Nyt se on kokeiltu. Hommasin putkilevyakut 600 Ah mökille. Aikaisemmat akut eivät kestäneet koska yksi kenno meni pilalle niin koko akku piti heittä pois. Näin on tapahtunut jo kaksi kertaa sekä agm- että märkäakulle. Nyt kokillaan kolmatta tyyppiä
Talvella pitää kuitenkin ladata aggregaatilla. On olut kolme eri laturia. Yksi Cetetek 25A, Bilteman älylaturi 25 A ja Kemten CT-70 normaali ilman älyä. kaikilla latasin samaan aikaan.
Hommasin shuntin max 100A ja halusin mitata mitä nuo oikeasti lataavat
Bilteman laturi laskee minusta latausvirtaa liian nopeasti. Kun Cetek lataa 21 A niin Bilteman laturi enää 8 A vaikka akussa jännitettä vielä 14.0 V. Minusta molemmat pitäisi ladata 25 ampeeria koska vasta 14.4 voltissa pitäisi laskea latausvirtaa. Kempten latasi samaan aikaan n. 26 ampeeria
Kun jännite nousi 14.2 volttiin niin Bilteman laturi lopetti latauksen eli nähtävästi meni ylläpitomoodiin. Cetek latasi 15 ampeeria ja Kempten ct-70 vielä 23 ampeeria.
Yhteenvetona. Jos hommaatte mökille ylimäärisen akkulaturin lataamaan talvella akkuja niin Biletaman älylaturi on kehno, toki se on huomattavasti halvempi kuin Cetek. Bilteman laturi toki lataa paremmin jos akku on puolillaan mutta latausteho laskee minusta liian nopeasti akun jännitteen noustaessa.
Jos on agm akku niin Cetek on ok mutta kallis. CT-70 on erinomainen märkäakuille koska se lataa nopeiten. Ctek on agm akuille turvallinen. Normaalia laturia kuten ct-70 ei ole hyvä käyttää agm akuille paitsi jos valvoo että lopettaa lataamisen kun jännite nousee 14.4 volttiin.
Märkäakuissa ei ole niin väliä vaikka jännite nouseekin hieman korkeammalle, nesteet vaan pulppuaa. En tiedä miten esim CT-70 lataa jos akku on täysi?
Akun lataaminen akkulatureilla ja laturien vertailu
40
2727
Vastaukset
- Anonyymi
Minusta tuo biltema 25A on ihan ok. 21A se lataa mittarin mukaan, reilu 10A 24V akustoon. Tolla teholla noin 14.65 volttiin asti. Samaan aikaan ladattaessa saa olla tarkkana, oliko varmasti akkujännite varmasti 14.2 paikkeilla. Eri aggrekaatit sähkön laadun mukaan ja laturit toimivat erilaihin. Pienehkö valovirta aggre ei kykene antamaan kaikille latureille riittävän hyvää sähköä ja tulos on se että verkkovirralla lataa paremmin tai esim voimavirtaaggrella riippuen myös sen ominaisuuksista.
2000a- Anonyymi
Kyllä minulla Bilteman laturi latasi 21 ampperilla kun muut laturit olivat posi päältä. Tuolloin jännite oli muitaaskeni jotain 13.5 v. Jännitehän laksee kun muut kytketään pois latauksesta. Kysmys on minusta siinä että käsittääkseni latausteho pitäisi laskea vasta kun jännite nousee 14.4 volttiin.
- Anonyymi
https://www.biltema.fi/tyokalut/mittavalineet/mittalaitteet/virtamittarit/pihtiampeerimittari-400-a-2000044264
Tuo on oikeesti hyvä mittari jolla mittaat dc amppeerit nopeasti laturilta, akkuvirroilta , invertterille ym... - Anonyymi
Ja taas palsta on aktivoitunut ilman aurinkosähköä...
- Anonyymi
Kyllä tämä on 100% aurinkosähkojuttu, vaikka ei aurinkopaneeleista olekaan juttua. Akut ovat siis aurinkopaneeleiden jatkeena, säätäjä siinä välissä tietenkin.
- Anonyymi
Pääasia että pulssittamalla aktivoituu
- Anonyymi
Oletko kytkenyt akut oikein toisiinsa eli siten, että niiden liitosvastus on koko kytkennässä yhtä suuri? Muussa tapauksessa akut latautuvat ja purkautuvat epätasaisesti.
Hanki myös tehokas laturi jossa on lämpötilakompensointi. Tällöin laturi lataa suurimmalla turvallisella virralla kunnes akun lämpö alkaa nousta, jolloin virtaa aletaan tiputtaa. - Anonyymi
Shunttina käytin tuontitukun shunttia
https://www.tuontitukku.fi/koneja-autotarvike/jannite--virtamittari-4-28v--100a-12v-100a-ampeerimittari/p/6438471000887/
Laturit olevat kaikki samaan aikaan lataamassa ja suntin laitoin jokaisen väliin erikseen. Näin toimien mittaus oli minusta vertailukelpoinen jokaisen laturin kohdalla. Lisäksi Kemten laturissa oli itsessään amppeerimitari jolloin saatoin tarkistaa shuntin toimivuuden. Shuntti ja Kemten CT-70 oma amppeerimittari näyttivät samaa, joten oletan että muidenkin latausarvot olivat oikeat.
Bilteman laturi oli siis 25 A älylaturi, jotakuinkin tuo mutta pari vuotta nahempaa mallia
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akkulaturit/akkulaturi-1224-v-25-a-2000045788?gclid=Cj0KCQiAsdKbBhDHARIsANJ6-jfImaU3-vE_OeKS4UMGxtvQseiOzD06ND--hoBLUP6OoeM4y6uwsKsaAujPEALw_wcB
Agragaatti oli 1,6 kW Honda, antaa siniaaltovirtaa, joten sähkö minusta pitäisi olla verkkovirran laatua tai ainakin melkein.
Putkilevyakut ovat liitetty yhteen 6*2 V kennoilla eli kyseessä on yksi akku 2 voltin erillisillä kennoilla
https://www.lapinakkumaailma.fi/product/9037/putkilevyakusto-aurinkopaneelikayttoon-12v-750ah100h
********
……..Hanki myös tehokas laturi jossa on lämpötilakompensointi. Tällöin laturi lataa suurimmalla turvallisella virralla kunnes akun lämpö alkaa nousta, jolloin virtaa aletaan tiputtaa…..
Tässä se juttu juuri onkin. Kun ei ole sellaista laturia. Älylatureita ei ole kuin 25 Amppeeriin asti mutta akkuun voisi ladata vähintään 80 amppeerin teholla. Cetek laturia kehutaan mutta silläkin alkoi latausvirta tippumaan 14 volitn jälkeen.- Anonyymi
Mulla on se intelling biltema malli ja siinä on myös amppeerit nähtävänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on se intelling biltema malli ja siinä on myös amppeerit nähtävänä.
Minullakin oli aikaisemmin Biltaman 25A laturi, jossa oli ampperimitari. Siinä tapahtui minusta sama ilmiö että latausteho laski liian aikaisin. Musitaakseni jotain 14 Volti tienoilla antoi vain n. 12 amppeeria virtaa, mutta latasihan se silläkin. Cetek oli rinnalla lataamassa, siis kaksi laturia yhtä aikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minullakin oli aikaisemmin Biltaman 25A laturi, jossa oli ampperimitari. Siinä tapahtui minusta sama ilmiö että latausteho laski liian aikaisin. Musitaakseni jotain 14 Volti tienoilla antoi vain n. 12 amppeeria virtaa, mutta latasihan se silläkin. Cetek oli rinnalla lataamassa, siis kaksi laturia yhtä aikaa.
Alkaako biltema laskemaan tehoa jos akut niin täydet että jaksaa yksin pitää 14 voltissa.
Onko tuo normilaturi joka sulla on tuollanen
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kempten-ct-70-180a-akkuvaraaja-apukaynnistin-akkulaturi
Laturin johdot sulla varmaan navoissa, silti liian ohuet laturin johdot tekee sen että lähdössä suurempi jännite
2000a - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkaako biltema laskemaan tehoa jos akut niin täydet että jaksaa yksin pitää 14 voltissa.
Onko tuo normilaturi joka sulla on tuollanen
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kempten-ct-70-180a-akkuvaraaja-apukaynnistin-akkulaturi
Laturin johdot sulla varmaan navoissa, silti liian ohuet laturin johdot tekee sen että lähdössä suurempi jännite
2000aHonda taitaa kestää laturit, kiinan invertteri ihmeissä varotellaan invertterlaturien käytöstä jotka hakkurityypin latureita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minullakin oli aikaisemmin Biltaman 25A laturi, jossa oli ampperimitari. Siinä tapahtui minusta sama ilmiö että latausteho laski liian aikaisin. Musitaakseni jotain 14 Volti tienoilla antoi vain n. 12 amppeeria virtaa, mutta latasihan se silläkin. Cetek oli rinnalla lataamassa, siis kaksi laturia yhtä aikaa.
Ilmeisesti sama malli kun mulla, tossa on myös lämpötila-anturi jonka voi kiinnittää vaikka napaan. En sitä minnekkää oo laittanu ja täydet on antanu noin 14.5V asti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkaako biltema laskemaan tehoa jos akut niin täydet että jaksaa yksin pitää 14 voltissa.
Onko tuo normilaturi joka sulla on tuollanen
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kempten-ct-70-180a-akkuvaraaja-apukaynnistin-akkulaturi
Laturin johdot sulla varmaan navoissa, silti liian ohuet laturin johdot tekee sen että lähdössä suurempi jännite
2000asama on mutta vanhempaa mallia. Kärkäisen mallissa automaattisulake, minulla vain normaali peltiluiska
https://www.tuontitukku.fi/koneja-autotarvike/akkulaturi-kempten-booster-60a-180a-tehokas-akkulaturi-12v-40a--24v-35a/p/6438152086865/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkaako biltema laskemaan tehoa jos akut niin täydet että jaksaa yksin pitää 14 voltissa.
Onko tuo normilaturi joka sulla on tuollanen
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kempten-ct-70-180a-akkuvaraaja-apukaynnistin-akkulaturi
Laturin johdot sulla varmaan navoissa, silti liian ohuet laturin johdot tekee sen että lähdössä suurempi jännite
2000aEn kokeillut aivan noin. Biltamean laturi antoi kyllä 21 ampperia kun muut oli irti akuista, voltteja n. 13.5.
Muutenkaan en ladannut aivan täyteen. Voltteja oli jo 14.4 mutta Kempten ja Ctek latasivat vielä yhteensä n. 40 ampperilla. Bilteman laturi oli jo tällöin ylläpitolatauksessa ja lopetin tällöin latauksen. Koin että akut ovat riittävän täydet vaikka aurinko ei muutamaan kuukauteen paistaisikaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En kokeillut aivan noin. Biltamean laturi antoi kyllä 21 ampperia kun muut oli irti akuista, voltteja n. 13.5.
Muutenkaan en ladannut aivan täyteen. Voltteja oli jo 14.4 mutta Kempten ja Ctek latasivat vielä yhteensä n. 40 ampperilla. Bilteman laturi oli jo tällöin ylläpitolatauksessa ja lopetin tällöin latauksen. Koin että akut ovat riittävän täydet vaikka aurinko ei muutamaan kuukauteen paistaisikaan.Akut kyllä pitäisi saada täyteen jotta ei ne sulfatoidu mutta se on aggrella aika kallis ja aikaa vievä homma. Jos akku on 80% täynnä on siellä 20% tavaraa joka ikävä kyllä sulfatoituu kun on pitkään niin. Akun elinikä lyhenee ja levyt kopettuu varisee pohjaan ja aiheuttaa oikosulun. Tietty jos paneeleilla saa jatkolatausta edes vähän niin auttaa. Mulla on siinä 7-8v vanhoina monet boschit menneet oikkariin.
Generaattorin valitseminen
Jotkut generaattorit soveltuvat paremmin kuin muut taajuusmuuttajan / laturien kanssa käytettäviksi. Keskustele paikallisen Victron-jälleenmyyjän kanssa ennen generaattorin ostamista. On suositeltavaa hankkia generaattori paikalliselta toimittajalta ongelmiin ja huoltoon.
Esimerkiksi; Jotkut asiat, joita on syytä etsiä generaattoria valittaessa, ovat korkealaatuinen laturi ja AVR (automaattinen jännitteen säätö).
AVR: llä varustetut generaattorit kamppailevat ja lopulta pysähtyvät ylikuormitettuna, mikä ilmoittaa ongelmasta. Ne pystyvät myös selviytymään paremmin lyhyestä suuresta virtakuormasta, joka ylikuormittaa invertteripohjaista generaattoria.
Invertteripohjaisilla generaattoreilla on ominaisuus, jossa moottori käy edelleen, vaikka yksikkö olisi sähköisesti ylikuormitettu eikä enää tuota virtaa. Voi näyttää, että generaattori toimii ja järjestelmä lataa, kun se ei ole. Nämä yksiköt ylikuormittuvat myös helpommin ylikuormituksella, koska ne ovat elektronisesti rajoitettuja eikä mekaanisesti.
Varmista, että generaattori, invertteri / laturi ja alueellinen taajuus ja jännite vastaavat toisiaan. Esim. 230V / 50hz. Älä sekoita taajuuksia ja jännitteitä tai osia eri alueilta.
Generaattorin mitoitus
Generaattoreita on mahdollista ylikuormittaa Multiin laturin vaatimalla teholla. Seuraavat generaattorikoot osoittavat, että ne sopivat eri multien latauspotentiaaliin. Näitä generaattorikokoja on edelleen mahdollista ylikuormittaa suurilla kuormilla ja tyhjillä paristoilla PowerAssist-toiminnolla, joten niitä tulisi kohdella turvallisina vähimmäisvaatimuksina tämän poistamiseksi ongelmien mahdollisena syynä. Suurempi generaattori on yleensä parempi.
Taajuusmuuttajan laturin koko Pienin suositeltu generaattorin koko 240 V: n vaihtovirran tulovirran raja
800VA 2 kVa 5A
1200VA 2,5 kVa 7A
1600VA 3 kVa 10A
3000VA 5 kVa 16A
5000VA 8 kVa 25A
En tiedä noista lataus laitteiden sieluelämästä onko tuo taajuusmuuttaja tyypin laturi sama periaate kuin älylaturin joista kuullut hakkurityypin latureista puhuttavan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akut kyllä pitäisi saada täyteen jotta ei ne sulfatoidu mutta se on aggrella aika kallis ja aikaa vievä homma. Jos akku on 80% täynnä on siellä 20% tavaraa joka ikävä kyllä sulfatoituu kun on pitkään niin. Akun elinikä lyhenee ja levyt kopettuu varisee pohjaan ja aiheuttaa oikosulun. Tietty jos paneeleilla saa jatkolatausta edes vähän niin auttaa. Mulla on siinä 7-8v vanhoina monet boschit menneet oikkariin.
Generaattorin valitseminen
Jotkut generaattorit soveltuvat paremmin kuin muut taajuusmuuttajan / laturien kanssa käytettäviksi. Keskustele paikallisen Victron-jälleenmyyjän kanssa ennen generaattorin ostamista. On suositeltavaa hankkia generaattori paikalliselta toimittajalta ongelmiin ja huoltoon.
Esimerkiksi; Jotkut asiat, joita on syytä etsiä generaattoria valittaessa, ovat korkealaatuinen laturi ja AVR (automaattinen jännitteen säätö).
AVR: llä varustetut generaattorit kamppailevat ja lopulta pysähtyvät ylikuormitettuna, mikä ilmoittaa ongelmasta. Ne pystyvät myös selviytymään paremmin lyhyestä suuresta virtakuormasta, joka ylikuormittaa invertteripohjaista generaattoria.
Invertteripohjaisilla generaattoreilla on ominaisuus, jossa moottori käy edelleen, vaikka yksikkö olisi sähköisesti ylikuormitettu eikä enää tuota virtaa. Voi näyttää, että generaattori toimii ja järjestelmä lataa, kun se ei ole. Nämä yksiköt ylikuormittuvat myös helpommin ylikuormituksella, koska ne ovat elektronisesti rajoitettuja eikä mekaanisesti.
Varmista, että generaattori, invertteri / laturi ja alueellinen taajuus ja jännite vastaavat toisiaan. Esim. 230V / 50hz. Älä sekoita taajuuksia ja jännitteitä tai osia eri alueilta.
Generaattorin mitoitus
Generaattoreita on mahdollista ylikuormittaa Multiin laturin vaatimalla teholla. Seuraavat generaattorikoot osoittavat, että ne sopivat eri multien latauspotentiaaliin. Näitä generaattorikokoja on edelleen mahdollista ylikuormittaa suurilla kuormilla ja tyhjillä paristoilla PowerAssist-toiminnolla, joten niitä tulisi kohdella turvallisina vähimmäisvaatimuksina tämän poistamiseksi ongelmien mahdollisena syynä. Suurempi generaattori on yleensä parempi.
Taajuusmuuttajan laturin koko Pienin suositeltu generaattorin koko 240 V: n vaihtovirran tulovirran raja
800VA 2 kVa 5A
1200VA 2,5 kVa 7A
1600VA 3 kVa 10A
3000VA 5 kVa 16A
5000VA 8 kVa 25A
En tiedä noista lataus laitteiden sieluelämästä onko tuo taajuusmuuttaja tyypin laturi sama periaate kuin älylaturin joista kuullut hakkurityypin latureista puhuttavanYmmärtääkseni taajuusmuuttaja on juuri tuo invertteri, eli laturi sisällä koneessa on älylaturi vai miten menee.
2000a - Anonyymi
Katso Victor Energy akkulaturit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akut kyllä pitäisi saada täyteen jotta ei ne sulfatoidu mutta se on aggrella aika kallis ja aikaa vievä homma. Jos akku on 80% täynnä on siellä 20% tavaraa joka ikävä kyllä sulfatoituu kun on pitkään niin. Akun elinikä lyhenee ja levyt kopettuu varisee pohjaan ja aiheuttaa oikosulun. Tietty jos paneeleilla saa jatkolatausta edes vähän niin auttaa. Mulla on siinä 7-8v vanhoina monet boschit menneet oikkariin.
Generaattorin valitseminen
Jotkut generaattorit soveltuvat paremmin kuin muut taajuusmuuttajan / laturien kanssa käytettäviksi. Keskustele paikallisen Victron-jälleenmyyjän kanssa ennen generaattorin ostamista. On suositeltavaa hankkia generaattori paikalliselta toimittajalta ongelmiin ja huoltoon.
Esimerkiksi; Jotkut asiat, joita on syytä etsiä generaattoria valittaessa, ovat korkealaatuinen laturi ja AVR (automaattinen jännitteen säätö).
AVR: llä varustetut generaattorit kamppailevat ja lopulta pysähtyvät ylikuormitettuna, mikä ilmoittaa ongelmasta. Ne pystyvät myös selviytymään paremmin lyhyestä suuresta virtakuormasta, joka ylikuormittaa invertteripohjaista generaattoria.
Invertteripohjaisilla generaattoreilla on ominaisuus, jossa moottori käy edelleen, vaikka yksikkö olisi sähköisesti ylikuormitettu eikä enää tuota virtaa. Voi näyttää, että generaattori toimii ja järjestelmä lataa, kun se ei ole. Nämä yksiköt ylikuormittuvat myös helpommin ylikuormituksella, koska ne ovat elektronisesti rajoitettuja eikä mekaanisesti.
Varmista, että generaattori, invertteri / laturi ja alueellinen taajuus ja jännite vastaavat toisiaan. Esim. 230V / 50hz. Älä sekoita taajuuksia ja jännitteitä tai osia eri alueilta.
Generaattorin mitoitus
Generaattoreita on mahdollista ylikuormittaa Multiin laturin vaatimalla teholla. Seuraavat generaattorikoot osoittavat, että ne sopivat eri multien latauspotentiaaliin. Näitä generaattorikokoja on edelleen mahdollista ylikuormittaa suurilla kuormilla ja tyhjillä paristoilla PowerAssist-toiminnolla, joten niitä tulisi kohdella turvallisina vähimmäisvaatimuksina tämän poistamiseksi ongelmien mahdollisena syynä. Suurempi generaattori on yleensä parempi.
Taajuusmuuttajan laturin koko Pienin suositeltu generaattorin koko 240 V: n vaihtovirran tulovirran raja
800VA 2 kVa 5A
1200VA 2,5 kVa 7A
1600VA 3 kVa 10A
3000VA 5 kVa 16A
5000VA 8 kVa 25A
En tiedä noista lataus laitteiden sieluelämästä onko tuo taajuusmuuttaja tyypin laturi sama periaate kuin älylaturin joista kuullut hakkurityypin latureista puhuttavanMistä ihmeestä tuokin puppu on kopsattu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä ihmeestä tuokin puppu on kopsattu
Kait siinä nyt asiaakin on vai mikä puppuu?
- Anonyymi
Mikähän tässä on nyt oikein ongelmana, eli jos latauslaite kykenee yllpitämään riittävää jännitettä, loppu on sitten akun ongelmaa, eli siinä se.
kunnollisessa lataulaitteessa on ulostulon säätö vaikkapa 100mV askelilla, jota hyödynnetään eri akkutyypeillä ja kas ongelmaa ei ole.- Anonyymi
Eli rakennetaan tietenkin itse koko systeemi.
eli hankitaan verkkomuuntaja joka kykenee 2kW ulosantiin jossa n 16V/ 100A ac-lähtö, siihen tukeva kokoaaltosilta ja muuntajan eteen säätömuuntaja.
eipä ole vaikeaa nupista kääntää haluttu lukema. automatisointi sitten asia erikseen.
tietysti voidaan hankkia työkoneen laturi tai kka minkä tahansa, esm 12V 180 A vanha mersun laturi ja pyöritetään sitä sähkömoottorilla ja kas virtaa piisaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli rakennetaan tietenkin itse koko systeemi.
eli hankitaan verkkomuuntaja joka kykenee 2kW ulosantiin jossa n 16V/ 100A ac-lähtö, siihen tukeva kokoaaltosilta ja muuntajan eteen säätömuuntaja.
eipä ole vaikeaa nupista kääntää haluttu lukema. automatisointi sitten asia erikseen.
tietysti voidaan hankkia työkoneen laturi tai kka minkä tahansa, esm 12V 180 A vanha mersun laturi ja pyöritetään sitä sähkömoottorilla ja kas virtaa piisaa.ai nin mutta sitä verkkovirtaa ei tainnut olla mökillö, ok !
no sitten polttomoottorilla pelaa hienosti! - Anonyymi
Mikähän tässä on nyt oikein ongelmana, eli jos latauslaite kykenee yllpitämään riittävää jännitettä, loppu on sitten akun ongelmaa, eli siinä se.......
Ei se akkuongelma ole jos 14 voltissa biltema vähentää latausta
- Anonyymi
Kun kytket kaikki laturit ja jännitteet latauksessa , akuissa vaikka 13.5V , lataako biltema silloin täydet noin 20A. Ja tosiaan liittimet suoraan akkuun paitsi tietty biltema suntin kautta
- Anonyymi
Kyllä, jotakuinkin noin. Kun jännite nousee 14 volttiin niin Biltaman laturi lataa enää 8 ampperilla mutta Ctek ja CT-70 vielä noin 20 amppeerilla eli yhteensä noin 48 amppeeria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, jotakuinkin noin. Kun jännite nousee 14 volttiin niin Biltaman laturi lataa enää 8 ampperilla mutta Ctek ja CT-70 vielä noin 20 amppeerilla eli yhteensä noin 48 amppeeria.
Olisko biltema laturissa lumihiutale kuvaa tai joku millä sais nostettuu jännitettä. Onhan kaiketi oikea akku valittu ettei gel tai joku muu.
Hondasta se tuskin on kiinni vaikka hakkuri ja muuntajalaturi varmasti sinikäyrää hajottaa, kyllä 2000va pitäis riittää. Kokeile biltemalaturiin kohdistaa joku puhallin jäähdyttämään
2000a - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisko biltema laturissa lumihiutale kuvaa tai joku millä sais nostettuu jännitettä. Onhan kaiketi oikea akku valittu ettei gel tai joku muu.
Hondasta se tuskin on kiinni vaikka hakkuri ja muuntajalaturi varmasti sinikäyrää hajottaa, kyllä 2000va pitäis riittää. Kokeile biltemalaturiin kohdistaa joku puhallin jäähdyttämään
2000aOn siinä lumihiutale. kokeilin sitä, eikä ollut apua. lataus loppui ja siirtyi ylläpitotilaan. Kokeilin sitä vasta kun jännite oli jotain yli 14v, en muista tarkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On siinä lumihiutale. kokeilin sitä, eikä ollut apua. lataus loppui ja siirtyi ylläpitotilaan. Kokeilin sitä vasta kun jännite oli jotain yli 14v, en muista tarkaan.
Pystyykö tuon nyt kesken vaihtamaan? Jos joutuu aloittamaan alusta niin laturi reagoi kun jännite on heti 14V ja olettaa akujen olevan täysi. Tuossa joku mittaria toista ehdotti pulssituksen tähden.
Tuo ceetekki voi ehkä tehdä, entä jos on se muuntaja ja biltema kaverina mites sitte toimiii?
2000a - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pystyykö tuon nyt kesken vaihtamaan? Jos joutuu aloittamaan alusta niin laturi reagoi kun jännite on heti 14V ja olettaa akujen olevan täysi. Tuossa joku mittaria toista ehdotti pulssituksen tähden.
Tuo ceetekki voi ehkä tehdä, entä jos on se muuntaja ja biltema kaverina mites sitte toimiii?
2000aVaikka ei mulla oo mikään niin pulssittanut että olis toinen lopettanut jos digitaalinen mittari näyttää 14V akussa mutta mene ja tiedä kun latureita on monia.
- Anonyymi
Ei tämä ole niin mahtava paketti että aivan mahdottomia rakennelmia kannattaa hankkia. Paneeleita on 400 watin verran että ei tarvita kuin yksi vajaa aurinkoinen päivä niin akut ovat täysiä - näin uskoisin. Akut eivät ole siis koko talvea vajalla. Marraskuussa auriko ei pahemmin pastele, joten latasin aika täyteen ehkä noin 90%.
- Anonyymi
Akut ladataan Peijaksessa.
- Anonyymi
Millä mittarilla mitattu, onko true rms? -mittaustulokset voi vaihdella laturien kesken kun laturit voivat pulssittaa virtojaan eri tavoin ja mittari ei osaa oikein näyttää
- Anonyymi
Tähän jo aikaisemin vastailin mutta tässä toistamiseen, koska ketjussa on jo paljon kommentteja, en sitä itsekään heti löytänyt.
Laitoin tämän CT-70 peräänkin ja Kempten ona mittari näytti jotakuinkin sama kuin tämä eli siitä päätellen mittari mittaa riittävällä tarkkudella.
https://www.tuontitukku.fi/koneja-autotarvike/jannite--virtamittari-4-28v--100a-12v-100a-ampeerimittari/p/6438471000887/?gclid=Cj0KCQiA1NebBhDDARIsAANiDD3SL-3IvgKRkRB3DbJeKj7maFmPqE1ztboqSVLaE-EJez8mEMl-iWEaAgL8EALw_wcB - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tähän jo aikaisemin vastailin mutta tässä toistamiseen, koska ketjussa on jo paljon kommentteja, en sitä itsekään heti löytänyt.
Laitoin tämän CT-70 peräänkin ja Kempten ona mittari näytti jotakuinkin sama kuin tämä eli siitä päätellen mittari mittaa riittävällä tarkkudella.
https://www.tuontitukku.fi/koneja-autotarvike/jannite--virtamittari-4-28v--100a-12v-100a-ampeerimittari/p/6438471000887/?gclid=Cj0KCQiA1NebBhDDARIsAANiDD3SL-3IvgKRkRB3DbJeKj7maFmPqE1ztboqSVLaE-EJez8mEMl-iWEaAgL8EALw_wcBNo tuo linkin mittari nyt ei ainakaan hanskaa yhtään erikoisempia "aaltomuotoja"
Noista älylatureista kun ei tiedä minkälaista pulssia vai ei antavat latauksen loppuvaiheessa -pitäisi olla skooppi.
Jos laturissa ei ole mitään pulssitusta niin akkuun menevä virtahan määräytyy akun sisäisestä vastuksesta ja laturin antamasta jännitteestä jolloin samaan akkuun sen täysin samanlaisessa tilassa virran on oltava kaikilla latureilla sama jos jännitekin täsmälleen sama. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuo linkin mittari nyt ei ainakaan hanskaa yhtään erikoisempia "aaltomuotoja"
Noista älylatureista kun ei tiedä minkälaista pulssia vai ei antavat latauksen loppuvaiheessa -pitäisi olla skooppi.
Jos laturissa ei ole mitään pulssitusta niin akkuun menevä virtahan määräytyy akun sisäisestä vastuksesta ja laturin antamasta jännitteestä jolloin samaan akkuun sen täysin samanlaisessa tilassa virran on oltava kaikilla latureilla sama jos jännitekin täsmälleen sama.Jos laturissa ei ole mitään pulssitusta niin akkuun menevä virtahan määräytyy akun sisäisestä vastuksesta ja laturin antamasta jännitteestä jolloin samaan akkuun sen täysin samanlaisessa tilassa virran on oltava kaikilla latureilla sama jos jännitekin täsmälleen sama...........
Silloinhan juuri pitäisi kaikkien ladata siihen asti täysillä kunnes ensimmäisen laturin säädin alkaa rajoittamaan virtaa eli väh 14.4V
- Anonyymi
Vielä jatkan.....
Tuli vaan semmoinen hassu ajatus mieleen että jos olisi 24 voltin esim Bileteman älylaturi niin ymmärtääkseni silloin latausteho olisi maksimi varmaankin. Siinähän huijattaisiin laturia ikään kuin akut olisivat tosi vajaat. Älylaturi ei anna virtaa omaa kapasiteettiansa enempää. Normaalilla laturilla tämä ei onnistuisi koska laturin sulake palaisi mutta älylaturilla se saattaisi onnistua. Näin ymmärrän.
Näin toimien pitäisi kuitenkin valvoa jännitteen nousua ja lopettaa kyseinen ”24voltin” lataus 14.4 voltissa tai vähän sen yli. Märkäakuissahan se ei niin nuukaa ole mutta ei senään 24 volttii asti 12 voltin akkuja kannata ladata 😊
En suosittele kokeilemaan, enkä itsekään kokeile ellei ole varma asiasta ja ei välttämättä sittenkän koska sitä 24 voltin laturia ei ole käytössä
-aloittaja- Anonyymi
Usein nuo on sitten mallia 12/24V, ja sitä et pysty huijaamaan. Joku siinä nyt mättää, luulen että jos se yksin lataisi niin kauniisti lataisi vähintään 14.4V ilman rajoitusta. Kun ei ole verkkovirtaa niin ei voi silläkään testata. Nuo diodihärpäkkeet on kyllä kovia ottamaan ja hajottamaan sinikäyrää, volttiamppeerit voi olla aika korkeet verrattuna pätötehoon mutta luulis kyllä 2000va riittävän
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usein nuo on sitten mallia 12/24V, ja sitä et pysty huijaamaan. Joku siinä nyt mättää, luulen että jos se yksin lataisi niin kauniisti lataisi vähintään 14.4V ilman rajoitusta. Kun ei ole verkkovirtaa niin ei voi silläkään testata. Nuo diodihärpäkkeet on kyllä kovia ottamaan ja hajottamaan sinikäyrää, volttiamppeerit voi olla aika korkeet verrattuna pätötehoon mutta luulis kyllä 2000va riittävän
Niin tosiaan minun 12/24V biltema lataa hyvin loppuun asti vaikka olis muita latureita
2000a - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin tosiaan minun 12/24V biltema lataa hyvin loppuun asti vaikka olis muita latureita
2000aVoihan olla niinkin että minun Bilteman laturi ei toimi niinkuin sen pitäisi toimia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006148Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256