Sähkölasku - 480 euroa.

Anonyymi-ap

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/51e7a670-13ad-42fd-af5f-5f14fe91ef10

Vantaalaisperheen käsittämätön temppu: sähkölasku -480 euroa – ”Kyllä hymyilytti”

Kallis pörssisähkö onkin onnenpotku vantaalaisperheelle.

Tilanne on nurinkurinen jopa perheenisän itsensä mielestä. He maksavat käyttämästään sähköstä edullisen määräaikaisen sopimuksen mukaan, mutta myyvät itse tuottamaansa sähköä pörssisähkön hinnalla.

Perheen omakotitalon katolle on asennettu 31 aurinkopaneelia. Lisäksi talossa on ilmalämpöpumppu ja varaava takka. Perhe on siis varautunut huolellisesti energiakriisiin.

– Ja mikä paradoksi: minulle korkeat sähköpörssin hinnat vain auttavat, koska määräaikainen sähkösopimus on voimassa vuoteen 2024, mutta myyn aurinkopaneeleilla tuotetun sähkön sähköpörssihinnalla, perheenisä Ricardas Plytnikas kertoo.

Hän on kotoisin Liettuasta, mutta Suomen kansalainen ja asunut jo lähes parikymmentä vuotta maassa, pääasiassa Vantaalla.

Miinus 480 euroa!

Plytnikas ennusti lähestyvän energiakriisin jo tämän vuoden alussa, koska hän piti Venäjän aiheuttamaa riskiä erittäin suurena. Niinpä hän perheineen ryhtyi varautumistoimenpiteisiin.

He hankkivat ilmalämpöpumpun, joka jo itsessään pienensi sähkölaskua talossa, jossa on vesikiertoinen sähkölämmitys. Lisäksi koko talon tiivistyksiä parannettiin ja yläpohjan eristyksiä lisättiin.

Seuraava askel oli aurinkovoimalan tilaaminen. Se olikin täysosuma, jota kuvaa hyvin viimeisin sähkölasku.

– Viime sähkölasku oli miinus 480 euroa, ja kyllä hymyilytti. Seuraavakin lasku (syys- ja lokakuu) tulee todennäköisesti olemaan miinusmerkkinen, Plytnikas sanoo.

Miinusmerkkinen sähkölasku tarkoittaa yksikertaisesti sitä, että perheen tulot pienvoimalastaan ovat suuremmat kuin koko talon sähkölasku samalta ajalta. Viimeisessä kahden kuukauden laskussa tienesti oli siis 480 euroa.

Sen Plytnikas tietää, ettei sähkötuloja ole todennäköisesti odotettavissa talvikuukausina. Silloin on vähemmän auringonvaloa, ja luntakin saattaa kertyä paneelien päälle. Lisäksi tietenkin sähkölämmitteisen talon sähkönkulutus kasvaa talvella.

– Sähkölaskun euromääräinen puolittaminen talvella olisi jo erittäin iso saavutus, hän miettii.

Kallis pörssisähkö toimii nyt perheen eduksi. Sitäkin he ovat ehtineet pohtia, miten käy, jos sähkön hinta joskus tulevaisuudessa laskee vanhalle tasolle.

– Jos jostain syystä sähkön hinta romahtaa, en häviä paljon silloinkaan. Nyt kun minulla on sähköauto, lataan sen aurinkosähköllä.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei pidä hyväksyä sähkön yksipuolista hinnankorotusta, koska heidän perustelunsa on kytketty nykyisen hallituksen osaamattomaan talouspolitiikkaan ja valtion varojen hassaamiseen Uniperiin ja ulkomaisiin kriisipesäkkeisiin. Allekirjoittakaa adressi, jossa protestoidaan näitä mielipuolisia sähkön hinnankorotuksia vastaan: https://www.adressit.com/sahkoa_kaikille_kansalaisille_jarkevaan_hintaan

    • Anonyymi

      Näin ne rikkaat rikastuu.

    • Anonyymi

      Toi ois hienoo! Noin 10-15 v takaisinmaksuaika laitteistolla, jos kaikki menee hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe