beaujolais nouveau 2022 ja sipulipiirakka

Minulla on tapana kiittää Herraa menneen vuoden sadosta nauttimalla heti tuoreeltaan uuden sadon viiniä, jota edustaa Ranskassa Beaujolais nouveau. Kävin eilen ostamassa Alkosta pari pulloa. Koska olen korkeassa ja vastuullisessa asemassa (paljon korkeammassa kuin esimerkiksi Hesarin päätoimittelija, rattijuoppo Kaius Niemi) niin nautin viininin vasta viikonloppuna. Oli on kuin Nooalla, joka heti vedenpaisumuksen jälkeen nautti uuden sadon viiniä, jotta poikansa Haam näkisi hänet sammuneena sukuelin paljaana ja tästä seuraisi, että kaananilaisista tulisi israelilaisten orjia.

Noh, myytit sikseen, vaimoni leipoi perinteisen Tarte a l'Oignonin. Pidän kyllä ihan mahdottoman paljon karamellisoidusta sipulista. Paljon parempaa kuin esimerkiksi herne-maissi-paprika tai kantarelli-tryffelikastike ja tuore naudan ulkofile. Sipuli on tietyllä tavalla ateistinen ja metsästäjäkeräilijöiden ruoka. Sen ympärille ei voi kerätä mitään instituutiota, luokkajakoa tai jumalia. Sipulia ei tarvitse kuivattaa, jauhaa, leipoa leiväksi ja jakaa leiväksi vaan se on suoraan maasta varastoon ja pannulle.

Miten muut palstalaiset viettävät sadonkorjuujuhlia ja vuoden päättäjäisiä? Itselle se on mm. Beaujolais nouveau marraskuussa. Viime viikonloppuna vietimme Martinpävää laittamalla hanhesta juhla-aterian. Harmi, ettei Beaujolais nouveau ja Martinpäivä täsmänneet samaan. Toisaalta kiva viettää useampi sadonkorjuuta juhlistava päivä.

Hyvää viikonloppua ja alkavia juhlakausia kaikille palstan lukijoille.

13

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      minä käärin raamatusta sätkiä 🙄

    • On täällä myös kirjoittajia eikä vain lukijoita. :)

      Vai onko palstalla yksi ainoa lukija ja kirjoittaja?

      Hän, joka tekee poistoja randomisti ja kaappailee nikkejä?

      Miten voit olla varma siitä, että sinä et ole minä ja minä en ole sinä?

      Mitä jos me molemmat olemme sairaan mielesi tuotoksia, sivupersoonia?

      Ja se todellinen "minä" eli "sinä" on...?

      Mutta ruoasta ja juomasta puhuminen ei minua miellytä. En tunne gastronomiaa enkä harrasta viinejä. Olen koulupudokas mielenterveyskuntoutuja, joka viettää kaiken aikansa tällä palstalla bentsojen ja muljun sekaisessa huurussa, deluusioiden vallassa. Näen Hessun siellä ja toisen täällä, joka puolella Hessu hiia hiiaa hoo!

      Ja tämä on muuten varma tieto. ;)

    • Anonyymi

      Eläkeläisen kun ei travitse lähteä töihin, niin voi nauttia kaksikin lasia laadukasta punaviiviä vaikka joka ilta. Koska viinikin on viisasten juoma, niin minä jätän maksimissaan kahteen lasiin. Silloin se ei vielä häiritse yöunta ja aamulla herää skarppina vaikka tarvittaessa auton rattiin.

      Harvoin olen löytänyt uuden sadon viinistä suun mukaista.

      • >>Silloin se ei vielä häiritse yöunta ja aamulla herää skarppina vaikka tarvittaessa auton rattiin.

        Nosta annostus pulloon per ilta niin nukut vähän pitempään. Säälittää kun ensimmäiset kommenttisi tulevat jo viiden aikaan aamulla. Eihän se ole mitään eläkelaisen rentoa elämää, että maniassa pitää herätä noin aikaisin Suomi24:lle 😂😂😂

        >>Harvoin olen löytänyt uuden sadon viinistä suun mukaista.

        Se on tapa. Kuten se, että israelilaiset söivät nälkäänsä uuden sadon leipää, joka ei ollut kovin hyvää kun se ei ehtinyt hapantua ja kohota.


      • Anonyymi
        Hah_ kirjoitti:

        >>Silloin se ei vielä häiritse yöunta ja aamulla herää skarppina vaikka tarvittaessa auton rattiin.

        Nosta annostus pulloon per ilta niin nukut vähän pitempään. Säälittää kun ensimmäiset kommenttisi tulevat jo viiden aikaan aamulla. Eihän se ole mitään eläkelaisen rentoa elämää, että maniassa pitää herätä noin aikaisin Suomi24:lle 😂😂😂

        >>Harvoin olen löytänyt uuden sadon viinistä suun mukaista.

        Se on tapa. Kuten se, että israelilaiset söivät nälkäänsä uuden sadon leipää, joka ei ollut kovin hyvää kun se ei ehtinyt hapantua ja kohota.

        Unohdit sen, että en ole eläkkeellä, vaan olen töissä öisin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Unohdit sen, että en ole eläkkeellä, vaan olen töissä öisin.

        Unohdit tämän väitteesi: "Eläkeläisen kun ei travitse lähteä töihin..." Vai valehtelitko?


      • Anonyymi
        Hah_ kirjoitti:

        Unohdit tämän väitteesi: "Eläkeläisen kun ei travitse lähteä töihin..." Vai valehtelitko?

        Ei vaan kusetan sua. :I


    • Tänään alkuruoaksi kantarellikeittoa, pääruoaksi Itämeren lohta paistettuna duchesseperunan, höyrystetyn parsan ja keitetyn latva-artisokan kanssa, kastikkeena perinteinen Hollandaise, ja jälkiruoaksi soufflé au fromage.

      Juomat

      Alkuun Russian Standard snapsi pakastimesta, keiton kanssa Joseph Drouhin Laforêt Bourgogne Chardonnay 2020 ja lohen kanssa Gnarly Head Old Vine Zin 2011. Jälkiruoan kanssa Smith Woodhouse Late Bottled Vintage Port 2009.

      Näillä mennään. Voi olla, että vieraat tuovat tullessaan viiniä, joten joudutaan ehkä rukkaamaan siltä osin, mutta pidot alkavat noin tunnin kuluttua sukumme kartanossa.

      • >>, höyrystetyn parsan

        Ihan mielenkiinnosta, millä saat parsan höyrystymään? 😂 😂 😂


      • Hah_ kirjoitti:

        >>, höyrystetyn parsan

        Ihan mielenkiinnosta, millä saat parsan höyrystymään? 😂 😂 😂

        Piereksin niin että taulut höyrystyvät seinillä ja yläkerran naapurit itkevät


      • Hah_ kirjoitti:

        >>, höyrystetyn parsan

        Ihan mielenkiinnosta, millä saat parsan höyrystymään? 😂 😂 😂

        Kasvikset voidaan kypsentää höyryttämällä, keittämällä, paistamalla pannulla tai parilalla, tai uunissa.

        Kiva että sait naurut...


      • Heh kirjoitti:

        Kasvikset voidaan kypsentää höyryttämällä, keittämällä, paistamalla pannulla tai parilalla, tai uunissa.

        Kiva että sait naurut...

        >>Kasvikset voidaan kypsentää höyryttämällä...

        Juuri näin, kypsyttämistä höyryllä. Höyrystäminen on kypsentämistä siihen pisteeseen, että materiaali höyrystyy.


    • Pieruni sulupiohe
      eikun sipulien jälkeen ovat sellaisia että itse Saatanakin haluaa Taivaseen
      ns. tuulen yläpuolelle päästäkseen

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1342
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe