Rouhijat häpeään!

Anonyymi

Nyt alkaa pääkaupunkiseudulla kampanja nasta rouhijoiden siirtymiseksi kitkoihin.. Nastarouhioiden aiheutamien haittojen takia. Pöly ja kuluminen.

57

333

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten käy nastainisijöiden virneelle nyt?

    • Anonyymi

      Vaihdan juuri uusiin nastarenkaisiin kitkat. Melko uudet nekin. Syy on se että kitkoilla on vaarallista. Autoilijoilta otetaan rahaa niin paljon että tiet voidaan päällystää 2-3x vuodessa. Joten aloittaja: haista paska.

      • Anonyymi

        Ajeletko nyt alepan kassi päässä halveksittuna?
        Nastoissa olisi oikea aihe,näille kadulla istujille!


      • Anonyymi

        Itse ajan talven liukkailla keleillä nastarenkailla.

        En kuitenkaan kuulu niihin idiootteihin, jotka ajavat nastarenkailla esim. elo-syyskuussa (jollei syyskuussa satu sellainen poikkeuksellinen sää, joka edellyttäisi nastarenkaiden käyttöä. Toki sellaisia sattuu harvemmin kuin kerran 10:ssä vuodessa).

        Siis kevään viimeisten jäiden sulamisen jälkeen on aihetta vaihtaa kesärenkaat, ja ne vaihdetaan nastarenkaisiin vasta sitten, kun sääolosuhteet sitä edellyttävät.

        Toki asiaa mutkistaa se, että poliisilla tuntuu olevan oma tulkintatapansa siitä, milloin "sääolosuhteet sitä edellyttävät".

        Siis poliisin mielestä: jos jollain pikkutiellä (jota itse et ole ajanut etkä aio ajaa) on jäätä tien pinnassa, niin ilmeisesti poliisin mielestä ainakin 20 km säteellä tuosta on käytettävä talvirenkaita. Tuleeko siis kesärenkailla ajamisesta sakot, jos ei aja niillä kesärenkailla jäisillä teillä, mutta jostain pikkutieltä 20 km päässä kohdasta, missä poliisi sinut pysäyttää ja suorittaa renkaisiin kohdistuvaa liikennevalvontaa, saattaa jäisiä teitä löytyä ?

        Jotkut tosin väittävät, että kesärengas ei toimi oikein alle +5 °C lämpötiloissa.

        Pitääkö siis kesärenkaat vaihtaa talvirenkaisiin, kun lämpötila alittaa +5 °C ?

        Asia on sikäli ajankohtainen, että itse katsoin eilen ulkolämpömittaria, ja se näytti +4,8 °C.

        Yleensä ei kai ole tapana vaihtaa varsinkaan nastarenkaita jo lokakuun alussa, kun jäätäkään ei missään näy.

        Autoilijoita tosiaan himoverotetaan monin eri tavoin:

        1) kun ostat uuden auton, hinnassa on autoveroa ja toki normaali 24% ALV sen lisäksi

        2) vuotuinen ajoneuvovero (jota sitäkin perustellaan hiilidioksidipäästöillä, eli paljon päästävällä moottorilla varustetut autot, niillä ajavia verotetaan raskaammin)

        3) bensiinissä on sekä polttoainevero että ALV, ja näiden lisäksi hintaa nostetaan muilla veronluonteisilla maksuilla kuten jakeluvelvoite. Joko hinnassa on hiilidioksidipäästömaksu? Jos ei vielä ole, niin sitäkin kai suunnitellaan.

        4) Erillinen vakuutusmaksuvero 24%. Suuruus on "sattumalta" sama kuin ALV:ssä. mutta erona on se, että jos vakuutusmaksut kuuluisivat arvonlisäverotuksen piiriin, niin vakuutusyhtiöt saisivat vähentää itse maksamissaan maksuissa olevan arvonlisäveron määrän maksuvelvoitteessaan valtiolle. Mutta kun ei ole ALV, vaan on erillinen vakuutusmaksuvero niin tällaista vähennysoikeutta ei synny. Siksi vakuutusmaksut ovat hieman korkeampia kuin niiden olisi syytä olla.

        ja tietenkin kun ostat uudet renkaat tai mitä tahansa varaosia tai autonhuoltopalveluita, niissäkin on veroa huomattava osuus.

        "että tiet voidaan päällystää 2-3x vuodessa"

        Jos kaikki autoilijoilta verotettava raha käytettäisiin teiden ylläpitoon, niin juuri näin. Mutta kun ei käytetä - teiden ylläpitoon menee pieni murto-osa siitä rahamäärästä, mitä autoilijoilta veroina ja veronluonteisina maksuina kerätään.

        veronluonteinen maksu = maksu, joka ei virallisesti ole vero mutta jota ei tarvitsisi maksaa ilman valtion ja/tai EU:n toimenpiteitä.

        Esimerkiksi mainittu jakeluvelvoite on veronluonteinen maksu, samoin mahdollinen hiilidioksidipäästömaksu.


    • Anonyymi

      Paljon ajavana on helppo valita kitkat. Nastat kuluvat jo ensimmäisen talven aikana sellaisiksi, että niistä ei enää ole iloa jäällä.

      Meillä on toisessa autossa nasta ja nyt kuluneena ne luistavat esim. liikenneympyröissä enemmän kuin yhtä paljon ajetut kitkat. Jääpito on hävinnyt, vaikka nastat raapivat naarmua jäähän.

      Uutena nastarenkaissa oli märällä mukulakivetyksellä sellainen tuntuma, että ei pääse liikkeelle vaan jää sutimaan.

      • Anonyymi

        Jaksat tuota samaa höpötarinaasi vuodesta toiseen, tai paremminkin vuosikymmenestä toiseen…


    • Anonyymi

      No niin, nyt on jo syyskuu hyvällä mallilla. On siis aika aloitella tätä iänikuista nasta-kitkaväittelyä.
      Näppärimmät kopioivatkin viimeisen parinkymmenen vuoden ajalta kommentit ja julkaisevat niitä.

    • Anonyymi

      Ajan yli 5 vuotta vanhoilla nastoilla, ovat kuin uudet.

      • Anonyymi

        Meinaatko valheesi uppoavan?


    • Anonyymi

      Kitkarenkaista irtoaa paljon enemmän haitallisia hiukkasia ja sähköautoissa painavina vielä enemmän.

      • Anonyymi

        Näkisin kernassti tutkimuksen jossa noin todetaan. Pelkkä sinun mutusi ei ole minkään arvoinen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkisin kernassti tutkimuksen jossa noin todetaan. Pelkkä sinun mutusi ei ole minkään arvoinen!

        Jokainen tietää että kitkarenkaat ovat pehmeämpää kumia ja kuluvat nopoeammin, sähköautoista oli vasta äsken TV:ssä ja lehdessä. Kehittelevät myös kumihiukkasten talteenottoa ja taas tulee lisäkuluja jos tulee pakolliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen tietää että kitkarenkaat ovat pehmeämpää kumia ja kuluvat nopoeammin, sähköautoista oli vasta äsken TV:ssä ja lehdessä. Kehittelevät myös kumihiukkasten talteenottoa ja taas tulee lisäkuluja jos tulee pakolliseksi.

        Luehan TM:stä ID4:n 60000km:n käyttötesti, joka kesti 14 kuukautta. Yli 2 tonnia painavassa autossa kitkarengaskerrasta kului vain 20%, kesärenkaista huomattavasti enemmän. Toki kesärenkaille tuli kilometrejäkin enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luehan TM:stä ID4:n 60000km:n käyttötesti, joka kesti 14 kuukautta. Yli 2 tonnia painavassa autossa kitkarengaskerrasta kului vain 20%, kesärenkaista huomattavasti enemmän. Toki kesärenkaille tuli kilometrejäkin enemmän.

        Unodit linkin ja eihän ne ole vertailukelpoiset jos kerran kitkarenkailla ajettiin vähemmän. Tuossa kerrotaan yleisesti mikä pitääkin hyvin paikkansa.

        "Kitkarengas on autoissa käytettävä talvirengastyyppi. Nimitys on puhekielessä yleisimmin käytetty, vaikka virallisesti kyseessä on M+S (mud+snow) -tyyppiset renkaat. Tarkasti ottaen tulisi puhua nastattomista talvirenkaista. Renkaan toiminta perustuu lamelleihin, jotka pureutuvat tiehen kiihdyttäessä ja jarruttaessa, sekä pehmeään kumiseokseen. Rengasmyyjät eivät suosittele kitkarenkaita ympärivuotiseen käyttöön.

        Kitkarengasta ei ole suunniteltu lämpimiin olosuhteisiin, ja sen pito- ja kulumisominaisuudet ovat kesällä heikommat, ja erityisesti kuluneilla kitkarenkailla kesällä ajettaessa tulee ottaa huomioon poikkeuksellisen huono pito sadekeleillä.

        Useissa Euroopan maissa nastarenkaiden käyttö ei ole luvallista, jolloin kaikki talvirenkaat ovat silloin käytännössä kitkarenkaita. Useasti Keski-Eurooppaan suunnitellut kitkarengasmallit eivät sovellu kuitenkaan pohjoisiin talviolosuhteisiin kuin välttävästi. Pohjoisissa maissa, kuten Suomessa myytävät ja kehitellyt mallit eroavat näistä lähinnä runsaampien lamellointiensa, pehmeämpien runkojensa ja kumiseoksiensa osalta."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kitkarengas

        Kokeilin itse joskus kitkarenkaita ympäri vuoden ja minusta ne oli yllättävän hyvät, mutta kuluivat tosi nopeasti, vetäviin pyöriin piti ostaa uudet renkaat joka vuosi.


      • Anonyymi

        Väitätkö nastojenkiltäjien valehtelevan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen tietää että kitkarenkaat ovat pehmeämpää kumia ja kuluvat nopoeammin, sähköautoista oli vasta äsken TV:ssä ja lehdessä. Kehittelevät myös kumihiukkasten talteenottoa ja taas tulee lisäkuluja jos tulee pakolliseksi.

        Ajoin kesän kitkoilla. Eikä ne kuluneet kesärengasta kummemmin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoin kesän kitkoilla. Eikä ne kuluneet kesärengasta kummemmin!

        Tehottomalla autolla pienillä ajoilla kulumista vaikea huomata. Minulla 20 000km/vuosi ajoilla kului tosi nopeasti, takana meni vielä toiset 20 000.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehottomalla autolla pienillä ajoilla kulumista vaikea huomata. Minulla 20 000km/vuosi ajoilla kului tosi nopeasti, takana meni vielä toiset 20 000.

        Sillä ajomäärällä minullakin kesärenkaat kulu jo paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä ajomäärällä minullakin kesärenkaat kulu jo paljon.

        Hyvät renkaat kestää paljon kauemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvät renkaat kestää paljon kauemmin.

        Ei kitkoja ole kesärenkaiksi tarkoitetu,mutta pärjää niilläkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kitkoja ole kesärenkaiksi tarkoitetu,mutta pärjää niilläkin!

        Nastarenkaatkin kestää paljon kauemmin kuin kitkarenkaat talvikäytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaatkin kestää paljon kauemmin kuin kitkarenkaat talvikäytössä.

        Missä moisia nastoja? Syksyllä ostetut jo tammikuussa tylsät!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä moisia nastoja? Syksyllä ostetut jo tammikuussa tylsät!

        Ei ne sitten teitäkään kuluta. Minulla nastat kestää aika hyvin kun en sudita asfaltilla ja tärkeintä että kulutuspinta kestää.


      • Anonyymi

        Sähköauto ja nastat hirvein yhdistelmä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastarenkaatkin kestää paljon kauemmin kuin kitkarenkaat talvikäytössä.

        Jos auton seisottaa talven!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos auton seisottaa talven!

        Se onkin hyvä konsti kitkarenkaille :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin hyvä konsti kitkarenkaille :)

        Ropina yksi syy nastakieltoon kaupungeissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ropina yksi syy nastakieltoon kaupungeissa.

        Ropina hyvä syy sinulle ostaa korvatulpat eikä maksa paljon :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ropina hyvä syy sinulle ostaa korvatulpat eikä maksa paljon :)

        Kuuntelen rairiota ja hyvää musiikkia. Sivuutettu ropisijat pilaa tunnelman!


    • Anonyymi

      Rouhimiskampanja ei ala, koska ei ole missään vaiheessa päättynytkään.

      Taannoin nastajyrsijät olivat vielä toukokuussakin menossa Lappiin laskettelemaan, joten jyrsimistä jatkettiin kuun lopulle, mutta ani harvalla renkaanvaihto lipsui kesäkuulle.

      Vuosi vuodelta on rapistelu kesällä lisääntynyt ja nyt on tullut puhdas suoritus - ei päivääkään ilman jyrsijöitä! Satun asumaan kaupan vieressä ja kun parvekkeen ovea pitää auki, niin ei tarvi kauaan kuulostella kun on joku "liikenneturvallisuuden maksimoija liikenteessä". Samoin polkupyörällä kun ajaa muutaman kilometrin autotien rinnalla, niin ainakin yksi jyrsijä tulee bongattua ja parhaana päivänä 2.

      • Anonyymi

        Etenkin hesassa on kuulema paha rottaongelma. Nastarenkaita käyttää jotkut taksit testauksen takia kesälläkin, joskus harvoin näkee muillakin vielä kesäkuussa.


    • Anonyymi

      Nythän on tulossa kaupungeihin nastan käyttökielto katuja. Varmaan laajenevat. Rouhijoille parkkipaikat kaupungin rajalle ja kävelee..

    • Anonyymi

      Tämä on tämän syksyn uutinen lehdissä. Aletaan houkuttelemaan nastan käyttäjiä kitkarenkaisiin pölyhaitan takia.
      Nyt nastapellet joutu ajelee kaulukset pystyssä häpeillen!

      • Anonyymi

        Kitkarenkaista tulee enemmän pölyä, ei asfaltti talvella ole pehmeää. Jos ajaa läpi vuoden kitkarenkailla nin tulee sitäkin enemmän pölyä, mutta muuthan siitä kärsii, ei se autoon sisälle tule. Tiet kuluu eniten raskaan liikenteen alla ja sähköautotkin kulutta enemmän, talvella routa, ei nastarenkaat paljon vaikuta.

        Eikä niitä rajoituksia tule juuri minnekään, hesassa vaan johonkin, itse en täälläkään edes aja keskustassa, vain pääteitä yleensä niin ei haittaa yhtään. Keskustassa asuvat autottomat joutuu vaan kävelemään kauempaa kun ei taksi pääse lähelle :)


    • Anonyymi

      Helsingin pääkadulle jo nastakielto.. Länsisuunnan rouhiat pulaa !

    • Anonyymi

      Tuoreille ja vähemmällä kokemuksella oleville kuskeille sopii nastarenkaat kenties paremmin turvallisuus huomioiden.

      • Anonyymi

        Ehkä julkiset!
        Nastakieliot tule leviämään kulon tavoin. Riski Nyt osta uusia nastoja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä julkiset!
        Nastakieliot tule leviämään kulon tavoin. Riski Nyt osta uusia nastoja!

        Joo, kannattaa muuttaa ajoissa pois heasta, seillä asuu liikaa idiootteja viherpiiperöitä :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kannattaa muuttaa ajoissa pois heasta, seillä asuu liikaa idiootteja viherpiiperöitä :)

        Puhut asiaa,jos mahdollista!


    • Anonyymi

      Muistakaa viedä fillarin nastarenkaat Sorttiasemalle.

      • Anonyymi

        Niillä voi raapia hyvin aurattuja ja suolattuja pyöräteitä!


    • Anonyymi

      Jotkut haluavat ajaa loppuun kesällä. Hölmöläisten hommaa sellainen, sillä renkaat on suunniteltu kylmille keleille eivätkä toimi hyvä kesäkeleillä. Esim. kitkarenkailla jarrutusmatkat ja vesiliirron riski kesäaikana kasvavat huomattavasti.

      • Anonyymi

        Eipä huomannut,kun ajoin kitkat loppuun. Ei tarvi hakea äärirajoja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä huomannut,kun ajoin kitkat loppuun. Ei tarvi hakea äärirajoja!

        Juu, kyllä suksillakin pääsee eteenpäin kesäkelillä. Eri asia onko järkevää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, kyllä suksillakin pääsee eteenpäin kesäkelillä. Eri asia onko järkevää.

        Huono vertaus. En edes muistanut kesällä ajellessa,kitkat alla.


    • Anonyymi

      Ensitalvena vaippapojat joutuu tunnustaa korvat punasina: nastoilla ajan!

      • Anonyymi

        Ei busseissa ja ratikassa ole nastoja kuin viherpiiperöiden naamassa, mutta henkilöautoissapa on renkaissa!


    • Anonyymi

      5 vuotta ajetut nastat ja 3kpl puuttuu nastoja, ehkä 1,5mm kumista.

      Sama pito kuin uutena.

      Kitkarnkaan kumi kuluu yli puolet nopeammin ja pito putoaa jyrkemmin. Joskus tuli auton mukana renkaat ja seurasin. Sitten ostin 4 vuotiaat nastat ja turvallista ajoa vuoden perään.

      Onneksi en asu ruuhka-alueilla joissa on kireitä ihmisiä ja liikaa liikennettä.

      • Anonyymi

        Mitä höpiset? Kitkassa kuvan takia pito säily loppuunasti.. Nastat vain häipyy ja kuluu!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä höpiset? Kitkassa kuvan takia pito säily loppuunasti.. Nastat vain häipyy ja kuluu!

        Totta, pito säilyy heikkona alusta loppuun, mutta onneksi ne kuluu nopeasti.


    • Anonyymi

      Minun viimeiset nastarenkaat niin rammat,että katsastusmies piti luennon,ei sais ajaa. Nastoja puuttu enemmän,kuin oli!

    • Anonyymi

      Kohta tulee telkkaan nastamiesten pelkoripulivaippa mainokset?

    • Anonyymi

      Nastapannan hyväpuoli! Nasta renkaita myydään jo syksyllä poistohintaan ropisijoille!

      • Anonyymi

        Ei näköjään tarvitse kun kaikille ei edes riitä :)


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näköjään tarvitse kun kaikille ei edes riitä :)

        Jotain merkkiä aina riittää!


    • Anonyymi
      UUSI

      Nastapelleiile pitää laittaa tarra takalasiin:olen ruohia!
      Voi jalankulkijat halveksia ja sylkeä auton pääle liikennevaloissa. Ilmansaastutajia ...

      • Anonyymi
        UUSI

        Mikset vaan istuskeli koko talven kadulla!!!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Toni Niemisen lapset otettu huostaan

      Heidi Nieminen, Tonin ex vaimo onko kyseessä? Eihän Tonilla ole muiden naisten kans enää niin pieniä lapsia? Eli mitä siellä on tapahtunut? Neljä last
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      3224
    2. Oma kansa ensin?

      Mitä tarkoittaa oma kansa ensin? Mihin verrattuna. Muitten kustannuksella? Miten voisimme olla erillään maailmasta? Mikä on se kansa, joka on vauras
      Maailman menoa
      460
      1901
    3. Yllätys! Maajussille morsian -sarjan maajussi ja tangokuningatar v. 2019 Temptation Islandissa!

      Oooo, Maajussille morsian kohtaa Tempparit… Aika villiä. Mitä tunteita herättää, aiotko katsoa nyt Temptation Islandia, jos olet katsonut Maajussill
      Tv-sarjat
      13
      1439
    4. Soini lähdössä viemään persuilta ääniä

      Soini harkitsee lähtevänsä jo seuraavissa eduskuntavaaleissa ensi keväänä ehdokkaaksi. Myös EU vaalit parin vuoden kuluttua häntä kiinnostavat. Aika m
      Perussuomalaiset
      123
      1414
    5. Taas sun kuvaasi

      katselin 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      58
      1038
    6. Bonussyy seuraavan askeleen ottamiselle

      Huvittaa jo valmiiksi joidenkin reaktio jos tulevaisuudessa näkevät meidät yhdessä.
      Ikävä
      57
      872
    7. Siivooja Auri Kananen ei hätkähdä "mörskäkoteja": Tuhohyönteisiä, tiskit likoamassa pari vuotta...

      Kananen siivoaa järkyttävään kuntoon päässeitä koteja - ja elättää itsensä somesisällöillä. Vastaan on tullut kaikkea maan ja taivaan väliltä: vuosien
      Maailman menoa
      12
      852
    8. Venäjän rintama romahtanut. Lännen pitää alkaa miettiä pilkotaanko venäjä useaksi pikkuvaltioksi

      Venäjän rintama näyttää romahtaneen täysin myös Hersonin suunnalla. Asiasta twiittaa muun muassa sotahistorian asiantuntija ja suomenkielistä Ukraina
      Maailman menoa
      184
      827
    9. En oikein tiedä mitä mun pitäisi tehdä

      Mies, auttaisitko minua? Sinä olet ihana, mutta toisinaan aiheutat minulle ahdistusta. Olen niin sekaisin ja se on sun syy. Miksi tämä on niin vaikeet
      Ikävä
      68
      798
    10. Persut erotti rokotekriitikon

      Turun ”korona­paasaaja” heitettiin ulos perus­suomalaisten ryhmästä: https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009111451.html?share=b969f2bb00583cc8f0a2
      Maailman menoa
      177
      768
    Aihe