Akun lataaminen akkulatureilla ja laturien vertailu

Anonyymi-ap

Nyt se on kokeiltu. Hommasin putkilevyakut 600 Ah mökille. Aikaisemmat akut eivät kestäneet koska yksi kenno meni pilalle niin koko akku piti heittä pois. Näin on tapahtunut jo kaksi kertaa sekä agm- että märkäakulle. Nyt kokillaan kolmatta tyyppiä

Talvella pitää kuitenkin ladata aggregaatilla. On olut kolme eri laturia. Yksi Cetetek 25A, Bilteman älylaturi 25 A ja Kemten CT-70 normaali ilman älyä. kaikilla latasin samaan aikaan.

Hommasin shuntin max 100A ja halusin mitata mitä nuo oikeasti lataavat
Bilteman laturi laskee minusta latausvirtaa liian nopeasti. Kun Cetek lataa 21 A niin Bilteman laturi enää 8 A vaikka akussa jännitettä vielä 14.0 V. Minusta molemmat pitäisi ladata 25 ampeeria koska vasta 14.4 voltissa pitäisi laskea latausvirtaa. Kempten latasi samaan aikaan n. 26 ampeeria

Kun jännite nousi 14.2 volttiin niin Bilteman laturi lopetti latauksen eli nähtävästi meni ylläpitomoodiin. Cetek latasi 15 ampeeria ja Kempten ct-70 vielä 23 ampeeria.

Yhteenvetona. Jos hommaatte mökille ylimäärisen akkulaturin lataamaan talvella akkuja niin Biletaman älylaturi on kehno, toki se on huomattavasti halvempi kuin Cetek. Bilteman laturi toki lataa paremmin jos akku on puolillaan mutta latausteho laskee minusta liian nopeasti akun jännitteen noustaessa.

Jos on agm akku niin Cetek on ok mutta kallis. CT-70 on erinomainen märkäakuille koska se lataa nopeiten. Ctek on agm akuille turvallinen. Normaalia laturia kuten ct-70 ei ole hyvä käyttää agm akuille paitsi jos valvoo että lopettaa lataamisen kun jännite nousee 14.4 volttiin.
Märkäakuissa ei ole niin väliä vaikka jännite nouseekin hieman korkeammalle, nesteet vaan pulppuaa. En tiedä miten esim CT-70 lataa jos akku on täysi?

40

1772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minusta tuo biltema 25A on ihan ok. 21A se lataa mittarin mukaan, reilu 10A 24V akustoon. Tolla teholla noin 14.65 volttiin asti. Samaan aikaan ladattaessa saa olla tarkkana, oliko varmasti akkujännite varmasti 14.2 paikkeilla. Eri aggrekaatit sähkön laadun mukaan ja laturit toimivat erilaihin. Pienehkö valovirta aggre ei kykene antamaan kaikille latureille riittävän hyvää sähköä ja tulos on se että verkkovirralla lataa paremmin tai esim voimavirtaaggrella riippuen myös sen ominaisuuksista.

      2000a

      • Anonyymi

        Kyllä minulla Bilteman laturi latasi 21 ampperilla kun muut laturit olivat posi päältä. Tuolloin jännite oli muitaaskeni jotain 13.5 v. Jännitehän laksee kun muut kytketään pois latauksesta. Kysmys on minusta siinä että käsittääkseni latausteho pitäisi laskea vasta kun jännite nousee 14.4 volttiin.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ja taas palsta on aktivoitunut ilman aurinkosähköä...

      • Anonyymi

        Kyllä tämä on 100% aurinkosähkojuttu, vaikka ei aurinkopaneeleista olekaan juttua. Akut ovat siis aurinkopaneeleiden jatkeena, säätäjä siinä välissä tietenkin.


      • Anonyymi

        Pääasia että pulssittamalla aktivoituu


    • Anonyymi

      Oletko kytkenyt akut oikein toisiinsa eli siten, että niiden liitosvastus on koko kytkennässä yhtä suuri? Muussa tapauksessa akut latautuvat ja purkautuvat epätasaisesti.
      Hanki myös tehokas laturi jossa on lämpötilakompensointi. Tällöin laturi lataa suurimmalla turvallisella virralla kunnes akun lämpö alkaa nousta, jolloin virtaa aletaan tiputtaa.

    • Anonyymi

      Shunttina käytin tuontitukun shunttia
      https://www.tuontitukku.fi/koneja-autotarvike/jannite--virtamittari-4-28v--100a-12v-100a-ampeerimittari/p/6438471000887/

      Laturit olevat kaikki samaan aikaan lataamassa ja suntin laitoin jokaisen väliin erikseen. Näin toimien mittaus oli minusta vertailukelpoinen jokaisen laturin kohdalla. Lisäksi Kemten laturissa oli itsessään amppeerimitari jolloin saatoin tarkistaa shuntin toimivuuden. Shuntti ja Kemten CT-70 oma amppeerimittari näyttivät samaa, joten oletan että muidenkin latausarvot olivat oikeat.

      Bilteman laturi oli siis 25 A älylaturi, jotakuinkin tuo mutta pari vuotta nahempaa mallia
      https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akkulaturit/akkulaturi-1224-v-25-a-2000045788?gclid=Cj0KCQiAsdKbBhDHARIsANJ6-jfImaU3-vE_OeKS4UMGxtvQseiOzD06ND--hoBLUP6OoeM4y6uwsKsaAujPEALw_wcB

      Agragaatti oli 1,6 kW Honda, antaa siniaaltovirtaa, joten sähkö minusta pitäisi olla verkkovirran laatua tai ainakin melkein.

      Putkilevyakut ovat liitetty yhteen 6*2 V kennoilla eli kyseessä on yksi akku 2 voltin erillisillä kennoilla
      https://www.lapinakkumaailma.fi/product/9037/putkilevyakusto-aurinkopaneelikayttoon-12v-750ah100h
      ********

      ……..Hanki myös tehokas laturi jossa on lämpötilakompensointi. Tällöin laturi lataa suurimmalla turvallisella virralla kunnes akun lämpö alkaa nousta, jolloin virtaa aletaan tiputtaa…..

      Tässä se juttu juuri onkin. Kun ei ole sellaista laturia. Älylatureita ei ole kuin 25 Amppeeriin asti mutta akkuun voisi ladata vähintään 80 amppeerin teholla. Cetek laturia kehutaan mutta silläkin alkoi latausvirta tippumaan 14 volitn jälkeen.

      • Anonyymi

        Mulla on se intelling biltema malli ja siinä on myös amppeerit nähtävänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on se intelling biltema malli ja siinä on myös amppeerit nähtävänä.

        Minullakin oli aikaisemmin Biltaman 25A laturi, jossa oli ampperimitari. Siinä tapahtui minusta sama ilmiö että latausteho laski liian aikaisin. Musitaakseni jotain 14 Volti tienoilla antoi vain n. 12 amppeeria virtaa, mutta latasihan se silläkin. Cetek oli rinnalla lataamassa, siis kaksi laturia yhtä aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin oli aikaisemmin Biltaman 25A laturi, jossa oli ampperimitari. Siinä tapahtui minusta sama ilmiö että latausteho laski liian aikaisin. Musitaakseni jotain 14 Volti tienoilla antoi vain n. 12 amppeeria virtaa, mutta latasihan se silläkin. Cetek oli rinnalla lataamassa, siis kaksi laturia yhtä aikaa.

        Alkaako biltema laskemaan tehoa jos akut niin täydet että jaksaa yksin pitää 14 voltissa.
        Onko tuo normilaturi joka sulla on tuollanen
        https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kempten-ct-70-180a-akkuvaraaja-apukaynnistin-akkulaturi
        Laturin johdot sulla varmaan navoissa, silti liian ohuet laturin johdot tekee sen että lähdössä suurempi jännite

        2000a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkaako biltema laskemaan tehoa jos akut niin täydet että jaksaa yksin pitää 14 voltissa.
        Onko tuo normilaturi joka sulla on tuollanen
        https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kempten-ct-70-180a-akkuvaraaja-apukaynnistin-akkulaturi
        Laturin johdot sulla varmaan navoissa, silti liian ohuet laturin johdot tekee sen että lähdössä suurempi jännite

        2000a

        Honda taitaa kestää laturit, kiinan invertteri ihmeissä varotellaan invertterlaturien käytöstä jotka hakkurityypin latureita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin oli aikaisemmin Biltaman 25A laturi, jossa oli ampperimitari. Siinä tapahtui minusta sama ilmiö että latausteho laski liian aikaisin. Musitaakseni jotain 14 Volti tienoilla antoi vain n. 12 amppeeria virtaa, mutta latasihan se silläkin. Cetek oli rinnalla lataamassa, siis kaksi laturia yhtä aikaa.

        Ilmeisesti sama malli kun mulla, tossa on myös lämpötila-anturi jonka voi kiinnittää vaikka napaan. En sitä minnekkää oo laittanu ja täydet on antanu noin 14.5V asti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkaako biltema laskemaan tehoa jos akut niin täydet että jaksaa yksin pitää 14 voltissa.
        Onko tuo normilaturi joka sulla on tuollanen
        https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kempten-ct-70-180a-akkuvaraaja-apukaynnistin-akkulaturi
        Laturin johdot sulla varmaan navoissa, silti liian ohuet laturin johdot tekee sen että lähdössä suurempi jännite

        2000a

        sama on mutta vanhempaa mallia. Kärkäisen mallissa automaattisulake, minulla vain normaali peltiluiska
        https://www.tuontitukku.fi/koneja-autotarvike/akkulaturi-kempten-booster-60a-180a-tehokas-akkulaturi-12v-40a--24v-35a/p/6438152086865/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkaako biltema laskemaan tehoa jos akut niin täydet että jaksaa yksin pitää 14 voltissa.
        Onko tuo normilaturi joka sulla on tuollanen
        https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kempten-ct-70-180a-akkuvaraaja-apukaynnistin-akkulaturi
        Laturin johdot sulla varmaan navoissa, silti liian ohuet laturin johdot tekee sen että lähdössä suurempi jännite

        2000a

        En kokeillut aivan noin. Biltamean laturi antoi kyllä 21 ampperia kun muut oli irti akuista, voltteja n. 13.5.

        Muutenkaan en ladannut aivan täyteen. Voltteja oli jo 14.4 mutta Kempten ja Ctek latasivat vielä yhteensä n. 40 ampperilla. Bilteman laturi oli jo tällöin ylläpitolatauksessa ja lopetin tällöin latauksen. Koin että akut ovat riittävän täydet vaikka aurinko ei muutamaan kuukauteen paistaisikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kokeillut aivan noin. Biltamean laturi antoi kyllä 21 ampperia kun muut oli irti akuista, voltteja n. 13.5.

        Muutenkaan en ladannut aivan täyteen. Voltteja oli jo 14.4 mutta Kempten ja Ctek latasivat vielä yhteensä n. 40 ampperilla. Bilteman laturi oli jo tällöin ylläpitolatauksessa ja lopetin tällöin latauksen. Koin että akut ovat riittävän täydet vaikka aurinko ei muutamaan kuukauteen paistaisikaan.

        Akut kyllä pitäisi saada täyteen jotta ei ne sulfatoidu mutta se on aggrella aika kallis ja aikaa vievä homma. Jos akku on 80% täynnä on siellä 20% tavaraa joka ikävä kyllä sulfatoituu kun on pitkään niin. Akun elinikä lyhenee ja levyt kopettuu varisee pohjaan ja aiheuttaa oikosulun. Tietty jos paneeleilla saa jatkolatausta edes vähän niin auttaa. Mulla on siinä 7-8v vanhoina monet boschit menneet oikkariin.

        Generaattorin valitseminen​
        Jotkut generaattorit soveltuvat paremmin kuin muut taajuusmuuttajan / laturien kanssa käytettäviksi. Keskustele paikallisen Victron-jälleenmyyjän kanssa ennen generaattorin ostamista. On suositeltavaa hankkia generaattori paikalliselta toimittajalta ongelmiin ja huoltoon.
        Esimerkiksi; Jotkut asiat, joita on syytä etsiä generaattoria valittaessa, ovat korkealaatuinen laturi ja AVR (automaattinen jännitteen säätö).
        AVR: llä varustetut generaattorit kamppailevat ja lopulta pysähtyvät ylikuormitettuna, mikä ilmoittaa ongelmasta. Ne pystyvät myös selviytymään paremmin lyhyestä suuresta virtakuormasta, joka ylikuormittaa invertteripohjaista generaattoria.
        Invertteripohjaisilla generaattoreilla on ominaisuus, jossa moottori käy edelleen, vaikka yksikkö olisi sähköisesti ylikuormitettu eikä enää tuota virtaa. Voi näyttää, että generaattori toimii ja järjestelmä lataa, kun se ei ole. Nämä yksiköt ylikuormittuvat myös helpommin ylikuormituksella, koska ne ovat elektronisesti rajoitettuja eikä mekaanisesti.
        Varmista, että generaattori, invertteri / laturi ja alueellinen taajuus ja jännite vastaavat toisiaan. Esim. 230V / 50hz. Älä sekoita taajuuksia ja jännitteitä tai osia eri alueilta.
        Generaattorin mitoitus​
        Generaattoreita on mahdollista ylikuormittaa Multiin laturin vaatimalla teholla. Seuraavat generaattorikoot osoittavat, että ne sopivat eri multien latauspotentiaaliin. Näitä generaattorikokoja on edelleen mahdollista ylikuormittaa suurilla kuormilla ja tyhjillä paristoilla PowerAssist-toiminnolla, joten niitä tulisi kohdella turvallisina vähimmäisvaatimuksina tämän poistamiseksi ongelmien mahdollisena syynä. Suurempi generaattori on yleensä parempi.
        Taajuusmuuttajan laturin koko Pienin suositeltu generaattorin koko 240 V: n vaihtovirran tulovirran raja
        800VA 2 kVa 5A
        1200VA 2,5 kVa 7A
        1600VA 3 kVa 10A
        3000VA 5 kVa 16A
        5000VA 8 kVa 25A

        En tiedä noista lataus laitteiden sieluelämästä onko tuo taajuusmuuttaja tyypin laturi sama periaate kuin älylaturin joista kuullut hakkurityypin latureista puhuttavan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akut kyllä pitäisi saada täyteen jotta ei ne sulfatoidu mutta se on aggrella aika kallis ja aikaa vievä homma. Jos akku on 80% täynnä on siellä 20% tavaraa joka ikävä kyllä sulfatoituu kun on pitkään niin. Akun elinikä lyhenee ja levyt kopettuu varisee pohjaan ja aiheuttaa oikosulun. Tietty jos paneeleilla saa jatkolatausta edes vähän niin auttaa. Mulla on siinä 7-8v vanhoina monet boschit menneet oikkariin.

        Generaattorin valitseminen​
        Jotkut generaattorit soveltuvat paremmin kuin muut taajuusmuuttajan / laturien kanssa käytettäviksi. Keskustele paikallisen Victron-jälleenmyyjän kanssa ennen generaattorin ostamista. On suositeltavaa hankkia generaattori paikalliselta toimittajalta ongelmiin ja huoltoon.
        Esimerkiksi; Jotkut asiat, joita on syytä etsiä generaattoria valittaessa, ovat korkealaatuinen laturi ja AVR (automaattinen jännitteen säätö).
        AVR: llä varustetut generaattorit kamppailevat ja lopulta pysähtyvät ylikuormitettuna, mikä ilmoittaa ongelmasta. Ne pystyvät myös selviytymään paremmin lyhyestä suuresta virtakuormasta, joka ylikuormittaa invertteripohjaista generaattoria.
        Invertteripohjaisilla generaattoreilla on ominaisuus, jossa moottori käy edelleen, vaikka yksikkö olisi sähköisesti ylikuormitettu eikä enää tuota virtaa. Voi näyttää, että generaattori toimii ja järjestelmä lataa, kun se ei ole. Nämä yksiköt ylikuormittuvat myös helpommin ylikuormituksella, koska ne ovat elektronisesti rajoitettuja eikä mekaanisesti.
        Varmista, että generaattori, invertteri / laturi ja alueellinen taajuus ja jännite vastaavat toisiaan. Esim. 230V / 50hz. Älä sekoita taajuuksia ja jännitteitä tai osia eri alueilta.
        Generaattorin mitoitus​
        Generaattoreita on mahdollista ylikuormittaa Multiin laturin vaatimalla teholla. Seuraavat generaattorikoot osoittavat, että ne sopivat eri multien latauspotentiaaliin. Näitä generaattorikokoja on edelleen mahdollista ylikuormittaa suurilla kuormilla ja tyhjillä paristoilla PowerAssist-toiminnolla, joten niitä tulisi kohdella turvallisina vähimmäisvaatimuksina tämän poistamiseksi ongelmien mahdollisena syynä. Suurempi generaattori on yleensä parempi.
        Taajuusmuuttajan laturin koko Pienin suositeltu generaattorin koko 240 V: n vaihtovirran tulovirran raja
        800VA 2 kVa 5A
        1200VA 2,5 kVa 7A
        1600VA 3 kVa 10A
        3000VA 5 kVa 16A
        5000VA 8 kVa 25A

        En tiedä noista lataus laitteiden sieluelämästä onko tuo taajuusmuuttaja tyypin laturi sama periaate kuin älylaturin joista kuullut hakkurityypin latureista puhuttavan

        Ymmärtääkseni taajuusmuuttaja on juuri tuo invertteri, eli laturi sisällä koneessa on älylaturi vai miten menee.

        2000a


      • Anonyymi

        Katso Victor Energy akkulaturit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akut kyllä pitäisi saada täyteen jotta ei ne sulfatoidu mutta se on aggrella aika kallis ja aikaa vievä homma. Jos akku on 80% täynnä on siellä 20% tavaraa joka ikävä kyllä sulfatoituu kun on pitkään niin. Akun elinikä lyhenee ja levyt kopettuu varisee pohjaan ja aiheuttaa oikosulun. Tietty jos paneeleilla saa jatkolatausta edes vähän niin auttaa. Mulla on siinä 7-8v vanhoina monet boschit menneet oikkariin.

        Generaattorin valitseminen​
        Jotkut generaattorit soveltuvat paremmin kuin muut taajuusmuuttajan / laturien kanssa käytettäviksi. Keskustele paikallisen Victron-jälleenmyyjän kanssa ennen generaattorin ostamista. On suositeltavaa hankkia generaattori paikalliselta toimittajalta ongelmiin ja huoltoon.
        Esimerkiksi; Jotkut asiat, joita on syytä etsiä generaattoria valittaessa, ovat korkealaatuinen laturi ja AVR (automaattinen jännitteen säätö).
        AVR: llä varustetut generaattorit kamppailevat ja lopulta pysähtyvät ylikuormitettuna, mikä ilmoittaa ongelmasta. Ne pystyvät myös selviytymään paremmin lyhyestä suuresta virtakuormasta, joka ylikuormittaa invertteripohjaista generaattoria.
        Invertteripohjaisilla generaattoreilla on ominaisuus, jossa moottori käy edelleen, vaikka yksikkö olisi sähköisesti ylikuormitettu eikä enää tuota virtaa. Voi näyttää, että generaattori toimii ja järjestelmä lataa, kun se ei ole. Nämä yksiköt ylikuormittuvat myös helpommin ylikuormituksella, koska ne ovat elektronisesti rajoitettuja eikä mekaanisesti.
        Varmista, että generaattori, invertteri / laturi ja alueellinen taajuus ja jännite vastaavat toisiaan. Esim. 230V / 50hz. Älä sekoita taajuuksia ja jännitteitä tai osia eri alueilta.
        Generaattorin mitoitus​
        Generaattoreita on mahdollista ylikuormittaa Multiin laturin vaatimalla teholla. Seuraavat generaattorikoot osoittavat, että ne sopivat eri multien latauspotentiaaliin. Näitä generaattorikokoja on edelleen mahdollista ylikuormittaa suurilla kuormilla ja tyhjillä paristoilla PowerAssist-toiminnolla, joten niitä tulisi kohdella turvallisina vähimmäisvaatimuksina tämän poistamiseksi ongelmien mahdollisena syynä. Suurempi generaattori on yleensä parempi.
        Taajuusmuuttajan laturin koko Pienin suositeltu generaattorin koko 240 V: n vaihtovirran tulovirran raja
        800VA 2 kVa 5A
        1200VA 2,5 kVa 7A
        1600VA 3 kVa 10A
        3000VA 5 kVa 16A
        5000VA 8 kVa 25A

        En tiedä noista lataus laitteiden sieluelämästä onko tuo taajuusmuuttaja tyypin laturi sama periaate kuin älylaturin joista kuullut hakkurityypin latureista puhuttavan

        Mistä ihmeestä tuokin puppu on kopsattu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä ihmeestä tuokin puppu on kopsattu

        Kait siinä nyt asiaakin on vai mikä puppuu?


    • Anonyymi

      Mikähän tässä on nyt oikein ongelmana, eli jos latauslaite kykenee yllpitämään riittävää jännitettä, loppu on sitten akun ongelmaa, eli siinä se.

      kunnollisessa lataulaitteessa on ulostulon säätö vaikkapa 100mV askelilla, jota hyödynnetään eri akkutyypeillä ja kas ongelmaa ei ole.

      • Anonyymi

        Eli rakennetaan tietenkin itse koko systeemi.

        eli hankitaan verkkomuuntaja joka kykenee 2kW ulosantiin jossa n 16V/ 100A ac-lähtö, siihen tukeva kokoaaltosilta ja muuntajan eteen säätömuuntaja.

        eipä ole vaikeaa nupista kääntää haluttu lukema. automatisointi sitten asia erikseen.

        tietysti voidaan hankkia työkoneen laturi tai kka minkä tahansa, esm 12V 180 A vanha mersun laturi ja pyöritetään sitä sähkömoottorilla ja kas virtaa piisaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli rakennetaan tietenkin itse koko systeemi.

        eli hankitaan verkkomuuntaja joka kykenee 2kW ulosantiin jossa n 16V/ 100A ac-lähtö, siihen tukeva kokoaaltosilta ja muuntajan eteen säätömuuntaja.

        eipä ole vaikeaa nupista kääntää haluttu lukema. automatisointi sitten asia erikseen.

        tietysti voidaan hankkia työkoneen laturi tai kka minkä tahansa, esm 12V 180 A vanha mersun laturi ja pyöritetään sitä sähkömoottorilla ja kas virtaa piisaa.

        ai nin mutta sitä verkkovirtaa ei tainnut olla mökillö, ok !

        no sitten polttomoottorilla pelaa hienosti!


      • Anonyymi

        Mikähän tässä on nyt oikein ongelmana, eli jos latauslaite kykenee yllpitämään riittävää jännitettä, loppu on sitten akun ongelmaa, eli siinä se.......

        Ei se akkuongelma ole jos 14 voltissa biltema vähentää latausta


    • Anonyymi

      Kun kytket kaikki laturit ja jännitteet latauksessa , akuissa vaikka 13.5V , lataako biltema silloin täydet noin 20A. Ja tosiaan liittimet suoraan akkuun paitsi tietty biltema suntin kautta

      • Anonyymi

        Kyllä, jotakuinkin noin. Kun jännite nousee 14 volttiin niin Biltaman laturi lataa enää 8 ampperilla mutta Ctek ja CT-70 vielä noin 20 amppeerilla eli yhteensä noin 48 amppeeria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, jotakuinkin noin. Kun jännite nousee 14 volttiin niin Biltaman laturi lataa enää 8 ampperilla mutta Ctek ja CT-70 vielä noin 20 amppeerilla eli yhteensä noin 48 amppeeria.

        Olisko biltema laturissa lumihiutale kuvaa tai joku millä sais nostettuu jännitettä. Onhan kaiketi oikea akku valittu ettei gel tai joku muu.
        Hondasta se tuskin on kiinni vaikka hakkuri ja muuntajalaturi varmasti sinikäyrää hajottaa, kyllä 2000va pitäis riittää. Kokeile biltemalaturiin kohdistaa joku puhallin jäähdyttämään
        2000a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko biltema laturissa lumihiutale kuvaa tai joku millä sais nostettuu jännitettä. Onhan kaiketi oikea akku valittu ettei gel tai joku muu.
        Hondasta se tuskin on kiinni vaikka hakkuri ja muuntajalaturi varmasti sinikäyrää hajottaa, kyllä 2000va pitäis riittää. Kokeile biltemalaturiin kohdistaa joku puhallin jäähdyttämään
        2000a

        On siinä lumihiutale. kokeilin sitä, eikä ollut apua. lataus loppui ja siirtyi ylläpitotilaan. Kokeilin sitä vasta kun jännite oli jotain yli 14v, en muista tarkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä lumihiutale. kokeilin sitä, eikä ollut apua. lataus loppui ja siirtyi ylläpitotilaan. Kokeilin sitä vasta kun jännite oli jotain yli 14v, en muista tarkaan.

        Pystyykö tuon nyt kesken vaihtamaan? Jos joutuu aloittamaan alusta niin laturi reagoi kun jännite on heti 14V ja olettaa akujen olevan täysi. Tuossa joku mittaria toista ehdotti pulssituksen tähden.
        Tuo ceetekki voi ehkä tehdä, entä jos on se muuntaja ja biltema kaverina mites sitte toimiii?

        2000a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pystyykö tuon nyt kesken vaihtamaan? Jos joutuu aloittamaan alusta niin laturi reagoi kun jännite on heti 14V ja olettaa akujen olevan täysi. Tuossa joku mittaria toista ehdotti pulssituksen tähden.
        Tuo ceetekki voi ehkä tehdä, entä jos on se muuntaja ja biltema kaverina mites sitte toimiii?

        2000a

        Vaikka ei mulla oo mikään niin pulssittanut että olis toinen lopettanut jos digitaalinen mittari näyttää 14V akussa mutta mene ja tiedä kun latureita on monia.


    • Anonyymi

      Ei tämä ole niin mahtava paketti että aivan mahdottomia rakennelmia kannattaa hankkia. Paneeleita on 400 watin verran että ei tarvita kuin yksi vajaa aurinkoinen päivä niin akut ovat täysiä - näin uskoisin. Akut eivät ole siis koko talvea vajalla. Marraskuussa auriko ei pahemmin pastele, joten latasin aika täyteen ehkä noin 90%.

    • Anonyymi

      Akut ladataan Peijaksessa.

    • Anonyymi

      Millä mittarilla mitattu, onko true rms? -mittaustulokset voi vaihdella laturien kesken kun laturit voivat pulssittaa virtojaan eri tavoin ja mittari ei osaa oikein näyttää

      • Anonyymi

        Tähän jo aikaisemin vastailin mutta tässä toistamiseen, koska ketjussa on jo paljon kommentteja, en sitä itsekään heti löytänyt.

        Laitoin tämän CT-70 peräänkin ja Kempten ona mittari näytti jotakuinkin sama kuin tämä eli siitä päätellen mittari mittaa riittävällä tarkkudella.

        https://www.tuontitukku.fi/koneja-autotarvike/jannite--virtamittari-4-28v--100a-12v-100a-ampeerimittari/p/6438471000887/?gclid=Cj0KCQiA1NebBhDDARIsAANiDD3SL-3IvgKRkRB3DbJeKj7maFmPqE1ztboqSVLaE-EJez8mEMl-iWEaAgL8EALw_wcB


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän jo aikaisemin vastailin mutta tässä toistamiseen, koska ketjussa on jo paljon kommentteja, en sitä itsekään heti löytänyt.

        Laitoin tämän CT-70 peräänkin ja Kempten ona mittari näytti jotakuinkin sama kuin tämä eli siitä päätellen mittari mittaa riittävällä tarkkudella.

        https://www.tuontitukku.fi/koneja-autotarvike/jannite--virtamittari-4-28v--100a-12v-100a-ampeerimittari/p/6438471000887/?gclid=Cj0KCQiA1NebBhDDARIsAANiDD3SL-3IvgKRkRB3DbJeKj7maFmPqE1ztboqSVLaE-EJez8mEMl-iWEaAgL8EALw_wcB

        No tuo linkin mittari nyt ei ainakaan hanskaa yhtään erikoisempia "aaltomuotoja"
        Noista älylatureista kun ei tiedä minkälaista pulssia vai ei antavat latauksen loppuvaiheessa -pitäisi olla skooppi.
        Jos laturissa ei ole mitään pulssitusta niin akkuun menevä virtahan määräytyy akun sisäisestä vastuksesta ja laturin antamasta jännitteestä jolloin samaan akkuun sen täysin samanlaisessa tilassa virran on oltava kaikilla latureilla sama jos jännitekin täsmälleen sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuo linkin mittari nyt ei ainakaan hanskaa yhtään erikoisempia "aaltomuotoja"
        Noista älylatureista kun ei tiedä minkälaista pulssia vai ei antavat latauksen loppuvaiheessa -pitäisi olla skooppi.
        Jos laturissa ei ole mitään pulssitusta niin akkuun menevä virtahan määräytyy akun sisäisestä vastuksesta ja laturin antamasta jännitteestä jolloin samaan akkuun sen täysin samanlaisessa tilassa virran on oltava kaikilla latureilla sama jos jännitekin täsmälleen sama.

        Jos laturissa ei ole mitään pulssitusta niin akkuun menevä virtahan määräytyy akun sisäisestä vastuksesta ja laturin antamasta jännitteestä jolloin samaan akkuun sen täysin samanlaisessa tilassa virran on oltava kaikilla latureilla sama jos jännitekin täsmälleen sama...........
        Silloinhan juuri pitäisi kaikkien ladata siihen asti täysillä kunnes ensimmäisen laturin säädin alkaa rajoittamaan virtaa eli väh 14.4V


    • Anonyymi

      Vielä jatkan.....

      Tuli vaan semmoinen hassu ajatus mieleen että jos olisi 24 voltin esim Bileteman älylaturi niin ymmärtääkseni silloin latausteho olisi maksimi varmaankin. Siinähän huijattaisiin laturia ikään kuin akut olisivat tosi vajaat. Älylaturi ei anna virtaa omaa kapasiteettiansa enempää. Normaalilla laturilla tämä ei onnistuisi koska laturin sulake palaisi mutta älylaturilla se saattaisi onnistua. Näin ymmärrän.

      Näin toimien pitäisi kuitenkin valvoa jännitteen nousua ja lopettaa kyseinen ”24voltin” lataus 14.4 voltissa tai vähän sen yli. Märkäakuissahan se ei niin nuukaa ole mutta ei senään 24 volttii asti 12 voltin akkuja kannata ladata 😊
      En suosittele kokeilemaan, enkä itsekään kokeile ellei ole varma asiasta ja ei välttämättä sittenkän koska sitä 24 voltin laturia ei ole käytössä

      -aloittaja

      • Anonyymi

        Usein nuo on sitten mallia 12/24V, ja sitä et pysty huijaamaan. Joku siinä nyt mättää, luulen että jos se yksin lataisi niin kauniisti lataisi vähintään 14.4V ilman rajoitusta. Kun ei ole verkkovirtaa niin ei voi silläkään testata. Nuo diodihärpäkkeet on kyllä kovia ottamaan ja hajottamaan sinikäyrää, volttiamppeerit voi olla aika korkeet verrattuna pätötehoon mutta luulis kyllä 2000va riittävän


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein nuo on sitten mallia 12/24V, ja sitä et pysty huijaamaan. Joku siinä nyt mättää, luulen että jos se yksin lataisi niin kauniisti lataisi vähintään 14.4V ilman rajoitusta. Kun ei ole verkkovirtaa niin ei voi silläkään testata. Nuo diodihärpäkkeet on kyllä kovia ottamaan ja hajottamaan sinikäyrää, volttiamppeerit voi olla aika korkeet verrattuna pätötehoon mutta luulis kyllä 2000va riittävän

        Niin tosiaan minun 12/24V biltema lataa hyvin loppuun asti vaikka olis muita latureita

        2000a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tosiaan minun 12/24V biltema lataa hyvin loppuun asti vaikka olis muita latureita

        2000a

        Voihan olla niinkin että minun Bilteman laturi ei toimi niinkuin sen pitäisi toimia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3284
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      411
      2909
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2789
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2162
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1990
    6. 176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1337
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      77
      1181
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe