Onnellisuus, rakastuminen, rakkaus, kaksoiselämä, kulissit, rehellisyys

Anonyymi-ap

Akuutissa ohjelmassa https://areena.yle.fi/1-50931343 psykologi FT Pekka Sauri (joka on mainostamassa uutta kirjaansa "onnen harha") lähentelee onnellisuuden ja rakkauden määritelmiä ja niiden välisä suhdetta, avaten sitä eri kulmista, muun muassa seuraavasti:

Rouva toimittaja: "Se on tosi kaunis ajatus, että vois olla jossain rehellisesti, totuudenmukaisesti, oma itsensä ja tulla silti hyväksytyksi."
Sauri: "Mun mielestä se on tavoittelemisen arvoista. Aika diippiä shittiä, sanoisin."

Kirjassaan Sauri kuvailee että rakkaus on tie onnellisuuteen.

Minusta kyseistä tietä raivataan (luodaan) yhdessä, joka ikinen päivä, kun edetään läpi viidakkojen ja hetteikköjen. Mutta mistä rakkaus alkoi? En löydä ohjelmasta vastausta.

Todella mielenkiintoinen esitys joka tapauksessa, kannattaa hämmästellä. Heh, rouva toimittaja koettaa yltää itseään paljon korkeammalle, tajunnistamalla mm seuraavasti:

"Yrität puhua sellaisesta asiasta mitä on niinku vaikee sanallistaa [sic]". Voisihan ajatuksiaan yrittää vaikkapa lauseistaa, sen sijaan että puhettaan yrittäisi sanallistaa.

36

97

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykologismi kaartelee rakkaus- ja onnellisuusaihetta, mutta tarjoaa lukuisia vastauksia, joista yksikään ei ole totta. Oikean vastauksen tarjoaa vain ja ainoastaan buiologia. 🌹👀

• buiologia > biologia. Rähmisteellisesti anteeksi. 🌹👀

• Anonyymi

NOIN SE ON, LUONNON LAIT OVAT VOIMASSA.

Sauri: "Rakkaus on se, missä ihmiset kohtaa toisensa ja missä eri minuudet, eri tietoisuudet, yhtyy. Sen takana on se onni
        niin kuin mä sen ymmärrän."

Kyllä kyllä, kahden ihmisen keskeistä rakkautta ei kertakaikkiaan voi olla olemassa mikäli eivät ole kohdanneet missään. Ja monitahoinen yhtyminen on myös perusedellytys. Jos siellä (tiellä?, tien takana?) on useampi kuin kaksi minuutta yhtymässä rakkauteen niin kyllähän sekin hyvin meille -70 luvun teinelle kelpaa, vaikka saattaa aiheuttaa paheksuntaa joissakin.

• Anonyymi
    • En tiedä oliko se pätkä juuri tuosta ohjelmasta, jonka näin hiljattain ennen Aamu-tv:tä vaiko samasta aihepiiristä jossain muussa yhteydessä, mutta itseä lähinnä huvitti ne puheet positiivisesta elämänasenteesta, rakkaudesta, hyväksytyksi tulemiseksi, läheisistä jne. 😂

Eri ihmisillä on toki eri syyt olla onnellisia tai ei-onnellisia, mutta sanotaanko näin että jos on toissa vuosikymmenellä mennyt puolisen miljoonaa perintöä ohi suun, erikoispatinoitunut kotini tuli perintöverojen suhteen halvemmaksi kuin samana vuonna ostettu 17 vuotta vanha Laguna, ja tiedän mitä on 22kk pituinen ryyppyputki, johon osuu myös (ainoan) perheenjäsenen eli äitini vakava sairaus, poismeno, oma haimatulehdus ja sairaalareissu, ja nyt viime kesänä se (alkuun) elämäni melkeinpä suurin nöyryytys ainoilta olettamiltani tukiverkostoilta eli sylikummeiltani joiden kotitalouden tuloiksi arvioin 10k€/kk parin tonnin virhemarginaalilla.
      Tukala tilanne kenelle tahansa, jos 3kk ajan tulot on vain 77e/kk asumistuki, sivutoimisen yritykseni matalien satasten kauppoja/kk, ja auton oletettu hylkykatsastus osui samalle viikolle kuin loppuelämän päätökset työkyvystä. En pyytänyt rahaa, en hoputtanut jne. mutta otin heinäkuussa puheeksi auton peltihommat lokakuuhun mennessä, taikka pari sähkölaskua yhteensä noin 600e. Viikon kun asia roikkui lukukuittauksena ja piti mennä uudelleen asiaan, niin tuli kylmä sanko niskaan rokote"psykoosista" ja päivistä jolloin piti arvioida työturvallisuutta tikapuilla tai vastuullista liikennekäyttäytymistä, ja nousi seinä pystyyn.
      Pakkoraossa ostin VAG:n rahoituksella, ja nöyryytys vain jatkui, kun yritettiin 30 asteen helteillä pistää ikäänkuin 2x ylisukupolvisesti vastuuseen jostain isoisän 80-luvulla hylkäämästä rautaromukasasta nykyisen omistajan periferialta. Toinen takajousi varmaan katki, ja vetomassalle nauran mä itsekin.
      No, El Plan meni suunnitellusti, eettinen pallo jäi heidän käsiinsä, ja lopuksi nauroin päälle että kummasti sekakäyttäjään luotettiin 2,5 vuotta sitten kun äidin hautajaisjärjestelyissä yms. pyöriteltiin kuitenkin "isoja" summia. Itse ne maksoin, mutta tietynlainen luottamus piti silloin kuitenkin olla kun asioita tilattiin ja varattiin jne.

Kavereita olen nähnyt viimeksi 6/2021, 4/2021, 1/2021 ja 11/2020. Siitä taaksepäin en jaksa laskea, ja exänikin kanssa silloin nähtiin. Ja tosiaan olin 28 kun mulle sanottiin (exäni taholta) ekan kerran että "mä rakastan sua" johon en kylläkään kyennyt ihan 110% vastaamaan takaisin.
      Hieno mies oli myös se 40-luvulla syntynyt kollegani, viime vuosikymmenen aikainen paras ystäväni, kenen kanssa punaiset luurit paukkui, prkleet raikasi, Stevie Ray Vaughan raikasi autossa, norttia paloi ketjussa etc. mutta oli ainoa ihminen joka soitti mulle äitini ekan aivosyöpäleikkauksen iltana, ja jo 2012 totesi kuulemma äidilleni lakonisesti "Alex on h**vetin reilu jätkä" 😁

---------

Niin kaiken tollaisen kohtelun, menetysten, välirikkojen, etääntymisten, ja ihan jo kouluaikaisten juttujenkin jälkeen on vähän vaikea samaistua noihin lässytyksiin, kaiken maailman lifestyleselfhelp-juttuihin, ja enemmänkin mulla se sisäinen "Alonso" nostaa päätään ja pitää toimintakykyisenä 😁 En mä ole onnellinen ihmissuhteista kun niitä ei käytännössä ole, enkä edes yritä olla mikään tekopirteä pohjalta nousseen tyypin esimerkkitapaus jonnekin iltapulun artikkeliin tms.

Mutta tieto siitä kuinka järkyttävän paljon enemmän monet mun ja äitini asioita enemmän tai vähemmän naureskelleet ihmiset kärsivät sähkönhinnoista, inflaatiosta, koroista, maatalousjuttujen epävarmuudesta ja kustannuksista jne. ja romahtavat suhteellisesti paljon mua enemmän, niin pitää mut järjissään ja sinänsä ihan hyväntuulisena 😁

Tänään muuten tipahti sähkölasku itselle, joka oli noin 2/3 aiemmista kuukausittaisista, vuosikäyttöarvioon perustuvista tasalaskuista. Huoneiden sulkeminen näkyy jo, ja sitten on vielä se ALV-alekin tulossa vai onko jo tullutkin, en tiedä. 🤨 Ja soppari voimassa 6/24.
      Karma! 😁🧔🏻

• Niin että ei muuta kun oikein mukavaa joulushoppailuaikaa, jouluvalojen hankintaa & laittamista naapureita varten vaikka sähkö maksaisi mitä, kolminumeroisten yleensä sinänsä käyttöarvottomien joululahjojen ostamista niille ketkä ovat olleet kilttejä, ja toivottavasti lattialämmityksen poiskytkemisen jälkeen jalkoja lämmittää hyväntekeväisyyslahjoitukset jotain Leninin virhettä ja Mustanmeren rannalla sijaitsevaa epävaltiota, varten jota ei parin vuoden päästä ole välttämättä edes maailmankartalla.

• Anonyymi
        hondakuski125 kirjoitti:

Niin että ei muuta kun oikein mukavaa joulushoppailuaikaa, jouluvalojen hankintaa & laittamista naapureita varten vaikka sähkö maksaisi mitä, kolminumeroisten yleensä sinänsä käyttöarvottomien joululahjojen ostamista niille ketkä ovat olleet kilttejä, ja toivottavasti lattialämmityksen poiskytkemisen jälkeen jalkoja lämmittää hyväntekeväisyyslahjoitukset jotain Leninin virhettä ja Mustanmeren rannalla sijaitsevaa epävaltiota, varten jota ei parin vuoden päästä ole välttämättä edes maailmankartalla.

Itsenäisessä Ukrainassa on liki 44 MILJOONAA kansalaista. Paljon enemmän Suomikin on "Leninin virhe" tai epävaltio verrattuna Ukrainaan. Häpeä pullamössö-Antti:( Voihan sitä katkeroitua tuollaisena peräkammarinpoikana kun perintö menee sivu suun, mutta eipä sulla ole perhettä elätettävänä ja kattokin löytyy pään päälle. Olet etuoikeutettu asperger-poju, jolla olisi oikeasti kusiset oltavat, jos Ukrainaan tai Venäjälle olisit sattunut syntymään.

Ukraina ei kuole koskaan, sen sinnikäs kansa pitää siitä huolen. Venäläisiä p*skahousuja heistä ei tule ikinä.

• Anonyymi kirjoitti:

Itsenäisessä Ukrainassa on liki 44 MILJOONAA kansalaista. Paljon enemmän Suomikin on "Leninin virhe" tai epävaltio verrattuna Ukrainaan. Häpeä pullamössö-Antti:( Voihan sitä katkeroitua tuollaisena peräkammarinpoikana kun perintö menee sivu suun, mutta eipä sulla ole perhettä elätettävänä ja kattokin löytyy pään päälle. Olet etuoikeutettu asperger-poju, jolla olisi oikeasti kusiset oltavat, jos Ukrainaan tai Venäjälle olisit sattunut syntymään.

Ukraina ei kuole koskaan, sen sinnikäs kansa pitää siitä huolen. Venäläisiä p*skahousuja heistä ei tule ikinä.

En välitä siitä, jos jonkun anonyymin kirjoittajan viestissä kiovan hallinnon alaiset alueet, niiden asukkaat, sekä pakolaiset menee mun edelle. Ihan perussettiä.

Mutta kun se tuli kesällä hyvinkin selväksi ainoan olettamani lähipiirini taholta, lähinnä siksi etten ole rokotettu, pohdin viime talvena rokotteen mahdollista osuutta yhteisen tuttumme äkilliseen sairaskohtaukseen (johti psykoosiepäilyyn), ja se oli väärin sammutettu jos en ratkennut juomaan korona-aikana mutta rytmitin lääkkeitäni vähän ominpäin (kuten tein juodessakin!) niin sen jälkeen mun ei todellakaan ole ollut vaikeaa valita puoltani. Ja selvennyksenä, että maatalousyrittäjää tämä rautaromukasa ei tietääkseni häiritse tai mahtaako nuori isäntä olla edes tietoinenkaan. Eräiden hiihtolenkkien maisemia vain rumentavat.

• Anonyymi
        hondakuski125 kirjoitti:

En välitä siitä, jos jonkun anonyymin kirjoittajan viestissä kiovan hallinnon alaiset alueet, niiden asukkaat, sekä pakolaiset menee mun edelle. Ihan perussettiä.

Mutta kun se tuli kesällä hyvinkin selväksi ainoan olettamani lähipiirini taholta, lähinnä siksi etten ole rokotettu, pohdin viime talvena rokotteen mahdollista osuutta yhteisen tuttumme äkilliseen sairaskohtaukseen (johti psykoosiepäilyyn), ja se oli väärin sammutettu jos en ratkennut juomaan korona-aikana mutta rytmitin lääkkeitäni vähän ominpäin (kuten tein juodessakin!) niin sen jälkeen mun ei todellakaan ole ollut vaikeaa valita puoltani. Ja selvennyksenä, että maatalousyrittäjää tämä rautaromukasa ei tietääkseni häiritse tai mahtaako nuori isäntä olla edes tietoinenkaan. Eräiden hiihtolenkkien maisemia vain rumentavat.

Ok, sulla ei siis ole lääkitys kohillaan. No selitys tuokin, annettakoon anteeksi sekavat horinasi.
        En pitkiä sepustuksiasi lukenut, koska en ole persoonastasi riittävän kiinnostunut, mutta tuo yksi lause Leninin virheestä pomppasi itseäsi koskevasta tarinoinnista ja sai kulmat kohoamaan. Mutta jos kerran olet säätänyt lääkkeitäsi omin päin, niin sitten ymmärrettävää.

Koronat yms. eivät liity aloituksen aiheeseen, eikä kyllä Ukrainakaan, saati jotkut naapurisi, joita täällä tuskin kukaan tuntee, joten jätän tämän keskustelun tähän. Ymmärrän, että teille neuroepätyypillisille nämä ajat ovat olleet haastavia. Se purkautuu sitten näille palstoille.

• Anonyymi
        hondakuski125 kirjoitti:

Luuletko tosiaan, että joku poika Paattisista, joka sanoo Ukrainaa Leninin virheeksi, voisi olla jonkun mielestä täällä jotenkin "tärkeämpi" kuin 44 miljoonainen kansa, jonka kimppuun Putinin johtama Venäjä on hyökännyt ahneuksissaan ja vallanhimoissaan, koska johtajansa on menettänyt todellisuudentajunsa ilmeisesti lähestyvän kuolemansa takia? Jos näin on, kannustan tutkailemaan omaa mielenmaisemaa ja suhteellisuudentajua. Eikä sitä kannata tehdä ihan itsekseen, vaan ammattilaisen kanssa yhdessä, ajan kanssa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ok, sulla ei siis ole lääkitys kohillaan. No selitys tuokin, annettakoon anteeksi sekavat horinasi.
        En pitkiä sepustuksiasi lukenut, koska en ole persoonastasi riittävän kiinnostunut, mutta tuo yksi lause Leninin virheestä pomppasi itseäsi koskevasta tarinoinnista ja sai kulmat kohoamaan. Mutta jos kerran olet säätänyt lääkkeitäsi omin päin, niin sitten ymmärrettävää.

Koronat yms. eivät liity aloituksen aiheeseen, eikä kyllä Ukrainakaan, saati jotkut naapurisi, joita täällä tuskin kukaan tuntee, joten jätän tämän keskustelun tähän. Ymmärrän, että teille neuroepätyypillisille nämä ajat ovat olleet haastavia. Se purkautuu sitten näille palstoille.

Itse asiassa nyt lääkitykseni on stabiilimpi ja pienempi kuin pitkin viime talvea ja kesää, kun oli koronaeristys, tuo stressaava päätösten odottelu ja 3kk tyhjiö sillä 77e/kk asumistuella ja kuten sanoin, sivutoimisen yritystoimintani matalien satasten kaupoilla /kk.

Kolmensadan sähkölaskut juoksi kuukausittain, oletus oli että varsinainen autoni ei mene leimasta läpi, ja jos päätös ei olisi ollut kannaltani miellyttävä, niin jatkossa työmarkkinatuella tai uudella sairauspäivärahakierteellä, tuon 3kk tyhjiön aiheuttamat laskujen kertymiset yms. olisi ollut vähintäänkin haastavaa hoitaa, mutta kuitenkin osittaisesti valmiiksi mietitty El Plan B.

Asetu itse tuohon tilanteeseen aspergerin, sosiaalisten tilanteiden pelon, ahdistuneisuushäiriön, paniikkihäiriön, työuupumuksen, ptsd:n yms. kanssa ja havahdu että luottamus voi olla 600 eurosta kiinni, samaan aikaan ihmisten hyvesignaloidessa hyväntekeväisyysjutuillaan juurikin tämän friikkivaltion puolesta. Tärkeämpää oli tukea toisella puolella Eurooppaa olevia tai sieltä tulevia kokkelinokkia, kuin lähtökohtaisesti raitistunutta ja varsinaisen oman elämän rakentamisen alkumetreillä olevaa lähisukulaista, jonka ovat tunteneet syntymästäni asti.

Joten jätän tämän keskustelun tähän.

• Anonyymi
        hondakuski125 kirjoitti:

Itse asiassa nyt lääkitykseni on stabiilimpi ja pienempi kuin pitkin viime talvea ja kesää, kun oli koronaeristys, tuo stressaava päätösten odottelu ja 3kk tyhjiö sillä 77e/kk asumistuella ja kuten sanoin, sivutoimisen yritystoimintani matalien satasten kaupoilla /kk.

Kolmensadan sähkölaskut juoksi kuukausittain, oletus oli että varsinainen autoni ei mene leimasta läpi, ja jos päätös ei olisi ollut kannaltani miellyttävä, niin jatkossa työmarkkinatuella tai uudella sairauspäivärahakierteellä, tuon 3kk tyhjiön aiheuttamat laskujen kertymiset yms. olisi ollut vähintäänkin haastavaa hoitaa, mutta kuitenkin osittaisesti valmiiksi mietitty El Plan B.

Asetu itse tuohon tilanteeseen aspergerin, sosiaalisten tilanteiden pelon, ahdistuneisuushäiriön, paniikkihäiriön, työuupumuksen, ptsd:n yms. kanssa ja havahdu että luottamus voi olla 600 eurosta kiinni, samaan aikaan ihmisten hyvesignaloidessa hyväntekeväisyysjutuillaan juurikin tämän friikkivaltion puolesta. Tärkeämpää oli tukea toisella puolella Eurooppaa olevia tai sieltä tulevia kokkelinokkia, kuin lähtökohtaisesti raitistunutta ja varsinaisen oman elämän rakentamisen alkumetreillä olevaa lähisukulaista, jonka ovat tunteneet syntymästäni asti.

Joten jätän tämän keskustelun tähän.

Sä sotket tähän keskusteluun nyt jotkut sukulaisesi, joita kukaan täällä ei tunne, vai kuvitteletko heidänkin kirjoittelevan täällä? No, minä en ainakaan sinun tuttavasi oikeassa elämässä ole, pelko pois.

Se, että joku sinua on kohdellut väärin, ja avustaa sinun sijastasi jotain valtiota, ei tee siitä valtiosta pahaa ja sen asukkaista "kokkelinokkia". On sulla käsittämätön tapa yhdistellä asioita mielivaltaisesti. Jossa tuttavasi olisivat putinisteja, haukkuisit putleria. Maailma ei pyöri sun navan ympärillä, eikä edes sun tuttavien, vaan olet aivan äärilaidalla, pieninpieni hiekanjyvä autiomaassa. Herätys jo, aikuinen lapsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sä sotket tähän keskusteluun nyt jotkut sukulaisesi, joita kukaan täällä ei tunne, vai kuvitteletko heidänkin kirjoittelevan täällä? No, minä en ainakaan sinun tuttavasi oikeassa elämässä ole, pelko pois.

Se, että joku sinua on kohdellut väärin, ja avustaa sinun sijastasi jotain valtiota, ei tee siitä valtiosta pahaa ja sen asukkaista "kokkelinokkia". On sulla käsittämätön tapa yhdistellä asioita mielivaltaisesti. Jossa tuttavasi olisivat putinisteja, haukkuisit putleria. Maailma ei pyöri sun navan ympärillä, eikä edes sun tuttavien, vaan olet aivan äärilaidalla, pieninpieni hiekanjyvä autiomaassa. Herätys jo, aikuinen lapsi.

Jossa=Jos.

• Anonyymi kirjoitti:

Jossa=Jos.

Tämä keskustelu on nyt vähän kuin pelaisi shakkia pulun kanssa. Ensin se kaataa nappulat, sitten pskoo laudalle, ja lopuksi lentää laumansa luo julistamaan voittaneensa.

Jokainen tehköön omat johtopäätöksensä asioista mitä olen kirjoittanut. Ja mulle sinänsä ihan sama, kun plakkarissa on joka tapauksessa pysyvä työkyvyttömyyspäätös joka meni ekalla yrittämällä läpi. Ei nyt tietenkään mikään täysi vapaalippu ihan kaikkeen, mutta on mulla kopioita B-lausunnoistani, ja mä koen olevani sellaisessa asemassa tällä hetkellä, että jos jatkossa keskustelu meinaa mennä yhtä rumaksi, niin ei mua hävetä lätkäistä sitä paperia kahvipöytään tai kouraan luettavaksi. Katsotaan kenen pokka pitää. Oma pokkani muuten piti hautajaisissa aikoinaan enkä itkenyt kyyneltäkään, toisin kuin mainitsemani ihmiset.

• Anonyymi
        hondakuski125 kirjoitti:

Tämä keskustelu on nyt vähän kuin pelaisi shakkia pulun kanssa. Ensin se kaataa nappulat, sitten pskoo laudalle, ja lopuksi lentää laumansa luo julistamaan voittaneensa.

Jokainen tehköön omat johtopäätöksensä asioista mitä olen kirjoittanut. Ja mulle sinänsä ihan sama, kun plakkarissa on joka tapauksessa pysyvä työkyvyttömyyspäätös joka meni ekalla yrittämällä läpi. Ei nyt tietenkään mikään täysi vapaalippu ihan kaikkeen, mutta on mulla kopioita B-lausunnoistani, ja mä koen olevani sellaisessa asemassa tällä hetkellä, että jos jatkossa keskustelu meinaa mennä yhtä rumaksi, niin ei mua hävetä lätkäistä sitä paperia kahvipöytään tai kouraan luettavaksi. Katsotaan kenen pokka pitää. Oma pokkani muuten piti hautajaisissa aikoinaan enkä itkenyt kyyneltäkään, toisin kuin mainitsemani ihmiset.

Miellät itsesi puluksi? Sukulaisesi ovat laumaasi? Itselläni ei ainakaan mitään laumaa ole, joten pululla et voinut viitata minuun.

En ymmärrä, miten työkyvyttömyyspaperisi liittyy millään tavoin keskusteluun tai se, että aiot näyttää sitä sukulaisillesi. Tulee vaikutelma, että luulet edelleen, että keskustelet tällä palstalla jonkun oikeassa elämässä tuntemasi ihmisen kanssa ja yrität saada häntä katumaan tehtyjä tekojaan tai sanojaan. Sori, ikävä tuottaa pettymys, mutta en ymmärrä yhtään mistä puhut. Tulin vain oikaisemaan asiassa, kun aloit puhua Ukrainasta epävaltiona ym. ihan höpöjä.

• Anonyymi kirjoitti:

Miellät itsesi puluksi? Sukulaisesi ovat laumaasi? Itselläni ei ainakaan mitään laumaa ole, joten pululla et voinut viitata minuun.

En ymmärrä, miten työkyvyttömyyspaperisi liittyy millään tavoin keskusteluun tai se, että aiot näyttää sitä sukulaisillesi. Tulee vaikutelma, että luulet edelleen, että keskustelet tällä palstalla jonkun oikeassa elämässä tuntemasi ihmisen kanssa ja yrität saada häntä katumaan tehtyjä tekojaan tai sanojaan. Sori, ikävä tuottaa pettymys, mutta en ymmärrä yhtään mistä puhut. Tulin vain oikaisemaan asiassa, kun aloit puhua Ukrainasta epävaltiona ym. ihan höpöjä.

Voi hyvä luoja 🤦‍♂️ Viittasin pululla suhun ja muihin kiovan hallinnon alueiden puolustelijoihin.

Enkä mä täällä luule keskustelevani kenenkään kanssa, mutta ei mua myöskään hävetä kertoa totuutta siitä miten asiat meni, ja minkälainen näköala(ttomuus) jopa ikäluokassaan hyväosaisilla boomereilla asioihin on.

Alunperin keskustelunaihehan oli onnellisuus, mutta se lähti vähän rönsyilemään. Ihan alkuperäisessä viestissäni pointtina oli jonkinlainen sarkastinen vttuuntuneisuus ja huvittuneisuus kaikista noista kaunopuheista mitä onnellisuuteen ja sen tutkimiseen yms. liittyy. Mutta kun teoria ja käytäntö on usein eri asia. Se on ihan sama mitä joku eläkeikää lähestyvä, koko ikänsä jossain yliopiston humanistisella alalla pyörinyt tutkija lässyttää rakkaudesta, ystävistä, läheisistä, tukiverkostoista yms. jos ruohonjuuritason kohtelu toisia ihmisiä kohtaan on tällaista kuin olen kertonut. Uskon kyllä sinänsä, että nuo asiat varmasti parantaa ihmisten onnellisuutta keskimäärin, ja monissa suomalaista kulttuuria yhteisöllisimmissä tai perhekeskeisemmissä kulttuureissa ihmiset varmaan ovatkin todennäköisesti onnellisempia, eipä siinä.

• Anonyymi
        hondakuski125 kirjoitti:

Voi hyvä luoja 🤦‍♂️ Viittasin pululla suhun ja muihin kiovan hallinnon alueiden puolustelijoihin.

Enkä mä täällä luule keskustelevani kenenkään kanssa, mutta ei mua myöskään hävetä kertoa totuutta siitä miten asiat meni, ja minkälainen näköala(ttomuus) jopa ikäluokassaan hyväosaisilla boomereilla asioihin on.

Alunperin keskustelunaihehan oli onnellisuus, mutta se lähti vähän rönsyilemään. Ihan alkuperäisessä viestissäni pointtina oli jonkinlainen sarkastinen vttuuntuneisuus ja huvittuneisuus kaikista noista kaunopuheista mitä onnellisuuteen ja sen tutkimiseen yms. liittyy. Mutta kun teoria ja käytäntö on usein eri asia. Se on ihan sama mitä joku eläkeikää lähestyvä, koko ikänsä jossain yliopiston humanistisella alalla pyörinyt tutkija lässyttää rakkaudesta, ystävistä, läheisistä, tukiverkostoista yms. jos ruohonjuuritason kohtelu toisia ihmisiä kohtaan on tällaista kuin olen kertonut. Uskon kyllä sinänsä, että nuo asiat varmasti parantaa ihmisten onnellisuutta keskimäärin, ja monissa suomalaista kulttuuria yhteisöllisimmissä tai perhekeskeisemmissä kulttuureissa ihmiset varmaan ovatkin todennäköisesti onnellisempia, eipä siinä.

Miten kiovan hallinnon ja muiden ihmisten haukkuminen liittyy onnellisuuteen ja rakkauteen? Tarkoitatko että vain sinun kovin rikkinäiseltä kuulostava elämäsi on ainoa oikea?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Purkautumista on esiintynyt jopa sähkö ja naftalaskuissa

Ø

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten kiovan hallinnon ja muiden ihmisten haukkuminen liittyy onnellisuuteen ja rakkauteen? Tarkoitatko että vain sinun kovin rikkinäiseltä kuulostava elämäsi on ainoa oikea?

Tää kirjoittaja jaksaa joka aloituksessa luennoida oman elämänsä vääryyksistä, vaikka ne eivät liittyisi kuin etäisesti aloituksen aiheeseen. Hän ei kykene lainkaan neutraaliin, asia-aiheeseen keskittyvään keskusteluun. (Paitsi jos aihe on autot, aihe joka kiinnostaa n.2% :a kirjoittajista). Kaiken keskustelun pitää liittyä hänen elämäänsä tai jonkun keksimänsä hahmon elämään.

• Anonyymi kirjoitti:

Tulen sen verran vastaan, että kirjoitan tähän tämän itsestäänselvyyden että maailmanpolitiikka ja oman elämäni ongelmat ovat sinänsä asioita erikseen. Mutta jos yhtään osaat kertomaani ala-astetasoista matematiikkaa noista kulurakenteista sen 3kk ajalta tai ymmärrät sosiaalipolitiikan alkeita, niin on tuollainen tilanne vaikea kenelle tahansa, vaikka musta ei täällä kirjoittajana pitäisikään. Eli väännetään nyt rautalangasta, niin vajaan tonnin auton ja vajaan tonnin edestä laskujen maksamista 540€/kk työmarkkinatuella, jos päätös ei olisi ollut mieluinen. Etkö itse vastaavassa tilanteessa kysyisi apua ainoilta ihmisiltä joihin olet luullut voivasi luottaa?

Ja mihin tai kenelle muulle mä asiaa purkaisin? Töissä? Terveydenhuollossa? Papille? 🤨

Tällainen tölvimimen ja vänkääminen ei muutenkaan ainakaan käännä mun mielipiteitä, vaan vahvistaa niitä ja käsityksiäni vain entisestään. Alkuvuodesta kun olin alkuun pettynyt Venäjän hiukan puhdittomaan touhuun, niin itse asiassa otinkin vähän pesäeroa aiempiin mielipiteisiini, mutta noi kesän tapahtumat oli päässäni vain käännekohta takaisin vanhaan.

Miettinyt sitäkin, että "it's the economy stupid" ja tyhmällä viittaan nyt itseeni. Kun en kuitenkaan ollut vuokra-asuntoa akuutisti tarvitsemassa toisin kuin monet muut ihmiset pitkin kuluvaa vuotta, enkä ole ajatellut mennä kasvihuonehommiin nälkäpalkalla, niin mitäpä sitä isompia asioita riskeeraamaan juurikin "pikkusumman" takia, kun ei aiemmat mielipiteeni ja venäjää puhuvat tuttuni kuitenkaan ole ollut mikään salaisuus.

• hondakuski125 kirjoitti:

Tulen sen verran vastaan, että kirjoitan tähän tämän itsestäänselvyyden että maailmanpolitiikka ja oman elämäni ongelmat ovat sinänsä asioita erikseen. Mutta jos yhtään osaat kertomaani ala-astetasoista matematiikkaa noista kulurakenteista sen 3kk ajalta tai ymmärrät sosiaalipolitiikan alkeita, niin on tuollainen tilanne vaikea kenelle tahansa, vaikka musta ei täällä kirjoittajana pitäisikään. Eli väännetään nyt rautalangasta, niin vajaan tonnin auton ja vajaan tonnin edestä laskujen maksamista 540€/kk työmarkkinatuella, jos päätös ei olisi ollut mieluinen. Etkö itse vastaavassa tilanteessa kysyisi apua ainoilta ihmisiltä joihin olet luullut voivasi luottaa?

Ja mihin tai kenelle muulle mä asiaa purkaisin? Töissä? Terveydenhuollossa? Papille? 🤨

Tällainen tölvimimen ja vänkääminen ei muutenkaan ainakaan käännä mun mielipiteitä, vaan vahvistaa niitä ja käsityksiäni vain entisestään. Alkuvuodesta kun olin alkuun pettynyt Venäjän hiukan puhdittomaan touhuun, niin itse asiassa otinkin vähän pesäeroa aiempiin mielipiteisiini, mutta noi kesän tapahtumat oli päässäni vain käännekohta takaisin vanhaan.

Miettinyt sitäkin, että "it's the economy stupid" ja tyhmällä viittaan nyt itseeni. Kun en kuitenkaan ollut vuokra-asuntoa akuutisti tarvitsemassa toisin kuin monet muut ihmiset pitkin kuluvaa vuotta, enkä ole ajatellut mennä kasvihuonehommiin nälkäpalkalla, niin mitäpä sitä isompia asioita riskeeraamaan juurikin "pikkusumman" takia, kun ei aiemmat mielipiteeni ja venäjää puhuvat tuttuni kuitenkaan ole ollut mikään salaisuus.

Lisäyksenä tuohon viimeiseen kappaleeseen, niin kyllä mun pahimmat kipupisteet, traumat, se sisäinen "Alonso" yms. ovat olleet varmasti tiedossa, niin jos tarkoitus oli kysymäni asian varjolla työntää mut pois kiusallisena linkkinä somessa ja vähän suorapuheisena milloin mitäkin tarvitsevana naapurina, tai tarkoitan ikäänkuin kiusallisena seurana kolmansien osapuolten läsnäollessa, niin siinä kyllä toden teolla onnistuivat.

Alkuvuodesta koin jopa ylpeyttä, että mut blokattiin somesta rokotemielipiteideni vuoksi kun ne oli niin paljolti ristiriidassa työpaikan virallisen kannan kanssa, vaikka onhan tässä itse kukin omilleen muuttanut jo aikapäiviä sitten, mutta kuitenkin. Ja otin pienet ripitykset lääkkeistä vastaan ilman isompaa draamaa osaltani, ennen sitä aiheetonta psykoosiepäilyä. Yllätyin silti itsekin, että heinäkuussa mä olin se joka oli noi asiat jo unohtanut ja painanut taka-alalle kauan sitten, uusien kriisien taas jo ollessa käsissä.

• Anonyymi
        hondakuski125 kirjoitti:

Lisäyksenä tuohon viimeiseen kappaleeseen, niin kyllä mun pahimmat kipupisteet, traumat, se sisäinen "Alonso" yms. ovat olleet varmasti tiedossa, niin jos tarkoitus oli kysymäni asian varjolla työntää mut pois kiusallisena linkkinä somessa ja vähän suorapuheisena milloin mitäkin tarvitsevana naapurina, tai tarkoitan ikäänkuin kiusallisena seurana kolmansien osapuolten läsnäollessa, niin siinä kyllä toden teolla onnistuivat.

Alkuvuodesta koin jopa ylpeyttä, että mut blokattiin somesta rokotemielipiteideni vuoksi kun ne oli niin paljolti ristiriidassa työpaikan virallisen kannan kanssa, vaikka onhan tässä itse kukin omilleen muuttanut jo aikapäiviä sitten, mutta kuitenkin. Ja otin pienet ripitykset lääkkeistä vastaan ilman isompaa draamaa osaltani, ennen sitä aiheetonta psykoosiepäilyä. Yllätyin silti itsekin, että heinäkuussa mä olin se joka oli noi asiat jo unohtanut ja painanut taka-alalle kauan sitten, uusien kriisien taas jo ollessa käsissä.

Aikuisten oikeasti sulla ei ole lääkitys kohdallaan, katsoi mistä suunnasta tahansa. Tämä ei ole pahalla eikä hyökkäys sinua kohtaan, ei johdu mielipiteistä, vain pelkkä toteamus. Täällä palstalla ei voi tehdä lääkityksellesi kukaan mitään.

• Anonyymi kirjoitti:

Aikuisten oikeasti sulla ei ole lääkitys kohdallaan, katsoi mistä suunnasta tahansa. Tämä ei ole pahalla eikä hyökkäys sinua kohtaan, ei johdu mielipiteistä, vain pelkkä toteamus. Täällä palstalla ei voi tehdä lääkityksellesi kukaan mitään.

Eli mielestäsi muut ihmiset saavat jatkuvasti haukkua mua täällä ja irl mielipiteideni, tai lääkkeideni annostelun vuoksi silloin kun se palvelee kunkin omaa näkemystä sillä hetkellä, mutta ne eivät mun itse sanomina kelpaa mahdollisiksi argumenteiksi huonolle kohtelulle? Kiva tietää.

Joku sunkin lukutaidossa, metaforien ymmärtämisessä, ala-astetasoisen matikan ymmärtämisessä jne. tökkii ja nyt on pakko kysyä että onko sulla satoja tonneja ulosotossa vaiko käyttötilillä? 🙄 Jääkö jotenkin hahmottamatta, että vuokra-asuntojen omistajat tai pakolaisia työllistävät alat, eli rautalangasta väännettynä maaseudun tietynlainen pienipiiri, voivat todellakin tarkastella maailmantilannetta ihan eri silmin kuin mä.

Tavallaan huvittavaakin, että jos aikuiset ja terveet ihmiset olisivat jättäneet sen pirun rokotevänkäyksen jopa muakin vähemmälle, tai alkuvuodesta kun alkuun periaatteessa oltiin kuitenkin asioissa samalla puolella, niin antaneet mun rauhassa olla pettynyt Venäjän hiukan vaisuun suorituskykyyn ja argumentoida suhtautuminen sillä, eikä millään teeskennellyllä empatialla. Olisi tämäkin ketju paljon vähemmän mehukkaampi 😂

• Anonyymi kirjoitti:

Ja ihan ylläpitääkseni lääkärinkin toteamaa todellisuudentajuisen tyypin imagoa, niin haluan kysyä, että keksitkö tai keksiikö joku muu järkevämpääkään selitystä saamalleni kohtelulle?

Vaikka ei takerruttaisi noihin numeroihin, joista mä tietenkin aikuisena miehenä loppupeleissä itse olen vastuussa, ja osasinkin odottaa tarkan markan kohtelua tai jopa kieltäytymistä. Mutta että tuo sävy, missä samassa yhteydessä pureuduttiin Donbassin alueen konfliktiin kaikkine hyvisignalointi-ilmiöineen Suomessa että miten se tuntuu kukkarossa, rokotteisiinkin vielä kesällä, sitä edellisen kesän vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen, otettiin puheeksi ne talvisia hiihtomaisemia rumentavat metalliromut joista olisin saanut ehkä 70€ mutta ei mitään asiaa Volkkarilla niiden äärelle jne. ja todellakin tiesivät kaikki noi aiemmat maakaupat, lupien kyselemiset joidenkin puidenkaatoon etc. mun suurimmaksi kipupisteeksi ja yhdeksi perusteeksi miksi mulla on PTSD, vaikka tottakai aina olen käytöstapani säilyttänyt hieman hammasta purren.

Ja miten tän nyt sanoisi. En mä valehtele sanoessani, että ihmisillä on sijoitusasuntoja ja heidän lähipiirissä tuttuja, joissa yhteyksissä on pakolaisia (aiemmin myös thaimaalaisia yms.) varmaan eniten nyt töissä. Mistään yksityiskohdista yms. en tiedä sen enempää, enkä esitä mitään sanomaani faktana, mutta oli noihin sananvalintoihin ja perusteisiin varmaankin joku selkeä syy, jota oli aikaa miettiä viikon päivät.

Mutta itse en todellakaan keksi rationaalisempaa selitystäkään, kuin aika isoa ristiriitaa aiempien mielipiteideni ja itse kunkin uusien kuvioiden välillä. Voi olla että ovat joskus esim. hävenneet mua yhteisten konsensusmielisten tuttujen läsnäollessa kuten äidin hautajaisissa tms. ja näkivät nyttemmin jonkinlaisena riskitekijänä. Minkäänlaista aiempaa rahallista kuviota kun ei ole ollut koskaan euroakaan, en tietääkseni ole koskaan häiriköinyt kenenkään arkea tai hoputtanut mihinkään, ja edelleenkin 2,5 vuotta sitten mut nähtiin suoriutuvan hautajaiskuluista esimerkillisesti.

• Anonyymi
        hondakuski125 kirjoitti:

Edelleenkin se ei ole Ukrainan kansan vika, että sinun jotkut sukulaiset avustaa heitä mieluummin kuin sinua. Se on NIIDEN SUKULAISTEN vika. Jos kuvittelisit, että asuisit rauhassa Ukrainan maaseudulla ja Venäjä yhtäkkiä hyökkäisi ja menettäisit kaiken, niin ajattelisitko, että toivottavasti ne periksen typerät sukulaiset ei vaan ala mua ja mun kansaa, perhettä auttamaan, että pysyisin ehkä hengissä, vaan toivottavasti ne auttaa sitä peristä, kun se peris pahoittaa muuten mielensä. Ja että, toivottavasti ne ei vaan sano perikselle, että ota korona-rokote, vaan ovat viisaasti hiljaa. Niin mullekaan ei tule paha mieli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Edelleenkin se ei ole Ukrainan kansan vika, että sinun jotkut sukulaiset avustaa heitä mieluummin kuin sinua. Se on NIIDEN SUKULAISTEN vika. Jos kuvittelisit, että asuisit rauhassa Ukrainan maaseudulla ja Venäjä yhtäkkiä hyökkäisi ja menettäisit kaiken, niin ajattelisitko, että toivottavasti ne periksen typerät sukulaiset ei vaan ala mua ja mun kansaa, perhettä auttamaan, että pysyisin ehkä hengissä, vaan toivottavasti ne auttaa sitä peristä, kun se peris pahoittaa muuten mielensä. Ja että, toivottavasti ne ei vaan sano perikselle, että ota korona-rokote, vaan ovat viisaasti hiljaa. Niin mullekaan ei tule paha mieli.

Niin ja jos nyt kenenkään sukulaisten tai muiden ihmisten avustamista voi pitää "vikana". Sehän on nimenomaan hyve.

Täytyy olla tosi ulalla, ellei ymmärrä olla vertaamatta itseään toisiin ihmisiin. Vieläpä säälimään itseään, kun jotakuta maapallolla autetaan, ihan sairasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja jos nyt kenenkään sukulaisten tai muiden ihmisten avustamista voi pitää "vikana". Sehän on nimenomaan hyve.

Täytyy olla tosi ulalla, ellei ymmärrä olla vertaamatta itseään toisiin ihmisiin. Vieläpä säälimään itseään, kun jotakuta maapallolla autetaan, ihan sairasta.

Joo, tuo oli vähän ironiaa. Mutta on se kumma, että jotain ahdingossa olevaa kansaa pitää oikein ruveta vihaamaan siksi, että sukulaiset auttaa sitä, eikä siis auta itseä. Siinä on jo loogisuus pikkulapsen tasolla. Kaikki pikkulapsetkaan ei ole noin epäempaattisia ja itsekkäitä. Se ei ole sen autettavan vika, jos joku heitä auttaa haluaa. Vihaisi sitten mieluummin sukulaisia, jotka ei auta itseä.Jos jotain niin vihata täytyy.

Sama, jos vastustaa rokotteita siksi, että joku ikävä ihminen sattuu olemaan rokotemyönteinen. Eikö voi ajatella omilla aivoillaan eikä mennä pelkään tunteen varassa?

• Anonyymi kirjoitti:

Njääh, viha on aika ruma sana ja muutenkaan se ei ole rakkauden vastakohta, vaan se on välinpitämättömyys. Minkä sain itse tuta nahoissani, ja ihan rehellisesti sanottuna niin ei tossa kesällä omien ongelmien keskellä joku Butsha itseä kauheasti kiinnostanut. Eikä jatkossa pienemmässä ruohonjuuritason mittakaavassa läheisteni asiat, vaikka sinänsä mä en oo koskaan töihin tms. joutunut muuten kuin omissa nurkissani, ja kiva niin toki. Ei joku 600€, tai osittaista ennakoivaa katsastushuoltoa vaatinut auto sentään ole syy vihata ketään tai mitään, mutta ottaa toki koville ymmärtää oma paikkansa arvojärjestyksessä.

Jännää, että kuulin telkkarista yhtenä päivänä jonkun amerikkalaisen sanonnan vaaleihin liittyen, että juurikin "it's the economy stupid" ja aloin pyöritellä sitä lausetta päässäni 😄 Palaset alkoi loksahdella edes jotenkuten loogisesti paikalleen, että miksi oli niin kova tarve tarkoituksella valita sanansa juuri noin, että takuuvarmasti saavat työnnettyä mut etäälle vähintäänkin viiveellä kuten kävikin. 🤨

Mutta sitä iloa en tule koskaan antamaan, että korottaisin ääntäni tai menettäisin käytöstapani täällä. Muutenkin pitää tässä valmistautua ensi viikonloppuiseen, mun nyt toiseen täyspitkään e-ralliin yhdessä Penetratorsin tiimin ja kartanlukijani Uncle B:n kanssa. Aina pitää olla Plan B ja myös Uncle B kaiken varalta. Tänään on tekninen palaveri choppauspajalla, sen jälkeen jokunen sprintti, ja huomenna isänpäivänä B. kun ymmärrettävästi on kiireinen, niin Daytona-voittaja Maken sekä espanjalaisten puolituttujeni kanssa varmaan jatketaan reenejä.

• Anonyymi

Samaisesta ohjelmasta tuin siihen tulokseen että olen perinyt onnellisuuden isältäni. Eli asenteen elämään. En tarkoita että jos on paljon vastoinkäymisiä, sairautta, köyhyyttä,,,, olisi vain asenteesta kiinni olla onnellinen.
      Mutta jos on sellainen tavallinen elämä, jossa ei ole suuremmin vastoinkäymisiä jos riemastumisen aiheitakaan. Siinä se on asennekysymys. Sellainen elämä on minulla ja voin sanoa itseäni onnelliseksi.

• Anonyymi

Tuokin lienee persoonakohtaista. Itse en kokisi olevani onnellinen ilman suuria vastoinkäymisiä (omassa mittakaavassa) ja ratkiriemukkaita, iloisia tapahtumia.

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuokin lienee persoonakohtaista. Itse en kokisi olevani onnellinen ilman suuria vastoinkäymisiä (omassa mittakaavassa) ja ratkiriemukkaita, iloisia tapahtumia.

- Sheena

No tottahan harmeja on tämän tästä. Suuria vastoinkäymisiä on tosi harvoin, ehkä pari ollut koko elämän aikana. Sekin on onnellisuuden aihe, että niistä täyspäisenä selviää ilman että tarvitsee turvautua lääkkeisiin, päihteisiin tai ammattiapuun. Ja sekin on, jos selviää näillä keinoin mutta ylipäätään selviää täyspäisenä eikä jää torsoksi.

• Anonyymi

Onnen harha on tosiaan siinä, että sitä pitää jotenkin tavoitella, se koetaan projektiksi.
      Rakkaus on pikemminkin elämäntapa, onni sen "sivutuote".

- Sheena

• Anonyymi

Opettele ensin itse äänestämään jottei tule sosialistista tai vihreetä kaappausta.

Äänestä Matti virkkusta tai sikaa !

• Jotenkin lohdutti Ojasen näkemys ettei tavallinen ihminen pysty nostamaan onnellisuuden tasoa kuin sen 5% pitkällä aikavälillä. Paha on hyvää vahvempi ja jos olet onnellinen niin mihin siitä enää noustaan mutta alhaalla on kyllä tilaa.

• Anonyymi

ei ole tyttöjen syy kun näin mainoksden: on myösd miehille nasmsrtsadvs juytujs. ja dsitten itysde nukahtyaas jods lsaittss niiytä nsasmssn...

• Anonyymi

xiu eybey ETEELHQB NUQKAEÖ Gaaykkq2 WAA

satiininen peti mnihin nkkua ja jotain jooh mutta jooh

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4302
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      38
      2582
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      105
      2438
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      107
      2219
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1937
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1925
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1607
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      193
      1602
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1588
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      79