Kolminaisuus Harhaoppia vai Raamatullista ?

Anonyymi-ap

Teoloogi Timo Flink keskustelee aiheesta kolminaisuus
Tämän voi katsoa netistä Media7 ja sieltä Adven7uben kolminaisuus.

131

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tästä aiheesta ollaan varmaan montaa mieltä. Pastori Timo Flink toi mielenkiintoisia asioita esille.

      • Anonyymi

        Toistaiseksi itseäsi.


      • Anonyymi

        Pastori Timo Flink

        Mikä pastori Timo on..huhuuu,,ihan amerikkalsita roskaa !


      • Anonyymi

        Mikä pastori Timo on? En oikein usko ?


      • Anonyymi

        Pastori Timo Flink

        Jiihaa..ihan vaan taas kuin Warren Jefrey..Lahko kuppaa ja hölmöt uskoo!


    • Anonyymi

      Yleensä vapaat suunnat ovat asiasta samaa mieltä kuin tuo puhuja.

    • Anonyymi

      2Moos.33:20. 5Moos.4:35. 5:26. 32:39. 1Sam.2:2. Ps.18:32. Jes.43:10-12.

      • Anonyymi

        Parasta on toi yksisilmä Jumala kyploppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parasta on toi yksisilmä Jumala kyploppi.

        Yksisilmä vahtii sua kokoajan.


      • Anonyymi

        Hienoa SYNAGOGAA taas ✡️ ostatte menolipun vielä pääsee.


      • Anonyymi

        Mitä luettelet aasi ,,kerro omin sanoin.Apinat aina kopio !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksisilmä vahtii sua kokoajan.

        Yksisilmä vahtii sua kokoajan.

        Perskö ?


    • Anonyymi

      2Moos.33:20 Biblia. Ja sanoi taas: et sinä taida nähdä minun kasvojani; sillä ei yksikään ihminen, joka minut näkee, taida elää. Tuom.13:22 Biblia. Ja Manoak sanoi emännällensä: totisesti me kuolemme että näimme Jumalan.

      • Anonyymi

        Katsomalla messiaaseen saa synnit anteeksi. Teidän oma moka jos jäitte ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsomalla messiaaseen saa synnit anteeksi. Teidän oma moka jos jäitte ulos.

        Ei pelkkä katsominen auta, täytyy uskoa synninpäästö, se on se ydin miksi Jeesus kuoli, jotta saamme synnit anteeksi Hänen nimensä kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pelkkä katsominen auta, täytyy uskoa synninpäästö, se on se ydin miksi Jeesus kuoli, jotta saamme synnit anteeksi Hänen nimensä kautta.

        Älä viilaa pilkkua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pelkkä katsominen auta, täytyy uskoa synninpäästö, se on se ydin miksi Jeesus kuoli, jotta saamme synnit anteeksi Hänen nimensä kautta.

        Mitä se synninpäästöllä on merkitystä. Vesipesu riittää, eikä siinä kysytä omaa tahtoa, vaan kummin tahto ja sillä mennään. Synnit saadaan anteeksi, kun vauva pestään ja ei siinä jeesuksista puhua tarvii mitään. Jeesustelu on vapaitten suuntien omaa tarinaa.
        Äidit uskoon vauvan pelastuvan helvetin tulelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viilaa pilkkua!

        Paholainenkin uskoo Jeesukseen, eihän se tieto mitään hyödytä. Eikä se, että siirrät tunne-elämäsi Jeesuksen harteille. Vaan pitää tehdä mitä Jeesus käski, ymmärtää miksi Hän kuoli että pääsemme Jumalan luokse. Ilman synninpäästöä et pääse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsomalla messiaaseen saa synnit anteeksi. Teidän oma moka jos jäitte ulos.

        Hihunhei amerikan lahko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paholainenkin uskoo Jeesukseen, eihän se tieto mitään hyödytä. Eikä se, että siirrät tunne-elämäsi Jeesuksen harteille. Vaan pitää tehdä mitä Jeesus käski, ymmärtää miksi Hän kuoli että pääsemme Jumalan luokse. Ilman synninpäästöä et pääse.

        Paholainenkin uskoo Jeesukseen,muttei Timo Flinkkiin.Typerän amerikan lahkolaisen nään usein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viilaa pilkkua!

        Älä viilaa pilkkua!

        Mutta pimppaa hieman:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paholainenkin uskoo Jeesukseen, eihän se tieto mitään hyödytä. Eikä se, että siirrät tunne-elämäsi Jeesuksen harteille. Vaan pitää tehdä mitä Jeesus käski, ymmärtää miksi Hän kuoli että pääsemme Jumalan luokse. Ilman synninpäästöä et pääse.

        Tämä ei ole sellainen asia, jonka joku voisi saarnata sinulle saarnastuolista ja sanoa, että sinun on uskottava tämä tai sinä kuolet tai joudut helvettiin. Lentäjän mukaan olemme jo helvetissä, ei meillä ole mitään hävittävää. Tarkoitan… Lentäjä kertoi, että jos he lähettäisivät tehtäväkomennuksia kaikkialle maailmankaikkeuteen päämääränään etsiä helvetti, ja he löytäisivät Maan, niin he ajattelisivat että tässä se on, helvetti löytyi.


    • Anonyymi

      5Moos.4:12 Biblia (1776) Ja Herra puhui teille keskeltä tulta: puheen äänen te kuulitte, mutta ette yhtäkään kuvaa nähneet, vaan äänen kuulitte. 1Joh.4:12 Ei ole yksikään Jumalaa koskaan nähnyt, jos me rakastamme toinen toisiamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on täydellinen meissä. Joh.1:18

      • Anonyymi

        Rakastaa toisia ....noinkohan . JOKA ON NÖHNYT MINUT ON NÄHNYT JUMALAN ( ISÄN) ✝️ eihän se kaille aukee.


      • Anonyymi

        Me kristityt katselemme Jeesusta suoraan ilman peitettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me kristityt katselemme Jeesusta suoraan ilman peitettä.

        Noo, peitteitä on monenlaisia, jossa vanhurskaskin lankeaa. Perinneopin antisemitismin painopeitto. Se antaa hyvät ja turvalliset unet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me kristityt katselemme Jeesusta suoraan ilman peitettä.

        Me kristityt katselemme Jeesusta suoraan ilman peitettä.

        Mitä valehtelet,miksi olet saastainen ja valehtelet? ET NÄE JESUSTA !
        ROSKA VALEHTELIJA !


    • Anonyymi

      Eikös tämä sama pastori puhunut Helvetistä ?

      • Anonyymi

        on amereikkalsien lahkon edustaja Liperistä !


    • Anonyymi

      Uskotko poikaan Jeesukseen. No osta menolippu kuitenkin har mageddoniin sotatilassa ei kohta enää pääse.

    • Anonyymi

      Ps.18:32-43 Sillä kuka muu on Jumala kuin Herra, ja kuka pelastuksen kallio, paitsi meidän Jumalamme - se Jumala, joka minut voimalla vyöttää ja tekee minun tieni nuhteettomaksi, tekee minun jalkani nopeiksi niinkuin peurat ja asettaa minun kukkuloilleni, joka opettaa minun käteni sotimaan ja käsivärteni vaskijousta jännittämään! Sinä annat minulle pelastuksen kilven, ja sinun oikea kätesi minua tukee; sinun laupeutesi tekee minut suureksi. Sinä annat minun askeleilleni avaran tilan, ja minun jalkani eivät horju. Minä ajan vihollisiani takaa ja saavutan heidät, enkä pajaja, ennenkuin teen heistä lopun; minä murskaan heidät, niin etteivät voi nousta, he sortuvat minun jalkojeni alle. Sinä vyötät minut voimalla sotaan, sinä painat vastustajani minun alleni. Sinä ajat minun viholliseni pakoon ja vihamiehesi minä hukutan. He huutavat, mutta pelastajaa ei ole, huutavat Herraa, mutta hän ei heille vastaa. Minä survon heidät tomiksi tuuleen, viskaan heidät niinkuin loan kadulle.

    • Anonyymi

      Oppi kolmiyhteisestä jumalasta on harhaoppia ja sen perustus on syvällä Babyloniassa ja sieltä kehittyneissä pakanauskonnoissa.

      Raamattu tuntee vain yhden Jumalan ja hän on Jahuwah, tämän maailman luoja, Herran Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä.

      Voisiko yleensä Jumalalla olla Isää? Jeesuksella on. Think about that! :)

      • Anonyymi

        Katsoitko tuon Pastori Timo Flinkin puheen ?

        kysynpävaan


      • Anonyymi

        "Raamattu tuntee vain yhden Jumalan ja hän on Jahuwah"

        Minkä vittutoi on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoitko tuon Pastori Timo Flinkin puheen ?

        kysynpävaan

        Miksi pitää levittää tuota soopaa tännekin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Raamattu tuntee vain yhden Jumalan ja hän on Jahuwah"

        Minkä vittutoi on?

        Sinä liikaa katselet niitä vittuja, niin asia ei seliä sinulle
        suusi kertoo mitä vahtaaat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä liikaa katselet niitä vittuja, niin asia ei seliä sinulle
        suusi kertoo mitä vahtaaat

        Ja jumalaudasta puhuvat katselevat lautatapuleita. 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoitko tuon Pastori Timo Flinkin puheen ?

        kysynpävaan

        Katsoitko tuon Pastori Timo Flinkin puheen ?


        Arvaa kiinnostaako,tunnen hänet ja oksennan jos katson amerikkalaisen roskan 1800 opetusta !!
        Se mikään pastori ole,mulle ei aikaan vaikka tunnen !


    • Anonyymi

      2Sam.22:32-44 Sillä kuka muu on Jumala paitsi Herra, ja kuka muu on pelastuksen kallio paitsi meidän Jumalamme? se Jumala, joka on minun vahva turvani ja johdattaa nuhteetonta hänen tiellänsä, tekee hänen jalkansa nopeiksi niinkuin peurat ja asettaa minut kukkuloilleni, joka opettaa minun käteni sotimaan ja käsivarteni vaskijousta jännittämään. Sinä annat minulle pelastuksen kilven; ja kun sinä kuulet minun rukoukseni, teet sinä minut suureksi. Sinä annat minun askeleilleni avaran tilan, ja minun jalkani eivät horju. Minä ajan vihohollisiani takaa ja tuhoan heidät enkä palaja, ennenkuin teen heistä lopun. Minä lopetan heidät ja murskaan heidät, niin etteivät enää nouse, he sortuvat minun jalkojeni alle. Sinä vyötät minut minut voimalla sotaan, sinä painat vastustajani minun alleni. Sinä ajat minun viholliseni pakoon, vihamieheni minä hukutan. He katselevat, mutta pelastajaa ei ole, katsovat Herran puoleen, mutta hän ei heille vastaa. Minä survon heidät maan tomuksi, kadun loaksi minä heidät pojen ja lallaan. Sinä pelastat minut kansani riidoista, sinä varjelet minua. niin että tulen pakanain pääksi; kansat, joita minä en tunne, palvelevat minua.

      • Anonyymi

        Niin lahkolaiset on sotaisia,amerikan saastaa !


      • Anonyymi

        Herra on Jehovah eli Taivaan Isä. Sama kohta, eri käännös:

        32 For who is God save Jehovah? And who a Rock save our God?
        33 God--my bulwark, my strength, And He maketh perfect my way;
        34 Making my feet like hinds, And on my high places causeth me to stand,
        35 Teaching my hands for battle, And brought down was a bow of brass by mine arms,
        36 And Thou givest to me the shield of Thy salvation, And Thy lowliness maketh me great.
        37 Thou enlargest my step under me, And mine ankles have not slidden.
        38 I pursue mine enemies and destroy them, And I turn not till they are consumed.
        39 And I consume them, and smite them, And they rise not, and fall under my feet.
        40 And Thou girdest me with strength for battle, Thou causest my withstanders to bow under me.
        41 And mine enemies--Thou givest to me the neck, Those hating me--and I cut them off.
        42 They look, and there is no saviour; Unto Jehovah, and He hath not answered them.
        43 And I beat them as dust of the earth, As mire of the streets I beat them small--I spread them out!
        44 And--Thou dost deliver me From the strivings of my people, Thou placest me for a head of nations; A people I have not known do serve me.


    • Anonyymi

      Ps.144:1-8 Daavidin virsi. Kiitetty olkoon Herra, minun kallioni, joka opettaa minun käteni taistelemaan, minun sormeni soimaan, hän, joka antaa minulle armon; minun linnani, varustukseni ja pelastajani, minun kilpeni, jonka turvin minä pakenen, hän, joka laskee kansani minun valtani alle. Herra, mikä on ihminen, että hänestä lukua pidät, mikä ihmislapsi, että häntä ajattelet. Ihminen on kuin tuulen henkäys, hänen päivänsä niinkuin pakeneva varjo. Herra, notkista taivaasi ja astu alas, kosketa vuoria, niin että ne suitsuavat. Iske salamoita ja hajota heidät, lentätä nuolesi ja kauhistuta heidät. Ojenna kätesi korkeudesta, tempaa ja pelasta minut suurista vesistä, muukalaisten kädestä, joiden suu puhuu vilppiä ja joiden oikea käsi on valheen käsi.

      • Anonyymi

        Juutalaisuuden paskaa,missä ei ole Kristukselle sijaa !
        Hävetköön he sastaiset lahkolaiset jotka ei kunnioita Kristuksen voimaa joka on annettu hänelle !


      • Anonyymi

        Sama kohta, eri käännös:

        1 By David. Blessed is Jehovah my rock, who is teaching My hands for war, my fingers for battle.
        2 My kind one, and my bulwark, My tower, and my deliverer, My shield, and in whom I have trusted, Who is subduing my people under me!
        3 Jehovah, what is man that Thou knowest him? Son of man, that Thou esteemest him?
        4 Man to vanity hath been like, His days are as a shadow passing by.
        5 Jehovah, incline Thy heavens and come down, Strike against mountains, and they smoke.
        6 Send forth lightning, and scatter them, Send forth Thine arrows, and trouble them,
        7 Send forth Thy hand from on high, Free me, and deliver me from many waters, From the hand of sons of a stranger,
        8 Because their mouth hath spoken vanity, And their right hand is a right hand of falsehood.


    • Anonyymi

      Kuka voi antaa puolueettoman lausunnon tuosta Pastori Timo Flinkin puheesta ?

      • Anonyymi

        Ateisti raamatuntutkija. Tai agnostikko Uuden testamentin tutkija Esim professori Bart Ehrman.


      • Anonyymi

        Täyttä roskaa !


    • Anonyymi

      Aikoinaan tuosta aiheesta oli paljonkin juttua. puolesta ja vastaan.

    • Anonyymi

      Raamatun mukaan Jumala on yksi, joka ilmentää itseään Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.

      Minusta kolminaisuus-selitykset ovat kuitenkin pielessä, ainakin hierarkia-asian suhteen.

      Jeesus itsehän sanoi, että Isä on häntä suurempi. Raamattu myös kertoo, että lopulta Poika antaa vallan takaisin Isälle. Isähän antoi vallan Jeesukselle vain ajaksi, kunnes kaikki on ensin alistettu Jeesuksen alle.

      1. Kor. 15:28
      kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

      • Anonyymi

        Katsoitko tuon pastori Timo Flinkin puheen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoitko tuon pastori Timo Flinkin puheen ?

        Katsoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoitko tuon pastori Timo Flinkin puheen ?

        Oletko anelemassa täältä suosiota vaiko hyväksyntää?


      • Anonyymi

        Se yksi Jumala on Isä, vaikka puhutaankin kolmiyhteisestä jumalasta, johon siis lasketaan Poika Jeesus sekä Pyhä Henki mukaan. Isä ja Poika ovat eri persoonat, sen kun kaikki ymmärtäisivät niin Raamattu olisi aivan selkeä kaikille. Mutta jotkut haluavat pysyä mysteeri opissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko anelemassa täältä suosiota vaiko hyväksyntää?

        Ikinä en uskoisi Timo Flinkiin,en tavitse amerikkalsita paskaa,en soopaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se yksi Jumala on Isä, vaikka puhutaankin kolmiyhteisestä jumalasta, johon siis lasketaan Poika Jeesus sekä Pyhä Henki mukaan. Isä ja Poika ovat eri persoonat, sen kun kaikki ymmärtäisivät niin Raamattu olisi aivan selkeä kaikille. Mutta jotkut haluavat pysyä mysteeri opissa.

        Se yksi Jumala on Isä, vaikka puhutaankin kolmiyhteisestä jumalasta.
        Kolme yhdessä,ne on parasta !
        Juutalaisuus pois !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se yksi Jumala on Isä, vaikka puhutaankin kolmiyhteisestä jumalasta.
        Kolme yhdessä,ne on parasta !
        Juutalaisuus pois !

        Kristinusko on itseasiassa lähtenyt juutalaisuudesta, onhan meillä sama Vanha Testamenttikin. Se ei silti tarkoita että Jumalaan uskovat kristityt olisivat juutalaisia, ihme johtopäätelmä sinulla.


    • Anonyymi

      5Moos.4:35 Sinun on annettu se nähdä, tietääksenne, että Herra on Jumala, eikä muuta jumalaa ole kuin hän. 5Moos.32:39 Katsokaa nyt, että minä, minä olen, eikä yhtäkään jumalaa ole minun rinnallani. Minä kuoletan ja minä teen eläväksi, minä lyön ja minä parannan; eikä ole sitä, joka pelastaisi minun käsistäni. 1Sam.2:2 Ei kukaan ole pyhä niinkuin Herra; paitsi sinua ei ole yhtäkään, eikä ole kalliota meidän Jumalamme vertaista. Ps.18:32 Sillä kuka muu on Jumala kuin Herra, ja kuka pelastuksen kallio, paitsi meidän Jumalamme - Jes.43:10-11 Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule. Minä , minä olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä. Jes.44:6-8 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa. Kuka on minun ksltaiseni? Hän julistakoon ja ilmoittakoon ja osoittakoon sen minulle, siitä alkaen kuin minä perutin ikikaikojen kansan. He ilmoittakoot tulevaiset, ja mitä tapahtuva on. Älkää vavisko älkääkä peljätkö. Enkö minä aikoja sitten antanut sinun kuulla ja sinulle ilmoittanut, ja te olette minun todistajani: Onko muuta Jumalaa kuin minä? Ei ole muuta pelastuskalliota, minä en ketään tunne. 1Kor.8:4 Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtäkään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi.

    • Anonyymi

      Val.3:38 Eikö lähde Korkeimman suusta paha ja hyvä? Jes.45:5-7 Minä olen Herra, eikä toista ole, paitsi minua ei ole yhtäkään jumalaa. Minä vyötän sinut, vaikka sinä et minua tunne, jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskemille asti, että paitsi minua ei ole yhtäkään: minä olen Herra, eikä toista ole, minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden: minä Herra, teen kaiken tämän. Aam.3:6

    • Anonyymi

      1Kor.15:28 Biblia (1776) Kuin nyt kaikki hänen allensa heitetyksi tulevat, silloin myös itse Poika hänen allensa heitetään, joka kaikki hänen allensa heitti, että Jumala kaikki kaikessa olis. 1Kor.3:23. 11:3

    • Anonyymi

      Jumala on yksi, Jeesuksenkin sanojen mukaan:

      Mark. 12:29
      Jeesus vastasi: ...'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;

      Mutta kuitenkin tämä yksi Jumala on sekä Isä, Poika että Pyhä Henki, ja Jeesus itse se Poika.

      Joh. 17:21
      sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa

      Mielestäni kaikki selitysyritykset tästä Jumalasta ovat todellakin vain yrityksiä. Raamattu ei paljon avaa Jumalan olemusta. Eikä minusta kuulu ruveta täyttämään puuttuvia aukkoja.

      Esimerkiksi Juha Ahvion mukaan ei olisi hierarkiaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen välillä, mutta omasta mielestäni on. Jeesus itse sanoi, että Isä on häntä suurempi. Lopulta hän luovuttaa vallan takaisin Isälle.

      Pyhä Henkikin on sekä Isän että Kristuksen Henki. Joten uskon, ettei Pyhää Henkekään ole ymmärretty oikein. Eikä ylipäänsä tätä ns. kolminaisuutta.

      • Anonyymi

        Jumaluus esiintyy Raamatussa monikollisena. Luomisen yhteydessä Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen" Apostolisessa siunauksessa mainitaan myös selvästi jumaluuden kolme persoonaa. 2. Kor. 13:13


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumaluus esiintyy Raamatussa monikollisena. Luomisen yhteydessä Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen" Apostolisessa siunauksessa mainitaan myös selvästi jumaluuden kolme persoonaa. 2. Kor. 13:13

        Jostain olen lukenut että juutalaisen uskonnon mukaan Messias oli Jumalan apuna maailman luomisessa. Eli ehkäpä Jumala puhui Jeesukselle tuossa kun sanoi "tehkäämme".


      • Anonyymi

        "Pyhä Henkikin on sekä Isän että Kristuksen Henki. Joten uskon, ettei Pyhää Henkekään ole ymmärretty oikein."

        Ei olekaan. Pyhä Henki on vain yksi Jumalan olomuodoista maapallolla. Jumala on esiintynyt Vanhan testamentin mukaan sen lisäksi myöskin enkelinä ja ihmisenä sekä Jumalana. Jopa aasina!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumaluus esiintyy Raamatussa monikollisena. Luomisen yhteydessä Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen" Apostolisessa siunauksessa mainitaan myös selvästi jumaluuden kolme persoonaa. 2. Kor. 13:13

        No sinä se et osaa ainakaan hepreaa. Elohim tarkoittaa kaikkia henkimaailman olentoja: Jumalaa, enkeleitä, Jumalan poikia, riivaajahenkiä, Saatanaa, jne. Kun Jumala sanoi elohimeille, tehkäämme ihminen, niin hän puhui kaikille elohimeille. Sen jälkeen hän kuitenkin loi itse, yksin. Tämä käy ilmi myös suomenkielisestä Raamatusta.

        “26. Jumala sanoi: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja ja koko maata sekä kaikkia maan päällä liikkuvia isoja ja pieniä eläimiä.” 27. Niin Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. ...” (1. Mooseksen kirja 1:26-27, FinRK)

        Kukaan muu ei luonut kuin Isä Jumala itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sinä se et osaa ainakaan hepreaa. Elohim tarkoittaa kaikkia henkimaailman olentoja: Jumalaa, enkeleitä, Jumalan poikia, riivaajahenkiä, Saatanaa, jne. Kun Jumala sanoi elohimeille, tehkäämme ihminen, niin hän puhui kaikille elohimeille. Sen jälkeen hän kuitenkin loi itse, yksin. Tämä käy ilmi myös suomenkielisestä Raamatusta.

        “26. Jumala sanoi: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja ja koko maata sekä kaikkia maan päällä liikkuvia isoja ja pieniä eläimiä.” 27. Niin Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. ...” (1. Mooseksen kirja 1:26-27, FinRK)

        Kukaan muu ei luonut kuin Isä Jumala itse.

        Jos ensin oli Isä Jumala, niin loiko Hän nämä muut olennot ensin ja jostain syystä sitä ei kerrota Raamatussa? Tosin se on ymmärrettävää, Raamattu on hyvinkin yksiselkoinen monissa kohtaa ja tärkein asia oli kai maailman, ihmisen ja eläinten luominen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ensin oli Isä Jumala, niin loiko Hän nämä muut olennot ensin ja jostain syystä sitä ei kerrota Raamatussa? Tosin se on ymmärrettävää, Raamattu on hyvinkin yksiselkoinen monissa kohtaa ja tärkein asia oli kai maailman, ihmisen ja eläinten luominen.

        Ensin ei voinut olla Isää Jumalaa, silä isää ei ole ilman Poikaa, Esikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin ei voinut olla Isää Jumalaa, silä isää ei ole ilman Poikaa, Esikoista.

        Luonnolisessa maailmassa isä ja esikoinen ovat samanaikaisia. Isää ei voi olla ilman Poikaa, esikoista, eikä Poikaa ilman Isää.
        Sanan mukaan Pyhä Henki on Jeesus, Jeesuksen henki -muoto. Jeesus sanoo: minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti...En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne. Puolustaja Pyhä Henki on Jeesus.
        Paavali kirjoitti: Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.
        On yksi Jumala ja Jumalan nimi on Jeesus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sinä se et osaa ainakaan hepreaa. Elohim tarkoittaa kaikkia henkimaailman olentoja: Jumalaa, enkeleitä, Jumalan poikia, riivaajahenkiä, Saatanaa, jne. Kun Jumala sanoi elohimeille, tehkäämme ihminen, niin hän puhui kaikille elohimeille. Sen jälkeen hän kuitenkin loi itse, yksin. Tämä käy ilmi myös suomenkielisestä Raamatusta.

        “26. Jumala sanoi: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja ja koko maata sekä kaikkia maan päällä liikkuvia isoja ja pieniä eläimiä.” 27. Niin Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. ...” (1. Mooseksen kirja 1:26-27, FinRK)

        Kukaan muu ei luonut kuin Isä Jumala itse.

        Älä puhu potaskaa.

        Elohim on sana, joka juutalaisten mielestä on virhe Raamatussa, koska he eivät osaa selittää sitä. Se johtuu siitä, että he eivät vielä ymmärrä Jumalan kolminaisuutta ja kieltävät Messiaansa.

        Elohim eli Jumalat on kuitenkin uuden testamentin valossa ja kristitylle aivan selvä asia, koska kolmiyhteinen Jumala loi kaiken.

        Myös messiaanisille juutalaisille JUmalan kolminaisuus on valjennut. He kertovat senkin, että heprean yksi-sana tarkoitta myös ykseyttä, eli sellaista, jossa on monta yhdessä.

        Se taas, että luodut enkelit olisivat luoneet yhdessä Jumalan kanssa, on täyttä soopaa ja harhaoppia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu potaskaa.

        Elohim on sana, joka juutalaisten mielestä on virhe Raamatussa, koska he eivät osaa selittää sitä. Se johtuu siitä, että he eivät vielä ymmärrä Jumalan kolminaisuutta ja kieltävät Messiaansa.

        Elohim eli Jumalat on kuitenkin uuden testamentin valossa ja kristitylle aivan selvä asia, koska kolmiyhteinen Jumala loi kaiken.

        Myös messiaanisille juutalaisille JUmalan kolminaisuus on valjennut. He kertovat senkin, että heprean yksi-sana tarkoitta myös ykseyttä, eli sellaista, jossa on monta yhdessä.

        Se taas, että luodut enkelit olisivat luoneet yhdessä Jumalan kanssa, on täyttä soopaa ja harhaoppia.

        Juutalaiset eivät myöskään osaa antaa selitystä sille, miksi heidänkin "yhdessä" Jumalassaan on Henki, joka eritellään Isästä myös VT:n kirjoituksissa. Juutalaisuuden yksi Jumala siis sekin pitää sisällään jo kaksi eri persoonaa, jota he eivät kuitenkaan joko tajua tai osaa selittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luonnolisessa maailmassa isä ja esikoinen ovat samanaikaisia. Isää ei voi olla ilman Poikaa, esikoista, eikä Poikaa ilman Isää.
        Sanan mukaan Pyhä Henki on Jeesus, Jeesuksen henki -muoto. Jeesus sanoo: minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti...En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne. Puolustaja Pyhä Henki on Jeesus.
        Paavali kirjoitti: Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.
        On yksi Jumala ja Jumalan nimi on Jeesus.

        Sanahelinää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu potaskaa.

        Elohim on sana, joka juutalaisten mielestä on virhe Raamatussa, koska he eivät osaa selittää sitä. Se johtuu siitä, että he eivät vielä ymmärrä Jumalan kolminaisuutta ja kieltävät Messiaansa.

        Elohim eli Jumalat on kuitenkin uuden testamentin valossa ja kristitylle aivan selvä asia, koska kolmiyhteinen Jumala loi kaiken.

        Myös messiaanisille juutalaisille JUmalan kolminaisuus on valjennut. He kertovat senkin, että heprean yksi-sana tarkoitta myös ykseyttä, eli sellaista, jossa on monta yhdessä.

        Se taas, että luodut enkelit olisivat luoneet yhdessä Jumalan kanssa, on täyttä soopaa ja harhaoppia.

        "Elohim on sana, joka juutalaisten mielestä on virhe Raamatussa, koska he eivät osaa selittää sitä. Se johtuu siitä, että he eivät vielä ymmärrä Jumalan kolminaisuutta ja kieltävät Messiaansa."

        Kappas vaan! Ihmiset, jotka lähestulkoon keksivät hepreankielen, eivät osaa sitä! 😉 Puhuivat sitä tuhansia vuosia ennen kuin ensimmäinenkään ihminen keksi kolminaisuusopin, joka muuten keksittiin vasta neljännellä vuosisadalla jKr..

        Juutalaiset eivät ymmärrä kolminaisuusoppia, koska sellaista ei Vanhassa testamentissa vielä esiinny. Kristinusko on eri uskonto, joka on keksinyt kominaisuusopin löyhin perustein ilman, että koko Raamatusta löytyisi ainuttakaan kirjoittajaa, joka opettaisi kolminaisuus opin teologisia perusteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juutalaiset eivät myöskään osaa antaa selitystä sille, miksi heidänkin "yhdessä" Jumalassaan on Henki, joka eritellään Isästä myös VT:n kirjoituksissa. Juutalaisuuden yksi Jumala siis sekin pitää sisällään jo kaksi eri persoonaa, jota he eivät kuitenkaan joko tajua tai osaa selittää.

        Älä valehtele! Juutalaiset osaavat hyvin selittää mikä on henki. Sinä et vain kolminaisuusoppi-sokaistuna pysty ymmärtämään heidän selitystään. Juutalaiset puhuvat ns kaksijumalisuudesta, mikä tarkoittaa, että Jumala on esiintynyt Raamatussa sekä henkenä, että lihallisena olentona. Vanhasta testamentista löytyy kohtia, joissa Jumala oli lihallinen mm ihmisenä ja sen lisäksi henkenä mm enkelinä sekä Pyhänä henkenä. Ei heillä ole mitään ongelma sen kanssa, että Jumala on ottanut eri ilmenemismuotoja kautta maailmanhistorian. Ongelma on sinulla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele! Juutalaiset osaavat hyvin selittää mikä on henki. Sinä et vain kolminaisuusoppi-sokaistuna pysty ymmärtämään heidän selitystään. Juutalaiset puhuvat ns kaksijumalisuudesta, mikä tarkoittaa, että Jumala on esiintynyt Raamatussa sekä henkenä, että lihallisena olentona. Vanhasta testamentista löytyy kohtia, joissa Jumala oli lihallinen mm ihmisenä ja sen lisäksi henkenä mm enkelinä sekä Pyhänä henkenä. Ei heillä ole mitään ongelma sen kanssa, että Jumala on ottanut eri ilmenemismuotoja kautta maailmanhistorian. Ongelma on sinulla!

        Puhut omia luulojasi, olen puhunut asiasta juutalaisen kanssa, joten asia on niinkuin sanoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut omia luulojasi, olen puhunut asiasta juutalaisen kanssa, joten asia on niinkuin sanoin.

        Sitten sinun juutalaisesi ei osaa selittää sitä. Netti on pullollaan rabbien opetusta Pyhästä Hengestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu potaskaa.

        Elohim on sana, joka juutalaisten mielestä on virhe Raamatussa, koska he eivät osaa selittää sitä. Se johtuu siitä, että he eivät vielä ymmärrä Jumalan kolminaisuutta ja kieltävät Messiaansa.

        Elohim eli Jumalat on kuitenkin uuden testamentin valossa ja kristitylle aivan selvä asia, koska kolmiyhteinen Jumala loi kaiken.

        Myös messiaanisille juutalaisille JUmalan kolminaisuus on valjennut. He kertovat senkin, että heprean yksi-sana tarkoitta myös ykseyttä, eli sellaista, jossa on monta yhdessä.

        Se taas, että luodut enkelit olisivat luoneet yhdessä Jumalan kanssa, on täyttä soopaa ja harhaoppia.

        Ei voi mitään jos et osaa hepreaa. Toistelet vain jonkun muun hepreaa osaamattoman selityksiä asiasta.

        Raamatussa on noin 2000 kohtaa, jossa mainitaan sana elohim. Sanaa Elohim käytetään muistakin kuin jumalista. Tästä löytyy runsaasti esimerkkejä. Vanhan testamentin ja hepreankielen tutkija Michael Heiserin mukaan elohim ei tarkoita Raamatussa erityisesti Isä Jumalaa vaan on yleisnimitys henkimaailman olennoille. Tämä on helppo havaita Raamatusta lukemalla läpi kaikki kohdat, joissa käytetään sanaa elohim. Jahve Jumala eli Isä Jumala on yksi elohimeista mutta yksikään muu elohim ei ole Jahve. On vain yksi Jahve. Seuraavassa esimerkkejä elohim-sanan käytöstä lähes kaikissa sen merkityksissä.

        Jumala. Muut jumalat.
        Psalmit 82:1 "Aasafin psalmi. Jumala (’ĕ·lō·hîm) seisoo jumalien (’ĕ·lō·hîm) kokouksessa, tuomitsee jumalien keskellä: "

        Taivaallisen joukot, joita kutsutaan korkeimman pojiksi.
        Psalmit 82:6-7 "6. Minä sanoin: Te olette jumalia (’ĕ·lō·hîm), kaikki te olette Korkeimman poikia. 7. Silti te kuolette kuin ihmiset, kaadutte kuin kuka tahansa ruhtinaista."

        Kansojen jumalia, epäjumalia.
        1. Kuninkaiden kirja 11:33 "Näin tapahtuu siksi, että israelilaiset ovat hylänneet minut ja palvoneet Astartea, siidonilaisten jumalatarta (’ĕ·lō·hê), Kemosta, Mooabin jumalaa (’ĕ·lō·hê), ja Milkomia, ammonilaisten jumalaa (’ĕ·lō·hê). He eivät ole vaeltaneet minun teitäni, eivät ole tehneet sitä, mikä on oikein minun silmissäni eivätkä ole noudattaneet minun lakejani ja määräyksiäni, kuten Daavid, Salomon isä, teki."

        Elohe on sanan elohim taivutusmuoto, kuten myös elowha.

        Muut jumalat kuin Jumala
        5. Mooseksen kirja 32:17 "He uhrasivat riivaajille, eivät Jumalalle (’ĕ·lō·hîm). He uhrasivat jumalille (’ĕ·lō·w·ha), joita eivät tunteneet, uusille, äsken tulleille, joita teidän isänne eivät tunteneet."

        Vainajahengistä:
        1. Samuelin kirja 28:13-14 "13. Kuningas sanoi hänelle: Älä pelkää vaan sano, mitä näet. Nainen vastasi Saulille: Minä näen jumalolennon (’ĕ·lō·hîm) nousevan maasta.14. Saul kysyi naiselta: Minkä näköinen hän on? Nainen vastasi: Vanha mies nousee ylös viittaan verhoutuneena. Silloin Saul tiesi, että se oli Samuel, ja kumartui kasvoilleen maahan ja osoitti kunnioitusta."

        Ihan vain Raamattua tutkimalla voi siis päätyä siihen käsitykseen, että elohim tarkoittaa taivaallisia joukkoja, henkimaailman olentoja, joista yksi on Jahve Jumala, jonka tunnemme Isä Jumalana.

        Professori Michael Heiser on hepreankielen opettaja ja teki väitöskirjansa tähän liittyen. Hän tuntee asiaa syvällisemmin. Hän on useiden muiden tutkijoiden kanssa tästä samaa mieltä.

        Kun luetaan 1.Moos kirjaa alusta niin kuin siellä alkutekstissä lukee, käännöksen pitäisi kuulua jotenkin seuraavasti: "Alussa loi Elohim maan ja taivaan. Elohimit sanoivat: tehkäämme ihminen kuvaksemme."

        Tämä ensimmäinen elohim oletetaan kristinuskossa Jeesukseksi mutta teksti itsessään ei sitä sano. Jeesus se ei voisi olla, sillä monestiko Jeesuksesta käytetään elohim-sanaa? No ei koskaan. Se ei myöskään sano, että juuri näiden elohimien joukkoon kuuluisi Jeesus mutta 1.Moos 2:7 kertoo Jahven muovailleen ihmisen maan tomusta.

        Luojan kanssa oli joku/jotkut taivaallisten joukkojen elohimit mutta Vanhan testamentin mukaan luomisen teki yksin Jahve elohim, ei Jeesus eikä muut elohimit. Vasta uuden testamentin kirjoittajat väittävät luojaa Jeesukseksi.

        Mitä muita elohimeja Vanhassa testamentissa on? Taivaallisiin joukkoihin kuuluu Vanhan testamentin perusteella:

        - Jumalan sanansaattajia (kreik. Angelos = enkeli, hepr. mal'ach)

        - neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia (haś·śā·ṭān = satan. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi. Siinä on määräinen artikkeli "ha" ja se voi ilmetä kieliopillisesti oikein tehtäväkuvauksen edessä mutta sitä ei voi koskaan ilmetä etu- ja sukunimissä)

        - serafeja (śə·rā·p̄îm)

        - kerubeja (kə·ru·ḇîm = vartija, suojelija)
        -valvojia (‘îr) käännetty valvojaenkeleiksi mutta eivät ole enkeleitä
        - Jumalan poikia ( hā·’ĕ·lō·hîm ḇə·nê-)
        - Pyhiä

        Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä.

        Vanhassa testamentissa oli Jumalan pyhiä ja välimiehinä enkeleitä ja Jumalan pojat olivat arvoasteikossa enkeleiden yläpuolella. Uudessa testamentissa ei puhuta enää muista välittäjistä kuin Jeesus ja me olemme Jumalan poikia ja tyttäriä. Me olemme pyhiä.

        Eli kukas se nyt sitten olikaan siellä Isä Jumalan kanssa luomassa maan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi mitään jos et osaa hepreaa. Toistelet vain jonkun muun hepreaa osaamattoman selityksiä asiasta.

        Raamatussa on noin 2000 kohtaa, jossa mainitaan sana elohim. Sanaa Elohim käytetään muistakin kuin jumalista. Tästä löytyy runsaasti esimerkkejä. Vanhan testamentin ja hepreankielen tutkija Michael Heiserin mukaan elohim ei tarkoita Raamatussa erityisesti Isä Jumalaa vaan on yleisnimitys henkimaailman olennoille. Tämä on helppo havaita Raamatusta lukemalla läpi kaikki kohdat, joissa käytetään sanaa elohim. Jahve Jumala eli Isä Jumala on yksi elohimeista mutta yksikään muu elohim ei ole Jahve. On vain yksi Jahve. Seuraavassa esimerkkejä elohim-sanan käytöstä lähes kaikissa sen merkityksissä.

        Jumala. Muut jumalat.
        Psalmit 82:1 "Aasafin psalmi. Jumala (’ĕ·lō·hîm) seisoo jumalien (’ĕ·lō·hîm) kokouksessa, tuomitsee jumalien keskellä: "

        Taivaallisen joukot, joita kutsutaan korkeimman pojiksi.
        Psalmit 82:6-7 "6. Minä sanoin: Te olette jumalia (’ĕ·lō·hîm), kaikki te olette Korkeimman poikia. 7. Silti te kuolette kuin ihmiset, kaadutte kuin kuka tahansa ruhtinaista."

        Kansojen jumalia, epäjumalia.
        1. Kuninkaiden kirja 11:33 "Näin tapahtuu siksi, että israelilaiset ovat hylänneet minut ja palvoneet Astartea, siidonilaisten jumalatarta (’ĕ·lō·hê), Kemosta, Mooabin jumalaa (’ĕ·lō·hê), ja Milkomia, ammonilaisten jumalaa (’ĕ·lō·hê). He eivät ole vaeltaneet minun teitäni, eivät ole tehneet sitä, mikä on oikein minun silmissäni eivätkä ole noudattaneet minun lakejani ja määräyksiäni, kuten Daavid, Salomon isä, teki."

        Elohe on sanan elohim taivutusmuoto, kuten myös elowha.

        Muut jumalat kuin Jumala
        5. Mooseksen kirja 32:17 "He uhrasivat riivaajille, eivät Jumalalle (’ĕ·lō·hîm). He uhrasivat jumalille (’ĕ·lō·w·ha), joita eivät tunteneet, uusille, äsken tulleille, joita teidän isänne eivät tunteneet."

        Vainajahengistä:
        1. Samuelin kirja 28:13-14 "13. Kuningas sanoi hänelle: Älä pelkää vaan sano, mitä näet. Nainen vastasi Saulille: Minä näen jumalolennon (’ĕ·lō·hîm) nousevan maasta.14. Saul kysyi naiselta: Minkä näköinen hän on? Nainen vastasi: Vanha mies nousee ylös viittaan verhoutuneena. Silloin Saul tiesi, että se oli Samuel, ja kumartui kasvoilleen maahan ja osoitti kunnioitusta."

        Ihan vain Raamattua tutkimalla voi siis päätyä siihen käsitykseen, että elohim tarkoittaa taivaallisia joukkoja, henkimaailman olentoja, joista yksi on Jahve Jumala, jonka tunnemme Isä Jumalana.

        Professori Michael Heiser on hepreankielen opettaja ja teki väitöskirjansa tähän liittyen. Hän tuntee asiaa syvällisemmin. Hän on useiden muiden tutkijoiden kanssa tästä samaa mieltä.

        Kun luetaan 1.Moos kirjaa alusta niin kuin siellä alkutekstissä lukee, käännöksen pitäisi kuulua jotenkin seuraavasti: "Alussa loi Elohim maan ja taivaan. Elohimit sanoivat: tehkäämme ihminen kuvaksemme."

        Tämä ensimmäinen elohim oletetaan kristinuskossa Jeesukseksi mutta teksti itsessään ei sitä sano. Jeesus se ei voisi olla, sillä monestiko Jeesuksesta käytetään elohim-sanaa? No ei koskaan. Se ei myöskään sano, että juuri näiden elohimien joukkoon kuuluisi Jeesus mutta 1.Moos 2:7 kertoo Jahven muovailleen ihmisen maan tomusta.

        Luojan kanssa oli joku/jotkut taivaallisten joukkojen elohimit mutta Vanhan testamentin mukaan luomisen teki yksin Jahve elohim, ei Jeesus eikä muut elohimit. Vasta uuden testamentin kirjoittajat väittävät luojaa Jeesukseksi.

        Mitä muita elohimeja Vanhassa testamentissa on? Taivaallisiin joukkoihin kuuluu Vanhan testamentin perusteella:

        - Jumalan sanansaattajia (kreik. Angelos = enkeli, hepr. mal'ach)

        - neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia (haś·śā·ṭān = satan. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi. Siinä on määräinen artikkeli "ha" ja se voi ilmetä kieliopillisesti oikein tehtäväkuvauksen edessä mutta sitä ei voi koskaan ilmetä etu- ja sukunimissä)

        - serafeja (śə·rā·p̄îm)

        - kerubeja (kə·ru·ḇîm = vartija, suojelija)
        -valvojia (‘îr) käännetty valvojaenkeleiksi mutta eivät ole enkeleitä
        - Jumalan poikia ( hā·’ĕ·lō·hîm ḇə·nê-)
        - Pyhiä

        Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä.

        Vanhassa testamentissa oli Jumalan pyhiä ja välimiehinä enkeleitä ja Jumalan pojat olivat arvoasteikossa enkeleiden yläpuolella. Uudessa testamentissa ei puhuta enää muista välittäjistä kuin Jeesus ja me olemme Jumalan poikia ja tyttäriä. Me olemme pyhiä.

        Eli kukas se nyt sitten olikaan siellä Isä Jumalan kanssa luomassa maan?

        Itseasiassa Jumala itse sanoo Jobille, ketkä olivat luomisessa läsnä:

        "aamun tähdet riemuiten karkeloivat ja Jumalan Pojat huusivat ääneen iloaan"

        Kolminaisuutta ei mainittu!

        Jeesustakaan ei mainittu. Jeesus toki on Jumalan poika mutta Uuden testamentin mukaan hänestä tuli Jumalan poika vasta synnyttyään maapallolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin ei voinut olla Isää Jumalaa, silä isää ei ole ilman Poikaa, Esikoista.

        No eikö Poika syntynytkään Isä Jumalasta, milloin olette muuttaneet tuota oppia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eikö Poika syntynytkään Isä Jumalasta, milloin olette muuttaneet tuota oppia?

        Eihän sitä oppia tajua kukaan muutenkaan, se on parin harhaoppisen valtiaan aikaansaama ensimmäisillä vuosisadoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sinä se et osaa ainakaan hepreaa. Elohim tarkoittaa kaikkia henkimaailman olentoja: Jumalaa, enkeleitä, Jumalan poikia, riivaajahenkiä, Saatanaa, jne. Kun Jumala sanoi elohimeille, tehkäämme ihminen, niin hän puhui kaikille elohimeille. Sen jälkeen hän kuitenkin loi itse, yksin. Tämä käy ilmi myös suomenkielisestä Raamatusta.

        “26. Jumala sanoi: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja ja koko maata sekä kaikkia maan päällä liikkuvia isoja ja pieniä eläimiä.” 27. Niin Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. ...” (1. Mooseksen kirja 1:26-27, FinRK)

        Kukaan muu ei luonut kuin Isä Jumala itse.

        Elohim (hepr. ‏אלהים‎) on hepreankielisessä Vanhassa testamentissa (Tanakissa) käytetty Jumalaa tarkoittava sana. Sana on monikko sanasta eloah (אלוה), "jumala". Monikkomuoto käytettynä yksikössä olevien verbien kanssa on hepreassa käytetty tapa kuvata (pluralis excellentiae) suuruutta ja kunnioitusta.[1]

        Muita heprealaisten jumalasta käytettyjä nimiä ovat Jahve, sekä Adonai, ’Herrani’. "Elohim" on kuitenkin appellatiivi eikä erisnimi. Koska heprea ja arabia ovat molemmat seemiläisiä kieliä ja sukulaiskieliä, sanan yksikkömuoto eloah on kielellisesti samaa alkuperää kuin arabian ilah, joka määräisen artikkelin kanssa on kehittynyt muodoksi Allah eli Jumala.

        Pronssi- ja rautakauden seemiläisissä kulttuureissa on palvottu muiden jumalten ohella luojajumalaa nimeltä Ēl. On arveltu, että Elohim tarkoittaisi Ēliä.lähde?

        Ensimmäinen Mooseksen kirja (Genesis) alkaa sanoilla Bereshit bara Elohim... eli Alussa Jumalat loi. Koska "elohim" on kollektiivimuoto, se on kristillisessä perinteessä tavallisesti tulkittu Pyhäksi Kolminaisuudeksi (kaikki yhdessä) tai modernissa akateemisessa tutkimuksessa monijumalisuuden ilmentymäksilähde?. On oletettu, että heprealaiset olisivat olleet henoteisteja, eli tunnustaneet monien jumalten olemassaolon, mutta valinneet niistä yhden omakseen ja palvoneet häntä[2].
        Elohisti
        Vanhassa testamentissa on kaksi rinnakkaista ja vain vähän toisistaan eroavaa kerrostumaa samoista kertomuksista, joissa toisessa Jumalaa kutsutaan aina nimellä Elohim (aina Moosekseen asti[3]) ja toisessa aina nimellä Jahve. Elohim-kertomusten kirjoittajan (ns. elohistin) on arveltu olleen kotoisin pohjoisen Israelin kuningaskunnasta, kun taas jahvisti olisi ollut eteläisestä Juudasta.[4] Joidenkin tutkijoiden mukaan kyseessä oli sama jumala, mutta eräät kulttuuriantropologit ovat arvelleet, että Juudan Jahve olisi ollut eri jumala, jonka leviitit toivat mukanaan Egyptistä[5], ja vasta myöhemmin Babylonian pakkosiirtolaisuuden aikana juutalaisuus olisi lopullisesti kiteytynyt yksijumalaiseksi ja Elohim ja Jahve ymmärretty samaksi jumalaksi[6].


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin ei voinut olla Isää Jumalaa, silä isää ei ole ilman Poikaa, Esikoista.

        Ensin ei voinut olla Isää Jumalaa, silä isää ei ole ilman Poikaa, Esikoista.

        Ahaa,lestiapina esikoista :))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Elohim on sana, joka juutalaisten mielestä on virhe Raamatussa, koska he eivät osaa selittää sitä. Se johtuu siitä, että he eivät vielä ymmärrä Jumalan kolminaisuutta ja kieltävät Messiaansa."

        Kappas vaan! Ihmiset, jotka lähestulkoon keksivät hepreankielen, eivät osaa sitä! 😉 Puhuivat sitä tuhansia vuosia ennen kuin ensimmäinenkään ihminen keksi kolminaisuusopin, joka muuten keksittiin vasta neljännellä vuosisadalla jKr..

        Juutalaiset eivät ymmärrä kolminaisuusoppia, koska sellaista ei Vanhassa testamentissa vielä esiinny. Kristinusko on eri uskonto, joka on keksinyt kominaisuusopin löyhin perustein ilman, että koko Raamatusta löytyisi ainuttakaan kirjoittajaa, joka opettaisi kolminaisuus opin teologisia perusteita.

        Kappas vaan! Ihmiset, jotka lähestulkoon keksivät hepreankielen, eivät osaa sitä! 😉 Puhuivat sitä tuhansia vuosia ennen kuin ensimmäinenkään ihminen keksi kolminaisuusopin, joka muuten keksittiin vasta neljännellä vuosisadalla jKr..

        Aramea oli Kristuksen kieli,ei heprea !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten sinun juutalaisesi ei osaa selittää sitä. Netti on pullollaan rabbien opetusta Pyhästä Hengestä.

        Sitten sinun juutalaisesi ei osaa selittää sitä. Netti on pullollaan rabbien opetusta Pyhästä Hengestä.

        On varmaan mutta kuka uskoo Juutalaisuuteen? Minä en koska Kristus on tie ja valo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi mitään jos et osaa hepreaa. Toistelet vain jonkun muun hepreaa osaamattoman selityksiä asiasta.

        Raamatussa on noin 2000 kohtaa, jossa mainitaan sana elohim. Sanaa Elohim käytetään muistakin kuin jumalista. Tästä löytyy runsaasti esimerkkejä. Vanhan testamentin ja hepreankielen tutkija Michael Heiserin mukaan elohim ei tarkoita Raamatussa erityisesti Isä Jumalaa vaan on yleisnimitys henkimaailman olennoille. Tämä on helppo havaita Raamatusta lukemalla läpi kaikki kohdat, joissa käytetään sanaa elohim. Jahve Jumala eli Isä Jumala on yksi elohimeista mutta yksikään muu elohim ei ole Jahve. On vain yksi Jahve. Seuraavassa esimerkkejä elohim-sanan käytöstä lähes kaikissa sen merkityksissä.

        Jumala. Muut jumalat.
        Psalmit 82:1 "Aasafin psalmi. Jumala (’ĕ·lō·hîm) seisoo jumalien (’ĕ·lō·hîm) kokouksessa, tuomitsee jumalien keskellä: "

        Taivaallisen joukot, joita kutsutaan korkeimman pojiksi.
        Psalmit 82:6-7 "6. Minä sanoin: Te olette jumalia (’ĕ·lō·hîm), kaikki te olette Korkeimman poikia. 7. Silti te kuolette kuin ihmiset, kaadutte kuin kuka tahansa ruhtinaista."

        Kansojen jumalia, epäjumalia.
        1. Kuninkaiden kirja 11:33 "Näin tapahtuu siksi, että israelilaiset ovat hylänneet minut ja palvoneet Astartea, siidonilaisten jumalatarta (’ĕ·lō·hê), Kemosta, Mooabin jumalaa (’ĕ·lō·hê), ja Milkomia, ammonilaisten jumalaa (’ĕ·lō·hê). He eivät ole vaeltaneet minun teitäni, eivät ole tehneet sitä, mikä on oikein minun silmissäni eivätkä ole noudattaneet minun lakejani ja määräyksiäni, kuten Daavid, Salomon isä, teki."

        Elohe on sanan elohim taivutusmuoto, kuten myös elowha.

        Muut jumalat kuin Jumala
        5. Mooseksen kirja 32:17 "He uhrasivat riivaajille, eivät Jumalalle (’ĕ·lō·hîm). He uhrasivat jumalille (’ĕ·lō·w·ha), joita eivät tunteneet, uusille, äsken tulleille, joita teidän isänne eivät tunteneet."

        Vainajahengistä:
        1. Samuelin kirja 28:13-14 "13. Kuningas sanoi hänelle: Älä pelkää vaan sano, mitä näet. Nainen vastasi Saulille: Minä näen jumalolennon (’ĕ·lō·hîm) nousevan maasta.14. Saul kysyi naiselta: Minkä näköinen hän on? Nainen vastasi: Vanha mies nousee ylös viittaan verhoutuneena. Silloin Saul tiesi, että se oli Samuel, ja kumartui kasvoilleen maahan ja osoitti kunnioitusta."

        Ihan vain Raamattua tutkimalla voi siis päätyä siihen käsitykseen, että elohim tarkoittaa taivaallisia joukkoja, henkimaailman olentoja, joista yksi on Jahve Jumala, jonka tunnemme Isä Jumalana.

        Professori Michael Heiser on hepreankielen opettaja ja teki väitöskirjansa tähän liittyen. Hän tuntee asiaa syvällisemmin. Hän on useiden muiden tutkijoiden kanssa tästä samaa mieltä.

        Kun luetaan 1.Moos kirjaa alusta niin kuin siellä alkutekstissä lukee, käännöksen pitäisi kuulua jotenkin seuraavasti: "Alussa loi Elohim maan ja taivaan. Elohimit sanoivat: tehkäämme ihminen kuvaksemme."

        Tämä ensimmäinen elohim oletetaan kristinuskossa Jeesukseksi mutta teksti itsessään ei sitä sano. Jeesus se ei voisi olla, sillä monestiko Jeesuksesta käytetään elohim-sanaa? No ei koskaan. Se ei myöskään sano, että juuri näiden elohimien joukkoon kuuluisi Jeesus mutta 1.Moos 2:7 kertoo Jahven muovailleen ihmisen maan tomusta.

        Luojan kanssa oli joku/jotkut taivaallisten joukkojen elohimit mutta Vanhan testamentin mukaan luomisen teki yksin Jahve elohim, ei Jeesus eikä muut elohimit. Vasta uuden testamentin kirjoittajat väittävät luojaa Jeesukseksi.

        Mitä muita elohimeja Vanhassa testamentissa on? Taivaallisiin joukkoihin kuuluu Vanhan testamentin perusteella:

        - Jumalan sanansaattajia (kreik. Angelos = enkeli, hepr. mal'ach)

        - neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia (haś·śā·ṭān = satan. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi. Siinä on määräinen artikkeli "ha" ja se voi ilmetä kieliopillisesti oikein tehtäväkuvauksen edessä mutta sitä ei voi koskaan ilmetä etu- ja sukunimissä)

        - serafeja (śə·rā·p̄îm)

        - kerubeja (kə·ru·ḇîm = vartija, suojelija)
        -valvojia (‘îr) käännetty valvojaenkeleiksi mutta eivät ole enkeleitä
        - Jumalan poikia ( hā·’ĕ·lō·hîm ḇə·nê-)
        - Pyhiä

        Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä.

        Vanhassa testamentissa oli Jumalan pyhiä ja välimiehinä enkeleitä ja Jumalan pojat olivat arvoasteikossa enkeleiden yläpuolella. Uudessa testamentissa ei puhuta enää muista välittäjistä kuin Jeesus ja me olemme Jumalan poikia ja tyttäriä. Me olemme pyhiä.

        Eli kukas se nyt sitten olikaan siellä Isä Jumalan kanssa luomassa maan?

        Jumala. Muut jumalat.
        Psalmit 82:1 "Aasafin psalmi. Jumala (’ĕ·lō·hîm) seisoo jumalien (’ĕ·lō·hîm) kokouksessa, tuomitsee jumalien keskellä: "

        Itsekkö kirjoitit nuo suluissa olevat:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juutalaiset eivät myöskään osaa antaa selitystä sille, miksi heidänkin "yhdessä" Jumalassaan on Henki, joka eritellään Isästä myös VT:n kirjoituksissa. Juutalaisuuden yksi Jumala siis sekin pitää sisällään jo kaksi eri persoonaa, jota he eivät kuitenkaan joko tajua tai osaa selittää.

        Asia on simppeli. Pyhä Henki on Jumalan henki, erillinen, ei osa Jumalaa. Samoin Jeesus, on Jumalan Poika, erillinen, ei osa Jumalaa. Jumala on täten yksi. Isä. Jehovah. Hänellä on yksi erillinen Poika(Jeesus) ja yksi erillinen Henki,joka vaikuttaa uskovissa.


    • Anonyymi

      Kaikki kristityt uskovat kolminaisuusoppiin.
      https://suomenhelluntaikirkko.fi/helluntaikirkko/uskon-paakohdat/jumala/
      Uskomme, että meidän Jumalamme on Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Raamattu puhuu yhden Jumalan kolmesta eri persoonasta. ”Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti.”[3] Uskomme, että Jumalan kolme persoonaa ovat toisistaan erottamattomia ja toisiinsa sekoittumattomia, yhtäläisiä jumaluudessaan, voimassaan ja kunniassaan. [3] Joh. 14:16.

      Johanneksen evankeliumi 14:16
      Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti

      • Anonyymi

        Saahan sitä uskoa mihin haluaa.


      • Anonyymi

        Eikö tuo ole modalismia?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Totta,olen samaa mieltä koko sydämmestäni !


      • Anonyymi

        On vaikea lukea Raamattua törmäämättä kolmiyhteiseen Jumalaan.
        Jumala on YKSI. Hän ilmoittaa itseään Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä,
        mutta Hän on YKSI Jumala.

        Miten joku, joka sanoo olevansa uskova, ei näe Raamatussa
        Jumalaa, niin kuin Hän on ilmoittanut ja ilmoittaa itsensä
        Pojassaan, Jeesuksessa Kristuksessa, on minulle täysin
        käsittämätön mysteeri.

        Jeesus puhui itsestään ja Isästä yhtenä Jumalana. Apostolit
        kirjoittivat Jeesuksesta ja Pyhästä Hengestä yhtenä Jumalana.
        Johannes kirjoitti Isästä ja Pojasta yhtenä Jumalana. Nämä ovat
        selvästi luettavissa evankeliumeissa ja apostolien teoissa sekä
        UT:n kirjeissä sekä Ilmestyskirjassa, siis koko Raamatussa.
        Kolminaisuus on luettavissa myös Vanhassa Testamentissa.

        https://www.jumala-kanssamme.se/448537510.html

        Mvh J - K

        Ps. sivustoni on siirretty tahtomattani ja minulta kysymättä
        one, com sivustolle koska simple site, jossa kotisivuni on
        ollut, on yhdistynyt one, com sivuston kanssa. Siksi entiset
        jumala-kanssamme.se linkit eivät enää toimi eikä sivustolleni
        pääse niiden kautta. Siksi tarvitset yllä olevan linkin päästäksesi
        sivustolleni.

        Jos joku lukee https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/
        eksyttäjän tekstejä, lue myös minun vastineita. Arvioi sitten
        Raamatulla ja Sanan Hengellä kumpi sivusto on raamatullisempi.
        Kun vilpittömästi etsit totuutta, Pyhä Henki tulee ilmoittamaan
        sinulle Totuuden. Hän tulee Raamatun Sanassa ja Sanan kautta
        luoksesi ja opettaa sinua. Silloin sinulla on Totuus.

        Sanassa täytyy olla myös Henki, jotta se olisi Jumalasta
        koska Jumala on Sana ja Henki ja Sana ja Henki on Totuus.
        Perustelut kolminaisuusteksteissäni ja tekstissä
        "Missä Jumala on?"

        https://www.jumala-kanssamme.se/440034901.html


    • Anonyymi

      Jokainen saa uskoa kaikkiin katolisen kirkon satuihin. Tämä on valhe: "Raamattu puhuu yhden Jumalan kolmesta eri persoonasta."

      • Anonyymi

        Jumalan kolme eri persoonaa tarkoittaisi käytännössä erilaista tahtoa ja erilaista luonnetta. Sanan ilmoittama Jumala on yksi, yksi tahto ja yksi luonne. Jeesus sanoi heille: "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa.
        Jeesukselle oli mahdollista tehdä vastoin Isän Jumalan tahtoa; erityisesti vähän ennen ristinkuolemaa: "Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä". Mutta Jeesus teki kaikessa Isän tahdon. "hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti". Näin jumaluus ei jakaantunut eri persoonin.
        Pohjimmiltaan kolminaisuus oppi on perkeleen toive, siitä kuinka Jeesus ei olisi tehnyt maan päällä ollessaan kaikessa Isän tahtoa, eli Jeesus olisi langennut tottelemattomuuden syntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan kolme eri persoonaa tarkoittaisi käytännössä erilaista tahtoa ja erilaista luonnetta. Sanan ilmoittama Jumala on yksi, yksi tahto ja yksi luonne. Jeesus sanoi heille: "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa.
        Jeesukselle oli mahdollista tehdä vastoin Isän Jumalan tahtoa; erityisesti vähän ennen ristinkuolemaa: "Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä". Mutta Jeesus teki kaikessa Isän tahdon. "hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti". Näin jumaluus ei jakaantunut eri persoonin.
        Pohjimmiltaan kolminaisuus oppi on perkeleen toive, siitä kuinka Jeesus ei olisi tehnyt maan päällä ollessaan kaikessa Isän tahtoa, eli Jeesus olisi langennut tottelemattomuuden syntiin.

        Kolminaisuus oppi, Kristuksen kaksiluonto oppi ja Kristuksen alennuksen tila ovat kristinuskon perusoppeja ja ne löytyvät helposti Raamatusta. Jokainen kristitty uskovainen osaa ne kaivaa sieltä ihan itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolminaisuus oppi, Kristuksen kaksiluonto oppi ja Kristuksen alennuksen tila ovat kristinuskon perusoppeja ja ne löytyvät helposti Raamatusta. Jokainen kristitty uskovainen osaa ne kaivaa sieltä ihan itse.

        Kolminaisuus-oppi löytyy katolisen kirkon harhaopista, ei Raamatusta. Nyt väitit Jeesuksen sairastaneen skitsofreniaa: "Kristuksen kaksiluonto oppi".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan kolme eri persoonaa tarkoittaisi käytännössä erilaista tahtoa ja erilaista luonnetta. Sanan ilmoittama Jumala on yksi, yksi tahto ja yksi luonne. Jeesus sanoi heille: "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa.
        Jeesukselle oli mahdollista tehdä vastoin Isän Jumalan tahtoa; erityisesti vähän ennen ristinkuolemaa: "Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä". Mutta Jeesus teki kaikessa Isän tahdon. "hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti". Näin jumaluus ei jakaantunut eri persoonin.
        Pohjimmiltaan kolminaisuus oppi on perkeleen toive, siitä kuinka Jeesus ei olisi tehnyt maan päällä ollessaan kaikessa Isän tahtoa, eli Jeesus olisi langennut tottelemattomuuden syntiin.

        >> Jumalan kolme eri persoonaa tarkoittaisi käytännössä erilaista tahtoa ja erilaista luonnetta. <<

        Ei pidä paikkaansa.

        Isällä ja Pojalla on sama mieli ja tahtotila. Jeesus itse sanoi, että hän täyttää Isän tahdon mielellään.

        Ja Pyhä Henki ottaa ja saa kaiken Jeesukselta ja korottaa kaikessa Kristusta, joka puolestaan korottaa Isää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Jumalan kolme eri persoonaa tarkoittaisi käytännössä erilaista tahtoa ja erilaista luonnetta. <<

        Ei pidä paikkaansa.

        Isällä ja Pojalla on sama mieli ja tahtotila. Jeesus itse sanoi, että hän täyttää Isän tahdon mielellään.

        Ja Pyhä Henki ottaa ja saa kaiken Jeesukselta ja korottaa kaikessa Kristusta, joka puolestaan korottaa Isää.

        "Isällä ja Pojalla on sama mieli ja tahtotila. Jeesus itse sanoi, että hän täyttää Isän tahdon mielellään". Eli ei ole kolmea persoonaa eikä kolmea Jumalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Isällä ja Pojalla on sama mieli ja tahtotila. Jeesus itse sanoi, että hän täyttää Isän tahdon mielellään". Eli ei ole kolmea persoonaa eikä kolmea Jumalaa.

        Kyllähän jokainen uskovakin täyttää Isän tahdon mielellään, mikäli vain uskoo Häneen, eikä mysteerikolminaisuusjumalaan...


    • Anonyymi

      Job.9:7-10 hän kieltää aurinkoa, ja se ei nouse, hän lukitsee tähdet sinetillään; hän yksinänsä levittää taivaat ja tallaa meren kuohun kukkuloita; hän loi Seulaset ja Kalevanmiekan, Otavan ja eteläiset tähtitarhat; hän tekee suuria, tutkimattomia tekoja, ihmeitä ilman määrää. Ps.104:2-5 Sinä verhoudut valoon niinkuin viittaan, sinä levität taivaat niinkuin teltan; sinä rakennat salisi vetten päälle, teet pilvet vaunuiksesi ja kuljet tuulen siivillä. Sinä teet tuulet sanasi saattajiksi, palvelijoksesi tulen liekit. Sinä asetit maan perustuksillensa, niin että se pysyy horjumatta iankaikkisesti. Ps.135:5-7 Sillä minä tiedän, että Herra on suuri, ja meidän Herramme korkeampi kaikkia jumalia. Kaiken, minkä Herra tahtoo, hän tekee, sekä taivaassa että maassa, meressä ja kaikissa syvyyksissä; hän, joka nostaa pilvet maan ääristä, tekee salamat ja sateen ja tuopi tuulen sen säilytyspaikoista; Jes.40:22 Hän istuu korkealla maanpiirin päällä, kuin heinäsirkkoja ovat sen asukkaat; hän levittää taivaan niinkuin harson, pingoittaa sen niinkuin teltan asuttavaksi. Jer.32:17-18 Oi Herra, Herra! Katso, sinä olet tehnyt taivaan ja maan suurella voimallasi ja ojennetulla kasivarrellasi: ei mikään ole sinulle mahdotonta; sinä, joka teet laupeuden tuhansille, mutta kostat isäin pahat teot heidän jälkeensä heidän lastensa helmaan; sinä suuri, voimallinen Jumala, jonka nimi on Herra Sebaot.

    • Anonyymi

      Jer.27:5 Minä olen tehnyt maan sekä ihmiset ja eläimet, jotka maan päällä ovat, suurella voimallani ja ojennetulla käsivarrellani, ja minä annan sen, kenelle hyväksi näen. Dan.4:28-29

    • Anonyymi

      2Moos.20:1-6 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi: Min olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni. 2Moos.34:5-7 Niin Herra astui alas pilvestä, ja Mooses asettui siellä hänen läheisyyteensä ja huusi Herran nimeä. Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen.

    • Anonyymi

      4Moos.14:16-18 Koska Herra ei kyennyt viemään tätä kansaa siihen maahan, jonka hän oli heille valalla vannoen luvannut, tappoi hän heidät erämaahan. Osoittautukoon nyt sinun suuri voimasi, Herra, niinkuin olet puhunut sanoen: Herra on pitkämielinen ja suuri armossa, hän antaa anteeksi pahat teot ja rikokset, mutta ei jätä niitä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen.

      • Anonyymi

        antikristuksen antti sabotoi keskustelua!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        antikristuksen antti sabotoi keskustelua!!!

        Tunteeko joku tuon pastori Timo Flinkin tuossa videossa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunteeko joku tuon pastori Timo Flinkin tuossa videossa ?

        En nyt suorastaan tunne mutta olen tavannut ja tiedän hänen opetuksensa. Konservatiiviadventisti, kreikankielen osaaja sekä hyvin koulutettu ja hyvä teologi. Ollut mukana mm raamatunkäännöksiä kommentoimassa. Hän on hoitanut useita Adventtikirkon johtotehtäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt suorastaan tunne mutta olen tavannut ja tiedän hänen opetuksensa. Konservatiiviadventisti, kreikankielen osaaja sekä hyvin koulutettu ja hyvä teologi. Ollut mukana mm raamatunkäännöksiä kommentoimassa. Hän on hoitanut useita Adventtikirkon johtotehtäviä.

        Adventismi ei ole lainkaan kristillisyyttä, vaan riivaajien oppia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adventismi ei ole lainkaan kristillisyyttä, vaan riivaajien oppia.

        Mielipide se on tuokin. Mutta mielipiteet on kuin persreikä, jokaisella on omansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adventismi ei ole lainkaan kristillisyyttä, vaan riivaajien oppia.

        Ja selitäppä miten ja millä tavalla? Hellarithan ne on demonista alkuperää.


    • Anonyymi

      Kristinusko on kuin syöpä suomalaisessa yhteiskunnassa.

    • Anonyymi

      Adventistien jumala on sapatti eli Saturnus eli saatana!

      • Anonyymi

        No no miten sielä Raamatussa sanottiin toisten tuomitsemisesta ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No no miten sielä Raamatussa sanottiin toisten tuomitsemisesta ?

        Adventisti, mitä Raamattu tosiaan sanoo Jeesukseen uskovien tuomitsemisesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adventisti, mitä Raamattu tosiaan sanoo Jeesukseen uskovien tuomitsemisesta?

        Hellari, oletko joku kyselyikäinen?


    • Anonyymi

      Saako ateisti sanoa mitään ?

      • Anonyymi

        Ei kannata sotkeutua näihin kirkko vs vapikset kamppailuun, alkaa pian demonit kummittelemaan sinunkin sänkysi alla.


      • Anonyymi

        Miten Omakanta liittyy uskontoihin?


    • Anonyymi

      Harhaoppia, koska on vain kaksinaisuus ja ei sitäkään, koska Jeesus ei ollut Jumala.

    • Anonyymi

      Timo Flink on tyhmä,helluntailainen amerikan lahkon saasta !
      On vain kolme !
      Ei yhtään kiinsta katsoo tämän Timon roskaa !

      • Anonyymi

        Ööööö..... Timo Flink ei ole helluntailainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ööööö..... Timo Flink ei ole helluntailainen.

        Timo Flink on riivaajien palvoja.


    • Anonyymi

      Kolminaisuusoppi on kristinuskon ensimmäinen opinkappale.

      Joka ei tunnusta Yhtä Pyhää Kolmiyhteistä Jumalaa, siten kuin kristinusko Hänestä opettaa, ei ole kristitty.

      Esim. helluntailaiset eivät opeta Hänestä samoin kuin kristityt, vaan heillä on tietynlainen muunnos, joka äkkiseltään voi aihetta tuntemattoman korvissa "kuulostaa" ihan samalta kuin kristityilläkin, mutta pienet sanamuunnokset osoittavat, ettei kyseessä ole yhteiseen kristinoppiin kuuluva opetus, vaan areiolainen harhaoppi.

      Areiolainen ei voi pelastua, hänellä on eri jumala / jumalat.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Joka ei tunnusta Yhtä Pyhää Kolmiyhteistä Jumalaa, siten kuin kristinusko Hänestä opettaa, ei ole kristitty.

        Minä tunnustan,että yksi on kolme.
        Mutta Kristinuskosta, perustiko Krsitus Kristinuskon? Ei,vaan ihmiset.
        Sanoiko Kristus,että seuratkaa Kristin uskoa,Ei vaan seuratkaa häntä !


      • Anonyymi

        Ei hellarit kyllä areiolaisia ole. Ainakaan minun tuntemani. Areiolaiset erottaa muista vain se, että he eivät uskoneet Jeesuksen olevan samaa olemusta Isä Jumalan kanssa, mikä on aivan oikein.


    • Anonyymi

      En välitä mistää epä pastorista,mutta tiedän..Kolme on yksi !

      • Anonyymi

        Oikein selkeää epämatematiikkaa.


      • Anonyymi

        Näinhän sitä on uskoteltu jo 300-luvulta asti. Mutta kun lukee kirkkohistoriaa, niin huomaa että kaikki eivät todellakaan olleet yksimielisiä tuosta opista. Ja eihän sitä Raamatustakaan sellaisenaan löydy. Lukekaapa Raamattua ilman tuota kolminaisuusoppi-käsitettä, niin huomaatte että Isä,Poika Ja Pyhä Henki ovat erillisiä toisistaan ja oikeastaan Pyhä Henki ei mikään persoona olekaan, vaan henki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän sitä on uskoteltu jo 300-luvulta asti. Mutta kun lukee kirkkohistoriaa, niin huomaa että kaikki eivät todellakaan olleet yksimielisiä tuosta opista. Ja eihän sitä Raamatustakaan sellaisenaan löydy. Lukekaapa Raamattua ilman tuota kolminaisuusoppi-käsitettä, niin huomaatte että Isä,Poika Ja Pyhä Henki ovat erillisiä toisistaan ja oikeastaan Pyhä Henki ei mikään persoona olekaan, vaan henki.

        >>>oikeastaan Pyhä Henki ei mikään persoona olekaan, vaan henki.<<<

        Jeesus sanoi, että Jumala on Henki.
        Sinun mielestäsi Jumala ei siis ole persoona, niinkö?

        Jos Raamatusta hylkää yhdenkin selvän ilmoituksen,
        ollaan hetkohta mettikössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän sitä on uskoteltu jo 300-luvulta asti. Mutta kun lukee kirkkohistoriaa, niin huomaa että kaikki eivät todellakaan olleet yksimielisiä tuosta opista. Ja eihän sitä Raamatustakaan sellaisenaan löydy. Lukekaapa Raamattua ilman tuota kolminaisuusoppi-käsitettä, niin huomaatte että Isä,Poika Ja Pyhä Henki ovat erillisiä toisistaan ja oikeastaan Pyhä Henki ei mikään persoona olekaan, vaan henki.

        Pyhä Henki on (Isä) Jumalan yksi olomuodoista.


    • Anonyymi

      Ps.82:1 Biblia (1776) Asaphin Psalmi. Jumala seisoo Jumalan aeurakunnassa: hän on tuomari Jumalan seassa.

    • Anonyymi

      Kolmiyhteisen jumalan oppi on peräisin pakanauskonnoista. Katolinen kirkko otti sen käyttöön saadakseen pakanat helpommin uskomaan evankeliumin. Samalla lainattiin neitseestä syntymisen oppi pakanoilta, sillä sekin edisti pakanoiden käännyttämistä katoliseen uskontoon.

      Raamatun kanssa ei näillä opeilla ole juurikaan tekemistä paitsi että Johanneksen evankeliumi tehtiin Jeesuksen jumalallistamista varten. Muissa teksteissä ei ole mitään viittausta Jeesuksen jumalalliseen alkuperään ja olemiseen taivaassa ennen ihmiseksi syntymistä. Hän on Raamatun mukaan pelkästään ihminen, ei mitään muuta. Näin unitaarit ja ensimmäiset kristityt uskoivat.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe