Kertomus eräästä jännetuppitulehduksesta.

Anonyymi-ap

Kaikki alkoi vuonna 2008, kun olin aikuisoppilaitoksen koulutuksen pakollisessa työharjoittelussa.
Kurssi oli toteutettu yhteistyössä erään ruotsalaisen huonekalumyymälän kanssa.
Harjoittelujaksoon kuului esim. huonekalujen kokoamista. Päädyin parin muun henkilön kanssa kokoamaan toimistokalusteita ns. johtoryhmän tiloihin.

Käytössä oli ko. firman oman työkalupakin umpisurkeat ruuvimeisselit. Pyynnöistä huolimatta emme saaneet käyttöön mitään sähkötyökaluja. Vaikka niitä oli samassa tilassa, lukituissa työkalupakeissa.

Kokoamista kesti pari päivää minkä aikana oikea kämmen tuli hyvin kipeäksi. Peukalonivel turposi ja turvotus levisi noin puolen kämmenen alueelle. Lopulta käsi oli turvoksissa kyynärpäähän saakka ja olin myös kuumeessa.
En pystynyt olemaan töissä vaan menin käymään päivystyksessä. Siellä todettiin jännetuppitulehdus ja sain pari päivää sairaslomaa. Mitään lääkkeitä en saanut, kipu ja turvotus menisivät kuulemma ohitse lepäämällä. Ainoa neuvo mitä sain oli etten saisi käyttää oikeaa kättä rasittavaan toimintaan. Sehän on oikeakätiselle todella helppoa.

Päivystyksessä mainittiin myös, että väärässä paikassa ja koko asia olisi pitänyt hoitaa ko. firman työterveyspalveluiden kautta.
Firmassa todettiin, että minun olisi pitänyt mennä oppilaitoksen työterveyshuoltoon. Se oli paikallisessa nuorisoasteen koulussa missä oli hoitaja pari kertaa viikossa ja lääkäri vain kutsuttaessa.
Aikuisoppilaitoksessa sanottiin, että minun olisi pitänyt mennä terveyskeskukseen eikä päivystykseen.

Käsi oireili vuosien aikana aika ajoin. Yleensä peukalo turposi, tavarat eivät pysyneet kädessä enkä pystynyt esim. pesemään hampaita, harjaamaan hiuksia ja pitämään kynää kädessä.
Kävin terveyskeskuksessa pari kertaa seuraavan 5 vuoden aikana. Siellä minut leimattiin luulotautiseksi, huomionhakuiseksi ja olin kuulemma vain sairasloman perässä. Eräskin "valittajiin kyllästynyt" lääkäri totesi seuraavaa: "jännetuppitulehdus tulee ja menee - se ei jätä pysyviä vaurioita".

Sitten muutin toiselle paikkakunnalle vuonna 2013. Parin vuoden päästä sain töitä laitoshuoltajana. Samat oireet toistuivat jälleen. Tällä kertaa sain lähetteen fysioterapeutille. Hän löysi vikaa kaikkialta muualta paitsi kädestä.
Terveyskeskuksessa sain taas samaan töykeää kohtelua. Jouduin tekemään täysin turhia puristustestejä missä todetiin, että oikea käsi on yhtä vahva kuin vasen eli heikompi käteni. Lopulta kämmen kuvattiin, mutta mitään ei löytynyt.

Onneksi lopulta pääsin fysiatrille. Hän katseli kämmentä, koski peukaloniveltä ja totesi parin minuutin jälkeen, että kämmenessä on krooninen jännituppitulehdus eli De Quervain -syndrooma. 7 vuoden epäilyn, vähättelyn ja tyyliin hulluksi leimaamisen jälkeen sain vihdoin apua.

Peukaloon laitettiin yksi kortisonipistos. Enempää ei voinut laittaa, koska tulehdus oli tuhonnut jänteen ja eikä fysiatri ollut varma mikä oli tulehdusvammoja ja mikä luonnollista rustoa.

Nyt melkein 25 vuotta myöhemmin kämmen on mitä on. Entisellään se ei enää ole eikä täysi toimintakyky palaudu koskaan. Olen katkera kaikille niille jotka vähättelivät vaivojani ja epäilivät sekä motiivejani että mielenterveyttäni. Yleensä kämmen ja käsi toimivat tyydyttävästi, toki huonojakin jaksoja on.

Pointtini on se, että jos kärsit vaivoista jotka eivät mene ohi pelkällä levolla ja särkylääkkeellä niin pidä asiasta meteliä. Toivottavasti et joudu odottaman apua vuosikausia kuten itse jouduin.

0

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

        ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
        Ikävä
        83
        4507
      2. Ei sinussa ollut miestä

        Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
        Ikävä
        121
        3886
      3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

        Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
        Ensitreffit alttarilla
        33
        2451
      4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

        Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
        Maailman menoa
        193
        1454
      5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

        Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
        Lappajärvi
        12
        1276
      6. Missä Steffe hiihtää?

        Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
        Kotimaiset julkkisjuorut
        22
        1233
      7. Olet elämäni rakkaus

        On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
        Ikävä
        36
        1168
      8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

        Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
        Sinkut
        62
        1157
      9. Milloin nainen, milloin?

        Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
        Ikävä
        61
        1133
      10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

        Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
        Tunteet
        17
        1035
      Aihe