Hyvä eläke

Anonyymi-ap

Mikä on mielestäsi hyvä ja riittävä eläke? Riippuu tietysti menoista, mutta noin yleisesti ottaen.

Itselläni 1584 e netto.

58

1510

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse aikoinaan laskeskelin että saan eläkettä n. 1500€ netto.
      Tulin siihen tulokseen ettei riitä varsinkin kun kumppanini ei saa kuin reilu tonnin.
      Ajatuksena oli nauttia elämän ehtoosta.
      15v sitten ostin uusia sijoitusasuntoja 4kpl joita vuokralaiset ovat maksaneet.
      Laskin että tuon 1500€ eläkkeen lisäksi tulisin saamaan 1500-2000€ sijoitusasunnoista.
      Tuolla rahalla voi jonkin verran nauttia elämästä, varsinainen eläke menisi perusasioiden maksamiseen.

    • Anonyymi

      Jos työeläke on pieni, niin sitten on työansiotkin olleet pieniä. Ihan jokainen ei niillä voi ostella sijoitusasuntojakaan. Perinnöt yms on oma juttunsa, niillä tietty elintasoa voi parantaa ne ketkä niitä saavat.

      Useimmille pienituloisille käytännössä paras keino eläkeajan varalle onkin pitää huoli taloutensa kunnosta. Velaton ja kaikki itselle tarpeellinen krääsä on hankittu ja maksettu. Oma velaton asuntokin, jos mahdollista on iso helpotus.

      Eläkkeellä ei rikastu eikä paranna elintasoaan, jos eläke on ainoa tulo. Päinvastoin, tulotaso laskee, mutta niinpä laskee pakolliset menotkin mitä työhön liittyviä on ollut.

      Jos, niinkuin usein täälläkin moni kirjoittaja näyttää miettivän, pitää eläkeaikaa kokoajan lomana, jolloin matkustellaan ja tehdään kaikkea ’kivaa’ koko ajan, jota tehtiin työelämäajan lomakausina tai jäi tekemättä ajanpuutteen vuoksi, niin harvalla siihen on lopulta varaa. Ei siihen olisi ollut varaa työelämäaikanakaan, saati eläkkeellä.

      • Anonyymi

        Niin ei mullakaan ollut varaa ostaa noita sijoitusasuntoja.
        Kyllä siihen piti pankkilaina hakea ja talyhtiölaina.
        Eli riskillä ja 97%velkarahalla.
        Eli suomennettuna kaikilla on mahdollisuus jos löytyy haluja parantaa omaa taloudellista tilannetta.
        Tosin sijoitukset alkavat tuottaa vasta vajaa vuoden kuluttua.
        Pitkäjänteisyyttä peliin ja päättäväisyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ei mullakaan ollut varaa ostaa noita sijoitusasuntoja.
        Kyllä siihen piti pankkilaina hakea ja talyhtiölaina.
        Eli riskillä ja 97%velkarahalla.
        Eli suomennettuna kaikilla on mahdollisuus jos löytyy haluja parantaa omaa taloudellista tilannetta.
        Tosin sijoitukset alkavat tuottaa vasta vajaa vuoden kuluttua.
        Pitkäjänteisyyttä peliin ja päättäväisyyttä.

        On myös niitä, joilla ei ole mahdollisuutta saada isoja lainoja sijoitusasuntojen ostoa varten. Ei ole vakinaista työtä, sairauksia, entisiä velkoja jne, jne...
        Riskinottokykyäkään ei moni yksinhuoltaja omaa yrittäessään selviytyä pätkätöissä ja parin lapsen elättämisessä.

        Kaikilla on teoriassa tietysti mahdollisuus parantaa omaa talouttaan, mutta käytännössä ei niinkään.

        Ja onhan kaikilla periaatteessa kouluttautua lääkäriksi, sairaanhoitajaksi, insinööriksi, it-huippuasiantuntijaksi, jne. Noilla aloilla on hyvä mahdollisuus saada hyväpalkkaisia töitä. Sinun lausahdustasi lainaten: ”Pitkäjännitteisyyttä peliin ja päättäväisyyttä”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On myös niitä, joilla ei ole mahdollisuutta saada isoja lainoja sijoitusasuntojen ostoa varten. Ei ole vakinaista työtä, sairauksia, entisiä velkoja jne, jne...
        Riskinottokykyäkään ei moni yksinhuoltaja omaa yrittäessään selviytyä pätkätöissä ja parin lapsen elättämisessä.

        Kaikilla on teoriassa tietysti mahdollisuus parantaa omaa talouttaan, mutta käytännössä ei niinkään.

        Ja onhan kaikilla periaatteessa kouluttautua lääkäriksi, sairaanhoitajaksi, insinööriksi, it-huippuasiantuntijaksi, jne. Noilla aloilla on hyvä mahdollisuus saada hyväpalkkaisia töitä. Sinun lausahdustasi lainaten: ”Pitkäjännitteisyyttä peliin ja päättäväisyyttä”

        Aivan just näin.

        Ottaisin itsekin periaatteessa sijoituslainaa, jos sitä pelkällä pyytämisellä ja omalla asenteella saisi. Suurimmat syyt liittyy terveydentilan tuomiin ongelmiin ja uskottavuusvaikutelmaan, vaikkei tätä olekaan ääneen sanottu.

        Mahtaako enää edes saada täydellä lainoitusosuudella, kun rahoitusehtoja on vuosien saatossa kiristetty useaan otteeseen? Jos saakin, pitää varmaan olla hyvin vahvat vakuudet uskottavan maksusuunnitelman lisäksi, eikä ne itsestään mistään tule.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan just näin.

        Ottaisin itsekin periaatteessa sijoituslainaa, jos sitä pelkällä pyytämisellä ja omalla asenteella saisi. Suurimmat syyt liittyy terveydentilan tuomiin ongelmiin ja uskottavuusvaikutelmaan, vaikkei tätä olekaan ääneen sanottu.

        Mahtaako enää edes saada täydellä lainoitusosuudella, kun rahoitusehtoja on vuosien saatossa kiristetty useaan otteeseen? Jos saakin, pitää varmaan olla hyvin vahvat vakuudet uskottavan maksusuunnitelman lisäksi, eikä ne itsestään mistään tule.

        lajijasuris

        Vakuuksia pitää tietenkin olla ja nehän saa omasta vakituisesta asunnosta.
        Asunnon saa velattomaksi kun heti kun 1. työpaikka ja ostaa asunon itselle.
        Vanha sanonta, raha tulee rahan luokse.
        Alussa rahaa on vain vähän ja rahaa tulee vähä.
        Pikkuhiljaa rahaa kertyy ja purot kasvaa.

        Eli suomeksi, kun kaikki pistää haisemaan aina kun tilille tulee jotakin niin raha ei ala koskaan virtaamaan.
        Itse hommasin sijoitusasunnot kun olin yksinhuoltaja (leski).
        Lesken eläkettä en saanut kuin muutaman vuoden.
        Yrittäjänä vastuu tulosista oli yksin minun harteilla.
        En saanut perintöä vaan työllä kartutin omaisuuden ja tietenkin säästämisellä.

        Eli pitkäjänteisyys alkoi mulla jo 40v sitten ja päättäväisyys tietenkin mukana koko ajan.
        Valitettavasti moni ajattelee että pitäisi parissa vuodessa saavuttaa kaikki.
        Oma eläkesäästökin on 20v projekti, sitä ennen luotiin pohja 20v projektilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuuksia pitää tietenkin olla ja nehän saa omasta vakituisesta asunnosta.
        Asunnon saa velattomaksi kun heti kun 1. työpaikka ja ostaa asunon itselle.
        Vanha sanonta, raha tulee rahan luokse.
        Alussa rahaa on vain vähän ja rahaa tulee vähä.
        Pikkuhiljaa rahaa kertyy ja purot kasvaa.

        Eli suomeksi, kun kaikki pistää haisemaan aina kun tilille tulee jotakin niin raha ei ala koskaan virtaamaan.
        Itse hommasin sijoitusasunnot kun olin yksinhuoltaja (leski).
        Lesken eläkettä en saanut kuin muutaman vuoden.
        Yrittäjänä vastuu tulosista oli yksin minun harteilla.
        En saanut perintöä vaan työllä kartutin omaisuuden ja tietenkin säästämisellä.

        Eli pitkäjänteisyys alkoi mulla jo 40v sitten ja päättäväisyys tietenkin mukana koko ajan.
        Valitettavasti moni ajattelee että pitäisi parissa vuodessa saavuttaa kaikki.
        Oma eläkesäästökin on 20v projekti, sitä ennen luotiin pohja 20v projektilla.

        Juu, näitä iänikuisia sankaritarinoita täällä kyllä piisaa. Kun minä olen näin tehnyt, niin kyllä sitä muutkin voi tehdä....
        Aika lailla väsyneitä juttuja....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, näitä iänikuisia sankaritarinoita täällä kyllä piisaa. Kun minä olen näin tehnyt, niin kyllä sitä muutkin voi tehdä....
        Aika lailla väsyneitä juttuja....

        Näissä sankaritarinoissa on ideaa siinä mielessä, että niissä on ajatusmallia jota kuka tahansa voi soveltaa omissa puitteissaan.
        Tähtäys hieman pitemmälle kuin seuraavaan tili- tai rahapäivään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näissä sankaritarinoissa on ideaa siinä mielessä, että niissä on ajatusmallia jota kuka tahansa voi soveltaa omissa puitteissaan.
        Tähtäys hieman pitemmälle kuin seuraavaan tili- tai rahapäivään.

        Ei ole tulevaa, huomenna voit olla kuollut ja viimeistä henkosta vetäessäsi ehdit vaan ajatella, kaik män.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näissä sankaritarinoissa on ideaa siinä mielessä, että niissä on ajatusmallia jota kuka tahansa voi soveltaa omissa puitteissaan.
        Tähtäys hieman pitemmälle kuin seuraavaan tili- tai rahapäivään.

        Taidat oikeasti olla niin naiivi, että uskot olevan laiskuutta tai tahdonvoiman puutetta, jos ei ole aikanaan tullut hankkineeksi sijoitusasuntoja ja muuta omaisuutta ja säästöjä eläkeaikaa varten?
        Onko näin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näissä sankaritarinoissa on ideaa siinä mielessä, että niissä on ajatusmallia jota kuka tahansa voi soveltaa omissa puitteissaan.
        Tähtäys hieman pitemmälle kuin seuraavaan tili- tai rahapäivään.

        Minusta on paljon helpompaa ja fiksumpaa hankkia nuorena hyvä koulutus, jolla saa hyväpalkkaisen ja mielenkiintoisen työpaikan. Voi elellä mukavasti ja hankkia kohtuullisen vaivattomasti itselle tarpeelliseksi katsomaansa rompetta ja roinaa. Ja tietysti henkistä virkistystäkin.
        Silloin ei tarvitse noita sankaritarinoita kehitellä muiden iloksi.. ja ihmetellä joidenkin saamattomuutta, kun ei ole tehnyt samaa.

        Hyvien ansioiden myötä tulee hyvä työeläkekin niin voi jatkaa elämäänsä eläkkeelläkin samaan malliin melkoisen helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta on paljon helpompaa ja fiksumpaa hankkia nuorena hyvä koulutus, jolla saa hyväpalkkaisen ja mielenkiintoisen työpaikan. Voi elellä mukavasti ja hankkia kohtuullisen vaivattomasti itselle tarpeelliseksi katsomaansa rompetta ja roinaa. Ja tietysti henkistä virkistystäkin.
        Silloin ei tarvitse noita sankaritarinoita kehitellä muiden iloksi.. ja ihmetellä joidenkin saamattomuutta, kun ei ole tehnyt samaa.

        Hyvien ansioiden myötä tulee hyvä työeläkekin niin voi jatkaa elämäänsä eläkkeelläkin samaan malliin melkoisen helposti.

        Just eikä melkein.... kun kerran näitä sankaritarinoita halutaan kertoa, niin minäkinpä omani, vaikka siinä nyt en mitään sankarimaista löydäkään, vaan ihan normaali hyväosaisen ’elämänputki’ ilman perintöjä eikä kultalusikkaakaan koskaan ole vastaan tullut, ei vauvana eikä myöhemminkään.

        Kirjoitin ylioppilaaksi 1974. Armeijan jälkeen vuosi raksalla opiskelumotivaatiota kerryttämässä ja sitten ekonomitutkinto, jota työstin 4 vuotta. Opintolainalla, kun mitään opintorahoja ei ollut, kesät töissä.
        Heti töihin Helsingin seudulle it-alalle koodariksi ja siitä se lähti. Kaikkiaan 6 eri työnantajaa eri toimialoilta, projektien vetoa, hankkeiden johtamista, keshitys- ja esimiestehtävissä viimeiset reilut 10 vuotta ja ennen eläköitymistä olin muutamia vuosia johtotehtävissä yksikön päällikkönä ja johtoryhmässä eräässä pienehkössä , n 50 hengen it-palvelutalossa, joka oli keskittynyt tietyn sektorin erilaisiin kriittisiin ja vähemmän tietojärjestelmiin.
        Tukka harmaantui ja vähän harvenikin hyvissä ajoin, unettomuuskaan ei ollut tuntematonta, stressaavaa aikataulu-budjettiseurantatyötä oikeastaan koko työelämäaika. 2000-luvun vaihtuminen teetti välillä hurjia ylityömääriä, yli sallitunkin joskus.

        Palkka oli koko ajan ihan kohtuuhyvä ja viimeisinä vuosina jo oikeastikin ihan hyvä.. Taloudellisia vaikeuksia ei koskaan ole ollut. Kaksi lasta koulutettu maailmalle, 2-kerroksinen omakotitalo keskustan tuntumassa myytiin parisen vuotta sitten ja hankittiin keskustasta esteetön osakehuoneisto ’terminaaliasunnoksi’.
        Velkaa ei ole eikä mitään oleellista puutu. Talous antaa mahdollisuuksia paljoon. Eläke reipas 4000€/kk vaimolla n 3000€/kk. Bruttona. Työelämäaikana ei säästelty mitään eläkeaikaa varten, mutta kaikenlaista on kertynyt silti.

        Ja tarinan pointti:
        Kun hommaan kunnon koulutuksen, hankkii hyvän työpaikan, tekee työnsä kunnolla ja elää kunnolla, niin ei tarvitse uhrata energiaa miettimällä miten eläkkeellä saa rahat riittämään.... kyllä elämää kannattaa elää jo ennen eläkeaikaakin eikä vain eläkeaikaa varten.
        Periaatteessa, siis periaatteessa, myös tähän on kaikilla mahdollisuus. Käytäntö ei ehkä niin ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta on paljon helpompaa ja fiksumpaa hankkia nuorena hyvä koulutus, jolla saa hyväpalkkaisen ja mielenkiintoisen työpaikan. Voi elellä mukavasti ja hankkia kohtuullisen vaivattomasti itselle tarpeelliseksi katsomaansa rompetta ja roinaa. Ja tietysti henkistä virkistystäkin.
        Silloin ei tarvitse noita sankaritarinoita kehitellä muiden iloksi.. ja ihmetellä joidenkin saamattomuutta, kun ei ole tehnyt samaa.

        Hyvien ansioiden myötä tulee hyvä työeläkekin niin voi jatkaa elämäänsä eläkkeelläkin samaan malliin melkoisen helposti.

        Et sitten ajatellut ettei kaikilla ole "koulupäätä" ja mahdollisuutta hankkia sitä hyvää koulutusta?
        On paljon oppimisvaikeuksia, lukihäiriökin voi vaikuttaa koulunkäyntiin jne.jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten ajatellut ettei kaikilla ole "koulupäätä" ja mahdollisuutta hankkia sitä hyvää koulutusta?
        On paljon oppimisvaikeuksia, lukihäiriökin voi vaikuttaa koulunkäyntiin jne.jne.

        Kommenttihan oli lähinnä satiiri tuo alkuperäisen sankaritarinan kehittäjän kirjoituksiin.....


    • Anonyymi

      Helsinki, yksin asuvana, vuokralla, niin 2200 nettona olisi sellainen, ettei tarvitsisi pihistellä ja isommin laskeskella. Ei velkaa.

      • Anonyymi

        Tiukkaa tekee tänä päivänä Helsingissä .Tonni menee vuokraan ,sähköt ja vedet päälle,puhelin,netti. Vaatteita on joskus ostettava ja terveyskulut hoidettava ,hampaat ja jos on jatkuvia lääkityksiä niin ne .Päivittänen syöminen päälle .Ei tuolla summalla ole hurraamista. On tingittävä monesta asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiukkaa tekee tänä päivänä Helsingissä .Tonni menee vuokraan ,sähköt ja vedet päälle,puhelin,netti. Vaatteita on joskus ostettava ja terveyskulut hoidettava ,hampaat ja jos on jatkuvia lääkityksiä niin ne .Päivittänen syöminen päälle .Ei tuolla summalla ole hurraamista. On tingittävä monesta asiasta.

        Minulla nettoeläke on 2250 euroa. Nuo pakolliset menot vievät siitä 450 euroa. Vuokran tilalla on vastikemaksu, asun Vantaalla. Mistään ei tarvitse tinkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiukkaa tekee tänä päivänä Helsingissä .Tonni menee vuokraan ,sähköt ja vedet päälle,puhelin,netti. Vaatteita on joskus ostettava ja terveyskulut hoidettava ,hampaat ja jos on jatkuvia lääkityksiä niin ne .Päivittänen syöminen päälle .Ei tuolla summalla ole hurraamista. On tingittävä monesta asiasta.

        Enpä tiedä, tonni tosiaan menee n. juokseviin menoihin kuukaudessa.

        Ruoka- ym. kauppatarvikkeet 350 euroa.

        Vaatteet ym. on hankittu töissä ollessa, laatua ja kestävyyttä ajatellen, ei tarvita kuin rikkoutuessa. Samoin kaikki kodinkoneet uusittu töissä ollessa, juurikin eläköitymistä ajatellen.

        Säästöön 500 euroa/kuukausi, kyllä jää vielä pelivaraa 350 euroa/kk mainitsemiasi asioita varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiukkaa tekee tänä päivänä Helsingissä .Tonni menee vuokraan ,sähköt ja vedet päälle,puhelin,netti. Vaatteita on joskus ostettava ja terveyskulut hoidettava ,hampaat ja jos on jatkuvia lääkityksiä niin ne .Päivittänen syöminen päälle .Ei tuolla summalla ole hurraamista. On tingittävä monesta asiasta.

        Harva saa töissä ollessaankaan noin paljon nettona. Hki siis.


    • Anonyymi

      Eläkkeellä olo on ihmisen tylsintä aikaa. Älkää ihmeessä jääkö eläkkeelle ennen kuin on pakko.

      • Anonyymi

        Kenellä on kenellä ei. Ilman muuta kannattaa jatkaa työelämässä, jos uskoo elänsä muuttuvan tylsäksi eläkkeelle jäämisen myötä....


    • Anonyymi

      Pieneläkeläinen saa asumistukea , joten asuu yhtä mukavasti, kun suurta eläkettä nauttiva !

      • Anonyymi

        Eläkkeensaajan asumistuki suurempi, kun yleinen asumistuki.


      • Anonyymi

        Se on totta vuokra 570 kk tuki 520 e kk eläke 1300 netto 1kk


    • Anonyymi

      Hyviä eläkkeitä satte kuitenkin.Itselläni työekäke on netto 1400 kk.Maksan sitä kaiken itse ilman sosiaalitukia.Vuokralla asun Helsingin lähiö yksin.Joten ei puolisoa ei puolison rahoja,ei lesken eläkettä ei perintörahoja ymm.Pärjään kun teen omat valinnat.Jatuvasti kulen ,helpoa sinun on kun asut yksin.Varsinkin niltä joilla puolison eläke suuri ja naiset joilla sinä on kansaneläke takueläkeet .Saavat tehdä mitä itse haluavat sillä.Kun puoliso maksaa kaikki kulut.Valinoistani voin käydä yksityinen hammaslääkäri joka vuosi. Valinnat en risteile,en kapakoi,en tupakoi,en juo vinaa.En omista loma mökiä joten en lomaile,sen enempää en matkustele ulkomaat.En käytä kampaajat ymm. Minulla on jalat joilla kuljen ja apuna pyörä tarvittaessa. En mitän elämässäni mentänyt .Kun en vertaa itseäni muihin ja ala harmitelee noi pääsee kaikialle minä en.Kun ei ole kultalusikka suusa sytynyt nin helpompaa kai elämä eläkelläkin.Mikän kun ei koskaan minulle tullut kuin manulle illalline.Tuossa joku viikko sitten ystävä puhelin espanjan lomaa.Seurava vikko rahattomutaan.Hyvin ristiritaista viestintää.Sitä matkaan lähtee ja seuraava viikko rahaton.Minulle ei hänen tai muiden raha asiat kulu ja ei kiinnosta.Perintöä hän aikoinaan saanut talon jonka myynyt ja ostanut osakkeen.Tyypiltään on valittaja ja sen takaa paistu katkeruus. Ihmisiä nokittaa ja vain hänen mielipide oikea. Sanoin myy osakesi.Matkusta sillä rahalla etelään elä siellä niin kauan kuin rahat rittää. Hautaan et omaisuuttasi saa. Kun ei hällä rintaperilisä ja ikää yli 80v.Mistä tiedän onko? Mistä tiedän onko ollut naimisisa? Minulle sanoi asui veljen kanssa,toiselle henkilölle miehensä kanssa?Tervehdin jotain mies joka vain tuttu,yhteisellä kävelylenkillä.Kun mies ohi.Tykitää minua, sinä sulle mies.Miestä en tarvitse en halua.Viellä suren vuosi siten kuollutta miestä,suhde oli 22vuotaa.asuimme erilään tahdostani..En kuitenkaan sano mitään kun hän tervehti ja puhu venäjää miehelle joka tulee vastaan katu,metsä tie. Kun ostin halvan olo asun. Haukkui ihmiset pystyyn jotka ostaa vaatteita. Hyvää päivä kirvesvartta tältä itä Helsingistä

    • Anonyymi

      Verotus ja asumistukijärjestelmä tasaavat eläkkeitä niin ettei monessa tapauksessa nettotuloissa ole kuin pari sataa euroa eroa vaikka toinen saisi bruttona 100 % enemmän eläkettä kuin toinen. Toisilla on säästöjä, omaisuutta, pääomatuloja joko itse hankittuja tai perintönä saatuja ja he pärjäävät kyllä vaikka eläke ei olisikaan kaksinen. Myös kaksi ihmistä pärjää yhdessä paremmin pienilläkin eläkkeillään kuin yksinäinen pientä eläkettä saava. Minä elän sillä periaatteella, että sillä on pärjättävä mitä saa ja sitä vailla on sitten vain elettävä mihin rahavarat eivät riitä.

      • Anonyymi

        Totta asumistuki laskentaan brutto tulosta . Jos brutto 2000e kk ei saa tukea .. maksaa vuokraa vaikkapa 800 kk ... mutta tästä otetaan vielä verot pois 2000 e brutto..käteen jää loppupeleissä noin 1700e kk.. vuokran jälkeen.jää noin .900e kk..jos taas takuueläke 940kk tästä ei mene veroa ollenkaan...tai brutto eläke 1200 e kk veroprosentti on 5% käteen 1120 kk .. vuokra 700 asumistukea saa 540 kk .. itsemaksaa 160 kk. Suhteessa pieni eläkeläinen saa paremman tulon kun suurilla tuloilla oleva..


    • Anonyymi

      Hyvän eläkkeen sääntö on periaatteessa helppo !

      Nuorena täytyy kouluttautua ja olla aktiivinen työnhaussa, eikä jäädä tukien varassa sohvalle !! Yksilön vastuu on oltava suuri !!

      • Anonyymi

        Tuliko hyvä olo, kun pääsit tökkäseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko hyvä olo, kun pääsit tökkäseen?

        Ihme kommentointeja.
        Fakta vain on että jos meinaa parantaa omaa tilannetta niin pitää tehdä jotain.
        Nyt kun on tutus esille tosielämän realiteetteja niin aletaan vittuilemaan.

        Elämän realiteetit vain ovat sellaiset että sijoittaminen on pitkäjänteistä touhua.
        60 vuotiaana on turha alkaa miettimään miten parantaa eläketilannetta, se pitää tehdä 20 - 30v ennen eläkeikää.
        Valitettavasti tuollainen aika on pitkä (pitkäjänteinen) ja sijoittaminen ei onnistu jos ei sitoudu (päättäväisyys).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme kommentointeja.
        Fakta vain on että jos meinaa parantaa omaa tilannetta niin pitää tehdä jotain.
        Nyt kun on tutus esille tosielämän realiteetteja niin aletaan vittuilemaan.

        Elämän realiteetit vain ovat sellaiset että sijoittaminen on pitkäjänteistä touhua.
        60 vuotiaana on turha alkaa miettimään miten parantaa eläketilannetta, se pitää tehdä 20 - 30v ennen eläkeikää.
        Valitettavasti tuollainen aika on pitkä (pitkäjänteinen) ja sijoittaminen ei onnistu jos ei sitoudu (päättäväisyys).

        Eihän ne eläkkeiden määrät pitäisi kenellekään yllätyksenä tulla, työeläkeotteita on jokainen saanut säännöllisin väliajoin ja jo vuosikausia eläkkeen kertymistä ja arviota tulevan eläkkeen määrästä on voinut seurata myös eläkeyhtiöiden nettipalvelusta. Eläkkeelle oloon pitää varautua ja järjestellä elämänsä sen mukaisesti, että pärjää. Minä itse muutin jo ennen eläkkeelle jäämistä halvempaan ja pienempään vuokra-asuntoon ja lopetin (lääkityksen avulla) vihdoin sen tupakan polttelun mistä tuli säästöä melkein 300 eur/kk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme kommentointeja.
        Fakta vain on että jos meinaa parantaa omaa tilannetta niin pitää tehdä jotain.
        Nyt kun on tutus esille tosielämän realiteetteja niin aletaan vittuilemaan.

        Elämän realiteetit vain ovat sellaiset että sijoittaminen on pitkäjänteistä touhua.
        60 vuotiaana on turha alkaa miettimään miten parantaa eläketilannetta, se pitää tehdä 20 - 30v ennen eläkeikää.
        Valitettavasti tuollainen aika on pitkä (pitkäjänteinen) ja sijoittaminen ei onnistu jos ei sitoudu (päättäväisyys).

        Olimme aina suunnitelleet elämäämme eteen päin. Vuositasolla suunnittelua. Muutaman vuoden tähtäyksellä tavoitteiden hahmottamista. Pitemmällä aikajänteellä tavoiteolotilan miettimistä.
        Heti asuntovelkojen helpotettua noin 40/35 vuotisina aloimme vaimoni kanssa k´miettimään tulevaisuuden joutopäiviämme.
        Emme stressanneet itseämme mutta tuo hamassa tulevaisuudessa oleva tilanne ohjasi pasiivisesti toimiamme. Emme säästäneet!
        Ok:n lisäksi kaksi kerrostaloasuntoa. Toinen kotimaasta ja toinen Espanjasta. Vuokratuloja kummastakin.
        Rahankäytön suunnittelua. Harkittuja pörssisijoituksia. Välillä tuli tilapäisesti takkiinkin.
        50v vaiheessa voimme ryhtyä tekemään valintoja läjhivuosien elämästä ja lopullisesta jättäytymisestä.

        Kuten sanoin. emme stresaanneet mutta tuo pitemmän ajan tavoite oli taka-alalla ajatuksissa sen kummemmin siihen keskittymättä.
        Juttu meni hyvin vaivattomasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko hyvä olo, kun pääsit tökkäseen?

        Entä itsellesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ne eläkkeiden määrät pitäisi kenellekään yllätyksenä tulla, työeläkeotteita on jokainen saanut säännöllisin väliajoin ja jo vuosikausia eläkkeen kertymistä ja arviota tulevan eläkkeen määrästä on voinut seurata myös eläkeyhtiöiden nettipalvelusta. Eläkkeelle oloon pitää varautua ja järjestellä elämänsä sen mukaisesti, että pärjää. Minä itse muutin jo ennen eläkkeelle jäämistä halvempaan ja pienempään vuokra-asuntoon ja lopetin (lääkityksen avulla) vihdoin sen tupakan polttelun mistä tuli säästöä melkein 300 eur/kk.

        Näin on ja iso peukku tolle tupakkalakolle (sanotaan muuten olevan pahin riippuvuus tupakkaan)!

        Silti on niin ettei kaikista ole sijoittajiksi, ja sekin vaatii minimiä suuremman tulotason, jotta mm. voi kartuttaa vakuuksia. Lähtökohtaisesti on jo hemmetin iso ero siinä onko pienituloinen sinkku vai pariskunta. Olisi kiva, kun ihmiset vähän avaisivat ja perustelisivat enemmän miten he ovat päätyneet siihen pisteeseen kuin ovat. Tuota samaa settiä muukin rahankäyttö.

        Itse en moniongelmaisena, köyhänä pieneläkeläisenä, syrjäytyneenä ole pistänyt raha-asioita ranttaliksi, jos jotain niin omaa terveyttä, mutta siinäkin perussyyt on muita ja itse asiassa myös muiden aiheuttamaa eikä kotikaan ollut hyvä kuin ns. ulospäin. Olispa edes ollut mahdollisuutta varautua johonkin eläkkeeseen. Tai itse asiassa olisi ollut mutta ei se yksin onnistunu. Saattaa olla, jos olisin saanut "sijoituslainaa", tekisin työtä yksinyrittäjänä., ja myös rahaa sijoituksilla! Mä mm. allekirjoitin erään vaitiolopaperin ja aloitin due dilligenceäkin jo niinku fiinisti sanotaan. Alkoholiin ei mene yhtään (puhdasta tuuria) , kun se ei vaikuta eli siis rentouta yms. Pelannut oon mut maltilla eikä olis tullut mieleenkään sanoa ettei ole varaa ruokaan tai lääkkeisiin. En markettipelejä, kun ne on tylsiä eikä niissä mitään isosti voita.

        Eräs osainvalidi ikisinkku sukulainen joi varmaan pullon kossua päivässä murheeseen, mutta silti teki työt ja hoiti raha-asiat säntillisesti, ja taisipa yllätyksekseni omistaa myös vähän rahastojakin. Tänään otin ehkä vähän epärelevantisti, ja ehkä vähän sekavasti kantaa Veikkauksen pelien omituiseen tunnistautumiseen, sikäli kun tarkoitus on torjua haittoja. Kuittiahan siitäkin tuli ympärillä olevasta joukosta - osuiko vaiko ymmärsivätkö väärin? Jos ihmisten oma sitkeys ja tahto ei riitä, kunnon rajat ja henkkarit käyttöön peleissä ja pelit tyystin poikki, kun rajat ylittyy. Masennusta on turha joka väliin esittää syyksi. Siis jos selvästi sairaanakin yrittää sanoa miten ei kannata tehdä ja yrittää olla itse vähän esimerkkinä, ei kun vi**uilua...

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on ja iso peukku tolle tupakkalakolle (sanotaan muuten olevan pahin riippuvuus tupakkaan)!

        Silti on niin ettei kaikista ole sijoittajiksi, ja sekin vaatii minimiä suuremman tulotason, jotta mm. voi kartuttaa vakuuksia. Lähtökohtaisesti on jo hemmetin iso ero siinä onko pienituloinen sinkku vai pariskunta. Olisi kiva, kun ihmiset vähän avaisivat ja perustelisivat enemmän miten he ovat päätyneet siihen pisteeseen kuin ovat. Tuota samaa settiä muukin rahankäyttö.

        Itse en moniongelmaisena, köyhänä pieneläkeläisenä, syrjäytyneenä ole pistänyt raha-asioita ranttaliksi, jos jotain niin omaa terveyttä, mutta siinäkin perussyyt on muita ja itse asiassa myös muiden aiheuttamaa eikä kotikaan ollut hyvä kuin ns. ulospäin. Olispa edes ollut mahdollisuutta varautua johonkin eläkkeeseen. Tai itse asiassa olisi ollut mutta ei se yksin onnistunu. Saattaa olla, jos olisin saanut "sijoituslainaa", tekisin työtä yksinyrittäjänä., ja myös rahaa sijoituksilla! Mä mm. allekirjoitin erään vaitiolopaperin ja aloitin due dilligenceäkin jo niinku fiinisti sanotaan. Alkoholiin ei mene yhtään (puhdasta tuuria) , kun se ei vaikuta eli siis rentouta yms. Pelannut oon mut maltilla eikä olis tullut mieleenkään sanoa ettei ole varaa ruokaan tai lääkkeisiin. En markettipelejä, kun ne on tylsiä eikä niissä mitään isosti voita.

        Eräs osainvalidi ikisinkku sukulainen joi varmaan pullon kossua päivässä murheeseen, mutta silti teki työt ja hoiti raha-asiat säntillisesti, ja taisipa yllätyksekseni omistaa myös vähän rahastojakin. Tänään otin ehkä vähän epärelevantisti, ja ehkä vähän sekavasti kantaa Veikkauksen pelien omituiseen tunnistautumiseen, sikäli kun tarkoitus on torjua haittoja. Kuittiahan siitäkin tuli ympärillä olevasta joukosta - osuiko vaiko ymmärsivätkö väärin? Jos ihmisten oma sitkeys ja tahto ei riitä, kunnon rajat ja henkkarit käyttöön peleissä ja pelit tyystin poikki, kun rajat ylittyy. Masennusta on turha joka väliin esittää syyksi. Siis jos selvästi sairaanakin yrittää sanoa miten ei kannata tehdä ja yrittää olla itse vähän esimerkkinä, ei kun vi**uilua...

        lajijasuris

        Eli siis jos eräs ja aika isokin "(eläkeläis)köyhyyden" muoto haluttaisiin oikein toden teolla pois, henkkarit käyttöön kaikilla pelipisteillä ja hyvin matalat tappiorajat eikä tyyliin 2000€/kk!
        Mäkin voisi ihan hyvin lainata jollekin kenet hyvin tunnen mun omaa veikkauskorttia arpojen tai lottopelien ostoon tiskiltä, ja mahdolliset voitot annan hänelle.
        Nyt tämä tuntuu enemmän siltä, että Veikkaus haluaa kaikki pelaajat verkkoon.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme kommentointeja.
        Fakta vain on että jos meinaa parantaa omaa tilannetta niin pitää tehdä jotain.
        Nyt kun on tutus esille tosielämän realiteetteja niin aletaan vittuilemaan.

        Elämän realiteetit vain ovat sellaiset että sijoittaminen on pitkäjänteistä touhua.
        60 vuotiaana on turha alkaa miettimään miten parantaa eläketilannetta, se pitää tehdä 20 - 30v ennen eläkeikää.
        Valitettavasti tuollainen aika on pitkä (pitkäjänteinen) ja sijoittaminen ei onnistu jos ei sitoudu (päättäväisyys).

        Vähänpä tiedät! Kaikilla ei mitään sijoitettavaa rahaa ole, ennen palkkapäivää tilillä 10 euroa tai ei sitäkään. Jonkun nimittäin on tehtävä ne pienipalkkaiset työt, joista ei sijoitettavaksi liikene eikä paljon eläkettä kerry.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähänpä tiedät! Kaikilla ei mitään sijoitettavaa rahaa ole, ennen palkkapäivää tilillä 10 euroa tai ei sitäkään. Jonkun nimittäin on tehtävä ne pienipalkkaiset työt, joista ei sijoitettavaksi liikene eikä paljon eläkettä kerry.

        Jep, kun pienituloisuus on ihmisillä niin suhteellista. Jonkun mielestä vaikka 3000 käteen kuussa on pikkuraha ja onhan se varmasti monen mielestä. Tämmönen ei välttämättä hahmota sitä miten moni joutuu tyytyyn alle puoleen tuosta! Oikeastaan ei kuulu ollenkaan köyhyys-palstalle nämä sijoitusasuntojen ostamiset. Jos joku niin se miten on ryysyistä noustu rikkauksiin ja saatu omaisuutta ja siten vakuuksia sekä ennen kaikkea millaset tulot ja menot on. Leskeys ei välttämättä ole rahallisesti murhe, mutta muuten tottakai on, kuten myös on sairauksien kanssa.

        lajijasuris


      • Anonyymi

        Homeaivo..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olimme aina suunnitelleet elämäämme eteen päin. Vuositasolla suunnittelua. Muutaman vuoden tähtäyksellä tavoitteiden hahmottamista. Pitemmällä aikajänteellä tavoiteolotilan miettimistä.
        Heti asuntovelkojen helpotettua noin 40/35 vuotisina aloimme vaimoni kanssa k´miettimään tulevaisuuden joutopäiviämme.
        Emme stressanneet itseämme mutta tuo hamassa tulevaisuudessa oleva tilanne ohjasi pasiivisesti toimiamme. Emme säästäneet!
        Ok:n lisäksi kaksi kerrostaloasuntoa. Toinen kotimaasta ja toinen Espanjasta. Vuokratuloja kummastakin.
        Rahankäytön suunnittelua. Harkittuja pörssisijoituksia. Välillä tuli tilapäisesti takkiinkin.
        50v vaiheessa voimme ryhtyä tekemään valintoja läjhivuosien elämästä ja lopullisesta jättäytymisestä.

        Kuten sanoin. emme stresaanneet mutta tuo pitemmän ajan tavoite oli taka-alalla ajatuksissa sen kummemmin siihen keskittymättä.
        Juttu meni hyvin vaivattomasti.

        Laske mukaan jos luoja päättää Sun elipäivät on täynnä huomenna ..


    • Anonyymi

      Eläke nettona noin 2200 euroa. Ei sijoituksia eikä pääomatuloja. Jonkin verran kuitenkin onnea ollut eläkkeen määräytymisessä. Elän yksin ja mukavammin kuin koskaan työikäisenä.

      Tiedän, että olen tilastollisesti hyvätuloinen eläkeläisten joukossa.

      • Anonyymi

        Vanhana ei paljon enää edes syö ja kaiken maailman krempat voi estää suuremman jumpan ja sauvakävelyn , hyvä jos rollaattorilla jaksaa lähikauppaan hakemaan tarjouskaffeeta ja kipin kapin kotiin joka suuri saavutus, kahvikin maistuu pahalle kun piti tarjouksesta ostaa. kannattaa tehdä töitä vaan niin pitkälle kun joka kukakin pystyy. eläkkeelle sitten kaiken antaneena ja hyvillä eläkerahoilla voi sitten maksaa kalliit lääkkeet ja sairauden hoidot kun hyvä eläke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhana ei paljon enää edes syö ja kaiken maailman krempat voi estää suuremman jumpan ja sauvakävelyn , hyvä jos rollaattorilla jaksaa lähikauppaan hakemaan tarjouskaffeeta ja kipin kapin kotiin joka suuri saavutus, kahvikin maistuu pahalle kun piti tarjouksesta ostaa. kannattaa tehdä töitä vaan niin pitkälle kun joka kukakin pystyy. eläkkeelle sitten kaiken antaneena ja hyvillä eläkerahoilla voi sitten maksaa kalliit lääkkeet ja sairauden hoidot kun hyvä eläke.

        Täysin liikkumattomaksi ei pidä heittäytyä muuten ei kohta pääse omin voimin ollenkaan ulos sieltä neljän seinän sisältä. Rollaattorinkin kanssa voi tehdä lyhyitä kävelylenkkejä. Jos ei ole pitkään aikaan juurikaan liikkunut, niin totta kai henkeä saattaa ahdistaa ja paikat kipeytyvät, mutta se mikä ei tapa se vahvistaa. Jos ylipaino on esteenä liikkumiselle, niin vähän iäkkäämpääkin voi vielä laihduttaa ja laihtumiseen saa neuvoja ja apuja vaikka julkisen sektorin terveyskeskuksista. Eläkeläisenä ei kenenkään pidä ainakaan ruuasta ja omasta hyvinvoinnistaan tinkiä säästötiliä kartuttaakseen, hautausmaalla sitten ei rahaa enää tarvita eikä perintöjä ole pakko jälkeensä jättää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysin liikkumattomaksi ei pidä heittäytyä muuten ei kohta pääse omin voimin ollenkaan ulos sieltä neljän seinän sisältä. Rollaattorinkin kanssa voi tehdä lyhyitä kävelylenkkejä. Jos ei ole pitkään aikaan juurikaan liikkunut, niin totta kai henkeä saattaa ahdistaa ja paikat kipeytyvät, mutta se mikä ei tapa se vahvistaa. Jos ylipaino on esteenä liikkumiselle, niin vähän iäkkäämpääkin voi vielä laihduttaa ja laihtumiseen saa neuvoja ja apuja vaikka julkisen sektorin terveyskeskuksista. Eläkeläisenä ei kenenkään pidä ainakaan ruuasta ja omasta hyvinvoinnistaan tinkiä säästötiliä kartuttaakseen, hautausmaalla sitten ei rahaa enää tarvita eikä perintöjä ole pakko jälkeensä jättää.

        Aivan totta, moni vaan tahtoo valittaa ja lysähtää sohvalle. Sitten havahdutaan,kun on jo vähän myöhäistä.

        Itellä oli tuossa eräs päivä kait paremman puolen fasettinivel osaksi jumissa ja/tai iskias-hermon pinne lonkan alueella. Ei muuta kuin maksimi satsi Panacodia ja tulehduskipu-lääkettä lisäksi ja pienen odottelun jälkeen tekeen liikkeitä. No, tätä ei kannata kenenkään itse ihan näin kokeilla ellei ole tietoa ja kokemusta, vaan mennä lekurille tai fyssarille ensin ja miksei myös netistä hakee videoita. On mulla silti kaikenlaista kremppaa jatkuvasti, vaikka kyseiset oireet helpottikin. Tänään tuli käveltyä vähän liika ja kyllä tuntuu, mut saas nähdä miltä huomenna, kun usein vielä pahempaa seuraavn ja sitä seuraavan päivän aikana...?

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Kake tietää ja osaa

    • Anonyymi

      Eläke ei voi milloinkaan olla hyvä ja siksi pysyä.

      • Anonyymi

        Hyvän työeläkkeen voi helposti saada hankkimalla hyvätuloisen työpaikan tai menestyvän urityksen ja maksamalla kunnon YELlin. Tosin YELlissä on eläkekatto, joka rajoittaa vähän….


    • Anonyymi

      Tässä ketjussa vedotaan koko ajan siihen että pienituloisella ei ole mahdollista.
      Kyse on kuitenkin valinnoista.
      Suurin osa ns. pienituloisista ostaa kalliita kännyköitä, telkkareita yms.
      Tupakoivat käyttävät alkoholia yms.
      Muutamalla kymppitonnilla saa itselle asunnon, ei varmaan parhaalta paikalta helsingistä mutta pikkuisen pienemmillä vaatimuksilla löytyy kyllä.
      Monesti vaativat pientä laittoa ja sillä laittamisella saa asunnon arvoa nostettua.
      Sitten väite ettei osaa, aika harva ihminen ei opi asioita ja perustelu on siinä että on opittu puhumaan, syömään, ajamaan pyörällä jopa ajamaan autolla jne. eli selittelyä ettei osaa.
      Se että oman tilanteen parantaminen vaatii uhrauksia mukavuudesta ja vapaa-ajasta on se suurin syy ettei edes yritetä.
      Kirjoitin aiemmin että itse tein nuorempana uhrauksia, asuin parakissa ja menin sinne missä töitä oli tarjolla.
      Jossain vaiheessa ostin talon (ostohinta 20 000€) jonka myin pois reilu 2v kuluttua omakustannushintaan, no mitä hyödyin? Asuin ilmaiseksi reilu 2 vuotta = säästöä.

      Suomessa vain on pesiytynyt kulttuuri että jonku muun pitää parantaa omaa tilannetta, se ei ole enään oma asia vaan yhteiskunnan.
      En tiedä missä on menty vikaan, onko syy vanhempien kun kasvattavat lapsistaan passiivisia vai koulutusjärjestelmän vai mikä.
      Puhutaan myös perinnöstä, miksi vanhemmat antavat perinnöksi lapsilleen passiivisen elämäntavan? Miettikää sitä.

      • Anonyymi

        Teille sankaritarinoiden kirjoittajille voisi tehdä hyvää paneutua pienituloisen elämäntilanteeseen. Kun päivittäinen selviytyminen on jatkuvaa sentinvenyttämistä ja kamppailua laskujen kanssa, niin sitä muutamaa kymppitonnia, jolla jostain hevonkuusesta voisi jonkinlaisen asunnon saadakin, ei sitten löydy mistään. Se pätkätyöpaikkakin kun on Helsingissä.
        Totta, puhelin on, muutaman satasen arvoinen viisi vuotta vanha. Ilman puhelintahan ei nykyisin tule edes toimeen. Tietokonekin on, sekin taitaa olla jo yli kymmenen vuotta vanha, toimii kyllä, kiitos tuttavien. Jollainhan sitä laskutkin pitää maksaa ja kaikki viranomaisyhteydetkin jo käytännössä vaativat nettiyhteyden, jos vähänkin sujuvammin niiden kanssa aikoo pärjätä.
        Tv on jo pitkälle toistakymmentä vuotta vanha, toimii ihan ok ja lähes kaikki kanavatkin näkyy. Arvo lienee euron pari, jos sitä myymään lähtisi. Tuskin sitäkään kukaan siitä maksaisi.

