Miten merkitään perukirjaan kuolinpäivän jälkeen kp:n tilille maksetut varat

Anonyymi-ap

Perunkirjoitusta ei ole vielä pidetty. Kuolinpäivän jälkeen kp:n tilille on maksettu viimevuoden veronpalautus ja Kelan sairauspäiväraha etuus. Perukirjaanhan merkitään tilien saldot kuolinpäivän mukaisesti. Merkitäänkö nuo kuolinpäivän jälkeiset tilille maksetut varat muut varat otsikon alle vai esim. kuolinpäivän jäkeen
tlille maksetut varat ja jos nuo laittaa muut varat alle niin pitääkö jotenkin näkyä, että kyseiset varat on tullut tilille kuolinpäivän jälkeen?

9

289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Annappa tuomarin/pankin hoitaa, säästyt paljolta, mutta pääset "nauttimaan" tämän maan sairaasta byrokratiasta. Anna viisaampien hoitaa, maksaa kyllä, mutta säästyt harmailta hiuksilta. Äläkä unohda verenimijä verottajaa. On jumalauta ihan sairasta touhua, kun omainen kuolee.

• Anonyymi

Eli kellään ei oo antaa muuta neuvoa?

• Anonyymi

Saman asian kanssa olen paininnut. Tämän maan sairas byrokratia jatkuu mitä ihmeellisimmin ihmisen vielä kuoltuakin ja pahin niistä on verottaja. Anna tuomarin hoitaa, sellaisen, jolla on kokemusta kuolinpesistä. Kallista on, mutta säästyt hermoromahdukselta.

• Anonyymi

Oletko niin köyhä ja kitsas, että et voi kysyä asiaa oikealta juristilta, vaan täällä kyselet wanna-be-pönttölakimiehiltä?

15 min x 200€/h = 50€ alv

• Anonyymi

Hieman riippuu mistä on kyse. Lähtökohtaisesti saatavat ja velvoitteet kirjataan symmetrisesti. Eli jos on saatavia, joiden perusta on ennen kuolemaa, silloin ne merkitään omaisuuteen, kuten tilit yms. Jos perusta on kuoleman jälkeen, ne eivät kuulu perukirjaan.

Esim kuolinvuoden veronpalautus on saatava, jonka moni unohtaa, sillä se saadaan joskus paljon perukirjoituksen jälkeen, vaikka kyse on vainajan elinaikana kerryttämästä saatavasta, jonka tarkka euromäärä voi selvitä paljon myöhemmin.

• Anonyymi

Miksi ette käytä asiantuntijaa, jos ette itse osaa? Oletteko niin pihejä, ettei 500 € löydy kuolinpesältä varoja?

Jos on pakko maallikon tehdä itse, miksi ette merkitse noita summia vainajan saataviksi tai tuloiksi? Kuolinhetkellä avoinna olevat saatavat ovat ne saatavat, joiden peruste on olemassa silloin, kun perinnönjättäjä kuolee. Jos tulon tai laskun peruste syntyy vasta kuoleman jälkeen, summa kohdistetaan kuolinpesälle.

• Anonyymi

Netistä löytyy ilmaisia oppaita ja myös pohjia perunkirjan tekemiseen. Jos vainajalta ei jäänyt juuri muuta kuin muutamia tonneja rahaa pankkitilille ja tavanomaista irtainta omaisuutta perunkirjan voi mielestäni laatia itse eikä se ole kokemukseni mukaan edes vaikea tehtävä ja perunkirjahan on itse asiassa ilmoitus verottajalle. Netistä löytyy myös pohjia perunkirjan laatimiseen. Jos on enemmän omaisuutta kuten esim. asunto, kiinteistö ym. en kyllä lähtisi itse laatimaan perunkirjaa vaan jättäisin sen asiantuntijan tehtäväksi. Jotkut hautaustoimistotkin auttavat myös näissä asioissa ja pankit sekä tietysti asianajotoimistot, hintoja kannattaa vertailla.

• Anonyymi

Noihan tavallisesti merkitään perukirjaan kuolinpesän tuloiksi/kuluiksi - sinne samaan osastoon kuin hautauskulut, kun kohdistuvat (suurimmaksi osaksi) siihen aikajaksoon, kun vainaja vielä oli elossa... ...kuten esim. lehti-, sähkö-, puhelin- ja vakuutuslaskut...

• Anonyymi

Tärkeää on, että kaikista tuloista ja maksuista pidetään selkeästi kirjaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5141
    2. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    3. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      35
      2651
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2438
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1710
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1637
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1580
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1314
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1188
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1187
    Aihe