Ei kai Jeesus käskenyt...

Ei kai Jeesus käskenyt kastamaan itsensä eli Jeesuksen nimeen vaan Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tosin myöhemmin apostolit taisivat kastaa Jeesuksen nimeen mutta oliko heillä tähän mestarinsa käskyä vai mistä moinen käytäntö tuli? Myöskään 10:ssä käskyssä, jotka Moosekselle annettiin Siinailla, ei liene mitään kastekäskyä. Juutalaisuuteen kuuluneella Qumranin Essealaislahkolla - johon Johannes Kastajalla epäillään olleen yhteyksiä - oli kylläkin kaste- ja puhdistautumisrituaaleja. Löytyisiköhän sieltä päin jotakin perustaa nykyisillekin, ainakin ns. "uskovien kaste"käytännöille. ----- Oikaiskaa jos olen aivan hakoteiilä,ainakin mitä tulee Jeesuksen tai Mooseksen kastekäskyihin.

7

370

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeassa olet. Jeesuksen lähetyskäskyssä Hän sanoo mm. (Matt. 28:19) "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen..."

• tätä käskyä

olette te helluntalaiset toteuttaneet konkreettisesti.
        Olette menneet ja vieneet sielun mukana ihmisiltä omaisuuden ja järjen.
        Tätäkö Jeesus halusi???

• alkup.raimo

...kastetut yhdeksi ruumiiksi...Kristuksen ruumiin jäseniksi...kyllä kristillinen kaste on samlla kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen..hänen ruumiinsa...seurakunnan jäsenyyteen..kasteessa saadaa myös uudestisyntyminen:
        ..."olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman"..(Rm 6:4)

Miltei aina Apt:ssa kasteessa saatiin myös Henki.. (samarian herätystä ja Simon-noidan kastetta ja korneliuksen kodin tapausta lukuunotamastta), joten kaste on samalla kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen!

• fri
        alkup.raimo kirjoitti:

...kastetut yhdeksi ruumiiksi...Kristuksen ruumiin jäseniksi...kyllä kristillinen kaste on samlla kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen..hänen ruumiinsa...seurakunnan jäsenyyteen..kasteessa saadaa myös uudestisyntyminen:
        ..."olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman"..(Rm 6:4)

Miltei aina Apt:ssa kasteessa saatiin myös Henki.. (samarian herätystä ja Simon-noidan kastetta ja korneliuksen kodin tapausta lukuunotamastta), joten kaste on samalla kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen!

näin kesän kynnyksellä aleta yhressä toimin myös kastamaan koti-eläimet, ainakin ne jotka ei kovin vastustele.
        Oltais ainakin ensimmäisiä uus-luterilaisia.
        Kuule se vois kiinnostuksenkin herättää ja saada uutta henkeä.
        Kysäistään Realta onko väärää henkeä vaikka Juhannus konferenssissa.
        Eli perhekuntaa lisää keinolla millä tahansa eihän siihän yksilön lupaa tarvita.

• J???

En nyt mene sanomaan mitään täysin varmaa, mutta esitän asian niinkuin itse ymmärrän, miksi ne kastoivat Jeesuksen nimeen.

Kastetut ihmiset olivat Jumalaa pelkääviä ja olivat kasvaneet juutalaisuuden piirissä. Koska kastetut olivat juutalaisia (tai muutama oli Jumalaa pelkäävä, mutta ympärileikkaamaton) niin ne olivat jo uskossa, jolloin heillä oli jo Isä ja Pyhä Henki. Ja sen takia heidän piti enää kastautua Jeesukseen Kristukseen.

Jos juutalainen oli ympärileikattu, niin kyllähän se merkitsi sitä, että oli omistettu Isälle ja ilmeisesti myös ajateltiin Herran Hengen vaikttavan heissä.. kyllähän vanhassa testamentissä ilmeisesti uskottiin, että Jumala voi antaa ihmiselle Pyhän Hengen, koska Daavidkin sanoi psalmeissa lankeamuksensa jälkeen "Äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi!"

Olen kyllä miettinyt sitä, että voihan apostolien teoissa se kastaminen Jeesuksen nimeen tarkoittaa myös sitä, että heidät kastettiin Jeesukseen Kristuksen eli Kristuksen ruumin jäseneksi. Eli heidän kastettiin kyllä Isän ja Pojan ja Pyhän hengen nimeen. Ja se tarkoitti kastamista Kristusruumiiseen ja he ovat ilmaisseet asian sanoan, että heidät kastettiin Jeesukseen Kristukseen eli Jeesuksen nimeen.

• tutkijat

"Ei kai Jeesus käskenyt kastamaan itsensä eli Jeesuksen nimeen"

Raamatussa kehoitetaan kaikki tekemään Jeesuksen nimeen ja Jeesus kehoitti rukoilemaankin "itsensä nimeen".

• Kyllähän Raamatussa kehotetaan tekemään kaikki Herran Jeesuksen nimessä mutta kysymys olikin siitä, käskikö Jeesus itse kastaa itsensä eli Jeesuksen nimeen vai ei. Jeesus kyllä puhuu siitä, että "jos te anotte jotain ´minun nimessäni´, niin...". ---- Jos edelleen olen väärässä, niin annappa "tutkijat" tulla raamatunpaikkoja, niin tutkitaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      29
      5504
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4104
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3217
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2860
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      287
      1362
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1318
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1219
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1149
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      397
      1126
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      217
      1126
    Aihe