glutamiini

kuka tietää

Olen treenaillut 5 kk punteilla olen alkanut harkitsemaan lisäravinteita.Kreatiini ilmeisesti todistetusti tehoaa mutta miten on glutamiini?.Onko siitä jotain tutkittua tietoa vai pelkkiä mutu juttuja.

4

446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salirotta

Voisi sanoa että glutamiini on bodaaja tärkein yksittäinen aminohappo. Lisäravinnemainonnassa glutamiinista toki on tehty elämää suurempi juttu taas kerran...

Normaalista proteiinipitoisesta ravinnostaa kyllä glutamiiniakin saa, mutta kovassa harjoittelussa tai esim dieetillä glutamiinin saanti kannattaa turvata sen monien tärkeiden ominaisuuksian takia, mm immuniteetin toiminta! Kova treeni ja stressi yleensäkin kuluttaa paljon glutamiinia ja jos sitä ei ulkopuolelta kroppaa saa niin kroppa purkaa sitä lihaksista itse, ei hyvä juttu se.

Joten kyllä glutamiini kiistatta on tärkeä aine, tärkeämpi mitä kreatiini. Tosin käytössä kreatiinin käytön toki huomaa selkeästi. Glutamiin käyttöä ei sinänsä huomaa. Sama asia kuin että ei kukaan huomaa ottaaki c-vitskua 250mg vai 500mg, mutta ero kropalle voi siltä olla merkittävä!

Sä olet vielä aloittelija punttitreenien suhteen etkä millään saa kropasta revittyä sellaisia tehoja irti että rasitus olisi kovinkaa kova. Älä ota loukkauksena vaan se nyt on vaan fakta. Jos vielä 5 vuoden päästä treenaat ymmärrät viimeistään tuon.

Sinuna keskityisin perusasioihin, laita perusruokavalio kuntoon. Sillä on paljon suurempi merkitys tässä vaiheessa kuin jollain yksittäisellä aminohapolla - niin tärkeä kuin se onkin -tai kreatiinilla.

Kun perusruokavalio on kunnossa ja punttitreeneissä rupea olemaan tehoa niin peruspalautusjuoma käyttööm. Maltoa ja heraa. Samaten jos et saa tavallisesta ruuasta tarpeeksi proteiinia niin täydennä sitä puolta esim lisäravinteista saatavalla proteiinilla. Tuo samainen hera sopii siihenkin käyttöön.

• rolisatta

Isoilla annoksialla (30-80 g/vrk) glutamiini pelittää tosi hyvin. Tsekkaa vaikka amerikkalaisilta body-palstoilta keskusteluja ja lue mitä mieltä tosissaan treenaava porukka on.

Tuolta kaikille paljon L-glutamiinia käyttäville tai edullista hintaa arvostaville laadukasta L-glutamiinia perusprotskun hinnalla:
      http://www.ravinnetukku.fi/verkkokauppa/?x137599=Select/Card

• efpuffef

puffpuffpuff

• Newbie*

Itse otan palkkarin yhteydessä Glutamiinia, en muuten ja hyvin tuntuu riittävän. Käyn about 4x viikossa ja on käyty monta vuotta. Kokeile, ei siitä mitään vaaraa ole. Jos et tunne että se auttaisi niin älä ota yksinkertaisesti.
      TOtta kai normaalihyvä ruokavalio on paljon parempi kuin lisäravinteet, normaaliruokailu ensin kuntoon!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      163
      7220
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      614
      2638
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      48
      1928
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      114
      1461
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      90
      1355
    6. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      1149
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      71
      1137
    8. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      51
      1117
    9. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      63
      1113
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      69
      1017
    Aihe