Alkukieli on aina oikeassa

Anonyymi-ap

Matt.3: 2 "Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle!"

2 And saying, Repent ye: for the kingdom of heaven is at hand.

Kääntyminen/repent tarkoittaa vasta mielenmuutosta, ja syntisyyden tunnustamista Daavidin tapaan.
Daavid oli Jumalan mielen mukainen mies:

"Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alle siinnyt äitini kohtuun."

Pietari käyttää samaa sanaa "kääntyä" Jumalan puoleen syntisenä ennen kastetta.
Apt.2:38-37

Ei Ananias ja Pietari kehottanut ketään tekemään mitään konkreettisiä parannuksen tekoja ennen kastetta, kelvatakseen kasteelle, koska Kristillinen yksi kaste on juuri syntisten kaste. Kasteessa Jumala pesee ne synnit pois Kristuksen kuoleman tähden, armosta. Syntien sovitus tapahtuu Kristillisessä yhdessä kasteessa, toisin kuin helluntailaiset opettaa.

71

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ap. t. 22:16

      Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

    • Anonyymi

      Thayer's Greek Lexicon

      Sana "kääntyä", repent


      Translitteroitu


      Strongin koodi

      μετανοεω


      metanoeo met-an-o-eh'-o


      3340

      Sanan tausta


      Sanaluokka

      from 3326 and 3539


      verb

      Lukumäärä


      King James käännökset sanasta

      34


      AV-repent 34

      Merkitys

      1) to change one's mind, i.e. to repent

      2) to change one's mind for better, heartily to amend with abhorrence of one's past sins

    • Anonyymi

      Alkukieli on aina oikeassa
      Anonyymi-ap 2022-10-23 10:13:11

      Niinpä niin, mutta kun näyttää aloittajan "alkukieli" olevan savolainen Martti- jumalaa kumartava alkukieli, jossa perisynti on papin jalkavaimoa pitävä sanoittaja.
      Kun äitinsä oli kieltänyt jalkavaimon pitämisen, alkoi lihallinen pappi sanoittamaan sieluaan, ettei parannusta tarvitse tehdä, että nyt puhutaan perisynnistä ja eihän hän voi vanhan-aatamin syntiä muuttaa, olen perisyntinen.
      Se on savolainen alkukieli, jotta sävelletään Daavidin vieraan akan naintia ja hänen ukkonsa tappoa, se on sitä perisyntiä.
      Eli lupa naida ja lupa tappaa- eikä parannusta tarvitse tehdä. SE liha.

      No, syyttihän vanha aatami Jumalaa akastaan, ei ottanut omista teoistaan syytä päälleen, vaan ensin vika oli naisessa ja sitten Jumalassa, kun sen akan hänelle toimitti.

      Ei tästä pidemmälle päästä. Himoksen synti on luvattu maa - johon perisyntiset ovat matkalla. Epäpyhyys pestään muka savolaisittain martin luvalla ja kummin puheilla pois. Ei edes vanhaa virsikirjaa oteta todesta, että Jumalan olemassa olo tappaa tuon perisyntisen helvetin tulessa olkiukkona.

      Selitelkäähän savolaista alkukieltä, kyllä käärmettä on aina kuultu, kuka sen äärellä haluaa kuunnella.
      Mutta, ei kaikkia pidä leimata perisyntiin, koska pelastus on Jumalan työ ja Jumalan Pyhä Henki on voima matkalle, ja Jumalan tahto jalkain lamppu.
      Siinä ei perisyntiä harrastella, koska se on Kristuksen uudelleen ristille naulaamista.

      • Anonyymi

        Helluntailaiset puhuu käärmeen tavoin: ei ette suinkaan kuole, mitään perisyntiä ei ole olemassakaan, vaan tulette Jumalan ja Jeesuksen kaltaiseksi täysin synnittömäksi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaiset puhuu käärmeen tavoin: ei ette suinkaan kuole, mitään perisyntiä ei ole olemassakaan, vaan tulette Jumalan ja Jeesuksen kaltaiseksi täysin synnittömäksi...

        Näin. Oman varjonsa kieltäjät opettamassa muita sen alaisuudesta...


