terävä kipu

purressa

Onko muilla kokemuksia tällaisesta: terävää kipua (vihlaisu) purressa jotain vähänkin kovempaa. Aikaisemmin minulla oli samanlainen kipu alaleuan toisessa poskihampaassa, nyt on siirtynyt alaleuan toiselle puolelle. Aikaisemmin kävin h.lääkärillä ja tutkittiin, ei löytynyt mitään, mutta purentakiskot sain ja ne tuntuvat auttaneen. Tämä uusi vihlonta (eri hampaaseen siis) on tullut sen jälkeen, kun vihlovan hampaan melkein-yläpuolinen hammas paikattiin (muovipaikka), eli voisikohan syynä olla muutos purennassa? Vai mistä ihmeestä tämä voi johtua? Reikää ei pitäisi olla! Kipu on kova, enkä uskalla puraista mitään kovempaa..muuten ei särje.

Kiskoa en ole käyttänyt vähään aikaan, kun tuntuu etten ole pureskellut yöllä hampaitani. Voisikohan johtua siitäkin?

Ja sitten ihan omituinen juttu: aikaisemmin siihen vihlovaan hampaaseen aiheutti ärtymistä (sen ilmeisen öisen narskuttelun lisäksi) happamat alkoholijuomat, eli valkoviini, samppanja, siideri...ei voinut syödä mitään vuorokauteen juomisen jälkeen! Lopetin niiitten juomisen (vaikka käytin niitä muutenkin vähän), enkä ole vieläkään parin vuoden tauon jälkeen uskaltanut kokeilla, kestääkö hammas...onko minulla jotenkin happamuudelle herkät hampaat? Samanlainen tunne (ei tosin yhtä paha) tulee esim.happamia marjoja tai omenaa syödessä.

Kiitos sille, joka osaa vastata!

5

4640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sonya

Tähän kyseiseen kipuun voi olla monia eritekijöitä syynä.

1. Hampaiden narskuttelu. Kuluttaa hammaskiillettä, mikä voi johtaa särkyyn ja vihlontaan, niin purressa kuin esim. juodessa kuumaa/kylmää.

2. Purennan muutos. Tämä voi myös aiheuttaa kipua. Hampaat eivät enää mene normaalisti yhteen purennassa. Tunnustele purressa tuntuuko paikattu hammas korkealta. Se voidaan hiota matalemmaksi, jolloin se ei ole rasite purennassa.

3. Happamat juomat. Liuottavat hampaiden kiillettä. Tuottaa kovaa särkyä. Pinnoittamalla pitäisi hoitua.

4. Reikä. Yksi vaihtoehto on tämäkin. Onko hampaasta otettu röntgen kuva? Se selvittäisi paljon.

Luulisin, että isoin osatekijä säryssä on hampaiden narskuttelu, varsinkin öisin, kun et sitä tiedosta. Purentakiskon käyttö tässä tapauksessa olisi oiva juttu ja särkevän hampaan pinnoitus.
      Sinun kannattaisi käysä juttelemassa hml:si kanssa, koska jos kipu jatkuu siitä voi kehittyä vielä pahempaa.

• mikromurtuma

että se on mikromurtuma. siirrät purennan toiselle puolelle. parantuminen kestää 1-3kk. Jos ei parane itsestään niin sitten alkaa juurihoito.

• murtumasta
        mikromurtuma kirjoitti:

että se on mikromurtuma. siirrät purennan toiselle puolelle. parantuminen kestää 1-3kk. Jos ei parane itsestään niin sitten alkaa juurihoito.

mutta mikromurtuma ei parane itsestään. Mikromurtuma tarkoittaa hampaassa olevaa hyvin ohutta murtumalinjaa, joka ei useinkaan näy päällepäin. Se on tyypillisesti amalgaamipaikan yhteydessä. Oireilee juuri tuollaisena terävänä kipuna kun purressa rako laajenee. Eräänä päivänä voi hammas lohjeta, oireet loppuvat siihen. Viisainta on kuitenkin ennen sitä poistaa vanha täyte ja vaihtaa se sidostettuun paikkaan, eli yhdistelmämuoviin tai keraamiseen paikkan. Tämäkään ei aina auta, mutta keinot ovat vähäiset. Juurihoito ei auta tässä.

• purressa
        murtumasta kirjoitti:

mutta mikromurtuma ei parane itsestään. Mikromurtuma tarkoittaa hampaassa olevaa hyvin ohutta murtumalinjaa, joka ei useinkaan näy päällepäin. Se on tyypillisesti amalgaamipaikan yhteydessä. Oireilee juuri tuollaisena terävänä kipuna kun purressa rako laajenee. Eräänä päivänä voi hammas lohjeta, oireet loppuvat siihen. Viisainta on kuitenkin ennen sitä poistaa vanha täyte ja vaihtaa se sidostettuun paikkaan, eli yhdistelmämuoviin tai keraamiseen paikkan. Tämäkään ei aina auta, mutta keinot ovat vähäiset. Juurihoito ei auta tässä.

Kiitos vastauksista. Kipuilevassa hampaassa ei ole paikkaa eikä reikää, kävin juuri h.lääkärissä joka paikkasi kyllä tämän kipuilevan hampaan melkein-yläpuolisen hampaan. Tuskin olisi jäänyt häneltä huomaamatta mahdollinen reikä. Muutenkin kipu on erilainen kuin "reikäkipu" - ei särje muuten ollenkaan, mutta purressa vihlaisee. Hammas tuli kipeäksi kyllä pari viikkoa yläpuolisen hampaan paikkaamisesta, joten itse epäilen, että syy voi olla purennan muutoksessa, tai sitten siinä, etten ole pitkään aikaan käyttänyt purentakiskoa öisin. Nyt kokeilen, auttaisiko se (ainakin on viime aikoina ollut taas purentalihakset jäykkinä ja päänsärkyä yms., jotka kertovat myös öisestä pureskelusta).

Miten tuollainen mikrohalkeama syntyy, kun hammas ei ole kyllä tärähtänyt mitenkään? Ja kun siinä ei tosiaan ole paikkaa eikä reikää..

• ap.
        mikromurtuma kirjoitti:

"se on kuule
        että se on mikromurtuma"

SUOMI24:N PARASTA ANTIA NÄMÄ SAATANAN SÖSSÖTTÄVÄT SAATANAN SÖSSÖTTÄVÄT TOISTOA SAATANAN SÖSSÖTÄJÄT.

Vitusti apua tästäkin paskasta sivusoista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2879
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2037
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1767
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1722
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1411
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      955
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe