Pakaravaon paise - kivulias ja tuore tapaus avoimesti kerrottuna

Anonyymi-ap

Hei.
Menen asiaan mahdollisimman nopeasti, koska itse olen lukenut varmaan kaikki mahdolliset keskustelut ja haluan avata asiallisen viestiketjun erittäin inhottavasta vaivasta.
Olen itse 20-v mies, minulla on ollut jo pitkään karvainen pakaravako, ja muutkin alueet.(Kerron tulevassa kertomuksessa tarkasti käynneistä lääkärissä ja rasvakuureista, joita minulle annettiin. Rasvat eivät kovin hyvin pysyneet, kun takapuoli oli täynnä mustaa karvaa, Näköyhteys erittäin huono) Olen ollut perusterve, ei sairauksia koskaan ennen vuoden 2022 helmikuuta. Silloin alkoi joku sellainen, jonka en kuvitellut koskaan olevan näin vaikeaa.
Kaikki alkoi siitä, että kipu tuli takapuoleen,se oli niin sietämätön, että ainoastaan kylkiasennossa onnistuin olemaan ja kävelemään etanavauhtia. Okei, ajattelin lähipiirini kanssa, että kyseessä on peräpukama. Laitoin sheriproct neo rasvaa. Tämä ei kuitenkaan auttanut, ja päädyin soittamaan lähimpään terveyskeskukseen lääkärille aikaa noin 2vk ongelmien alusta. Menin lääkäriin, sattui eniten mitä kipua olen koskaan tuntenut, hän käski olla rentona ja yritin, mutta vaikeata se oli. Tilanne oli myös erityisen nolo itselleni, koska en ollut aiemmin näyttänyt takapuolta. Hän ei nähnyt mitään. Laittoi diagnoosiin "Puhjennut paise? " Ja lähetti porin päivystykseen. Käski mennä seuraavana aamuna. Okei, silloin tiesin ekaa kertaa elämässäni, että nyt joudun varmaankin avatuksi. Sitten pääsin kotiin, odottelin seuraavaa päivää. Tilanne pahentui lääkärin tutkimisen jälkeen, sen jälkeen tunsin elämäni kivuliaimman vuorokauden, ja siihen ei kipulääkkeet auttaneet, valehtelematta hirveä kipu ja 0h unta yöllä, vaikka makasin kyljellä ( sekin siis jo sattui). Asun landella, joten lääkäriin oli vaikea kulkea ja terveyskeskuskin 30km päässä. Seuraavana aamuna tuli kelataksi, baaritaksia en saanut. Jouduin istumaan toisella kankulla ja kärsimään Poriin saakka(liki 100km). Siellä tutkittiin ja sanoivat kyseessä olevan ulkoisen, trombosoituneen peräpukaman. Se leikattiin sitten heti nukutuksessa. (Tässä vaiheessa kerron, että olen kärsinyt ummetuksesta, vaikka liikun paljon ja syön terveellisesti, kuitua yms.) No, pääsin samana iltana kotiin sairaalasta. Kipulääkkeitä annettiin. Sanottiin, että nyt kipu helpottaa lähipäivinä, annettiin vielä levolacia mahan pehmeyttämiseksi. Kipu vain jatkui ja jatkui. Soitin 3vk kivun jatkamisen jälkeen Poriin, ja sain poliklinikka ajan leikanneelle kirurgille. Hän tutki alueen, ei löytänyt paisetta tai vastaavaa niinkuin ei ekankaan leikkauksen yhdessä. Ihossa oli vaan "pieni reikä, mahdollisesti puhjennut paise" . Hän sanoi, että koko alue on ihan punainen ja kipuherkkä, ja sanoi vian olevan ihossa. Ensimmäinen rasvakuuri tuli silloin. Ei auttanut. Istumaan en halunnut,koska kipu tuntui. Uusi aika samalle kirurgille ja polille, sanoi punoituksen jo vähentyneen hieman. Uusi rasvakuuri samaa rasvaa kortisonivoidetta. Ja antibiotiks kefexin molempina kertoina. Sen jälkeen käski varata ajan lähimmälle lääkärille jos vielä jatkuu. Sanoi, että kyl tää tästä nyt parantuu. Ei parantunut, välillä helpotti ja pystyin istumaan tietyissä asennoissa jo. Sitten tuli taas pahemmaks, sen jälkeen menin iholääkärille, koska sinne mut ohjattiin, koska vika oli peräaukon ihossa heidän mukaansa. Ihotauti lääkärillä kävin kesäkuun alussa. Tässä oli mennyt siis jo 4kk sairastamista ja aloin jo miettimään synkkiä ajatuksia. Ihotautilääkäri tutki, ja sattui taas erittäin paljon, hän kaivoi sormella ylhäältä pakaravaosta ja sanoi että kyseessä on pilonidaanikysta. Antibiotti tuli (kahen viikon kuuri kefexiniä niinkuin aina ennenkin). Ja pevisone rasva tällä kertaa. Silloin ekaa kertaa mulle puhuttiin karvojen poistosta. Hän puhui laserista kirurgisesti. No, vaiva helpottui. Ehkä pariksi viikkoa. Kierre kummiskin jatkui. Olin tyttöystävälläni turussa elokuussa(pystyin jo istumaan tietyissä asennoissa sen verran että pääsin vähän liikkumaan. Sitten elokuussa, vuonna 22, minulle tuli todella huono olo, kuumetta oli päivän. Yritin illalla päästä päivystykseen, minua ei otettu soiton perusteella vaikka sanoin, kuinka huono olo minulla on. Käski soittaa aamulla. Soitin, ja menin lähimpään yksityiselle terveysasemalle. Olin kuumeinen ja meinasin pyörtyä matkalla kun menin sähköpotkulaudalla. Se oli nopein ja ainoa vaihtoehto, koska en pystynyt istumaankaan ja kävelin alle kilometrin puolessa tunnissa. Olisi pitänyt soittaa ambulanssi. Halusin kummiskin taistella ja yritin olla positiivinen. Ystäväni auttoi jaksamaan, hän oli koko aamun ja matkan kanssani puhelimessa. Pelkäsin pyörtyä. Olen hänellä erityisesti tästä niin kiitollinen, etten voi sanoin kuvailla. En olisi pärjännyt ilman tukea tätä 2km matkaa terveystalolle. En saanut sukkiakaan jalkaan laitettua. Pääsin kuin pääsinkin potkulaudalla terveystalolle, jossa lääkäri näki heti koskematta vähän verta vuotavan, märkivän paiseen. Käski avata heti leikkaussalin 1-salissa. Menin sitten tyksiin. Siellä otettiin testejä ja minut leikattiin 14.8,

5

555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jatkan tekstiä. Merkkejä ei ollut enempää.
      Minulla oli leikkauspäivänä tulehdusarvo 134, ja minut leikattiin. Tehtiin 4-5 cm pitkä haava ja vähän alle 3cm syvä. Haava oli lähes alaselässä/pakaravaon yläosassa. "Märkäisen abskessin puhditusleikkaus". Hoitona sorbact nauha, ilmahoidot, hyvät suihkuttelut, kuivaus. Olin leikkauksen jälkeen 3 päivää sairaalassa. Sitten pääsin kotiin baaritaksilla, minulle tuli sen jälkeen päivittäin kotisairaalasta kotiin haavanhoitaja. Haava alkoi pikkuhiljaa parantua, istumaan en pystynyt kivuitta paitsi vessassa. Syyskuussa iho alkoi punoittaa haavan alhaalta ja sen alapuolelle muodotui oma haavauma,joka oli ihan kiinni ja yhteinen leikkaushaavan kanssa. Sairaanhoitajat eivät osanneet toimia. Äiti patisti takaisin tyksiin näyttämään. Päivitykseen mentiin. Ei paisetta, mutta lisää antibioottia sain, josta alkoi parantua. Haavanhoitoja jatkettiin edelleen päivittäin. 23.9.22 tyksissä sanottiin leikkaushaavan olevan ummessa eli se oli parantunut. Ylähaava siis. Alhaalla oli rikki ja kivulias, jonka takia en pystynyt vieläkään istumaan... sanoi, että voi kestää. Laserpoisto karvoille vasta, kun haavat kiinni. Leikannut lääkäri haukkui kotisairaalan haavan hoitoa. Miksi eivät ota karvoja pois höylällä ja pinseteillä, maalaisjärkeä sais kuulemma käyttää. Itse kun sinne en näe enkä veny, niin pystyn vain suihkutella hyvin. Haavanhoitoja edelleen jatkettu samalla tavalla. Päivittelen tilannetta tänne. Kontrolliaika nyt 17.10, mutta epäiltiin ettei haava olisi silloinkaan ummessa. Nimenomaan tämä ei leikkaushaava vaan alapuolelle tullut haavauma joka on kiinni leikkaushaavassa(yhtenäinen haava).

      Kirjoitin tänne, koska halusin puhua asiallisesti ja kertoa uutta tilannetta kyseistä vaivasta. Vanhat keskustelut kun ovat 2000-luvun alusta. Haluan myös sanoa, etten toivo kyseistä vaivaa kellekään, itselläni olisi kovat halut urheilla ja elää normaalia elämää, mutta tämä ei nyt ole mahdollista. Eikä ole ollut helmikuusta lähtien. Ongelmat alkoivat armeijan jälkeen. Henkisesti tosi raastavaa, ja kun ei tiedä kuka enää puhuu totta, ja miten parannun tästä. Paljon on vaatinut itseltä henkistä voimaa, että olen jaksanut. Välillä tuntuu, että hoitajiakin kiinnostaa ainoastaan palkka ja palavaa halua hoitaa kuntoon ei löydy. Eivät uskalla edes karvoja poistaa. Täytyy sitä varten turkuun lähteä taaskin. Kyljellä ja mahalla tässä makoillaan lähes joka päivä päivät pitkät. Päivittelen tilannetta. Toivottavasti jotain helpotti kuulla, ettei ole tämän vaivan kanssa yksin. Edelleen uskon, että vielä paranen ja voin nauttia vielä elämästä niinkuin ennen vaivaa. Onhan 8kk ilman istumista ja kipujen kanssa pitkä aika. Mutta täytyy vaan jaksaa. Kuuntelen mielelläni myös muita samasta vaivasta taistelleita!

    • Anonyymi

      Omasta hygieniasta homma ei kiinni ole jäänyt, olen ollut istumatta ohjeiden mukaan(ainoastaan vessakäynnit) sekä suihkuttelu ja puhtaanapito 2krt päivässä. Myös ollut paljaana ja koittanut antaa ilmaa haastelliselle alueelle parantua.

    • Anonyymi

      Lisäyksenä vielä ylimpiin kertomuksiin. Väitän, että minun kohdallani on tapahtunut hoitovirhe, luultavasti ensimmäinen käyntini lääkärissä puhkaisi paiseen vahingossa, joten porissa sitä ei enää näkynyt kuin ihoreikä. Toiseksi kaikkien käyntien yhteydessä rasvakuurit olivat turhia, ne helpottivat välillä hetken, mutta eihän rasva pysy sisällä, kun karvoja on niin paljon. Kolmanneksi, asiaan olisi kuulunut tarttua alusta vakavammin(esim jatkuvat kontrollikäynnit), vaikka olen nuori, hyväkuntoinen mies. Lisäksi karvat olisi tullut höylätä ja nyppiä pinseteillä jo silloin. Ne heikentävät näkyvyyttä, mutta ennenkaikkea parantuminen vaikeentuu. Ja saattavat pitää haavaa auki myös nämä karvat.

      Kaikille nyt tosiaan jaksamista ketkä kaksosesta/sinus pilonidalis/pakaravaon paiseesta kärsii. Olkaa vaativia, rohkeita erityisesti lääkärien suuntaan. Haastakaa niitä, jotta tarttuvat asiaan vakavasti, vaatikaa tutkimuksia ja parantavaa hoitoa. Käykää myös lääkärissä heti, eikä kahden viikon päästä. ps.hyvällä lääkärillä, ei perus terveyskeskuslääkärillä. Loppujen lopuksi raha ja kalliimpi hoito ei haittaa mitään, jos vaivasta paranee, sen voin luvata!

    • Anonyymi

      Isällä ollut sama vaiva nuorempana. Ei kuulemma näin kauaa kestänyt kyllä. Hänellä avattiin se kaksi kertaa ja kipu hellitti heti ja eli normaalia elämää. Sitten se uusiutui taas kerran ja leikattiin kokonaan pois ja makasi kuukauden sen jälkeen mahalleen, mutta elää normaalisti nykyään eikä uusiutunut koko leikkauksen jälkeen enää. Hän ihmettelee, miten minulla voi kestää tämä yhtäjaksoisesti näin pitkään.

    • Anonyymi

      En jaksanut lukea kuin otsikon. Mene apteekin jossa kalista Sinki voide tai isoon ruoka kauppaan vauvan tarvike hyllylle,missä vaipat ymm. Löydät SINKKI PASTAN. tai voide.Sitä paiseeseen päivittäin.Autaa. Vaihda alus asut puuvilaan.Mieluimin lahje pieni,on naisille ja miehille. Katso niden reunassa ei mitän kuminauha, mitän kenokuitu koriste. Ihosi tulevaisuus ok.Itse kokenut inhotavan paiseen ja lopetinkeinokuituisten alus asujen käytön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe