Apostolien tekojen ja Paavalin kirjeiden välillä ei ole merkittäviä ristiriitoja

Anonyymi-ap

Apostolien tekojen ja Galatalaiskirjeen on väitetty sisältävän merkittäviä ristiriitoja ajoitusten ja Paavalin Jerusalemissa käyntien lukumäärän suhteen. Tämä ei pidä kuitenkaan paikkaansa ja kritiikki on tältä osin aiheeton.

Tutkijoiden enemmistö ajoittaa Galatalaiskirjeen aikaan ennen Jerusalemin kokousta, jossa käsiteltiin kiistakysymystä siitä, pitikö pakanuudesta Jumalan tykö kääntyneet veljet ympärileikata ja tuliko kaikkia Mooseksen lain käskyjä noudattaa uudessa liitossa.

Jerusalemin kokous pidettiin vuonna 50 ja Paavali kirjoitti sitä ennen galatalaisille todennäköisesti vuonna 48.

https://en.wikipedia.org/wiki/Epistle_to_the_Galatians#Date
https://en.wikipedia.org/wiki/Council_of_Jerusalem

Paavali mainitsee kirjeessään galatalaisille kaksi vierailua Jerusalemissa ennen vuotta 50: ensimmäinen vuonna 36 ja toinen vuonna 45. (Gal 1-2)

Apostolien teoissa puhutaan niin ikään vain kahdesta vierailusta Jerusalemissa ennen vuotta 50. Ensimmäinen tapahtui kolme vuotta Paavalin kääntymisen jälkeen vuonna 36. (Apt 9:23ss.) Toinen oli vuonna 45, kun Paavali toimitti avustuksen Juudeaan nälänhädän aikana keisari Klaudiuksen hallituskaudella. (Apt 11:27-30; 12:25)

https://www.wordsfitlyspoken.org/gospel_guardian/v7/v7n30p2-3a.html
https://biblehub.com/library/pamphilius/church_history/chapter_viii_the_famine_which_took.htm

Profeetta Agabus ennusti nälänhädästä ollessaan Syyrian Antiokiassa. (Apt 11:27-30) Tämän jälkeen kertomus hyppää vuoteen 44, jolloin Herodes Agrippa I tapatti Jaakobin, Johanneksen veljen. (Apt 12) Sitten vuonna 45 Paavali ja Barnabas palaavat takaisin Syyrian Antiokiaan toimitettuaan sinne avustuksen. Sitä ei tiedetä, missä he olivat vuosina 37-45, mutta se ei aiheuta ristiriitaa ajoitukseen ja Jerusalemissa käyntien määrään.

https://en.wikipedia.org/wiki/Herod_Agrippa
https://en.wikipedia.org/wiki/James_the_Great

Paavali sanoi käyneensä toisen kerran Jerusalemissa "ilmestyksen johdosta" ja auttaneensa köyhiä. (Gal 2) Tämä ilmestys viittaa profeetta Agapuksen ennustukseen. Apostolien teot ei kerro, milloin profetia saatiin, mutta koska teksti hyppää vuoteen 44 luvun 11 jälkeen, niin Paavalin on täytynyt olla Antiokiassa sitä ennen, jotta olisi voinut toimittaa avustuksen perille.

Kertomukset pitävät ajoitukseltaan ja Jerusalemissa käyntien lukumäärän osalta yhtä, vaikka niiden kirjoittamisen välillä on yli kymmenen vuotta. Paavali kirjoitti galatalaisille todennäköisesti vuonna 48 ja Apostolien teot ajoittuu 60-luvun alkuun, koska mainitsee lopussa Paavalin olleen Roomassa kotiarestissa tutkintavankeuden aikana kaksi vuotta, ja se tapahtui vuosina 59-60.

Apostolien teoissa mainitaan näiden kahden Jerusalemin vierailun lisäksi kaksi muuta vierailua, joista Paavali ei voinut kirjoittaa galatalaisille, koska ne eivät olleet vielä toteutuneet. Hän kävi kolmannen kerran Jerusalemissa vuonna 50, kun kiistaa Mooseksen laista ja pakanoiden ympärileikkauksesta käsiteltiin. Viimeinen vierailu vuonna 57 johti Paavalin vankeuteen, ja näin mitään ristiriitaa ei tältä ole. (Apt 15 ja 21:17ss.)

26

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ”Toinen oli vuonna 45, kun Paavali toimitti avustuksen Juudeaan nälänhädän aikana keisari Klaudiuksen hallituskaudella. (Apt 11:27-30; 12:25)”

      Juurikin näin. Avustuksia jakamaan laitettiin seitsemän avustajan neuvosto, jossa oli mm. Stefanus. Stefanus oli vakaumuksellinen kristitty, joka sen vuoksi kivitettiin hengiltä Paavalin johdolla (Apt 6-7. luku).