    • Anonyymi

      Englanti ei todellakaan ole mikään alkukieli. Haloo?

      • Anonyymi

        kääntyä=tehdä parannus = tapahtuu mielen tasolla

        Strongin koodi 3340

        μετανοεω


        metanoeo met-an-o-eh'-o


    • Anonyymi

      Helluntailaiset kääntävät kaiken kieroon, koska heidän harhaoppinsa tekee heistä kieroutuneita.

      Tit.3
      10 Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.
      11 Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä.
      Hän tuomitsee itse itsensä.

      • Anonyymi

        Psykologista projektiota parhaimmillaan. Mitä jos katsoisit omaan peiliin. Asennevammasi vilkkuvat.


    • Anonyymi

      Jumala vetää parannukseen.
      Katekismus puhuu etsikkoajasta.

      Ihminen tekee parannuksen ja tulee uskoon.
      Ihminen uudestisyntyy.
      Ihminen menee uskovien upotuskasteelle ja liittyy seurakuntaan.
      Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä.
      Nyt uskovainen on Jeesus-tiellä ja vaeltaa Pyhän Hengen johtamana.

      Älkää uskoko vauvakastetujen jumalattomien opetuksia!

    • Anonyymi

      Onko romanikieli yksi alkukieli?

    • Anonyymi

      Helluntailaisethan väittää osaavansa puhua kaikkia maailman kieliä ja enkelien kieliä sujuvasti!

      • Anonyymi

        1. Kor. 14:9

        Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.


      • Anonyymi

        taas lihallinen valheen puhuja oli äänessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. Kor. 14:9

        Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

        No, puhu sitten selvästi, äläkä jankkaa vain peukalopaikkoja, se ei ole selvää puhetta vaan lihallista puhettasi. Sönkkäys pois ja kirjoitukset esiin, ettet eksy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. Kor. 14:9

        Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

        Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        (1Ko 14:1-2)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        (1Ko 14:1-2)

        Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
        (1Ko 14:3-6)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
        (1Ko 14:3-6)

        Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin? Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun? Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
        (1Ko 14:7-10)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin? Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun? Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
        (1Ko 14:7-10)

        Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti. Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää. Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön. Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
        (1Ko 14:11-15)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti. Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää. Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön. Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
        (1Ko 14:11-15)

        Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu. Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan; mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
        (1Ko 14:16-19)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu. Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan; mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
        (1Ko 14:16-19)

        Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra". Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
        (1Ko 14:20-23)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra". Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?
        (1Ko 14:20-23)

        Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion, hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
        (1Ko 14:24-26)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion, hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
        (1Ko 14:24-26)

        Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön; mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
        (1Ko 14:27-28)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön; mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
        (1Ko 14:27-28)

        ts. nämä sönkkääjät jättävät raamatun vain omiin tarkoituksiin, yhden jakeen puhujat. On otettava kokonaisuus huomioon ja nähdään näitten yhdenjakeen nakertajien olevan valheen vilunkiveljiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ts. nämä sönkkääjät jättävät raamatun vain omiin tarkoituksiin, yhden jakeen puhujat. On otettava kokonaisuus huomioon ja nähdään näitten yhdenjakeen nakertajien olevan valheen vilunkiveljiä.

        jatketaan sitten kirjoituksissa etiäppäin, piti piipahtaa kahvilla.

        Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot; mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen. Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
        (1Ko 14:29-31)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jatketaan sitten kirjoituksissa etiäppäin, piti piipahtaa kahvilla.

        Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot; mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen, vaietkoon ensimmäinen. Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
        (1Ko 14:29-31)

        Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset; sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
        (1Ko 14:32-33)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset; sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
        (1Ko 14:32-33)

        Eli, puhuttiin Pyhän Hengen armolahjoista ja Pyhä Henki rakentaa seurakuntaa - uskon kautta, niitten Herran kansan kautta, jotka ovat otollisia armolahjojen käytössä.
        Ei omaa rakentaen, vaan Herran kansaa- seurakuntaa.

        Profetoidaanko teillä, onko kielillä puhuminen tuttu- jossa myös selitetään, että seurakunta rakentuu?
        Profetoiko joku sinulle, että saatoit jopa pelästyä sitä, että esiituli sellaista, mikä ei ollut sinulle elämässä soveliasta? Kehotettiin parannukseen?

        Armolahjat ovat kuitenkin siinä alamaiset, että niitten käyttö ei ole pakkokäyttöä. Hengen armolahjat toimii niitten arvollisten käyttäjien kohdalla, joilla on taidollisuus nähdä seurakunnassa tila, johon on sovelias tuoda Jumalan helmet ja jalokivet rakennuksesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset; sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
        (1Ko 14:32-33)

        2. Tim. 4:3

        Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia.

        Afrikasta asti tuodaan poppamiehiä puhumaan sitä, mitä halutaankin kuulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2. Tim. 4:3

        Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia.

        Afrikasta asti tuodaan poppamiehiä puhumaan sitä, mitä halutaankin kuulla.

        1. Joh. 4:1

        Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.


    • Anonyymi

      Raamatussa pelastaa ja parantaa on sama sana. Sen tekee Jumala pesemällä synnit pois kasteessa, katkasiemalla perisynnin kirouksen kasteessa ja vuodattamalla puhtaaksi pesemäänsä sydämeen (leiliin) lahjaksi oman uskon Hengen lahjan ja liittää sielun Kristuksen ruumiiseen ikuista elämää varten kasteessa, armosta yksin Kristuksen tähden.

      • Anonyymi

        1. Piet. 3:21

        Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.


    • Anonyymi

      Apt.2
      37 Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?"
      38 Pietari vastasi: "KÄÄNTYKÄÄ ja ottakaa itse kukin KASTE Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta SYNTINNE annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
      39 Teitä tämä LUPAUS tarkoittaa, teitä ja teidän LAPSIA, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
      40 Pietari jatkoi vielä puhettaan. Hän vetosi heihin ja kehotti: "Antakaa PELASTAA itsenne, ettette hukkuisi TÄMÄN kieroutuneen sukupolven mukana.

      Room. 9:8

      Tämä tarkoittaa, etteivät Jumalan lapsia ole luonnolliset jälkeläiset vaan että jälkeläisiksi luetaan LUPAUKSEN voimasta syntyneet LAPSET.

      Hän, joka teitä kutsuu, on uskollinen, ja hän on sen myös tekevä.

      • Anonyymi

        Vain lapset ovat matkalla taivaaseen. Olet aikuinen, et ole lapsi, niinpä sinulla ei ole osuutta Jumalan valtakuntaan.


    • Anonyymi

      Jer.2:22 Biblia (1776) Sillä jos sinä vielä lipiällä pesisit itses ja ottaisit paljon saippuaa, kuitenkin sinun paahuutes näkyy sinun edessäsi, sanoo Herra, Herra.

      • Anonyymi

        Helluntailailaiset yrittävät pestä sitä ulkoista lihaa ja lihan saastaa paljussa pelkällä vedellä ilman Kristuksen veren ja Hengen osallisuutta kasteessa.


    • Anonyymi

      Aloittaja ON TÄYSIN OIKEASSA mitä maallikot eivät usein ymmärrä

      Tekstit tarkasti pitää lukea alkukielellä ja originaaliVERTAISasiantuntijoiden kirjoittamina

      Olen ateisti enkä yleensä lue uskontotekstejä. En pilkkaa luterilaisia ja puolustan Räsäsen sananvapautta ja vastustan islamsorto-oppia

      Suomessa ei maallikko tajua kuinka paljon pinavihreät ainekset Hesari ja veroilla maksettu Yle valehtelevat hienovaraisesti suuntaamalla sanojaan sopivasti uutisten käännöksissä ja vaikenemalla ja esittämällä mielipiteitä faktoina

      Kaiken maailman hörhöprofessoreista irrationaalisista käytetään nimeä asiantuntija vaikka eivät ole edes alalla

      • Anonyymi

        Jatkan vielä, kun huomaan että joku maallikko vetoaa kreikan sanakirjaan käännöksessä

        Sellainen menee aivan metsään

        KAIKISTA maailman kirjoista epätäydellisin on sanakirja. Kein Buch ist so unvollkommen wie ein Wörterbuch


      • Anonyymi

        "Tekstit tarkasti pitää lukea alkukielellä ja originaaliVERTAISasiantuntijoiden kirjoittamina"

        Ongelma onkin se, että vertaisarviointia tekee kaksi eri porukkaa: uskovaiset teologitohtorit, joilla jo valmiiksi on ennakkoasenteena kirkon oppi, johon käännös on enemmän tai vähemmän pakotettava sopimaan. Toisena porukkana on riippumattomat tutkijat, jotka eivät sido itseään teologiaan vaan tekevät puhtaasti puolueetonta Raamatun kielten tutkimusta.

        Kumpaa uskoa? Monilla on tällä palstalla hirmuisia vaikeuksia uskoa mitään muuta kuin perinnäisoppia, eikä edes oman kirkkokunnan teologit voi heidän mielestään olla oikeassa, koska perinteiseen oppiin koskeminen olisi "ihmisjärkeilyä". Mutta kielentutkimus ei ole riippuvainen teologiasta. Sanat ovat sanoja ja niillä on oma merkityksensä, joka käy ilmi myös muusta Raamatun ajan kirjallisuudesta, Raamattu mukaan lukien, vertailemalla tekstiä ja ottamalla huomioon arkeologiset löydöt ja aikansa kulttuurit, sillä kieltä ei voi selvittää ilman kontekstia.

        Tällöin on parasta kuunnella puolueettomia riippumattomia tutkijoita, ja vasta sitten soveltaa käännettyä tekstiä merkityksineen teologiaansa. Sillä Pyhä henkilään ei voi muuttaa jääräpäisesti vanhassa kiinni olevan lukijan ajatuksia, jos lukija ei avaudu uudelle.


    • Anonyymi

      Alkukieli on alkukieltä. Se ei ole oikeassa eikä väärässä. Mutta se voidaan kääntää monella tavalla. Käännöksetkään eivät ole oikeassa taikka väärässä, niiden tulkinnoista vain voi olla montaa mieltä.

      • Anonyymi

        Tieteessä on näin että käännös on hyvin luotettava vaikka se olisi huono

        Sitten tulee epätiede
        raamattu marxilsisuus ....

        En halua ateistina mitenkään pilkata luterilaisia
        Tuen esim pelastusarmeijaa kun lapsena sain heiltä materiaalista tukea

        Silti en ymmärrä mitä vanhurskauttaminen erkitsee jne eli sanoja suomeksi ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieteessä on näin että käännös on hyvin luotettava vaikka se olisi huono

        Sitten tulee epätiede
        raamattu marxilsisuus ....

        En halua ateistina mitenkään pilkata luterilaisia
        Tuen esim pelastusarmeijaa kun lapsena sain heiltä materiaalista tukea

        Silti en ymmärrä mitä vanhurskauttaminen erkitsee jne eli sanoja suomeksi ...

        "Tieteessä on näin että käännös on hyvin luotettava vaikka se olisi huono"

        Hahaa! Kyllä vanhemmat käännökset eivät ole enää luotettavia. Viimeisten 20 vuoden aikana, kun tekstejä on digitalisoitu ja sanojen vertailu on voitu tehdä tietoteknisesti, on kielestä opittu paljon enemmän kuin edellisen 2000 vuoden aikana. Vanhat käännökset ovat suorastaan osin epäluotettavia. Mutta niistä vanhoista käännöksistähän nämä useat tälläkin palstalla pitävät kiinni kynsin hampain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieteessä on näin että käännös on hyvin luotettava vaikka se olisi huono

        Sitten tulee epätiede
        raamattu marxilsisuus ....

        En halua ateistina mitenkään pilkata luterilaisia
        Tuen esim pelastusarmeijaa kun lapsena sain heiltä materiaalista tukea

        Silti en ymmärrä mitä vanhurskauttaminen erkitsee jne eli sanoja suomeksi ...

        "Silti en ymmärrä mitä vanhurskauttaminen erkitsee jne eli sanoja suomeksi ..."

        Ja juuri kun tulit väittäneeksi, että käännös on luotettava.

        Sana vanhurskas on keksitty sana. Sitä ei ole suomen kielessä ollut alunperin. Ihmekös tuo, että tämä slangisana ei ole kaikille tuttu. Sitäpaitsi, tämä sana ei ihan lauseella parilla aukeakaan.


    • Anonyymi

      "Kasteessa Jumala pesee ne synnit pois Kristuksen kuoleman tähden, armosta."

      Mistähän tämä harhakuva tulee? Raamatussa ei lue mitään tuollaista.

      Kasteen merkitys ei koskaan ollut pelastus tai syntien anteeksi saaminen.

      Paavali rinnasta tässä kasteen ja ympärileikkauksen: Kolossalaiskirje 2:11-12 "11. Hänessä teidät on myös ympärileikattu, ei käsin tehdyllä ympärileikkauksella vaan lihan ruumiin riisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella. 12. Teidät on haudattu hänen kanssaan kasteessa, ja siinä teidät on myös herätetty hänen kanssaan uskon kautta. Tämän uskon vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."

      Paavali rinnastaa ne mutta ei kerro mikä niiden välinen suhde on. Rinnastus tarkoittaa kuitenkin aina sitä, että rinnastettujen asioiden välillä on yhtäläisyyksiä. Se, mikä pätee ensimmäiseen, pätee myös toiseen. Ympärileikkaus ei poista ihmisen syntejä. Näin ollen kastekaan ei voi sitä tehdä. Kaste ei siis ole syntien anteeksisaamisen tekijä.

      Ensinnä esinahan ympärileikkaus ei vanhassa testamentissa ollut merkki syntien anteeksi saamisesta. Se ei koskenut naisia. Ja myös pakanoita ympärileikattiin. VT:n ympärileikkaus oli merkkinä Jumalan kansaan kuulumisesta. Myös VT tuntee sydämen ympärileikkauksen, useammassakin kohtaa, mm Mooseksen kirjoissa. Siellä se tarkoittaa uskollisuutta Jumalaa ja hänen tahtoaan kohtaan. Näin ei myöskään Uudessa testamentissa sydämen ympärileikkaus ole merkkinä syntien anteeksi saamisesta. Se ei liity mitenkään syntien anteeksi saamiseen. Kuten VT ympärileikkaus, myös UT ympärileikkaus on merkki Jumalalle kuuliaisesta uskosta ja siten Jumalan kansaan kuulumisesta, kuten yllä olevasta raamatunpaikasta voi helposti päätellä. Siten myöskään kaste, johon Paavali ympärileikkauksen rinnastaa, ei voi toimia syntien anteeksiantajana.

      Apt 2:38 käytetään usein perusteena sille, että kaste pesee pois synnit.

      Apostolien teot 2:38 "Pietari vastasi: Kääntykää, ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. "

      Tässä ei sanota, että kaste pelkästään antaisi synnit anteeksi vaan ensin mainitaan kääntyminen, joka tietenkin tarkoittaa syntisyytensä tunnistamista, syntiensä katumista sekä uudestisyntymistä. Tämän seurauksena synnit saadaan anteeksi ja sitä seuraa kaste.

      Yksittäistä raamatunpaikkaa ei voi ottaa irralleen koko Apostolien tekojen teologiasta. Kaikki ne Apostolien tekojen paikat, joissa katuminen ja kaste mainitaan samassa yhteydessä eli Apt 2:38, 3:19 ja 26:20 katuminen mainitaan pelastuksen ehtona ensin. Muualla Apostolien teoissa pelastus on aina Jumalan lahja eikä vedellä kastamista edes mainita näissä kohtaa (esim. Apt.10:43,47, 13:38-40, 15:11, 16:30,31, 20:21 ja 26:18).

      Uusi testamentti selvästi painottaa katumista ennen kastetta, pelastuksen ehtona. Sana kaste, kreikaksi baptizo tarkoittaa aina veteen upottamista. Tätä sanaa ei käytetä Pyhän hengen kasteesta puhuttaessa. Mutta tämä asia ei näy suomenkielessä. Pietari kertoo asian hyvin selvästi. Hän kertoo ihan suoraan myös mitä kaste tarkoittaa. Se ei tarkoita pelastumista eikä syntien anteeksisaamista.

      1. Pietarin kirje 3:18-22 "18. Kärsihän Kristuskin kerran syntien tähden, vanhurskas väärintekijöiden puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Lihassa ollessaan hänet tosin surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. 19. Hengessä hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, 20. jotka muinoin olivat tottelemattomia, kun Jumala pitkämielisesti odotti Nooan päivinä, jolloin rakennettiin arkkia. Siinä pelastui VEDEN KAUTTA vain muutamia, yhteensä kahdeksan ihmistä. 21. Tämän VERTAUSKUVAN mukaan VESI nyt teidätkin pelastaa, KASTEENA. Se ei ole lihan saastan poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, 22. hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella. Hänen valtaansa on alistettu enkelit, vallat ja voimat. "

      Niin, kaste on vain symboli, jossa vesi vertauskuvallisesti pelastaa mutta itse kaste ei pelasta ketään. Kaste ei myöskään ole lihan saastan eli synnin poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta. Vesikaste on merkkinä uskollisuudesta Jumalaa kohtaan, hyvän omantunnon pyytämistä, paremmin käännettynä, Kristuksen ylösnousemuksen kautta saadun Jumalan mielen mukaisen mielenlaadun pyytämistä. Kaste on seurausta kääntymisestä ja on ulkoinen tunnustus siitä, että on vastaanottanut Jeesuksen, aivan samoin kuin suun tunnustuskin on.

      Lisäksi jokainen kaste todistaa langenneille enkeleille Jeesuksen ylösnousemuksen mukanaan tuomasta armosta, jota Jeesuskin meni heille tuonelaan saarnaamaan, ja josta he eivät sitä ennen olleet kuulleet.

    • Anonyymi

      Jumala veti Korintossa Paavalista pois oman Henkensä ja lähetti tilalle Paholaisen hengen.
      Paavali alkoi valehtelemaan tarvittaessa eikä pitänyt sitä erityisen pahana syntinä ja alkoi Korintossa puhumaan sekavia hurmoskieliä pahan hengen vaikutuksesta.
      Uskotteli ensin, että kyse on jostakin salakielisestä rukoilusta, mutta lopulta tunnusti, että kyse on merkityksettömästä molotuksesta, joka ei merkitse yhtään mitään.

      1. Kor. 14:19

      Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.

      Paavali itse sanoo sekavan hurmoskielensä olevan sitä pahanlaatuista molotusta ja käyttää siitä itse sanaa "glossolalia".

      Ensin kehotti toisiakin molisemaan samalla tavalla ja jopa, mutta sitten muutti mielensä täysin ja puhui toisella tavalla.

      1. Kor. 14:9

      Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

      Paavali ei ollut Jerusalemissa paikalla kun oikea kieli-ihme tapahtui ja siinä ei kukaan molissut senkavia hurmoskieliä, vaan paikalla olijat vieraskieliset ihmiseet kuulivat puhuttava omaa äidinkieltään. OIkeata vierasta kieltä, ei pelkkää molotusta.

    • Anonyymi

      Aloitus on täyttä soopaa. Pietari nimen omaan sanoo, että kaste ei pese pois synnin saastaa.

    • Anonyymi

      Teevesi kiehahtaa ennen kahvivettä.

      • Anonyymi

        Ai jaa! Meillä se on toisinpäin.


    • Anonyymi

      Amerikkalainen sodomiasta tavattu mies ei todellakaan perustanut mitään Jumalan seurakuntaa. Muista hengistä on siinä lahkossa kysymys.

      Charles Fox Parham was the father of Pentecostalism.

    • Anonyymi

      Juutalaisten mikve-pesut tehtiin lihan saastan pesemiseksi, yhdynnän jälkeen ja kuukautisten jälkeen. Parhami alkoi matkimaan niitä pesuja Amerikassa.

      Kristillinen kaste on Jumalan teko syntien pesemiseksi ja sielun liittämiseksi ikuisesti elävän Kristuksen ruumiin jäseneksi. (sellainen Kristillinen yksi kaste puuttuu kokonaan helluntailaisilta)

      • Anonyymi

        odotellaan koska se luterilaisten ns. kristillinen kaste alkaa saada muotoa arkielossa !

        viissataa vuotta sitä on odoteltu mutta kai se joskus vielä ilmestyy.

        toivossa on niin hyvä elää sanoi lapamatokin aikanaan.


    • Anonyymi

      Job.14:4 Syntyykö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään. Ps.14:1-4 Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi. Hullu sanoo sydämessänsä: Ei ole Jumalaa. Turmiollinen ja iljettävä on heidän menonsa; ei ole ketään, joka tekee, mikä hyvää on. Herra katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa. Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyyni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään. Eivätkö he mitään käsitä, kaikki nuo väärintekijät, jotka saavat leipänsä syömällä minun kanssani eivätkä avuksensa huuda Herraa? Ps.53:1-7 Veisuunjohtajalle; veisataan kuin: Sairaus; Daavidin mietevirsi. Hullu sanoo sydämessänsä: Ei ole Jumalaa. Turmiollinen ja iljettävä on heidän väärä menonsa; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on. Jumala katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa. Mutta kaikki he ovat poikenneet pois, kaikki tyyni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään. Eivätkö he mitään käsitä, nuo väärintekijät, jotka saavat leipänsä syömällä minun kanssani, eivätkä avuksensa huuda Jumalaa? Siinä heidät valtaa kauhu, missä ei kauhistavaa ole; sillä Jumala hajottaa niiden luut, jotka sinua saartavat. Sinä saatat heidät häpeään, sillä Jumala hylkää heidät. Oi, että Israelille tulisi pelastus Siionista! Kun Jumala kääntää kansansa kohtalon, sillon Jaakob riemuitsee, Israel iloitsee.

    • Anonyymi

      Jaahas ,raamatun alkukieli onkin siis englanti,mie kun oon luullut että hebrea .

      • Anonyymi

        Olen aina luullut, että romanikieli on kaikista vanhin kieli.


      • Anonyymi

        Ei edes vain heprea. Jeesus puhui arameaa, joten Uuden testamentin tekstit perustuu arameaan, vaikka kreikkaa ovatkin.


    • Anonyymi

      Normaali perusluterilainen on jotenkin ikäänkuin nollatilassa, mutta nämä kirkon vähemmistölahkot on fanaattisia luterilaisen huuhaan puolustajia ihan viimeiseen hengenvetoon asti.

      onneksi niitä ei ol e kuin muutama nyssellinen eikä joka kolkassa ollenkaan!

    • Anonyymi

      Helluntailaisen mielestä tuo on englantia. Nyt tais väärä henki saada kielen valtaansa?

      kääntyä=tehdä parannus = tapahtuu mielen tasolla

      Strongin koodi 3340

      μετανοεω


      metanoeo met-an-o-eh'-o

      • Anonyymi

        Kristillinen kaste on syntisten kaste, koska kaikki ihmiset ovat synnin vallassa heti Aadamin sukuun sikiämisestä alkaen sanoo Jumalan sana.
        Ihminen ei voi omilla parannuksen teoillaan itse pestä niitä syntejä pois mitenkään, kuten hellarit yrittävät ihmisiä viedä harhaan. Jenkkilästä tulleet uususkonnot ovat harhaoppisia uskontoja eli heresioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristillinen kaste on syntisten kaste, koska kaikki ihmiset ovat synnin vallassa heti Aadamin sukuun sikiämisestä alkaen sanoo Jumalan sana.
        Ihminen ei voi omilla parannuksen teoillaan itse pestä niitä syntejä pois mitenkään, kuten hellarit yrittävät ihmisiä viedä harhaan. Jenkkilästä tulleet uususkonnot ovat harhaoppisia uskontoja eli heresioita.

        Käännytyslahkot yrittävät ensin käännyttää ihmisen omaan harhaoppiseen lahkouskoonsa ja sitten erilaisilla rituaaleilla, pelkillä ihmistekoisilla vesikasteilla ja muilla ihmisen tekemillä ratkaisuilla, valoilla ja lupauksilla yrittävät sitoa tulokkaan kiinni lahkon orjuuteen.
        Irti eivät päästä ennen kuin maksat sen viimeisenkin rovon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käännytyslahkot yrittävät ensin käännyttää ihmisen omaan harhaoppiseen lahkouskoonsa ja sitten erilaisilla rituaaleilla, pelkillä ihmistekoisilla vesikasteilla ja muilla ihmisen tekemillä ratkaisuilla, valoilla ja lupauksilla yrittävät sitoa tulokkaan kiinni lahkon orjuuteen.
        Irti eivät päästä ennen kuin maksat sen viimeisenkin rovon.

        Noin sielä helposti käy.


    • Anonyymi

      Voisitko kertoa mitä syntiä vauva tuo tähän elämään, mitä syntiä on
      esim. yksivuotiaalla taaperolla?

      Entä mitä syntiä on Jumalan pienokaisella, mitä syntiä hän tuo
      mukanaan uuteen elämään?

      • Anonyymi

        Syntiinlankeemuksessa ihminen joutui eroon Jumalasta, syntiinlankeemusta kutsutaan perisynniksi, josta kaikki ihmiset tulivat syntisiksi ja joutuivat eroon Jumalasta.

        Kristittyjen kasteessa (ei lahkokaste) Jumala palauttaa tuon Hengen yhteyden ihmisen ja itsensä kanssa sovittamalla ihmisen itsensä kanssa Kristuksen sovintokuoleman tähden.

        Siitä vakuudeksi Jumala vuodattaa kasteessa ihmisen sydämeen Pyhän Hengen lahjan.

        Kasteessa lapsesta tulee Kristitty lapsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syntiinlankeemuksessa ihminen joutui eroon Jumalasta, syntiinlankeemusta kutsutaan perisynniksi, josta kaikki ihmiset tulivat syntisiksi ja joutuivat eroon Jumalasta.

        Kristittyjen kasteessa (ei lahkokaste) Jumala palauttaa tuon Hengen yhteyden ihmisen ja itsensä kanssa sovittamalla ihmisen itsensä kanssa Kristuksen sovintokuoleman tähden.

        Siitä vakuudeksi Jumala vuodattaa kasteessa ihmisen sydämeen Pyhän Hengen lahjan.

        Kasteessa lapsesta tulee Kristitty lapsi.

        Kastamaton lahkolapsi on muslimilapsen kaltainen. Ei kastamaton pakana ole Kristitty.


    • Anonyymi

      Ei englanti ole Raamatun alkukieli. Englanninkielisessä käännöksessä on ihan yhtä paljon virheitä kuin suomenkielisessäkin käännöksessä.

      Raamatulla ei tosin ole yhtä alkukieltä vaan eri osat on kirjoitettu eri kielellä. Vanha testamentti on alun perin kirjoitettu hepreaksi ja arameaksi ja Uusi testamentti kreikaksi.

      • Anonyymi

        "Englanninkielisessä käännöksessä on ihan yhtä paljon virheitä kuin suomenkielisessäkin käännöksessä."

        Eikä ole! Ensinnäkin, riippuu käännöksestä. Toiseksikin, oletko laskenut virheet?


      • Anonyymi

        "Raamatulla ei tosin ole yhtä alkukieltä vaan eri osat on kirjoitettu eri kielellä. Vanha testamentti on alun perin kirjoitettu hepreaksi ja arameaksi ja Uusi testamentti kreikaksi."

        Tuollaista väitettä on TÄYSIN mahdotonta todistaa!


    • Anonyymi

      Kääntyminen on kreikaksi "metanoia", mikä tarkoittaa syntisyyden tunnustamista ennen kastetta, jotta Jumala pesee kasteessa synnit pois.

      • Anonyymi

        Missään kohtaa Raamatussa ei lue, että kasteessa pestään syntisyys pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missään kohtaa Raamatussa ei lue, että kasteessa pestään syntisyys pois.

        Synnit siinä pestään pois


    • Anonyymi

      Adamin synti teki kaikista ihmisistä syntisiä, vaikka ihminen ei vielä itse ole tehnyt mitään omaa syntiä.
      Adamin synti on kollektiivinen synti, minkä kirous pestään kasteessa pois.

    • Anonyymi

      Alkukieli ei ole englanti eikä kreikka, vaan aramea ja heprea.

    • Anonyymi

      1Moos.33:20 Ja hän pystytti siihen alttarin ja antoi sille nimen Eel**, Israelin Jumala. *Hebreaksi sukkot: ** Nimi merkitsee: Jumala.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe