Lisäksi on autokohtainen dieselvero. Meitä dieselautoilijoita on Suomessa 1,7 miljoonaa. Mitä dieselverolle pitäisi tehdä vihervassarit ja muu hallitus? 4 kuukauden päästä on vaalit.
Nafta (eli dieselpolttoaine) kalliimpaa kuin bensa.
22
263
Vastaukset
- Anonyymi
Vuotuinen dieselin käyttövoimavero pois. Korvataan se korottamalla samaan verolliseen hintaan kuin mitä bensalla huoltoaseman pumpulla on.
- Anonyymi
Siis mitä korotetaan kun nafta on jo nyt kalliimpaa kuin bensa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis mitä korotetaan kun nafta on jo nyt kalliimpaa kuin bensa?
Kyllä se nostaa dieselin hintaa koska sillä käyttövoimaverolla se on alennettu.
Se olisi melkoinenisku kuljetusfirmoille joilla polttoainetta kuluu roimasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se nostaa dieselin hintaa koska sillä käyttövoimaverolla se on alennettu.
Se olisi melkoinenisku kuljetusfirmoille joilla polttoainetta kuluu roimasti.Kaupan tuotteiden hinnat nousisivat sitten samassa suhteessa, kun niiden kuljettaminen maksaisi enemmän.
- Anonyymi
Niin kysymys on siitä, että pitääkö halvemmin verotettua diesel-polttoainetta tukea vielä esimerkiksi enemmän veroa maksavien bensa toimesta. Bensiinin käyttäjät ovat jo vuosikymmeniä maksaneet diesel-autoilijoiden halvempaa autoilua.
- Anonyymi
Höpösis. Bensan ja dieselin verotus vain on erilaista. Bensassa maksetaan kaikki verot pumpulla ja dieselillä osa pumpulla ja osa kiinteänä käyttövoimaverona. Ei siinä ole kyse bensa-autoilijoiden tuesta dieselautoilijoille, ei vaan hieman kärjistäen hupiliikenteen ja hyötyliikenteen polttoaineiden erilaisesta verottamisesta.
Tämä ero veroperintätavassa johtuu tietysti dieselin välttämättömyydestä kansantalouden ja yhteiskunnan toimintojen pystyssä pitämisessä eli tuetaan hyötyliikennettä verottamalla osa kiinteällä ajokilometreista riippumattomalla verolla. Ilman dieseliä yhteiskunta pysähtyisi.
Hyvä muistaa sekin, että bensakin toimitetaan huoltiksille dieselin voimalla. - Anonyymi
Voiko noin tietämätön olla ja kirjoittaa ilmeisen tosissaankin puuta heinää…
Totta on, että dielelillä ajaminen on ollut kautta aikain halvempaa, koska dieselautot kuluttavat vähemmän ja mikä tärkeintä huomata, jos ajaa paljon. Joskus laskettiin, että dieselillä ajaminen on edullisempaa, kun kilometrejä vuodessa tuli jotain noin 20.tkm. Ja sen alle dieselillä ajaminen tuli kalliimmaksi. Varmaan tämä raja on liikkunut nykyisin. Näin siksi, että osa dieselin veroista maksetaan kiinteänä käyttövoimaverona.
Jos dieselin verotus kokonaisuudessaan siirrettäisiin pumppuhintaan, niin se lisäisi pumpouhinnan veroa arviolta jotain 15-25 senttiä. Ja todennäköisesti pumppuhintakin nousisi lähelle tuon verran. Tämä tietysti sopisi niille dieselautoilijoille, joiden vuotuinen ajomäärä on vähäinen, mutta rankaisisi hyötyliikennettä ja muita paljon ajavia. Tosin keskutelussa on esiintynyt ehdotuksia mm ammattidieselistä, jolla voitaisiin kompensoida tuota.
- Anonyymi
Venäjän hallitus määrää dieselin hinnan. Koska siellä on vaalit?
- Anonyymi
Mitä väliä venäjän vaaleilla on mihinkään?
Tulos tiedetään ennen vaaleja.
- Anonyymi
Jos ei aja tarpeeksi paljon, jotta diesel tulee kannattavaksi , kannattaa vaihtaa sähköön. Niin tein minäkin. On tässäkin käyttövoimavero, mutta kun ei ole päästöjä, on se aika maltillinen. Dieseliin verrattuna pörssisähkökin on halpaa, varsinkin kun lataa yöllä.
- Anonyymi
Ja sähköähän meillä riittää.
- Anonyymi
Ensi Helmikuussa pomppaa dieselin hinta, kun sitä ei saa enää tuoda Venäjältä. Viimeinen naula diesel-henkilöautojen arkkuun, kun sekä tavallinen että biodiesel pitää suunnata raskaisiin kuljetuksiin (vähemmän verotettu ammattidiesel).
- Anonyymi
Dieselin hinta on jo pompannut. Ja sehän näkyy punpulla ja yleisenä hintojen nousuna. Dieselistä on akuuttipula Venäjän tuonnin hiipuessa. Sinänsä dieseliä kyllä maailmalla on, mutta hölmöyksissään itse ajauduttuun riippuvuuteen Venäjästä tuottaa nyt näitä ongelmia vielä hetken aikaa. Eihän käytännössä juuri mitään vaikutusta nykytilaan olisi sillä, vaikka yksityisille lopetettaisiin kokonaan dieselin myynti, se on niin vähäinen määrä dieselin kokonaiskulutuksessa. Dieselhenkilöautoistakin huomattava osa on ammattilikenteessä.
Nyt ajankohtaisempi ongelma onkin sähkön riittävyys ja millaisia rajoituksia siitä seuraa mm myös sähköautojen latauksiin. Kuitenkin aika vähän sähköautoista on vielä hyötyliikenteessä ja välttämätöntä. Sähkön hintahan on jo pörssissä karmea ja vasta ensimmäiset talvipäivät on koettu. Sähköpulahan se nostaa hintoja, ei tuotantokustannusten nousu.
Myös tässä kostautuu nyt tuo sama eli itseaiheutettu riippuvuus Venäjän energiasta. No sekin on ylimenevä ongelma, jonka ’hoitaminen’ vaatii aikansa.
- Anonyymi
Ihme kitinää diesel-kuskeilta. Vai pitäisi vielä muiden kustantaa liikkuminen. Dieselin valmistamiseen tarvitaan enemmän raakaöljyä kuin bensalitran valmistamiseen eli siitä tulee hintaero.
Se diesel on pidetty halvempana pelkästään veroilla. Ammattiliikenteessä ymmärtäisin verottoman polttoaineen, mutta että vaaditaan veronalennuksia muiden käyttövoimien kustannuksella, niin minusta pitäisi jättää ko. nokileka kotiin tai vaihtaa johonkin vähempipäästöiseen laitteeseen.
Jostain syystä bensan polttajat eivät ole täällä vonkaamassa veronalennuksia.- Anonyymi
Bensanpolttajilla ei olekaan ajoneuvokohtaista dieselveroa vastaavaa bensakoneveroa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensanpolttajilla ei olekaan ajoneuvokohtaista dieselveroa vastaavaa bensakoneveroa.
Mutta bensa-autoilijat maksavat pumpulla enemmän veroa tankatessaan.
Jos käyttövoimavero poistetaan diesel-autoilta niin silloin henkilöautojen dieselin verotus tulee tasa-arvoistaa bensan kanssa => 22-30 c/l lisää dieselin hintaan (tarkka korotus riippuu siitä miten jakeluvelvoite huomioidaan). - Anonyymi
Ja ettäkö bensanpolttajat eivät ole valittaneet korkeista bensanhinnoista, polttoaineveroista?
Älä nyt jaksa.... kautta aikain juuri bensanpolttajathan ovat eniten kitisseet.
Nyt juuri tietysti bensaneidit ovat tyytyväisiä, kun bensan hinta on dieseliä alempi. Sehän on se tärkein juttu, eikä häiritse juurikaan se, että bensan hintakin on edelleen huikean korkea aiempaan verrattuna. Pääasia, että bensa on dieseliä halvempaa.
- Anonyymi
Noin se pitää ollakin koska bensiini on sivutuote kun dieseliä tehdään. Bensa on siis jätettä jota hyödynnetään erilaisessa moottorissa, sen pitäisi olla verovapaata kun jätettä hyödyntää noin tehokkaasti.
- Anonyymi
Tuo nyt on niin vanha vale, ettei enää kenenkään sitä uskoisi levittävän, mutta näköjään….
Toinen vastaavanlainen vale on tuo juttu toisinpäin eli bensan jalostaminen autoihin sopivaksi tuottaa väistämättä vähemmän jalostettua polttoöljyä eli verollisena dieseliksi kutsuttua polttoainetta. - Anonyymi
Joo ja kun ajaa mahdollisimman lujaa, että on nopeasti kohteessa, niin polttoainetta ei ennätä kulua yhtä paljon, eikö niin?
- Anonyymi
Dieseliksihän kutsutaan moottoripolttoöljyä eli lämmitysöljyä jne, mitä nimiä sillä aineella nyt onkaan, sen jälkeen kun siihen on lisätty verot.
Ei dieseliä valmisteta, sehän on vain verolllista moottoripolttoöljyä ( tai mitä niistä lukuisista nimitystä nyt haluaa siitä käyttää).
- Anonyymi
https://content.st1.fi/sites/default/files/inline-images/Tislaustorni.jpg
Tuossa hyvä yksinkertaistettu kuva raakaöljyn jatkojalostuksessa eri tuotteiksi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723043
- 552685
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792178
- 951976
- 361803
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329