      • Anonyymi

        Stefanusta syytettiin siitä, että hän kertoi Jeesus Nasaretilaisen hajottaa Temppelin ja muuttaa Mooseksen lain. Tämä oli tietenkin täyttä puppua, koska Jeesus oli sanonut vuorisaarnassa, ettei Laista muutu yksikään kirjain. Valitettavasti Suuri neuvosto ei tätä vielä tiennyt koska Vuorisaarnaa ei ollut vielä tuossa vaiheessa sepitetty.


      • Anonyymi

        Apostolien tekojen luvun 6 diakonit hoitivat köyhien avustusta vuosina 30-32. Stefanus tapettiin vuonna 32. Paavali kääntyi vuonna 32 sen jälkeen, kun stefanus oli jo kuollut.

        Yhdistelet mielivaltaisesti jakeita, jotka kuvaavat eri aikaa. Apostolien tekojen luvut 11-12 kuvaavat aikaa 37-45 ja luku 6 kertoo ajasta vuosina 30-32. Jo tuolloin pidettiin köyhistä huolta, mutta silloin ei ollut vielä nälänhätä, joka sijoittui keisari Klaudiuksen aikaan vuonna 45.

        2:44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
        2:45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.

        Tämä tapahtui vuonna 30.

        4:34 Ei myöskään ollut heidän seassaan ketään puutteenalaista; sillä kaikki, joilla oli maatiloja tai taloja, myivät ne ja toivat myytyjen hinnan
        4:35 ja panivat apostolien jalkojen juureen; ja jokaiselle jaettiin sen mukaan, kuin hän tarvitsi.
        4:36 Niinpä Joosef, jota apostolit kutsuivat Barnabaaksi - se on käännettynä: kehoittaja - leeviläinen, syntyisin Kyprosta,
        4:37 myi omistamansa pellon, toi rahat ja pani ne apostolien jalkojen juureen.

        Tässä kuvataan aikaa vuosina 30-32. Tämän jälkeen valittiin diakonit toimittamaan köyhien palvelusta ja Stefanus oli heidän joukossaan. (Apt 6) Stefanus tapettiin vuonna 32. (Apt 7)

        Paavali kääntyi vuonna 32 sen jälkeen, kun Stefanus oli tapettu. (Apt 8-9)

        Antiokiassa hän oli ainakin vuonna 36-37 ja uudelleen 44-45, kun toimitti avustuksen nälkää näkeville keisari Klaudiuksen aikana. (Apt 11-12) Jaakob, Johanneksen veli, tapettiin vuonna 44 sitä ennen Herodes Agrippa I:n toimesta. (Apt 12)

        Näemme, että ajoituksessa ja Jerusalemin vierailuissa ei ole ristiriitaa Galatalaiskirjeen ja Apostolien tekojen välillä. Kritiikki tästä asiasta on siten aiheeton tai hyvin huonosti perusteltu. On syytä pysytellä totuudessa, kun Raamattua ja kristinuskoa arvostellaan. Muuten ei saada rehellisiä uskovia hylkäämään uskoaan. Valehtelijat voivat kääntyä kristittyjen vihollisiksi niin kuin sinä, mutta rehelliset pysyvät totuudessa, eivätkä vihaa ketään, jos lempeitä ovat. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Apostolien tekojen luvun 6 diakonit hoitivat köyhien avustusta vuosina 30-32. Stefanus tapettiin vuonna 32. Paavali kääntyi vuonna 32 sen jälkeen, kun stefanus oli jo kuollut.

        Yhdistelet mielivaltaisesti jakeita, jotka kuvaavat eri aikaa. Apostolien tekojen luvut 11-12 kuvaavat aikaa 37-45 ja luku 6 kertoo ajasta vuosina 30-32. Jo tuolloin pidettiin köyhistä huolta, mutta silloin ei ollut vielä nälänhätä, joka sijoittui keisari Klaudiuksen aikaan vuonna 45.

        2:44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
        2:45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.

        Tämä tapahtui vuonna 30.

        4:34 Ei myöskään ollut heidän seassaan ketään puutteenalaista; sillä kaikki, joilla oli maatiloja tai taloja, myivät ne ja toivat myytyjen hinnan
        4:35 ja panivat apostolien jalkojen juureen; ja jokaiselle jaettiin sen mukaan, kuin hän tarvitsi.
        4:36 Niinpä Joosef, jota apostolit kutsuivat Barnabaaksi - se on käännettynä: kehoittaja - leeviläinen, syntyisin Kyprosta,
        4:37 myi omistamansa pellon, toi rahat ja pani ne apostolien jalkojen juureen.

        Tässä kuvataan aikaa vuosina 30-32. Tämän jälkeen valittiin diakonit toimittamaan köyhien palvelusta ja Stefanus oli heidän joukossaan. (Apt 6) Stefanus tapettiin vuonna 32. (Apt 7)

        Paavali kääntyi vuonna 32 sen jälkeen, kun Stefanus oli tapettu. (Apt 8-9)

        Antiokiassa hän oli ainakin vuonna 36-37 ja uudelleen 44-45, kun toimitti avustuksen nälkää näkeville keisari Klaudiuksen aikana. (Apt 11-12) Jaakob, Johanneksen veli, tapettiin vuonna 44 sitä ennen Herodes Agrippa I:n toimesta. (Apt 12)

        Näemme, että ajoituksessa ja Jerusalemin vierailuissa ei ole ristiriitaa Galatalaiskirjeen ja Apostolien tekojen välillä. Kritiikki tästä asiasta on siten aiheeton tai hyvin huonosti perusteltu. On syytä pysytellä totuudessa, kun Raamattua ja kristinuskoa arvostellaan. Muuten ei saada rehellisiä uskovia hylkäämään uskoaan. Valehtelijat voivat kääntyä kristittyjen vihollisiksi niin kuin sinä, mutta rehelliset pysyvät totuudessa, eivätkä vihaa ketään, jos lempeitä ovat. :)

        ”Apostolien tekojen luvun 6 diakonit hoitivat köyhien avustusta vuosina 30-32.”

        Höpsistä, joukossa oli käännynnäinen Antiokiasta eli kristinusko oli jo ehtinyt levitä ihan reilusti. Tämän vuoksi 30-32 jaa. ei voi pitää paikkansa. Todennäköinen aika on Juudean nälänhätä 45 jaa.


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        ”Apostolien tekojen luvun 6 diakonit hoitivat köyhien avustusta vuosina 30-32.”

        Höpsistä, joukossa oli käännynnäinen Antiokiasta eli kristinusko oli jo ehtinyt levitä ihan reilusti. Tämän vuoksi 30-32 jaa. ei voi pitää paikkansa. Todennäköinen aika on Juudean nälänhätä 45 jaa.

        Käännynnäinen eli proselyytti oli pakanuudesta juutalaiseksi kääntynyt henkilö.

        Matteuksen evankeliumi:
        23:15 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!

        Fariseukset vihasivat Jeesusta ja tahtoivat tappaa hänet. Sinun mielestäsi he koettivat saada pakanoiden paikkakunnilla asuvia ihmisiä kääntymään kristityiksi.

        Apostolien teot:
        2:10 Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,

        Käännynnäiset ovat tässä juutalaiseksi kääntyneitä pakanoita. He eivät olleet kristittyjä, mutta osa heistä uskoi evankeliumin Pietarin saarnan tuloksena. Tuolloin ei ollut paljon kristittyjä, sillä vain apostolit ja Jeesuksen lähipiiri uskoivat hänen heränneen kuolleista. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun apostolit todistivat Jeesuksen kuolleista heräämisestä muille.

        Apostolien teot:
        6:5 Ja se puhe kelpasi kaikelle joukolle; ja he valitsivat Stefanuksen, miehen, joka oli täynnä uskoa ja Pyhää Henkeä, ja Filippuksen ja Prokoruksen ja Nikanorin ja Timonin ja Parmenaan ja Nikolauksen, antiokialaisen käännynnäisen,

        Nikolaus oli juutalaiseksi kääntynyt pakana, joka uskoi evankeliumin, kun se saavutti hänet. Hän oli kuullut evankeliumin niiltä juutalaisilta ja käännynnäisiltä, jotka olivat tulleet uskoon Pietarin saarnan tai sen jälkeisen todistuksen vyöryn seurauksena.

        Apostolien teot:
        13:43 Kun synagoogasta hajaannuttiin, seurasivat monet juutalaiset ja jumalaapelkääväiset käännynnäiset Paavalia ja Barnabasta, jotka puhuivat heille ja kehoittivat heitä pysymään Jumalan armossa.

        Tässäkin kohdassa käännynnäiset ovat juutalaisuuten kääntyneitä pakanoita, jotka ottivat vastaan evankeliumin.

        Sana prosēlytos esiintyy nämä neljä kertaa Ut:ssa, ja kyse on joka kerta juutalaisuuteen kääntyneestä pakanasta, joista kahdessa jälkimmäisessä kohdassa oli tullut Jeesuksen seuraajia evankeliumin kuulemisen jälkeen.

        https://www.blueletterbible.org/lexicon/g4339/kjv/tr/0-1/

        Evankeliumia alettiin julistaa systemaattisesti muille kuin juutalaisuuteen kääntyneille pakanoille vasta muutama vuosi Jeesuksen kuoleman jälkeen. (Apt 11:18ss.)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käännynnäinen eli proselyytti oli pakanuudesta juutalaiseksi kääntynyt henkilö.

        Matteuksen evankeliumi:
        23:15 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!

        Fariseukset vihasivat Jeesusta ja tahtoivat tappaa hänet. Sinun mielestäsi he koettivat saada pakanoiden paikkakunnilla asuvia ihmisiä kääntymään kristityiksi.

        Apostolien teot:
        2:10 Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,

        Käännynnäiset ovat tässä juutalaiseksi kääntyneitä pakanoita. He eivät olleet kristittyjä, mutta osa heistä uskoi evankeliumin Pietarin saarnan tuloksena. Tuolloin ei ollut paljon kristittyjä, sillä vain apostolit ja Jeesuksen lähipiiri uskoivat hänen heränneen kuolleista. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun apostolit todistivat Jeesuksen kuolleista heräämisestä muille.

        Apostolien teot:
        6:5 Ja se puhe kelpasi kaikelle joukolle; ja he valitsivat Stefanuksen, miehen, joka oli täynnä uskoa ja Pyhää Henkeä, ja Filippuksen ja Prokoruksen ja Nikanorin ja Timonin ja Parmenaan ja Nikolauksen, antiokialaisen käännynnäisen,

        Nikolaus oli juutalaiseksi kääntynyt pakana, joka uskoi evankeliumin, kun se saavutti hänet. Hän oli kuullut evankeliumin niiltä juutalaisilta ja käännynnäisiltä, jotka olivat tulleet uskoon Pietarin saarnan tai sen jälkeisen todistuksen vyöryn seurauksena.

        Apostolien teot:
        13:43 Kun synagoogasta hajaannuttiin, seurasivat monet juutalaiset ja jumalaapelkääväiset käännynnäiset Paavalia ja Barnabasta, jotka puhuivat heille ja kehoittivat heitä pysymään Jumalan armossa.

        Tässäkin kohdassa käännynnäiset ovat juutalaisuuten kääntyneitä pakanoita, jotka ottivat vastaan evankeliumin.

        Sana prosēlytos esiintyy nämä neljä kertaa Ut:ssa, ja kyse on joka kerta juutalaisuuteen kääntyneestä pakanasta, joista kahdessa jälkimmäisessä kohdassa oli tullut Jeesuksen seuraajia evankeliumin kuulemisen jälkeen.

        https://www.blueletterbible.org/lexicon/g4339/kjv/tr/0-1/

        Evankeliumia alettiin julistaa systemaattisesti muille kuin juutalaisuuteen kääntyneille pakanoille vasta muutama vuosi Jeesuksen kuoleman jälkeen. (Apt 11:18ss.)

        "Käännynnäinen eli proselyytti oli pakanuudesta juutalaiseksi kääntynyt henkilö."

        Mitä nyt taas sekoilet proselyyteistä 😂😂😂

        Apostolien tekojen 11. luvussa kerrotaan ihan selvästi, että nämä kreikkalaiset käännynnäiset uskoivat evankeliumin Herrasta ja näitä käännynnäisiä alettiin kutsua kristityiksi.

        20 Heidän joukossaan oli kuitenkin muutamia kyproslaisia ja kyreneläisiä, jotka Antiokiaan saavuttuaan SAARNASIVAT myös kreikkalaisille HYVÄÄ SANOMAA HERRASTA JEESUKSESTA.

        21 Herran käsi oli heidän tukenaan, ja suuri joukko ihmisiä KÄÄNTYI JA USKOI HERRAAN.

        26 ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. Yhdessä he toimivat seurakunnan keskuudessa kokonaisen vuoden, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta. Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi käyttää opetuslapsista nimitystä KRISTITTY.

