Työn pitäisi jollain tavalla parantaa omaa arkea, ei kuormittaa sitä. Jos on stressiä töissä tai muuten työilmapiiri on epämiellyttävä, niin kannattaa ottaa heti lopputili. On olemassa hyviäkin työpaikkoja, joista voi valita.
Varsinkin taksialalla on jatkuva pula osaavista kuljettajista, joten voit sanella omat ehtosi. Työsopimukseen kannattaa kirjata omat vaatimukset palkasta, työajoista, tavanomaisista eduista, kuten lounas, kuntosali, työmatkojen korvaukset, lastenhoito jne.
Kannattaa myös kirjata työvaatetuksen hoito. Esim. siten että työnantaja pesee vaatteesi ja kiillottaa kenkäsi, jokaisen työvuoron jälkeen, sekä laittaa työvälineet kuntoon, eli vähintään puhdistaa auton päältä ja sisältä.
Toinen vaihtoehto on, että veloitat työvaatteiden hoidosta ja pesusta. Muista silloin myös merkitä mahdolliset ylityötunnit.
Tavanomainen vaihtoehto toimivissa yrityksissa on, että työvuoron jälkeen vaatteet heitetään jenkilöstötilojen likavaatekoriin. Henkilöstötilat ovat lakisääteiset kaikissa yrityksissä, joissa on työntekijä. Katso työsuojelun sivuilta niiden minimivaatimukset.
https://www.tyosuojelu.fi/tyoolot/tyoymparisto/henkilostotilat
Työn kuuluu parantaa arkea, ei kuormittaa sitä
10
77
Vastaukset
- Anonyymi
Aina on mietityttänyt tuo määritelmä "hyvistä kuljettajista". Mikä se sellainen edes on? Onko se kuski joka ajaa 1000e kassaa hiljaisinakin aikoina, mutta kaahaa, on mulkku ja 3kk välein auto paskaksi. Vai sellainen joka ajaa keskiarvokassaa, ajaa turvallisesti sekä saa kehuja asiakkailta.
Hyvän kuljettajan määritelmä taitaa olla vain se, että istuu hiljaiset yöt kitisemättä tolpalla tienaten 5e/h.- Anonyymi
Hyvä kuljettaja ei oleskele tolpalla. Hyvä kuljettaja ei myöskään tuhlaa työaikaa ja elämäänsä tekemällä "tuottamattomia vuoroja", päivystämällä tyhjiä katuja välitysyhtiöiden suosittelemissa vuoroissa. Ne ovat muinaisjäänne viime vuosikymmeneltä. Jos välitysyhtiö haluaa päivystystä, niin siitä on autoilijan tietenkin laskutettava tuntiveloitus välitysyhtiöltä. Tietenkin autoilijana voi olla typeryskin, joka tarjoaa ilmaista työtä alustatalouksille eli välitysyhtiöille.
Hyvä kuljettaja ajaa silloin, kun on kysyntää, muut ajat hän viettää vapaata ja pitää huolta itsestään. Samat arvot koskettavat hyvää työnantajaa. Vain tyhmä ja osaamaton työnantaja laittaa työntekijän tuottamattomiin vuoroihin. Silloin työntekijä lopettaa, ainoastaan työnantajan tyhmyyden vuoksi. Vuoroja, joissa tulot ovat alle 40€/h ei voi ajaa, koska silloin kukaan ei saa tarpeeksi palkkaa. Riittävä tuntilaskutus on hyvän kuljettajan kuin myös hyvän työnantajan tunnusmerkki. Niissä kun ei ole oikeastaan mitään eroa taksialalla. Molemmat ovat välitysyhtiöiden renkejä, ilman omia sopimuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kuljettaja ei oleskele tolpalla. Hyvä kuljettaja ei myöskään tuhlaa työaikaa ja elämäänsä tekemällä "tuottamattomia vuoroja", päivystämällä tyhjiä katuja välitysyhtiöiden suosittelemissa vuoroissa. Ne ovat muinaisjäänne viime vuosikymmeneltä. Jos välitysyhtiö haluaa päivystystä, niin siitä on autoilijan tietenkin laskutettava tuntiveloitus välitysyhtiöltä. Tietenkin autoilijana voi olla typeryskin, joka tarjoaa ilmaista työtä alustatalouksille eli välitysyhtiöille.
Hyvä kuljettaja ajaa silloin, kun on kysyntää, muut ajat hän viettää vapaata ja pitää huolta itsestään. Samat arvot koskettavat hyvää työnantajaa. Vain tyhmä ja osaamaton työnantaja laittaa työntekijän tuottamattomiin vuoroihin. Silloin työntekijä lopettaa, ainoastaan työnantajan tyhmyyden vuoksi. Vuoroja, joissa tulot ovat alle 40€/h ei voi ajaa, koska silloin kukaan ei saa tarpeeksi palkkaa. Riittävä tuntilaskutus on hyvän kuljettajan kuin myös hyvän työnantajan tunnusmerkki. Niissä kun ei ole oikeastaan mitään eroa taksialalla. Molemmat ovat välitysyhtiöiden renkejä, ilman omia sopimuksia.Hyvä kuljettaja ei aja kelan paskakyytejä.
- Anonyymi
Oletko kokeillut seniorihoivaa? Se auttaa ahdistukseen.
- Anonyymi
Joo, mutta ei sieltäkään tule asiakkaita kyyditettäväksi.
- Anonyymi
Hyvässä työpaikassa kaiken ytimessä on luottamus: kokemus siitä, että työntekijä luottaa johtoon ja johto toimii rehellisesti ja luotettavasti. Luottamusta rakennetaan ylhäältä alaspäin omalla esimerkillä. Hyvissä työpaikoissa myös kommunikointi on avointa, eikä se tule vain ylhäältä alaspäin vaan on vuorovaikutteista ja keskustelevaa.
Lyhyesti, taksialalla ei ole ainuttakaan hyvää työpaikkaa. Kannattaa ryhtyä vaikka sairaanhoitajaksi, joilla on helppo ja rento työ, sekä hyvä palkka etuineen ja pitkät lomat. - Anonyymi
EI taksi ole mikään työpaikka! Kuljettaja on myös yrittäjä niinkuin autoilijakin!
- Anonyymi
Työ parantaa arkea sillä tavalla, että siitä saa palkkaa. Kuormittaahan se kyllä myös väistämättä, ihan jo vapaa-ajan menetyksenkin kautta, ja usein työhön kuuluu myös jonkinlaisia suoritteita, joita tehdään palkan vastineeksi. Noiden suoritteiden arvon on oltava työnantajalle suurempi kuin työntekijän palkkaamisesta aiheutuvat kulut kaikkine sivukuluineen. Työstä maksettavan palkan on oltava suurempi kuin työntekijälle aiheutuvan kuormituksen arvo verrattuna joutilaana loikoiluun. Työntekijän kuormituksen arvo on suurelta osin työntekijän omakohtaisen kokemuksen kautta määrittyvä asia.
- Anonyymi
Toisin sanoen esim. yöllä päivystys taksissa on usein 0 euroa, kuormituksen arvo on kuitenkin suurempi kuin kotona joutilaana loikoilu !
- Anonyymi
Jos on päätynyt taksiammattiin, terveyden vaarantumista on hyvin vaikea välttää:
Ks. seuraavasta linkistä kuljettajan työ diabetesriskin kannalta
https://www.iltalehti.fi/diabetes/a/2579ca0b-7293-4108-bdf2-4f21039da7a5
Seuraavassa artikkelissa kirjoitetaan alhaisen tulotason vaikutusta terveyteen ja hyvinvointiin. Alla katkelma artikkelista:
”Sosioekonominen asema on hyvin keskeinen tekijä ihmisten terveydessä ja hyvinvoinnissa. Jos on alhainen koulutus, raskas ammatti, pienet tulot ja työttömyyttä, se usein kumuloituu ja vaikuttaa myös terveyskäyttäytymiseen”, Jousilahti sanoo.
Artikkeli kokonaisuudessaan avautuu seuraavasta linkistä:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009038642.html?share=3096bf7ca0ee96e494ac5c1f91395a8e
Taksiammatissa olevien terveyttä voitaneen verrata Suomen sairastavimman hyvinvointialueen, Pohjois-Savon asukkaiden asemaan.
Eli yhteenvetona: Jos haluat myydä terveytesi pikkurahalla, hakeudu taksialalle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Cynthia Woods
😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 Nymfomaani -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�214861Aimee Dvorak
😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 Nymfomaani -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋03059Molly Graham
😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 Nymfomaani -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️03055Rachelle Reynolds
😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 Nymfomaani -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️03055Becky Steele
🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 Nymfomaani -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️03055Allison Queen
🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ Nymfomaani -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞03054Pamela Orr
😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 Nymfomaani -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞03054Lakeisha Coleman
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 Nymfomaani -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞03050Stephanie Love
😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ Nymfomaani -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️03046Nancy Taylor
😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ Nymfomaani -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋03044