Talvi näyttää yhä synkemmältä sähköntuotannon riittävyyden osalta ja jotkut ennakoi jo euron kwh hintoja sähköpörssissä. OL3 ei ehdi enää täksi talveksi käyntiin, ei juuri tuule, Ruotsissa huonosti kapasiteettia myytävänä ydinvoimalan huoltotöiden takia ja vesvoimaloiden tilanne ei paras.
Ja nyt ennustetaan hirmupakkasia jo joululomiksi, ensi viikolla saadaan esimakua kun keskisuomessakin -20 lähestyy.
Jottei sähköjä tarvisi katkoa, ehdotus on että sähköautoja ei ladattaisi päiväsaikaan kulutuksen ollessa suurimmillaan, eli 6:00-21:00 välillä. Tämä koskisi myös kaupallisia latausasemia. Latauskielto päiväsaikaan olisi toistaiseksi voimassa tammikuun loppuun ja pidennettävissä tarpeen mukaan.
Mielipiteitä? Suurin osahan sanoo että lataavat yöllä joten luulisi tuon sopivan hyvin?
Ehdotus: Sähköautoille latauskielto 06:00-21:00 sähköpulan takia
38
75
Vastaukset
- Anonyymi
Olen vapaaehtoisesti mukana tässä. Perheessä on kaksi sähköautoa ja kummankin lataus on ajastettu välille 23.00-05.00. Myös pyykki- ja astianpesukone on ajastettu samoin. Sähkösopimukseni on vielä voimassa kiinteällä n. 5 cent. hinnalla v. -23 loppuun, mutta tuntuu velvollisuudelta toimia näin. Jatkakaa haastetta...
- Anonyymi
Loppuu se sullakin sopari kuin muillqkin
Sitten nautit sähkölaskuata suurituloinen
- Anonyymi
Mulla on käytössä ilmainen Gridio-niminen appi. Sille asetellaan kellonaika jolloin auton pitää olla lähtövalmis, ja se ajoittaa latauksen automaattisesti pörssisähkön halvimmille tunneille.
Sähkösoppari tosin on kiinteähintainen, mutta tällä tavalla on helppo tasata verkon kuormitusta. - Anonyymi
Hjyvä juuri näin slavvi ukraini,putinin ei saa antaa rikastua,sähköveron korotus kaukolämpöön.
- Anonyymi
Mulla on vanha kunnon bensakärry ja latailen sitä silloin kun huvittaa. Minuutissa tulee noin 500km rangea. Hah hahh hah ha,, Mitäs siihen sanoo patteripellet ??
- Anonyymi
Onpas sulla huonosti asiat.
- Anonyymi
Suuritehoisiin latureihin pakolliseksi verkkokäskyohjaus, jolla ne voidaan pudottaa sähköverkosta tarvittaessa.
- Anonyymi
Ja samasta syystä myös polttisautoille töpseli-kielto (sähkölämmitys) klo 6-22.
Noin 2,7 miljoonaa liikennekäytössä olevaa polttisautoa vie lämmityksessä muuten enemmän sähkötehoa kuin ne noin 40.000 sähköautoa ollessaan latauksessa! Ja ne polttikset vieläpä roikkkuvat töpselissä juuri kriittiseen aikaan pakkasaamuisin klo 6 jälkeen => sähköpulan ja katkosten vaara!- Anonyymi
Polttiksen esilämmitys ei vie läheskään yhtä paljon tehoa kuin keskiverto sähkiksen lataus. Pelkkä lohkolämmitin yleensä vain 500W ja useimmissä jo pelkkä 200W säteilylämmitin. Keskiverti sisälämmitinkin taitaa olla noin 14000w. Eli käytännössä vie alle 2000W vaikka olis sisätilanlämmitinkin.
Sähköautoa taas ei mitään järkeä ladata alle 16A virralla, muutenhan saisi odotttaa lähes viikon ennen kuin täynnä.Eli se 3700W on minimi jos puhutaan järekvästä latauksesta, useimmilla varmasti 3-vaihe eli 11KW kotona. Puhumattakaan pikalatureista missä 150kw jo yleinen teho.
Eli kyllä sähköauton lataus rasittaa sähköverkkoa huomattavasti enemmän kuin polttisten esilämmiitys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttiksen esilämmitys ei vie läheskään yhtä paljon tehoa kuin keskiverto sähkiksen lataus. Pelkkä lohkolämmitin yleensä vain 500W ja useimmissä jo pelkkä 200W säteilylämmitin. Keskiverti sisälämmitinkin taitaa olla noin 14000w. Eli käytännössä vie alle 2000W vaikka olis sisätilanlämmitinkin.
Sähköautoa taas ei mitään järkeä ladata alle 16A virralla, muutenhan saisi odotttaa lähes viikon ennen kuin täynnä.Eli se 3700W on minimi jos puhutaan järekvästä latauksesta, useimmilla varmasti 3-vaihe eli 11KW kotona. Puhumattakaan pikalatureista missä 150kw jo yleinen teho.
Eli kyllä sähköauton lataus rasittaa sähköverkkoa huomattavasti enemmän kuin polttisten esilämmiitys.Polttisten esilämmitys vie sähköä juuri huippukulutuksen aikaan, eli se 500-2000W on huomattavasti vahingollisempaa, kuin 11 kW vaikkapa kahdelta yöllä, jolloin sähköautot yleensä lataavat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttiksen esilämmitys ei vie läheskään yhtä paljon tehoa kuin keskiverto sähkiksen lataus. Pelkkä lohkolämmitin yleensä vain 500W ja useimmissä jo pelkkä 200W säteilylämmitin. Keskiverti sisälämmitinkin taitaa olla noin 14000w. Eli käytännössä vie alle 2000W vaikka olis sisätilanlämmitinkin.
Sähköautoa taas ei mitään järkeä ladata alle 16A virralla, muutenhan saisi odotttaa lähes viikon ennen kuin täynnä.Eli se 3700W on minimi jos puhutaan järekvästä latauksesta, useimmilla varmasti 3-vaihe eli 11KW kotona. Puhumattakaan pikalatureista missä 150kw jo yleinen teho.
Eli kyllä sähköauton lataus rasittaa sähköverkkoa huomattavasti enemmän kuin polttisten esilämmiitys.Miljoona (2,7 miljoonasta) polttista keskimäärin 1 kW lämmityksessä = 1.000 MW = molemmat Loviisan ydinvoimalat!
20.000 sähköautoa (40.000:sta) kotilatauksessa 11 kW teholla = 220 MW!
Kummat aiheuttavat enemmän sähköpulaa ja katkoksia? Sähköpulassahan kyse on nimenomaan pakkaspäivien huippukulutusajan klo 6-21 tehotasapainosta, ei koko 24 tunnin energian kulutuksesta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miljoona (2,7 miljoonasta) polttista keskimäärin 1 kW lämmityksessä = 1.000 MW = molemmat Loviisan ydinvoimalat!
20.000 sähköautoa (40.000:sta) kotilatauksessa 11 kW teholla = 220 MW!
Kummat aiheuttavat enemmän sähköpulaa ja katkoksia? Sähköpulassahan kyse on nimenomaan pakkaspäivien huippukulutusajan klo 6-21 tehotasapainosta, ei koko 24 tunnin energian kulutuksesta!Kätevästi unohdit nyt pikalataukset missä sähköauto vie helposti yhtä paljon tehoa kuin 150 polttista, se ainakin tulisi ehdottomasti kieltää 6-21 välisenä aikana.
Esilämmityshän ei ole mitenkään pakollista polttomoottoreille, kyllä nykyiset käynnistyy hyvin ilmankin. Eli jos sähköautoille laitetaan latauskielto 6-21 aikana, voisin hyväksyä että polttomoottoreitakaan ei saa esilämmittää kyseisenä aikana.
Mutta koska sähköauton lataus vie huomattavasti enemmän tehoa kuin polttisten esilämmitys, tietenkin myös lataus kiellettävä 6-21 jos esilämmitys kielletään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miljoona (2,7 miljoonasta) polttista keskimäärin 1 kW lämmityksessä = 1.000 MW = molemmat Loviisan ydinvoimalat!
20.000 sähköautoa (40.000:sta) kotilatauksessa 11 kW teholla = 220 MW!
Kummat aiheuttavat enemmän sähköpulaa ja katkoksia? Sähköpulassahan kyse on nimenomaan pakkaspäivien huippukulutusajan klo 6-21 tehotasapainosta, ei koko 24 tunnin energian kulutuksesta!Toinen oleellinen asia on että polttiksen esilämmitykseen riittää tunti, korkeintaan 2, sähköautoa ladattava huomattavasti pidempään jopa 11kw teholla. Eli ei voi suoraan verrata 2,7milj polttista 20000 sähköautoon.
Esim Enyaq 80 täyteenlataus vie 11kw teholla 7h, ei voi mitenkään verrata 1h polttiksen esilämmitykseen, eli laskusi pahasti pielessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kätevästi unohdit nyt pikalataukset missä sähköauto vie helposti yhtä paljon tehoa kuin 150 polttista, se ainakin tulisi ehdottomasti kieltää 6-21 välisenä aikana.
Esilämmityshän ei ole mitenkään pakollista polttomoottoreille, kyllä nykyiset käynnistyy hyvin ilmankin. Eli jos sähköautoille laitetaan latauskielto 6-21 aikana, voisin hyväksyä että polttomoottoreitakaan ei saa esilämmittää kyseisenä aikana.
Mutta koska sähköauton lataus vie huomattavasti enemmän tehoa kuin polttisten esilämmitys, tietenkin myös lataus kiellettävä 6-21 jos esilämmitys kielletään.Jos sähköauton pikalataa, ei sitä tarvitse tehdä pahimpiin huipputunteihin (aamulla tai loppuiltapäivänä). Todennäköisesti pikalatausta tarjoavat toimijat tulevat laittamaan suurimman tehon ottamisen estetyksi kun sähkön hinta on huipussaan. Annetaan vaan pienellä teholla latausta ettei autoilija jää ihan pulaan, vaan pääsee jatkamaan matkaansa seuraavaan latauspaikkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toinen oleellinen asia on että polttiksen esilämmitykseen riittää tunti, korkeintaan 2, sähköautoa ladattava huomattavasti pidempään jopa 11kw teholla. Eli ei voi suoraan verrata 2,7milj polttista 20000 sähköautoon.
Esim Enyaq 80 täyteenlataus vie 11kw teholla 7h, ei voi mitenkään verrata 1h polttiksen esilämmitykseen, eli laskusi pahasti pielessä."Esim Enyaq 80 täyteenlataus vie 11kw teholla 7h, ei voi mitenkään verrata 1h polttiksen esilämmitykseen, eli laskusi pahasti pielessä."
Joo, koska jokainen ajaa joka päivä 400 km, niinhän? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miljoona (2,7 miljoonasta) polttista keskimäärin 1 kW lämmityksessä = 1.000 MW = molemmat Loviisan ydinvoimalat!
20.000 sähköautoa (40.000:sta) kotilatauksessa 11 kW teholla = 220 MW!
Kummat aiheuttavat enemmän sähköpulaa ja katkoksia? Sähköpulassahan kyse on nimenomaan pakkaspäivien huippukulutusajan klo 6-21 tehotasapainosta, ei koko 24 tunnin energian kulutuksesta!Suurta osaa polttisautoista ei ikinä lämmitetä. Itse olen asunut 15 vuotta asunnoissa, jossa ei ollut yhtäkään tolppapaikkaa, joten en ikinä lämmittänyt autoa sähköllä. Helsingissäkin suuri osa autoista on katupysäköinnissä eikä mitään tolppaa ole.
Polttisautot toimivat hyvin, vaikka niitä ei ikinä lämmitettäisi, mutta sähköautoja pitää ladata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miljoona (2,7 miljoonasta) polttista keskimäärin 1 kW lämmityksessä = 1.000 MW = molemmat Loviisan ydinvoimalat!
20.000 sähköautoa (40.000:sta) kotilatauksessa 11 kW teholla = 220 MW!
Kummat aiheuttavat enemmän sähköpulaa ja katkoksia? Sähköpulassahan kyse on nimenomaan pakkaspäivien huippukulutusajan klo 6-21 tehotasapainosta, ei koko 24 tunnin energian kulutuksesta!Hyvä, tuolla logiikalla sähköautojen myynti pitäisi kieltää, jotta niiden osuus sähkön kulutuksesta ei nousisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurta osaa polttisautoista ei ikinä lämmitetä. Itse olen asunut 15 vuotta asunnoissa, jossa ei ollut yhtäkään tolppapaikkaa, joten en ikinä lämmittänyt autoa sähköllä. Helsingissäkin suuri osa autoista on katupysäköinnissä eikä mitään tolppaa ole.
Polttisautot toimivat hyvin, vaikka niitä ei ikinä lämmitettäisi, mutta sähköautoja pitää ladata.Lisään... Lisäksi monet polttiskuskit käyttävät auton lämmittämiseen webastoa, joka ei sähköä käytä.
- Anonyymi
Lohkolämmitys nyt ei paljoa vie. Meni heti ihonalle tunteisiin patteripojalla joka sähköstä haaveilee joponsa istuimella kortiton reppana.
- Anonyymi
Tää helpottaa vähän, kannata kansalaisaloitetta sähkön hinnan pitämiseksi kurissa https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11121
- Anonyymi
Suomalaisella kansalaisaloitteella ei ole mitään vaikutusta sähkön hintaan, sen määrää Euroopan hintataso.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomalaisella kansalaisaloitteella ei ole mitään vaikutusta sähkön hintaan, sen määrää Euroopan hintataso.
On sillä merkitystä jos säädetään kansallinen hintakatto.
- Anonyymi
Juuri näin talviaikaan ei voi ladata autoja ettei ihmiset palellu.
- Anonyymi
Sähköautojen lataus on hyttysen pieru Saharassa verrattuna sähkölämmityksen vaatimaan energiamäärään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen lataus on hyttysen pieru Saharassa verrattuna sähkölämmityksen vaatimaan energiamäärään.
Tuo pätee vain niin kauan kuin niiden määrä on minimaalinen. Joten kielletään sähköautojen myynti, jolloin niiden sähkön kulutus ei ikinä kasva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo pätee vain niin kauan kuin niiden määrä on minimaalinen. Joten kielletään sähköautojen myynti, jolloin niiden sähkön kulutus ei ikinä kasva.
Myös bensan jalostus olisi hyvä kieltää samalla. Vie pirusti sähköä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen lataus on hyttysen pieru Saharassa verrattuna sähkölämmityksen vaatimaan energiamäärään.
Hyttysen pieru johtuu siitä, että sähköautoja on (onneksi) vain marginaalinen määrä.
- Anonyymi
Huomioiden sähköautojen pieni osuus koko autokannasta ja se, kuten totesit, että suuri osa niistäkin ladataan yöllä niin säästöpotentiaali on aika pieni.
Tehokkaampi keino olisi laajentaa kieltoa, eli kieltää käyttövoimasta riippumatta kaikkien autojen lataaminen tai sähköllä esilämmittäminen tuona ajankohtana. - Anonyymi
Polttoaineita ei saisi myydä lainkaan koska Nesteen jalostamo kuluttaa sähköä yhden kilowattitunnin yhtä bensalitraa kohti, eli 60 litran bensatankillinen on kuluttanut sähköä 60 kWh.
- Anonyymi
Nyt jo sähköyhtiöiden tiedottamisella pyritään vähentämään sähköautojen latausta päiväsaikaan
https://www.is.fi/autot/art-2000009265621.html
Mielestäni paras keino olisi kuitenkin sulkea kaupalliset latausasemat klo 6-21 välisellä ajalla. Tai ainakin puolittaa lataustehot. Nämä asemathan ovat suuritehoisia ja rasittavat sähköverkkoa eniten. - Anonyymi
Enemmän hyötyä tulisi jos nämä SOME-kanavat suljettasiin päiväajaksi. Nämä aiheuttaa enmmän sähkön kulutusta kuin sähköautot.
Sitä ei vaan tuollainen tavis ymmärrä .... - Anonyymi
Sähköauton pikalataus taitaa olla suurimpia tehonkulutuspiikkejä mitä yksityinen voi saada aikaan. Millä muulla tapaa yksityinen voi nostaa sähköverkon rasitusta 200-300kw verrran? Ei taida olla muuta tapaa.
Eli pikalatauskset pitäisi ensimmäisenä kieltää ainakin päiväsaikaan jos halutaan estää sähköverkon kaatuminen.- Anonyymi
Käytännössä useimmat sähköautot ladataan kotipihassa max. 11kW teholla. Moni lataa tätä pienemmällä teholla joten keskimäärin, ottaen huomioon myös kaupalliset pikalatausasemat, keskiteho on luokkaa 10kW. Puolet kaikista sähkiksistä pakkasaamuna latauksessa veisi tällöin sähkötehoa n. 25.000 * 10kW = 250MW. Puolet yhdestä Loviisan ydinvoimalasta.
Poltttomoottoriautoja lämmitetään keskimäärin 1kW teholla (moottorin joka toisella myös sisätilan lämmitin). Puolet kaikista polttiksista töpselissä pakkasaamuna veisi tällöin sähkötehoa n. 1,35M * 1kW = 1.350MW! Ei riitä edes molempien Loviisan ydinvoimaloiden teho tähän!
Kummat aiheuttavat enemmän sähköpulaa ja sähkökatkoksia?
Tasa-arvoinen ja reilu ratkaisu: KAIKILLE autoille töpselikielto sähköpulan uhatessa pakkaspäivisin klo 6-22!
- Anonyymi
Aika pieni osa sähköautoista pystyy ottamaan 200-300kwh vastaan.... varsinkaan talvella kylmään/haaleaan akkuun.
- Anonyymi
Tästä videosta voi ottaa sähkönkulutuksen lukuja mitä se vaatii että öljyä pumpataan maan syvyyksistä (öljylähteen pumppaamo), siirtoputkistojen öljyn pumppaus ja jalostus (raakaöljystä polttoaineita) kuinka valtavia sähkösyöppöjä öljyteollisuus voi olla. Joten ennenkuin se polttoaine on edes huoltoaseman pumpussa kuluttajalle pumpattavaksi niin pelkkään sähköä menee valtavasti.
https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U
Ja Nesteen jalostamo kuluttaa valtavasti sähköä eri polttoaineiden valmistamiseen:
"Nesteen ja Ilmattaren pitkäaikaisen sopimuksen kokonaiskapasiteetti vastaa noin 200 GWh/v, mikä on noin 17 % Nesteen Porvoon jalostamon sähkönkulutuksesta. Ilmattaren tuulisähkön toimitusten on arvioitu alkavan alkuvuodesta 2025."
Ja aina ei tuule jolloin sähkönkulutus nousee.
https://news.cision.com/fi/neste/r/nesteen-tavoitteena-100---uusiutuvan-sahkon-kaytto-globaalisti-vuoteen-2023-mennessa---tuulivoiman-k,c3369789 - Anonyymi
Sveitsissä patteriautojen käyttöä tullaan rajoittamaan. Muut maat seuraavat perässä.
https://www.foxbusiness.com/politics/switzerland-could-ban-electric-vehicle-use-during-energy-crisis-reports - Anonyymi
Kannatan ja sähkösaunakielto myös. Sähkö riittää näillä keinoin huomattavasti halvemmalla ja paremmin.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818