Mitä tekisin tässä tilanteessa?

Anonyymi-ap

Eli tilanteeni on sellainen, että olen nyt 3 vuotta ollut työkyvyttömyyseläkkeellä, ja itselläni on eläkkeellä ollessani jäänyt kuukaudessa enemmän käteen kuin työttömänä.

Eräs kaverini on itse työtön työnhakija ja minua pienituloisempi, ja siitä syystä en ole hänelle halunnut kertoa olevani eläkkeellä, vaan olen valehdellut että olen työtön työnhakija, suurimpana syynä se ettei hän alkaisi kyselemään minulta lainarahaa. Niitäkin on tullut nähtyä elämässä ihan tarpeeksi. Hän itse tietää että työkyvyttömyyseläkkeellä oleva tienaa enemmän kuin työttömänä. Hänelläkin on paljon rahahuolia omassa elämässään Kuitenkin hän usein kyselee minulta näihin asioihin liittyviä kysymyksiä, kerran hän esimerkiksi kysyi minulta että haenko toimeentuloatukea, ja kun sanoin että en, niin kysyi että miksi en hae kun työttömät työnhakijat saavat sitä lähes kaikki, vastasin että halpa vuokra, onneksi hän ei silloin muistaakseni kysynyt enempää. Välillä hän on kysynyt minulta että olenko asioinut työkkärin kanssa, ja muuta vastaavaa. Ja onneksi olen saanut keksittyä sellaiset hätävalheet etten ainakaan toistaikseksi ole joutunut hänelle paljastamaan etten oikeasti olekaan työtön työnhakija vaan työkyvyttömyyseläkeläinen. Mutta mielestäni minulla ei ole muita vaihtoehtoja kuin valehdella hänelle olevani työtön työnhakija, sillä en missään nimessä halua hänen tietävän minun olevan työkyvyttömyyseläkkeellä. Mielestäni sellainen asia ei kuulu toisille pätkääkään.

Lähiaikoina olen aloittamassa Woltilla ruokalähettinä ja todennäköisesti minun pitäisi kertoa hänelle että mitä työkkärissä sanotaan asiasta, ja saako Woltin lähetti työttömyyskorvausta. Hänet tuntien melko varmasti hän tulee nuo asiat minulta kysymään, enkä ollenkaan osaa noihin vastata. Jos sanoisin hänelle etten osaa vastata, niin varmasti hän ihmettelisi että miksi en osaa, ja syynä tietysti se kun hän luulee minun olevan työtön työnhakija joka on aloittamassa Woltilla, vaikka oikeasti olen työkyvyttömyyseläkeläinen joka on aloittamassa Woltilla. Kysymys siis kuuluu, miten minun olisi tässä tilanteessa järkevintä toimia? Onko ainoa vaihtoehto kohta paljastaa hänelle että joo olen valehdellut olevani työtön työnhakija sen takia kun asiani eivät kuulu ulkopuolisille vai mitä minun pitäisi tehdä? Kaikki hyvät neuvot ovat nyt erittäin tervetulleita. Kiitän jo etukäteen.

Ja loppuun vielä sellainen asia, että mielestäni kenelläkään ei ole velvollisuutta kertoa toisille olevansa työkyvyttömyyseläkkeellä jos ei halua, vai mitä?

18

776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No ei todellakaan tarvitse kertoa kenellekään omia tulojaan eikä onko töissä vai ei.
      Yksityisasiat ei muille kuulu.

    • Anonyymi

      Ehdota että ystäväsi itse menee suoraan Woltille hakemaan toitä. Silloin hän saa kaikista suorimmat vastaukset kaikkiin kysymyksiinsä.

      Niin yksinkertaista.

      Sinulla ei ole mitään velvollisuutta kertoa noin henkilokohtaisia aisoita kenellekään!
      Sinun taloudellinen tilasi kuuluu VAIN sinulle ja verottajalle. Ei muille.

    • Anonyymi

      Et ole kaverillesi tilivelvollinen tilanteestasi. Hienoa että jaksat töihin lähteä työkyvyttömyyseläkkeestä huolimatta, mutta muista tsekata ettet tee liikaa töitä ja menetä eläkettäsi tai etujasi.

    • Anonyymi

      Jos on työkykyinen niin ei ansaitse työkyvyttömyyseläkettä. Eläkkeen myöntänyt viranomainen vastuuseen päätöksestään.

    • Anonyymi

      Eilen hän kyseli multa että kuinka monta keikkaa olen Woltilla tehnyt ja paljonko tienannut niillä keikoilla. On hänessä muitakin sellaisia ominaisuuksia jotka eivät miellytä mua. Esimerkiksi kerran hän alkoi mulle kiukutella siitä kun en hoksannut sanoa osanottoa silloin kun hän mainitsi läheisen ihmisen menehtyneen. Ja eräänä päivänä kun autoin häntä ja hän antoi siitä kiitoksena mulle ruokia, niin kiitin kyllä mutta hän ei kuullut siitä, hän väitti etten ole kiittänyt ja sanoi että kyllä kiitin, ja hän vastasi että mielestään hän kyllä kuulee aina kun joku kiittää häntä. Ja muutenkin usein kertoo että rahahuolia hänellä, ja sellaisille ihmisille nyt vihonviimeisenä alkaisin raportoimaan siitä paljonko tililleni tulee kuukaudessa. Hän monesti myös sanoo olevansa avulias ja ystävällinen ihminen ja auttavansa mielellään muita, mutta välillä kun hän on pettynyt johonkin ihmiseen niin saattaa toisille avautua tyyliin "Se saatanan ukko/akka teki sitä ja tätä". Ja jopa viisi huutomerkkiä viestin perään hän usein laittaa. Tai jotakin muuta vastaavaa. Kerran hän kysyi multa että olenko nähnyt erästä tyyppiä x, ja sanoin että joo näin hänet paikassa y ja kerroin siinä samalla vähän muitakin asioita hänestä. Hän vastasi mulle että "Jaa, en halua kuulla hänestä tuollaista". Ja mulle veti herneet nenäänsä siitä ja sanoi että olisi riittänyt kun olisin sanonut vain että näin tyypin paikassa y. Muutenkin omituista toimintaa hänellä, hän saattaa vaikka välillä sanoa että viestittelee joskus toiste, mutta silti vaikkapa puolen tunnin päästä saattaa alkaa kauhea viestitulva. Mikä on mielipiteenne tällaisesta ihmisestä?

    • Anonyymi

      Jompi kumpi teistä on joko kännissä tai akuuteissa mielenterveysongelmissa.
      Saat itse valita kumpi.

    • tk-eläkeläisen kuukausipalkka on rajoitettu,jos tienaat yli niin saattaa eläke jäädä tauolle tai se perutaan.

      • Anonyymi

        Niin no joo! Eihän ihminen ole työkyvytön jos on työtä jonka pystyy suorittamaan.


    • Anonyymi

      ............

    • Anonyymi

      En tajua miksi olet valehdellut. Sillä tavalla toimimalla olet mielestäni pilannut koko ystävyytenne, ellei ystäväsi sitten satu olemaan joku sellainen, joka on riippuvainen sinusta, eikä piittaa, miten toinen häntä kohtelee. Tai sitten on todella ymmärtäväinen, jos ei suutu valehtelusta, jos saa tietää siitä.

      >> kysyi minulta että haenko toimeentuloatukea, ja kun sanoin että en, niin kysyi että miksi en hae kun työttömät työnhakijat saavat sitä lähes kaikki, <<

      Niin justiinsa. Minäkään en ole saanut työttömänä toimeentulotukea, koska on rahaa tilillä ollut muutenkin. Työttömäksi jäädään työstä ja palkkarahaa siis voi olla työttömällä tilillä. Tai muita säästöjä, lottovoittoja jne.

    • Anonyymi

      Jätä tuo ”ystävä”. Ei kuulosta tosi ystävältä tai ole rehellinen ja lainaa tarvittaessa hänelle rahaa.

    • Anonyymi

      Jos tekisit osa-aikaisesti työtä Woltilla, voisit saada soviteltua päivärahaa. Näin siis jos olisit työtön ja työttömyyskorvauksella.

    • Anonyymi

      Mitähän jos viitsisit nähdä vaivaa ja etsiä ystäviä korkeammalta henkiseltä tasolta.
      Katsos, heitäkin ON olemassa!

    • Anonyymi

      No nyt kävi näin: mun ystäväni huhuili ovelta käymään, menin. Hän tarjosi juoman. Sitten hän antoi ymmärtää että voisin poistua ja tulla sitten syömään kun hän pirauttaa mulle... niin kävikin ja menin ja söimme... ehdotin että mentäis lähelle bistroon ottamaan juomia, minä maksan... hän suostui kun omat juomat oli loppu. Tultiin takaisin ja hän tarjosi olutta, sitten sanoin että nyt lähden jo kotiin, emme riidelleet mitenkään, niin hän sanoi yxkax että ei sit tarvii tulla jouluna syömään, tätä olimme suunnitelleet jo... mut en mä osaa ottaa nokkiini, hän on kaveri, minä nainen hän mies, mulla on kyllä miesystävä, ikää meillä on jo liki 70v paitsi mun kumppani on 40v... tämä mun kaveri oli juonut ehkä liikaa ja järkikulta petti hiukan. Kyllä tämä tästä suttaantuu...

    • Anonyymi

      Ottakaa vähän vähemmän olutta koska kännissä ollessa puhutte näköjään puuta heinää.
      70 vuotias ei voi olla työtön eikä työkyvyttömyyseläkkeellä. 70 vuotias on automaattisesti vanhuuseläkkeellä.

    • Anonyymi

      koodilla U6A6K 4,00 € Wolt-krediittejä jokaista 3 ensimmäistä tilaustasi kohden kannattaa hyödyntää

    • Anonyymi

      Mikään ystävyys ei ole aitoa jos sinä kulkee raha välissä? Itsekin elämässä vuosikyeniä olin pienituloisena pankki ystäville jotka ilmestyivät kotiin rahatomina ,enen tilipäiviää.Kuitenki he omilla matkustivat ja mukavia loma kortteja lähettivät niin Suomi kuin Espanjan aurinko.Mutta rahha lainoja eivät maksaneet takaisin.Kun en kehdanut omiani pytää pois.Sama oli tuo kahvin,leivän ruuan lainaaminen.Wc-papereita myöten.Osa jopa valaisimeen lamppuja.Koko aikuisiän kesti valita seurani ja itse todeta en todella ole pankki,en luotto toimisto.5 vuotaa sanonut ei ja karinut ihmiset pois elämästäni,jotka ei osaa muta kuin valitaa sairaudet ja rahan vähyys.Eli kepillä jäätä löytyykö empatiaa,tuleko apua,taloudellista hyötyä?Olen myös ihmiset rajannut kahvitelut kahvila ,jokainen maksaa kahvinsa itse. Kuin sen ulkoilu on ilmaista ja ulkoilun merkeissä voi tavata. Sääntö oli kotini tuliin kun asuin yksin.Koskaan ei vasta vierailuja.kun joku muu heidän koti asui. Kanatta olla suora oma elämä ja tehdä rajat ystävien välillä.Jos ystävät rahaa valitaa ohjeistaa kirkon apuun,kuin hävikki ruoka jonoihin y,,.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe