Takana noin 15v päivittäis käyttöä 20-40mg/vrk. Määrätty ahdistukseen ja paniikkioireisiin. Aloitin hitaan tiputuksen elokuun alussa, nyt 8vrk ilman. Vieroitusoireet todella outoja, mm.
• hikoilu/sisäinen kylmyys
• ruokahaluttomuus
• kireät purentalihakset ja kaulan lihakset, ylävatsan pallean seutu kireällä (bruksaus pahentunut, kiskot on)
• näköhäiriöt
• nenän tukkoisuus, hajuaisti muutokset, oudot hajut nenässä
• unettomuus
• painajaiset
• päässä oudot tuntemukset
• epätodellinen olo välillä
Milloin tämä alkaa helpottamaan? Onko kukaan käynyt samaa läpi?
Diapam vieroitusoireet
10
2409
Vastaukset
- Anonyymi
Varsin tuttuja oireita, jotka lähes kaikki allekirjoitan. Minulla oli pitkäaikaisena bentsona Rivatril yli 23 vuotta ja nyt kun sitä ei apteekista ollenkaan saa, lääkäri kirjoitti Oxaminia tilalle. Mutta se ei ole läheskään yhtä vahva lääke kuin Rivatril ja Oxaminin vaikutusaikakin on paljon lyhyempi. Eli kun lääkkeen vaikutus alkaa hiipua, kuvaamasi viekkarit hiipivät päälle minullakin.
- Anonyymi
Minulle lääkäri on sanonut että saattavat olla myös alkuperäisiä oireita mihin lääkettä juuri määrättiin. Eli Paniikki/ahdistuneisuushäiriö ei ole kadonnut minnekkään vaan voimistuneet ku lopetit lääkkeen. Muistele oliko olotilasi kuvailemasi kaltainen myös ennen Diapamia? Jos oli suosittelen jatkamaan lääkitystä.
- Anonyymi
Käypähoito: (Bentsodiatsepiini) lääke voi aiheuttaa ns. rebound-oireita eli ahdistusoireet saattavat ilmetä aiempaa voimakkaampina lääkepitoisuuden laskiessa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käypähoito: (Bentsodiatsepiini) lääke voi aiheuttaa ns. rebound-oireita eli ahdistusoireet saattavat ilmetä aiempaa voimakkaampina lääkepitoisuuden laskiessa
Rebound-ilmiö tarkoittaa sitä, että lääkkeellä hoidettu oire kuten unettomuus tai ahdistus palaa lääkityksen päätyttyä takaisin alkuperäistä huomattavasti voimakkaampana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rebound-ilmiö tarkoittaa sitä, että lääkkeellä hoidettu oire kuten unettomuus tai ahdistus palaa lääkityksen päätyttyä takaisin alkuperäistä huomattavasti voimakkaampana.
Bentsoviekkarit voi olla niin ahdistavia itsessään että ei se ole välttämättä se alkuperäinen tila joka lisää ahdistusta vaan myös bentsovieroitus itsessään ja rebound-oireet. Lääkärisi ajattelumalli unohtaa yhden asian: ihmiset voi oppia uusia selviytymiskeinoja ahdistuksen kanssa elämänsä aikana, myös vieroituksen aikana ja kaikki ei enää tarvi lääkettä jonkun pisteen jälkeen. Hankalampi tosin oppia selviytymiskeinoja jos käyttää lääkettä jonka viekkareihin sisältyy ahdistusta ja rebound-oireistoa. Totta hemmetissä ahdistus voi voimistua lopetuksessa kun lääkkeeseen itseensä kuuluu niin ikävät viekkarit. Etenkin jos vierotuksen tekee liian nopeaa.
- Anonyymi
Tuosta voi toki olla montaa mieltä onko tuo hidas vieroitus noin pitkän käyttöajan jälkeen. Minulle ei olisi ollut, jollekin voi toimia.
Se on yksilöllistä. Jotkut selviää nopeaa, toiset saa jonkin aikaa viekkareita, toisille tulee pitkittyneitä vieroitusoireita. Pitkittyneet oireet linkittyy Ashtonin mukaan useimmiten äkkivieroituksiin ja pitkään käyttöaikaan.
Oireet voi mennä aaltomaisesti, pahentuen ja helpottuen. Stressinsietokyky voi olla alhaisempi ja stressi voi esim tuoda oireita pintaan.
Kehosi rauhoittumisesta vastaavat mekanismit ei toimi oikein vieroituksessa ja menee aikaa että mekanismit tasapainottuu uudelleen. Eli keho kääntää lääkkeen tekemiä biologisia muutoksia
Paraneminen ei tapahdu suoraviivaisesti vaan mutkien kautta. Takapakkia voi tulla.
Voit itse vaikuttaa oireisiisi pitämällä itsestäsi huolta: lepo, hermoston rauhoittaminen eri keinoin esim syvährngittely, kunnon ravinto, stressinhallinta ja stressinpurku(mitä se kellekin on jollekin kävely luonnossa vaikka), kevyt kehoa kuunteleva reippailu etenkin ensialkuun vain kevyt koska haluat rauhoittaa et laittaa hermostoasi kierroksille. Et voi tehdä välttämättä asioita samoin kuin ennen vieroitusta jonkin aikaa vieroituksessa, kehosi esim kestää heikommin liikaa koettelua, stressiä, ylirasitusta. Satsaa kaikessa kehon rauhoittamiseen, ja vältä asioita mitkä pistää kierroksille esim liika kofeiini. Jollekin vähäkin on liikaa. Tämä on tärkeä: Vältä alkoholia etenkin vieroituksen alussa koska se vaikuttaa samoihin reseptoreihin kuin lääkkeesi ja sabotoi palautumistasi. Anna keholle aikaa palautua. Jokainen elintaoakeino mitä opit auttaa sinua tulevaisuudessa.
Lisätietoa
Ashton Manual (paras apumateriaali, vanha mutta hyvä)
Benzoinfo.com (kannattaa välttää lukemista jos herkkä koska siellä myös ikäviä bentsotarinoita)
benzobuddies (tukea) - Anonyymi
Minulla oli takana yli 20 vuotta Diapamia, viimeisen kymmenen vuoden aikana vuorokausiannos isoimmillaan 30 mg/vrk.
Muutama vuosi sitten puolitettiin tuo kolmeen 5 mg pilleriin päivässä. Aika vähän siis kuitenkin käytin.
Viime kesän alussa kyllästyneenä reseptien uusinnan hankaluuteen lopetin kokonaan. Onhan kaikenlaista oiretta ollut, mutta olen pärjännyt nyt 5kk ilman. Pahin vaiva on ollut nukahtamisvaikeudet ja unettomuus. Toki on ollut ajoittain ahdistusta, mutta olen niistä itseäni järkeilemällä selvinnyt. Olen ajatellut, että "tää on vain tätä, kyllä se ohi menee" ja on mennyt.
Havaintona se, että on selvinnyt mihin oloihin aikanaan sitä sain. Tunnistan itsessäni saman aran ihmisiä välttelevän ihmisen, joka mieluummin välttelee muiden pariin menemistä, lenkillä käymistä -kun sillä voi olla muitakin-
Mieleen tulee myös jonkinlainen katkeruus. Oliko sen minun pienen lääkemäärän käyttö niin vakavaa, kun tuntuu että menetän arjessani niin paljon? Lääkärit haluavat kai vain kiusata minua.
Mutta kyllä lopettaa voi vuosikymmentenkin bentsokäytön, eri asia on kannattaako se. Unettomuutta ei valitettavasti ei pysty ohittamaan järkiajattelulla. Kun ei nukuta ei vaan nukuta ja se lisää ahdistusta.
Sain viikko sitten unettomuuteen Ataraxia, allergialääke, joka väsyttää.
Sivuvaikutuksena erikoiset unet ja päivällä outo olo sekä ärtyisyys. Tunne, etten kai minä ole sekoamassa.
Taidan jättää syömättä. Kolmiolääke tuokin ja vaikuttaa selvästi aivotoimintaan, mistä en ollenkaan tykkää kun sellaisen lääkkeen lopetin kuukausia sitten. Mieluummin sitä vähän valvoo kuin sekoittaa päätään uudelleen.- Anonyymi
Jos vähentää hitaasti voi selvitä minimaalisella unettomuudella
- Anonyymi
Ihmisen pitää saada nukutuksi keinolla millä hyvänsä. Yöstä toiseen valvominen on mahdoton tilanne kestää. Toiset ovat lahjakkaita nukkumisen suhteen. Taasen kuten minä iäkkäämpänä olen aina ollut huono nukkumaan. En ole eläissäni pystynyt esim. päikkäreihin. Eikä niitä nykyään edes suositella. Minulla Ketipinor nukuttaa max. 400 Mg iltaisin, jos joku asia stressaa. Normaalisti 200-300 Mg. Diapamia olen käyttänyt satunnaisesti max. 15 mg päivä ahdistukseen. Diapam ei minulle oikein sovi koska aiheuttaa jaloissa kipua. Nyt olen syönyt Diapamia pahan elämäntilanteen takia pari kuukautta 5-15 mg päivä. Haluan lopettaa sen, koska minulle paremmin sopii Xanor 0,5 Mg. Tuleeko Diapamin lopettamisesta seinään viekkareita, jos tuo Xanor on käytössä? En huvikseen syö näin vahvoja lääkkeitä, mutta kun samanaikaisesti on kaksi isoa ongelmaa päällä, niin pakko pysyä toimintakykyisenä.
- Anonyymi
Pitää tiputta hiljalleen pienin annoksin ,0,5 mg esimerkiksi ja niin kauan välia että vieroituoireet tasapainottuu pois .voi mennä jopa vuosikin väliin ,me ihmiset reakoidaan niin eri tavoin vähennykseen ,toiset pystyy vähentämään jokusen kuukauden välein ,niin minäkin tei ,lääkärin määräyksestä ,oli jstkuvat vieroitukset ,mikä ei ole helppoa .
Hae Duodecumista ,Bensodiapiinin vähennys.
Minun lääkitys Vaikea asteiseen panikki häiriöön ,v-15: ta asti vaihdettiin lääkitystä usein sopimattomuuden vuoksi ,viimeisenä DIAPAM ,ellei alunperikään sopinut ,aiheuttaa Ahdituneisuushäiriön ym .Minulla kaikki mahdolliset vieroitusoireet ,Alussa v- 17 ,Diap.37,5mg ,nyt vuosien jälkeen 11 mg , yhä vähennän ,lääkken aiheuttamien oireiden vuoksi .EI OLE HELPPOA ,elämä ei ole sitä mitä ennen. Toivon sinulle onnistunutta vähennystä sydämestäni 💖
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458630Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472459Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272281- 382092
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811747Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221470Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091167Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61043- 531015