Minulla on ongelmaanne ratkaisu - perustakaa suuri ja suosittu puolue.

    • Anonyymi

      Itse vaalijärjestelmä toimii melko hyvin. Mutta vaalien jälkeinen järjestelmä on kuin pohjois koreasta suoraan.

      Edustuksellisen parlamentarismin perimmäinen tarkoitus on muodostaa hallituskokoonpano eniten ääniä saaneiden puolueiden kesken koska silloin kansan tahto tulee parhaiten täyttyneeksi.

      Miten se meneekään Suomessa? Viime vaalien jälkeen demarit suurimpana (nipin napin) puolueena keräsi hallituskokoonpanon kaiken maailman silppuhuorapuolueista, että saatiin eduskunta enemmistö hallituksen taakse. Tuliko kansan tahto siinä täyttyneeksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      188
      4386
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      116
      2764
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2254
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2215
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1942
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1516
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      113
      1424
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1352
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1180
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1071
    Aihe