        Mistä ihmeestä sinunlaisia, totaalisesti jalat tukevasti ilmassa ja pää pilvissä olevia, jatkuvasti vaan sikiää? Jotka kuvittelevat pienituloisuuden ja talousvaikeusien olevan elämänvalinta ja pelkästään saamattomuutta.
        En tiedä missä on menty vikaan, kun sinunkaltaisiasi äärimmäisen kapeakatseisia ja täysin reaalimaailmasta irtautuneita löytyy. Etkä taida olla edes kovin harvinainen poikkeuskaan. Jostain teitä vaan pesiytyy yhteiskuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teille sankaritarinoiden kirjoittajille voisi tehdä hyvää paneutua pienituloisen elämäntilanteeseen. Kun päivittäinen selviytyminen on jatkuvaa sentinvenyttämistä ja kamppailua laskujen kanssa, niin sitä muutamaa kymppitonnia, jolla jostain hevonkuusesta voisi jonkinlaisen asunnon saadakin, ei sitten löydy mistään. Se pätkätyöpaikkakin kun on Helsingissä.
        Totta, puhelin on, muutaman satasen arvoinen viisi vuotta vanha. Ilman puhelintahan ei nykyisin tule edes toimeen. Tietokonekin on, sekin taitaa olla jo yli kymmenen vuotta vanha, toimii kyllä, kiitos tuttavien. Jollainhan sitä laskutkin pitää maksaa ja kaikki viranomaisyhteydetkin jo käytännössä vaativat nettiyhteyden, jos vähänkin sujuvammin niiden kanssa aikoo pärjätä.
        Tv on jo pitkälle toistakymmentä vuotta vanha, toimii ihan ok ja lähes kaikki kanavatkin näkyy. Arvo lienee euron pari, jos sitä myymään lähtisi. Tuskin sitäkään kukaan siitä maksaisi.

        Mistä ihmeestä sinunlaisia, totaalisesti jalat tukevasti ilmassa ja pää pilvissä olevia, jatkuvasti vaan sikiää? Jotka kuvittelevat pienituloisuuden ja talousvaikeusien olevan elämänvalinta ja pelkästään saamattomuutta.
        En tiedä missä on menty vikaan, kun sinunkaltaisiasi äärimmäisen kapeakatseisia ja täysin reaalimaailmasta irtautuneita löytyy. Etkä taida olla edes kovin harvinainen poikkeuskaan. Jostain teitä vaan pesiytyy yhteiskuntaan.

        On tuossa kommentissa perääkin. Ihmisten ja myös suhteellisen hyvinvoivien yritteliäisyys sekä kyky sietää ja ratkoa ihan arjen perushaasteita on ilmiselvästi laskenut. Syytä tunnutaan hakevan aina muista tai diagnoosista, kun pitäisi mennä peilin eteen ja sitten todellakin mikä osuus on kasvatuksella sekä liialla netin käytöllä ja sen vaikutuksesta elämään.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuossa kommentissa perääkin. Ihmisten ja myös suhteellisen hyvinvoivien yritteliäisyys sekä kyky sietää ja ratkoa ihan arjen perushaasteita on ilmiselvästi laskenut. Syytä tunnutaan hakevan aina muista tai diagnoosista, kun pitäisi mennä peilin eteen ja sitten todellakin mikä osuus on kasvatuksella sekä liialla netin käytöllä ja sen vaikutuksesta elämään.

        lajijasuris

        Se, että ihmiset ja asenteet muuttuvat ja heidän kykynsä selviytyä elämän haasteissa on erilainen ja monista eri syistä. Elämänkulkukin on kovasti erilainen eri ihmisillä, joten vertailu itseensä ja omaan elämäänsä esimerkkinä on melkoisen tarpeetonta.
        Niinhän on aina ennenkin ollut. Se on realiteetti, joka on ja pysyy edelleen, joka pitää yhteiskunnassa huomioida. Ei siitä eroon pääse höpöttämällä että yritä enemmän ja ’kyllä se onnistuu, koska se on onnistunut minultakin’ -tyylisillä joutavilla sankaritarinoilla tai muulla leimaamalla .

        Haasteet muuttuvat luonteeltaan koko ajan. Tämä kaikenkattava ja läpitunkeva digitalisaatio on nykyisistä uusista haasteista yksi suurimpia osalle kansalaisista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että ihmiset ja asenteet muuttuvat ja heidän kykynsä selviytyä elämän haasteissa on erilainen ja monista eri syistä. Elämänkulkukin on kovasti erilainen eri ihmisillä, joten vertailu itseensä ja omaan elämäänsä esimerkkinä on melkoisen tarpeetonta.
        Niinhän on aina ennenkin ollut. Se on realiteetti, joka on ja pysyy edelleen, joka pitää yhteiskunnassa huomioida. Ei siitä eroon pääse höpöttämällä että yritä enemmän ja ’kyllä se onnistuu, koska se on onnistunut minultakin’ -tyylisillä joutavilla sankaritarinoilla tai muulla leimaamalla .

        Haasteet muuttuvat luonteeltaan koko ajan. Tämä kaikenkattava ja läpitunkeva digitalisaatio on nykyisistä uusista haasteista yksi suurimpia osalle kansalaisista.

        Joo joo olen ihan samaa mieltä, mutta on se silti ihan selvää, että ihmisissä on tiettyä laiskistumista ja kykyä sietää ongelmia heikentynyt mistä saa osaksi kiittä nettiä ja muuttunutta kasvatusta sekä myös sosiaaliturvan parantumista.

        Mutta mä vähän yritin omallakin esimerkillä tuod esiin, ehkä vähän mutkat suoraksi vetäen ettei kaikki pärjääminen ole sankaritarinaakaan. Vaikeudet kasvattaa ja opettaa.
        Mä nyt totean ihan suoraan ja omasta elämästä; Ei voi olla niin, että henkilöltä jolla on paljon ongelmia ja hankala elämä, ollut hengevvaarassa tai lähellä sitä, huonot vanhemmat ym, vaaditaan enemmän kuin terveeltä ihmiseltä, joka on pyytämällä ja näkemättä vaivaa saanut tahtonsa läpi ikään kuin kaikki olisi kiinni jostain sattumasta. En nyt viitsi juurta jaksain kaikkea kirjoittaa mitä mielessä. Kyllä se niin on, että lukea pitää jatkossa niiden, jotka siihen suinkin pystyy eikä sanoo ettei jaksa. Olis esimerkiksi mielenkiintoista tietää miksi koulumenestys on laskenut ja näitä riittää...?

        Digitalisaatio ei minusta ole haaste kuin niille, joilla erityisiä haasteita näissä, mutta vähän liikaa sitä tungetaan joka väliin.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo joo olen ihan samaa mieltä, mutta on se silti ihan selvää, että ihmisissä on tiettyä laiskistumista ja kykyä sietää ongelmia heikentynyt mistä saa osaksi kiittä nettiä ja muuttunutta kasvatusta sekä myös sosiaaliturvan parantumista.

        Mutta mä vähän yritin omallakin esimerkillä tuod esiin, ehkä vähän mutkat suoraksi vetäen ettei kaikki pärjääminen ole sankaritarinaakaan. Vaikeudet kasvattaa ja opettaa.
        Mä nyt totean ihan suoraan ja omasta elämästä; Ei voi olla niin, että henkilöltä jolla on paljon ongelmia ja hankala elämä, ollut hengevvaarassa tai lähellä sitä, huonot vanhemmat ym, vaaditaan enemmän kuin terveeltä ihmiseltä, joka on pyytämällä ja näkemättä vaivaa saanut tahtonsa läpi ikään kuin kaikki olisi kiinni jostain sattumasta. En nyt viitsi juurta jaksain kaikkea kirjoittaa mitä mielessä. Kyllä se niin on, että lukea pitää jatkossa niiden, jotka siihen suinkin pystyy eikä sanoo ettei jaksa. Olis esimerkiksi mielenkiintoista tietää miksi koulumenestys on laskenut ja näitä riittää...?

        Digitalisaatio ei minusta ole haaste kuin niille, joilla erityisiä haasteita näissä, mutta vähän liikaa sitä tungetaan joka väliin.

        lajijasuris

        Ja olipa ja on edelleenkin hyvä lukupää. Näin siitäkin huolimatta, vaikka sitä kuulee olevansa ties mikä selittäjä, puupää ja vaikka mitä. Mutta kun nyt on nyt eikä se tarkoita etteikö ole ollut tai voi olla jotain muutakin. Kukaan bimbopää ei minusta paukuta maksimiarvosanoja ja poikkeuksellisen hyviä suullisia arvioita ja tämmöstä? Mut niin, mistä kumman sattumasta se lukupää olisi tullut sattumalta, kun sitä ei ollut vanhemmat ja isovanhemmat. No, pari syytä voi olla: sukulaisissa jonkin verran opettajia ja sitten sairauksen johdosta tietyt aivoalueet tulleet paremmaksi, mut kaikkein tärkein on oma asenne ja resilienssi, jotka ei nekään ole sattumaa.

        Mutta se kaikkein tärkein on se, että mäki olisin ollut valmis ja halukaskin aihepiiriin sopien kerryttään eläkettä yrittäjänä noin 2000 tunnin vuosituolla sikäli kun asiakkaita tarpeeksi. Sairauksista huolimatta melko yksinkertaiset asiat auttaa riittävästi ja kohtuudella, joista tärkeimmät istuma/seisomatyö, sopiva juominen ja syöminen sekä lämpö. No eihän tämä rahattomalta onnistu ellei apuja tule, edes lainan muodossa. Mutta sitten mm. yritän tehdä itsestäni väkisin työkyvytöntä tai että voisi ja pitäisi tehdä sitä tätä muuta vaikeampaa ja mennä sinne tänne ja sitten on taas muiden mielestä ihan hirveetä ja näin, ja varmasti voi ollakin jos kerran halutaan oikein näin...

        Mutta siis eihän mieleltään terveet ihmiset ja yhteiskunta toimi noin, että vähättelevät, valittavat ja pistävät suorastaan hanttiin, jos yrittää tehdä asioita niinku itse pyytävät tai kaikken eduksi, se on todella typerää! Tätä samaa olen yrittänyt sanoo jo monesti mutta kertaus on opintojen äiti.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja olipa ja on edelleenkin hyvä lukupää. Näin siitäkin huolimatta, vaikka sitä kuulee olevansa ties mikä selittäjä, puupää ja vaikka mitä. Mutta kun nyt on nyt eikä se tarkoita etteikö ole ollut tai voi olla jotain muutakin. Kukaan bimbopää ei minusta paukuta maksimiarvosanoja ja poikkeuksellisen hyviä suullisia arvioita ja tämmöstä? Mut niin, mistä kumman sattumasta se lukupää olisi tullut sattumalta, kun sitä ei ollut vanhemmat ja isovanhemmat. No, pari syytä voi olla: sukulaisissa jonkin verran opettajia ja sitten sairauksen johdosta tietyt aivoalueet tulleet paremmaksi, mut kaikkein tärkein on oma asenne ja resilienssi, jotka ei nekään ole sattumaa.

        Mutta se kaikkein tärkein on se, että mäki olisin ollut valmis ja halukaskin aihepiiriin sopien kerryttään eläkettä yrittäjänä noin 2000 tunnin vuosituolla sikäli kun asiakkaita tarpeeksi. Sairauksista huolimatta melko yksinkertaiset asiat auttaa riittävästi ja kohtuudella, joista tärkeimmät istuma/seisomatyö, sopiva juominen ja syöminen sekä lämpö. No eihän tämä rahattomalta onnistu ellei apuja tule, edes lainan muodossa. Mutta sitten mm. yritän tehdä itsestäni väkisin työkyvytöntä tai että voisi ja pitäisi tehdä sitä tätä muuta vaikeampaa ja mennä sinne tänne ja sitten on taas muiden mielestä ihan hirveetä ja näin, ja varmasti voi ollakin jos kerran halutaan oikein näin...

        Mutta siis eihän mieleltään terveet ihmiset ja yhteiskunta toimi noin, että vähättelevät, valittavat ja pistävät suorastaan hanttiin, jos yrittää tehdä asioita niinku itse pyytävät tai kaikken eduksi, se on todella typerää! Tätä samaa olen yrittänyt sanoo jo monesti mutta kertaus on opintojen äiti.

        lajijasuris

        Niin eikä siis yksin lukupää, vaan lisäksi sain todella hyviä käyttäytymisestä ja suullisesta esittämisestä - vaikka siis olen bimbopää. Kyseessä siis työ, joka vaatii suullista asiakspalvelua ja esitystä. Yrittäjähenkisenä minule tietysti on sanomattakin selvää myös mitä ei ainakaan pidä tehdä.

        Mutta siis joo nyt olen syrjäytynyt eläkeläinen, terveys kun ei mahdollista etenkään rentoa eikä oikein muurnkaan kulkemista ja muuta sosiaalista toimintaa, kun taas toimistotyö sujuisi ja olisi tässä ja nyt paljon parempi kuin ei mitään.

        Samaan aikaan sitten jotkut muka sairaat reissailee eläkeläisenä ympäri maailmaa ja energiaa riittää vaikka mihin. Paitsi työhön ja kuka maksaa?! Mamma ja pappa tai toiset ahertaa niska limassa! En puhu vain itsestä, vaan tästä nykymenosta muutenkin!

        lajijasuris


    • Anonyymi

      1948 syntyneenä, 52 vuotisena matalapalkka-alalta eläköityneenä saan eläkettä 1086,61€/kk netto.
      En tunne, että minulta puuttuisi mitään.
      Viimeisten kolmen vuoden aikana en ole enää pystynyt matkustelemaan ja sen koen kaikkein ikävänä asiana.
      Jokapäiväisen elämän ohella viikkoni täyttyvät kolmesta eläkeläiskerhon tapahtumasta ja harvemmin satunnaista teatterikäynneistä.

      • Anonyymi

        Eihän tonnilla edes pärjää! Elät siis parisuhteessa tai muusta syystä muutakin rahaa käytössä?

        lajijasuris


      • Anonyymi

        jos asuu omassa omistusasunnossa, ja yhtiövastike vaikka n. 150 e, niin kyllähän sillä jotenkin pärjää.
        vuokra-asumisessa asuminen on ihan eri hintaluokkaa, eikä siinä asumistuet korvaa tietenkään omistusasumiseen verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos asuu omassa omistusasunnossa, ja yhtiövastike vaikka n. 150 e, niin kyllähän sillä jotenkin pärjää.
        vuokra-asumisessa asuminen on ihan eri hintaluokkaa, eikä siinä asumistuet korvaa tietenkään omistusasumiseen verrattuna.

        Jepulis, mut tosi pieni yhtiövastike käsittääkseni ilman sähkölämmitystä. En mä nyt tiedä onko se vuokra--asuminen asumistukea saavalle ollenkaan hassumpi vaihtoehto. Voi olla myös, että olen ollut ajatuksissani köyhyys-palstalla!
        En välttis vaihtais pois vuokra-asumista, jos saisi valita, mut harvapa pystyy valitseen. Vuokralla asuminen on kumminkin hyvin vähäriskistä ja siitä pääsee tarvittaessa äkkiä eroon. Edes omaisuus ei automaattisesti vie asumistukea.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      1500-2000 on riittävä eläke. MUTTA sähkölaskut tulee nujertamaan meistä suuren osan täysin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe