Saattohoito

Anonyymi-ap

Saattohoito ja siinä mukana olevat henkilöt ,on niin herkkä ja yksityinen tapahtuma että siitä kertominen yleisesti pitäisi kieltää lailla.
Saattohoito,kuolema ,suru ovat vain läheisten sisintä varten.
Hoitajien pitäisi sitoutua salaamaan ,saattohoito tapahtumat.

4

76

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitähän tarkoitat? Potilas huoneissa on kieltänättä omat ikiaikaiset ongelmansa yksityisyyden kanssa. Mä en ainakaan ole huomannut ja kuullut muuta ongelmaa asian tiimoilta.

      Päinvastoin minusta tieto saisi kulkea avoimemminkin niille, jotka todella potilaan kanssa on tekemisissä. Nytkin eräs melko läheinen lienee vähintään palliatiivisessa hoidossa mutta en tiedä onko vai ei. No tässä kohtaa voi syyttää enemmän suvun sisäistä tiedonkulkua.

      Helpottaisi omaa suhtautumista ja sanojen valintaa, kun tietäisi varmaksi missä mennään. Luulen kyllä pohjimmiltani, että loppua kohti mennään. En usko kaikkia esitietojakaan. Tuli silti tänään sanottua jotain vähän huonosti, mut uskon ettei hän ottanut niitä ihan semmosena, kun tietää mitä mä kroonisesti sairaana oikeesti ajattelen. Ongelma on myös etten oikein tahdo saada hänen puheesta selvää. No, aina ei tarvi edes puhua ja näin, jos toinen ei vaikka jaksa. Yms
      Moni seikka viittaa siihen, että kuolema voisi olla aika lähelläkin - viikkojen asia. Toissapäivänä hoitotahon puolelta puhuttiin kuntoutumista. Mutta näinhän niillä on ollut tapana. Mä haluaisin omaisena tiedon vaikka hoitajalta. Osa omaista ei ole kiinnostunut mutta kas kummaa miten perinnönjako - tarkoitan noin ylipäätään Vähän huonosti tuli kirjoitettua....

      lajijasuris

    • Anonyymi

      No juuri toisin. Jokainen syntyy ja kuolee. Kuolema on luonnollinen tapahtuma vaikkakin toisinaan niin väärin. Suru on omaisten asia,. Hoitaja tekee työtään ja on vaitiolovelvollinen henkilötietojen antamisesta. Mitä tarkoitat? Sitäkö, että hoitaja ei saisi puhua kuolemista eikä niiden yksityiskohdista työn ulkopuolella? Yhtä hyvin kukaan, missään työssä ei saisi puhua ammatiinsa koskevista tiefoista/tunteista/pohdinnoista.

      • Anonyymi

        Niinpä, kuolemasta on myös tullut jotenkin epänormaali ja vieras monelle.

        Se aika vähän mitä itse olen nähnyt, niin aivan viime vaiheessa olevilla on oma huone, jossa kyllä saa olla rauhassa. Mutta sitten on pilvin pimein laitoksissa ja sairaaloissa syöpiä, rappeumatauteja ym. sairastavia, jotka ovat kuukausia ja vuosia vähän niinkuin saattohoidossa yhteisissä potilashuoneissa.

        Ei voi mitenkään olla mahdollista, että muualla kuin kotona tapahtuvassa saattohoidossa tai palliatiivisessa hoidossa (melkein sama asia) kaikki pystytään hoitaan hyvin inhimillisen herkästi pienessä piirissä. Ymmärtäähän tuon, mut kun ne resurssit.

        Tärkeää on myös huomioida potilaan oma tahto ja suhtautuminen. Monesti potilas voi itse olla paljon avoimempi, valoisampi ja sosiaalisempi kuin omaiset. Hoitolaitoksissa on hyvä huomata sekin, että siellähän ollaan 24/7, mutta omainen käy kun käy tai vain velvollisuudentunnosta, jos käy ollenkaan - eräskään ei oikein, kun ei tule rahaa niinkuin aiemmin toiselta sai! Potilas voikin tykätä olla ja puhua muiden potilaiden kanssa enemmän kuin omaisten. Tämmönen olen vähän itsekin, kun ei ole ollut ketään tosi tosi läheistä koskaan. Käyn kyllä tapaamassa ihan vilpittömästi, mutta ei se oikein ole luontevaa ja vähän on kyynisyyttäkin. Luulen, että voisin tulla paremmin läheiseksi jonkun ihan ventovieraan kanssa.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Hoitoalalla ei perehdytetä saattohoitoon hoitajia ja hoitajat vaihtuvat. Saatettavaa hoitavat kymmenet hoitajat. Työ on raskasta ja vaativaa, jolloin hoitajat keskenään helpottavat oloaan keskustelemalla. Paljon tunteita ja tuskia niin potilaalla, omaisilla kuin hoidettavallakin - itkua riittää. Kaikkea ei voi lailla säätää ja mitä se auttaisi.

      Suomessa vielä inhimillistä ja ihmiset saa/voi tuntea.

      Elämä jatkuu🤗. Jaksamista ❤

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      277
      2943
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1001
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe