Ehdotus: Sähköautoille latauskielto 06:00-21:00 sähköpulan takia

Anonyymi-ap

Talvi näyttää yhä synkemmältä sähköntuotannon riittävyyden osalta ja jotkut ennakoi jo euron kwh hintoja sähköpörssissä. OL3 ei ehdi enää täksi talveksi käyntiin, ei juuri tuule, Ruotsissa huonosti kapasiteettia myytävänä ydinvoimalan huoltotöiden takia ja vesvoimaloiden tilanne ei paras.

Ja nyt ennustetaan hirmupakkasia jo joululomiksi, ensi viikolla saadaan esimakua kun keskisuomessakin -20 lähestyy.

Jottei sähköjä tarvisi katkoa, ehdotus on että sähköautoja ei ladattaisi päiväsaikaan kulutuksen ollessa suurimmillaan, eli 6:00-21:00 välillä. Tämä koskisi myös kaupallisia latausasemia. Latauskielto päiväsaikaan olisi toistaiseksi voimassa tammikuun loppuun ja pidennettävissä tarpeen mukaan.

Mielipiteitä? Suurin osahan sanoo että lataavat yöllä joten luulisi tuon sopivan hyvin?

38

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen vapaaehtoisesti mukana tässä. Perheessä on kaksi sähköautoa ja kummankin lataus on ajastettu välille 23.00-05.00. Myös pyykki- ja astianpesukone on ajastettu samoin. Sähkösopimukseni on vielä voimassa kiinteällä n. 5 cent. hinnalla v. -23 loppuun, mutta tuntuu velvollisuudelta toimia näin. Jatkakaa haastetta...

      • Anonyymi

        Loppuu se sullakin sopari kuin muillqkin
        Sitten nautit sähkölaskuata suurituloinen


    • Anonyymi

      Mulla on käytössä ilmainen Gridio-niminen appi. Sille asetellaan kellonaika jolloin auton pitää olla lähtövalmis, ja se ajoittaa latauksen automaattisesti pörssisähkön halvimmille tunneille.

      Sähkösoppari tosin on kiinteähintainen, mutta tällä tavalla on helppo tasata verkon kuormitusta.

    • Anonyymi

      Hjyvä juuri näin slavvi ukraini,putinin ei saa antaa rikastua,sähköveron korotus kaukolämpöön.

    • Anonyymi

      Mulla on vanha kunnon bensakärry ja latailen sitä silloin kun huvittaa. Minuutissa tulee noin 500km rangea. Hah hahh hah ha,, Mitäs siihen sanoo patteripellet ??

      • Anonyymi

        Onpas sulla huonosti asiat.


    • Anonyymi

      Suuritehoisiin latureihin pakolliseksi verkkokäskyohjaus, jolla ne voidaan pudottaa sähköverkosta tarvittaessa.

    • Anonyymi

      Ja samasta syystä myös polttisautoille töpseli-kielto (sähkölämmitys) klo 6-22.

      Noin 2,7 miljoonaa liikennekäytössä olevaa polttisautoa vie lämmityksessä muuten enemmän sähkötehoa kuin ne noin 40.000 sähköautoa ollessaan latauksessa! Ja ne polttikset vieläpä roikkkuvat töpselissä juuri kriittiseen aikaan pakkasaamuisin klo 6 jälkeen => sähköpulan ja katkosten vaara!

      • Anonyymi

        Polttiksen esilämmitys ei vie läheskään yhtä paljon tehoa kuin keskiverto sähkiksen lataus. Pelkkä lohkolämmitin yleensä vain 500W ja useimmissä jo pelkkä 200W säteilylämmitin. Keskiverti sisälämmitinkin taitaa olla noin 14000w. Eli käytännössä vie alle 2000W vaikka olis sisätilanlämmitinkin.

        Sähköautoa taas ei mitään järkeä ladata alle 16A virralla, muutenhan saisi odotttaa lähes viikon ennen kuin täynnä.Eli se 3700W on minimi jos puhutaan järekvästä latauksesta, useimmilla varmasti 3-vaihe eli 11KW kotona. Puhumattakaan pikalatureista missä 150kw jo yleinen teho.

        Eli kyllä sähköauton lataus rasittaa sähköverkkoa huomattavasti enemmän kuin polttisten esilämmiitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksen esilämmitys ei vie läheskään yhtä paljon tehoa kuin keskiverto sähkiksen lataus. Pelkkä lohkolämmitin yleensä vain 500W ja useimmissä jo pelkkä 200W säteilylämmitin. Keskiverti sisälämmitinkin taitaa olla noin 14000w. Eli käytännössä vie alle 2000W vaikka olis sisätilanlämmitinkin.

        Sähköautoa taas ei mitään järkeä ladata alle 16A virralla, muutenhan saisi odotttaa lähes viikon ennen kuin täynnä.Eli se 3700W on minimi jos puhutaan järekvästä latauksesta, useimmilla varmasti 3-vaihe eli 11KW kotona. Puhumattakaan pikalatureista missä 150kw jo yleinen teho.

        Eli kyllä sähköauton lataus rasittaa sähköverkkoa huomattavasti enemmän kuin polttisten esilämmiitys.

        Polttisten esilämmitys vie sähköä juuri huippukulutuksen aikaan, eli se 500-2000W on huomattavasti vahingollisempaa, kuin 11 kW vaikkapa kahdelta yöllä, jolloin sähköautot yleensä lataavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttiksen esilämmitys ei vie läheskään yhtä paljon tehoa kuin keskiverto sähkiksen lataus. Pelkkä lohkolämmitin yleensä vain 500W ja useimmissä jo pelkkä 200W säteilylämmitin. Keskiverti sisälämmitinkin taitaa olla noin 14000w. Eli käytännössä vie alle 2000W vaikka olis sisätilanlämmitinkin.

        Sähköautoa taas ei mitään järkeä ladata alle 16A virralla, muutenhan saisi odotttaa lähes viikon ennen kuin täynnä.Eli se 3700W on minimi jos puhutaan järekvästä latauksesta, useimmilla varmasti 3-vaihe eli 11KW kotona. Puhumattakaan pikalatureista missä 150kw jo yleinen teho.

        Eli kyllä sähköauton lataus rasittaa sähköverkkoa huomattavasti enemmän kuin polttisten esilämmiitys.

        Miljoona (2,7 miljoonasta) polttista keskimäärin 1 kW lämmityksessä = 1.000 MW = molemmat Loviisan ydinvoimalat!

        20.000 sähköautoa (40.000:sta) kotilatauksessa 11 kW teholla = 220 MW!

        Kummat aiheuttavat enemmän sähköpulaa ja katkoksia? Sähköpulassahan kyse on nimenomaan pakkaspäivien huippukulutusajan klo 6-21 tehotasapainosta, ei koko 24 tunnin energian kulutuksesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miljoona (2,7 miljoonasta) polttista keskimäärin 1 kW lämmityksessä = 1.000 MW = molemmat Loviisan ydinvoimalat!

        20.000 sähköautoa (40.000:sta) kotilatauksessa 11 kW teholla = 220 MW!

        Kummat aiheuttavat enemmän sähköpulaa ja katkoksia? Sähköpulassahan kyse on nimenomaan pakkaspäivien huippukulutusajan klo 6-21 tehotasapainosta, ei koko 24 tunnin energian kulutuksesta!

        Kätevästi unohdit nyt pikalataukset missä sähköauto vie helposti yhtä paljon tehoa kuin 150 polttista, se ainakin tulisi ehdottomasti kieltää 6-21 välisenä aikana.

        Esilämmityshän ei ole mitenkään pakollista polttomoottoreille, kyllä nykyiset käynnistyy hyvin ilmankin. Eli jos sähköautoille laitetaan latauskielto 6-21 aikana, voisin hyväksyä että polttomoottoreitakaan ei saa esilämmittää kyseisenä aikana.

        Mutta koska sähköauton lataus vie huomattavasti enemmän tehoa kuin polttisten esilämmitys, tietenkin myös lataus kiellettävä 6-21 jos esilämmitys kielletään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miljoona (2,7 miljoonasta) polttista keskimäärin 1 kW lämmityksessä = 1.000 MW = molemmat Loviisan ydinvoimalat!

        20.000 sähköautoa (40.000:sta) kotilatauksessa 11 kW teholla = 220 MW!

        Kummat aiheuttavat enemmän sähköpulaa ja katkoksia? Sähköpulassahan kyse on nimenomaan pakkaspäivien huippukulutusajan klo 6-21 tehotasapainosta, ei koko 24 tunnin energian kulutuksesta!

        Toinen oleellinen asia on että polttiksen esilämmitykseen riittää tunti, korkeintaan 2, sähköautoa ladattava huomattavasti pidempään jopa 11kw teholla. Eli ei voi suoraan verrata 2,7milj polttista 20000 sähköautoon.

        Esim Enyaq 80 täyteenlataus vie 11kw teholla 7h, ei voi mitenkään verrata 1h polttiksen esilämmitykseen, eli laskusi pahasti pielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kätevästi unohdit nyt pikalataukset missä sähköauto vie helposti yhtä paljon tehoa kuin 150 polttista, se ainakin tulisi ehdottomasti kieltää 6-21 välisenä aikana.

        Esilämmityshän ei ole mitenkään pakollista polttomoottoreille, kyllä nykyiset käynnistyy hyvin ilmankin. Eli jos sähköautoille laitetaan latauskielto 6-21 aikana, voisin hyväksyä että polttomoottoreitakaan ei saa esilämmittää kyseisenä aikana.

        Mutta koska sähköauton lataus vie huomattavasti enemmän tehoa kuin polttisten esilämmitys, tietenkin myös lataus kiellettävä 6-21 jos esilämmitys kielletään.

        Jos sähköauton pikalataa, ei sitä tarvitse tehdä pahimpiin huipputunteihin (aamulla tai loppuiltapäivänä). Todennäköisesti pikalatausta tarjoavat toimijat tulevat laittamaan suurimman tehon ottamisen estetyksi kun sähkön hinta on huipussaan. Annetaan vaan pienellä teholla latausta ettei autoilija jää ihan pulaan, vaan pääsee jatkamaan matkaansa seuraavaan latauspaikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen oleellinen asia on että polttiksen esilämmitykseen riittää tunti, korkeintaan 2, sähköautoa ladattava huomattavasti pidempään jopa 11kw teholla. Eli ei voi suoraan verrata 2,7milj polttista 20000 sähköautoon.

        Esim Enyaq 80 täyteenlataus vie 11kw teholla 7h, ei voi mitenkään verrata 1h polttiksen esilämmitykseen, eli laskusi pahasti pielessä.

        "Esim Enyaq 80 täyteenlataus vie 11kw teholla 7h, ei voi mitenkään verrata 1h polttiksen esilämmitykseen, eli laskusi pahasti pielessä."

        Joo, koska jokainen ajaa joka päivä 400 km, niinhän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miljoona (2,7 miljoonasta) polttista keskimäärin 1 kW lämmityksessä = 1.000 MW = molemmat Loviisan ydinvoimalat!

        20.000 sähköautoa (40.000:sta) kotilatauksessa 11 kW teholla = 220 MW!

        Kummat aiheuttavat enemmän sähköpulaa ja katkoksia? Sähköpulassahan kyse on nimenomaan pakkaspäivien huippukulutusajan klo 6-21 tehotasapainosta, ei koko 24 tunnin energian kulutuksesta!

        Suurta osaa polttisautoista ei ikinä lämmitetä. Itse olen asunut 15 vuotta asunnoissa, jossa ei ollut yhtäkään tolppapaikkaa, joten en ikinä lämmittänyt autoa sähköllä. Helsingissäkin suuri osa autoista on katupysäköinnissä eikä mitään tolppaa ole.

        Polttisautot toimivat hyvin, vaikka niitä ei ikinä lämmitettäisi, mutta sähköautoja pitää ladata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miljoona (2,7 miljoonasta) polttista keskimäärin 1 kW lämmityksessä = 1.000 MW = molemmat Loviisan ydinvoimalat!

        20.000 sähköautoa (40.000:sta) kotilatauksessa 11 kW teholla = 220 MW!

        Kummat aiheuttavat enemmän sähköpulaa ja katkoksia? Sähköpulassahan kyse on nimenomaan pakkaspäivien huippukulutusajan klo 6-21 tehotasapainosta, ei koko 24 tunnin energian kulutuksesta!

        Hyvä, tuolla logiikalla sähköautojen myynti pitäisi kieltää, jotta niiden osuus sähkön kulutuksesta ei nousisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurta osaa polttisautoista ei ikinä lämmitetä. Itse olen asunut 15 vuotta asunnoissa, jossa ei ollut yhtäkään tolppapaikkaa, joten en ikinä lämmittänyt autoa sähköllä. Helsingissäkin suuri osa autoista on katupysäköinnissä eikä mitään tolppaa ole.

        Polttisautot toimivat hyvin, vaikka niitä ei ikinä lämmitettäisi, mutta sähköautoja pitää ladata.

        Lisään... Lisäksi monet polttiskuskit käyttävät auton lämmittämiseen webastoa, joka ei sähköä käytä.


      • Anonyymi

        Lohkolämmitys nyt ei paljoa vie. Meni heti ihonalle tunteisiin patteripojalla joka sähköstä haaveilee joponsa istuimella kortiton reppana.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Suomalaisella kansalaisaloitteella ei ole mitään vaikutusta sähkön hintaan, sen määrää Euroopan hintataso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisella kansalaisaloitteella ei ole mitään vaikutusta sähkön hintaan, sen määrää Euroopan hintataso.

        On sillä merkitystä jos säädetään kansallinen hintakatto.


    • Anonyymi

      Juuri näin talviaikaan ei voi ladata autoja ettei ihmiset palellu.

      • Anonyymi

        Sähköautojen lataus on hyttysen pieru Saharassa verrattuna sähkölämmityksen vaatimaan energiamäärään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen lataus on hyttysen pieru Saharassa verrattuna sähkölämmityksen vaatimaan energiamäärään.

        Tuo pätee vain niin kauan kuin niiden määrä on minimaalinen. Joten kielletään sähköautojen myynti, jolloin niiden sähkön kulutus ei ikinä kasva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pätee vain niin kauan kuin niiden määrä on minimaalinen. Joten kielletään sähköautojen myynti, jolloin niiden sähkön kulutus ei ikinä kasva.

        Myös bensan jalostus olisi hyvä kieltää samalla. Vie pirusti sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen lataus on hyttysen pieru Saharassa verrattuna sähkölämmityksen vaatimaan energiamäärään.

        Hyttysen pieru johtuu siitä, että sähköautoja on (onneksi) vain marginaalinen määrä.


    • Anonyymi

      Huomioiden sähköautojen pieni osuus koko autokannasta ja se, kuten totesit, että suuri osa niistäkin ladataan yöllä niin säästöpotentiaali on aika pieni.

      Tehokkaampi keino olisi laajentaa kieltoa, eli kieltää käyttövoimasta riippumatta kaikkien autojen lataaminen tai sähköllä esilämmittäminen tuona ajankohtana.

    • Anonyymi

      Polttoaineita ei saisi myydä lainkaan koska Nesteen jalostamo kuluttaa sähköä yhden kilowattitunnin yhtä bensalitraa kohti, eli 60 litran bensatankillinen on kuluttanut sähköä 60 kWh.

    • Anonyymi

      Nyt jo sähköyhtiöiden tiedottamisella pyritään vähentämään sähköautojen latausta päiväsaikaan
      https://www.is.fi/autot/art-2000009265621.html

      Mielestäni paras keino olisi kuitenkin sulkea kaupalliset latausasemat klo 6-21 välisellä ajalla. Tai ainakin puolittaa lataustehot. Nämä asemathan ovat suuritehoisia ja rasittavat sähköverkkoa eniten.

    • Anonyymi

      Enemmän hyötyä tulisi jos nämä SOME-kanavat suljettasiin päiväajaksi. Nämä aiheuttaa enmmän sähkön kulutusta kuin sähköautot.
      Sitä ei vaan tuollainen tavis ymmärrä ....

    • Anonyymi

      Sähköauton pikalataus taitaa olla suurimpia tehonkulutuspiikkejä mitä yksityinen voi saada aikaan. Millä muulla tapaa yksityinen voi nostaa sähköverkon rasitusta 200-300kw verrran? Ei taida olla muuta tapaa.

      Eli pikalatauskset pitäisi ensimmäisenä kieltää ainakin päiväsaikaan jos halutaan estää sähköverkon kaatuminen.

      • Anonyymi

        Käytännössä useimmat sähköautot ladataan kotipihassa max. 11kW teholla. Moni lataa tätä pienemmällä teholla joten keskimäärin, ottaen huomioon myös kaupalliset pikalatausasemat, keskiteho on luokkaa 10kW. Puolet kaikista sähkiksistä pakkasaamuna latauksessa veisi tällöin sähkötehoa n. 25.000 * 10kW = 250MW. Puolet yhdestä Loviisan ydinvoimalasta.

        Poltttomoottoriautoja lämmitetään keskimäärin 1kW teholla (moottorin joka toisella myös sisätilan lämmitin). Puolet kaikista polttiksista töpselissä pakkasaamuna veisi tällöin sähkötehoa n. 1,35M * 1kW = 1.350MW! Ei riitä edes molempien Loviisan ydinvoimaloiden teho tähän!

        Kummat aiheuttavat enemmän sähköpulaa ja sähkökatkoksia?

        Tasa-arvoinen ja reilu ratkaisu: KAIKILLE autoille töpselikielto sähköpulan uhatessa pakkaspäivisin klo 6-22!


    • Anonyymi

      Aika pieni osa sähköautoista pystyy ottamaan 200-300kwh vastaan.... varsinkaan talvella kylmään/haaleaan akkuun.

    • Anonyymi

      Tästä videosta voi ottaa sähkönkulutuksen lukuja mitä se vaatii että öljyä pumpataan maan syvyyksistä (öljylähteen pumppaamo), siirtoputkistojen öljyn pumppaus ja jalostus (raakaöljystä polttoaineita) kuinka valtavia sähkösyöppöjä öljyteollisuus voi olla. Joten ennenkuin se polttoaine on edes huoltoaseman pumpussa kuluttajalle pumpattavaksi niin pelkkään sähköä menee valtavasti.

      https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U

      Ja Nesteen jalostamo kuluttaa valtavasti sähköä eri polttoaineiden valmistamiseen:

      "Nesteen ja Ilmattaren pitkäaikaisen sopimuksen kokonaiskapasiteetti vastaa noin 200 GWh/v, mikä on noin 17 % Nesteen Porvoon jalostamon sähkönkulutuksesta. Ilmattaren tuulisähkön toimitusten on arvioitu alkavan alkuvuodesta 2025."

      Ja aina ei tuule jolloin sähkönkulutus nousee.

      https://news.cision.com/fi/neste/r/nesteen-tavoitteena-100---uusiutuvan-sahkon-kaytto-globaalisti-vuoteen-2023-mennessa---tuulivoiman-k,c3369789

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kannatan ja sähkösaunakielto myös. Sähkö riittää näillä keinoin huomattavasti halvemmalla ja paremmin.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe