Autoilun seuraava trendi on vetyauto sanoo BMW johtaja

Anonyymi-ap

https://www.hs.fi/talous/art-2000009144760.html

Toyota Mirai oli ensimmäisiä vetypolttokennoja hyödyntäviä autoja. Myös BMW on panostanut vetyautojen valmistukseen. Kuva: Kari Pitkänen
Joonas Turunen HS
13:29

Autovalmistaja BMW uskoo, että polttokennoja hyödyntävillä vetyautoilla on tulevaisuudessa huomattava osuus henkilöautojen markkinoilla.

Saksalaisyhtiö esitteli viime vuonna iX5 Hydrogen -auton prototyypin, josta on tulossa myös varsinaiseen tuotantoon etenevä versio lähiaikoina.

24

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      lienee kestävää tekniikkaa kun toyota tekee

      • Anonyymi

        loppuu lataaminen marginaaliin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        loppuu lataaminen marginaaliin

        Jos lataaminen loppuu, loppuu 70% suomen kansalaisista autoilu, kun polttomoottoreita ei enää saa. Vety kun on aivan liian kallis ratkaisu suurimmalle osalle kansaa.

        Vain akkusähkö takaa riittävän edullisen autoilun "nollapäästö" aikakaudelle mentäessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        loppuu lataaminen marginaaliin

        vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okokvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okokvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okokvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety okvapaa sana vety ok


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lataaminen loppuu, loppuu 70% suomen kansalaisista autoilu, kun polttomoottoreita ei enää saa. Vety kun on aivan liian kallis ratkaisu suurimmalle osalle kansaa.

        Vain akkusähkö takaa riittävän edullisen autoilun "nollapäästö" aikakaudelle mentäessä.

        euroopassa ei kohta saa ladata kun energia loppuu verkosta

        aamun uutiset kertoo

        liftaa nyt dieselhepun kyytiin vaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        loppuu lataaminen marginaaliin

        ei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyotaei saa puhua rumia-muka bemu on toyota


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        loppuu lataaminen marginaaliin

        Autovalmistaja BMW uskoo, että polttokennoja hyödyntävillä vetyautoilla on tulevaisuudessa huomattava osuus henkilöautojen markkinoilla.

        Saksalaisyhtiö esitteli viime vuonna iX5 Hydrogen -auton prototyypin, josta on tulossa myös varsinaiseen tuotantoon etenevä versio lähiaikoina.

        ja nexo sekä mirai odottaa asemia


    • Anonyymi

      oikein menee

    • Anonyymi

      kyllä bmw ja toyota vie

      VWskoda vikisee

      • Anonyymi

        venäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaavenäjä muutti laskelmaa


    • Anonyymi

      Autoilu sähköistyy, vetyautot ovat mielenvikaisten märkiä unia.

      • Anonyymi

        Kerro lisää unistasi moktar


    • Anonyymi

      VW edelleen kehittää vetyvaihtoehtoa kaikessa hiljaisuudessa ollakseen valmiina ja vahvoilla, mikäli vetyvaihtoehto alkaa vetää tulevaisuudessa.

      Mikäli vetyautojen 2000 km range yleistyisi, niin se tarkoittaisi myös sitä että ainakin jonkin verran harvemmalla vetyverkolla tulisi toimeen vs. polttariasemat.

      Liäksi, vetyauto _puhdistaa ilmaan noin kahden dieselin verran_, eli melkoisen hieno saavutus siltäkin osin.

      "Volkswagen develops a hydrogen car that can travel 2,000 kilometers" - October 29, 2022

      "It turns out that they have also quietly filed a patent for a hydrogen car that can travel 2,000 kilometers on a single tank."

      "If the world still decides that hydrogen is the future, it doesn’t want to lose the boat."

      - https://www.world-today-news.com/volkswagen-develops-a-hydrogen-car-that-can-travel-2000-kilometers/

    • Anonyymi

      Hesarin artikkelissa ei ollut mitään miten BMW ratkaisee nyt pelin vetyautoilun hyväksi eli miten ihmiset todella innostunut nyt ostamaan vetyautoja? Mitään uutta ei siis olla keksitty vetyautotekniikassa? Pelkkä tuote ei vielä riitä vaan tarvitaan niitä aitoja ostajiakin.

      • Anonyymi

        " ... eli miten ihmiset todella innostunut nyt ostamaan vetyautoja?"

        Missään mikä¨na taho ei ole edes vihjannut, että vetyautoja ostettaisiin ... nyt.

        "Pelkkä tuote ei vielä riitä vaan tarvitaan niitä aitoja ostajiakin."

        Vetyyn yhtenä mahdollisena _tulevaisuuden_ vaihtoehtona on heräilty vasta viimeiakoina ja siksi muutama autonvalmistaja niitä edelleen kehittää ja pitää asiaa ajoittain esillä.

        Haasteena on ekologisesti kestävän vedyn massatuottaminen ja sen hinnan kuluttajakestävälle tasolle saaminen, kyseessä on suuri ja pitkä prosessi, eli ei ihan heti pian huomena. Tuleeko se joskus yksityisautoiluun, jää sitten aikanaan nähtäväksi.

        Pariisissa on jo suuri määrä vety-taxeja ja niiden määrää ollaan voimakkaasti lisäämäsä, joka sekin toimii konseptin toimivuuden mallina.

        Suuria vetyhankkeita on kuitenkin yhä enempi mm. lentoliikenteessä (mm. Aibus), raideliikenteessä jo käytössä olevat Alstomin junamallit, sekä laivaliikenteessä.

        Sitten mm. autonäyttelyissä esillä olevat Hyperion XP-1 ja Hyundai N Vision 74 -konseptiauton tapaiset laitteet toimivat normaaliin tapaan ko. tekniikan käyntikortteina.

        "Los Angelesin autonäyttely alkoi: katso kuvat kuumista uutuuksista"

        - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/204baab4-7964-4692-b3f2-4268df0e7606

        ps. Toivoisin, että synteettisistä polttoaineista saataisiin kehitettyä ekologisesti kestävä ja masatuotantoon sopiva vaihtoehto.


    • Anonyymi

      puhuu toyotan käskemänä?

      yhteistyö

    • Anonyymi

      Olisi mielenkiintoista lähteä Suomea kiertämään vetyautolla. Loppuisi kuin kanan lento alkuunsa.

    • Anonyymi

      joko BMW saa tojolta vetypolttomoottoreita?

    • Anonyymi

      toyotan tekniikkaa sai BMW juu

    • Anonyymi

      Kyllä tässä on vaikea veikata onko vety vai sähkö se "lopullinen" voittaja kun puhutaan polttomoottoriauton syrjäyttäjästä.
      Sähkö pääsi aika pitkälle etumatkalle, mutta jos akkutekniikka ei ota kunnon harppausta nopeasti, saattaa se useiden satojen kilojen ja tuhansien eurojen hintainen akku kääntää pelin vetyautoille.
      Oma veikkaukseni on, että pikkuautoissa sähkö on voittaja ja kaupparatsujen ja sikariportaan autoissa vety on yleisin voimanlähde, siis 30 vuoden kuluttua. Työmatka-ajoon ja kauppakassiksi riittää alle 150 km WLTP toimintamatka, joten pikkuauton voi tehdä suhteellisen edullisestikin sähköautona jo nyt.

      • Anonyymi

        Vedyn suhteen haasteena on ekologisen vedyn massatuotannon toteuttaminen ja kehittäminen kuluttajakestävään hintaan, sekä itse vetyverkko.

        Mikäli tuo haaste joskus tulevaisuudessa ratkaistaan, niin ne kinneritkin voisivat kulkea vedyllä.

        Bonus. Vetyauto _puhdistaa ilmaa_ noin kahden dieselin verran, eli olisi varsin kelvollinen eko-auto ;-)

        Patteriautojen yksi keskeinen ongelma on niiden ympäristöä mega-saastuttava akkuteknologia kaivostoimtoineen, sekä Kiina-riippuvuus. Tulisi innovoida aidon vihreät, kevyet ja tehokkaat akut, mutta sellaisia ei ole edes horisontin takana näkyvissä.

        Tämän lisäksi jokaisella patteriautoilijalla tulisi olla oma latauspiste, muutoin tuo on käytännön tasolla täysin kelvoton konsepti.


    • Anonyymi

      Autovalmistaja BMW uskoo, että polttokennoja hyödyntävillä vetyautoilla on tulevaisuudessa huomattava osuus henkilöautojen markkinoilla.

      Saksalaisyhtiö esitteli viime vuonna iX5 Hydrogen -auton prototyypin, josta on tulossa myös varsinaiseen tuotantoon etenevä versio lähiaikoina.

      nexot ja mirait on jo

    • Anonyymi

      Autovalmistaja BMW uskoo, että polttokennoja hyödyntävillä vetyautoilla on tulevaisuudessa huomattava osuus henkilöautojen markkinoilla.

      Saksalaisyhtiö esitteli viime vuonna iX5 Hydrogen -auton prototyypin, josta on tulossa myös varsinaiseen tuotantoon etenevä versio lähiaikoina.

      valettako asiat?

    • Anonyymi

      vettä pakoputkesta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1412
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe