Yksi tarina YEL uudistuksesta

Anonyymi-ap

Tulossa olevaan YEL -uudistukseen.

Olen toiminut yrittäjänä lähes 20 vuotta ja maksanut
tätä minimi YEL -maksua n. 170€ / kk, olen tässä laskeskellut että
joudun lopettamaan yritystoimintani tämän uudistuksen myötä.

Yritykseni (toiminimi) on tuottanut n. 30 tuhatta euroa / vuosi,
vajaan miljoonan liikevaihdolla ja täysipäiväisellä yrittämisellä
n. 10h päivässä ja 6 - 7 päivää viikossa, lomaa olen pitänyt viimeksi
vuonna 2014 jolloin kävimme vaimoni kanssa turkissa.

Olemme pärjäilleet tällä tulolla, en ole rikastunut mutta
kouluttamattomana (peruskoulu) ja näinollen koulutuksen puutteen
takia työmarkkinoille työllistymättömänä tämä on ollut
meidän perheelle taloudellinen pelastus ja olemme saaneet elää
normaalia arkea ilman tukien hakemista. Veroni ja maksuni olen
maksanut aina ajallaan kaikille.

Yritykseni käyttämiä palveluja ja tavarahankintoja ilman itse
kauppatavarahankintoja muilta yrityksiltä eli
ns. kuluja yritykselläni on kuukausitasolla n.15 - 20 tuhatta euroa.

Tämä ongelma on käsillä nyt tämän YEL -uudistuksen myötä,
tällaisella kulurakenteella toimiessani ja firman tuottaessa sen n. 30
tuhatta / vuosi tämä uusi YEL mediaani tarkoittaisi kohdallani n.
1305€ kuukausittaista YEL -maksua alamme mediaanin mukaisesti.
Käytin ilmarisen laskuria tämän määrittämiseen. Kukaan ei minua
palkkaisi mediaanipalkoille ja jos palkkaisi menisin heti töihin. Mutta
tässä uudessa YEL -maksussa ei ole ilmeisesti tarkoituskaan huomioida
totuutta palkkauksesta vaan käyttää mediaania jolla saadaan yksin
yrittävältä ns. rahat pois ja toiminta loppumaan ja yrittäjä KELAan.
Ymmärtääkseni YEL lasketaan 2023 työpanoksena käytetyn ajan ja
liikevaihdon perusteella mediaanista vaikka tienaisit vain paritonnia
kuukaudessa, koska jotkut onnekkaat tienaa sen mediaanin eteläsuomessa.

Eli vuosittainen YEL -maksuni olisi jatkossa siis 15660€ ja tehdessäni
30 tuhannen tuloksen isolla riskillä isolla kulurakenteella
täysitoimisena yrittäjänä tuloksesta jäisi enää 14340€ joka olisi
sitten se minun palkkani josta maksan vielä 30% lopullisia veroja
palkan ollen siten 10038€, jos jäisin kotiin kelanrahoille saisin
vuodessa 7200€ tekemättä mitään. Erotus on enää 2838€ kelanrahoihin
tehdessäni töitä kymmenen tuntia päivässä kuutena seitsemänä päivänä
viikossa.

Olen tätä laskemasta laskenut ja näin se näyttää olevan. Olen
maksanut valtiolle toimintani myötä tulleita välilllisiä
(tullit, alv, muutverot) yrityksen verojen (alvit, lopulliset) lisäksi
vuosittain n. 170 000€ (kyllä, sataseitsemänkymmentätuhattaeuroa),
nämä verot eivät jatkossa kerry valtion
kirstuun lopettamiseni myötä koska tavara mitä on tuotu on ollut
epäkuranttia ja vaatinut tekijäksi juuri tällaisen kouluttamattoman
tekijän joka ei muualle työllisty helposti ja on valmis tekemään
lujasti töitä pienen palkan eteen.

Kaikki toiminnan kulut ovat jo koronavuosien myötä karsittu minimiin,
kaikki työt tehdään tai teetätetään niin halvalla kuin vain
mahdollista on tehdä ilman että laatu kärsii.

Olen ajanut toimintaa alas ja hävitän varastoa pois,
kyllähän se surulliselta tuntuu jättää lopettamisilmoitus 31.12.2022
tämän takia. KELA sai taas yhden uuden elätin ja valtio menetti
tuottavan ja pieneen palkkaan tyytyneen yrittäjän. Tässätapauksessa
valtio otti persnetot ja vakuuttajakaan ei saa edes sitä 170€/kk enää.

Eläketurvaani olen tässä vuosien saatossa järjestellyt etten joudu
pienellä yrittäjäeläkkeellä (sama taso kuin takuueläke) valtion
elätiksi sitten reilun 20 vuoden päästä. Nyt joudun työttömäksi ja
villi veikkaus on ettei minua kukaan palkkaa eli minusta tuli sitten
takuueläkeläinen osittain ja yrittäjäeläkeläinen osittain kun olisin
ollut pelkkä yrittäjäeläkeläinen jatkettuani tappiin saakka yrittäjänä
. Olisin pystynyt ja uskaltanut jatkaa vielä tuolla kulurakenteella
kun tulot suht vakiot ilman tätä uudistusta joka uudisti
yritykseni loppumaan.

Tiedän ettei moni lähtisi tällä kulurakenteella tekemään 30k tuloksia, älkää siitä syyttäkö, olen tehnyt sitä minkä osaan ja mitä pystyn voitollisesti tekemään.

Mitenkä ihmeessä tämä voi olla mahdollista? Tämä tuntuu ikäänkuin
järjenvastaiselta lopputulokselta uudistukseen.

13

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      sosialistit / kommunistit haluavat lopettaa pienimuotoisen yritystoiminnan, näin yksinkertaista se on. Vaalien jälkeen toivottavasti kokoomus on pääministeripuolue jolloin tämä täysin epäonnistunut uudistus täytyy perua. muista äänestää. Vasemmiston toiminta on todella törkeää yksittäisiä kansalaisia kohtaan.

    • Anonyymi

      Reiluinta olisi rahastaa Yel maksu verotettavasta tulosta ,eikä mistään alan mediaanista.

      • Anonyymi

        Aivan samaa mieltä


    • Anonyymi

      Koskettava kirjoitus etkä ole varmaan ainoa, jolla on sama ongelma. Jos kuitenkin kyynisesti ajatellaan yritystoimintasi ei näillä luvuilla ole ollut kannattavaa, koska yritys ei pysty tuottamaan omistajalleen riittävää eläketasoa. Ei sekään ole hyväksyttävää, että eläketurva luodaan tulevia sukupolvia verottamalla. Riittävät eläkemaksut on kulu siinä missä muutkin kulut ja ne on huomioitava yrityksen toimintaa suunniteltaessa. Palkansaaja maksaa TYEL:n bruttotuloistaan tietyllä prosenttiosuudella, mikä olisi mielestäni myös yrittäjälle hyvä vaihtoehto. Jos oletetaan että bruttotulosi olisivat 50k€/vuosi niin palkansaajan eläkemaksujen mukaan (7.15%) laskettuna eläkemaksujesi osuus olisi n. 297€/kk, mikä sekin olisi enemmän kuin maksamasi 170€/kk.

      • Anonyymi

        Palkansaajien palkoista maksetaan muistaakseni 25.80% työeläkemaksua. Siitä suoraan palkansaajalle maksettavaa palkkaa pienennetään tuo 7.15% verran, joka johtuu viime laman aikana päätetystä työeläkekustannusten siirtosta työnantajalta työntekijälle. Se oli palkansaajien tuki työnantajille. Sitä enne; työnantaja tilitti suoraan tuon 25.80% (tämän vuoden prosentti) mukaan työeläkevakuutusyhtiölle.
        Joka tapauksessa tyel-maksu on nyt tuo 25.80% ja tämän mukaan myös tyel-eläke aikanaan maksetaan. Pyöritelläänpä noita prosentteja sitten miten tahansa.


    • Anonyymi

      Suomessa yrittäminen on aikansa elänyt ja näivettynyt ilmiö. Kukaan täysi järkinen ei enää ala suomessa yrittäjäksi tänäpäivänä. Nykyään on niin helppo perustaa yritys ulkomaille ja kiertää raha sinne missä sitä ei mielivaltaisesti veroteta. Alle miljoonan euron liikevaihdolla voi useassakin euroopan maassa käytännössä tehdä työtä verottomasti. Monessa maassa esim alvien alarajat on satoja tuhansia euroja,puhumattakaan työntekijän palkkakuluista ja kiinteästä veroprosentista.
      Itse siivoin 2 yritystäni pois suomen verorekisteristä kun korona alkoi. Nyt virallisesti sairaseläkkeellä ja yritystoiminta keskieuroopassa. Eläke suomessa on pieni mutta se ei ole itselle mikään kannustin koska talous on kunnossa ja nykyään yritystoiminta tuottaa. Suomessa olen kirjoilla täysin sairaskulu ja sosiaaliturva asioiden kanssa vaikka en suomessa enää asukkaan. Missään muualla ei saa sairaanhoitoa ilmaiseksi. Siitä ei kannata luopua.

      • Anonyymi

        Totta, tuo verorahoilla ylläpidetty maksuton sairaanhoito on poikkeus maailmalla. Siitä ei kannata luopua. Onneksi meitä veroja maksavia vielä riittää.
        Näinhän on myös koulutuksen kanssa, sekin Suomessa on käytännössä lähes maksutonta esikoulusta yliopistotutkintoihin saakka. Kiitos veroa maksavien kansalaisten.

        Sairaskulu ja sosiaaliturva suuruushan määräytyy yrittäjille ilmoittamansa YEL- työtulon mukaan. Veronmaksajien rahoilla toki yhteiskunta takaa tietyn alimman perustason siinäkin.


    • Anonyymi

      Soitin tänään ilmariseen ja kysyin missä raameissa pitää jatkossa liikkua että saa maksaa minimi YEL, vastauksen saaminen tuntui olevan todella hankalaa. Lopulta 100 000€ liikevaihdolle laskettuna summaksi tuli 311€/kk eli loppu tuli. Ei toimintaa pysty mitenkään sopeuttamaan tuolle 100k liikevaihdolle ja vielä tekemään itselle palkkaa sillä. KELA kutsuu. Tämä oli todellakin tässä.

    • Anonyymi

      No nythän tulee sitten siivottua nuo kannattamattomat ja hintoja polkevat yritykset pois.
      Jäljelle jää kannattavat yritykset jotka maksavat kaikki laissa ja asetuksissa säädetyt velvoitteet.
      Uusia tappiollisia yrityksiä on turha enään lähteä perustamaan.

      Tämä tosiaan parantaa jäljelle jääneiden tilannetta, voi jopa pikkuisen nostaa hintaa.

    • Anonyymi

      Lasket jollain lailla tahallaan väärin tuon homman.

      Henkilökohtainen verotuksesi ei ole 10 000€ vuositulolla 30%. Ei ei myöskään ole sitä 30 000€ vuosituloilla. Ei edes 60 000€ vuosituloilla. Eli joko veroprosenttisi on alle 10 tai hieman vähättelet palkkaasi.

      Noissa ansioissa, liikevaihdossa ja työtunneissa ei ole mitään järkeä. Ilmeisesti otat yli puolet rahasta nytkin jo pimeänä? Tuohon liikevaihtoon kuitenkin häviää hyvin käteiskaupan hankintojakin…

      Jos lasket Yelin jo kun keskimääräisen kokopäiväisen tekijän mukaan eli 40 000€/vuosi kk-maksu on 803€/kk eli 633€/kk aiempaa enemmän.
      Tämä myös vähentää verotettavaa tulosta, joten nettovaikutus on pienempi.

      Teet sen verran vähemmän pimeänä, että saat hoidettua firman lailliset velvollisuudet.

    • Anonyymi

      Nuo yritystoimintasi numerot ovat sellaisia, että ainut mitä tarvitset on verottajan tekemä erityistilintarkastus ja syyte veronkierrosta.

    • Anonyymi

      YEL-laskureilla nopeasti selviää, että nimenomaan pienistä yhdenmiehen yrityksistä halutaan eroon. Ei voi tehdä enään niinsanotusti hyvää hyvyyttään pienellä tai olemattomalla tuotolla.

      Esimerkiksi jos työtulo arvioidaan 25.000€ vuodessa on kuukausimaksu 533€ eli 6396€ vuodessa.

      Työtulo sitten vittuakaan välittää mitä todella jää käteen tai mikä on liikevaihto.

      Jos käteen jää tonni vuodessa mutta työmäärä vastaa 25k€ työmäärää, maksat sen työmäärän mukaisesti.

      https://www.ilmarinen.fi/yrittaja/yel-vakuutus/yel-laskuri/

    • Anonyymi

      Lopettiko aloittaja?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1230
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      967
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      890
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      787
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe