Ovatko kristityt misoteisteja?

Kari Enqvist on todennut uskonnottoman ja ateistin eron siinä, että ateistille Jumalan olemassaololla on merkitystä toisin kuin uskonnottomalle. Mielestäni Enqvist on väärässä siinä mielessä, että ateisti ei usko myöskään niihin tuhansiin jumaliin, joiden nimeä hän ei ole koskaan edes kuullut.

https://www.ekumenia.fi/sen_toimii/opillinen_vuorovaikutus/usko_-_tiede_-_ateismi/tieteellinen_maailmankuva_kari_enqvist_/

Aloin pohtimaan tarkemmin omaa ateismiani ja totta vieköön Jahven olemassaololla on minulle merkitystä. Enhän muuten kirjoittelisi tälle palstalle Jahvesta. Tarkemmin ottaen olen varma siitä, ettei Jahvea ole olemassa. Jatkoin pohdintaa hieman pitemmälle, olenko positiivisen ateismin lisäksi myös antiteisti. Saatan ihan pikkuisen olla, mielestäni parasta olisi, jos ainakin aabrahamilaiset uskonnot häviäisivät rauhanomaisesti maan päältä kokonaan. Pohdin myös misoteismiä eli jumalan vihaamista, olenko misoteisti. En selvästikään ole misoteisti kun se edellyttää uskomista siihen jumalaan jota vihaa. Tästä hoksasin sitten, että valtaosa kristityistä on misoteistejä. He uskovat Saatanan olevan todellinen ja samalla he vihaavat häntä. Moni saattaa uskoa myös Allahin olevan todellinen ja samalla vihaavat häntä. Miten on, ovatko kristityt misoteisteja?

https://en.wikipedia.org/wiki/Misotheism

8

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumala ei merkitse minulle mitään. Ateisti olen koska synnyin ateistiseen perheeseen. Normaali epäluulo vanhempien opetuksia kohtaan on syynä kiinnostukseeni uskontoihin. Onhan ateistien härnääminen kivaa kun luulevat uskovaiseksi uskomatonta kuinka helposti saa uskovais leiman.

      • Sanovat meitä agnostikkoja hihhuleiksi ja kreationisteiksi, vaikka me emme usko edes sitä, että Jumalaa ei ole olemassa. Me olemme nimittäin ainoat, jotka ovat uskosta kokonaan vapaat. Toisin kuin nuo positiiviset ateistit...


      • Heh kirjoitti:

        Sanovat meitä agnostikkoja hihhuleiksi ja kreationisteiksi, vaikka me emme usko edes sitä, että Jumalaa ei ole olemassa. Me olemme nimittäin ainoat, jotka ovat uskosta kokonaan vapaat. Toisin kuin nuo positiiviset ateistit...

        ”…emme usko edes sitä, että Jumalaa ei ole olemassa.”

        Tuplakielto tekee väitteestäsi positiivisen eli uskot jumalaan, hihhuli.


    • Anonyymi

      Voi sitä omaa ateismia " jankuttaa ", mutta sehän perustuu vain vastaväitteiden
      kumoamiseen mutu-tuntumalta. En voi opiskella itseäni ateistiksi, jos olisin
      tiedepuolella syvällä vaikka insinöörilitossa, voisin olla ateisti, mutta edelleenkin
      vastaväitteet Jumalan olemassaolosta, ilman perustelua.

    • Anonyymi

      Ajatus siitä, että Jumalan olemattomuus olis jotenkin "tärkeää" ateistille, on itselle outo. Ateismi on johtopäätös, jonka mukaan mitään perusteltua syytä uskoa jumaliin ei ole. Pitää kuitenkin erottaa jumalat ja uskonnot. Uskonnot ovat (myös) vallankäytön väline ja tapa jolla haetaan kannatusta (tai vastustusta) ties mille. Se, että uskonnollisten argumenttien käyttöä esim politiikassa vastustetaan ei tarkoita että jotkut kuvitellut "jumalat" koettaisiin vastustamisen arvoiseksi.

    • Sinä olet militantti ateisti. Olet valmis tappamaan ja hävittämään kristityt pommittamalla.

      Suomen kristityt pitäisi mielestäsi kastroida, sulkea mielisairaalaan tai vangita ja lopulta tappaa, jos eivät hylkää uskontoaan. Ja rupea ateisteiksi.

    • Anonyymi

      jeesus oli misantrooppi ?

      • Hyvällä syyllä voi sanoa, että Jeesus on misantrooppi. Jahvena esiintyessään hän hukutti maailmanlaajuisessa tulvassa kaikki ihmiset, Nooan sukua lukuunottamatta. Tästä syystä ei ole lainkaan väärin vihata Jumalaa ja olla misoteisti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe