Huonosta seurasta

Anonyymi-ap

JT-uskonnossa voi joutua merkityksi huonoksi ja kartettavaksi seuraksi milloin mistäkin syystä. Sen ymmärtää, jos tekee asioita, jotka ovat Raamatunvastaisia, tai käyttäytyy sen vastaisesti. Mutta sitä en ymmärrä, jos ihminen ei kykene sairauden tai muun syyn takia olemaan JT suuresti arvostaman aktiivisuuden ja läsnäolon takia olemaan samanlainen, kuin parhaimmat JT:t, että häntä täytyy karttaa, ja pidetään huonona seurana. Kun tuollaisen leiman on kerran otsaansa saanut, sitä ei enää lähde uusintakierrokselle JT uskontoon, jos on ajautunut vähitellen pois juuri yksin jättämisen takia.

57

757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja tuo on yksi syy jättää lahko, vähäisimmistä.

      Se myös murhaa jäseniään verensiirtokiellolla
      1 Korintt 10:27 käskee syömään pakanan luona kaikkea mitä pakana pöytään kattaa, siis myös verilettuja
      Raamatusta se myy väärennöksen, "UM"

    • Anonyymi

      Kirjataanko siellä JT seurakunnissa ihmisistä johonkin kortistoon heidän erilaisia vikojaan, joista voidaan päätellä, minkälainen seurakuntaan kuuluva ihminen on?

    • Anonyymi

      Merkityksi tulee ja seurakunnalle pidetään yksipuolisesti panettelupuhe pääsääntöisesti valheellisena huonoksi seuraksi leimatusta seurakuntalaisesta.

      Karttamisen leiman saa myös siitä jos ei suostu ns nuolemaan vanhimpien persettä.

      • Anonyymi

        Sanotaanko siinä puheessa nimikin? Ei kai ne kuvittele, että tuollalailla mustamaalattu ja paneteltu ihminen vielä tulee takaisin sinne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanotaanko siinä puheessa nimikin? Ei kai ne kuvittele, että tuollalailla mustamaalattu ja paneteltu ihminen vielä tulee takaisin sinne?

        Kyllä jotkut ihmiset, ressukat, joutuvat palaamaan. Näin he saavat taas olla perheenjäsenie sä kanssa tekemisissä. Näin sanoi muuan nainen syyksi palaamiseen.

        No, jotkut "palaavat oksennukselle ja rapakkoon rypemään".
        Kyllä paholainen pitää tiukasti kiinni omistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanotaanko siinä puheessa nimikin? Ei kai ne kuvittele, että tuollalailla mustamaalattu ja paneteltu ihminen vielä tulee takaisin sinne?

        Ei sanota nimeä, mutta puheen pitäisi olla sellainen, että kohteen tunnistaa, eli tavallaan sanotaan kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sanota nimeä, mutta puheen pitäisi olla sellainen, että kohteen tunnistaa, eli tavallaan sanotaan kuitenkin.

        Kauheaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauheaa.

        Eiköhän tuossa ole tarpeeksi hyvä syy olla menemättä mihinkään JT joukkoon. On suuri riski mennä JT ympyröihin ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tuossa ole tarpeeksi hyvä syy olla menemättä mihinkään JT joukkoon. On suuri riski mennä JT ympyröihin ollenkaan.

        Minäkin kartan huonoa seuraa, muun muassa JT-seuraa.


      • Anonyymi

        Entä jos metkitty seurakuntalainen on paikalla kuuntelemassa puhetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos metkitty seurakuntalainen on paikalla kuuntelemassa puhetta?

        Kuuntelee korvat punaisena, tai miten hän sen ottaa. Seurakuntalaisten suhtautuminen kuitenkin muuttuu puheen jälkeen ja he alkavat vältellä. Jos ennen kokousta ehdittiin sopia kyläilystä, kokouksen jälkeen kutsu perutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuntelee korvat punaisena, tai miten hän sen ottaa. Seurakuntalaisten suhtautuminen kuitenkin muuttuu puheen jälkeen ja he alkavat vältellä. Jos ennen kokousta ehdittiin sopia kyläilystä, kokouksen jälkeen kutsu perutaan.

        Kun ei käy kokouksissa ollenkaan, saa olla rauhassa, ja antaa seurakuntalaisten ajatella ja puhua mitä haluavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tuossa ole tarpeeksi hyvä syy olla menemättä mihinkään JT joukkoon. On suuri riski mennä JT ympyröihin ollenkaan.

        Jos menet Jt kokoukseen olet automaattisesti huonossa seurassa. Eivät kunnioita ihmisoikeusia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos menet Jt kokoukseen olet automaattisesti huonossa seurassa. Eivät kunnioita ihmisoikeusia.

        Ensivuoden alussa tulee tarkempi laki kunnianloukkauksista julkisilla paikalla.
        Olkaa tarkkoja ja jos vähääkään aihetta poliisit paikalle.


    • Anonyymi

      Niin, että paitsi että lahko antaa väärennetyn Raamatun, se on monin tavoin kohtuuton kuten aloituksessa.
      Tulisi äänestää jaloillaan, kuten sanotaan.
      Lahkon säännöissä ei todistajille muuta äänioikeutta annetakaan, vaan sanotaan ulkojäseniksi.

      • Anonyymi

        Mielestäni oikea ulkojäsen ja satelliittijäsen on sellainen, joka on kirjoilla JT-uskonnossa, mutta ei käy kokouksissa, eikä seurustele seurakuntalaisten kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni oikea ulkojäsen ja satelliittijäsen on sellainen, joka on kirjoilla JT-uskonnossa, mutta ei käy kokouksissa, eikä seurustele seurakuntalaisten kanssa.

        Jehovan todistajien yhdyskuntajärjestys

        3 §.

        Yhdyskuntaan kuuluu varsinaisia jäseniä, joilla on päätösvalta yhdyskunnan asioissa, sekä ulkojäseniä.

        Yhdyskuntaan otetaan varsinaisia jäseniä enintään 20

        Ulkojäseneksi otetaan yhdyskunnan jäsenten lapsia ja ...
        https://johanneksenpoika.fi/dokumentit/yhdyskuntajarjestys.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehovan todistajien yhdyskuntajärjestys

        3 §.

        Yhdyskuntaan kuuluu varsinaisia jäseniä, joilla on päätösvalta yhdyskunnan asioissa, sekä ulkojäseniä.

        Yhdyskuntaan otetaan varsinaisia jäseniä enintään 20

        Ulkojäseneksi otetaan yhdyskunnan jäsenten lapsia ja ...
        https://johanneksenpoika.fi/dokumentit/yhdyskuntajarjestys.html

        Ulkojäseniksi otetaan vartiotornikaupustelijoita.


    • Anonyymi

      Älkää tulko näyttämään naamaanne salin ovelle, lähdette kuin leppäkeihäät!

    • Anonyymi

      Merkityksi tekemisen tarkoitus on ajaa seurakuntalainen ulos järjestöstä, kun erottaa eivät voi kun ei ole syytä, niin ei toivottu henkilö ajetaan näin pihalle. Valheellisesti muuta tietenkin väitetään, itse olin vielä yli vuoden todistajana merkittynä, en käynyt kokouksissa en kä osallistunut toimintaan. Heti merkintäni jälkeen lähetin vanhimmistolle kirjeen jossa pyysin anteeksi jos ja kun olin ilmeisesti aiheuttanut heissä loukkaantumisen minua kohtaan.

      Mitään yhteyden ottoa kirjeen jälkeen ei tullut täysi vaikenemattomuus vain, joten ymmärsin yskän ja erosin. Huvittavaa oli muun muassa se että ennen merkintää kanssani asiasta ei keskusteltu mitenkään, vaan merkintäni tuli täysin puun takaa.

      Olen onnellinen siitä että lähdin ja ymmärrän kyllä heitä heidän omassa kuplassaan eläviä ja näitä epärehellisiä vallan käyttäjiä heidän vihassaan minua kohtaan, mutta en tietenkään hyväksy heidän Jumalatonta käytöstä.

    • Anonyymi

      Ei pitäisi koskaan vertailla itseään toisiin. Se ei ole järkevää missään tapauksessa. Jokainen meistä on yksilö joka kokee maailmaa yksilöllisesti.
      Jos vertaamme omia aikaansaannoksiamme tai muuta toisiin, se vahingoittaa takuulla niin tekevää.
      Jumalalle riittää se että omissa olosuhteissa teemme voitavamme Jumalalle. Hän ei koskaan vaadi tai pyydä meiltä sellaista, nihin resurssimme eivät riittäisi.
      Muista että Jumala on sinun tuomarisi. Älä välitä mitä joku sinusta seurakunnassa ajattelee. Ole uskollinen Jumalalle ja tee sydämmestäsi kokosieluisesti hänen tahtonsa. Vain sillä on merkitystä. Anna myös anteeksi heille jotka mielestäsi toimivat sinua kohtaan väärin. Niin Jumalakin antaa sinulle anteeksi päivittäin. Pyri myös välttämään liikaa kriittisyyttä.

      • Anonyymi

        Mitäs sitten, jos syrjimisen takana ovat vanhimmat? Miten pitäisi suhtautua?


      • Anonyymi

        Tuo on hyvä kirjoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs sitten, jos syrjimisen takana ovat vanhimmat? Miten pitäisi suhtautua?

        Minä sain kokea kahden vanhimman taholta syyllistämistä ja nöyryyttämistä ja muka pyhän hengen nimittämiä.


    • Anonyymi

      Muistakaamme että seurakuntien vanhimmat ovat vastuuasemassa ja tekevät aikanaan tilin korkeimmalle tuomioistuimelle taivaassa. En vain jaksa uskoa siihen ettei sinuun otettu mitään yhteyttä asiallisen kirjeesi jälkeen. Olen pahoillani mutta minun on vaikea uskoa tuota. En tietenkään tiedä yksityiskohtia mutta en vain voi. Seurakunnan vanhimpien nimenomainen tehtävä on olla oikeudennukaisia käsitellessään ns.arkoja ja yksityisiä ongelmatilanteita. Jokainen yksilö on Kristuksen rakas lammas jonka vuoksi on annettu kallisarvoinen uhri. Siksi vaikea uskoa että vanhimmat joista kirjoitit vaarantaisivat tietoisesti asemansa Kristuksen edessä toimiessaan tavalla miten kokemasi kuvailit.
      Virheitä toki tapahtuu 100%in varmuudella seurakunnissa, koska täydellisiä ihmisiä ei valitan ole. Älä siis odota seurakunnan vanhimmilta täydellisyyttä koska et itsekkään siihen kykene vai miten on?
      Olisit rohkeasti selvittänyt asiasi vanhimpien kanssa.
      Kirjoitit seuraavasti:" Heti merkintäni jälkeen lähetin vanhimmistolle kirjeen jossa pyysin anteeksi jos ja kun olin ilmeisesti aiheuttanut heissä loukkaantumisen minua kohtaan."
      Miten tulit siihen johtopäätökseen että sinut olisi jotenkin merkitty?
      Sanoit myös kirjoituksessasi että "...jos ja kun olin ilmeisesti aiheuttanut heissä loukkaantumisen minua kohtaan".
      Ehkä teit tässäkin liian hätäisiä johtopäätöksiä ennenaikaisesti. Ehkä asiat eivät olletkaan miten itse ne kuvittelit.
      Kuten totesin asiat täytyy selvittää ajoissa ettei tule tehtyä vääriä johtopäätöksiä, jotka vaikuttavat myös kuten sinulle kävi hengellisyyteesi.
      Puhuit myös heidän vihasta sinua kohtaan...siis vanhimpien seurakunnassasi. Jos noin kuten väität olisi, he eivät.....todelkakaan voisi toimia vanhimpina.
      Olet nyt omien sanojesi mukaan onnellinen. Uskon sen ja olen iloinen puolestasi. Mutta on sitten aivan toinen juttu mikä asemasi on tällä hetkellä Jumalan edessä jättäessäsi hänet. Niin hänet sinä hylkäsit erottatuessasi Jehovan todistajista. Tätä kannattaisi miettiä vakavasti ennenkuin Jeesus tulee takaisin.

      • Anonyymi

        "En vain jaksa uskoa siihen ettei sinuun otettu mitään yhteyttä asiallisen kirjeesi jälkeen. Olen pahoillani mutta minun on vaikea uskoa tuota. En tietenkään tiedä yksityiskohtia mutta en vain voi. Seurakunnan vanhimpien nimenomainen tehtävä on olla oikeudenmukaisia käsitellessään ns.arkoja ja yksityisiä ongelmatilanteita."

        Kyllä nämä veljet pitävät kauniita puheita lavalta, mutta kirjastossa Apostolien teot 20:29.

        "Virheitä toki tapahtuu 100%in varmuudella seurakunnissa, koska täydellisiä ihmisiä ei valitan ole. Älä siis odota seurakunnan vanhimmilta täydellisyyttä koska et itsekkään siihen kykene vai miten on?"

        En täydellisyyttä vaadi keneltäkään, mutta en myöskään hyväksy uskonnon johtajilta valehtelua, vääristelyä, pilkkaa, laittomuuksia ja kiusaamista, kyse oli vain siitä että pyysin että järjestön ohjeita olisi noudatettu heidän taholtaan, minua koskevissa asioissa.

        Tämä uhrin syyllistäminen on todella ilkeämielistä ja halpamainen keino jota sinä tässä, kuin vanhimmatkin aina tekevät.

        "Olisit rohkeasti selvittänyt asiasi vanhimpien kanssa."

        Merkintä puheessa ei jäänyt mitään epäselvyyttä puhuja luetteli selvät tunnistus merkit ja sanoi, kaikkihan hänet tuntevat hän on se ja se, mutta joo suoraan nimeä ei sanottu (aika hävytöntä ja lapsellista kieroilua).

        Merkintäpuheen jälkeen otin yhteyttä vanhimpiin ja pääsin keskustelemaan kahden heidän valitseman kokemattoman vanhimman kanssaan, kysyin muun muassa miksi merkintäkin meni toisin kuin Vartiotornissa opetetaan.
        Vanhimmat myönsivät virheen tapahtuneen ja sanoivat korjaavan asian.

        Muutaman viikon kuluttua seuraavassa tapaamisessa samat herrat ( päällys vanhimpien kehotuksesta varmaankin) nimittivät minut saatanaksi. Ennen tätä toista tapaamista, eräs voideltu sisar oli minuun yhteydessä ja varoitti vahvistaen minua, että vanhimmat valehtelevat mieluummin kuin myöntävät virheensä ja näinhän siinä kävikin. Pyysinkin heitä lukemaan kastekysymyksistä miten he siellä ovat lupaudutaan puhumaan aina totta.

        "Olet nyt omien sanojesi mukaan onnellinen. Uskon sen ja olen iloinen puolestasi. Mutta on sitten aivan toinen juttu mikä asemasi on tällä hetkellä Jumalan edessä jättäessäsi hänet. Niin hänet sinä hylkäsit erottautuessasi Jehovan todistajista. Tätä kannattaisi miettiä vakavasti ennen kuin Jeesus tulee takaisin."

        Rakas veli tai sisar vaikutat kyllä aika lailla kokemattomalta. Mitä luulet eikö Jehova vahvista häntä ja jota vääryydellä kohdellaan hänen nimissään. Matteus 18.
        Pyhän hengen voima ei ole ajatusesi mukaisesti vain Jehovan Todistajissa Markus 9:38–42.
        Siksi olen onnellinen koska rakastan Jehovaa kokosieluisesti niin kuin hän minua, suhteemme on vain syventynyt ja lujittunut eroni jälkeen.

        Tässä hiukan valotan eroani:
        Ensin kahden vanhimman toiminnasta ja lopetin kokoukset.
        – Toisen vanhimman laittomuuksista, jotka toin esiin, tämän jälkeen hänen kostavasta ja ylpeästä
        asenteesta.
        – Toisen, seuran ohjeiden noudattamatta jättämisistä, sekä hänen omapäisistä vaatimuksistaan.

        Vuosi tästä minut merkittiin olematta millään tavalla yhteydessä minuun itse asiasta tai sen
        syystä.
        Pyysin asian johdosta tavata vanhimpia ja sainkin. Tapaamiset tosin olivat todella ilkeitä, ensin ei
        edes suotuttu pyytämään rukouksessa Jehovalta pyhänhengen johdatusta ja lopussa minut
        demonoitiin, itse rukoilin hiljaa itsekseni, kun olin ensin pyytänyt heidän suostumuksensa siihen.

        Tuossa merkitsemisen panettelu puheesta, missä muun muassa tuomittiin minun tuottavasta työstäni, jota seurakunnassa tein, oli ristiriitainen, sillä ensimmäisessä keskustelussa vanhimpien kanssa he kehuivat sitä työtä.
        Tiedän itse Jehovan avulla onnistuneen monesti sillä sain olla tuolla oikeutettu useasti sysittyjen kyyneleiden kuivaamaan heidän kasvoiltaan.

        Vuoden odotin yhteyden ottoa ja sopimista Mt. 5: 22–24. Toivoen
        myös, että edes yksi vanhimmista olisi vastannut esittämääni kirjalliseen anteeksipyyntööni, mutta ei.

        Ihmettelen miksi heidän on vaikea antaa anteeksi, minkälainen on heidän omatuntonsa?Minulla ei ole
        henkilöinä mitään heitä vastaan tai katkeruutta Ef.4:32 Mt18:1-35 kaiken olen antanut anteeksi, mutta vääryyttä en hyväksy, tämän asian olen jättänyt Jehovan rakkauteen.

        Olin halveksinnan, eristämisen, välinpitämättömyyden ja selän takana puhumisen kohteena,
        nämä ovat myös yleisesti tunnetut kiusaamisen muodot, jota koin jo kokouksissa aikanani
        käydessä, ja jonka syystä joku kerta myös tuohduin vanhimmille Ef 4:31, koska olin palavan innokas
        totuuden puolesta, tietenkin tuolloinen käytökseni harmittaa minua ja pyydän sitä vieläkin anteeksi. (Pietarin luonteeni).

        Olen myös ottanut tuosta opiksi ja kyseisen muutoksen ovat läheiseni myös panneet merkille.

        Jatkan nyt Jehovan viitoittamaa rakkaudellista tietä muualla ja toivon sinullekin hyvää ja menestyksellistä työtä Jehovan sylissä.


      • Anonyymi

        Aina kun lähtee vartiotornilahkosta ja pysyy myös pois sieltä, on asema Jumalan edessä sellainen, että Hän saattaa kutsua sinut lapsekseen.
        Vanha vihtahousu saattaa kuitenkin pitää sinusta tiukasti kiinni, mutta älä mene takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kun lähtee vartiotornilahkosta ja pysyy myös pois sieltä, on asema Jumalan edessä sellainen, että Hän saattaa kutsua sinut lapsekseen.
        Vanha vihtahousu saattaa kuitenkin pitää sinusta tiukasti kiinni, mutta älä mene takaisin.

        Vartiotorni päivässä pitää Jeesuksen loitolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kun lähtee vartiotornilahkosta ja pysyy myös pois sieltä, on asema Jumalan edessä sellainen, että Hän saattaa kutsua sinut lapsekseen.
        Vanha vihtahousu saattaa kuitenkin pitää sinusta tiukasti kiinni, mutta älä mene takaisin.

        Uskon että Jehovan rakkaita on kaikissa uskonnoissa, myös Jehovan todistajissa, joo en ikinä sinne palaa näiden kokemusteni jälkeen ei tuota Jumalani tietenkään edes toivo minulta ei, hän viitoittaa rakkaudella ohjaustaan tuottoisasti nyt toisaalla.


      • Anonyymi

        "Muistakaamme että seurakuntien vanhimmat ovat vastuuasemassa ja tekevät aikanaan tilin korkeimmalle tuomioistuimelle taivaassa."

        Tämä kuulostaa vähän samalta kuin vetoaminen siihen, että pedofiili tulee saamaan rangaistuksensa aikanaan Jumalalta, joka näkee kaikki salatutkin teot. Kuvitellun Jumalan kuvitellulla rangaistuksella ei ole mitään arvoa silloin, kun ihmisyhteisön toimintatavoista on kysymys.

        "Virheitä toki tapahtuu 100%in varmuudella seurakunnissa, koska täydellisiä ihmisiä ei valitan ole. Älä siis odota seurakunnan vanhimmilta täydellisyyttä koska et itsekkään siihen kykene vai miten on?"

        Melkoinen olkiukko. Kukaan ei ole vaatinut täydellisyyttä, mutta kyse oli toimintatapojen kritisoimisesta.

        "Olisit rohkeasti selvittänyt asiasi vanhimpien kanssa."

        Tähän ei ole aina mahdollisuutta, koska vanhimmat eivät välttämättä suostu keskustelemaan. Olihan tässäkin tilanne, jossa kirjeeseen ei vastattu.

        "Mutta on sitten aivan toinen juttu mikä asemasi on tällä hetkellä Jumalan edessä jättäessäsi hänet. Niin hänet sinä hylkäsit erottatuessasi Jehovan todistajista. Tätä kannattaisi miettiä vakavasti ennenkuin Jeesus tulee takaisin."

        Vartiotornin mukaan Jeesus on jo tullut takaisin pari kertaa, tosin näkymättömänä. Jos kuitenkin väität, että asema Jumalan edessä olisi jollain tapaa sidoksissa asemaan Jehovan todistajien järjestössä (eli järjestön hylkääminen olisi Jumalan hylkäämistä), tälle olisi kiva saada muitakin todisteita kuin pelkkä väitteesi.


    • Anonyymi

      > sitä en ymmärrä, jos ihminen ei kykene sairauden tai muun syyn takia olemaan JT suuresti arvostaman aktiivisuuden ja läsnäolon takia olemaan samanlainen, kuin parhaimmat JT:t, että häntä täytyy karttaa, ja pidetään huonona seurana >

      Puppugeneraattorille sellaisia terveisiä että jos itse eristäytyy omiin oloihinsa eikä osoita mitään kiinnostusta seurakuntaa ja sen jäseniä kohtaan, sosiaalinen kanssakäyminen varmasti kärsii. Passiivisuus yhteydenottojen suhteen johtaa usein siihen, että yritykset kontaktinottoon harvenevat ajastaan. Se että ajaa itsensä omaehtoiseen paitsioon ei liity karttamiseen tai huonona seurana pitoon.

      "Aktiivisuus" ruokkii halua olla tekemisissä samoin ajattelevien kanssa tai ainakin myönteisyyttä yhteydenottojen suhteen. Passiivisuus ja "läsnäolon" välttely antaa signaalin omaehtoisesta jättäytymisestä ulkopuolelle ja jos tilanne jatkuu pitkään sellaisena, ihmisen antamaa tahtotilaa täytyy kunnioittaa.

      Jos ihminen on "sairas", tilanne on toinen (jos siis sairaus on todellinen ja tiedossa) ja silloin varmasti yhteisö yrittää arvioida sen vaikutuksen tilanteeseen. "Muu syy" kuulostaa sen sijaan hieman kaukaa haetulta vaihtoehdolta, jolla yritetään vaatia erikoiskohtelua henkilökohtaisten mieltymysten pohjalta. Silloin saattaa olla vaarana että vaatii muilta enemmän kuin mitä itse on valmis itse tekemään muiden eteen ts. henkinen hyväksikäyttö. Jos samalla osoittaa hengellistä passiivisuutta, voi hyvinkin havaita pian pelanneensa itsensä joukon ulkopuolelle.

      • Anonyymi

        On se hyvä että maailmalliset ovat järjestäneet lahkolaisille paikan jossa käsitellä ongelmiaan.

        Joskus lahkolainen viittaa Raamattuunkin, ja siellä sanotaan että vanhimmat tulee valita seurakuntalaisten.
        Mutta teillähän ei ole äänioikeuttakaan siellä lahkossa, mikä näyttää olevan yllätystieto lahkolaisille täällä, mikä tämäkin foorumi taas lahkossa kielletään, tänne ei saisi tulla lukemaan.

        Veljesseura.org on entisten todistajain foorumi, joka hyväksyy myös vartiotorneja vielä kaupittelevat lukemaan ja kirjoittamaan mukaansa.
        Ja sieltä saa myös neuvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se hyvä että maailmalliset ovat järjestäneet lahkolaisille paikan jossa käsitellä ongelmiaan.

        Joskus lahkolainen viittaa Raamattuunkin, ja siellä sanotaan että vanhimmat tulee valita seurakuntalaisten.
        Mutta teillähän ei ole äänioikeuttakaan siellä lahkossa, mikä näyttää olevan yllätystieto lahkolaisille täällä, mikä tämäkin foorumi taas lahkossa kielletään, tänne ei saisi tulla lukemaan.

        Veljesseura.org on entisten todistajain foorumi, joka hyväksyy myös vartiotorneja vielä kaupittelevat lukemaan ja kirjoittamaan mukaansa.
        Ja sieltä saa myös neuvoja.

        Totta.
        Raamattu sanoo seurakuntalaisten itsensä hoidettaviksi omat asiansa.
        Eri seurakunnan toimiin voidaan pyrkiä, seurakunta valitsee.

        1.Timoteuksen kirje:
        3:1 Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta.
        Raamattu sanoo seurakuntalaisten itsensä hoidettaviksi omat asiansa.
        Eri seurakunnan toimiin voidaan pyrkiä, seurakunta valitsee.

        1.Timoteuksen kirje:
        3:1 Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen

        Mikä tässä raamatunkohdassa viittaa siihen että "seurakunta valitsee"? Jae kun kohdistuu kaitsijaksi eli vanhimmaksi (tai valvojaksi, kreikk. e-pisko-poi) itseään kehittävän veljen ponnistelujen kannustamiseen.

        Tämän jakeen jälkeen Paavali luettelee vanhimmalta vaadittavia ominaisuuksia ja osoittaa, että vanhimman tulee ensin täyttää "seurakunnanpalvelijan" vaatimukset ennenkuin voi tavoitella vanhimman tehtävää.

        "Mutta heitäkin koeteltakoon ensin, sitten palvelkoot, jos ovat nuhteettomat" (1.Tim3:10).

        Seurakunnan vanhimmisto päätti sen, oliko joku kyllin edistynyt toimimaan vanhimpana. Esimerkiksi Timoteus oli Paavalin mukaan nuoresta iästään huolimatta osoittanut poikkeuksellisia hengellisiä ominaisuuksia joiden johdosta hän sai itselleen tehtävän seurakunnassa:

        "Älä laiminlyö armolahjaa, joka sinussa on ja joka sinulle annettiin profetian kautta, vanhinten pannessa kätensä sinun päällesi" (1.Tim.4:14).

        Seurakuntalaisilla (eli rivijäsenillä) ei ollut osaa vanhinten valinnassa. Vanhimmat valitsivat ne, joilla oli hengellinen pätevyys. Huutoäänestyksessä hengellinen kyvykkyys tuskin olisi ehdokkaan kriteereistä tärkein koska huutelijoissakin olisi hengellisesti eri tasoisia huuteljoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tässä raamatunkohdassa viittaa siihen että "seurakunta valitsee"? Jae kun kohdistuu kaitsijaksi eli vanhimmaksi (tai valvojaksi, kreikk. e-pisko-poi) itseään kehittävän veljen ponnistelujen kannustamiseen.

        Tämän jakeen jälkeen Paavali luettelee vanhimmalta vaadittavia ominaisuuksia ja osoittaa, että vanhimman tulee ensin täyttää "seurakunnanpalvelijan" vaatimukset ennenkuin voi tavoitella vanhimman tehtävää.

        "Mutta heitäkin koeteltakoon ensin, sitten palvelkoot, jos ovat nuhteettomat" (1.Tim3:10).

        Seurakunnan vanhimmisto päätti sen, oliko joku kyllin edistynyt toimimaan vanhimpana. Esimerkiksi Timoteus oli Paavalin mukaan nuoresta iästään huolimatta osoittanut poikkeuksellisia hengellisiä ominaisuuksia joiden johdosta hän sai itselleen tehtävän seurakunnassa:

        "Älä laiminlyö armolahjaa, joka sinussa on ja joka sinulle annettiin profetian kautta, vanhinten pannessa kätensä sinun päällesi" (1.Tim.4:14).

        Seurakuntalaisilla (eli rivijäsenillä) ei ollut osaa vanhinten valinnassa. Vanhimmat valitsivat ne, joilla oli hengellinen pätevyys. Huutoäänestyksessä hengellinen kyvykkyys tuskin olisi ehdokkaan kriteereistä tärkein koska huutelijoissakin olisi hengellisesti eri tasoisia huuteljoita.

        Seurakuntalaiset saivat tietyssä tilanteessa valita edustajia, Apt. 6. luku.

        Opetustehtävä oli eri asia. 2. Tim. 2:2 Kaikki, mitä olet monien todistajien läsnä ollessa minulta kuullut, sinun tulee uskoa luotettaville ihmisille, jotka pystyvät myös opettamaan muita.

        Tuossakaan ei tosin sanota, etteivät seurakuntalaiset olisi saaneet kertoa näkemystään, mutta Timoteus ilmeisesti sai itse tehdä lopulta päätöksen ketä piti sopivana.

        Tehtävään nimittämisen yhteydessä käytetään joskus ilmaisua kätten päälle paneminen. Tämä toi nimittäjälle vastuun. 1. Tim. 5:22

        Vain katolinen ja ortodoksinen kirkko katsovat, että heillä on apostolinen seuraanto eli katkeamaton opettajien ketju apostoleista lähtien.


      • Anonyymi

        "Puppugeneraattorille sellaisia terveisiä että jos itse eristäytyy omiin oloihinsa eikä osoita mitään kiinnostusta seurakuntaa ja sen jäseniä kohtaan, sosiaalinen kanssakäyminen varmasti kärsii."

        Eihän siitä ollutkaan kysymys, ettei osoita mitään kiinnostusta, vaan ei pysty olemaan samanlainen kuin parhaimmat JT:t. Kyllä JT-seurakunnissa usein on sosiaalinen, aktiivinen eliitti, joka eroaa takarivin todistajista. JT-seurakuntaan liittyvälle voi alun rakkauspommituksen jälkeen tulla pettymyksenä, että seurakunnan sisällä on omat kuppikuntansa, eikä JT-seurakunta tässä suhteessa eroa mitenkään muista ihmisporukoista. Todistajissakaan kaikki eivät ole kavereita kaikkien kanssa. On myös juoruilua ja naureskelua selän takana, toisinaan suoranaista kiusaamista päin naamaakin. En ole rankkoja kiusaamistapauksia JT-seurakunnissa kylläkään nähnyt, mutta nälvimistä kylläkin, jota kohde ei ole aina "osannut" ottaa huumorilla.

        "Se että ajaa itsensä omaehtoiseen paitsioon ei liity karttamiseen tai huonona seurana pitoon."

        Omaehtoinen paitsioon ajo, jos tällaisesta todella on kysymys, on tosiaan eri asia kuin karttaminen tai huonona seurana pitäminen. Näitä jälkimmäisiä kuitenkin esiintyy myös. Karttaminen sanan varsinaisessa merkityksessä kohdistuu vain entisiin jäseniin, mutta seurakunnan sisällä esiintyy huonona seurana pitämistä ja epävirallista "karttelua". Tämän lisäksi on käytössä virallinen "merkitseminen", jolle on vanhinten opaskirjassa määritelty prosessi. Seurakunnan sisällä voidaan siis kuitenkin kartella ilman merkitsemistäkin.

        "Jos ihminen on "sairas", tilanne on toinen (jos siis sairaus on todellinen ja tiedossa) ja silloin varmasti yhteisö yrittää arvioida sen vaikutuksen tilanteeseen. "Muu syy" kuulostaa sen sijaan hieman kaukaa haetulta vaihtoehdolta, jolla yritetään vaatia erikoiskohtelua henkilökohtaisten mieltymysten pohjalta."

        Muu syy voi olla vaikkapa diagnosoimaton masennus, jolloin kyseessä ei ole tiedossa oleva sairaus, mutta joka kuitenkin laskee ihmisen aktiivisuutta ja toimintakykyä. Kyse ei aina ole erikoiskohtelun vaatimisesta, joskus vain ei jaksa. Masennus on yleensäkin kansanterveyden tasolla hyvin alidiagnosoitu sairaus. Todistajien keskuudessa on sellaisia, jotka ymmärtävät ihmisten alakuloisuutta ja pyrkivät rohkaisemaan, mutta on valitettavasti myös sellaisia, jotka vain syyllistävät ja määräilevät. Annat suhtautumisellasi hyvän esimerkin jälkimmäisestä ryhmästä. Toivottavasti et ole JT-vanhin, saisit kylmällä asenteellasi paljon pahaa aikaiseksi seurakunnassasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Puppugeneraattorille sellaisia terveisiä että jos itse eristäytyy omiin oloihinsa eikä osoita mitään kiinnostusta seurakuntaa ja sen jäseniä kohtaan, sosiaalinen kanssakäyminen varmasti kärsii."

        Eihän siitä ollutkaan kysymys, ettei osoita mitään kiinnostusta, vaan ei pysty olemaan samanlainen kuin parhaimmat JT:t. Kyllä JT-seurakunnissa usein on sosiaalinen, aktiivinen eliitti, joka eroaa takarivin todistajista. JT-seurakuntaan liittyvälle voi alun rakkauspommituksen jälkeen tulla pettymyksenä, että seurakunnan sisällä on omat kuppikuntansa, eikä JT-seurakunta tässä suhteessa eroa mitenkään muista ihmisporukoista. Todistajissakaan kaikki eivät ole kavereita kaikkien kanssa. On myös juoruilua ja naureskelua selän takana, toisinaan suoranaista kiusaamista päin naamaakin. En ole rankkoja kiusaamistapauksia JT-seurakunnissa kylläkään nähnyt, mutta nälvimistä kylläkin, jota kohde ei ole aina "osannut" ottaa huumorilla.

        "Se että ajaa itsensä omaehtoiseen paitsioon ei liity karttamiseen tai huonona seurana pitoon."

        Omaehtoinen paitsioon ajo, jos tällaisesta todella on kysymys, on tosiaan eri asia kuin karttaminen tai huonona seurana pitäminen. Näitä jälkimmäisiä kuitenkin esiintyy myös. Karttaminen sanan varsinaisessa merkityksessä kohdistuu vain entisiin jäseniin, mutta seurakunnan sisällä esiintyy huonona seurana pitämistä ja epävirallista "karttelua". Tämän lisäksi on käytössä virallinen "merkitseminen", jolle on vanhinten opaskirjassa määritelty prosessi. Seurakunnan sisällä voidaan siis kuitenkin kartella ilman merkitsemistäkin.

        "Jos ihminen on "sairas", tilanne on toinen (jos siis sairaus on todellinen ja tiedossa) ja silloin varmasti yhteisö yrittää arvioida sen vaikutuksen tilanteeseen. "Muu syy" kuulostaa sen sijaan hieman kaukaa haetulta vaihtoehdolta, jolla yritetään vaatia erikoiskohtelua henkilökohtaisten mieltymysten pohjalta."

        Muu syy voi olla vaikkapa diagnosoimaton masennus, jolloin kyseessä ei ole tiedossa oleva sairaus, mutta joka kuitenkin laskee ihmisen aktiivisuutta ja toimintakykyä. Kyse ei aina ole erikoiskohtelun vaatimisesta, joskus vain ei jaksa. Masennus on yleensäkin kansanterveyden tasolla hyvin alidiagnosoitu sairaus. Todistajien keskuudessa on sellaisia, jotka ymmärtävät ihmisten alakuloisuutta ja pyrkivät rohkaisemaan, mutta on valitettavasti myös sellaisia, jotka vain syyllistävät ja määräilevät. Annat suhtautumisellasi hyvän esimerkin jälkimmäisestä ryhmästä. Toivottavasti et ole JT-vanhin, saisit kylmällä asenteellasi paljon pahaa aikaiseksi seurakunnassasi.

        Ja pidetään meitä jehovantodistajia yllytyshulluina siten, että lahkotyön normit ylittävät sanotaan esimerkillisiksi.
        Kuten tietysti reilummin lahjalaatikkoon pennosiaan laittavaa todistajaakin.

        Johanneksenpojan sanotaan saaneen väärinkohtelut vanhimmilta jehovantodistajain omia sääntöjä rikkoen.
        Siitä on kuulemma Johanneksenpojan kotivuilla kirjoitus nimellä Myllynkivet.
        Pitäneekö paikkansa ?
        Itse en voi mennä lukemaan kun se on meiltä todistajilta kiellettyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja pidetään meitä jehovantodistajia yllytyshulluina siten, että lahkotyön normit ylittävät sanotaan esimerkillisiksi.
        Kuten tietysti reilummin lahjalaatikkoon pennosiaan laittavaa todistajaakin.

        Johanneksenpojan sanotaan saaneen väärinkohtelut vanhimmilta jehovantodistajain omia sääntöjä rikkoen.
        Siitä on kuulemma Johanneksenpojan kotivuilla kirjoitus nimellä Myllynkivet.
        Pitäneekö paikkansa ?
        Itse en voi mennä lukemaan kun se on meiltä todistajilta kiellettyä.

        Pitää paikkansa. Sieltä löytyy m.m. nimet näistä "inkvisiittoreista". Röyhkeitä äijiä, jotka luulevat suuria itsestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Sieltä löytyy m.m. nimet näistä "inkvisiittoreista". Röyhkeitä äijiä, jotka luulevat suuria itsestään.

        Kulttipääliköitä. Ihan niinkuin nämä v- muuraajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Sieltä löytyy m.m. nimet näistä "inkvisiittoreista". Röyhkeitä äijiä, jotka luulevat suuria itsestään.

        Kulttipääliköitä. Ihan niinkuin nämä v- muuraajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Sieltä löytyy m.m. nimet näistä "inkvisiittoreista". Röyhkeitä äijiä, jotka luulevat suuria itsestään.

        Netistä löytyy myös varsinkin englanniksi salaa nauhoitettuja oikeuskomiteoita. Todella epätervettä vallankäyttöä, jossa syytetyn näkemyksille ei anneta mitään arvoa, vaan syyttäjä-tuomarit ovat ainoastaan kiinnostuneita siitä, aikooko syytetty jatkossa alistua järjestölle. Diktatuurit pyrkivät vaientamaan kritiikin ja nujertamaan toisinajattelijat.

        Tuolla suomeksi eräästä oikeuskomiteasta:

        https://johanneksenpoika.fi/uutiset/arkisto/arkisto_k0377.html


    • Anonyymi

      Jehovantodistajana käytän vartiotornia, käytä sinäkin, se todistaa olevansa jehovan pöytä, vartiotorniseuran hallintoelimen ollessa jehovakanava.

      Ja vanhinten valinnasta vartiotorni kirjoittaa että "Kristuksen ruumiin jäseninä on seurakunnan äänestettävä, niinkuin he uskovat Pään tahtovan"
      Ja "meidän on muistettava, että äänestäminen on Herran vaali, hänen ruumiinsa jäsenten esittämä, heidän kykynsä mukaisesti käsitettynä. Kellään ei ole oikeutta koettaa kieltäytyä tästä velvollisuudesta"
      Ja "samaa järjestystä olisi noudatettava apulaistenkin vaalin suhteen, niin kutsuttujen diakoonien ja, diakonissojen suhteen".

      Halua ihmeessä tarkistaa itse vartiotornista.
      Ota vartiotorni elokuulta 1913, avaa sivu 134 ja lue.
      Löytyy myös Helsingin yliopiston kirjastosta.

      Näin siis vaikka aikaa on enää vähän ennen loppua, vartiotorni valaisee mieltä ja kuljettavaa polkua.

      • Anonyymi

        Vartiotorni elokuu 1913 kirjoitettiin vuotta ennen kun Russell joukkoineen pääsi taivaaseen ja harmagedon alkaisi.
        Muistakaa tämä te jotka luulette olevanne Pyhän Hengen johtaman järjestön jäseniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vartiotorni elokuu 1913 kirjoitettiin vuotta ennen kun Russell joukkoineen pääsi taivaaseen ja harmagedon alkaisi.
        Muistakaa tämä te jotka luulette olevanne Pyhän Hengen johtaman järjestön jäseniä.

        Russellia seurasi Rutherford, joka hänkin laittoi nimensä vartiotornikirjoitusten alle, kirjoitti paljon kirjojakin. nykyään ei kirjoittajan nimeä vartiotornissa paljasteta.

        Mutta Rutherford kirjoitti myös Israelin patriarkkojen nousevan haudoistaan 1925, ja rakennutti heitä varten talon, johon asettui sitten itse asumaan siihen asti.
        Hänen kuoltuaan vartiotorniseura möi talon, toisten talon, patriarkkojen vielä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Russellia seurasi Rutherford, joka hänkin laittoi nimensä vartiotornikirjoitusten alle, kirjoitti paljon kirjojakin. nykyään ei kirjoittajan nimeä vartiotornissa paljasteta.

        Mutta Rutherford kirjoitti myös Israelin patriarkkojen nousevan haudoistaan 1925, ja rakennutti heitä varten talon, johon asettui sitten itse asumaan siihen asti.
        Hänen kuoltuaan vartiotorniseura möi talon, toisten talon, patriarkkojen vielä !

        Rutherfordin lanseeraama on myös se paratiisi, josta vartiotorni piirroksellisesti todistaa pääsemisen jellonien hymyiltäväksi.

        Lahkon taivaaseen meneviksi ilmoittautuneet taas vartiotorni on kirjoittanut mielenvikaisiksi.

        Ostatko vartiotornin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rutherfordin lanseeraama on myös se paratiisi, josta vartiotorni piirroksellisesti todistaa pääsemisen jellonien hymyiltäväksi.

        Lahkon taivaaseen meneviksi ilmoittautuneet taas vartiotorni on kirjoittanut mielenvikaisiksi.

        Ostatko vartiotornin ?

        Ehkäpä Vartiotorni tarkoittaa hallintoelimen jäseniä vihjaillessaan, että joillakin voidelluksi itseään luulevilla on henkisiä ongelmia.

        En osta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä Vartiotorni tarkoittaa hallintoelimen jäseniä vihjaillessaan, että joillakin voidelluksi itseään luulevilla on henkisiä ongelmia.

        En osta.

        Juuri näin. JA PALJON.
        Esim. kukaan aikuinen ei leiki tulitikuille ( A. Morris ) tai vääntele naamaansa kameran edessä.( Letti ).


    • Anonyymi

      Lainaus:
      "Merkityksi tulee ja seurakunnalle pidetään yksipuolisesti panettelupuhe pääsääntöisesti valheellisena huonoksi seuraksi leimatusta seurakuntalaisesta."

      Höpö höpö. Ei takuulla pidä paikkaansa lainaamani kirjoittajan väite. Selvästi jonkun EI todistajan kuviteltu oma keksimä kommentti. Ei pidä uskoa kaikkea näillä saiteilla lukemaansa.
      Kenestäkään leimatusta ei pidetä mitään puheita seurakunnalle.

      • Anonyymi

        Höpö höpö itsellesi.
        Vaikkea ehkä nimeä mainita, mutta viitteitä henkilöstä annetaan niin paljon, ettei epäselväksi jää kenestä on kysymys.


      • Anonyymi

        Wikipedian esitys asiasta on paikkansapitävä:

        "Jos joku jäsen toimii Jehovan todistajien raamatuntulkinnan mukaan epäraamatullisella tavalla, mutta ei kuitenkaan niin vakavasti, että hänet voitaisiin erottaa, hänet merkitään. Tällaista voi olla esimerkiksi toisten asioihin sekaantuminen tai taloudelliset keinottelut. Merkitsemisen tarkoitus on rajoittaa muiden järjestön jäsenten seurustelua häiritsevästi käyttäytyvän kanssa, saada hänet häpeämään, ymmärtämään väärän toimintansa ja samalla estää muita omaksumasta samanlaisia vääränlaisia toimintatapoja. Merkitseminen tapahtuu yleensä kokouksessa pidetyn puheen välityksellä, jossa käsitellään kyseistä väärää toimintaa, mainitsematta väärintekijän nimeä. Tämän puheen jälkeen ne seurakuntalaiset, jotka ovat asiasta selvillä, rajoittavat sosiaalista kanssakäymistä kyseistä toimintaa harjoittavien kanssa."

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_kuri_seurakunnissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wikipedian esitys asiasta on paikkansapitävä:

        "Jos joku jäsen toimii Jehovan todistajien raamatuntulkinnan mukaan epäraamatullisella tavalla, mutta ei kuitenkaan niin vakavasti, että hänet voitaisiin erottaa, hänet merkitään. Tällaista voi olla esimerkiksi toisten asioihin sekaantuminen tai taloudelliset keinottelut. Merkitsemisen tarkoitus on rajoittaa muiden järjestön jäsenten seurustelua häiritsevästi käyttäytyvän kanssa, saada hänet häpeämään, ymmärtämään väärän toimintansa ja samalla estää muita omaksumasta samanlaisia vääränlaisia toimintatapoja. Merkitseminen tapahtuu yleensä kokouksessa pidetyn puheen välityksellä, jossa käsitellään kyseistä väärää toimintaa, mainitsematta väärintekijän nimeä. Tämän puheen jälkeen ne seurakuntalaiset, jotka ovat asiasta selvillä, rajoittavat sosiaalista kanssakäymistä kyseistä toimintaa harjoittavien kanssa."

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_kuri_seurakunnissa

        Tuo toiminta tosin on hyvä konsti poistua järjestöstä "vähitellen". Kokea sitä karttamista jonkinasteisesti. Ei tule sitten täytenä yllätyksenä totaalinen mökötys.


      • Anonyymi

        Minusta ainakin pidettiin ja juuri noin, kuin tuossa lainauksessa sanottiin, joten kukahan tässä nyt yrittää totuutta vääräksi muutella?

        Voin tuon käsi Raamatulla myös oikeudessa todistaa, jos asiani siellä haluttaisiin selvittää, mutta olen nuo vääryydet ja valehtelut jättänyt Jehovan käteen, niin kuin kirjoitin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta ainakin pidettiin ja juuri noin, kuin tuossa lainauksessa sanottiin, joten kukahan tässä nyt yrittää totuutta vääräksi muutella?

        Voin tuon käsi Raamatulla myös oikeudessa todistaa, jos asiani siellä haluttaisiin selvittää, mutta olen nuo vääryydet ja valehtelut jättänyt Jehovan käteen, niin kuin kirjoitin.

        Asia on aivan selvä ja siitä on kirjallisetkin ohjeet, tosin kaikki ohjeet eivät ole kaikille saatavilla. Lainaus vanhinten opaskirjasta "Paimentakaa Jumalan laumaa" (2019), 12. luku:

        HÄIRITSEVÄLLÄ TAVALLA TOIMIVIEN MERKITSEMINEN

        77. Toisinaan voi olla tarpeellista varoittaa seurakuntaa jostakusta henkilöstä eli ”merkitä” hänet. Tämä voi olla tarpeen, jos hän on osoittanut räikeää piittaamattomuutta Jehovan normeja kohtaan, vaikkei hän olisikaan harjoittanut sellaista vakavaa syntiä, joka vaatisi oikeuskomitean käsittelyä. (2. Tess. 3:6, 14, 15; w99 15/7 s. 29–31.) Joku seurakunnan jäsen voisi esimerkiksi ollaäärimmäisen laiska, kriittinen tai sellainen, joka jatkuvasti ”sekaantuu asioihin, jotka eivät kuulu hänelle” (2. Tess. 3:11). Merkitseminen voi samoin olla tarpeen, jos henkilö juonittelee hyötyäkseen toisista aineellisesti, jos hänen viihteensä tai ajanvietteensä on selvästi sopimatonta, jos hän seurustelee ei-uskovan kanssa tai jos hän seurustelee, vaikkei ole laillisesti tai raamatullisesti vapaa avioitumaan. (od s. 134–136 kpl:t 9–12.)

        78. Jos häiritsevä toiminta ei ole yleisesti toisten tiedossa eikä se vaaranna seurakunnan hengellistä hyvinvointia, henkilölle on tavallisesti parasta antaa neuvoja yksityisesti. Varoittavan puheen pitämisestä ei tule päättää hätäisesti. Jos henkilö ei kuitenkaan ota neuvoja vastaan vaan jatkaa toimintaa, jolla on kielteinen vaikutus toisiin, vanhimmisto voi päättää, että seurakunnalle pidetään varoittava puhe. Vanhimmilta vaaditaan järkevyyttä ja arvostelukykyä, kun he harkitsevat, onko toiminta niin vakavaa ja häiritsevää, että varoittava puhe on tarpeen.

        79. Jos kastettu kristitty alkaa esimerkiksi seurustella ei-uskovan kanssa, vanhinten tulee ensin antaa hänelle neuvoja ja pyrkiä auttamaan häntä (2. Kor. 6:14; w04 1/7 s. 30–31). Jos hän kuitenkin toistuvista kehotuksista huolimatta jättää itsepintaisesti Raamatun periaatteet huomiotta, vanhimmisto voi tulla siihen tulokseen, että seurakunnalle on pidettävä varoittava puhe. Jos henkilö alkaa seurustella kastamattoman julistajan kanssa, saattaa olla, ettei varoittavaa puhetta tarvita, riippuen muun muassa siitä, millaiset ovat tapaukseen liittyvät olosuhteet, millainen asenne kastetulla on ja missä määrin seurustelu häiritsee seurakuntaa. Kyseinen kristitty ei kuitenkaan noudata 1. Korinttilaiskirjeen 7:39:ssä olevaa käskyä avioitua ”vain Herrassa”, koska hän seurustelee aikomuksenaan mennä naimisiin sellaisen kanssa, jota ei ole kastettu. Hänelle tulisi siksi antaa rakkaudellisia neuvoja.

        80. Jos henkilö lakkaa käyttäytymästä häiritsevästi, kukin vanhin voi päättää itse, milloin hän jatkaa seuranpitoa henkilön kanssa. Kun vanhimmat ovat normaalissa kanssakäymisessä hänen kanssaan, se osoittaisi seurakunnalle, etteivät vanhimmat enää pidä häntä merkittynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on aivan selvä ja siitä on kirjallisetkin ohjeet, tosin kaikki ohjeet eivät ole kaikille saatavilla. Lainaus vanhinten opaskirjasta "Paimentakaa Jumalan laumaa" (2019), 12. luku:

        HÄIRITSEVÄLLÄ TAVALLA TOIMIVIEN MERKITSEMINEN

        77. Toisinaan voi olla tarpeellista varoittaa seurakuntaa jostakusta henkilöstä eli ”merkitä” hänet. Tämä voi olla tarpeen, jos hän on osoittanut räikeää piittaamattomuutta Jehovan normeja kohtaan, vaikkei hän olisikaan harjoittanut sellaista vakavaa syntiä, joka vaatisi oikeuskomitean käsittelyä. (2. Tess. 3:6, 14, 15; w99 15/7 s. 29–31.) Joku seurakunnan jäsen voisi esimerkiksi ollaäärimmäisen laiska, kriittinen tai sellainen, joka jatkuvasti ”sekaantuu asioihin, jotka eivät kuulu hänelle” (2. Tess. 3:11). Merkitseminen voi samoin olla tarpeen, jos henkilö juonittelee hyötyäkseen toisista aineellisesti, jos hänen viihteensä tai ajanvietteensä on selvästi sopimatonta, jos hän seurustelee ei-uskovan kanssa tai jos hän seurustelee, vaikkei ole laillisesti tai raamatullisesti vapaa avioitumaan. (od s. 134–136 kpl:t 9–12.)

        78. Jos häiritsevä toiminta ei ole yleisesti toisten tiedossa eikä se vaaranna seurakunnan hengellistä hyvinvointia, henkilölle on tavallisesti parasta antaa neuvoja yksityisesti. Varoittavan puheen pitämisestä ei tule päättää hätäisesti. Jos henkilö ei kuitenkaan ota neuvoja vastaan vaan jatkaa toimintaa, jolla on kielteinen vaikutus toisiin, vanhimmisto voi päättää, että seurakunnalle pidetään varoittava puhe. Vanhimmilta vaaditaan järkevyyttä ja arvostelukykyä, kun he harkitsevat, onko toiminta niin vakavaa ja häiritsevää, että varoittava puhe on tarpeen.

        79. Jos kastettu kristitty alkaa esimerkiksi seurustella ei-uskovan kanssa, vanhinten tulee ensin antaa hänelle neuvoja ja pyrkiä auttamaan häntä (2. Kor. 6:14; w04 1/7 s. 30–31). Jos hän kuitenkin toistuvista kehotuksista huolimatta jättää itsepintaisesti Raamatun periaatteet huomiotta, vanhimmisto voi tulla siihen tulokseen, että seurakunnalle on pidettävä varoittava puhe. Jos henkilö alkaa seurustella kastamattoman julistajan kanssa, saattaa olla, ettei varoittavaa puhetta tarvita, riippuen muun muassa siitä, millaiset ovat tapaukseen liittyvät olosuhteet, millainen asenne kastetulla on ja missä määrin seurustelu häiritsee seurakuntaa. Kyseinen kristitty ei kuitenkaan noudata 1. Korinttilaiskirjeen 7:39:ssä olevaa käskyä avioitua ”vain Herrassa”, koska hän seurustelee aikomuksenaan mennä naimisiin sellaisen kanssa, jota ei ole kastettu. Hänelle tulisi siksi antaa rakkaudellisia neuvoja.

        80. Jos henkilö lakkaa käyttäytymästä häiritsevästi, kukin vanhin voi päättää itse, milloin hän jatkaa seuranpitoa henkilön kanssa. Kun vanhimmat ovat normaalissa kanssakäymisessä hänen kanssaan, se osoittaisi seurakunnalle, etteivät vanhimmat enää pidä häntä merkittynä.

        Kohta 77, merkitsemisperusteena esim. "sopimaton ajanviete".
        Se antaa vallan vanhimmalle. Vanhimmalla ei ole perusteluvelvollisuutta, mutta on oikeus morkata ja haukkua.
        Tuo sopimaton ajanviete ehkä annettu varmuuden vuoksi, onhan siinä yllin kyllin kiusaamisperusteita muutenkin.


    • Anonyymi

      Lahkon jättäneet todistajat ovat esteettömiä kertomaan tietämistään lahkotapahtumista.
      Heidän foorumillaan on jo melkoisesti kerrottukin.
      Löytyy: Veljesseura.org

    • Anonyymi

      Moisella sivustolla moderaattori meilo haukkuu kaikki jotka ei tuuppaa peräilmaa. Okapallot pomppii ja sirkat sirittää kun ei muut kirjoita jopon lisäksi. Toiset pääsee katkeruudestaan ja tajuavat olleensa pierudemonin eksyttämiä. Palaavat JT seuraan iloiseen ilman vihaa ja katkeruutta.

      • Anonyymi

        Käsitän että sinullekin tekisi hyvää vapautua lahkon kahleista ja päästä lahkon synkistä syövereistä ulos vapauteen, valoon ja iloon.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe