Valinnan vaikeus

Anonyymi-ap

Minkä sähköauton valitsisit ja miksi?
Skoda Enyag
VW ID 4
Kia Niro vm. 2023
Hyundai IONIQ 5
Polestar 2
Joku muu?

18

142

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aluksi kannattaa simuloida sopiiko sähköauto sinulle. Ajat vaikka jonkun pidemmä reissun tavallisella bensa-autolla. Parin sadan kilometrin jälkeen pysähdyt aina johonkin kylmäasemalle ja odottelet siinä pari tuntia, tankkaat sittenvähän autoa ja sama homma uudestaan taas parin sadan km jälkeen. Käyt vaikka oulussa ja takaisin.

      • Anonyymi

        Olet noin vuosikymmenen jäljessä siitä missä tämä maailma menee. Tyypillinen tojokuski.

        Tässä video siitä miten Suomessa ajetaan sähköautolla 25 asteen pakkasessa Helsingistä Saariselälle keskinopeudella 80 kmh. Mukaanlukien latukset.

        https://www.youtube.com/watch?v=9oJbIdr1lTU&t=36s

        Voi myös katsella tästä miten ajetaan 4.500km ja koko matkalla ladattin vain 2,5 tunnin ajan.
        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/eac04d14-519b-4f44-ab2a-a58df843bdca

        Mutta älä välitä tokuski. Myös tojo yhtiönä on sen saman vuosikymmenen myöhässä sähköautoissa kuin sinä. Ansaitsette toisenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet noin vuosikymmenen jäljessä siitä missä tämä maailma menee. Tyypillinen tojokuski.

        Tässä video siitä miten Suomessa ajetaan sähköautolla 25 asteen pakkasessa Helsingistä Saariselälle keskinopeudella 80 kmh. Mukaanlukien latukset.

        https://www.youtube.com/watch?v=9oJbIdr1lTU&t=36s

        Voi myös katsella tästä miten ajetaan 4.500km ja koko matkalla ladattin vain 2,5 tunnin ajan.
        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/eac04d14-519b-4f44-ab2a-a58df843bdca

        Mutta älä välitä tokuski. Myös tojo yhtiönä on sen saman vuosikymmenen myöhässä sähköautoissa kuin sinä. Ansaitsette toisenne.

        Mitäs autoja ja ihmisiä ne on jotka istuvat tuossa läheisellä latauspisteellä pitkiäkin aikoja? Kivaa touhua varmaan illan pimeydessä ja talven pakkasessa. Kuseksivat vielä lähipuskiin. Sellaisia edelläkävijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs autoja ja ihmisiä ne on jotka istuvat tuossa läheisellä latauspisteellä pitkiäkin aikoja? Kivaa touhua varmaan illan pimeydessä ja talven pakkasessa. Kuseksivat vielä lähipuskiin. Sellaisia edelläkävijöitä.

        Nyt puhuu pappa omiaan. Yleensä ei tarvitse ladata muualla kuin kotonaan. Pitkillä matkoilla lataustauko pikalatausasemalla kestää 15-25 minuuttia. Silloin saa virtaa 200km matkalle. Sen pidempien taukojen pitäinen olisi tyhmää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt puhuu pappa omiaan. Yleensä ei tarvitse ladata muualla kuin kotonaan. Pitkillä matkoilla lataustauko pikalatausasemalla kestää 15-25 minuuttia. Silloin saa virtaa 200km matkalle. Sen pidempien taukojen pitäinen olisi tyhmää.

        Kyllä tuolla kusitolpilla notkutaan pidempiäkin aikoja. Joka tapauksessa vastenmielistä tuolla viettää aikaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuolla kusitolpilla notkutaan pidempiäkin aikoja. Joka tapauksessa vastenmielistä tuolla viettää aikaansa.

        Kuten sanoin niin sähköautot ladataan pääasiassa kotona halvalla sähköllä. Iso osa sähköautolla ajajista ei käy siellä kusitolpalla koskaan vaan ajaa pelkätään kotisähköllä.
        Lopuillekin sähkökuskeille julkiilla latausasemilla lataaminen on poikkeustapaus jollain pidemmällä reissulla.

        Se mitä minulle olisi vastenmielistä olisi käydä aina hakemassa sikakallista bensaa jokapäiväisiin ajoihinin. 100km maksaisi jotain 12-14 euroa. Sähköauto latautuu kotipihassa ja on aina aamulla akut täynnä valmis päivän toimiin. Halpa kiinteähintainen sähkösopimus takaa 2-3 euron kustannukset sadalle kilsalle vielä keväälle 2024 saakka.
        Nukun yöni hyvin kun auto latautuu halvalla sähköllä kotipihassa.


      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        😋 ­­­N­y­­m­f­­o­­m­a­­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17664057t

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Käytetty Jaguar i-pace, vähän luxusta elämään 50 000 e . Range luvataan paperilla n. 480km. Olisi kiinnostava kuulla käyttäjien kokemuksia autosta.

      • Anonyymi

        SähköJaguarien arvo näyttää myynti-ilmoitusten perusteella tippuvan komessa vuodessa 35-40.000€. Paljonkohan uuden sähköjagen hankkinut on saavuttanut "säästöä" kolmessa vuodessa, keskimäärin 60-70 tkm kilometreillä?

        Niin no, toisaalta käytetty diesel jagge säilyttänee arvonsa vielä huonommin. ~20.000 €, niin sillä saa 4-5 v vanhan, todella upean ja hyvin varustellun, alle 100 tkm ajetun Jaguarin.
        Voisi olla hyväkin ostos..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SähköJaguarien arvo näyttää myynti-ilmoitusten perusteella tippuvan komessa vuodessa 35-40.000€. Paljonkohan uuden sähköjagen hankkinut on saavuttanut "säästöä" kolmessa vuodessa, keskimäärin 60-70 tkm kilometreillä?

        Niin no, toisaalta käytetty diesel jagge säilyttänee arvonsa vielä huonommin. ~20.000 €, niin sillä saa 4-5 v vanhan, todella upean ja hyvin varustellun, alle 100 tkm ajetun Jaguarin.
        Voisi olla hyväkin ostos..?

        Ei kukaan osta Jaggea säästääkseen. Se on auto, joka ostetaan ajamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan osta Jaggea säästääkseen. Se on auto, joka ostetaan ajamiseen.

        Jotenkin tuntuisi, että enempi on kyse näyttämisen tarpeesta. Kukaan järjissään oleva ei osta omilla rahoillaan uutta sähköjaguaaria, eikä mitään muutakaan autoa, jonka arvosta katoaa 10-15 te vuodessa.
        Miksi ylipäätään ostaa lähes 100 te sähköautoa, jos käyttökuluilla ei ole mitään taloudellista merkitystä? Siis jos pelkkään autoon on joutilasta rahaa tuollaisia määriä, niin mitä väliä paljonko auto kuluttaa ja paljonko polttoaine (tai sähkö) maksaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin tuntuisi, että enempi on kyse näyttämisen tarpeesta. Kukaan järjissään oleva ei osta omilla rahoillaan uutta sähköjaguaaria, eikä mitään muutakaan autoa, jonka arvosta katoaa 10-15 te vuodessa.
        Miksi ylipäätään ostaa lähes 100 te sähköautoa, jos käyttökuluilla ei ole mitään taloudellista merkitystä? Siis jos pelkkään autoon on joutilasta rahaa tuollaisia määriä, niin mitä väliä paljonko auto kuluttaa ja paljonko polttoaine (tai sähkö) maksaa?

        Mitäs merkitystä sillä arvon alenemalla on?


    • Anonyymi

      Vw ID 4 hankintaa kesällä mietiskelin ja kävin koeajollakin. Ehkä ykkösvaihtoehto siksi, että useimmat aiemmatkin autot ovat olleet VAG-konsernin valmistamia ja palvelleet hyvin.
      Nykytilanteessa täytynee sanoa, että onneksi vaimo laittoi jäitä hattuun ja hybridin vaihto täyssähköiseen jäi tulevaisuuteen - jos jäi...
      Mikäli sähkön hinnat pyörivät 0,5 eurossa tulevaisuudessakin, niin 20 kWh kulutuksilla säästö alkaa olla -0 ja 25 kWh kulutuksella jo miinusmerkkinen.
      Jos siitä vielä nousee, niin en näe sähköautossa enää oikein mitään mieltä. Päin vastoin, sillä eihän tällä nykyisellä hybridilläkään kannata silloin ajaa enää sähköllä.
      Autot meillä on vaihtuneet n. 5 v välein. Mietityttää myös myös sähköauton vaihtoarvo 5 v päästä. Jos vain n. puolet hankintahinnasta, niin melkosen arvokkaaksi nämä nykyiset 10-15 tkm/vuosi kilometrit tulisivat.

    • Anonyymi

      Polestar on paras Suomeen.

    • Anonyymi

      Tesla model Y paras talviauto kaikista. Paljon parempi kuin edellinen C40 volvo jonka sain myytyä pois hyvään hintaan ennen mahtavaa teslaa. Tesla lämpenee nopeiten ja neliveto toimii kuin unelma. Kiva ajella ilman talvitakkia joka päivä.

      • Anonyymi

        Tesla Model Y on ulkonäöltään vaatimaton, vai sanoisinko mitään sanomaton. Hintaluokka huikeat 70.000 eskoa. Harvassa ovat ne, jotka Teslan (tms. tuon hintaisen) palkkarahoillaan hankkivat. Tuskinpa sinäkään..?


    • Anonyymi

      Jaa että minkä sähköauton valitsisin. Onpa vaikea homma.
      Vaihtoehtoja on tavisduunarin budjettiin kaksi. 2012 mallinen 24kWh Nissan Leaf tai saman ikäinen Mitsubishi iMiev 16kWh.
      Mutta koska kummallakaan en pääsisi normaalisti ajaen edes yhtä edestakaista työmatkaani, niin valinta on helppo: Ajan edelleen polttiksellani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe