Tuleeko sähköautot koskaan yleistymään kun suurimmalta osalta puuttuu latausmahdollisuus kotoa?

Anonyymi-ap

Huonolta ainakin näytää, varmaan 80-90% kerrostalo/rivareista sellaisia ettei ole latausmahdollisuutta eikä suunnitelmia toteuttaa sitä pitkään aikaan. Lisäksi tiedän kohteita mihin sähköayhtiö on ilmoittanut että virraksi saadaa 4A/parkkiruutu eikä kohteelle mahdollista saada enempää.

Lisäksi monessa ainakani vanhemmassa omakotitalossakin liittymän koko niin pieni ettei välttämättä saa ladattua autoa edes yössä. Alkuvuodesta oli tapaus missä Hyundai omistaja palautti autonsa koska 24A liittymä ei riittänyt saamaan yössä täyteen.

Kotilataus on käytännössä ehdoton vaatimus, ei voisi kuvitellakaan että auto vietäisiin kerran viikossa aamulla johkin latausasemalle ja haettaisiin illalla kotiin.

Sähköautoja tänäkin vuonna myyty vain noin 15% kaikista rekisteröidyistä, ja varmasti latausmahdollisuuksien puutu ykis suurimmista syistä. Siksi näyttää siltä että vielä 10-15v kuluttua sadata tuhanne autoilijat tarvii polttomoottorin, sähkö ei yksinkertaisesti mahdollista. Eiköhän se suunnitelma lopettaa polttisten valmistus myös tyssää juurikin tähän.

65

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tyssää. Suomen sähköinnra on vähintään yhtä hyvässä hapessa kuin Norjassa ja Norjassa polttisten myynti on käytäännössä loppunut jo kokonaan. Eikä tarvittu mitään pakotusta vaan kuluttajat ymmärsivät että polttiksen ostaminen on valtavaa tuhlausta kun jälkimarkkinat putoavat pois alta.
      Latausmahdollisuuden järjestäminen on erittäin helppo ja halpa rasti jos sellainen vielä puuttuu.
      Kantakaupunkien alueilla mistä kerrostaloista puuttuu parkkipaikat niin myös polttis on turhake ja pelkkä vaiva. Julkiset ovat keskustan ihmisten tapa liikkua.

      • Anonyymi

        Norjassa sähköautoa tuetaan 20 000 eurolla / auto joten aika huono vertailukohde


      • Anonyymi

        Juu, sähköinfra onkin loistavassa kunnossa vain sähkärien omista...anteeksi, haltijoiden mielestä. Uutisointi kertoo kyllä ihan muuta. Kannattaa seurata tätä suurta showta vai mielumminko asut sähkärissä, kn kämppä on kalsan puoleinen?


    • Anonyymi

      Kyllä ne yleistyy kokoajan ja lataus mahdollisuudet tulee pikkuhiljaa myös vanhoihin taloyhtiöihin. Tulevaisuudessa sellaiset asunnot joissa ei ole latausmahdollisuuksia eivät pidä hintaansa ja niistä tulee hyljeksittyjä, ainakin keskustojen ulkopuolella.

      • Anonyymi

        Niillä alueilla missä oma auto on tarpeellinen niin siellä taloyhtiöissä pitää olla oma parkkipaikka tai muutoin taloyhtiön asunnot menevät kaupaksi vain alehintaan. Aivan sama onko se tarvittava auto polttis vai sähköauto. Parkkipaikka pitää olla jos oma aut on tarpeellinen.

        Ja jos on parkkiryúutu niin silloin latauksen rakentaminen on lapsellisen helppo homma..


      • Anonyymi

        Tuota ei kuitenkaan tällä vuosikymmenellä tule tapahtumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota ei kuitenkaan tällä vuosikymmenellä tule tapahtumaan.

        Kannattaa muistaa, että vain 10% autoilijoista ajaa täyssähköautoilla vuonna 2030. Plugareilla ei ole merkitystä, koska niillä voi ajaa tarvittaessa bensalla muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota ei kuitenkaan tällä vuosikymmenellä tule tapahtumaan.

        Kyllä tapahtuu ihan lähivuosina, se on varmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tapahtuu ihan lähivuosina, se on varmaa.

        Riippuu ihan mitä "lähivuosilla" tarkoitetaan. Todellisuudessa tuo tapahtuu pitkälti 2030-luvun puolella.


      • Anonyymi

        Ai että hyljeksittyjä? Sähkökiima on totta vie vakava sairaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niillä alueilla missä oma auto on tarpeellinen niin siellä taloyhtiöissä pitää olla oma parkkipaikka tai muutoin taloyhtiön asunnot menevät kaupaksi vain alehintaan. Aivan sama onko se tarvittava auto polttis vai sähköauto. Parkkipaikka pitää olla jos oma aut on tarpeellinen.

        Ja jos on parkkiryúutu niin silloin latauksen rakentaminen on lapsellisen helppo homma..

        Ettäkö itse alkaisit omin pikku kätösin rustailemaan? Sinänsä hyvän neuvon annoit, kaikki vain tekemään omia virityksiä. Kyllä se siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tapahtuu ihan lähivuosina, se on varmaa.

        Juu,voihan se olla vaikka 10,2%, mutta vain herrat ja rouvat saa sähköä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niillä alueilla missä oma auto on tarpeellinen niin siellä taloyhtiöissä pitää olla oma parkkipaikka tai muutoin taloyhtiön asunnot menevät kaupaksi vain alehintaan. Aivan sama onko se tarvittava auto polttis vai sähköauto. Parkkipaikka pitää olla jos oma aut on tarpeellinen.

        Ja jos on parkkiryúutu niin silloin latauksen rakentaminen on lapsellisen helppo homma..

        Ei se helppo ole eikä varsinkaan ilmainen.


    • Anonyymi

      Noin 60% suomalaisista asuu pientaloissa, joissa latauksen järjestäminen ei ole ongelma. Aika harva loppujen lopuksi säilyttää autoaan katujen varsilla, vaikka näin kuvitellaan. Osaketaloissakin lataus on pysäköintipaikoille järjestettävissä yhteisellä päätöksellä. Vuokrataloissa se on vaikeampaa.

      • Anonyymi

        "Vuokrataloissa se on vaikeampaa."

        Niissä asuvat eivät ole ryntäämässä ensimmäisten joukossa ostamaan minkäänlaisia uusia autoja.

        Silloin kun tuon porukan budjettiin mahtuvia käytettyjä sähkiksiä on tarjolla niin joka jeesuksen r-kioskillakin on pikalatauspiste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vuokrataloissa se on vaikeampaa."

        Niissä asuvat eivät ole ryntäämässä ensimmäisten joukossa ostamaan minkäänlaisia uusia autoja.

        Silloin kun tuon porukan budjettiin mahtuvia käytettyjä sähkiksiä on tarjolla niin joka jeesuksen r-kioskillakin on pikalatauspiste.

        Vuokrakerrostaloissa sähköt tulee kiinteistön omistan päätöksellä hyvin helposti ja kulu lisätään vuokriin, niin helposti se käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuokrakerrostaloissa sähköt tulee kiinteistön omistan päätöksellä hyvin helposti ja kulu lisätään vuokriin, niin helposti se käy.

        Ja useimmiten kiinteistön omistajaa ei asia kiinnosta. Vuokrakerrostalojen tarkoitus on tuottaa rahaa omistajalle ja laturit vain maksavat. Ja koska vuokrakerrostalot ovat pitkän tähtäimen sijoituksia niin niitä ei välttämättä olla myymässä pitkään aikaan.

        Lisäksi vuokralaisilla on muutenkin vähemmän autoja ylipäätään ja varsinkin sähköautoja. Eli vuokralaisia löytyy helposti vaikka laturipaikkoja ei olisi.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Aita pystyyn 2050 ja täystyöllisyys 2100 niin kyllä sitten. Päästään taas. Kai ....

    • Anonyymi

      Kun ensimmäiset polttomoottoriautot keksittiin, niin KELLÄÄN ei ollut tankkausmahdollisuutta oikeastaan missään.
      Mutta niinpä noita näkyy nyt pöristelevän miljoonittain. Kehitys kehittyy, esteet kierretään ja mennään eteenpäin, jollain konstilla. Sama käy sähköautoille.

    • Anonyymi

      Mihinkäs ne vanhat polttomoottoriautot laitetaan? Lähetetäänkö Intiaan tai Afrikkaan jos siellä saastuttaisivat vähemmän. Porukkaa kyllä kulkee siellä samalla autolla enemmän, leikkaavat usein katot irti että useampi mahtuu kyytiin

      • Anonyymi

        Afrikkaan. Mutta Afrikan ilma pysyy Afrikassa, tiedä se.


    • Anonyymi

      Kerrostaloissa, joissa ei ole kunnollista latausmahdollisuutta (11kW) kannattaa ostaa täyshybriidi. Tai isommalla akulla varustettu täyssähköauto, joka ladataan kerran viikossa ja aina pitemmillä matkoilla pikalatausasemilla (ihan kuten bensa/diesel-autokin tankataan).

      OK/Rivitaloissa, joista löytyy 3*16A valinta tietysti on täyssähkö.

      Plugarit voi jättää kauppaan!

      • Anonyymi

        Kauanko kestää pikalataus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauanko kestää pikalataus?

        Pahimmillaan 30 minuutin luokkaa. Olettaen siis, että on todellakin kyse pikalatauksesta, 150-350 kW luokassa.


    • Anonyymi

      Patteriauton yleistymispakotteeseen EU:ssa liittyvä keskeinen käytännön kysymys on se, että moneenko prosentiin asunnoista oma latauspiste on edes mahdollista asentaa ja millaisin kustannuksin, niin Suomessa kuin muissakin tulevan pakotteen alaisissa EU-maissa.

      Vaikkapa Helsingin ydinkeskustassa ja ruuhka-alueella, jossa asukastiheys on korkea, mutta käytännössä vain harvalle on mahdollista asentaa oma latauspiste.

      Tai vaikkapa miljonkaupunki Pariisissa, jossa diesel on kiellossa jo vuodesta 2024 alkaen ja vain patteriautot sallittuja vuodesta 2030 alken.

      Siellä ja suurella vaikutusalueellaan riskeeraa olla edessään todellinen helskutin kakofonia ja päänsärky, sillä nuo rajoitteet koskevat valtaisaa populaa, paikallisia asukkaita sekä mijoonia siellä työkseen ja liiketoimissaan asioivia.

      "Paris to ban diesel cars from 2024, all internal combustion vehicles from 2030"

      - https://drivemag.com/news/paris-to-ban-diesel-cars-from-2024-all-internal-combustion-vehicles-from-2030

      Alla pari artikkelia aiheesta aperitiiviksi tilanteen todellisuutta kuvaamaan.

      *

      "Tällaiset taloyhtiöt ovat sähköautomyllerryksen suurhäviäjiä – HS: ”Mitä enemmän pullonkauloja, sitä korkeammaksi hinnat nousevat”

      "Pieni pääsulake, ohuet syöttökaapelit ja vanhanaikaiset keskukset yhdistettynä useisiin pysäköintipaikkoihin sekä suuriin lataustehotoiveisiin tietävät äkkiä isoa ja kallista sähköremonttia."

      - https://www.is.fi/autot/art-2000008367855.html

      *

      "Asukkaan sähköautosta voi koitua taloyhtiölle kymmenien tuhansien eurojen lasku"

      - https://www.is.fi/autot/art-2000005822096.html

      *

      ps. Ulkolaisissa uutisissa kuvattin ja kerrotiin henkilöstä, joka oli ostanut uudesta / uudehkosta taloyhtiöstä asunnon, jossa kiinteistön alla oli suuri ja siisti uutuuttaan kiiltävä parkkihalli asukkaille, mutta ei lainkaan varausta tai kaapelointia latauspaikkojen asennusta varten. Tämä oli muistaakseni Pariiisn vaikutusalueella, jossa polttarien ajokiellot ovat jo aikas lailla nurkan takana.

      Hän oli kiinnostunut ostamaan patteriauton, mutta hänen oli vaikeaa saada edes lupaa asennuttaa sille latauspistettä. Hänen olisi tullut teettää kaikki omaan piikkiin, pitkä kaapelointi parkkihalliin parkkipaikalleen saakka, joitain muitakin muutostöitä, sekä itse latauspiste, jonka kokonaiskustannukset olisivat olleen noin 13 000 euroa.

      Vastaavia tilanteita on vaikka miten paljon ja myös jo nyt vomassa olevilla polttari-rajoitusalueilla, eli ongelma koskee myös uudehkoja kiinteistöjä.

      • Anonyymi

        Vaikka jossain Helsingissäkin on paljon väestöä niin valtaosa Helsingissä asuvista kotitalouksista on autottomia. Varsinkin Helsingin ydinkeskustan asukkaista valtaosalla ei ole autoa. Ei edes hyvätuloisilla ole siellä usein autoa, koska pelkästään sen pitäminen on kallista, autoilu hankalaa ja julkinen liikenne toimii hyvin. Itsekin tunnen useita, jotka tarvittaessa vuokraa auton, mutta ei omista autoa.

        Valtaosa autoilijoista asuu kaupunkien keskustojen ulkopuolella ok- tai rivitaloissa.

        Ja sama pätee myös Pariisiin ja moniin muihin Euroopan suurkaupunkeihin. Niissä suuri osa väestöstä on autottomia.

        Ja jos latauspaikkaa ei ole niin sitten voi mennä julkisille latureille. Eihän bensa-autojakaan voi tankata kotona eikä siitä valiteta.

        Ja muuten, Helsingissäkin asuu vain 12% suomalaisista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka jossain Helsingissäkin on paljon väestöä niin valtaosa Helsingissä asuvista kotitalouksista on autottomia. Varsinkin Helsingin ydinkeskustan asukkaista valtaosalla ei ole autoa. Ei edes hyvätuloisilla ole siellä usein autoa, koska pelkästään sen pitäminen on kallista, autoilu hankalaa ja julkinen liikenne toimii hyvin. Itsekin tunnen useita, jotka tarvittaessa vuokraa auton, mutta ei omista autoa.

        Valtaosa autoilijoista asuu kaupunkien keskustojen ulkopuolella ok- tai rivitaloissa.

        Ja sama pätee myös Pariisiin ja moniin muihin Euroopan suurkaupunkeihin. Niissä suuri osa väestöstä on autottomia.

        Ja jos latauspaikkaa ei ole niin sitten voi mennä julkisille latureille. Eihän bensa-autojakaan voi tankata kotona eikä siitä valiteta.

        Ja muuten, Helsingissäkin asuu vain 12% suomalaisista.

        Lisään... Ja kadunvarsipysäköinti koskettaa oikeasti vain pientä osaa suomalaisista. Lähinnä kadunvarsille pysäköidään Helsingin ja parin muun kaupungin keskustassa ja sielläkin monilla on autopaikka. Kyse on alle 5% autoilijoista, vaikka näennäisesti määrät kaupungissa näyttää paikallisesti suurilta. Ja useimmissa kaupungeissa lähes kaikilla asukkailla on omat parkkipaikat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka jossain Helsingissäkin on paljon väestöä niin valtaosa Helsingissä asuvista kotitalouksista on autottomia. Varsinkin Helsingin ydinkeskustan asukkaista valtaosalla ei ole autoa. Ei edes hyvätuloisilla ole siellä usein autoa, koska pelkästään sen pitäminen on kallista, autoilu hankalaa ja julkinen liikenne toimii hyvin. Itsekin tunnen useita, jotka tarvittaessa vuokraa auton, mutta ei omista autoa.

        Valtaosa autoilijoista asuu kaupunkien keskustojen ulkopuolella ok- tai rivitaloissa.

        Ja sama pätee myös Pariisiin ja moniin muihin Euroopan suurkaupunkeihin. Niissä suuri osa väestöstä on autottomia.

        Ja jos latauspaikkaa ei ole niin sitten voi mennä julkisille latureille. Eihän bensa-autojakaan voi tankata kotona eikä siitä valiteta.

