Tilastot ovat lahjomattomia - Nastarengas vs. Kitkarengas

Anonyymi-ap

42

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      tilastoja voi väärentää jos haluaa...mitä haet takaa?

      • Anonyymi

        Miten ihmeessä voi tilastot väärentää ja miksi??


      • Anonyymi

        Taas varsinainen Asiantuntija ryhmän selonteko Kitkarenkaita huomattavasti vähemmän liikenteessä kuin nasta joten olisiko millään mahdollista että asialla olisi mitään tekemistä tilastoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas varsinainen Asiantuntija ryhmän selonteko Kitkarenkaita huomattavasti vähemmän liikenteessä kuin nasta joten olisiko millään mahdollista että asialla olisi mitään tekemistä tilastoihin.

        Ei ole. Se on otettu huomioon.


    • Anonyymi

      Päätös: Nastat ja ajotapa kelin mukaan.

    • Anonyymi

      Etuvetoiseen autoon ei missään tapauksessa pidä laittaa nastarenkaita.

      • Anonyymi

        Perustele!


      • Anonyymi

        Taajamassa ja kaupungeissa, jossa liukkaudentorjunta pykii vuosi vuodelta enemmän, ehdottomasti nastat,


    • Anonyymi

      nastarenkaat tietysti alle, kitkat ovat vitsi.

      • Anonyymi

        No hyvillä "vitsirenkalla" oon pärjännyt äyhöstä Inariin, eikä sitä oikein liukkautta ole kovinkaan montaa hetkeä!

        Asenne kysymys lähinnä, kelvoton takatuuppari oli 1980 luvulla Corolla tai Sierra ja niissä oli pakko olla nastat että ei jäänyt joka Luhalahden mäkeen jumiin nykyautoissa kitkat ihan parasta pärjää niin paljon paremmin kuin ennen vanhaan......


    • Anonyymi

      Tuon perusteella ei ole otettu arvioitavaksi ajosuoritteen määrää. Ei myöskään liikenneonnettomuuksien sijaintipaikkaa, ei myöskään kitkarenkaiden käytön jakautumista alueittain.
      Liian suppea tutkimus.

      • Anonyymi

        Osin niin totta ja millä perusteella rengas oli sitten kitka tai nasta on syyllinen tai edes osa- syyllinen mitenkään kun loistavalla kelillä kuivalla kesäkuumalla ajetaan ojaan, perään ja päin.
        Miten saada revantti vertailu ja joku ajamaan jossakin kohtaa niin että nastoilla olisi pysynyt tiellä paremmin kuin kitkoilla?
        On niin monta muuttujaa ennenkuin renkaan varaa jää kaikki, on ennakointi, reakointi,auton ominaisuudet,kuskin tiedot ja taidot .

        Itse kitkoilla pärjään loistavasti kun en kaahaa,en ole tientukko ,ja ihmettelilen edelleen että niin monet nasta-autoilijat jää asfalttia ruopimaan liikenne valoissa tyhjää"pitävillä" ja "turvallisuutta" korostavilla renkailla!


    • Anonyymi

      Miulla oli takatuupparissa kitkat, jolloin pitää olla herkkänä kaasun ka jarrupolkimen kaa lumi-ja jääkelissä, mutta kaikkeen oppii, jos on halua.
      Ajoin niillä 5 vuotta kehä kolmosen sisä-ja ulkopuolella ilman kolhuja työajoja.

    • Anonyymi

      Miljoonassa autossa nastat, tuhannessa autossa kitkat. Onnettomuusautoissa täten suurimmassa osassa nastat, joten nastarenkaat vaarallisia.

      • Anonyymi

        Idiootti, prosenttien perusteella ei lukumäärän, onko kouluissa opittu mitään?


    • Anonyymi

      Mie laitan nastat taakke ja vanhat gummit eteen. Ladalla pärjää näinkin oikein hyvin. Ei tääl Paltamos oo niin nuukaa.... Ja hanaa, kyä mummot väistää ku näkköö Laatokkani.

    • Anonyymi

      Kitkarenkaita olen itse käyttänyt jo yli 25 vuotta, eikä sinä aikana ole tullut (vielä) ainuttakaan kolaria tai ojaanajoa. Pito on kyllä hyvä, mutta kyllä on ajotapakin selkeästi varovaisempi nastarenkaisiin verrattuna. Märkä jää on ainoa olosuhde, jossa tulee ikävä nastoja. Siinä kitka on lähes kuin kesärengas.

      • Anonyymi

        Tuota juuri meinasin sanoa että märkä jää vaatii nastat.


      • Anonyymi

        Kaupungissa, sivukaduilla ja teillä sitä jäätä piisaa, joten nastat täällä. Luntahan täällä ei juuri ajoväylillä olekaan.


    • Anonyymi

      mä ajan varovaisesti nastoillakin. silti on yks pikkusen pitkäks mennyt jarrutus ja pari ihan hilkulla tilannetta jäisillä teillä. nastoja kandee ajatella lisäturvana, ei niistä haittaa ole ainakaan

    • Anonyymi

      Ne jotka eivät vieläkään ole ymmärtäneet tosiasioita, niin toimikaa edes tarpeellisten ohjeitten mukaisesti vaihtamalla etuakselin ja taka- akselin renkaat päittäin vähintäin 3000 km välein. Näin vähennätte autonne sivuluisuun lähtöä ja mahdollista vastaantulevaa ajoneuvoa päinajoa.

      • Anonyymi

        Milläs sivuluisu hallitaankaan.,..


    • Anonyymi

      Vale, emävale, tilasto, ministerin lupaus.

    • Anonyymi

      Nastat 4 ever,kitkat on vegaaneille

    • Anonyymi

      Vaikka jäisellä kelillä nastat antavat paremman pidon, niin talvella suurin osa kilometreistä ajetaan sulalla tai paljaalla tiellä. Niissä olosuhteissa nastarengas on enemmän haitta kuin hyöty.

      • Anonyymi

        Ja paljaalla asfaltilla liukkaat,,


    • Anonyymi

      Taas nollatutkimus, jossa lopputulos on saatu halutuksi kun ei ole otettu huomion kuin renkaiden määrä ja onnettomuuksien määrä. On unohdettu mm että uudet turvalliset autot kitkarenkain ovat yleisiä alueilla, joissa talviset ajo-olosuhteet ovat kaikkein helpoimmat. Talvi tulee vasta tammikuussa ja liukasta on viikko pari vuodessa. Suola-auto on heti tiellä kun lämpötila on nollan tuntumassa jne jne.

    • Anonyymi

      Työsuhdeautoissa on aina hyväkuntoiset kalliit renkaat, vanhaan Corollaan tuskin ostetaan 700 euron nastarenkaita joka vuosi.

    • Anonyymi

      Diesel auto ja nastarenkaat vie perille

      Sähköautot kitkoineen ei aiheuta kolareita kun on parkissa akku tyhjänä

    • Anonyymi

      Hankalilla keleillä kitkarenkaalliset autot seisoo kotona odottamassa parempia kelejä.

    • Anonyymi

      Nastarenkaallisten ylisuuri osuus johtuu siitä että nastarenkaalliset autot joutuu ohittelemaan kitkarenkaallisia autoilijoita. Tiet on niin uraisia ja huonosti aurattuja että ohituskolarien määrä kasvaa.

    • Anonyymi

      Vale, emävale, tilasto. Tilatoja pitää osata tulkita ja ymmärtää mistä asiat johtuvat ja miksi jokin asia on kuten on.

      • Anonyymi

        Erot henkilöautojen iässä ja turvatekniikassa sekä kuljettajien ajotavassa mainitaan jutussa. Ennakoiva ja maltillinen ajotapa on selkeästi talvirengastyyppiä tärkeämpi turvallisuustekijä talviliikenteessä, mainitaan myös.

        Tuo on vähän vastaava asia kun se, että autolla ajetaan takuulla hiljempaa ja varovaisemmin, jos ratin keskellä turvatyynyn sijaan törröttää ruosteinen rautanaula.


    • Anonyymi

      Summaus palautteesta:
      Koska olen eri mieltä, niin tutkimuksen tuloksen täytyy olla väärä enkä ymmärrä miksi mitään tutkimuksia tehdään kun voitaisiin suoraan kysyä minulta. Tulisi paljon halvemmaksikin.

    • Anonyymi

      Johtuu siitä, että kitkoilla ei kukaan uskalla ajaa kuolonkolaria.

    • Anonyymi

      Miksi selvässä asiasta vieläkin vouhotetaan Nastarenkaat ovat turvallisemmat Suomen vaihtelevissa talvikeleissä, koska pito ja suorituskyky säilyvät vaikka keli muuttuisikin yhtäkkiä jäisestä sohjoiseen, tai jos jään päällä on pieni vesikerros. Nastarenkaiden pito perustuu pienten nastojen antamaan kitkaan tien pinnalla, ja nämä teräksiset nastat purevat jäähän myös lumi- tai vesikerroksen läpi (kun taas kitkarenkaat “kelluisivat” vastaavan lumi- tai vesikerroksen päällä). Jarrutusmatkat jäisillä teillä ovat tutkimusten mukaan selvästi lyhyempiä nastarenkailla. Lyhyemmät jarrutusmatkat lisäävät turvallisuutta ja tämän takia mm. Liikenneturva suosittelee nastarenkaiden käyttöä.

    • Anonyymi

      Olipa todella järkyttävä analyysi. Todella idioottien tekemä. Jos nastarenkaita käyttää 90 % autoilijoista ja kitkoja 10% niin tajuaa varmaan idioottikin, että kummilla renkailla niitä onnettomuuksia syntyy enemmän.

    • Anonyymi

      länsiväylällä jää aiheuttanu taas aamulla ketjukolarin. nastat alle ni pysähtyy paremmin

    • Anonyymi

      Helsingin laitamilla on parasta olla nastarenkaat, ja niin on ollut yli 20 vuotta .

    • Anonyymi

      Hikiän taajamassa pärjään potkukelkalla, raappaa käytän monossa jäätikkökelissä.

    • Anonyymi

      Kotitiellä ylämäki jota en päässyt ylös kitkarenkailla kun satoi 10cm lisää lunta 2020 Nastarenkailla ei ole ollut mitään vaikeutta koskaan. Nyt puhutaan uusista renkaista ei kuluneista. Kitkat voi sopia etelään ei missään nimessä pohjoiseen missä lunta ja pakkasta piisaa.

      • Anonyymi

        jää lisää kitkaa


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3680
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1803
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      151
      1260
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      895
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      870
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      850
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      830
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    Aihe