        Eli Antiokian seurakunta sai alkunsa Stefanoksen kivittämisestä alkaneista vainoista, mutta Stefanoksen kanssa oli jo näitä kristittyjä KÄÄNNYNNÄISIÄ (Nikolaos Antiokiasta). Ihanan ristiriitaista 😂😂😂


    • Anonyymi

      Tässä esitetty ajoitus perustuu oletukseen, jonka mukaan Jeesus olisi kuollut ristillä vuonna 30. Tapahtumat aikajärjestyksessä ovat täten seuraavat:

      30 Jeesus kuolee ristillä pääsiäisenä ja apostolit sekä muut silminnäkijät sanovat hänen heränneen kuolleista sekä ilmestyneen valituille todistajille 40 päivän ajan. (Apt 1)
      30 Pietari julistaa evankeliumia pyhässä hengessä helluntaina juutalaisille ja käännynnäisille. (Apt 2)
      30-32 ne juutalaiset vainoavat Jeesuksen todistajia ja silminnäkijöitä, jotka eivät usko evankeliumia. Paavali on heidän joukossaan. Jeesukseen uskovien määrä kasvaa tuhansiin. (Apt 3-8)
      32 Stefanus tapetaan ensimmäisenä kristittynä marttyyrina. (Apt 7)
      32 Paavali kääntyy Jeesuksen todistajaksi viimeisenä apostolien joukossa. (Apt 9, 1Kor 15:1-11)
      35 Paavali käy ensimmäisen kerran Jerusalemissa kolme vuotta kääntymisen jälkeen. (Apt 9:23; Gal 1:13-20)
      Pietari saa näyn, jonka perusteella julistaa evankeliumia pakanoille ensimmäistä kertaa. (Apt 10-11:17)
      35-36 Paavali ja Barnabas vaikuttavat Syyrian Antiokiassa vuoden ajan. (Apt 11:18-26)
      36-44 Apostolien teoissa ei ole mainintaa tältä ajalta, mutta Paavali ja Barnabas olivat Antiokiassa 44-45, josta toimittivat avustuksen nälkää näkeville Jerusalemiin ja Juudeaan vuonna 45. (Apt 12:25)
      44 Herodes Agrippa I surmauttaa Jaakobin, apostoli Johanneksen veljen. (Apt 12)
      45 Paavali käy toisen kerran Jerusalemissa 14 vuotta kääntymisen jälkeen. (Apt 12:25)
      45-48 Paavalin ensimmäinen lähetysmatka. (Apt 13-14)
      50 Jerusalemin vanhinten ja apostolien kokous. (Apt 15)
      50-53 Paavalin toinen lähetysmatka päättyy kolmanteen vierailuun Jerusalemissa. (Apt 15:36-18:22)
      54-57 Paavalin kolmas lähetysmatka. (Apt 18:23-20:38)
      57 Paavalin neljäs käynti Jerusalemissa ja vangitseminen, sitä seuranneet kuulustelut. (Apt 21-23:24)
      57-59 Paavali vankina maaherrojen Felix ja Festus aikana yli kaksi vuotta. (Apt 23:25-26:32)
      59-60 Paavali Roomassa tutkintavankeudessa omassa vuokra-asunnossa kaksi vuotta. (Apt 28)

      Niin kuin tästä nähdään, ei Apostolien tekojen ja Galatalaiskirjeen välillä ole ristiriitaa ajoitusten ja Paavalin Jerusalemissa käyntien kohdalla. Ainoa heikkous tässä on Apostolien tekojen kohdalla se, että siellä ei ole mainintaa siitä, mitä tapahtui vuosien 37 ja 44 välillä. Kertomus hyppää suoraan 7 vuotta eteenpäin siitä, kun Paavali ja Barnabas olivat yhdessä vaikuttaneet Syyrian Antiokiassa vuoden ajan.

      Vaikka kertomuksessa on tällainen pitkä aukko, niin se ei tee tyhjäksi kronologiaa. Se on johdonmukainen ja pitää yhtä Paavalin kirjeiden kanssa. Sitä ei tiedetä, miksi tämä aukko on, ja mitä silloin tapahtui, mutta se voidaan päätellä, että Barnabas ja Paavali olivat jälleen ”yhdessä” Antiokiassa vuonna 45, jolloin nälänhätä vaivasi Juudeaa ja Jerusalemin kaupunkia. He toimittivat tuolloin avustuksen tarvitseville. (Apt 12:25; Gal 2:1-10)

    • Anonyymi

      Johtuisiko siitä, että kun Apostolien teot kirjoitettiin joskus 100-140 jaa. niin niiden kirjoittaja tunsi ainakin jotkut paavalin kirjeet - siis jotkut niistä aidoista seitsemästä ensimmäistä kirjeestä. "Julmalan Sanaan" on otettu myös hyvien kristittyjen Paavalin nimiin väärentämät kuusi viimeistä kirjettä.

      Paavalien kirjeiden väärennös ja väärennösten kanonisoitu asema osoittaa erinomaisesti kristinuskon suhtautumisen velehteluun. Oikeaksi luulemansa uskon puolesta on lupa valehdellla. Aamen!

