Voiko taloyhtiö kieltää sähköauton latauksen? Asukkaan tulee aina saada taloyhtiöltä lupa lataamisee

Anonyymi-ap

Voiko taloyhtiö kieltää sähköauton latauksen? Asukkaan tulee aina saada taloyhtiöltä lupa lataamiseen — oletuksena asukkaalla ei ole lupaa käyttää kiinteistösähköä tai kiinteistön sähköistystä sähköauton lataamiseen.

16

1164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos on tarpeeksi idioottia väkeä yhtiössä niin voivat kieltää vaikka sohvalla istumisen kunhan kaikki sitä puoltaa.

      Niin kauan kun lataaminen ei aiheuta haittaa yhtiölle (kuten palovaaran tms jos kikkaillaan tavallisilla suko-rasioilla ja jatkoroikilla ikkunasta jne) ja jokainen maksaa käyttämänsä sähkön itse niin mitä sitä kieltämään.

      Se nyt on selvää ettei kukaan voi käyttää kiinteistön sähköjä omiin tarpeisiinsa, tai ladata lämmitystolpasta jos siinä ei kapasiteetti riitä.

      • Anonyymi

        "Jos on tarpeeksi idioottia väkeä yhtiössä niin voivat kieltää vaikka sohvalla istumisen kunhan kaikki sitä puoltaa."

        Et näytä tuntevan voimassa olevaa asunto-osakeyhtiölakia. Sen mukaan asunto-osakeyhtiön hallitus eikä edes yhtiökokouksen päätös ei todellakaan voi kieltää sohvalla istumista eikä mitään muutakaan tavanomaiseen elämänmenoon kuuluvaa asiaa.


    • Anonyymi

      Voi kieltää tottakai!
      Taatusti ennen sitä hallituksen ja ehkä koko yhtiön pitää kokoustaa , päättää millaisia lataus paikkoja, mihin ja miten hyvitetään kustannukset ja
      aloittaa suunnitelu urakoinnin kilpailutus jne.
      Kuten kaikki olettekin huomanneet näille sähköautoille on laadittu paikkoja lataukseen ja sitä varten parkkipaikalle ihan omanlaisia lisä paikkoja , kun taloyhtiön alkaa tarjoamaan tätäkin palvelua,,, polttoaine jakeluun ei varmaan saisi lupaa... mutta rikkaille tuettua autoilua on nyt trendikästä tuoda saataville, kuin myös omassa taloyhtiössä laaditaan sähköautojen laturi paikkaa viher ja näennäisesti ekologisesti kestävää kehitystä varten.
      Hybridithän on ihan maailman turhinpia.

      • Anonyymi

        Asuntomyynti-ilmoitus maininnalla mahdollisuudesta sähköauton lataamiseen on todellinen markkinavaltti vuona 2024.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asuntomyynti-ilmoitus maininnalla mahdollisuudesta sähköauton lataamiseen on todellinen markkinavaltti vuona 2024.

        Jänkytä tuota asiaa asuntoilmoituksen jättäjälle sillä taloyhtiö on sitä varten olemassa, jotta taloyhtiö omistaa sekä hallinnoi taloyhtiötä.

        Siellä Venäjällä asia on tietenkin toisinpäin ja nahkatakkiset konepistooliyrmyt vetävät turpaan taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaa sekä kiinteistönhuoltajaa ja nyt tulee tähänkin taloyhtiöön sekä pensa-asema jotta myös sähkötösseli hinttiautoille !


    • Anonyymi

      Jos osakkailla on auton lämmitystolppamahdollisuus, niin yhdenvertaisuusperiaatteella on vaikea kieltää aikarajoitteista hidaslatausta (max 8A). Toki taloyhtiöissä ei aina toimita lakien mukaan ja ylimääräisiä maksuja voidaan asettaa, koska autoja ei lämmitetä ympärivuotisesti, joten kuukausimaksut on laskettu talvikuukausien sähkönkulutuksen mukaan.

      • Anonyymi

        Totta kai voi.

        "𝐋ä𝐦𝐦𝐢𝐭𝐲𝐬𝐭𝐨𝐥𝐩𝐩𝐢𝐚 𝐣𝐚 𝐦𝐮𝐢𝐭𝐚 𝐩𝐢𝐬𝐭𝐨𝐫𝐚𝐬𝐢𝐨𝐢𝐭𝐚 𝐞𝐢 𝐨𝐥𝐞 𝐬𝐮𝐮𝐧𝐧𝐢𝐭𝐞𝐥𝐭𝐮 𝐬𝐞𝐥𝐥𝐚𝐢𝐬𝐞𝐞𝐧 𝐤ä𝐲𝐭𝐭öö𝐧, 𝐦𝐢𝐭ä 𝐬ä𝐡𝐤ö𝐚𝐮𝐭𝐨𝐧 𝐥𝐚𝐭𝐚𝐚𝐦𝐢𝐧𝐞𝐧 𝐣𝐚𝐭𝐤𝐮𝐯𝐚𝐬𝐬𝐚 𝐤ä𝐲𝐭ö𝐬𝐬ä 𝐯𝐚𝐚𝐭𝐢𝐢. 𝐒𝐮𝐨𝐬𝐢𝐭𝐮𝐬𝐭𝐞𝐧 𝐦𝐮𝐤𝐚𝐚𝐧 𝐚𝐮𝐭𝐨𝐚 𝐞𝐢 𝐨𝐥𝐞 𝐬𝐲𝐲𝐭ä 𝐥𝐚𝐝𝐚𝐭𝐚 𝐩ä𝐢𝐯𝐢𝐭𝐭ä𝐢𝐧 𝐥ä𝐦𝐦𝐢𝐭𝐲𝐬𝐭𝐨𝐥𝐩𝐚𝐬𝐭𝐚 𝐭𝐚𝐢 𝐭𝐚𝐯𝐚𝐥𝐥𝐢𝐬𝐞𝐬𝐭𝐚 𝐩𝐢𝐬𝐭𝐨𝐫𝐚𝐬𝐢𝐚𝐬𝐭𝐚, 𝐯𝐚𝐚𝐧 𝐬ä𝐡𝐤ö𝐚𝐮𝐭𝐨𝐚 𝐥𝐚𝐝𝐚𝐭𝐚𝐚𝐧 𝐥𝐚𝐭𝐚𝐚𝐦𝐢𝐬𝐞𝐞𝐧 𝐭𝐚𝐫𝐤𝐨𝐢𝐭𝐞𝐭𝐮𝐢𝐥𝐥𝐚 𝐥𝐚𝐢𝐭𝐭𝐞𝐢𝐥𝐥𝐚. "

        https://plugit.fi/artikkelit/sahkoauton-lataus-taloyhtiossa-kysymyksia/#faq-1-begin


        Suomenniemeltä löytyy tuhansia asunto-osakeyhtiöitä, joissa tolppapaikan ehtoihin kuuluu kielto sisätilan lämmittimestä. Vasta törmäsin pieneen asunto-osakeyhtiöön, jonka lähes 40 autopaikkaa olivat yhden 3 x 25A eli noin 16kW syötön takana. Hyvin oli riittänyt entiseen 500w lohkolämmitysaikaan, mitä nyt sisätilalämmittäjät olivat saaneet sulakkeita palamaan.

        - Itse kirjautin autopaikkasääntöihin yhdeksi välittömäksi perusteeksi irtisanoa tallipaikka se, että siellä tallin uumenissa ladataan sähköautoa ilman energian mittausta l. varastetaan sähköä.

        "...joten kuukausimaksut on laskettu talvikuukausien sähkönkulutuksen mukaan."

        HöpöHöpö.
        Ehkä jossain on. En tosin tiedä ensimmäistäkään sellaista paikkaa. Yhtiökokous kuitenkin päättää maksupostit hallituksen esityksestä, joten maksut ovat yhteisesti päätettyjä.

        Pulinat siis pois joka tapauksessa.


      • Anonyymi

        "Yhdenvertaisuutta" minkä asian suhteen? Käyttää 500W lohkolämmitintä vs. 1,7kW sähkäauton lataaminen?

        Missä se 'yhdenvertaisuus' piileskelee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yhdenvertaisuutta" minkä asian suhteen? Käyttää 500W lohkolämmitintä vs. 1,7kW sähkäauton lataaminen?

        Missä se 'yhdenvertaisuus' piileskelee?

        Aina meidän taloyhtiössä monella on sisätilanlämmitin, joten kulutus on samaa luokkaa. Käyttöä rajoitetaan kahden tunnin ajastimella, jonka modaaminen on tietysti kiellettyä. Eli käytännössä sähköauton akun joutuu joka tapauksessa lataamaan muualla, ellei halua harrastaa taukojumppaa ulkona parin tunnin välein. Eikä sähkö ole edes halvempaa, kuin julkisilla 22 kWh latauspisteillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yhdenvertaisuutta" minkä asian suhteen? Käyttää 500W lohkolämmitintä vs. 1,7kW sähkäauton lataaminen?

        Missä se 'yhdenvertaisuus' piileskelee?

        Yhdenvertaisuutta on se, että

        osakas A käyttää max. 3 kWh/d pakkaspäivinä auton esilämmitykseen... eli puhutaan max. 300 kWh kulutuksesta vuodessa, eihän autoja lämmitetä kesällä

        osakas B rikkoo Suoli 24 ohjeiden mukaisesti lämpötolpan kellokytkimen ja lataa patteriautoaan lähes joka yö, vuoden ympäri. Esim lataushybrdeillähän on aika lyhyenkin ajomatkan jälkeen akku tyhjä ja sitten lataillaan se täyteen, tyyliin 13 kWh. Joka arkipäivä, vuoden ympäri. Sähköä kuluu 10x määrä vuodessa verrattuan auton esilämmitykseen.

        Lisäksi patteriauton lataus kestää 1,7 kW teholla melkeinpä läpi yön. Siis 3-4 kertaa niin pitkään kuin esilämmitys.

        Pysäköintialueen kaapelointi on mitoitettu sillä periaatteella, ettei ole kaikssa tolpissa kuormat samaan aikaan päällä. Näin siis jos on tolpissa max. 2 h lämmitysajan antavat kellokytkimet. Jos kyseessä on wanha talo vailla kellokytkimiä, niin näissä usein onkin sisätilanlämmittimet kiellettyjä.

        Huom. patteripetteriellä on tapana valehdella, että kaikki autot lähtevät liikkeelle klo 8:00, joten lämmitykset ovat aina 100 % samaan aikaan päällä. No, kaikkihan tietää, että pattreripetteri valehtelee 100 % todennäköisyydellä aina, kun suunsa avaa.

        Patteripetteri kuormittaa kaapelointia yhtä paljon kuin 3-4 esilämmityksessä olevaa autoka, koska patteriauton kuormittaa kaapelointia paljon pidemmän aikaa. Eli kuormitusten samanaikaisuus kasvaa. Kun patteriautoja tulee lisää, niin voi käydä, että ne lopulta ryöväävät kaiken saatavilla olevan tehon ja sitten palaa sulakkeet...

        Patteriautolijat luonnollisesti haluavat siipeillä muiden kustannulsella. Sehän kantava ajatus on! Jos ei saa autoilua maksatettua muilla, niin ei patteriauto kiinnosta. Tmä näkyy mm. myynin romahtamisena, kun hankintatuki loppui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta kai voi.

        "𝐋ä𝐦𝐦𝐢𝐭𝐲𝐬𝐭𝐨𝐥𝐩𝐩𝐢𝐚 𝐣𝐚 𝐦𝐮𝐢𝐭𝐚 𝐩𝐢𝐬𝐭𝐨𝐫𝐚𝐬𝐢𝐨𝐢𝐭𝐚 𝐞𝐢 𝐨𝐥𝐞 𝐬𝐮𝐮𝐧𝐧𝐢𝐭𝐞𝐥𝐭𝐮 𝐬𝐞𝐥𝐥𝐚𝐢𝐬𝐞𝐞𝐧 𝐤ä𝐲𝐭𝐭öö𝐧, 𝐦𝐢𝐭ä 𝐬ä𝐡𝐤ö𝐚𝐮𝐭𝐨𝐧 𝐥𝐚𝐭𝐚𝐚𝐦𝐢𝐧𝐞𝐧 𝐣𝐚𝐭𝐤𝐮𝐯𝐚𝐬𝐬𝐚 𝐤ä𝐲𝐭ö𝐬𝐬ä 𝐯𝐚𝐚𝐭𝐢𝐢. 𝐒𝐮𝐨𝐬𝐢𝐭𝐮𝐬𝐭𝐞𝐧 𝐦𝐮𝐤𝐚𝐚𝐧 𝐚𝐮𝐭𝐨𝐚 𝐞𝐢 𝐨𝐥𝐞 𝐬𝐲𝐲𝐭ä 𝐥𝐚𝐝𝐚𝐭𝐚 𝐩ä𝐢𝐯𝐢𝐭𝐭ä𝐢𝐧 𝐥ä𝐦𝐦𝐢𝐭𝐲𝐬𝐭𝐨𝐥𝐩𝐚𝐬𝐭𝐚 𝐭𝐚𝐢 𝐭𝐚𝐯𝐚𝐥𝐥𝐢𝐬𝐞𝐬𝐭𝐚 𝐩𝐢𝐬𝐭𝐨𝐫𝐚𝐬𝐢𝐚𝐬𝐭𝐚, 𝐯𝐚𝐚𝐧 𝐬ä𝐡𝐤ö𝐚𝐮𝐭𝐨𝐚 𝐥𝐚𝐝𝐚𝐭𝐚𝐚𝐧 𝐥𝐚𝐭𝐚𝐚𝐦𝐢𝐬𝐞𝐞𝐧 𝐭𝐚𝐫𝐤𝐨𝐢𝐭𝐞𝐭𝐮𝐢𝐥𝐥𝐚 𝐥𝐚𝐢𝐭𝐭𝐞𝐢𝐥𝐥𝐚. "

        https://plugit.fi/artikkelit/sahkoauton-lataus-taloyhtiossa-kysymyksia/#faq-1-begin


        Suomenniemeltä löytyy tuhansia asunto-osakeyhtiöitä, joissa tolppapaikan ehtoihin kuuluu kielto sisätilan lämmittimestä. Vasta törmäsin pieneen asunto-osakeyhtiöön, jonka lähes 40 autopaikkaa olivat yhden 3 x 25A eli noin 16kW syötön takana. Hyvin oli riittänyt entiseen 500w lohkolämmitysaikaan, mitä nyt sisätilalämmittäjät olivat saaneet sulakkeita palamaan.

        - Itse kirjautin autopaikkasääntöihin yhdeksi välittömäksi perusteeksi irtisanoa tallipaikka se, että siellä tallin uumenissa ladataan sähköautoa ilman energian mittausta l. varastetaan sähköä.

        "...joten kuukausimaksut on laskettu talvikuukausien sähkönkulutuksen mukaan."

        HöpöHöpö.
        Ehkä jossain on. En tosin tiedä ensimmäistäkään sellaista paikkaa. Yhtiökokous kuitenkin päättää maksupostit hallituksen esityksestä, joten maksut ovat yhteisesti päätettyjä.

        Pulinat siis pois joka tapauksessa.

        Tuskin kymmeniä vuosia vanhaan taloyhtiöön kannattaa edes harkita sähköautoa tai ladattavaa hybridiä, ellei suunnittele lataavansa auton jossakin muualla kuin kotipihassa. Jotain realismia kannattaa sentään olla skenaarioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdenvertaisuutta on se, että

        osakas A käyttää max. 3 kWh/d pakkaspäivinä auton esilämmitykseen... eli puhutaan max. 300 kWh kulutuksesta vuodessa, eihän autoja lämmitetä kesällä

        osakas B rikkoo Suoli 24 ohjeiden mukaisesti lämpötolpan kellokytkimen ja lataa patteriautoaan lähes joka yö, vuoden ympäri. Esim lataushybrdeillähän on aika lyhyenkin ajomatkan jälkeen akku tyhjä ja sitten lataillaan se täyteen, tyyliin 13 kWh. Joka arkipäivä, vuoden ympäri. Sähköä kuluu 10x määrä vuodessa verrattuan auton esilämmitykseen.

        Lisäksi patteriauton lataus kestää 1,7 kW teholla melkeinpä läpi yön. Siis 3-4 kertaa niin pitkään kuin esilämmitys.

        Pysäköintialueen kaapelointi on mitoitettu sillä periaatteella, ettei ole kaikssa tolpissa kuormat samaan aikaan päällä. Näin siis jos on tolpissa max. 2 h lämmitysajan antavat kellokytkimet. Jos kyseessä on wanha talo vailla kellokytkimiä, niin näissä usein onkin sisätilanlämmittimet kiellettyjä.

        Huom. patteripetteriellä on tapana valehdella, että kaikki autot lähtevät liikkeelle klo 8:00, joten lämmitykset ovat aina 100 % samaan aikaan päällä. No, kaikkihan tietää, että pattreripetteri valehtelee 100 % todennäköisyydellä aina, kun suunsa avaa.

        Patteripetteri kuormittaa kaapelointia yhtä paljon kuin 3-4 esilämmityksessä olevaa autoka, koska patteriauton kuormittaa kaapelointia paljon pidemmän aikaa. Eli kuormitusten samanaikaisuus kasvaa. Kun patteriautoja tulee lisää, niin voi käydä, että ne lopulta ryöväävät kaiken saatavilla olevan tehon ja sitten palaa sulakkeet...

        Patteriautolijat luonnollisesti haluavat siipeillä muiden kustannulsella. Sehän kantava ajatus on! Jos ei saa autoilua maksatettua muilla, niin ei patteriauto kiinnosta. Tmä näkyy mm. myynin romahtamisena, kun hankintatuki loppui.

        Niin mutta missä se y h d e n v e r t a i s u u s tässä piileskelee?

        Sekava vuodatuksesi ei siihen anna mitään konkretiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kymmeniä vuosia vanhaan taloyhtiöön kannattaa edes harkita sähköautoa tai ladattavaa hybridiä, ellei suunnittele lataavansa auton jossakin muualla kuin kotipihassa. Jotain realismia kannattaa sentään olla skenaarioissa.

        "Tuskin kymmeniä vuosia vanhaan taloyhtiöön kannattaa edes harkita sähköautoa tai ladattavaa hybridiä"

        ??

        Luonnollisesti jokainen ymmärtää tarkistaa tilanteen asunto-osakeyhtiön puheenjohtajalta tai isännöitsijältä. Sähköautojen latausmahdollisuudet kun ovat lisääntyneet todella vauhdilla eivätk ole mitään harvinaisuuksia. Ja merkittävien rmonttien yhteydesä jo lakisääteisesti tulee latausvalmikus rakentaa.

        Sähköautojen latausmahdolisuudet lisääntyvät joka päivä yhtä varmasti, kuin aurinko nousee huomisaamuna.

        https://www.kuntaliitto.fi/yleiskirjeet/2021/laki-rakennusten-varustamisesta-sahkoajoneuvojen-latauspisteilla-ja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuskin kymmeniä vuosia vanhaan taloyhtiöön kannattaa edes harkita sähköautoa tai ladattavaa hybridiä"

        ??

        Luonnollisesti jokainen ymmärtää tarkistaa tilanteen asunto-osakeyhtiön puheenjohtajalta tai isännöitsijältä. Sähköautojen latausmahdollisuudet kun ovat lisääntyneet todella vauhdilla eivätk ole mitään harvinaisuuksia. Ja merkittävien rmonttien yhteydesä jo lakisääteisesti tulee latausvalmikus rakentaa.

        Sähköautojen latausmahdolisuudet lisääntyvät joka päivä yhtä varmasti, kuin aurinko nousee huomisaamuna.

        https://www.kuntaliitto.fi/yleiskirjeet/2021/laki-rakennusten-varustamisesta-sahkoajoneuvojen-latauspisteilla-ja

        Jos vanhassa taloyhtiössä sisätilanlämmittimien käyttö on kielletty, niin melkoista optimismia hankkia sähköautoa. Ensin tolpat kuntoon ja sitten autokaupoille. Lataus voi toki onnistua myös työpaikalla tai sen lähistöllä, jolloin kotilatausta ei edes tarvitse.


    • Anonyymi

      Vastaus alkuperäiseen kysymykseen:

      Kyllä voi kieltää. Kannattaa ehdottomasti tarkistaa asia taloyhtiön isännöitsijältä.

    • Anonyymi

      Meillä kukin osakas voi asentaa parkkipaikalleen latauslaitteen, jonka sähkö otetaan osakkaan omasta 3x25A liittymästä. Omalla kustannuksella tietenkin.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2371
    2. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2267
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2260
    4. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1456
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1412
    8. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    9. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1160
    10. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1136
    Aihe