Miksi Jeesus ei itse kirjoittanut oppejaan ylös

taikauskoton

Miksiköhän Jeesus ei itse kirjoittanut itse omia oppejaan selkeästi ylös? Olisi ollut seuraajille suureksi avuksi sanan levittämisessä. Nythän ei ole muuta materiaalia kuin kymmeniä tai satoja vuosia jälkeen päin kirjoitettuja kuulopuheita.

17

940

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskova2

"Miksiköhän Jeesus ei itse kirjoittanut omia oppejaan selkeästi ylös"?MILLÄHÄN tavalla se olisi ollut seuraajille suureksi avuksi sanan levittämisessä???

• taikauskoton

No, eikös se nyt olisi ollut paljon helpompi lähteä tekemään kaikkia kansoja opetuslapsiksi, jos olisi Jumalan pojan itsensä kirjoittama valmis uusi testamentti ollut kädessä. Tällöin olisi sanoman muuttumattomuus varmistettu, eikä olisi myöhemmin tarvinnut muistella kuulopuheita ja tehdä tulkintoja epäselvistä muistikuvista.

Jumalahan on antanut ennenkin kivitaulussa selvät ohjeet valituksi kansakseen ottamille ihmisille. Miksei nyt sitten Jumalan poika toiminut samalla tavalla ja itse pannut vuorisaarnaa ja muita opetuksiaan papyrykselle? Olisihan se nyt jotain kun olisi olemassa aito Uusi Testamentti, kirjoittanut Jeesus Nasaretilainen. Luulisi käännytystyön olevan sen avulla huomattavasti helpompaa ja oppiriidat vältettäisi.

• uskova2
        taikauskoton kirjoitti:

No, eikös se nyt olisi ollut paljon helpompi lähteä tekemään kaikkia kansoja opetuslapsiksi, jos olisi Jumalan pojan itsensä kirjoittama valmis uusi testamentti ollut kädessä. Tällöin olisi sanoman muuttumattomuus varmistettu, eikä olisi myöhemmin tarvinnut muistella kuulopuheita ja tehdä tulkintoja epäselvistä muistikuvista.

Jumalahan on antanut ennenkin kivitaulussa selvät ohjeet valituksi kansakseen ottamille ihmisille. Miksei nyt sitten Jumalan poika toiminut samalla tavalla ja itse pannut vuorisaarnaa ja muita opetuksiaan papyrykselle? Olisihan se nyt jotain kun olisi olemassa aito Uusi Testamentti, kirjoittanut Jeesus Nasaretilainen. Luulisi käännytystyön olevan sen avulla huomattavasti helpompaa ja oppiriidat vältettäisi.

"Jumalahan on antanut ennenkin kivitauluissa selvät ohjeet valituksi ottamalleen kansalle"näin kirjoitat.Noudatatko siis näitä kivitaulujen selviä ohjeita elämässäsi?Ovat aitoja Jumalan sanoja,eikä kuulopuheita,pitäisi siis olla helppo uskoa,eikä ole oppiriitoja.

• Mephisto
        uskova2 kirjoitti:

"Jumalahan on antanut ennenkin kivitauluissa selvät ohjeet valituksi ottamalleen kansalle"näin kirjoitat.Noudatatko siis näitä kivitaulujen selviä ohjeita elämässäsi?Ovat aitoja Jumalan sanoja,eikä kuulopuheita,pitäisi siis olla helppo uskoa,eikä ole oppiriitoja.

Etkä osaa vastata kysymykseen? vai vältteletkö aihetta?

• uskova2
        Mephisto kirjoitti:

Etkä osaa vastata kysymykseen? vai vältteletkö aihetta?

En todellakaan osaa vastata tuohon kysymykseen sen verran tietämätön olen,sen vuoksi lähinnä esitänkin itse kysymyksiä.Aiheessa toki olen pysynyt.

• Juho S.

Sanoisin niin, että mitä pitemmälle kehitys etenee vuosituhat vuosituhannelta, sitä enemmän asioita ihmisille voidaan paljastaa. Jos Jeesus olisi itse kirjoittanut sanomaansa, se olisi myös vanhentunut aikanaan. Silloinhan ei esimerkiksi tiedetty, että elämme planeetalla, eikä Jeesus sitä voinut paljastaa sitä, koska se oli tieteen tehtävä aikanaan.

Ilmoitusten välissä ihmisten tulee luoda yhteys Totuuden Henkeen ja löytää sitä kautta yhä enemmän kosmista totuutta, hyvyyttä ja kauneutta.

• Sinänsä hyvä kysymys. Monet muutkaan suurten oppien perustajahahmot (!) eivät kirjoittaneet mitään - tai ainakaan heidän kirjoituksiaan ei tunneta, eikä niitä ole löytynyt: Tällaisia olivat ainakin Sokrates, Buddha, Muhammed. Mooseksen kirjan kirjoittajastakaan meillä ei taida olla tietoa, paitsi ettei hän varmaankaan ollut Mooses. Kysymyksen, miksei Jeesus kirjoittanut mitään, voisi ehkä laajentaa: miksi monien suurien oppirakennelmien perustajahahmot eivät kirjoittaneet mitään. --- Jossakin tosin (en äkkipäätä muista missä) kerrotaan Jeesuksen olleen kirjeenvaihdossa jonkun kuninkaan kanssa, mutta tätä tietoa pidetään kylläkin legendana. Joku, kristillisiin tarinoihin ja legendoihin perehtynyt, saattaa tietääkin kertomuksen.

• meille

apostoleille tai heille määrätyille.
        Menkää kaikkeen maailmaan ja julistakaa
        evankeliumia ...
        Kirjoitetaan edelleenkin niin suurin
        kirjaimin, että varmasti näkee:

http://wwnet.fi/users/veijone/

Todistus on annettu ihan pilkulleen
        maan ääriin, Fin land 6000 km
        päiväntasaajalta v. 2000 6000
        vuotta Aadamista. Ja sitten
        pari vuosiviikon parodiaa.
        Mutta kuka ei halua uskoa, se ei
        usko vaikka näkee.

• ÖHÖ

miksi ei ollut mooses?

• ÖHÖ kirjoitti:

miksi ei ollut mooses?

No vaikkapa siksi että ihmisen lienee oman kuolemansa jälkeen vähän vaikeahko mitään kirjoitella, Mooseksen kirjoissa kerrotaan Mooseksen kuolemasta ja siitä kuinka Jumala hautasi hänet niin ettei hänen haudastaan tänäkään päivänä mitään tiedetä. -- Mooseksen kirjat ovat kirjoitetut paljon mooseksen aikaa myöhemmin ja monen kirjoittajan toimesta. Niissä yhdistyy useampia kertomusperinteitä, jotka on nivottu yhteen.

• ÖHÖ

oikeastaan nimimerkkisi perusteella kuulut aivan omaan osastoon, minä en usko 13 päivän perjantaihin ja mustiin kissoihin. Usko ei ole taikuutta tai taika menoja

• -aikaraja-

..silloin osanneet lukea ja kirjoittaa, aivan samoin niin kuin nytkin vielä osittain on ja siksi se on niin suullista vieläkin.

Eli tuo aito kristinusko perustuu ja pohjautuu ainoastaan suulliseen perimään/perintöön eli ihmisiltä ihmisille tietoon ja niin se kuuluukin olla. Koska se on tarkoitettu alunperinkin tavallisille ihmisille eikä kirjanoppineille, jotka ovat yleensä omien opittujen tietojensa ja yhteisön ennakko asenteiden vankeja.

• Jeesus kyllä ilmeisesti osasi lukea ja kirjoittaa. Kapernaumin synagoogassa hän luki ja Joh.8:6 kertoo kuinka hän kirjoitti maahan.

• Pilgrim_2005

William Blake, - yksi englantilainen näkijä väitti että Jeesus ja opetuslapset kirjoittivat, ja loivat enemmänkin, mutta Antikristus tuhosi suurimman osan, siksi meillä on vaan rippeitä ja huhupuheita siitä mitä Jeesus todellisuudessa oli.
      Ei kannata luottaa huhuihin; todellinen Jeesus ilmenee/syntyy ihmissydämessä, - Ihmisen Poika kun hän on. Ihmisen hän vapautti.

• ei kai

varmaan ollut liiemmin kirjoitteluun. Ja Hänhän lupasi lähettää heti Puolustajan/Totuuden Hengen lähtönsä perästä ilmoittamaan koko totuuden. (Joh. 16:5)

• hanna

löytyykö uskoa maan päältä,kun jeesus tulee?matteus
      16:4,myös silloin ihmiset vaativat jeesukselta merkkiä.he näkivät jeesuksen,silti epäilivät ja eivät kaikki uskoneet jeesukseen,jeesus itse on merkki ja totuus kirjoituksista,ei huhuista.miksi raamattu kirjoitettu?vieläkö lisää kirjoituksia ja merkkejä?uskoisitteko silti?jumalan sana toteutuu-jumalan tahto-pyhä henki kirjuri ja siunattu totuus,kaikille kysyville ja hakeville.suurin näistä sydänmen usko jeesukseen.shalom kaikille !

• Kaikki suuret johtajat käyttävät sihteereitään ja delegoivat.
      Jeesuksella piisasi puuhaa ihmisten auttamisessa.

Siunausta, jarlau

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      23
      6700
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      27
      4180
    3. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      33
      3056
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      171
      2993
    5. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      10
      1908
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1754
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      150
      1624
    8. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1622
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1528
    10. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      22
      1480
    Aihe