att man är svenskspråkig,då får alla "edut" som svenskspråkiga har.
Varör byter inte aktiva genast modersmålet till svenska ?
Jag meddelar alltid att jag är svenskspråkig men aldrig sett röken av några privilegier.
Det påstås i en kedja här att om man meddelar
47
102
Vastaukset
- Anonyymi
Inte behöver aktiva vara rädda vid språkbyte,mycket sällan blir det någon service på svenska,
- Anonyymi
Aktiva kan nog fortsätta att använda finska.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ingen risk med bytande av språk.
- Anonyymi
Muminsvenska och konstgjord tvåspråkighet gör mig sjuk. Min huvudvärk blir värre varje gång jag ska översätta finska till svenska. Det svenska språket passar verkligen inte här i Finland. Det är helt konstlat och påtvingat. Den hånar finsk historia.
- Anonyymi
Det går i nödfall att använda googleöversättning.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helt lugnt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ingen märker någonting.
- Anonyymi
Det behöver man inte vara rädd för.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helt lugnt.
Inte kollar någon.
- Anonyymi
Större chans att vinna på lotto.
- Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
🍑 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#176688762
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
Från samhällets sida blir det åtminstone inga "erikoisedut ",tvärtom.
- Anonyymi
Man blir alltid lika förbannad attt läsa om de här edut som inte finns för en vanlig svenskspråkig finländare.
- Anonyymi
Aktiva kunde pröva på att leva som svenskspråkig några månader.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Man blir alltid lika förbannad attt läsa om de här edut som inte finns för en vanlig svenskspråkig finländare.
De lögnerna upprepas år efter år.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Med alla "förmåner".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det skulle bli extrem upplevelse.
- Anonyymi
Vilken besvikelse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alltid bara lögner från det hållet.
- Anonyymi
Det blir stor besvikelse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Man är ju van.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det skulle göra så gott åt dem.
- Anonyymi
Tvärtom,livet blir mycket svårare på alla sätt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Med alla "förmåner".
Det skulle man unna dem.
- Anonyymi
Det lönar sig inte att vänta därifrån.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det skulle bli extrem upplevelse.
Inte alls så underbart som aktiva inbillar sig.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pröva på svenskspråkigas vardagsliv.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det blir man faktiskt.
- Anonyymi
Det ska man inte vänta sig.
- Anonyymi
Onödigt att vänta sig.
- Anonyymi
Överraskningar som inte så roliga.
- Anonyymi
Mitkä ne edut mahtavat olla? Minulle on yhä täysin epäselvää.
Täällä mainitaan aina lääkis ja helpompi pääsy, mutta pääseehän suomenkieliseenkin lääkikseen helpommalla, jos pyrkii maakuntaan opiskelemaan. Helsinkiin on yleensä kaikkein vaikeinta päästä.- Anonyymi
Om man nu jobbar som kassa på Sale eller som frissa så har man inte stor glädje av
kvotplatserna för medicinska studier vid Helsingfors universitet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Om man nu jobbar som kassa på Sale eller som frissa så har man inte stor glädje av
kvotplatserna för medicinska studier vid Helsingfors universitet.Hyvä pointti. Näin se juuri on. 99% prosenttia ei hyödy siitä, että joku pääsee lääkikseen helpommalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä pointti. Näin se juuri on. 99% prosenttia ei hyödy siitä, että joku pääsee lääkikseen helpommalla.
Dessutom ä r platserna inte reserverade för studenter med svenskt modersmål,finslspråkiga kan också söka om de behärskar svenska.
- Anonyymi
Kun kysyy 'eduista', aktiivi ei vastaa.
- Anonyymi
Det gör de aldrig.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det gör de aldrig.
Kummaa on, etteivät vastaa, vaikka "edut" kuulemma ovat valtaisat.
- Anonyymi
Svensktalande finländare förstår att Finland egentligen inte är tvåspråkigt. De vill bara hålla de där Potemkin-scenerna igång till slutet. För SFP-politiker handlar det också om det egna brödet, det vill säga genom att göra det obligatoriska svenska till en större grej än livet rättfärdigar de sin egen existens.
- Anonyymi
Muminsvenskan är det språk jag var tvungen att använda och skämdes för i min barndom. Enligt mig är det det skamligaste i hela världen. Jag blev av med den känslan först när jag studerade och jobbade ett tag i Sverige och lärde mig riktig riksvenska. Jag hoppas att Finland i framtiden blir ett enspråkigt finsktalande land.
- Anonyymi
Varför massapostar du ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varför massapostar du ?
Det här är en riktig spalt för finsktalande spammare.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varför massapostar du ?
Det finns 500 kommentarer i kedjor till förmån för obligatorisk svenska. Kommentarer är några ord långa. Deras enda jobb är att störa samtalet och ta över förstasidan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det finns 500 kommentarer i kedjor till förmån för obligatorisk svenska. Kommentarer är några ord långa. Deras enda jobb är att störa samtalet och ta över förstasidan.
Vad är det du försöker då ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alldeles som du själv då.
- Anonyymi
Kanske de inte förstår det de läser då de får alla "edut" på svenska? En postbil full av bara "edut" framför var och en språkbytares ytterdörr och så förstår de inte vilken uppsjö av "edut" de nu har.
- Anonyymi
Man faktiskt undrar det med häpnad.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346