        Ja muuten, Helsingissäkin asuu vain 12% suomalaisista.

        Aivan aluksi kannustan lukemaan ajatuksella, objektiivisesti ja kokonaan edellä linkittämäni taloyhtiöitä koskevat artikkelit, paitsi jos patteriuskovuus tulee sille esteeksi.

        Patteriatoa lobataan (valheargumentein) ympäristön, ilmaston ja ilmanlaadun pelastajana ja se loogisestikin koskee keskeisesti nimenomaan kaupunkeja, ei niinkään harvaanasuttua pöndä.

        *

        "Vuonna 2017 yhteensä 152 300 (27 prosenttia) lapsiperhettä asui kerrostalossa. Tämä on 0,9 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016."

        "Pääkaupunkiseudulla kerrostaloissa asuvien lapsiperheiden osuus oli 57 prosenttia, kun muualla Suomessa vastaava osuus oli 19 prosenttia."

        - https://stat.fi/til/asas/2017/asas_2017_2018-05-17_tie_001_fi.html

        *

        Tarkoitushakuisten mutujen sijaan olisi hyvä laittaa esille tilasto-faktaa, asukkaiden määrä Helsingissä vs. atojen määrä. Kuten mainitsin, niin Helsinki ei rajoitu ydinkeskustaan. Toisaalta, useimmat Helsingissä asuvat tarvitsevat autoa muuallakin liikkuessaan.

        Sama koskee noita fantasioita Pariiisin suhteen. Edelleenkin kuten jo mainitsin, niin patteriautopakko koskee valtaisaa määrää Pariisiin liitokissa olevia, itse paikallisten asukkaiden lisäksi.

        Mutta ohessa hieman faktaa noiden tarkoitushakuisten fantasioiden sijaan.

        Ranskan tilannetta koskeva kartta ja viralliset %-luvut alueittain kotitalouksista joissa auto.

        *

        "Équipement automobile des ménages en 2019"

        - https://www.insee.fr/fr/statistiques/2012694#titre-bloc-3

        *

        Sekä hieman lukuja tajutakseen patteripakon vaikutusesta Pariisin populaan, sekä sen myötä myös alueen ja sen liitosalueiden elinkeinoelämään.

        Pariisi, asukasluku - - 2,165,423 :

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Paris

        *

        Suur-Pariisi, eli The Île-de-France, asukasluku -- 12,262,544 :

        - https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%8Ele-de-France

        *


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan aluksi kannustan lukemaan ajatuksella, objektiivisesti ja kokonaan edellä linkittämäni taloyhtiöitä koskevat artikkelit, paitsi jos patteriuskovuus tulee sille esteeksi.

        Patteriatoa lobataan (valheargumentein) ympäristön, ilmaston ja ilmanlaadun pelastajana ja se loogisestikin koskee keskeisesti nimenomaan kaupunkeja, ei niinkään harvaanasuttua pöndä.

        *

        "Vuonna 2017 yhteensä 152 300 (27 prosenttia) lapsiperhettä asui kerrostalossa. Tämä on 0,9 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016."

        "Pääkaupunkiseudulla kerrostaloissa asuvien lapsiperheiden osuus oli 57 prosenttia, kun muualla Suomessa vastaava osuus oli 19 prosenttia."

        - https://stat.fi/til/asas/2017/asas_2017_2018-05-17_tie_001_fi.html

        *

        Tarkoitushakuisten mutujen sijaan olisi hyvä laittaa esille tilasto-faktaa, asukkaiden määrä Helsingissä vs. atojen määrä. Kuten mainitsin, niin Helsinki ei rajoitu ydinkeskustaan. Toisaalta, useimmat Helsingissä asuvat tarvitsevat autoa muuallakin liikkuessaan.

        Sama koskee noita fantasioita Pariiisin suhteen. Edelleenkin kuten jo mainitsin, niin patteriautopakko koskee valtaisaa määrää Pariisiin liitokissa olevia, itse paikallisten asukkaiden lisäksi.

        Mutta ohessa hieman faktaa noiden tarkoitushakuisten fantasioiden sijaan.

        Ranskan tilannetta koskeva kartta ja viralliset %-luvut alueittain kotitalouksista joissa auto.

        *

        "Équipement automobile des ménages en 2019"

        - https://www.insee.fr/fr/statistiques/2012694#titre-bloc-3

        *

        Sekä hieman lukuja tajutakseen patteripakon vaikutusesta Pariisin populaan, sekä sen myötä myös alueen ja sen liitosalueiden elinkeinoelämään.

        Pariisi, asukasluku - - 2,165,423 :

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Paris

        *

        Suur-Pariisi, eli The Île-de-France, asukasluku -- 12,262,544 :

        - https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%8Ele-de-France

        *

        Ja silti yli puolet helsinkiläisistä kotitalouksista on autottomia. On ihan sama onko latauspaikkaa, jos ei autoa edes omista. Sillä ei ole mitään merkitystä onko kyseessä lapsiperhe tai ei, koska kaikilla lapsiperheilläkään ei ole autoa. En yhtäkkiä löytänyt uusinta tilastoa, mutta aiemmin 52% koko Helsingin kotitalouksista oli autottomia.

        Eikä muualla Suomessa ole yleensä ongelmia autopaikkojen suhteen kerrostaloissakaan vaan jokaisella kerrostalossa asuvalla on tarvittaessa autopaikka. Helsinki yksi harvoista kaupungeista Suomessa, joissa on vähän autopaikkoja. Kadunvarsipysäköinti on harvinaista jopa kerrostaloasujien kohdalla.

        Ja koko Helsingissä on vain 12% Suomen väestöstä. Siis koko kunnan alueella. Autoilijoista Helsingissä asuu noin 8%. Eli 92% autoilijoista asuu Helsingin ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka jossain Helsingissäkin on paljon väestöä niin valtaosa Helsingissä asuvista kotitalouksista on autottomia. Varsinkin Helsingin ydinkeskustan asukkaista valtaosalla ei ole autoa. Ei edes hyvätuloisilla ole siellä usein autoa, koska pelkästään sen pitäminen on kallista, autoilu hankalaa ja julkinen liikenne toimii hyvin. Itsekin tunnen useita, jotka tarvittaessa vuokraa auton, mutta ei omista autoa.

        Valtaosa autoilijoista asuu kaupunkien keskustojen ulkopuolella ok- tai rivitaloissa.

        Ja sama pätee myös Pariisiin ja moniin muihin Euroopan suurkaupunkeihin. Niissä suuri osa väestöstä on autottomia.

        Ja jos latauspaikkaa ei ole niin sitten voi mennä julkisille latureille. Eihän bensa-autojakaan voi tankata kotona eikä siitä valiteta.

        Ja muuten, Helsingissäkin asuu vain 12% suomalaisista.

        "Ja jos latauspaikkaa ei ole niin sitten voi mennä julkisille latureille. Eihän bensa-autojakaan voi tankata kotona eikä siitä valiteta."

        Aivottomuuden huippu.

        Polttari tankataan hetkessä ja siksi myös yksi ainoa pumppu palvelee hurjaa automäärää per vrk. Vastaavaa patteiuatomäärää varten tarvitaan aivan uskomattoman hurja määrä latauspisteitä.

        Bonuksena, kun polttari on parkissa, niin sen tankillinen ei vajene, kuten patteriauton varaustila, joka hiipuu vieläkin enempi talvella, aivan kuten sen rangekin.

        Ilman omaa latauspaikkaa patteriauto tulisi viedä jonnekin julkiseen ja kalliiseen latauspisteeseen joko päiväksi tai yöksi, toivoen että vapaa ja toimintakunnossa oleva latauspiste olisi vapaana, sekä toivoen sen sijaitsevan turvallisessa paikassa.

        Tulee myös omata tukku soppareita eri firmoille, jotta voi edes ladata, mutta polttarin voi tankata Visallaan missä vain ilman eri soppareita. Silloin kun pikalatausta voi käyttää ja auto sille soveltuu, niin se maksaa vieläkin enempi.

        Sitten tuohon patteriauto-autuuteen voi vielä lisätä latausfirmojen ja -pisteiden hinnoittelukakofonian. Mutta mikäs siinä kun ideologia edellä mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan aluksi kannustan lukemaan ajatuksella, objektiivisesti ja kokonaan edellä linkittämäni taloyhtiöitä koskevat artikkelit, paitsi jos patteriuskovuus tulee sille esteeksi.

        Patteriatoa lobataan (valheargumentein) ympäristön, ilmaston ja ilmanlaadun pelastajana ja se loogisestikin koskee keskeisesti nimenomaan kaupunkeja, ei niinkään harvaanasuttua pöndä.

        *

        "Vuonna 2017 yhteensä 152 300 (27 prosenttia) lapsiperhettä asui kerrostalossa. Tämä on 0,9 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016."

        "Pääkaupunkiseudulla kerrostaloissa asuvien lapsiperheiden osuus oli 57 prosenttia, kun muualla Suomessa vastaava osuus oli 19 prosenttia."

        - https://stat.fi/til/asas/2017/asas_2017_2018-05-17_tie_001_fi.html

        *

        Tarkoitushakuisten mutujen sijaan olisi hyvä laittaa esille tilasto-faktaa, asukkaiden määrä Helsingissä vs. atojen määrä. Kuten mainitsin, niin Helsinki ei rajoitu ydinkeskustaan. Toisaalta, useimmat Helsingissä asuvat tarvitsevat autoa muuallakin liikkuessaan.

        Sama koskee noita fantasioita Pariiisin suhteen. Edelleenkin kuten jo mainitsin, niin patteriautopakko koskee valtaisaa määrää Pariisiin liitokissa olevia, itse paikallisten asukkaiden lisäksi.

        Mutta ohessa hieman faktaa noiden tarkoitushakuisten fantasioiden sijaan.

        Ranskan tilannetta koskeva kartta ja viralliset %-luvut alueittain kotitalouksista joissa auto.

        *

        "Équipement automobile des ménages en 2019"

        - https://www.insee.fr/fr/statistiques/2012694#titre-bloc-3

        *

        Sekä hieman lukuja tajutakseen patteripakon vaikutusesta Pariisin populaan, sekä sen myötä myös alueen ja sen liitosalueiden elinkeinoelämään.

        Pariisi, asukasluku - - 2,165,423 :

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Paris

        *

        Suur-Pariisi, eli The Île-de-France, asukasluku -- 12,262,544 :

        - https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%8Ele-de-France

        *

        "Pääkaupunkiseudulla kerrostaloissa asuvien lapsiperheiden osuus oli 57 prosenttia, kun muualla Suomessa vastaava osuus oli 19 prosenttia."

        Totta kai asuu kerrostaloissa, koska pk-seudulla lähes kaikki asuu kerrostaloissa muutenkin. Pk-seudun ulkopuolella, missä noin 80% Suomen väestöstä on, asutaan enemmän ok-taloissa. Tuo fakta ei merkitse paskaakaan enemmistölle, joka EI asu pk-seudulla.

        Pk-seudun väestö on vain pieni osa Suomea. Itse asiassa, koko Uusimaa on vain vähemmistö Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan aluksi kannustan lukemaan ajatuksella, objektiivisesti ja kokonaan edellä linkittämäni taloyhtiöitä koskevat artikkelit, paitsi jos patteriuskovuus tulee sille esteeksi.

        Patteriatoa lobataan (valheargumentein) ympäristön, ilmaston ja ilmanlaadun pelastajana ja se loogisestikin koskee keskeisesti nimenomaan kaupunkeja, ei niinkään harvaanasuttua pöndä.

        *

        "Vuonna 2017 yhteensä 152 300 (27 prosenttia) lapsiperhettä asui kerrostalossa. Tämä on 0,9 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016."

        "Pääkaupunkiseudulla kerrostaloissa asuvien lapsiperheiden osuus oli 57 prosenttia, kun muualla Suomessa vastaava osuus oli 19 prosenttia."

        - https://stat.fi/til/asas/2017/asas_2017_2018-05-17_tie_001_fi.html

        *

        Tarkoitushakuisten mutujen sijaan olisi hyvä laittaa esille tilasto-faktaa, asukkaiden määrä Helsingissä vs. atojen määrä. Kuten mainitsin, niin Helsinki ei rajoitu ydinkeskustaan. Toisaalta, useimmat Helsingissä asuvat tarvitsevat autoa muuallakin liikkuessaan.

        Sama koskee noita fantasioita Pariiisin suhteen. Edelleenkin kuten jo mainitsin, niin patteriautopakko koskee valtaisaa määrää Pariisiin liitokissa olevia, itse paikallisten asukkaiden lisäksi.

        Mutta ohessa hieman faktaa noiden tarkoitushakuisten fantasioiden sijaan.

        Ranskan tilannetta koskeva kartta ja viralliset %-luvut alueittain kotitalouksista joissa auto.

        *

        "Équipement automobile des ménages en 2019"

        - https://www.insee.fr/fr/statistiques/2012694#titre-bloc-3

        *

        Sekä hieman lukuja tajutakseen patteripakon vaikutusesta Pariisin populaan, sekä sen myötä myös alueen ja sen liitosalueiden elinkeinoelämään.

        Pariisi, asukasluku - - 2,165,423 :

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Paris

        *

        Suur-Pariisi, eli The Île-de-France, asukasluku -- 12,262,544 :

        - https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%8Ele-de-France

        *

        Eli sinun tilastosi mukaan koko Pariisin alueella on paljon vähemmän autoja kuin muualla Ranskassa ja ydinkeskustassa valtaosa on autottomia. Nimittäin vain 33,5% ydinkeskustan alueella omistaa auton. Vain kaupungin sivulla on enemmistöllä auto ja siellä autoille on enemmän paikkojakin. Eli mitä sinä tuolla tilastolla yrität todistaa?

        Ja, ei, tuo ei johdu patteriautoista kuten typeryyksissäsi kuvittelet. Kyseessä on 3 vuotta vanha tilasto, joten niillä ei olisi edes mitään vaikutusta asiaan.

        Ja "patteriautopakkoa" ei ole olemassa Ranskassakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan aluksi kannustan lukemaan ajatuksella, objektiivisesti ja kokonaan edellä linkittämäni taloyhtiöitä koskevat artikkelit, paitsi jos patteriuskovuus tulee sille esteeksi.

        Patteriatoa lobataan (valheargumentein) ympäristön, ilmaston ja ilmanlaadun pelastajana ja se loogisestikin koskee keskeisesti nimenomaan kaupunkeja, ei niinkään harvaanasuttua pöndä.

        *

        "Vuonna 2017 yhteensä 152 300 (27 prosenttia) lapsiperhettä asui kerrostalossa. Tämä on 0,9 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016."

        "Pääkaupunkiseudulla kerrostaloissa asuvien lapsiperheiden osuus oli 57 prosenttia, kun muualla Suomessa vastaava osuus oli 19 prosenttia."

        - https://stat.fi/til/asas/2017/asas_2017_2018-05-17_tie_001_fi.html

        *

        Tarkoitushakuisten mutujen sijaan olisi hyvä laittaa esille tilasto-faktaa, asukkaiden määrä Helsingissä vs. atojen määrä. Kuten mainitsin, niin Helsinki ei rajoitu ydinkeskustaan. Toisaalta, useimmat Helsingissä asuvat tarvitsevat autoa muuallakin liikkuessaan.

        Sama koskee noita fantasioita Pariiisin suhteen. Edelleenkin kuten jo mainitsin, niin patteriautopakko koskee valtaisaa määrää Pariisiin liitokissa olevia, itse paikallisten asukkaiden lisäksi.

        Mutta ohessa hieman faktaa noiden tarkoitushakuisten fantasioiden sijaan.

        Ranskan tilannetta koskeva kartta ja viralliset %-luvut alueittain kotitalouksista joissa auto.

        *

        "Équipement automobile des ménages en 2019"

        - https://www.insee.fr/fr/statistiques/2012694#titre-bloc-3

        *

        Sekä hieman lukuja tajutakseen patteripakon vaikutusesta Pariisin populaan, sekä sen myötä myös alueen ja sen liitosalueiden elinkeinoelämään.

        Pariisi, asukasluku - - 2,165,423 :

        - https://en.wikipedia.org/wiki/Paris

        *

        Suur-Pariisi, eli The Île-de-France, asukasluku -- 12,262,544 :

        - https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%8Ele-de-France

        *

        Muuten, jos taloyhtiön sähköliittymä ei kestä sähköautojen (hidastakaan) lataamista niin se on todennäköisesti muutenkin remontin edessä pian. Sähköautot saattaa jouduttaa remonttia parilla vuodella, mutta edessä se olisi muutenkin. Ei ne sähkökaapit, johdot ym ole ikuisia myöskään vaan jossain vaiheessa nekin pitää uusia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja jos latauspaikkaa ei ole niin sitten voi mennä julkisille latureille. Eihän bensa-autojakaan voi tankata kotona eikä siitä valiteta."

        Aivottomuuden huippu.

        Polttari tankataan hetkessä ja siksi myös yksi ainoa pumppu palvelee hurjaa automäärää per vrk. Vastaavaa patteiuatomäärää varten tarvitaan aivan uskomattoman hurja määrä latauspisteitä.

        Bonuksena, kun polttari on parkissa, niin sen tankillinen ei vajene, kuten patteriauton varaustila, joka hiipuu vieläkin enempi talvella, aivan kuten sen rangekin.

        Ilman omaa latauspaikkaa patteriauto tulisi viedä jonnekin julkiseen ja kalliiseen latauspisteeseen joko päiväksi tai yöksi, toivoen että vapaa ja toimintakunnossa oleva latauspiste olisi vapaana, sekä toivoen sen sijaitsevan turvallisessa paikassa.

        Tulee myös omata tukku soppareita eri firmoille, jotta voi edes ladata, mutta polttarin voi tankata Visallaan missä vain ilman eri soppareita. Silloin kun pikalatausta voi käyttää ja auto sille soveltuu, niin se maksaa vieläkin enempi.

        Sitten tuohon patteriauto-autuuteen voi vielä lisätä latausfirmojen ja -pisteiden hinnoittelukakofonian. Mutta mikäs siinä kun ideologia edellä mennään.

        Tai sitten lataa kauppareissun aikana. Nimittäin kauppakeskuksissakin on nykyään laturit. Monilla on sähköauto, mutta ei latauspaikkaa kotona.

        Tuntuu siltä, että kateellisena vain rääyt ja ruikutat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten lataa kauppareissun aikana. Nimittäin kauppakeskuksissakin on nykyään laturit. Monilla on sähköauto, mutta ei latauspaikkaa kotona.

        Tuntuu siltä, että kateellisena vain rääyt ja ruikutat.

        Ja ylipäätään, vain aivottomat kateelliset idiootit ruikuttaa siitä millä autolla muut ajavat. Jos joku pystyy ajamaan sähköautolla ja on latauspaikka niin ajakoon sillä. Jos toisella ei latauspaikkaa niin entä sitten? Ei se ole sähköauton omistavan ongelma. Eihän kaikilla ole varaa ostaa Ferrariakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinun tilastosi mukaan koko Pariisin alueella on paljon vähemmän autoja kuin muualla Ranskassa ja ydinkeskustassa valtaosa on autottomia. Nimittäin vain 33,5% ydinkeskustan alueella omistaa auton. Vain kaupungin sivulla on enemmistöllä auto ja siellä autoille on enemmän paikkojakin. Eli mitä sinä tuolla tilastolla yrität todistaa?

        Ja, ei, tuo ei johdu patteriautoista kuten typeryyksissäsi kuvittelet. Kyseessä on 3 vuotta vanha tilasto, joten niillä ei olisi edes mitään vaikutusta asiaan.

        Ja "patteriautopakkoa" ei ole olemassa Ranskassakaan.

        "Eli sinun tilastosi mukaan koko Pariisin alueella on paljon vähemmän autoja kuin muualla Ranskassa ja ydinkeskustassa valtaosa on autottomia. "

        Ontuvia dissailuyrityksiä. Kyse on virallisista __Insee.fr__:n tilastoista. Muutamassa vuodessa niihin ei tule suuria muutoksia, eli pilkun nu**inta on sitten joidenkin ihan omaa heikkoa agendaa.

        Pariisissa noin 40-50%:lla on oma auto ja kaikki siellä asuvat tietävät millainen hel.vetti kautta aikain on ollut löytää parkkpaikka duunista illalla palatessaan. Joskus siihen voi mennä tuntikikin.

        Boonuksena, autovihamielinen Hidalgo & viher-vasemmisto on jo nyt poistanut 50 000 parkkiruutua.

        *

        "Tous les Parisiens ou les visiteurs de la Ville Lumière pourront le confirmer : trouver une place de parking à Paris relève d’un vrai parcours du combattant. "

        - https://www.123automoto.fr/la-galere-des-places-de-parking-a-paris/

        *

        Tilastot ja Pariisin kaupunkirakenne kertovat sen, että on täysi mahdottomuus rakentaa latauspaikkoja kaikille siellä asuville autoilijoille, vain hyvin rajalliselle määrälle.

        Patteriauto ilman omaa latauspaikkaa on käytöltään täysin kelvoton konsepti.

        "Ja, ei, tuo ei johdu patteriautoista kuten typeryyksissäsi kuvittelet. Kyseessä on 3 vuotta vanha tilasto, joten niillä ei olisi edes mitään vaikutusta asiaan."

        Aivottomuus ja yhden ainoan ideologian aate saa monia muotoja. Nyt oli kyse kaupungeista ja suurkaupungeista ja niiden autotiheydestä, sekä rakennusinfrasta _vs_ mahdottomuus rakentaa omat latauspaikat kaikille patteriautoilijoille.

        "Ja "patteriautopakkoa" ei ole olemassa Ranskassakaan."

        Tulee olemaan ja sellaiseen siirtymisen aivopesu on todella voimallista kaikkialla EU:ssa.

        Pariisissa vuodesta 2030 alkaen vain patteriautot ovat sallittuja. Vuodet menevät nopeasti ja jo tuota ennen autoilijat ovat pakotettuja vastoin tahtoaan vaihtamaan polttarinsa yhä uudempiin voidakseen ajaa ko. alueilla.

        Monissa muissakin Ranskan kaupungeissa on vastaavat progressiivisesti kiristyvät "Low-Emission Zones"-rajoitteet. Nuo alati kiristyvät rajoitteet vaikuttavat kaikkeen populaan ja liiketoimintaan joilla on asiaa ko. alueille.

        Haasteena paikallisillekin matkailijoille on se, että säännöt ovat varsin erilaisia alueesta riippuen. Vaatimukset koskevat myös ulkomaalaisia autoilijoita. Sama kakofonia pitkin eri EU-maita.

        "Driving in France: Low Emission Zones & Do I Need a Crit’Air Sticker?"

        - https://www.frenchentree.com/living-in-france/driving/driving-in-france-low-emission-zones-do-i-need-a-critair-sticker/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten, jos taloyhtiön sähköliittymä ei kestä sähköautojen (hidastakaan) lataamista niin se on todennäköisesti muutenkin remontin edessä pian. Sähköautot saattaa jouduttaa remonttia parilla vuodella, mutta edessä se olisi muutenkin. Ei ne sähkökaapit, johdot ym ole ikuisia myöskään vaan jossain vaiheessa nekin pitää uusia.

        "Muuten, jos taloyhtiön sähköliittymä ei kestä sähköautojen (hidastakaan) lataamista niin se on todennäköisesti muutenkin remontin edessä pian. "

        Väärin ja jälleen väärin. Ilman patteriautoja moni kiinteistö voisi hyvin jatkaa olemassa olevalla kokoonpanollaan.

        1. linkin artikkelista:

        "Kiinteistön sähkötekniikan kapasiteetti riippuu yleensä suorimmin rakennuksen sähköteknisestä iästä ja käyttötarkoituksesta."

        "Kaapeloinnit ja keskusjärjestelyt voivat silti aiheuttaa merkittäviä kustannuksia myös yllättävän uusissakin rakennuksissa."

        Erä$ pullonkaulla jota artikkelissa ei mainittu.

        Joillakin alueilla korttelimuuntajat ja niiltä lähtevä kaapelointi ei kestä niihin liitettyjen kiinteistöjen tehojen nosta patteriautojen latausta varten, eli tiedossa olisi vieläkin mittavampi, laajempi ja kalliimpi muutostyö.

        *

        "Tällaiset taloyhtiöt ovat sähköautomyllerryksen suurhäviäjiä – HS: ”Mitä enemmän pullonkauloja, sitä korkeammaksi hinnat nousevat”

        "Pieni pääsulake, ohuet syöttökaapelit ja vanhanaikaiset keskukset yhdistettynä useisiin pysäköintipaikkoihin sekä suuriin lataustehotoiveisiin tietävät äkkiä isoa ja kallista sähköremonttia."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008367855.html

        *

        "Asukkaan sähköautosta voi koitua taloyhtiölle kymmenien tuhansien eurojen lasku"

        - https://www.is.fi/autot/art-2000005822096.html

        *

        "HS: Taloyhtiön osakkaat halusivat sähköautoilleen latauslaitteet – naapuriyhtiöt eivät suostuneet"

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008670379.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ylipäätään, vain aivottomat kateelliset idiootit ruikuttaa siitä millä autolla muut ajavat. Jos joku pystyy ajamaan sähköautolla ja on latauspaikka niin ajakoon sillä. Jos toisella ei latauspaikkaa niin entä sitten? Ei se ole sähköauton omistavan ongelma. Eihän kaikilla ole varaa ostaa Ferrariakaan.

        "Ja ylipäätään, vain aivottomat kateelliset idiootit ruikuttaa siitä millä autolla muut ajavat. Jos joku pystyy ajamaan sähköautolla ja on latauspaikka niin ajakoon sillä."

        Aivottomat eivät osaa sisäistää lukemaansa kontekstissään eivätkä sitä, että tässä asiassa on kyse jo EU:ssa päätetystä linjasta, eli tulevasta patteriautopakosta, joka tulee koskemaan kaikkia asuinmuodostaan ja -paikastaan riipumatta. Kaupunkien rakkenusinfra ei muutu toiseksi tuon pakon seuraamuksena.

        On toki toivottavaa, että synteettisistä polttoaineista tai vedysta tulisi ratkaisu pseudo-ekologisten patteriautojen tuomaan ongelmaan, patteriautot jotka eivät ole ratkaisu, vaan osa autoilun ympäristöongelmaa, mm. akkujensa ympäristöpommi-raaka-aine-kaivoksineen.

        Patteriautot edustavat myös EU:n edesvastuuttomaan Kiina-riippuvuuteen sitoutumista, sillä noin 80% noista saasta-raaka-aineista tulee sieltä.

        Akkuriippuvuuden lisäksi:

        "Putinin ”parhaalla ystävällä” on ase, jolla saisi Suomen ja koko lännen polvilleen"

        - https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/83fdef63-cde2-4636-93f8-aee914782e25

        *

        "Tutkija: Kiina voisi halutessaan lamauttaa Euroopan laivaliikenteen"

        "Belgialaistutkija varoittaa Kiinan kasvaneesta roolista Euroopan satamissa."

        - https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/24134255-a478-4916-b7a3-7751b1dff674

        *

        Kannustan käyttämään niitä (mahdollisesti olemassa olevia) aivoja ja katselmamaan maailmaa edes hieman kauemmaksi kuin se oman kodin latauspiste, eli laajemmin maailman ja geopolitiikan realiteettejä.


    • Anonyymi

      Tyhmästä päästä kärsii lompakko: jos haluaa omistaa sähköauton, tai yleensäkin auton, niin kannattaa valita asuinpaikka sen mukaisesti. Voi sen tehdä yhdinkeskustassakin, jos lompakko on pulleassa kunnossa = hallipaikka!

      • Anonyymi

        "Tyhmästä päästä kärsii lompakko:"

        Vastaavasti tymällä päällä nolaa itsensä.

        Kas, kun nyt on kysymys tulevasta _patteriautopakosta_ jossa henkilön omalla tahdolla ja asuinpaikalla ei ole merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tyhmästä päästä kärsii lompakko:"

        Vastaavasti tymällä päällä nolaa itsensä.

        Kas, kun nyt on kysymys tulevasta _patteriautopakosta_ jossa henkilön omalla tahdolla ja asuinpaikalla ei ole merkitystä.

        Onko se EU, Hallitus vaiko Vihreät, joka pakottaa ostamaan auton? Ja mihin nuo kaikki pakolla ostettavat patteriautot mahtuvat Helsingin keskustassa?


    • Anonyymi

      "Patteriatoa lobataan (valheargumentein) ympäristön, ilmaston ja ilmanlaadun pelastajana ja se loogisestikin koskee keskeisesti nimenomaan kaupunkeja, ei niinkään harvaanasuttua pöndä."

      Et sitten pystynyt laittamaan mitään tieteellisiä linkkejä että sähköautoja lobataan valheellisesti. Päätit vain niin väittää ilman perusteita. Ja älä TAAS laita ymperäpyöreitä linkkejä ja "kato sieltä jostain keskeltä" (mitä ei todellisuudessa löydy), vaan otat sieltä suorat selkeät lainaukset jotka TODISTAVAT väitteesi.

      • Anonyymi

        Miksi hyvä asia pitäisi pilata faktoilla?

        Eihän somessa kukaan ole kiinnostuntu faktoista. Tai no, onhan siellä mutta faktat äänestetään.


    • Anonyymi

      Koti ei ole koti ellei se ole omakotitalo väleällä alueella. Koppeja päällekkäin ? no joku voi asua niin muttei tiedä elämästä mitään. Ei ole sähköautoa eikä ole lähi vuosina tulossakaan eikä edes haaveena. 4X4 hiace on ja pari muuta fiinimpää kulkinetta. Polestar on kyllä hyvä sähköauto kunhan ne patterit vaan saadaan tulevaa tekniikkaa sinne nyky lelu akun tilalle eli odotellaan poija odotellaan.

    • Anonyymi

      Ulkolaisella kanavalla oli kiinnostava dokkari / ohjelma kotitalouksien energian, eli samalla kulujen säästön mahdollisuuksista.

      Patteriauto-osuudessa, sen eri käytön muodoista riippuen kävi ilmi, kaikki tekijät huomioiden, että se on pidemmällä omistuksella kustannuksiltaan kilpailukukyinen vs. vastaava diesel, mikäli suurin osa ajosta tapahtuu kotilatauksen raameissa tai maksutta tai edullisesti työpaikalla.

      Mutta sitten jos joutuu suht' usein turvautumaan julkisiin latauspistesiin, niin monestikin niistä ladattuna 100 km maksaa yhtä paljon kuin dieselillä tai joskus jopa enempi.

      Tekivät mm. testiajon 200 km per suunta, menosuunta motarilla ja takaisin "perusteitä" käyttäen. Motarilla range tippui silmissä ja pakkolatauksia oli kolme tai neljä. Jokaista eri latausfirmaa varten oma appinsa. Reisuun meni latauksien vuoksi 1,5 tuntia enempi kuin polttarilla ja sen kustannukset olivat suunnilleen samat kuin dieselillä. Osa latauspisteistä oli hieman syrjäisiä (edullisempi rakentaa), eli tiesi ympyrän kävelyä latausta odotellessa.

      Kannattavuuslaskelmissa oli se Suomen tilanteesta poikkeava tekijä, että ko. maassa saa patteriautoa ostaessaan valtiontukia tulotasostaan riippuen jopa 7000 euro Clion kaltaiseen autoon, joka oli testissä ja jonka hinta ilman veroalennusta oli muistaakseni noin 34-35 000 e.

      Muistaakseni vanha polttari piti laittaa puristamoon sadakseen maksimaalisen hyvityksen.

      Eräs pariskunta oli ennakoivasti ostanut vanhan kotteron 400 eurolla ja katsastanut sen, sekä pitänyt sen virallisesti ajokuosissa vaaditun ajan, taisi olla yksi vuosi. Sitten ostivat patteriauton, taisi olla Clio, saivat maksimi-verohvitykset, jonka sitten tarpeiden muutoksen vuoksi myivät pois vuoden parin kuluttua 15 tkm ajettuna ja saivat siitä enempi kuin ostaessaan.

      Ps. Olisikohan patteri-aatteelliset kiinnostuneita ostamaan / hakemaan suht' vähän käytetyn patteriuton ulkomailta, saisi edullisemmin kuin kotimaasta, mutta en sitten tiedä valtion pitkäkätisen ottamaa hunajaa, tuontiveroa.

      • Anonyymi

        Älä nyt vahingossakaan kerro mitään tunnistettavia detaljeja. Toisaalta, ehkä niitä ei edes ole... edes kanavan nimeä.

        "Ps. Olisikohan patteri-aatteelliset kiinnostuneita ostamaan / hakemaan suht' vähän käytetyn patteriuton ulkomailta, saisi edullisemmin kuin kotimaasta, mutta en sitten tiedä valtion pitkäkätisen ottamaa hunajaa, tuontiveroa."

        Täyssähköautoja on tuotu tänä vuonna selkä vääränä Suomeen, oliko peräti yleisin ulkomailta käytettynä tuotu autotyyppi. Joten ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt vahingossakaan kerro mitään tunnistettavia detaljeja. Toisaalta, ehkä niitä ei edes ole... edes kanavan nimeä.

        "Ps. Olisikohan patteri-aatteelliset kiinnostuneita ostamaan / hakemaan suht' vähän käytetyn patteriuton ulkomailta, saisi edullisemmin kuin kotimaasta, mutta en sitten tiedä valtion pitkäkätisen ottamaa hunajaa, tuontiveroa."

        Täyssähköautoja on tuotu tänä vuonna selkä vääränä Suomeen, oliko peräti yleisin ulkomailta käytettynä tuotu autotyyppi. Joten ovat.

        "Älä nyt vahingossakaan kerro mitään tunnistettavia detaljeja. Toisaalta, ehkä niitä ei edes ole... edes kanavan nimeä."

        Tuolla uteliaisuutta tyydyttävällä tiedolla ko. EU-kieltä hallitsemattomana et kykenisi asiassa lainkaan etenemään ja sitten alkaisi seuraavan oljenkorren halailu.

        Mutta eihän itse faktoissa itsessään ollut mitään uutta, joskin niiden ko. ohjelmassa selkeästi ja objektiivisesti esittäminen oli tavanomaisesta sokeasta patteriauton aivopesullisesta lobbauksesta positiivisesti poikkeavaa.

        Mutta EU on juuri lyönyt leiman patteririippuvuus-silmukan kaulaansa sitomisessa ja luomalla samalla myös raaka-aine Kiina-riippuvuuden köyttä kaulaansa sovitellen.

        .

        "EU approves effective ban on new fossil fuel cars from 2035"

        October 28, 2022

        - https://www.reuters.com/markets/europe/eu-approves-effective-ban-new-fossil-fuel-cars-2035-2022-10-27/

        .

        Ongelmana on sekin miten kiinalaiset ovat hommassa edellä ja saaste-raaka-aineiden omaamisestansa johtuen saavat poljettua patterautojen hinnat alas. Miten EU-valmistajat kykenevät siihen vastaamaan, sillä massat valitsevat lompakollaan.

        "China’s Assault On European Electric Car Market Gathers Momentum"

        "When the pace accelerates, expect Chinese auto makers to attack the cheaper, mass market end of the market, which Europeans neglect at their existential peril. "

        - https://www.forbes.com/sites/neilwinton/2022/07/05/chinas-assault-on-european-electric-car-market-gathers-momentum/

        .

        No, aivan kaikki eivät kuitenkaan jää tuuleen makaamaan.

        "Electric batteries: France will soon operate its first lithium mine" - 2022-10-24

        "The industrial minerals group Imerys announced Monday, October 24 the launch of a major exploitation project by 2027 of a lithium deposit in Allier, in central France."

        - https://www.tellerreport.com/news/2022-10-24-electric-batteries--france-will-soon-operate-its-first-lithium-mine.SJDURTZV4s.html

        .

        Patteriauto ilman omaa latauspistettä on käytön kannalta täysin kelvoton konsepti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Älä nyt vahingossakaan kerro mitään tunnistettavia detaljeja. Toisaalta, ehkä niitä ei edes ole... edes kanavan nimeä."

        Tuolla uteliaisuutta tyydyttävällä tiedolla ko. EU-kieltä hallitsemattomana et kykenisi asiassa lainkaan etenemään ja sitten alkaisi seuraavan oljenkorren halailu.

        Mutta eihän itse faktoissa itsessään ollut mitään uutta, joskin niiden ko. ohjelmassa selkeästi ja objektiivisesti esittäminen oli tavanomaisesta sokeasta patteriauton aivopesullisesta lobbauksesta positiivisesti poikkeavaa.

        Mutta EU on juuri lyönyt leiman patteririippuvuus-silmukan kaulaansa sitomisessa ja luomalla samalla myös raaka-aine Kiina-riippuvuuden köyttä kaulaansa sovitellen.

        .

        "EU approves effective ban on new fossil fuel cars from 2035"

        October 28, 2022

        - https://www.reuters.com/markets/europe/eu-approves-effective-ban-new-fossil-fuel-cars-2035-2022-10-27/

        .

        Ongelmana on sekin miten kiinalaiset ovat hommassa edellä ja saaste-raaka-aineiden omaamisestansa johtuen saavat poljettua patterautojen hinnat alas. Miten EU-valmistajat kykenevät siihen vastaamaan, sillä massat valitsevat lompakollaan.

        "China’s Assault On European Electric Car Market Gathers Momentum"

        "When the pace accelerates, expect Chinese auto makers to attack the cheaper, mass market end of the market, which Europeans neglect at their existential peril. "

        - https://www.forbes.com/sites/neilwinton/2022/07/05/chinas-assault-on-european-electric-car-market-gathers-momentum/

        .

        No, aivan kaikki eivät kuitenkaan jää tuuleen makaamaan.

        "Electric batteries: France will soon operate its first lithium mine" - 2022-10-24

        "The industrial minerals group Imerys announced Monday, October 24 the launch of a major exploitation project by 2027 of a lithium deposit in Allier, in central France."

        - https://www.tellerreport.com/news/2022-10-24-electric-batteries--france-will-soon-operate-its-first-lithium-mine.SJDURTZV4s.html

        .

        Patteriauto ilman omaa latauspistettä on käytön kannalta täysin kelvoton konsepti.

        Paljon selitystä, mutta yksinkertaiseen kysymykseen mistä kanavasta/ohjelmasta oli kyse et kuitenkaan kyennyt vastaamaan. Turhapa tätä keskustelua on jatkaa sen pidemmälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon selitystä, mutta yksinkertaiseen kysymykseen mistä kanavasta/ohjelmasta oli kyse et kuitenkaan kyennyt vastaamaan. Turhapa tätä keskustelua on jatkaa sen pidemmälle.

        Lillukanvarsien perään huuteluun on hyvä turvautua sen sijaan, että keskittyisi esille laitettuun itse asiasisältöön.

        Tuolla keskenkasvuisten menolla on varmastikin parempi vetäytyä vain takaviistoon, kuten jo tuolla ylempänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lillukanvarsien perään huuteluun on hyvä turvautua sen sijaan, että keskittyisi esille laitettuun itse asiasisältöön.

        Tuolla keskenkasvuisten menolla on varmastikin parempi vetäytyä vain takaviistoon, kuten jo tuolla ylempänä.

        Huh huh mitä väistely ripaskaa. Sinähän se olet joka selvästi välttelet faktoista puhumista ja hyökkäävällä tyylillä vastaat kuin keskenkasvuinen koska et vain kestä kritiikkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huh huh mitä väistely ripaskaa. Sinähän se olet joka selvästi välttelet faktoista puhumista ja hyökkäävällä tyylillä vastaat kuin keskenkasvuinen koska et vain kestä kritiikkiä.

        Narsistiset luonteet eivät kestä kritiikkiä kun pitävät itseään toisten yläpuolella ja toisia viisaampina.


    • Anonyymi

      Aika harva sähköautoilija ajaa peräkkäisinä päivinä akun tyhjäksi saakka ja ajaa yöksi kotiin. Jos lataamiseen on aikaa 2-3 yötä ja vielä pätkä päivääkin, akun saa täyteen hidaslatauksellakin jollaisen saa melkein minkä tahansa kerros- tai rivitalon parkkipaikalle (omakotitalossa onnistuu tehokkaampikin).

    • Anonyymi

      Käytetty sähkäri menee helposti paaliin kun akku loppuu. Akun uusiminen voi maksaa yhtä paljon kuin auto tai enemmän. Itse en käytettyä sähkäriä ostaisi ilman täysin kattavaa akkutaluuta.
      Tässä pätee se sääntö, että kellä vaan on varaa hankkia uusi sähkäri mutta käytetyllä pystyvät ajamaan vain oikeat rahamiehet.

      • Anonyymi

        Eikös ne polttisautotkin mene helposti paaliin, kun moottori on loppu?

        Ja myös niihin pätee tuo sääntösi!


      • Anonyymi

        "Käytetty sähkäri menee helposti paaliin kun akku loppuu. Akun uusiminen voi maksaa yhtä paljon kuin auto tai enemmän."

        Näin tosiaan voi käydä 20-30 vuoden käytön jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Käytetty sähkäri menee helposti paaliin kun akku loppuu. Akun uusiminen voi maksaa yhtä paljon kuin auto tai enemmän."

        Näin tosiaan voi käydä 20-30 vuoden käytön jälkeen.

        Juurihan oli hyvä esimerkki kun Teslaan tuli 12 000€ lasku akun uusimisesta heti 8v akkutakuun päätyttyä. Paalikamaa jo 8v ikäisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurihan oli hyvä esimerkki kun Teslaan tuli 12 000€ lasku akun uusimisesta heti 8v akkutakuun päätyttyä. Paalikamaa jo 8v ikäisenä.

        Anekdooteilla ei tee edes paskan vertaa. Tilastoja kehiin, kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös ne polttisautotkin mene helposti paaliin, kun moottori on loppu?

        Ja myös niihin pätee tuo sääntösi!

        Jos polttiksen kone leviää niin purkuosana löytyy käytetty moottori tilalle yleensä suhteellisen edullisesti.

        Sähkikissä taas ainakaan toistaiseksi ei ole tarjolla käytettyjä, hyväkuntoisia akkupaketteja tonnilla tai kahdella.


    • Anonyymi

      Varsinkin nyt kun itselataavalla hybridilläkin jopa halvempi ajaa kuin sähköautolla (ajo samanhintaista näillä sähkönhinnoilla, hybridi on halvempi hankkia), niin epäilen että polttiskilla ajo jatkuu vielä vuosikymmeniä kunnes ehkä vety lopulta korvaa.

    • Anonyymi

      Katselin esim Skoda Enyaqin latausarvoja, 8A pistokkeesta ei saa edes 300km toimintamatkaa vuorokaudessa.

      Taitaa jo olla siinä rajalla pääseekö mopolla tai hevosella perille nopeammin jos akku melkein tyhjä ja pitäisi johkin kauemmas äkillisesti päästä.

      • Anonyymi

        Kaikkien ei tarvi ajaa peräkkäisinä päivinä yli 300km matkoja. jotenkin säälittää jos työ vaatii ajamaan omalla autolla päivittäin 300km. Eikö elämässä muuta ole?


      • Anonyymi

        Kuinka todennäköisenä pidät tilannetta että sinulle tulee useampana päivänä peräkkäin äkillinen tarve lähteä monen sadan kilometrin päähän?

        Jotkut teollisuuden 24/7 huoltokeikkapäivytykset on sitten asia erikseen...


    • Anonyymi

      Onhan paljon muitakin asuinpaikkoja kuin suurkaupungit ja siellä löytyy kyllä parkkipaikkoja sekä mahdollisuus tehdä edes hidaslataus omalle sähköautolle. Uskon kyllä ydinkeskustoissa olevan todellinen ongelma jos oma parkkipaikka puuttuu sähköautolle, niin vetyauto voisi olla parempi vaihtoehto jos haluaa maksaa itsensä kipeäksi myös vetyautoilun kokonaiskäyttökuluista. Toistaiseksi ei ole vetyautot lyöneet itseään aidosti läpi vaikka polttokennotekniikkaa on ollut olemassa tehdasvalmisteisesti noin 20 vuotta eikä vetytankkausasemien pystytykseen ole tullut boomia. Vetyautot eivät näytä mitään uskottavia merkkejä että ne voisivat menestyä, sillä muutenhan niitä myytäisiin vähintään yhtä paljon kuin sähköautojakin nyt.

      • Anonyymi

        "Uskon kyllä ydinkeskustoissa olevan todellinen ongelma jos oma parkkipaikka puuttuu sähköautolle, "

        Olen asunut useita vuosia Stadin ytimessä ja voin kertoa että oma auto on siellä ongelma käyttövoimasta riippumatta. Ei mulla ollut niinä vuosina autoa lainkaan. Jos tuli joskus böndelle asiaa niin vuokrasin tai lainasin kaverilta auton.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Puotilan murha: hei me tienataan - ei ollut 1 kerta - Milad Tadayyon nimi

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yokerhon-ovimies-pakotti-asiakkaan-houkutuslinnuksi-alamaailman-velanperintaan/4580356 -----
      Maailman menoa
      77
      6082
    2. Pia Nykänen paljastaa Matti Nykäsen alkoholismista: "Kun tulin töistä, niin se oli koko päivän..."

      Pia Nykänen ei olisi halunnut rekkalasteittain olutta autotalliinsa. Sponssioluet mahdollistivat Matti Nykäsen juomisen. Mäkikotka kuoli v. 2019 pitkä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      3312
    3. Kohujulkkis Martina Aitolehti jätti Suomen taakseen - Yksi kuva ja lyhyt viesti somessa: "Byeee"

      Bye bye baby! Aitolehti on karistanut Suomen pölyt jaloistaan seurapiirikaunottarien kera. Mukana mm. dj Suvi Pitkänen. Lue juttu ja katso kuvat: htt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      2459
    4. Mies, mainitse yksi asia minussa

      Mikä viehättää ja sen parissa viihtyisit useita tunteja?
      Ikävä
      77
      1114
    5. Mä vikittelen sut papparaisena :D

      Jos oot vapaa ja mä oon vapaa, niin mikään ei pidättele mua. Sä oot mun vaan, ikioma rakas papparainen. Mä rakastan sua mummelina aivan hulluna, ilm
      Ikävä
      77
      1082
    6. ALFA TV:N Konkurissi katastrofi media-alalle

      ALFA TV:n konkurssi on katastrofi, koska paljon hyviä asiaohjelmia katoaa televisiotarjonnasta ja ALFA:lla ääneen pääsi myös yrittäjiä ja tasapuolises
      Maailman menoa
      515
      1072
    7. Tajuan, että tein virheen

      kun pidin sinua hyvänä, mukavana, vaatimattomana, ymmärtäväisenä, oikeudenmukaisena ja älykkäänä ihmisenä. Sitä mielikuvaa ikävöin, en koskaan oikeaa
      Ikävä
      56
      968
    8. Kahta pahoinpidelty Kemijärvellä

      Kemijärvelläkin sattuu väkivallantekoja mikä on yllätyksellistä. Onhan Kemijärvi ollut aina rauhallinen ja turvallinen paikkakunta.
      Kemijärvi
      32
      952
    9. Mulla on ikävä sitä aikaa

      kun säkin olit ihastunut minuun mies. Siltä se silloin alussa tuntui. Sekosin susta täysin ja tuntuu että en pääse irti enää.
      Ikävä
      49
      856
    Aihe