      • Anonyymi

        Juuri näin, mutta kun tapahtumista on vuosikymmeniä niin aikajana ja tapahtumat on jo sekaisin ja sisäisessä ristiriidassa. Yksi ristiriita on Stefanoksen kivittäminen, joka laukaisi uskon leviämisen Antiokiaan.

        11:19 Ne, jotka Stefanoksen surmaamisesta alkaneen vainon tähden olivat hajaantuneet, kulkivat Foinikiaan, Kyprokseen ja Antiokiaan saakka mutta eivät julistaneet sanaa muille kuin juutalaisille.

        Mutta silti ennen Stefanoksen kivittämistä oli kuvioissa mukana käännynnäinen Antiokiasta.

        6:5 Kaikki, jotka olivat koolla, pitivät tätä ehdotusta hyvänä. He valitsivat Stefanoksen, miehen, joka oli täynnä uskoa ja Pyhää Henkeä, sekä Filippoksen, Prokoroksen, Nikanorin, Timonin, Parmenaksen ja Nikolaoksen, antiokialaisen käännynnäisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, mutta kun tapahtumista on vuosikymmeniä niin aikajana ja tapahtumat on jo sekaisin ja sisäisessä ristiriidassa. Yksi ristiriita on Stefanoksen kivittäminen, joka laukaisi uskon leviämisen Antiokiaan.

        11:19 Ne, jotka Stefanoksen surmaamisesta alkaneen vainon tähden olivat hajaantuneet, kulkivat Foinikiaan, Kyprokseen ja Antiokiaan saakka mutta eivät julistaneet sanaa muille kuin juutalaisille.

        Mutta silti ennen Stefanoksen kivittämistä oli kuvioissa mukana käännynnäinen Antiokiasta.

        6:5 Kaikki, jotka olivat koolla, pitivät tätä ehdotusta hyvänä. He valitsivat Stefanoksen, miehen, joka oli täynnä uskoa ja Pyhää Henkeä, sekä Filippoksen, Prokoroksen, Nikanorin, Timonin, Parmenaksen ja Nikolaoksen, antiokialaisen käännynnäisen.

        Yksi hyvä esimerkki kirjoitusten hataruudesta on satu Jeesuksen syntymästä. Siinä mainittujen hallitsijoiden valtakaudet ja "verollepanojen" ajankohdat (ja oliko niitä) luulisi olevan faktoja jotka olisi voitu tarkistaa jo evankeliumeita kirjoitettaessa, kun ne on tarkistettavissa nykyäänkin. Silti evankeliumiin tuupattiin satua ja tarinaa joka ei tästää todelliseen historiaan.

        No oma lukunsa on, että Raamattuun hyväksyttiin kaksi tyystin erilaista Jeesuksen "sukupuuta".

        Ilmeisesti lähtökohta oli, että ne jotka uskoo, ne uskoo, eikä nillitä turhasta?


    • Minusta alkaa tuntua siltä, ettei Paavali koskaan kääntynytkään. Hänellä oli näkemyserot Jerusalemin juutalaiskristittyjen kanssa ja vainosi heitä kunnes sai tahtonsa läpi Jerusalemin apostolien kokouksessa 48-50. Jeesusmyytti oli sopiva väline Paavalille edistää omia etujaan. Kristus oli ilmestynyt vain myyttisille alkuperäisille opetuslapsille kaukana menneisyydessä. Kukaan ei ollut koskaan nähnyt Jeesusta, alkuperäisiä opetuslapsia tai hänen silminnäkijöitä. Paavali sai paljon valtaa kun julisti itsensä Isän Jumalan ja Kristus Jeesuksen asettamaksi apostoliksi epileptisen kohtauksen jälkeen (joka sekin saattoi olla pelkkä sepitelmä).

      • Anonyymi

        Itse aajttelen, ettei Paavalin ole tarvinnut olla epärehellinen, vaan hän on uskossaan tullut vakuuttuneeksi itse joistakin asioista ja on tarvittaessa parannellut tarinaa tämä uskonsa silmällä pitäen. Hän on siis (omaan) totuuteen pyrkien muokannut tarinaa.

        Vertauksena nykyajasta esim. Putin, joka hänkään ei ole välttämättä kieo kuin korkkiruuvi, vaan itsekin uskoo omaan tarinaansa rusinvenäjän puolustamisesta pahaa kollektiivista länttä vastaan.


      • Anonyymi

        Paavali vainosi juutalaisia, jotka eivät tienneet mitään Jeesuksesta, eivätkä uskoneet häneen.

        Paavali keksi Jeesuksen ja apostolit ja silminnäkijät ja sanoi uskovansa heihin.

        Paavali ei kääntynyt?

        Hei haloo! :)


    • Anonyymi

      Saman kirjan eri luvuissa on eroavaisuuksia? Tietenkin on. Jos jotain voisi pitää todistusaineistona yhtään mistään, niin todistusaineistoa pitäisi löytyä muista aikalaiskirjoista.
      Rooman ajoilta virallisia kirjoituksia on itse asiassa valtavasti, Jeesusta sieltä ei löydy.

      • Anonyymi

        Miksi merkitykseltään vähäisen matkasaarnaajan ja uskolla parantajan pitäisi näkyä Rooman valtakunnan historian kirjoissa?

        Jeesuksella oli kuollessaan vain muutama opetuslapsi. Ei hänellä ollut merkitystä Rooman valtakunnassa, joten häntä ei mainita.

        Paavalilla oli tuhansia seuraajia ja hän sanoi tehneensä apostolien ihmeitä ja ennusti tulevia. Hänestä ei ole mainintaa Rooman historian kirjoituksessa. Hän on siis satuolento.


    • Apostolien teoissa on sikäli ristiriitaa, etteiväthän apostolit tehneet mitään. He kiertelivät kaiket päivät pitkin maakuntaa puhumassa paskaa. Ei sellainen ole mitään tekemistä. Se on lorvailua. Pitäisikin vaihtaa kirjalle nimeksi Apostolien lorvailut.

      • Anonyymi

        Ateistien super hyper extra älyviisas sanoi totuuden.


    • Anonyymi

      Onko ketju laitettu lukkoon vai miksi ei voi kommentoida?

      • Anonyymi

        Tavan mukaan Suomi24 toimii ja ei toimi. Kohta voi taas toimia.


    • Anonyymi

      >>Paavali vainosi juutalaisia, jotka eivät tienneet mitään Jeesuksesta, eivätkä uskoneet häneen.

      Paavali keksi Jeesuksen ja apostolit ja silminnäkijät ja sanoi uskovansa heihin.

      Paavali ei kääntynyt?

      Hei haloo! :)>>

      Väitinkö niin, etteivät tunteneet? Totta kai he tunsivat kun Paavalin vainoamisen vuoksi sepittivät Jeesuksen suuhun Vuorisaarnassa vittuilua Paavalille.

      19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

      Ei Damaskoksen tien epileptinen kohtaus ollut kääntyminen vaan paremman legitimiteetin hankkiminen. Nyt Paavali ei vainonnut pelkästään maallisen hallinnon antamin voimin vaan hänellä oli lisäksi Isä Jumalan ja Jeesus Kristuksen antamat apostolin valtuudet vainota toisin uskovia. Paavali vainosi kunnes sai tahtonsa läpi Jerusalemin kokouksessa. Apostolien teoissa 6-7. luvussa tulee selvästi ilmi, että vielä vuoden 45 Juudean nälänhädän mellakoissa Paavali johti Stefanuksen kivittämisen.

      • Anonyymi

        >>Nyt Paavali ei vainonnut pelkästään maallisen hallinnon antamin voimin vaan hänellä oli lisäksi Isä Jumalan ja Jeesus Kristuksen antamat apostolin valtuudet vainota toisin uskovia.

        Tämä on muuten hassua, että tätä uskon doktriinin ristiriitaisuutta, oikeassa olemista, lahkolaisuutta ja toisin uskovien vainoamista vähätellään vaikka kristinusko on tapettujen ihmisten määrällä laskettuna vainonnut ylivoimasesti eniten globaalissa mittakaavassa 2000 vuoden aikana. Paavali on tosiaan kristinuskon perustajana lisäksi oppi-isä toisin uskovien vainoamisessa.


      • Anonyymi

        >>Apostolien teoissa 6-7. luvussa tulee selvästi ilmi, että vielä vuoden 45 Juudean nälänhädän mellakoissa Paavali johti Stefanuksen kivittämisen.

        Stefanuksen puheessa (7. luku) tiivistyy hyvin koko juutalaisten myyttinen historia Jahvismin näkökulmasta. Stefanus ei todellakaan ollut lain hylkäämisen kannalla vaan edusti Jerusalemin juutalaiskristillistä uskoa (Stefanuksen puheesta ei kyllä löydy edes mitään kristillistä vaan se on ihan vaan juutalainen näkemys). Paavali halusi muokata uskostaan oman näköisensä Lain hylkäämisellä ja pelkkään uskoon nojautumalla. Jerusalemin juutalaiskristityt olivat asiasta eri mieltä. Paavali kivitti Stefanuksen juuri tämän hänen näkemyksensä vastustamisen vuoksi.

        Paavalin valitsema oppi loi kasvualustan kaikelle pahuudelle. Lain eli moraalin hylkääminen näkyy nykyäänkin siinä kuinka kristityt tekevät enemmän rikoksia kuin muut ja varsinkin lahkoissa tämä sikailu on todella härskiä ja moraalitonta (lasten seksuaalinen hyväksikäyttö, epärehelliset yrittäjät jne.). Pelkkään uskoon turvautuminen vielä lisää tätä rikollisuutta kun rötökset voi pyytää anteeksi, pienen itkun tirautuksen saattelemana ja uskoa vakuuttelemalla. Sitten kun soppaan lisätään se, ettei Lakia hylättykään kokonaan vaan se on rusinapulla, josta tuhannet lahkot poimivat sopivat rituaalit ja tavat, joiden perusteella pääsee omahyväisesti taivaaseen ja toisin elävät tuomita helvettiin.


    • Voipha se olla tuolviisiikii, mut kaike kaikkiaa raamatust ei ristiriijat lopu.

      Hito huonost toimitettu kirja.

    • Anonyymi

      Tulin uskoon Jeesukseen luettuani avaajan viestin. Olin ollut aiemmin ateisti syntymästä asti, mutta kun sain varmuuden siitä, että Apostolien tekojen ja Galatalaiskirjeen välillä ei ole eroja, niin uskoin heti evankeliumin. Olen nyt Jeesuksen kristuksen todistaja ja väkevä Raamatuissa. Niin sitä pitää.... :)

    • Anonyymi

      On totta, että Aposotlien teot ja Galatalaiskirje voidaan yhdistää ajallisesti ja tapahtumien kautta toisiinsa ilman ristiriitaa. On silti kysyttävä sitä, miksi vuosien 37 ja 44 väliin jää tyhjiö, jota ei täytetä. Mitä Paavali teki silloin? Missä hän oli?

      Koska tällainen aukko jää tekstiin ilman selitystä, todistaa se aukkojen jumalan olevan satua, samoin kuin Jeesus, apostolit ja Paavali. Paavali ei voi olla tosi ihminen, koska hänestä ei ole aikalaisten mainintoja Rooman historian kirjoituksessa, ja hänen valehdellaan nähneen ylösnoussut Jeesus, käyneen taivaassa, ennustaneen tulevaisuutta, parantaneen sairaita ja herättäneen jopa yhden kuolleen.

      Kun tuollaista kirjoitetaan henkilöstä, niin se on aivan varmasti satuoleno. :)

      P.S. Roomalaiset keksivät kristinuskon juutalaisten tarujen pohjalta joskus 120-luvulla. Sitä ennen ei ollut yhtään Jeesuksen todistajaa tai silminnäkijää, opetuslasta tai apostolia. Kristinusko on keksitty sata vuotta väitettyjen tapahtumien jälkeen. Silloin kukaan ei voinut tarkistaa niiden todenperäisyyttä. Tämä teki helpoksi saada roomalaiset uskomaan evankeliumi. Sata vuotta aiemmin se ei olisi onnistunut, koska jokainen olisi niin halutessaan voinut käydä tarkistamassa Jerusalemissa sen, oliko Jeesus kuollut vai ei, ja oliko hän todellinen ihminen vai ei. 120-luvulla tätä ei voitu enää tarkistaa...

      Näin on toteen näytetty, että kristinusko on syntynyt 120-luvulla ja tämä parhaan tieteellisen tiedon ja tutkimuksen mukaan. Uskokaa tai älkää, mutta uskokaa toki, sillä tämä on ateistien totinen ilosanoma. Kristinusko syntyi 120-luvulla roomalaisten pakanoiden toimesta eikä sillä ole mitään juutalaista taustaa tai historiaa. Siksi se ei ole vaarallista ja voimme tuudittautua rauhallisin mielin ruususen lepoon. Ei ole Jahvea ja tuomiota, joten iloitkaamme tänä päivän: juokaamme ja syökäämme ja pitäkäämme lystiä!

    • Anonyymi

      Onko ristiriitaa Sinuhe egyptiläisen ja Grimbergin "Kansojen historia" -teossarjan välillä? Jose ie ole, niin Sinuhe Egyptiläinen on totta ja dokumentti egyptiläisen lääkärin elämästä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      138
      3459
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      274
      2960
    3. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      227
      1864
    4. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      65
      1822
    5. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      64
      1788
    6. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      67
      1563
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      90
      1336
    8. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      78
      1272
    9. Purra esiintyi epäasiallisesti

      Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      329
      1191
    10. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      1072
    Aihe