Olen asunut kotona ulkomailla 37 vuotta, ja palaamassa Suomeen eläkkeellä. Itse ja sukuni ovat kotoisin Etelä-Pohjanmaalta (muuta "pohjanmaata" ei edes lasketa), ja haluaisin tietää mille paikkakunnalle/pitäjään asettuisin? En kerro mistä olin lähtöisin ettei se vääristä mahdollisia vastauksia. Tarkoituksemme on hankkia pysyvä asunto ja viettää siellä loput aikamme. Kysyn tätä Seinäjoki -palstalla, koska se on maakunnan keskus. Veroäyri- sun muut tiedot löydän netistä, eikä ne ole ratkaisevia, vaan pitäjän muut asiat. Mitkä? Kiitos jos vaivaudutte.
Paluumuuttajan asiallinen kysymys
22
188
Vastaukset
- Anonyymi
Tampere
- Anonyymi
Samaa mieltä. Ikäviä ovat täällä ihmiset maailmaa nähneitä, avarakatseisia ja sivistyneitä kohtaan.
- Anonyymi
Jos oot päässy pois niin älä vain menetä järkeä ja muuta takasi
- Anonyymi
vai maakunnan keskus ,,,assjoki se on ja sinne sovit kirjoituksesi perusteella itteäs täynnä oleva hemmo
- Anonyymi
Hei itse olen pieneltä paikkakunnalta etelä-pohjanmaalta kotoisin ja tarina kai se tavallinen.Amiksen jälkeen kävin pyörimässä seinäjoen ja vaasan rakennustyömailla,sitten ruotsiin tehdastyöläiseksi useiksi vuosiksi.Paluu lakeuksille ei ensin kiinostanut 2000 luvun lopulla joten jäin turkuun. Jossain vaiheessa kuitenkin koitin muuttoa seinäjoelle sekä ilmajoelle(ei ole lähtö pitäjäni)Koin kuitenkin Asumisen jotenkin ahdistavaksi en tiedä oliko se ihmisten suhtautuminen muukalaiseen,vaiko se että oli tottunut asumaan molemmissa maissa kaupungissa joihin en seinäjokea valitettavasti laske,enemmäkin nukkumalähiö johon on kerätty maakunnan assosiaalinen kanta sekä bisnes. Tykkäsin kyllä turusta mutta päätimme sijoittua kasvukeskus espooseen joka on nyt tehnytkin sitä todella hurjaa vauhtia. Mutta en todellakaan väheksy ihmisiä jotka haluavat asua kaukana kaikesta..sekin on vain valinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei itse olen pieneltä paikkakunnalta etelä-pohjanmaalta kotoisin ja tarina kai se tavallinen.Amiksen jälkeen kävin pyörimässä seinäjoen ja vaasan rakennustyömailla,sitten ruotsiin tehdastyöläiseksi useiksi vuosiksi.Paluu lakeuksille ei ensin kiinostanut 2000 luvun lopulla joten jäin turkuun. Jossain vaiheessa kuitenkin koitin muuttoa seinäjoelle sekä ilmajoelle(ei ole lähtö pitäjäni)Koin kuitenkin Asumisen jotenkin ahdistavaksi en tiedä oliko se ihmisten suhtautuminen muukalaiseen,vaiko se että oli tottunut asumaan molemmissa maissa kaupungissa joihin en seinäjokea valitettavasti laske,enemmäkin nukkumalähiö johon on kerätty maakunnan assosiaalinen kanta sekä bisnes. Tykkäsin kyllä turusta mutta päätimme sijoittua kasvukeskus espooseen joka on nyt tehnytkin sitä todella hurjaa vauhtia. Mutta en todellakaan väheksy ihmisiä jotka haluavat asua kaukana kaikesta..sekin on vain valinta.
Hyvin samantapainen kokemus myös mulla! Seinäjoki on hyvin pieni, negatiivisella tavalla kyyläävä kylä. Naapuriin ei ole luottamista, nuollaan edessäpäin, mollataan takanapäin. Kateus täällä on ylivertaista. Nukkumälähiö jossa ei lasten mentaaliterveydestä välitetä eli opetetaan, että saa tehdä mitä vaan, kunhan ei jää kiinni. Jos naapuri häiriköistä valittaa, vika aina on naapurissa itsessään. Ongelmien tason tajuaa hyvin selkeästi Seinäjoen liikenteessä. Uskomattoman paljon niitä jotka eivät noudata mitään sääntöjä. Suosittelen tutustumaan tilastoihin. Tilanne kuulema liittyy autoilun yliarvostukseen, sääntöjen kaihtamisen perinteeseen ( häjyt geenit), sairastamisen yleisyyteen, uskonnollisuuden taaksen piiloutumiseen, sukupolvien mittaiseen sisäsiittoisuuteen.
- Anonyymi
Isot kasvualueet,tamp hels,jyväs,turkkusen saa unohtaa heti!
- Anonyymi
Noh, se riippuuihmisestä itsestään.
Jos on hyvin ronkeli tai suuri suinen ei ole hyvä missään kuin syvällä metsän uumenissa. - Anonyymi
Vähän hankala vastata että mihin pitäjään,tarviiko palvelut olla lähellä,kyläyhteisö ym kriteereitä ja millainen asumismuoto.Varmaan pitäisi tehdä kierros pitäjissä itse tutustuen niin saattaapa joku paikka kolahtaa.
- Anonyymi
Tampere tai Turku. Seinäjokeen tulisit pettymään.
- Anonyymi
Jurvas on turvas kaikelta hömpötykseltä. Muu kuin Jurva on turhaa. Se mitä Jurvasta ei löyry, ei tartteta. Jurvas on monia hyviä perinteitä mistä pidetään kiinni.
- Anonyymi
Jurvalaiset nus....vain rusakko ja ja niitäkään ne ei saa kii🤣🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jurvalaiset nus....vain rusakko ja ja niitäkään ne ei saa kii🤣🤣
Jurvas kuule matonhapsutkin kammataan suorahan joka ehtoo.
- Anonyymi
Lapualta löytyy kaikkea mitä eläkeläinen tarvitsee, eikä tarvitse maksaa Seinäjoen hintoja.
- Anonyymi
Tuu Nurmoohin. Hyllykallio, Taneli ja Karhuvuori palavelut lähellä ja jos rupiaa aharistamahan niin pääsöö heleposti mettähä huutamaha.
- Anonyymi
Lukasin nyt aloittajana näitä vastauksia, ja ONPA TEILLÄ HIRVITTÄVÄN TYHMIÄ IHMISIÄ. TATTIS JA MORO.
- Anonyymi
paluumuuttajien kannattaa pitää ensin semmoinen opintokuuri 6kk ennenkun muuttaa etelä-pohjanmaalle takaisin. puhuu pahaa naapureista,ja kyttää niitä. syö epäterveellisesti,kaljaa ja viinaa pitää vetää...liikennesäännöt romukoppaan ja muotivaatteet kierrätykseen. pitää myöskin muistaa tuijottaa kaupas mitä muut ostaa..ja ravintolas sillon harvoin kun käy syödä hotkimalla äkkiä ja pitää kovaa elämää. näillä ny pääsee jo alkuun...ai niin rannikon ihmisiä pitää vihata ristuksen hurria.
- Anonyymi
Soini ehdottomasti, siellä on puhdas luonto ja erinomaiset harrastusmahdollisuudet!
- Anonyymi
etelä-pohjanmaa on kateellisten sivistyksen perseenreikä josta niistä pääsee korkeitaan 5% muuttaamaan pois että aloittajan kannattas vaan pysyä valitsemallaan tiellä
- Anonyymi
No Seinäjoki on ihan sopivan kokoinen pikkukaupunki missä ei oo liikaa mamuja. Kulttuuritoimintaa on paljon ja kaupunki on kasvukeskus eli uutta rakennetaan ja suunnitellaan kokoajan. Maahanmuuttajien vähyys on tosiaan iso plussa koska niistä on isoimmissa kaupungeissa ympäri Suomea ja muuta Eurooppaa todella suurta haittaa. Tämä siis tiedoksi modeille jos teidän delete-sormia taas syyhyttää siellä ni kommentti ei TÄLLÄKÄÄN KERTAA liity ihonväriin tai muuhunkaan etnisyyteen vaan käytökseen jonka ovat omaksuneet takapajuisissa kotimaissaan. Iso plussa Seinäjoessa. Toivottavasti jatkossakin pysyy plussana.
- Anonyymi
Haha. Mamu = maahanmuuttaja eli juuri sellaanne, jolle nyt vastaalet.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606354- 1003302
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252616- 212228
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551798- 271736
- 251530
- 491422
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 321388