"Suojatietä lähestyttäessä peräti neljäsosalla ylinopeutta oli yli 11 km/h."
https://www.is.fi/autot/art-2000009066358.html
Suojatielle ajetaan tuntuvalla ylinopeudella
43
94
Vastaukset
- Anonyymi
Hei herätys.
Luitko juttua.
Siinä puhutaan 30kmh alueista.
Ne on enimmäkseen vain kiusantekoa.- Anonyymi
Herää itse. Nopeusrajoitukset ovat voimassa aina, oli sitten kyseessä 30 km/h, 60 km/h tai 120 km/h.
- Anonyymi
No mä koetin niin 40 alueella kun ei ollut töyssyjä pystyi pitää yli 80 vauhtia koko kylän läpi.
- Anonyymi
Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy, kuuluu sanonta. Joskus tulee kuitenkin mieleen, että kyllä se kehitysvammakin on joihinkin jollain konstin tarttunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy, kuuluu sanonta. Joskus tulee kuitenkin mieleen, että kyllä se kehitysvammakin on joihinkin jollain konstin tarttunut.
No voi se olla mutta ei se onneksi ajonopeutta laske
- Anonyymi
Hyvin tarkoitushakuinen lehtiuutinen taas kerran. Pohdinta pitäisi aloittaa siitä, onko nopeusrajoituksen taso oikea, jos niin moni sitä ei noudata. Oma mielipiteeni on, että useimmissa tapauksissa rajoitus on aivan liian matala. Ihmeellistä on sekin, että paikassa missä nyt on rajoitus 30 km/h, saattoi vielä muutama vuosi sitten olla 50...60 km/h. Tämän lisäksi on rakennettu erilliset kevyen liikenteen väylät ym. turvasuutta lisäävää. Nämä matalat rajoitukset näyttäisivät olevan tarkoitushakuisia ja osana autovihamielistä liikennepolitiikkaa.
- Anonyymi
Vai että noudattamatta jättäminen ja noudattamisen taso kertoo sen, onko jokin asia kunnossa tai sopivalla tasolla. Heh...
Mitä enemmän porukkaa ja mitä tiiviimpää liikenne on, niin sen matalammat nopeudet otetaan käyttöön. Näin se maailman ihmismäärän kasvaessa muuttuu. Matalat rajoitukset ovat usein sellaisissa kohdissa, jossa liikkuu paljon jalankulkijoita ja varsinkin lapsia, kuten esim. tarhojen, koulujen ja vastaavien paikkojen läheisyydessä.
Nykyisen tieliikennelain lakiesityksessä lukee mm. seuraavaa:
"Lähtökohtaisesti tienkäyttäjäryhmien oikeuksia liikenteessä tulisi yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan tarkastella mahdollisimman tasapuolisesti. Tämä tarkoittaa, että moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajien oikeuksia ei tulisi rajoittaa esimerkiksi erityisin väistämis- tai huolellisuusvelvollisuuksin, ellei rajoituksella saavuteta vastaavan suuruista hyötyä jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden turvallisuudelle. Yleensä näin voidaan katsoa olevan. Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille.
Oikeutta liikkua vapaasti rajoitetaan. Rajaton liikkumisvapaus johtaisi siihen, että liikenteen heikoimpien tienkäyttäjien oikeudet eivät toteutuisi tyydyttävästi edistävällä tavalla. Tästä syystä on hyväksytty liikenteen heikoimpien ryhmiä kohtelu muista ryhmistä poikkeavalla tavalla sallimalla heille erityiskohtelua esimerkiksi huolellisuuden arvioinnissa, sekä asettamalla moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan."
Lakiesityksestä voi lukea lain periaatteista ja lakipykälien perustelut. Suosittelen tutustumaan. - Anonyymi
Sinun mielipiteesi on vain sinun mielipiteesi. Sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai että noudattamatta jättäminen ja noudattamisen taso kertoo sen, onko jokin asia kunnossa tai sopivalla tasolla. Heh...
Mitä enemmän porukkaa ja mitä tiiviimpää liikenne on, niin sen matalammat nopeudet otetaan käyttöön. Näin se maailman ihmismäärän kasvaessa muuttuu. Matalat rajoitukset ovat usein sellaisissa kohdissa, jossa liikkuu paljon jalankulkijoita ja varsinkin lapsia, kuten esim. tarhojen, koulujen ja vastaavien paikkojen läheisyydessä.
Nykyisen tieliikennelain lakiesityksessä lukee mm. seuraavaa:
"Lähtökohtaisesti tienkäyttäjäryhmien oikeuksia liikenteessä tulisi yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan tarkastella mahdollisimman tasapuolisesti. Tämä tarkoittaa, että moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajien oikeuksia ei tulisi rajoittaa esimerkiksi erityisin väistämis- tai huolellisuusvelvollisuuksin, ellei rajoituksella saavuteta vastaavan suuruista hyötyä jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden turvallisuudelle. Yleensä näin voidaan katsoa olevan. Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille.
Oikeutta liikkua vapaasti rajoitetaan. Rajaton liikkumisvapaus johtaisi siihen, että liikenteen heikoimpien tienkäyttäjien oikeudet eivät toteutuisi tyydyttävästi edistävällä tavalla. Tästä syystä on hyväksytty liikenteen heikoimpien ryhmiä kohtelu muista ryhmistä poikkeavalla tavalla sallimalla heille erityiskohtelua esimerkiksi huolellisuuden arvioinnissa, sekä asettamalla moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan."
Lakiesityksestä voi lukea lain periaatteista ja lakipykälien perustelut. Suosittelen tutustumaan.Varsin totta se on , ettei nykyinen taso ole oikealla tasolla
Sama koskee tuota nykyisen tieliikennelain lakiesityksessä väärin ymmärtämääsi ryhmien erityiskohtelusta, jota laissa ei kuitenkaan ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varsin totta se on , ettei nykyinen taso ole oikealla tasolla
Sama koskee tuota nykyisen tieliikennelain lakiesityksessä väärin ymmärtämääsi ryhmien erityiskohtelusta, jota laissa ei kuitenkaan ole.Onhan "erityiskohtelu" tieliikennelaissa monesta pykälästä havaittavissa. Ihan vain esimerkin vuoksi voi mainita vaikkapa 18 §, 27 § ja 29 §.
- Anonyymi
Pitäisi kai sitten laittaa korkeammiksi niitä möykkyjä, hidasteita teihin, metrin korkeankin laittaa niin ei mene kuin panssarivauna s3en yli :D
- Anonyymi
Tehokkain keino lisätä turvallisuutta olisi rakentaa suojatiet sellaisiksi, että pyörällä tai laudalla ei olisi lainkaan mahdollista ajaa suojatielle. Eteneminen suojatielle pitäisi olla mahdollista vain jalan. Tämä lisäisi turvallisuutta selvästi enemmän kuin näpertely nopeusrajoitusten kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tehokkain keino lisätä turvallisuutta olisi rakentaa suojatiet sellaisiksi, että pyörällä tai laudalla ei olisi lainkaan mahdollista ajaa suojatielle. Eteneminen suojatielle pitäisi olla mahdollista vain jalan. Tämä lisäisi turvallisuutta selvästi enemmän kuin näpertely nopeusrajoitusten kanssa.
Etpä voisi enemmän oikeassa olla. Kerrankin varsin oikeassa oleva kommentti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tehokkain keino lisätä turvallisuutta olisi rakentaa suojatiet sellaisiksi, että pyörällä tai laudalla ei olisi lainkaan mahdollista ajaa suojatielle. Eteneminen suojatielle pitäisi olla mahdollista vain jalan. Tämä lisäisi turvallisuutta selvästi enemmän kuin näpertely nopeusrajoitusten kanssa.
Kyllä. Sitten ei enää yksikään kävelijä jäisi koskaan auton alle suojatiellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tehokkain keino lisätä turvallisuutta olisi rakentaa suojatiet sellaisiksi, että pyörällä tai laudalla ei olisi lainkaan mahdollista ajaa suojatielle. Eteneminen suojatielle pitäisi olla mahdollista vain jalan. Tämä lisäisi turvallisuutta selvästi enemmän kuin näpertely nopeusrajoitusten kanssa.
Monessa paikkaa on suojatien lisäksi myös pyörätien jatke täysin samassa kohtaa suojatien kanssa. Lisäksi kääntyvä auto väistää risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tehokkain keino lisätä turvallisuutta olisi rakentaa suojatiet sellaisiksi, että pyörällä tai laudalla ei olisi lainkaan mahdollista ajaa suojatielle. Eteneminen suojatielle pitäisi olla mahdollista vain jalan. Tämä lisäisi turvallisuutta selvästi enemmän kuin näpertely nopeusrajoitusten kanssa.
"Tehokkain keino lisätä turvallisuutta olisi rakentaa suojatiet sellaisiksi, että pyörällä tai laudalla ei olisi lainkaan mahdollista ajaa suojatielle"
Miten tuo käytännössä onnistuisi vaikeuttamatta ajoradalla kuljevaa liikennettä?
Jos suojatietä korotetaan esim. puolitoista metriä ylöspäin, jotta sinne pääsee vain jalankulkija portaita pitkin, niin miten autoilijat pystyvät sen jälkeen ylittämään suojatien? Pyöräilijöiden pääsy suojatielle kyllä estyisi tehokkaasti, mikä on päätavoitteesi. Jalankulkijat eivät kuitenkaan jaksaisi kiivetä portaita pitkin ylös päästäkseen korotetulle suojatielle ja alkaisivat sitten ylittää tietä suojatien vierestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tehokkain keino lisätä turvallisuutta olisi rakentaa suojatiet sellaisiksi, että pyörällä tai laudalla ei olisi lainkaan mahdollista ajaa suojatielle"
Miten tuo käytännössä onnistuisi vaikeuttamatta ajoradalla kuljevaa liikennettä?
Jos suojatietä korotetaan esim. puolitoista metriä ylöspäin, jotta sinne pääsee vain jalankulkija portaita pitkin, niin miten autoilijat pystyvät sen jälkeen ylittämään suojatien? Pyöräilijöiden pääsy suojatielle kyllä estyisi tehokkaasti, mikä on päätavoitteesi. Jalankulkijat eivät kuitenkaan jaksaisi kiivetä portaita pitkin ylös päästäkseen korotetulle suojatielle ja alkaisivat sitten ylittää tietä suojatien vierestä.Estää pyöräily kokonaan ei ole oikea keino, koska ajoradan saa lain mukaan ylittää pyöräilemällä suojatien yli.
Hidastaminen on sitten eri asia. Tässä on yksi tapa nähtävissä (ei kenties hyvä).
https://goo.gl/maps/5PoocFzhYwhZtxq77
Melkoinen sumppu tuo takuulla on, kun pyöräilijöitä ja jalankulkijoita tuossa ahtaassa välissä liikkuu yhtä-aikaa. Hidastaa toki varmasti kaikkien etenemistä.
- Anonyymi
Millainen on tuntuva ylinopeus ??
- Anonyymi
Liikennemerkit on vaan ohjeistusta niille ketkä ei muuten osaa liikkua.
Ikinä oikein ymmärtänyt miten merkki voi kertoa sujuvan ja miellyttävän nopeuden edetä?
Sama on punaiset liikennevalot, miten ne voi tietää että kannattaa odottaa yksin tyhjässä risteyksessä vihreän vaihtumista?
Liikennesäännöt on rikkomista varten- Anonyymi
Mikään laki ei estä ihmisiä olemasta idiootteja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikään laki ei estä ihmisiä olemasta idiootteja.
No sellaista se on…. Eipä tuolla liikenteessä olla kavereita etsimässä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sellaista se on…. Eipä tuolla liikenteessä olla kavereita etsimässä
Ei kenties olla, mutta siellä ollaan kuitenkin vastuussa myös muiden hengestä ja terveydestä, eikä pelkästään omasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kenties olla, mutta siellä ollaan kuitenkin vastuussa myös muiden hengestä ja terveydestä, eikä pelkästään omasta.
" mutta siellä ollaan kuitenkin vastuussa myös muiden hengestä ja terveydestä,"
Ja kissan viikset, muiden toimintaan ei voi vaikuttaa, oma napa se on kaikilla lähinnä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" mutta siellä ollaan kuitenkin vastuussa myös muiden hengestä ja terveydestä,"
Ja kissan viikset, muiden toimintaan ei voi vaikuttaa, oma napa se on kaikilla lähinnä.Muiden toimintaan ei voi vaikuttaa, mutta se tulee huomioida. Tähän velvoittaa tieliikennelaki. Jos ei kykene, niin on syytä välttää liikennettä ja jättää ajoneuvon kuljettajan hommat muiden tehtäväksi.
- Anonyymi
Pari vuotta sitten tuollaisessa kohdassa oli 40 km/h rajoitus ja silloin oltaisiin oltu onnellisia, mikäli siinä olisi juuri sitä vauhtia, jota siinä nyt ajettiin. 10 vuotta siitä vielä taaksepäin ja olisi todettu että koulun läheisyydessä autoilijat alensivat nopeuden jopa alle taajamanopeuden....
- Anonyymi
Minusta tärkein syy nopeusrajoitusten väheksymiseen on niiden kokema inflaatio. Aikaisemmin taajamanopeus oli pääosin 50 km/h ja vain todella vaarallisiin paikkoihin laitettiin tätä alhaisempi rajoitus. Tällä hetkellä näitä 40 ja 30 km/h rajoituksia on aivan liikaa ja siksi ne ovat menettäneet merkityksensä. Aikaisemmin jokainen autoilija ymmärsi, että alempi rajoitus tarkoitti erityisen vaarallista paikkaa, mutta nyt ei enää ole näin. Rajoituksista päättävien pitäisikin käyttää erityisen tarkkaa harkintaa päättäessään näistä mateluvauhtisista rajoituksista.
- Anonyymi
Eiköhän suurin syy noihin 40 km/h aluerajoituksiin ole 1.1.1999 voimaan tullut liikenne- ja viestintäministeriön päätös;
Merkki 161. Tienristeys
...
Taajamassa olevalla tiellä, jolla nopeusrajoitus on 50 km/h tai korkeampi, risteyksestä on varoitettava erikseen merkillä 161, ellei risteäville teille ole asetettu väistämisvelvollisuutta osoittavaa merkkiä 231 tai 232 taikka väistämisvelvollisuus perustu tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin säännökseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän suurin syy noihin 40 km/h aluerajoituksiin ole 1.1.1999 voimaan tullut liikenne- ja viestintäministeriön päätös;
Merkki 161. Tienristeys
...
Taajamassa olevalla tiellä, jolla nopeusrajoitus on 50 km/h tai korkeampi, risteyksestä on varoitettava erikseen merkillä 161, ellei risteäville teille ole asetettu väistämisvelvollisuutta osoittavaa merkkiä 231 tai 232 taikka väistämisvelvollisuus perustu tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin säännökseen.Tämä mainitsema liikenne- ja viestintäministeriön päätös tehtiin siksi, että saatiin nopeusrajoituksia laskettua suurilla alueilla neljäänkymppiin. Ministeriö oli omasta mielestään nokkela, mutta tällä päätöksellään tehtiin suuri karhunpalvelus liikenneturvallisuudelle. Tällaiset päätökset ovat juuri niitä, minkä vuoksi autoilijat eivät nopeusrajoituksia tällä hetkellä juurikaan kunnioita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä mainitsema liikenne- ja viestintäministeriön päätös tehtiin siksi, että saatiin nopeusrajoituksia laskettua suurilla alueilla neljäänkymppiin. Ministeriö oli omasta mielestään nokkela, mutta tällä päätöksellään tehtiin suuri karhunpalvelus liikenneturvallisuudelle. Tällaiset päätökset ovat juuri niitä, minkä vuoksi autoilijat eivät nopeusrajoituksia tällä hetkellä juurikaan kunnioita.
Kyseessä on pelkkä asennevirhe, kun ei rajoituksien mukaan kykene ajamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä on pelkkä asennevirhe, kun ei rajoituksien mukaan kykene ajamaan.
Sinä voit työntää sen asennevirheen prrsseseessi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä on pelkkä asennevirhe, kun ei rajoituksien mukaan kykene ajamaan.
No onneks ei enempää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onneks ei enempää
Asennevamma on usein ihan riittävä vamma aiheuttamaan vaaraa ja haittaa.
- Anonyymi
Selkeintä olisi että autoilijoiden pitäisi pysähtyä suojatien eteen samoin kuten stop-merkin eteenkin. Kun on varmistunut ettei vaaraa ole, voisi jatkaa matkaa. Kamerat suojatietä kuvaamaan ja sakko kotiin reksiterinumeron perusteella niille jotka eivät pysähdy.
- Anonyymi
Selkeintä olisi, jos suojatiet rakennettaisiin niin, että pyörällä ajamalla tai laudalla ei olisi mahdollista syöksyä suojatielle autojen eteen. Edellä mainittuihin välineisiin siru ja mahdollisissa rikkomustapauksissa lasku omistajalle perässä. Liikenneturvallisuus kohenisi suurin harppauksin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selkeintä olisi, jos suojatiet rakennettaisiin niin, että pyörällä ajamalla tai laudalla ei olisi mahdollista syöksyä suojatielle autojen eteen. Edellä mainittuihin välineisiin siru ja mahdollisissa rikkomustapauksissa lasku omistajalle perässä. Liikenneturvallisuus kohenisi suurin harppauksin.
On kyllä kumma juttu, ettei tuota ole tehty jo. Ajatus kun kuitenkin on neroudessaan ihan omaa luokkaansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kyllä kumma juttu, ettei tuota ole tehty jo. Ajatus kun kuitenkin on neroudessaan ihan omaa luokkaansa.
Aika usein on suojatien lisäksi samassa kohtaa myös pyörätien jatke. Näissä tapauksissa ei ainakaan saa olla mitään esteitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika usein on suojatien lisäksi samassa kohtaa myös pyörätien jatke. Näissä tapauksissa ei ainakaan saa olla mitään esteitä.
Noissa tapauksissa sitten pyöräilijälle stop merkki ennen pyörätien jatketta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noissa tapauksissa sitten pyöräilijälle stop merkki ennen pyörätien jatketta.
Menee toisin päin. Pyörätien jatke tarkoittaa nykyisen lain mukaan sitä, että ajoradalla on se väistämisvelvollisuus tilanteessa. Pyörätien jatke merkitään nykyään vain silloin, kun väistämisvelvollisuus on ajoradan liikenteelle osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7 ennen sitä suojatietä/pyörätien jatketta.
Väärin merkittyjä pyörätien jatketa on kuitenkin valitettavasti vielä, joita ei ole korjattu nykyisen lain mukaisiksi. Voi siis olla pyörätien jatkeen tiemaalaus, vaikka ajoradan liikenteellä ei ole väistämisvelvollisuutta. Vaaran paikka tällainen ja tarkkana pitää olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selkeintä olisi, jos suojatiet rakennettaisiin niin, että pyörällä ajamalla tai laudalla ei olisi mahdollista syöksyä suojatielle autojen eteen. Edellä mainittuihin välineisiin siru ja mahdollisissa rikkomustapauksissa lasku omistajalle perässä. Liikenneturvallisuus kohenisi suurin harppauksin.
Eritasoristeykset joka paikkaan, kevyelle liikenteelle tunneli ajoradan alitse tai silta ylitse. Portailla varustettuna tietenkin ettei pyörät ja laudat pääse terrorisoimaan kävelijöitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eritasoristeykset joka paikkaan, kevyelle liikenteelle tunneli ajoradan alitse tai silta ylitse. Portailla varustettuna tietenkin ettei pyörät ja laudat pääse terrorisoimaan kävelijöitä.
Paljon parempi olisi ratkaisu, jossa autot nostetaan nosturilla suojaten toiselle puolelle.
- Anonyymi
Tarkoittaako nopeus suojatietä lähestyttäessä samaa kuin nopeus suojatiellä?
- Anonyymi
Sitä ei tiedä, mitä toimittajat kirjoituksillaan milloinkin tarkoittavat.
Tieliikennelaki sen sijaan määrittää asian aika selkeästi "Ajoneuvon ajaminen suojatien yli" pykälässä. "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä ei tiedä, mitä toimittajat kirjoituksillaan milloinkin tarkoittavat.
Tieliikennelaki sen sijaan määrittää asian aika selkeästi "Ajoneuvon ajaminen suojatien yli" pykälässä. "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."Tuohan toteutuu hyvin myös 41 km/h nopeudella lähestyen, ellei suojatien eteen ole laitettu esteitä näkyvyydelle. Kuitenkin nopeusrajoituksen ollessa 30 silloin lähestyttäisiin suojatietä jo tuolla tuntuvalla ylinopeudella. Jossainhan rajoitus on jo 20 km/h, siellä sitä vasta kaahataankin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631463Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681274Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä261271Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151144- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171009Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241002- 42949
- 72915
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että272913