Miksi sumuvalo palaa?

Noviisi

Kytkin vaunun ja auton ekaa kertaa ja autosta syttyi takasumuvalo palamaan! valo palaa vaikka auto ei käykkään ja myös sumarin merkkivalo loistaa kojetaulussa!?! Johdot pitäisi kyllä olla oikein kytketty!

26

7715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O. Velin

      Pitäisi ja pitäisi. Ne pitää olla oikein kytketty. Voi tietysti olla, että maadotus on kytketty ruosteeseen. Se voi saada hauskoja aikaan.

      • val

        sumuvalo saapi virran vaunun akusta,


      • Setä
        val kirjoitti:

        sumuvalo saapi virran vaunun akusta,

        7-napaisen pistokkeen nastojen kytkentätapaa muutettiin jossain vaiheessa.
        Ongelma ratkeaa katkaisemalla yhteys vaunun akusta vaunun kytkentäpistokkeeseen.


      • Epeli.
        Setä kirjoitti:

        7-napaisen pistokkeen nastojen kytkentätapaa muutettiin jossain vaiheessa.
        Ongelma ratkeaa katkaisemalla yhteys vaunun akusta vaunun kytkentäpistokkeeseen.

        Noissa 7 napaisissa pistokkeissa on normaali peräkärrykäytössä 1 tyhjä napa.Tätä napaa käytetään matkailuvaunukäytössä yleisesti vaunun akun lataamiseen ajon aikana.Mutta uusissa vaunuissa ja peräkärryissä on myös sumuvalo.On siis ruvettu käyttämään samaa napaa sumuvalon virtalähteeksi.Jos nyt vetokoukussa on kytketty siihen napaan sumuvalo ja vaunussa latausjohto,niin virta sumuvaloille tulee vaunun akusta.Kuten edellinen sanoi.Virta poikki vaunusta siihen napaan,tai muutos koukun virtakytkentään.


      • Muustakaan
        val kirjoitti:

        sumuvalo saapi virran vaunun akusta,

        Se virran saisi ei ainakaan auringosta


      • Noviisi
        Epeli. kirjoitti:

        Noissa 7 napaisissa pistokkeissa on normaali peräkärrykäytössä 1 tyhjä napa.Tätä napaa käytetään matkailuvaunukäytössä yleisesti vaunun akun lataamiseen ajon aikana.Mutta uusissa vaunuissa ja peräkärryissä on myös sumuvalo.On siis ruvettu käyttämään samaa napaa sumuvalon virtalähteeksi.Jos nyt vetokoukussa on kytketty siihen napaan sumuvalo ja vaunussa latausjohto,niin virta sumuvaloille tulee vaunun akusta.Kuten edellinen sanoi.Virta poikki vaunusta siihen napaan,tai muutos koukun virtakytkentään.

        jos katkastaan akun ja kyseisen navan yhteys, niin eihän vaunun akku enää lataudu?


      • Noviisi kirjoitti:

        jos katkastaan akun ja kyseisen navan yhteys, niin eihän vaunun akku enää lataudu?

        vaan kun sumuvalo on päällä.Ei muuta tarvitse välttämättä tehdä,jos sulake on riittävän kokoinen.Voihan siihen johtoon tehdä erillisen kytkennän jatkuvalle virralle ja vaihtokatkaisimemkin jos haluaa.


      • Epeli
        Noviisi kirjoitti:

        jos katkastaan akun ja kyseisen navan yhteys, niin eihän vaunun akku enää lataudu?

        Eihän se akku lataudu nytkään,jos koukun pistokkeeseen on kytketty sumuvalo.Auton sumuvalo päällä tulee vain siihen napaan virtaa.


      • Pefletti
        Muustakaan kirjoitti:

        Se virran saisi ei ainakaan auringosta

        irroita ko. johto vaunun pistokkeesta, se on helpoin tapa. Vaunun akun lataaminen autosta on muutenkin lähinnä nimellistä sillä johdot ovat kovin ohuita.


      • palaa
        Pefletti kirjoitti:

        irroita ko. johto vaunun pistokkeesta, se on helpoin tapa. Vaunun akun lataaminen autosta on muutenkin lähinnä nimellistä sillä johdot ovat kovin ohuita.

        ota polttimo pois.


      • Epeli kirjoitti:

        Eihän se akku lataudu nytkään,jos koukun pistokkeeseen on kytketty sumuvalo.Auton sumuvalo päällä tulee vain siihen napaan virtaa.

        vastakappaleelle vaunun akun virta.


    • näyt saaneen,

      mutta muista myös, että jos sekä autossa että vaunussa on sumuvalo, niiden pitäisi myös toimia oikein.
      Jos haluat myös vaunun akun latautuvan, ainoa oikea tapa korjata asia, on vaihtaa 13-napaiseen kytkentään.

      • puhut!


      • Setä

        Toki toki mutta eihän näissä vanhoissa vaunuissa, joissa ongelma esiintyy, ole sitä sumuvaloa!


      • mutta
        Setä kirjoitti:

        Toki toki mutta eihän näissä vanhoissa vaunuissa, joissa ongelma esiintyy, ole sitä sumuvaloa!

        sitä vaunun akkua ei saa ladattua sen nastan kautta. Jos jostain syystä autoon kytketään uudempi vaunu tai vaikka peräkärry, niin siinä palaa sitten sumuvalo koko ajan.
        Jos halutaan säilyttää joka tapauksessa toimiva ristiinkytkentämahdollisuus ja ladata myös vaunun akkua, on 13-napaa ainoa mahdollisuus.


      • teidentukko.com
        mutta kirjoitti:

        sitä vaunun akkua ei saa ladattua sen nastan kautta. Jos jostain syystä autoon kytketään uudempi vaunu tai vaikka peräkärry, niin siinä palaa sitten sumuvalo koko ajan.
        Jos halutaan säilyttää joka tapauksessa toimiva ristiinkytkentämahdollisuus ja ladata myös vaunun akkua, on 13-napaa ainoa mahdollisuus.

        13 napainen sekä auton että vaunun piuhoissa mahdollistaa enemmän.

        Jos vaunun akku purkautuu sumuvalokytkennän kautta niin kannattaa vaunupistokkeesta ko. piuha kytkeä irti. Muutoin saattaa vioittaa jopa auton puolta?


      • Noviisi
        teidentukko.com kirjoitti:

        13 napainen sekä auton että vaunun piuhoissa mahdollistaa enemmän.

        Jos vaunun akku purkautuu sumuvalokytkennän kautta niin kannattaa vaunupistokkeesta ko. piuha kytkeä irti. Muutoin saattaa vioittaa jopa auton puolta?

        13 napainen? Eli ymmärsinkö nyt oikein, eli en saa vaunua latautumaan auton kautta ellen vaihda sekä auton, että vaunun pistokkeita? En oikein tiedä näistä sähkökytkentä hommista, mutta muistaakseni ei ainakaan autosta tule 13:sta johtoa, joten mitä moinen 13 napainen sitten hyödyttää?


      • sama
        Noviisi kirjoitti:

        13 napainen? Eli ymmärsinkö nyt oikein, eli en saa vaunua latautumaan auton kautta ellen vaihda sekä auton, että vaunun pistokkeita? En oikein tiedä näistä sähkökytkentä hommista, mutta muistaakseni ei ainakaan autosta tule 13:sta johtoa, joten mitä moinen 13 napainen sitten hyödyttää?

        13 napainen olisi paras, mutta 7 napaisella kannattaisi menetellä esimerkiksi siten että tekee suoran vedon akusta (sulakkeella suojaten, mieluusti kytkimellä tai jopa releellä varustaen) sen sumuvaloliittimen tilalle jolloin saa jatkuvan virran vaunuun rasittamatta auton valokytkentöjä.


      • Epeli
        sama kirjoitti:

        13 napainen olisi paras, mutta 7 napaisella kannattaisi menetellä esimerkiksi siten että tekee suoran vedon akusta (sulakkeella suojaten, mieluusti kytkimellä tai jopa releellä varustaen) sen sumuvaloliittimen tilalle jolloin saa jatkuvan virran vaunuun rasittamatta auton valokytkentöjä.

        Juuri niin.Ja riittävän paksulla kaapelilla.Ei kuitenkaan millään akkukaapelilla,mutta hiukan vahvemmalla kuin valojohdot on vedetty autossasi.


      • todellakin
        Noviisi kirjoitti:

        13 napainen? Eli ymmärsinkö nyt oikein, eli en saa vaunua latautumaan auton kautta ellen vaihda sekä auton, että vaunun pistokkeita? En oikein tiedä näistä sähkökytkentä hommista, mutta muistaakseni ei ainakaan autosta tule 13:sta johtoa, joten mitä moinen 13 napainen sitten hyödyttää?

        Autosta tulee niin monta johdinta kuin sieltä kyketään tulemaan.
        Jos haluat säilyttää autosi ristiinkytkentäkunnossa ja myöskin ladata vanhan vaunusi akkua, on ainoa mahdollisuus vaihtaa kytkentä 13-napaiseksi.
        Vaikka mitä neuvottaisiin, niin kaikki muu on kikkailua.


    • mesevaanari

      Vaihda siellä perävaunun pistokkeessa 2(54) lähtevä johto 5(58R) tai 7(58L) napaan. Jälkimäiset ovat parkkijohtoja ja käytännössä ajossa valot on aina päällä ja akku latautuu minkä latautuu samalla. Parkit ei vie paljon virtaa joten riittää sitä akullekin.

      • Karavaanari

        Mersussa tuo varmaan onnistuukin, kun ei siinä merkissä näy juuri koskaan ajovalotkaan palavan.
        Luulisi tuon hintaisessa jo olevan valoautomatiikka.

        Vai saako valot vasta sitten, kun osamaksut on maksettu ?

        Nykyaikaisemmissa autoissa tuo kytkentä aiheuttaanee vikavalon syttymisen.


    • niinpä !

      Monta hyvää neuvoa, mutta tehdäänpä homma oikein.

      Siis ongelma on se, kuten liki kaikki vastaajat ovatkin kertoneet. 7 : n napaisen se liitin, jolla latausvirta on vaunuissa tullut aikaisemmin on kytketty sinulla takasumuvaloihin. Ihan normaali kytkentä.

      Korjaus 1: etsi piensähköstä ymmärtävä kaveri ja katkaiskaa tuo yhteys auton sumuvaloista pistorasian liittimeen. Yleensä vetokoukun asentanut kaveri on käyttänyt rosvoliitintä molempiin auton takasumuvaloihin.

      Kohta 2: vetäkää piuha vähintään 2.5 mm2 auton akulta pistorasian liittimeen. Heti akun päähän 8-16 ampeerin sulake. Jos vetää ohuemmalla piuhalla latausvirta ei tahto riittää. Mikäli auton tavaratilassa tai lähellä on esim. tupakasytytinliitin (12 V), siinä on yleensä jo sen verran paksu piuha, että virran voi varastaa siitäkin, niin ei tarvitse vetää akulta asti. Mutta laita tähänkin piuhaan esim sulake tai kytkin.

      (Kohta 3. Jos et käytä vaunussa paljon virtaa, voi riittää myös takasumuvaloille tuleva virta. Eli siinä tapauksessa, kun matkailuvaunu on perässä, ota auton sumuvalopoltin pois, jos se on erillinen. Jos se on taas yhdistetty johonkin muuhun polttimeen, koeta vaihtaa tilalle samanlainen poltin jossa ei ole sumaria !!!! )

      kohta 4.
      Kun olet tehnyt kohdat 1 ja 2:
      Nyt sinulla on sitten käytössäsi sumuvalo joka palaa jatkuvasti muuta perävaunua vetäessäsi. Ei laillista, joten irrota se sulake tai kytke kytkimellä virta pois.

      • että OIKEIN

        Antamassasi ohjeessa on oikein ainoastaan se, että saa vaunun akun latautumaan.
        Auton pistorasiassa EI ole takasumuvaloa siinä nastassa kuin pitäisi.
        Jos kytket autoon sumuvalollisen perävaunun, se EI toimi niin kuin pitäisi.
        Kikkailua kertakaikkiaan.


      • Ana-konda

        Ongelmama on, että on kahdenlaisia perävaunuja. Vanhemmissa akku ja uudemmissa puolestaan sumuvalo on kytketty tuohon tiettyyn liittimen nastaan. Kannattaa siis käyttää auton puolella takakontissa vaihtokytkintä, ON/ON tyyppistä, jonka yhteinen napa kytketään perävaunupistorasian liittimeen. Toinen vaihturi kytketään sumuvaloille, toinen taas auton akkuun, sulakkeen kautta. Näin voimme yksinkertaisesti kytkimen asennolla valita, kumman tyyppiseen perävaunuun ollaan liittymässä. Kytkimen virran keston tulee olla riittävä. Lattaliittiminä kannattaa käyttä eristettyjä tyyppejä. Ei maksa paljoa ja aina toimii.


      • niinpä !
        että OIKEIN kirjoitti:

        Antamassasi ohjeessa on oikein ainoastaan se, että saa vaunun akun latautumaan.
        Auton pistorasiassa EI ole takasumuvaloa siinä nastassa kuin pitäisi.
        Jos kytket autoon sumuvalollisen perävaunun, se EI toimi niin kuin pitäisi.
        Kikkailua kertakaikkiaan.

        Turhaan nipotat !

        Tarkoitus on saada akku latautumaan !

        Paskat peräkärryn mahdollisesta sumuvalosta !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe