Miksi olen positiivinen ateisti

istaan tähän muutamia syitä sille, miksi pidän positiivista ateismia oikeana johtopäätöksenä:

1. Miljardien ihmisten tuhansien vuosien kokemuksista huolimatta meillä ei ole yhtään ainoaa objektiivista ihmisen aivojen ulkopuolista havaintoa jumalista.

2. Maapalloa valvotaan nykyään kattavasti satelliiteilla ja erilaisilla sensoreilla. Tästä huolimatta jumalista ei ole yhtään ainoaa havaintoa.

3. Yksikään maailmasta tehty objektiivinen havainto ei edellytä selitykseksi jumalia.

4. Ihmisen aivot kykenevät tuottamaan asioita ilman ulkopuolista syötettä (aistihavaintoa). Se on siis kone joka tuottaa outputtia ilman inputtia.

5. Ihmisillä on paljon asioita, jotka perustuvat uskoon.

6. Ihminen on herkkä hallusinaatioille.

7. Jumala näkyy ihmisen aivoissa toiminnallisessa magneettikuvauksessa (fMRI) vaikka siitä ei ole samaan aikaan mitään objektiivista havaintoa ihmisen aivojen ulkopuolella.

8. Jumalusko ei synny spontaanisti vaan se opitaan. Kristittyyn yhteisöön ei synny Allahiin uskovaa muslimia tai Wotaniin uskovaa viikinkiä. Uskolle ei ole siis ihmisyhteisön ulkopuolista lähdettä (jumalaa).

9. Yksikään uskonnollinen tarina ei ole kyennyt koskaan ennustamaan objektiivisesti mitään tulevaa tapahtumaa tai kyennyt paljastamaan jotain uutta tietoa kuten esimerkiksi teknologiaa tai keksintöä.

10. Ei ole olemassa yhtään ainoaa jumalaa tai uskonnollista tarinaa, joka ei olisi ristiriidassa objektiivisten havaintojen ja rationaalisten selitysten kanssa. Jumala on ok niin kauan kuin se on henkiolento, jota ei voi havaita mutta heti kun väitetään sen tekevän jotain, metsään menee. Käytännössä tämä kumoaa jokaikisen jumaluskon.

Varmasti löytyy kymmeniä muitakin syitä näiden lisäksi. Avaan keskustelun aiheesta.

1

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      From an evidential perspective, atheists can be construed as proposing a “negative existential” (God does not exist), whereas believers posit a “positive existential” (God exists). It is conceivable that both propositions are motivated, but OCCAM’s razor requires only that the latter be scientifically justified. In the absence of compelling objective evidence for God’s existence, therefore, religious belief is, alethically speaking, pathological and, by two-factor standards, delusional.

      https://ora.ox.ac.uk/objects/uuid:d6409506-5f22-4b82-bcc4-64f7cf5ad8f6/download_file?file_format=pdf&safe_filename=Hallucinating God? The cognitive neuropsychiatry of religious belief and experience&type_of_work=Journal article

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      111
      3627
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      66
      3277
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2724
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      83
      2561
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2468
    6. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2164
    7. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2113
    8. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1792
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1716
    Aihe