Työmaan kahvihuoneessa plug-ineilla ajavat pikkupomot sanovat että hybridi on halvempi huoltaa kuin polttomoottoriauto. Sanovat että sähkömoottori ei tarvitse huoltoa lainkaan. Mutta onhan siellä se polttomoottori. Eikö siihenkin kuulu vaihtaa öljyt ja suodatin ja tarvittaessa tulpat ja jäähdytysnesteet huolto-ohjelman mukaisesti?
En viitsinyt tyhmänä kyseenalaistaa yliopiston käyneitä ihmisiä.
Miksi hybridin huoltaminen on halvempaa kuin polttiksen?
17
433
Vastaukset
- Anonyymi
Ainakaan Toyota-hybridin huoltaminen ei ole peruskinnerin huoltamista halvempaa. Ensinnäkin merkkiliikkeessä Toyoltan huolto on kallista jo lähtökohtaisesti. Pitää olla erikoisöljyt (=kalliit) ja koska hybridiautossa on vähemmän huoltokohteita, on keksitty mitään teklemättömiä tarkastuksia, tarkastuksen tarkastuksia, lopputarkastus sekä elektroniikan avulla toteutettava "hybridijärjestelmän tarkistus", jonka lisä hintaan on 100 e. Olipa auton tekniikka minkälaista tahansa, Toyotan huolto ottaa aina saman rahan. On turha kuvitella että Toyotan sähköauton huollattaminen olisi yhtään halvempaa kuin vanhan liiton tekniikkaa omaavan peruskinnerin.
- Anonyymi
Firmat elää ja maksaa palkan duunareille sillä mitä huolloista saavat.
Autoissa terveystarkastus on tärkeä asia kuten ihmisilläkin. Mitä aiemmin ongelma havaitaan sitä helpommin se saadaan fixattua.
Huomaa myös että monet autofirmat ei sisällytä suosittelemiaan huoltokohteita huolto-ohjelmaan jotta LISTATTU huollon hinta pysyisi matalana. Näin on vaikkapa VAG kanssa. Perus Audissa 50tkm huolto maksoi yli tonnin kun tehtiin ne mitä tehdas suositti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Firmat elää ja maksaa palkan duunareille sillä mitä huolloista saavat.
Autoissa terveystarkastus on tärkeä asia kuten ihmisilläkin. Mitä aiemmin ongelma havaitaan sitä helpommin se saadaan fixattua.
Huomaa myös että monet autofirmat ei sisällytä suosittelemiaan huoltokohteita huolto-ohjelmaan jotta LISTATTU huollon hinta pysyisi matalana. Näin on vaikkapa VAG kanssa. Perus Audissa 50tkm huolto maksoi yli tonnin kun tehtiin ne mitä tehdas suositti.Tuo on kyllä tanakinta p-puhetta, mitä olen kuunaan kuullut.
Mihinkään Audiin ei 50tkm huolto maksa yli tonnia Suomessa ja euroissa.
Ehkä japaniassa ja jeneillä maksettuna - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Firmat elää ja maksaa palkan duunareille sillä mitä huolloista saavat.
Autoissa terveystarkastus on tärkeä asia kuten ihmisilläkin. Mitä aiemmin ongelma havaitaan sitä helpommin se saadaan fixattua.
Huomaa myös että monet autofirmat ei sisällytä suosittelemiaan huoltokohteita huolto-ohjelmaan jotta LISTATTU huollon hinta pysyisi matalana. Näin on vaikkapa VAG kanssa. Perus Audissa 50tkm huolto maksoi yli tonnin kun tehtiin ne mitä tehdas suositti.Suositella voi vaikka mitä, mutta jos mennään valmistajan huolto-ohjelman mukaan niin 50 tkm huolto Audiin ei maksa lähellekään tonnia.
- Anonyymi
Ei se ainakaan halvempaa ole kun tekniikkaa tulee lisää ja vaikka hybrid puolella ole varsin huollettava, mutta tarkastuksia on varmasti.
- Anonyymi
Hybridissä on paljon enemmän osia jotka voivat vikaantua. Hybridin huolto vaatii erikoisosaamista ja pätevyyden.
- Anonyymi
Jos sillä plugarilla ajetaan isolta osin sähköllä niin polttomoottoria tarvitsee huoltaa harvakseltaan, se kun ei juuri käy. Sähkömoottorissa taas ei ole mitään huollettavaa.
Ajelin Opel Amperalla välin 30-130 tkm ja määräaikaishuoltojen puitteissa siihen vaihdetiin kerran jäähdytysnesteet. Lisäksi moottoriöljyt vaihdatin varoiksi joka vuosi, kustannus kun oli kumminkin aika olematon. Raitisilmasuodattimen vaihdoin itse vuosittain. Muuta määräaikaishuoltoihin sisältyvää ei sitten ollutkaan.- Anonyymi
Amperaan kuuluu määräaikaishuolloissa mainitsemiesi lisäksi mm. jarrunesteen vaihto, kiilahihnan vaihto, ajoakun jäähdytysnesteen vaihto, tulppien vaihto, jarrujen herkistely.
Ei ollut amperan pito halpaa huoltojen osalta Länsiautossa, joka vuosi keksivät 500 - 800€ edestä huollettavaa, vaikkei ollut mitään vikaa. Aina löivät rätingin eteen että täytyy tehdä huolto-ohjelman mukaan jotta ajoakun takuu säilyy.
No, ampera kuitenkin toimi porttihuumeena sähköllä ajeluun joten nyt alla Tesla, joka ei onneksi pidä asiakastaan lypsylehmänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Amperaan kuuluu määräaikaishuolloissa mainitsemiesi lisäksi mm. jarrunesteen vaihto, kiilahihnan vaihto, ajoakun jäähdytysnesteen vaihto, tulppien vaihto, jarrujen herkistely.
Ei ollut amperan pito halpaa huoltojen osalta Länsiautossa, joka vuosi keksivät 500 - 800€ edestä huollettavaa, vaikkei ollut mitään vikaa. Aina löivät rätingin eteen että täytyy tehdä huolto-ohjelman mukaan jotta ajoakun takuu säilyy.
No, ampera kuitenkin toimi porttihuumeena sähköllä ajeluun joten nyt alla Tesla, joka ei onneksi pidä asiakastaan lypsylehmänä.Joo, jarrunesteen vaihdon unohdin. Se tietty kuuluu ohjelmaan myös polttomoottoriautoissa yhtä lailla. Jäähdytysnesteiden vaihdon tuossa yllä mainitsinkin.
Ei kai Amperassa mitään apulaitehihnaa ole? Siinähän kaikkien apulaitteiden kuten jäähdytyskompressorin ja ohjaustehostimen pumpun pitää pyöriä silloinkin kun polttomoottori ei käy, joten ne ovat sähköisiä.
Tulppia tai ilmanputsaria ei mielestäni ollut määrätty vaihdettavaksi millään tietyillä kilometreillä, niiden kuluminen kun riippuu siitä kuinka paljon moottori käy. Itselläni polttiksella tuli ajeltua ehkä 30.000 km joten ei noita vielä tarvinnut uusia. Auton mukana tuli kopio suomalaisesta huoltotaulukosta mutta myin auton vuosi sitten enkä pääse tarkistamaan mitä siinä lippulapussa oli. Tulppia tai putsaria ei kuitenkaan minun aikanani vaihdettu.
Jarrujen "herkistelyksi" katsoin riittävän sen, että renkaiden vaihdon yhteydessä tsekkasin satuloiden ja palojen liikkuvan normaalisti. Eipä noille varsinaisesti mitään tarvinnut tehdä kun säännöllisesti käsijarrua käytettäessä palikat pysyivät liikkeessä ihan itsestään.
Autosta hajosi ajomoottorin laakerit vähän ennen kuin kahdeksan vuoden voimalinjatakuu oli täynnä. Ne vaihdettiin takuuseen ilman mutinoita vaikka ainoa merkkarilla teetetty huoltohomma oli tuo jäähdytysnesteen vaihto. Eipä toisaalta muilla huoltokohteilla olekaan mitään tekemistä sähkömoottorin kanssa.
- Anonyymi
Kysymyksen asettelu on täysin virheellinen, koska asia on lähtökohtaisesti päinvastoin!
- Anonyymi
Monessa plugarissa se polttomoottori on siellä lähes ilman käyttöä ja niilläkin jotka sitä tarvitsevat voi olla puolet kilometreistä sähköajoa. Polttomoottorin käyttö rajautuu lähinnä moottoria vähän kuluttavaan maantieajoon.
Eli plugarissa polttomoottorillekin huoltotarve on hyvin vähäistä.- Anonyymi
Ei se vähäinen käyttö vähennä huollon tarvetta yhtään, koska aikaperustainen huoltoväli ajaa ohi kilometriperustaisesta. Sitäpaitsi hybridin polttomoottori pyörii useammin vajaalämpöisenä, mikä lisää öljynvaihdon tarvetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se vähäinen käyttö vähennä huollon tarvetta yhtään, koska aikaperustainen huoltoväli ajaa ohi kilometriperustaisesta. Sitäpaitsi hybridin polttomoottori pyörii useammin vajaalämpöisenä, mikä lisää öljynvaihdon tarvetta.
Se aikaperustainen huolto 2 vuotta tulee minullakin plugarilla ensimmäisenä vastaan. Polttomoottori pyörii niin harvoin, etteivät kilometrit, 25.000, ole tullut koskaan vastaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se vähäinen käyttö vähennä huollon tarvetta yhtään, koska aikaperustainen huoltoväli ajaa ohi kilometriperustaisesta. Sitäpaitsi hybridin polttomoottori pyörii useammin vajaalämpöisenä, mikä lisää öljynvaihdon tarvetta.
Kyllä se teknisessä mielessä vähentää huollon tarvetta. Käyttämättömässä moottorissa ei osat kulu mutta öljyt on syytä silti joskus vaihtaa.
Tuosta vajaalämpöisenä käymisestä olisi hieman eri mieltä. Plugarin moottori toimii maantieajossa tasaisella kuormituksella ja lämmöllä pitkän aikaa kerrallaan. Lyhyestä kaupunkiajosta ei tietenkään mikään polttomoottori tykkää hyvää, mutta kaupungissa menee kaikki ajot sähköllä. - Anonyymi
Miksi sitten Toyotaa pitää huoltaa 15tkm välein?
- Anonyymi
No kyllä mua ainakin vituttaa maksella korjaamista osia vaihtamalla sähköauton kanssa.
Polttis meni huoltamalla paljon suuremmat km-määrät ja harvemmin.
Onneks tuo on vaan naapureiden kiusaksi ostettu pari vuotta sitten niin tuo pientä lohtua arkeen.- Anonyymi
Oliko parempia satuja ja tarinoita tarjota?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316