Hyvä malli, riittävän vanhana paljon ajettuna on ollut paras auto. Kaikilla mittareilla

Anonyymi-ap

Niin se on että uusissa ja vähän ajetuissa on yleensä eniten vikoja, eniten auton vientiä korjaamoon + autoon joutuu laittamaan paljon rahaa turhaan hinnan takia vs paljon ajettu paljon ikää.

Ei myöskään saa parempaa ajettavuutta vuosimallilla tai km määrällä, euroilla.

Kun vuosia tulee esim 15v ja km 250-300tkm, autossa ei ajettavuus ja laatu muutu huonompaan suuntaan.

Eroa on yleensä vain hinnassa ja todella paljon. Kymmeniä tuhansia euroja "uutena" n 20teur auton kohdalla.


100-150tkm ajettunakin on kannattamatonta ostaa koska se nostaa auton hintaa verrattuna 310 000km ajettuun bensaa. ( ei nosta hintaa jos vuosia riittästi )

150tkm nurkilla etupään nivelet, iskunvaimentimet yleensä vaihtamatta, jopa jarrulevyjä loppu. 300 ajetussa on usein juuri uusittu, myös bensapumppu ja happianturi, sytytyspuolia uusittu. Vaikka kymppien osia mutta yleensä vähemmän ajetussa niitä on vaihtokunnossa. Ja maksat tuhansia lisää turhaan. Olen todennut nämä kaikki.

Ei misään nimessä kannata rajata auton hankintaa vuosilla ja km. Ne ei kerro kannattavuudesta tai muustakaan mitään. Se on varmaan että mitä enemmän laitat autoon euroja niin sitä korkeammat on kiinteät kulut ja sitä enemmän menetät euroja koska "markkinahinnalla" on varaa laskea.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niinpä niin.
      Autot ovat kuitenkin kaikki yksilöitä, joten voi sattua, että kaikesta huolimatta ilmenee jotain kallista korjattavaa.
      On kuitenkin olemassa autoja, joita merkkihuolletaan jopa lukemaan 250.000 jopa yli!
      Vain näitä, joiden huoltohistoriikki on luotettavasti dokumentoitu, kannattaa paljonkin ajettuina ostaa.
      Itse vaihdoin muutama vuosi sitten vaihtohetkellä yhdeksänvuotisen ja 211.000 km ajetun W211 dieselmersun uudempaan. Olin vuosittain käyttänyt autoa piirimyyjän huollossa.
      Seurasin mielenkiinnosta, miten tämän auton toinen elämä alkaa.
      Auto meni sitten Tampereen pohjoispuolelle.
      Auto oli Nettiautossa kauan myynnissä ja oli sisältäkin siisti, sillä olin heti uutena satsannut mittaommeltuihin istuinsuojiin.
      En yhtään ihmettelisi, mikäli tämä auto 14 vuotiaana - nyt ehkä 300.000 ajettuna edelleen olisi päivittäisessä käytössä.
      Saksan vaaleankeltaisia takseja saa pilkkahintaan ja ne ovat n. 400.000 ajettuina aina ehjempiä ja enemmän varusteltuja autoja kuin ne kotterot, joista Suomessa joutuu maksamaan saman, eli € 5.000,-
      Jos haluaa W213 mallin, joutuu tietenkin maksamaan enemmän.
      Koska Saksaan matkustamisessa on omat vaivannäkönsä, kannattaa samalla tuoda kaksi ja täällä myydä toisen hyvään hintaan.
      Autoveroakaan ei näistä maahantuotaessa mene kuin nimeksi.

    • Anonyymi

      "Niin se on että uusissa ja vähän ajetuissa on yleensä eniten vikoja, eniten auton vientiä korjaamoon"

      No kyllä on taas kuvitelmat, mistähän näitäkin syntyy?

    • Anonyymi

      Kun ostaa parikymmentä vuotta vanhan toyotan niin jokseenkin kilometreistä riippumatta saa toimivamman auton kuin monesta monesta uudesta. Korjaamoalan ammattilaisten suusta tulee samat faktat kuin mitä oma kokemus on näyttänyt .

      • Anonyymi

        En usko että kovin monella korjaamoalan ammattilaisella on samanaikaista kokemusta sekä uusien autojen että 20 vuotta vanhojen autojen korjaamisesta. Uudet/uudehkot autot kun käyvät pääsääntöisesti merkkiliikkeissä, joihin taas tuskin kukaan vie 20 vuotta vanhaa autoa.

        Samoin katsastustilastoissa on ihan selkeä trendi, mitä vanhempi ja enemmän ajettu auto, sitä todennäköisemmin tulee hylsy katsastuksessa, vaikka katsastus sinänsä ei tietysti täydellistä kuvaa auton toimivuudesta annakaan.

        Toki 20 vuotias autokin voi toimia hyvin normaalikäytössä ihan hyvin, ainakin yksittäistapauksissa, mutta se että yleisemmällä tasolla 20 vuotta vanha auto olisi luotettavampi tai toimivampi kuin uusi auto on kyllä pelkkää mielikuvituksen tuotetta.


    • Anonyymi

      Onhan tuokin yksi elämäntapa.
      Itse olen valinnut tietoisesti ajaa autolla jossa on automaatti-ilmastointi, automaattivaihteisto muitakin mukavuuksia. Allekirjoitan sen että pääomaa joutuu silloin laittamaan enemmän peliin ja arvonalenema on suurempi kuin jossain loppunajetussa katiskassa.
      Mutta se on täyttä soopaa että tuollainen vanha katiska olisi luotettavampi ja vähemmän vikaantuva kuin uudehko menopeli.

      Itse en ole ajanut 30 vuoteen yli 150.000km ajetulla autolla. Niillä ajaminen loppui kun sain vakituisen työn. Nykyisen auton ostin uutena kaksi vuotta sitten.
      Kilometrejä minulle on tullut pahimpina vuosina noin 40.000.
      Sen jälkeen kun pääsin eroon vanhoista romuista niin korjauskustannukseni kaikista autoista yhteensä on ollut 230 euroa kun jouduin vaihtamaan vesipumpun Golfiin.
      Kuten sanoin, voihan tuollaisenkin elämäntavan valita mutta on kyllä niin kaukana minun maailmastani. Ei tuollaisella katiskalla tee mitään jos pitää ajaa paljon eikä ole varaa siihen että auto voi tehdä tenän milloin vaan. Noin voi valita jos autolle ei ole oikeasti välttämätöntä tarvetta eikä välitä mukavuudesta lainkaan.

    • Anonyymi

      Vai että kaikilla mittareilla. Jopas on paksua tekstiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kantaa asetta

      Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      67
      5710
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

      Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      134
      4264
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

      Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      97
      1886
    4. Rakastan sua

      Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1435
    5. Toinen toista

      Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1137
    6. 47
      1122
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

      Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      126
      979
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

      todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      45
      802
    9. Aavistan tai oikeastaan

      tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      753
    10. Pieni vinkki miehelle

      Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      39
      715
    Aihe